R2 Kriváň – Mýtna − objekt so 209-02, DC1 + DC2, montáž výsuvnej skruže Berd

Vzhľadom na charakter zadania a členitosť terénu bola montáž samotnej výsuvnej skruže zaujímavou technickou výzvou. Predmetný objekt sa skladá zo štyroch dilatačných celkov (DC) a je plynulým pokračovaním objektu SO 209-01. V prípade dilatačných celkov DC1 + DC2 sa tak technológia výsuvnej skruže napája na dve rôzne technológie výstavby.

Samotná skruž sa nemohla budovať na násype, ako to býva zvyčajne, ale priamo v mieste prvého pracovného poľa. Predmetnú stavbu realizuje združenie R2 Kriváň – Mýtna v zastúpení spoločností Doprastav, a. s., STRABAG, s. r. o., EUROVIA SK, a. s., a EUROVIA CS, a. s. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť, a. s.

Obr. 1 a) Prepojenie SO 209-01, DC4, a SO 209-02, DC1
Obr. 1 a) Prepojenie SO 209-01, DC4, a SO 209-02, DC1 | Zdroj: Doprastav
Obr. 1 b) Priestor na montáž MSS
Obr. 1 b) Priestor na montáž MSS | Zdroj: Doprastav

Návrh technológie výstavby a prekážky

Mostný objekt SO 209-02 je priamym pokračovaním objektu SO 209-01, ktorý je vo svojom poslednom dilatačnom celku budovaný technológiou letmej betonáže. Samotný objekt SO 209-02 sa ďalej delí na štyri dilatačné celky, z ktorých prvé dva (DC1 a DC2) sú budované technológiou na mostnej výsuvnej skruži (MSS – Movable Scaffolding System).

Tie sa následne spájajú s DC3 a DC4 budovanými technológiou vysúvania. Ako je zrejmé z obr. 1a, výška nosnej konštrukcie nad terénom dosahuje v mieste spojenia s SO 209-01, DC4 takmer 30 m. Práve v tomto poli sa uvažovalo o výstavbe MSS. Vzhľadom na rozpätie polí bola zvolená MSS s označením M1-70-S od spoločnosti BERD – PROJECTO, INVESTIGAÇÃO E ENGENHARIA DE PONTES, S.A. (ďalej iba BERD), s pracovným rozpätím 70 m.

Obr. 2 Schéma MSS BERD M1-70-S
Obr. 2 Schéma MSS BERD M1-70-S | Zdroj: Doprastav

K ďalším limitujúcim faktorom patrila obmedzená veľkosť stavebného pozemku na montáž skruže s plochou približne 7 500 m2, ohraničeného z jednej strany Krivánskym potokom a z opačnej strany cestou I/16 (obr. 1b). Ďalšie obmedzenie montáže spôsobovalo križovanie cesty I/16 s novobudovanou komunikáciou. Ako vidieť na obr. 2, celková dĺžka MSS je približne 146 m, čo je viac ako rozpätie polí medzi piliermi P29 až P31 (60 + 70 m). Pri montáži MSS bolo teda nutné rešpektovať bezpečnostné obmedzenia týkajúce sa premávky na ceste I/16 a tomu prispôsobiť postup montážnych prác.

Návrh riešenia montáže MSS

Medzi piliermi P29 a P30 bolo nevyhnutné vybudovať dočasné podpery navrhnuté systémom PIŽMO (obr. 3). Následne sa mohlo pristúpiť k montáži menších segmentov MSS podľa obr. 1b. Poloha a veľkosť (hmotnosť) jednotlivých dielov boli vopred presne definované s ohľadom na možnosti zdvíhacej techniky. Na montáži postupne pracovali žeriavy s kapacitou 50 a 500 ton.

Obr. 3 Zmena riešenia v pozdĺžnom smere mosta
Obr. 3 Zmena riešenia v pozdĺžnom smere mosta |

Po montáži hlavného poľa a priľahlých konzolových častí sa okamžite pristúpilo k demontáži dočasných veží, a to z dôvodu aktivácie pohybového mechanizmu MSS. Po zriadení hlavného poľa a centrálneho oblúku MSS bolo treba pristúpiť k montáži prednej konzolovej časti MSS, ktorá však priamo kolidovala s osou cesty I/16.

Montáž segmentov vážiacich zhruba 56 ton nad takouto frekventovanou cestou bola neprípustná. V rámci ochrany a zabezpečenia plynulosti premávky sa skúmali rôzne alternatívy, ako ochranné rámy alebo obchádzkové trasy. Žiaľ, ani všetky spomenuté riešenia nedokázali v dostatočnej miere zabezpečiť ochranu a obchádzková trasa by takisto nebola technicky možná.

Zdroj: Doprastav

Z toho dôvodu sme boli nútení posúvať zmontované časti MSS v smere proti staničeniu o 12,5 m v prvom kroku a 10 m v druhom kroku. Posun vzad aj veľkosť montovaných segmentov plne korešpondovali so zabezpečením plynulosti premávky. V tejto polohe sa následne namontovali aj betónovacie stoly a MSS sa mohla posunúť o 22,5 m v smere staničenia, t. j. do východiskovej polohy pre betonáž prvého poľa.

Obr. 5 Montáž konzolovej časti MSS
Obr. 4 Montáž konzolovej časti MSS | Zdroj: Doprastav

Záver

V tomto čase funguje MSS vo svojich štandardných pracovných cykloch. Za realizáciu tohto riešenia, ako aj za spoluprácu pri jeho návrhu patrí vďaka kolegom zo závodu Bratislava, konkrétne Ing. Kullovi a Ing. Kolesárovi. Rovnako projektantom SHP za flexibilný prístup k riešeniu takýchto situácií a tiež technikom z firmy BERD za finálnu podobu návrhu a podrobné rozpracovanie riešenia pohybu MSS.

TEXT: Ing. Peter Pažma, PhD.
FOTO A OBRÁZKY: Doprastav, a. s.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s.

Peter Pažma pôsobí v spoločnosti Doprastav, a. s.

Literatúra

  1. PD DSP: Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna, SO 209-02 Estakáda v km 5,310 − 7,062. Dopravoprojekt, a.s., Bratislava; Strásky, Hustý a partneři, s.r.o., Brno; 11/2020.
  2. PD VTD: M1-70-S.W. BERD – PROJECTO, INVESTIGAÇÃO E ENGENHARIA DE PONTES, S.A., Edifício Olympus, Av. D. Afonso Henriques, 1462 – 2º, 4450-013 Matosinhos, Portugal, 08/2020.