Prvý rok výstavby druhej etapy severného obchvatu Prešova
Úsek R4, severný obchvat Prešova, II. etapa, tvorí časť dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere zo severu na juh. Realizáciou tejto etapy sa prepojí diaľnica D1 a budúca rýchlostná cesta R4 Kapušany – Giraltovce, čím sa výrazne odľahčí doprava v meste Prešov. Realizovaný úsek ušetrí 7 minút jazdy.
Hlavnú trasu tvorí štvorpruhová, smerovo rozdelená komunikácia kategórie R 24,5/100 s celkovou dĺžkou 10,2 km. Obsahuje 12 trvalých mostov, zárubný múr, mimoúrovňovú križovatku Kapušany a dvojrúrový tunel Okruhliak s dĺžkou 1,8 km. Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s., zhotoviteľom stavby je Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa, ktoré tvoria spoločnosti VÁHOSTAV, a. s., Bratislava, TuCon, a. s., Žilina, SMS, a. s., Banská Bystrica, EUROVIA CS, a. s., Praha a vedúci člen združenia EUROVIA SK, a. s., Košice. Zmluvný termín ukončenia výstavby je október 2027.
V štruktúre európskych intermodálnych koridorov je rýchlostná cesta R4 súčasťou dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá patrí do medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere sever – juh, známeho pod názvom Via Carpatia. Stavba R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa, sa nachádza na území Prešovského kraja v okrese Prešov v katastrálnom území sídiel Prešov, Veľký Šariš, Fintice, Vyšná Šebastová, Kapušany, Ľubotice a Nižná Šebastová. Jej trasa (úvodný obrázok) nadväzuje na sprejazdnený úsek I. etapy, začína sa v staničení v km 4,3 a až po km 4,6 vedie údolím potoka Dzikov. V km 5,061 (ľavá tunelová rúra, ďalej len LTR)/5,060 (pravá tunelová rúra, ďalej len PTR) sa nachádza západný portál tunela Okruhliak. Východný portál tunela je situovaný v údolí nad mestskou časťou Surdok v km 6,873 (LTR) / 6,859 (PTR). Trasa v km 7,65 až 12,20 prechádza na ploche využívanej na poľnohospodárske účely v mierne svahovitom teréne, pričom v km 9,25 križuje mostným objektom údolie, poľnú cestu, cestu III/18200 vedúcu do obce Fintice a vodný tok Sekčov. V km 9,65 križuje trasa mostným objektom budúci privádzač do priemyselnej zóny. Ďalej je na trase v km 9,73 navrhnutý mostný objekt nad preložkou poľnej cesty a v km 10,30 trasa prekonáva mostným objektom údolie a železničnú trať Prešov – Strážske. Následne v km 12,19 križuje cestu I/18, ktorá bude viesť ponad rýchlostnú cestu novým mostným objektom. Postupne prechádza poľnohospodárskymi plochami juhovýchodne od obce Kapušany, kde sa za obcou v km 14,68 napája na križovatku Kapušany a existujúcu cestu I/18. Stavbu pre objednávateľa Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., Bratislava, realizuje ako zhotoviteľ Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa, ktoré tvoria spoločnosti VÁHOSTAV, a. s., Bratislava, TuCon, a. s., Žilina, SMS, a. s., Banská Bystrica, EUROVIA CS, a. s., Praha a vedúci člen združenia EUROVIA SK, a. s., Košice. Akceptovaná zmluvná hodnota je 337 745 665,33 eur bez DPH. Zmluva o dielo medzi objednávateľom a zhotoviteľom nadobudla účinnosť 30. júna 2023 a riadi sa Zmluvnými podmienkami na výstavbu, pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom („Červená kniha“), vydanými Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC) v roku 1999. Objektovú skladbu stavby tvorí spolu 180 objektov, z toho 157 stavebných objektov a 22 technologických objektov a 1 objekt všeobecných položiek. V zmluve o dielo je dohodnutých 5 zmluvných míľnikov. Doba výstavby je 1 464 dní, čo predpokladá ukončenie stavby začiatkom októbra roku 2027. Dátum začatia prác určil objednávateľ na 30. septembra 2023 – odvtedy začalo združenie neodkladne realizovať práce. Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu a čiastočne z európskeho programu CEF. Hlavným projektantom dokumentácie na vykonanie prác pre združenie je spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.
Opis stavby
V rámci stavby sa zrealizuje hlavná trasa rýchlostnej cesty R4 v dĺžke 10,2 km, mimoúrovňová križovatka Kapušany (R4 x I/18), rekonštrukcia dotknutých ciest I/18 a III/018200, prístupové cesty k portálom tunela a preložky poľných ciest. Jej súčasťou je aj tunel Okruhliak so stavebnou dĺžkou meranou na úrovni základu tunela LTR = 1,812 km a PTR = 1,798 km. V hlavnej trase rýchlostnej cesty R4 je navrhnutých spolu 9 mostov, na ceste I/18 je navrhnutý jeden most, na prístupovej ceste k západnému portálu tunela a na poľnej ceste dva mosty a jeden most cez vodný tok Sekčov je provizórny. Súčasťou stavby je spolu 12 definitívnych mostných objektov s označením 204-00 až 212-00, 215-00, 216-00, 218-00 a provizórny most 805-00. Ich návrh zohľadňuje význam a nároky premosťovaných prekážok, zachovanie potrebných migračných koridorov a stanovuje dĺžku a plochu mostov s ohľadom na finančný náklad stavby. Najvýznamnejšími a technicky najnáročnejšími mostami stavby sú objekty 206-00, 207-00 a 210-00. Na ceste R4 je navrhnutý jeden zárubný múr, súčasťou stavby je aj 5 objektov preložiek vodných tokov a 6 objektov protihlukových stien. Odvedenie dažďovej vody z vozovky R4 je navrhnuté dažďovou kanalizáciou. Pred zaústením do recipientov je voda prečistená v odlučovačoch ropných látok, na regulovaný odtok do recipientov sú navrhnuté retenčné nádrže. Svahy cestných telies budú osadené vegetačnými úpravami (celkom 4 objekty podľa budúcich správcov a objekt náhradnej výsadby). Cesta R4 bude vybavená informačným systémom, pre technológiu tunela sú navrhnuté prípojky VN. Súčasťou stavby sú aj nevyhnutné preložky alebo úpravy existujúcich inžinierskych sietí, ako sú nadzemné elektrické vedenie VVN/VN/NN, slaboprúdové telekomunikačné rozvody a rozvody v správe ŽSR, melioračné potrubia, vodovody, kanalizácie a plynovody. Ostatné navrhnuté objekty riešia prípravu územia, demolácie existujúcich objektov, oplotenie R4, verejné osvetlenie cesty I/18 a rekultivácie pozemkov.
Realizácia
Na stavbe sa z veľkej časti zrealizoval archeologický a pyrotechnický prieskum. Vzhľadom na nálezy v rámci záchranného archeologického prieskumu sa náleziskové lokality rozšírili. Našli sa hlavne predmety a osídlenie z bronzovej doby, ale napríklad v lokalite č. 1 v km 4,70 – 4,75 v k. ú. Veľký Šariš je skúmané osídlenie datované až do obdobia mladšej kamennej doby (neolitu, 6. tisícročie p. n. l.). Zachytené boli zásobné jamy, pec a pravdepodobne ďalšia nadzemná stavba s drevenou stĺpovou konštrukciou či iné zahĺbené objekty s bližšie nezistenou funkciou. Na stavbe sa už zriadili stavebné dvory, prístupové komunikácie po celej dĺžke stavby a provizórne premostenie vodného toku Sekčov. V predpísanom rozsahu sa zrealizoval pasport dotknutých budov a ciest a vytýčili sa existujúce inžinierske siete, ktoré sa začali následne prekladať. Zemné práce v trase rýchlostnej cesty sa rozvinuli na celej stavbe (obr. 2, 3, 6). Po vykonaní nevyhnutných prieskumov bola stavba odhumusovaná a podľa projektom navrhnutého typu sa začali v mieste budúceho násypu cestného telesa práce na sanácii podložia, v prevažnej miere realizáciou štrkových vibrostĺpov v kombinácii s geodoskou. Na upravenom podloží sa začal realizovať samotný hutnený násyp cestného telesa z vykopanej zeminy, ktorá sa zlepšuje zmesovým spojivom dávkovaným v predpísanom pomere a následne premiešava zemnou frézou (obr. 3).
Túto technológiu budovania násypu umožňujú vlastnosti vykopanej zeminy a vyrovnaná bilancia zemných prác. Na mostných objektoch sa v mieste základov založených na veľkopriemerových pilótach zrealizovali skúšobné veľkopriemerové pilóty a po potvrdení projektového návrhu prebehlo následne aj definitívne špeciálne zakladanie. Skúšobné veľkopriemerové pilóty sa v čase písania článku realizujú na moste 206-00 Most na R4 v km 7,15 nad údolím a poľnou cestou (obr. 4).
Zrealizované je špeciálne zakladanie krajných opôr na moste 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19. Zakladanie a práce na spodnej stavbe pokračujú na mostných objektoch 204-00 Most na R4 v km 4,500 nad potokom Dzikov a poľnou cestou, 207-00 Most na R4 v km 9,00 nad údolím, cestou III/18200, potokom Sekčov a poľnou cestou, 208-00 Most na R4 v km 8,532 nad poľnou cestou a 210-00 Most na R4 v km 10,3 nad údolím a traťou ŽSR. Na mostnom objekte 218-00 Most na prístupovej ceste k západnému portálu tunela Okruhliak cez potok Dzikov sa už buduje nosná konštrukcia vrchnej stavby (obr. 2). Raziace práce na tuneli Okruhliak sa slávnostne začali 23. apríla 2024. Prebiehajú pod ochranou svätej Barbory, patrónky baníkov, ktorej soška bola požehnaná a osadená toho istého dňa na západnom portáli tunela. Aktuálne bolo k 11. augustu 2024 vyrazených v kalote v pravej tunelovej rúre 113 m a v ľavej tunelovej rúre 214 m (obr. 5).
Intenzívne prebiehajú prípravné práce, ktoré umožnia koncom septembra 2024 začiatok raziacich prác aj na východnom portáli tunela. Dňa 29. júna 2024 bola odovzdaná do prevádzky obchádzka 130-00 Provizórna preložka cesty I/18, ktorá dočasne prevádza dopravu na ceste I. triedy I/18 počas výstavby nového mosta 215-00 (obr. 6). Mostný objekt premosťuje budúcu hlavnú trasu R4, ktorá v tomto mieste vedie v záreze.
Záver
Stavba je koncom prvého roku výstavby rozpracovaná v maximálnom možnom rozsahu. Práce prebiehajú v súlade s harmonogramom výstavby, čo dáva priaznivý predpoklad na dokončenie stavby v zmluvnom termíne v októbri 2027. Po dokončení ušetrí tento úsek R4 motoristom v priemere 7 minút a zabezpečí vyššiu bezpečnosť účastníkov premávky, zvýšenie plynulosti a komfortu jazdy, čím sa naplní cieľ výstavby a potvrdí vysoká spoločenská hodnota zrealizovaného diela.
TEXT: Ing. Mojmír Štefanec
FOTO: VÁHOSTAV, a. s., Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa
Mojmír Štefanec je obchodný riaditeľ divízie
Slovensko spoločnosti VÁHOSTAV, a. s., Bratislava.
Zdroje
1. Dokumentácia na realizáciu stavby, ktorú vypracovalo Združenie R4 PREŠOV, zastúpené HBH Projekt, spol. s r. o., Brno.
2. VÁHOSTAV, a. s., Bratislava.
3 Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa.
4. www.ndsas.sk.