Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Galรฉria(7)

Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak na Slovensku a tunela Homole v ฤŒesku

Partneri sekcie:

Skupina MARTI GROUP so sรญdlom vo ล vajฤiarsku sa zameriava na podzemnรฉ staviteฤพstvo a pรดsobรญ v mnohรฝch krajinรกch Eurรณpy. Spoloฤnosลฅ TuCon, a. s., bola od svojho vzniku sรบฤasลฅou tejto skupiny, s ktorou spolupracovala na zahraniฤnรฝch projektoch. Od septembra 2024 zjednotila spoloฤnosลฅ TuCon, a. s., obchodnรฉ meno s materskou spoloฤnosลฅou a ฤalej bude vystupovaลฅ pod obchodnรฝm menom Marti a. s. Na slovenskom trhu sa ako podzhotoviteฤพ podieฤพala na vรฝstavbe tunelov Povaลพskรฝ Chlmec a Preลกov.

Vรฝznamnou stavbou bola pre spoloฤnosลฅ vรฝstavba R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat vrรกtane tunela Bikoลก, ktorรบ (eลกte podย pรดvodnรฝm nรกzvom TuCon, a. s.) รบspeลกne zrealizovala v pozรญcii priameho zhotoviteฤพa aย ฤlena zdruลพenia. V sรบฤasnosti realizuje ako ฤlen zdruลพenia aย priamy zhotoviteฤพ aj tunel Okruhliak na stavbe R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat, II. etapa. Vย ฤŒeskej republike realizuje Marti a. s. vย rovnakej pozรญcii tunel Homole na รบseku D35 Ostrov โ€“ Vysokรฉ Mรฝto.

Zรกkladnรฉ informรกcie o tuneli Okruhliak

Tunel Okruhliak sa buduje na navrhovanej rรฝchlostnej ceste R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat, II. etapa (km 4,3 โ€“ 14,5), ktorรก je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia rรฝchlostnou cestou na รบseku ลกtรกtna hranica SR/PR โ€“ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ€“ Milhosลฅโ€“ ลกtรกtna hranica SR/MR. Rรฝchlostnรก cesta mรก zabezpeฤiลฅ prepojenie medzi diaฤพnicou D1 a rรฝchlostnou cestou R4.

Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.,ย zhotoviteฤพom je zdruลพenie firiem EUROVIA SK, a. s., EUROVIA CS, a. s., SMS, a. s., VรHOSTAV, a. s., aย Marti a. s., priฤom Marti a. s. je zhotoviteฤพom stavebnej ฤasti tunela Okruhliak. EUROVIA SK, a. s., aย VรHOSTAV, a. s., sรบ zhotoviteฤพmi technologickej ฤasti tunela.

Celkovรก dฤบลพka pravej tunelovej rรบry je 1ย 846,07 m, ฤพavej tunelovej rรบry 1ย 854,45 m. Kategรณria tunela je podฤพa STN 73 7507 โ€“ 2T โ€“ 7,5 (dve tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก sย dvoma jazdnรฝmi pruhmi s celkovou ลกรญrkou 7,5 m), navrhovanรก rรฝchlosลฅ je 100 km/hod. (obr. 1).

Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom Okruhliak | Zdroj: Marti a. s.

V kaลพdej tunelovej rรบre sa nachรกdza jeden jednostrannรฝ nรบdzovรฝ zรกliv umiestnenรฝ vpravo v smere jazdy. ล รญrka nรบdzovรฉho zรกlivu je 3,0 m. Sรบฤasลฅou tunela je pรคลฅ priechodnรฝch prieฤnych prepojenรญ aย jedno prejazdnรฉ prieฤne prepojenie. Sรบฤasลฅou priechodnรฝch prieฤnych prepojenรญ sรบ rozvodne pre technolรณgiu, oddelenรฉ od priestoru รบnikovej cesty ลพelezobetรณnovou prieฤkou.

V celom koridore tunela Okruhliak je horninovรฝ masรญv budovanรฝ komplexom neogรฉnnych aleuriticko-pelitickรฝch hornรญn prezentovanรฝch hlavne รญlovcami, siltovcami aย pieskovcami rรดzneho stupลˆa zvetrania (obr. 2).

Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Obr. 2 รlovce v ฤelbe zรกpadnej (ฤพavej) tunelovej rรบry | Zdroj: Marti a. s.

Pri raziacich prรกcach je nutnรฉ oฤakรกvaลฅ vlhkรฉ aลพ mokrรฉ prostredie s rozptรฝlenรฝmi aลพ jednotlivรฝmi sรบstredenรฝmi prรญtokmi pribliลพne do 1 โ€“ 3 l/s, ktorรฉ vลกak s postupom prรกc budรบ zniลพovaลฅ svoju vรฝdatnosลฅ.

Razenie prebieha podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovej metรณdy (NRTM). Ide o cyklickรบ metรณdu razenia, pri ktorej sa horninovรฝ masรญv zatrieฤuje do vystrojovacรญch tried navrhnutรฝch a oznaฤenรฝch v sรบlade s TP 021 Vystrojovacie triedy โ€“ ฤŒasลฅ 1: Cyklickรฉ razenie. Navrhnutรฉ vystrojovacie triedy, ako aj ich predpokladanรฉ zastรบpenie v trase razenรฉho tunela Okruhliak sรบ uvedenรฉ vย tab. 1.

Vystrojovacia trieda Spolu pravรก tunelovรก rรบra (m) Spolu ฤพavรก tunelovรก rรบra (m) Zastรบpenie pravรก tunelovรก rรบra Zastรบpenie ฤพavรก tunelovรก rรบra
VT III-S1 216,0 264,0 12 % 15 %
VT IV-S1 504,0 480,0 28 % 26 %
VT Va-S1 156,0 168,0 9 % 9 %
VT V-S2 535,3 504,0 30 % 28 %
VT Va-S2 156,0 132,0 9 % 7 %
VT Vb-S2 MP 171,2 204,0 10 % 11 %
VT Va-NZ 60,0 60,0 3 % 3 %

Tab. 1 Navrhnutรฉ vystrojovacie triedy a ich predpokladanรฉ zastรบpenie v trase razenรฉho tunela Okruhliak

Organizรกcia vรฝstavby

Vzhฤพadom na potrebu razenia sรบฤasne z oboch portรกlov, teda v 4 ฤelbรกch, bude potrebnรฉ nasadenie veฤพkรฉho poฤtu zamestnancov, ako aj strojno-technickรฉho vybavenia. Na razenรญ sa pracuje v nepretrลพitej prevรกdzke 24 hodรญn, 7 dnรญ v tรฝลพdni. V procese razenia tunela v 4 ฤelbรกch sa na prรญprave, organizรกcii a realizรกcii bude podieฤพaลฅ 23 technickรฝch pracovnรญkov, 130 tunelรกrov a podpornรฝch pracovnรญkov, 26 pracovnรญkov strojnej a elektroรบdrลพby a subdodรกvatelia na geodetickรฉ merania a geotechnickรฝ monitoring.

Zhotoviteฤพ bude musieลฅ za jeden deลˆ vyraziลฅ minimรกlne 3,11 m vย kaลพdej tunelovej rรบre aย zabetรณnovaลฅ minimรกlne 1 blok kaลพdรฝch 48 hodรญn vrรกtane blokov pre nรบdzovรฝ zรกliv vย kaลพdej tunelovej rรบre. Vย ฤase pรญsania tohto ฤlรกnku prebiehalo razenie zo zรกpadnรฉho portรกlu (obr. 3) vย oboch tunelovรฝch rรบrach. Vyrazenรฝch bolo 250 m vย ฤพavej tunelovej rรบre aย 137 mย vย pravej tunelovej rรบre. Sรบฤasne sa pripravoval vรฝchodnรฝ portรกl na razenie zย vรฝchodu. Tunel by mal byลฅ prerazenรฝ vย oktรณbri 2025.

Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Obr. 3 Razenie tunela Okruhliak zo zรกpadnรฉho portรกlu | Zdroj: Marti a. s.

Tunel Bikoลก

Tunel Bikoลก tvoria dve tunelovรฉ rรบry, ฤพavรก (zรกpadnรก) a pravรก (vรฝchodnรก), ktorรฉ budรบ trvalo prevรกdzkovanรฉ jednosmerne. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ v tuneli je 100 km/hod. Celkovรก dฤบลพka pravej tunelovej rรบry je 1 164,5 m, ฤพavej tunelovej rรบry 1 144,5 m. Tunel mรก jeden odstavnรฝ zรกliv a tri prieฤne prepojenia pre peลกรญch. Vย strednom, vรคฤลกom prieฤnom prepojenรญ je umiestnenรก rozvodลˆa technolรณgie tunela.

Horninovรฝ masรญv je budovanรฝ sรบvrstvรญm paleogรฉnnych hornรญn, ktorรฉ sรบ v juลพnej ฤasti vo vรฝvoji hutianskeho sรบvrstvia. Sรบ tu zastรบpenรฉ najmรค vrstvy รญlovcov a รญlovitรฝch siltovcov, ojedinele pieskovcov. Pribliลพne od staniฤenia tunela 680 m po severnรฝ portรกl je masรญv budovanรฝ paleogรฉnnymi horninami zubereckรฉho sรบvrstvia so striedanรญm รญlovcov a pieskovcov.

Naย procese razenia tunela, prรญprave,ย organizรกcii aย realizรกcii sa podieฤพalo 15 technickรฝch pracovnรญkov, 64 pracovnรญkov na obsluhu tunelovej techniky (vrรกtane dovozu striekanรฉho betรณnu a odลฅaลพby) aย tunelรกrov, 17 pracovnรญkov strojnej a elektroรบdrลพby a subdodรกvatelia na geodetickรฉ merania a geotechnickรฝ monitoring.

Vo vลกeobecnosti moลพno povedaลฅ, ลพe razenie prebiehalo bez vรคฤลกรญch problรฉmov aย viac-menej podฤพa predpokladov. Priemernรฝ dennรฝ postup razenia na jednu ฤelbu bol 3 m/24 hodรญn vrรกtane vลกetkรฝch prรกc aย realizรกcie mikropilรณtovรฝch dรกลพdnikov. Najlepลกie postupy dosahoval zhotoviteฤพ vo VT 5.2 (5,1 m/24 hod./ฤelbu vrรกtane stupลˆa aย dna).

Tunel Bikoลก bol prerazenรฝ vย mรกji 2021, do prevรกdzky bol uvedenรฝ vย septembri 2023 (obr. 4). Stavba I. etapy severnรฉho obchvatu Preลกova vrรกtane tunela Bikoลก bola ocenenรก ako Stavba roka 2023.

Realizรกcia tunela Homole na D35 vย ฤŒeskej republike vย ลกpeciรกlnom reลพime vรฝstavby

Diaฤพnica D35 je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnej a cestnej siete ฤŒeskej republiky, v rรกmci ktorej plnรญ funkciu takzvanej druhej severnej spojnice medzi ฤŒechami aย Moravou. Vedie paralelne s diaฤพnicou D1 a umoลพลˆuje prerozdelenie dopravy a prevzatie ฤasti dopravy z D1 v รบseku medzi mestami Olomouc a Hradec Krรกlovรฉ. D35 je dรดleลพitรก aj na zabezpeฤenie regionรกlnych vzลฅahov v severnรฝch ฤŒechรกch a na Morave a vo vzลฅahu k diaฤพnici D1 na รบseku Lipnรญk nad Beฤvou โ€“ Ostrava โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/Poฤพsko a D11 Praha โ€“ Hradec Krรกlovรฉ โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/Poฤพsko ako spojnica medzinรกrodnรฉho vรฝznamu.

Vรฝstavba tunela Homole je sรบฤasลฅou budรบceho รบseku diaฤพnice D35 Ostrov โ€“ Vysokรฉ Mรฝto. Jeho vรฝstavba sa vzhฤพadom na technickรบ nรกroฤnosลฅ tejto stavby realizuje samostatne. Tunel vลกak zabezpeฤรญ prepojenie oboch ฤastรญ diaฤพniฤnรฉho รบseku do jednรฉho plne funkฤnรฉho celku. Tunel sa nachรกdza severovรฝchodne od obce Vraclav, kde diaฤพnica D35 prechรกdza pod Vraclavskรฝm hrebeลˆom s vrchom Homole.

Opis diela

Tunel pozostรกva z dvoch jednosmernรฝch tunelovรฝch rรบr (obr. 5). ฤฝavรก tunelovรก rรบra mรก dฤบลพku 525 m (z toho hฤบbenรก ฤasลฅ 180 m a razenรก ฤasลฅ 345 m) aย pravรก tunelovรก rรบra 569 m (z toho hฤบbenรก ฤasลฅ 120 m a razenรก ฤasลฅ 449 m). Celkovรก dฤบลพka stavby vrรกtane tunelovรฝch รบsekov je 795 m. Vรฝลกka nadloลพia v razenom รบseku tunela sa pohybuje od 8,5 do 19 m, resp. od 8,7 do 24 m. Obe tunelovรฉ rรบry prechรกdzajรบ pod frekventovanou cestou I/17, kde je vรฝลกka nadloลพia pribliลพne 13,5 m.

Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Obr. 5 Vizualizรกcia zรกpadnรฉho portรกlu tunela Homole | Zdroj: Marti a. s.

Geologickรก stavba รบzemia

Tunel Homole bude podฤพa navrhnutรฉho smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia prechรกdzaลฅ Vraclavskรฝm hrebeลˆom, kde narazรญ na geneticky pestrรฉ sรบvrstvia kvartรฉrnych zemรญn aย horniny skalnรฉho podloลพia. Tie sรบ v skรบmanej oblasti zastรบpenรฉ kriedovรฝmi, premenlivo piesฤitรฝmi slieลˆovcami a prachovcami s miestnymi prechodmi aลพ do vรกpencov.

Vรฝstavba v reลพime Design & Build (Naprojektuj a postav)

Vzhฤพadom na geologickรบ nรกroฤnosลฅ budovanรฉho diela sa objednรกvateฤพ stavby ล˜editelstvรญ silnic aย dรกlnic s. p. (ล˜SD) rozhodol pre vรฝstavbu vย reลพime Design & Build, t. j. Naprojektuj aย postav, ktorรฉho vลกeobecnรฉ zmluvnรฉ podmienky obsahuje ลฝltรก kniha FIDIC. ฤŽalej platia Osobitnรฉ podmienky ล˜SD k ลฝltej knihe rozลกรญrenรฉ o ustanovenia tรฝkajรบce sa ลกpecifรญk a rizรญk podzemnรฝch prรกc vrรกtane rizรญk zรกkladovej pรดdy, prevzatรฉ zo Smaragdovej knihy FIDIC. Treba zdรดrazniลฅ, ลพe takรฝto reลพim sa vย ฤŒeskej republike vyuลพรญva pri podzemnรฝch stavbรกch prvรฝkrรกt.

Metรณda Design & Build v zรกsade znamenรก, ลพe dielo je objednรกvateฤพom ลกpecifikovanรฉ menej podrobne (najmรค spรดsob jeho vykonania), opรญsanรฉ je predovลกetkรฝm z hฤพadiska poลพiadaviek na รบฤel, funkciu alebo vรฝkon. Podrobnรบ ลกpecifikรกciu diela vypracuje (navrhne) zhotoviteฤพ. Objednรกvateฤพ tak vytvรกra priestor na invenciu, schopnosti a preukรกzanie relevantnรฝch skรบsenostรญ zhotoviteฤพa. V zรกujme ฤo najlepลกieho vyuลพitia tejto moลพnosti sa od zhotoviteฤพa oฤakรกva aktรญvna รบฤasลฅ โ€“ len tak bude schopnรฝ nรกjsลฅ najefektรญvnejลกรญ spรดsob realizรกcie diela.

Hlavnรฝm รบฤelom poลพiadaviek objednรกvateฤพa vo vzลฅahu k dielu je opรญsaลฅ:

  • zรกkladnรฉ (ale dostatoฤne ลกpecifikovanรฉ) รบฤelovรฉ, funkฤnรฉ ฤi vรฝkonovรฉ poลพiadavky na dielo,
  • stavenisko tak, aby umoลพnil pripraviลฅ nรกvrh zhotoviteฤพa,
  • ฤalลกie poลพiadavky, ktorรฉ s nรกvrhom zhotoviteฤพa alebo prรกcami na diele priamo ฤi nepriamo sรบvisia.

Zhotoviteฤพ na zรกklade poลพiadaviek objednรกvateฤพa vypracuje ponuku, nรกvrh zhotoviteฤพa a nรกsledne dielo naprojektuje, zrealizuje a bude prevรกdzkovaลฅ v reลพime predฤasnรฉho uลพรญvania poฤas jednรฉho roka.

Hlavnรฉ poลพiadavky pre nรกvrh alternatรญvneho rieลกenia stanovilo ล˜SD takto:

  • Zmena technickรฉho rieลกenia, resp. projektu, ktorej nรกsledkom by bolo nesplnenie podmienok stanoviska EIA alebo ktorรก by bola v rozpore s รšR, nie je prรญpustnรก (napr. zmena polohy doฤasnรฝch portรกlov, rozsahu razenรฝch a vyrazenรฝch tunelov).
  • Zmena smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia tunela a priฤพahlรฝch povrchovรฝch รบsekov diaฤพnice nie je prรญpustnรก.
  • Zmena kategรณrie tunela (T-8.0) nie je povolenรก:
  • vodiace pruhy: 2 ร— 0,50 m,
  • azdnรฉ pruhy: 2 ร— 3,50 m,
  • svetlรก vรฝลกka tunela: 4,8 m.

Priebeh a organizรกcia vรฝstavby

Objednรกvateฤพ vyhlรกsil za zhotoviteฤพa diela zdruลพenie firiem EUROVIA CZ, a. s., Marti a. s., EUROVIA SK, a. s. Vรฝstavba sa zaฤala 6. 5. 2024. Ukonฤenie prรกc na stavebnej aย technologickej ฤasti je naplรกnovanรฉ na 22. 12. 2026, nรกsledne bude jeden rok prebiehaลฅ skรบลกobnรก prevรกdzka.

Vย sรบฤasnosti prebiehajรบ projekฤnรฉ prรกce vย รบrovni DRS aย prรญpravnรฉ prรกce na portรกloch tunela. Zhotoviteฤพ sa rozhodol vykonaลฅ doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum (DoIGP), hlavne vย oblasti nad pravou tunelovou rรบrou, na zรญskanie presnejลกieho obrazu oย geologickรฝch, geotechnickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienkach vย danej oblasti, pretoลพe tam predtรฝm viedlo vysokonapรคลฅovรฉ vedenie aย nebolo moลพnรฉ vykonaลฅ prieskumnรฉ vrty vย poลพadovanom rozsahu.

Po vyhodnotenรญ DoIGP navrhne zhotoviteฤพ najbezpeฤnejลกie rieลกenie technolรณgie razenia vย kritickรฝch oblastiach, hlavne pod cestou I/17.

Zaฤiatok razenia sa predpokladรก vย druhej polovici novembra 2024 zo zรกpadnรฉho portรกlu. Vย kritickรฝch รบsekoch sa bude vyuลพรญvaลฅ aj ลกpeciรกlna tunelovรก vrtnรก sรบprava Soilmec ST 120, urฤenรก na konsolidรกciu horninovรฉho prostredia vย predpolรญ ฤelby tunela.

Prerazenie tunela je naplรกnovanรฉ na prelome jรบla a augusta 2025, nรกsledne sa bude pokraฤovaลฅ v budovanรญ sekundรกrneho ostenia a ฤalลกieho vystrojenia a v montรกลพi technologickรฉho vybavenia.

Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)
Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak (SR) a Homole (ฤŒR)

Zรกver

Vรฝstavba sย vyuลพitรญm podmienok vรฝstavby podฤพa Smaragdovej knihy FIDIC sa vย ฤŒeskej republike realizuje prvรฝkrรกt. Praktickรฉ skรบsenosti sย touto vรฝstavbou tak budรบ neoceniteฤพnรฉ pri plรกnovanรญ budรบcich tunelovรฝch projektov โ€“ ฤi uลพ vย cestnej, alebo ลพelezniฤnej infraลกtruktรบre vย ฤŒeskej republike aย moลพno aj na Slovensku.

TEXT: Ing. Anton Petko, PhD., Ing. Boris ฤŒillik
FOTO Aย OBRรZKY: Marti a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 5/2024