
Prvý ekodukt na Kysuciach vytvoril biokoridor nielen pre veľké šelmy
Objednávateľom stavby ekoduktu pod názvom D3 Zelený most Svrčinovec bola Národná diaľničná spoločnosť, a.s., Bratislava, zhotoviteľom bolo združenie Zelený most Svrčinovec pod vedením spoločnosti VÁHOSTAV, a.s., Bratislava, a s druhým členom spoločnosťou COMBIN BANSKÁ ŠTIAVNICA, s. r. o., Banská Štiavnica.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Stavba sa riadila Zmluvnými podmienkami FIDIC (Žltá kniha) pre diela projektované zhotoviteľom. Projektovú a inžiniersku činnosť zabezpečovala pre združenie spoločnosť SHP SK, s. r. o., Bratislava, a činnosť spojenú so životným prostredím spoločnosť HBH Projekt, spol. s r. o., organizačná zložka Slovensko.
Stavbu komplexne zrealizovala spoločnosť VÁHOSTAV. Vyhodnocovacími kritériami verejnej súťaže boli okrem najnižšej celkovej ceny aj kvalita tímu odborníkov, náklady na prevádzku, obmedzenie prevádzky na železničnej trati a ceste I/11, čas výstavby a termín vypracovania projektovej dokumentácie.
Stavba sa komplexne pripravovala a projektovala aj v režime BIM (angl. Building Information Modelling, v priamom preklade Modelovanie informácií o stavbe; voľným výkladom ide o informačný model stavby počas jej životného cyklu) ako pilotný projekt stavby dopravnej infraštruktúry v podmienkach Národnej diaľničnej spoločnosti.
Stavebné práce začali v marci 2023
Zhotoviteľ spoločne s projektantom, súbežne s realizačnou fázou stavby, aktívne tvoril a pripravoval podklady pre BIM. V rámci celého projektu sa tiež pripravili metodiky BIM pre prípravu a výstavbu stavieb v podmienkach dopravnej infraštruktúry v súlade s požiadavkami objednávateľa.
Akceptovaná zmluvná hodnota stavby v zmysle Pokynu č. 2 bola 13 759 733,52 eura bez DPH. Predmet zákazky bol financovaný zo zdrojov EÚ a zo štátneho rozpočtu SR. Objednávateľ určil dátum začatia prác na 1. jún 2022. Odvtedy združenie rozbehlo projektovú a inžiniersku činnosť, ktoré trvali v zmysle zmluvy 10 mesiacov – vrátane vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie v rozsahu realizačnej dokumentácie a zabezpečenia právoplatného stavebného povolenia.
So stavebnými prácami sa začalo v marci 2023. Ich postup skomplikovala situácia s vysťahovaním obyvateľov z priestoru stavby a nové geotechnické skutočnosti vyplývajúce zo zistení doplnkového podrobného inžiniersko-geologického prieskumu, resp. skutočnosti, ktoré boli spôsobené abnormálnou zrážkovou činnosťou v dotknutom území. Stavebné práce na ekodukte boli ukončené v decembri 2024. Zrealizujú sa ešte vegetačné úpravy, čo si však vyžaduje vhodné klimatické podmienky.
Ciele a riešenie stavby
Potreba vybudovania ekoduktu vznikla z dôvodu zásahu stavby Diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité s priľahlou križovatkou Svrčinovec do nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver, čo malo za následok jeho zúženie. Cieľom projektu bolo zabezpečiť a zachovať tento biokoridor pre veľké šelmy (medveď, rys, vlk) a ostatnú zver.
Stavba pozostávala z dvoch častí – časť A ekodukt nad cestou I/11 a ponad Šľahorov potok a časť B ekodukt nad medzinárodnou železničnou traťou v správe ŽSR. V zmysle súťažného technického riešenia zhotoviteľa išlo o presypané jednopoľové mostné konštrukcie (tri klenby so šírkou 107,85 až 120,38 m s rozpätím 18,115 až 20,16 m). Nosnú konštrukciu tvorili prefabrikované železobetónové dielce.
Ich licenčná výroba prebiehala nepretržite od novembra 2022 do júla 2023 vo výrobni spoločnosti VÁHOSTAV-PREFA, s. r. o., Horný Hričov. Okrem prísneho plánovania nákupu a dodávky materiálových vstupov pre výrobu bolo nevyhnutné zvládnuť aj neľahkú logistiku skladovania vyrobených prvkov, ktorých sa pre tri klenby použilo spolu 391 kusov (najťažším prvkom bol oblúk s hmotnosťou 40,4 t).
Stavba ekoduktu prebiehala súbežne s modernizáciou železničnej trate v úseku Čadca – hranice SR/ČR (objednávateľ Železnice Slovenskej republiky), ktorá priamo ovplyvňovala výstavbu ekoduktu v rámci časti stavby B.
Príspevok k udržateľnej budúcnosti
Hladkému priebehu prípravy a realizácie obidvoch stavieb určite napomohol fakt, že spoločnosť VÁHOSTAV bola súčasťou obidvoch zhotoviteľských združení. Na stavbe sa vyskytli aj nové nepriaznivé geotechnické skutočnosti, ktoré sa podarilo na základe odborného návrhu zhotoviteľa a jeho projektanta a zodpovednej a konštruktívnej komunikácie s dozorom a objednávateľom stavby riadne a včas eliminovať.
Migračné koridory zveri tu boli dávno pred nami. Človek pre svoje potreby začal meniť krajinu, a ovplyvňovať tak spôsob života živočíšnych druhov. Je dobré, že vyspelá spoločnosť hľadá cestu, ako aspoň sčasti napraviť tento zásah. To sa podarilo pri výstavbe ekoduktu D3 Zelený most Svrčinovec. Preto sa zrejme oprávnene domnievame, že uvedenie tejto stavby do prevádzky môžeme hodnotiť ako zreteľný príspevok spoločnosti k našej udržateľnej budúcnosti.
TEXT A FOTO: VÁHOSTAV, a.s.