Realizรกcia tunelov Bikoลก a Okruhliak na Slovensku a tunela Homole v ฤesku
Skupina MARTI GROUP so sรญdlom vo ล vajฤiarsku sa zameriava na podzemnรฉ staviteฤพstvo a pรดsobรญ v mnohรฝch krajinรกch Eurรณpy. Spoloฤnosลฅ TuCon, a. s., bola od svojho vzniku sรบฤasลฅou tejto skupiny, s ktorou spolupracovala na zahraniฤnรฝch projektoch. Od septembra 2024 zjednotila spoloฤnosลฅ TuCon, a. s., obchodnรฉ meno s materskou spoloฤnosลฅou a ฤalej bude vystupovaลฅ pod obchodnรฝm menom Marti a. s. Na slovenskom trhu sa ako podzhotoviteฤพ podieฤพala na vรฝstavbe tunelov Povaลพskรฝ Chlmec a Preลกov.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Vรฝznamnou stavbou bola pre spoloฤnosลฅ vรฝstavba R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat vrรกtane tunela Bikoลก, ktorรบ (eลกte podย pรดvodnรฝm nรกzvom TuCon, a. s.) รบspeลกne zrealizovala v pozรญcii priameho zhotoviteฤพa aย ฤlena zdruลพenia. V sรบฤasnosti realizuje ako ฤlen zdruลพenia aย priamy zhotoviteฤพ aj tunel Okruhliak na stavbe R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat, II. etapa. Vย ฤeskej republike realizuje Marti a. s. vย rovnakej pozรญcii tunel Homole na รบseku D35 Ostrov โ Vysokรฉ Mรฝto.
Zรกkladnรฉ informรกcie o tuneli Okruhliak
Tunel Okruhliak sa buduje na navrhovanej rรฝchlostnej ceste R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat, II. etapa (km 4,3 โ 14,5), ktorรก je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia rรฝchlostnou cestou na รบseku ลกtรกtna hranica SR/PR โ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ Milhosลฅโ ลกtรกtna hranica SR/MR. Rรฝchlostnรก cesta mรก zabezpeฤiลฅ prepojenie medzi diaฤพnicou D1 a rรฝchlostnou cestou R4.
Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.,ย zhotoviteฤพom je zdruลพenie firiem EUROVIA SK, a. s., EUROVIA CS, a. s., SMS, a. s., VรHOSTAV, a. s., aย Marti a. s., priฤom Marti a. s. je zhotoviteฤพom stavebnej ฤasti tunela Okruhliak. EUROVIA SK, a. s., aย VรHOSTAV, a. s., sรบ zhotoviteฤพmi technologickej ฤasti tunela.
Celkovรก dฤบลพka pravej tunelovej rรบry je 1ย 846,07 m, ฤพavej tunelovej rรบry 1ย 854,45 m. Kategรณria tunela je podฤพa STN 73 7507 โ 2T โ 7,5 (dve tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก sย dvoma jazdnรฝmi pruhmi s celkovou ลกรญrkou 7,5 m), navrhovanรก rรฝchlosลฅ je 100 km/hod. (obr. 1).
V kaลพdej tunelovej rรบre sa nachรกdza jeden jednostrannรฝ nรบdzovรฝ zรกliv umiestnenรฝ vpravo v smere jazdy. ล รญrka nรบdzovรฉho zรกlivu je 3,0 m. Sรบฤasลฅou tunela je pรคลฅ priechodnรฝch prieฤnych prepojenรญ aย jedno prejazdnรฉ prieฤne prepojenie. Sรบฤasลฅou priechodnรฝch prieฤnych prepojenรญ sรบ rozvodne pre technolรณgiu, oddelenรฉ od priestoru รบnikovej cesty ลพelezobetรณnovou prieฤkou.
V celom koridore tunela Okruhliak je horninovรฝ masรญv budovanรฝ komplexom neogรฉnnych aleuriticko-pelitickรฝch hornรญn prezentovanรฝch hlavne รญlovcami, siltovcami aย pieskovcami rรดzneho stupลa zvetrania (obr. 2).
Pri raziacich prรกcach je nutnรฉ oฤakรกvaลฅ vlhkรฉ aลพ mokrรฉ prostredie s rozptรฝlenรฝmi aลพ jednotlivรฝmi sรบstredenรฝmi prรญtokmi pribliลพne do 1 โ 3 l/s, ktorรฉ vลกak s postupom prรกc budรบ zniลพovaลฅ svoju vรฝdatnosลฅ.
Razenie prebieha podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovej metรณdy (NRTM). Ide o cyklickรบ metรณdu razenia, pri ktorej sa horninovรฝ masรญv zatrieฤuje do vystrojovacรญch tried navrhnutรฝch a oznaฤenรฝch v sรบlade s TP 021 Vystrojovacie triedy โ ฤasลฅ 1: Cyklickรฉ razenie. Navrhnutรฉ vystrojovacie triedy, ako aj ich predpokladanรฉ zastรบpenie v trase razenรฉho tunela Okruhliak sรบ uvedenรฉ vย tab. 1.
Vystrojovacia trieda | Spolu pravรก tunelovรก rรบra (m) | Spolu ฤพavรก tunelovรก rรบra (m) | Zastรบpenie pravรก tunelovรก rรบra | Zastรบpenie ฤพavรก tunelovรก rรบra |
VT III-S1 | 216,0 | 264,0 | 12 % | 15 % |
VT IV-S1 | 504,0 | 480,0 | 28 % | 26 % |
VT Va-S1 | 156,0 | 168,0 | 9 % | 9 % |
VT V-S2 | 535,3 | 504,0 | 30 % | 28 % |
VT Va-S2 | 156,0 | 132,0 | 9 % | 7 % |
VT Vb-S2 MP | 171,2 | 204,0 | 10 % | 11 % |
VT Va-NZ | 60,0 | 60,0 | 3 % | 3 % |
Tab. 1 Navrhnutรฉ vystrojovacie triedy a ich predpokladanรฉ zastรบpenie v trase razenรฉho tunela Okruhliak
Organizรกcia vรฝstavby
Vzhฤพadom na potrebu razenia sรบฤasne z oboch portรกlov, teda v 4 ฤelbรกch, bude potrebnรฉ nasadenie veฤพkรฉho poฤtu zamestnancov, ako aj strojno-technickรฉho vybavenia. Na razenรญ sa pracuje v nepretrลพitej prevรกdzke 24 hodรญn, 7 dnรญ v tรฝลพdni. V procese razenia tunela v 4 ฤelbรกch sa na prรญprave, organizรกcii a realizรกcii bude podieฤพaลฅ 23 technickรฝch pracovnรญkov, 130 tunelรกrov a podpornรฝch pracovnรญkov, 26 pracovnรญkov strojnej a elektroรบdrลพby a subdodรกvatelia na geodetickรฉ merania a geotechnickรฝ monitoring.
Zhotoviteฤพ bude musieลฅ za jeden deล vyraziลฅ minimรกlne 3,11 m vย kaลพdej tunelovej rรบre aย zabetรณnovaลฅ minimรกlne 1 blok kaลพdรฝch 48 hodรญn vrรกtane blokov pre nรบdzovรฝ zรกliv vย kaลพdej tunelovej rรบre. Vย ฤase pรญsania tohto ฤlรกnku prebiehalo razenie zo zรกpadnรฉho portรกlu (obr. 3) vย oboch tunelovรฝch rรบrach. Vyrazenรฝch bolo 250 m vย ฤพavej tunelovej rรบre aย 137 mย vย pravej tunelovej rรบre. Sรบฤasne sa pripravoval vรฝchodnรฝ portรกl na razenie zย vรฝchodu. Tunel by mal byลฅ prerazenรฝ vย oktรณbri 2025.
Tunel Bikoลก
Tunel Bikoลก tvoria dve tunelovรฉ rรบry, ฤพavรก (zรกpadnรก) a pravรก (vรฝchodnรก), ktorรฉ budรบ trvalo prevรกdzkovanรฉ jednosmerne. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ v tuneli je 100 km/hod. Celkovรก dฤบลพka pravej tunelovej rรบry je 1 164,5 m, ฤพavej tunelovej rรบry 1 144,5 m. Tunel mรก jeden odstavnรฝ zรกliv a tri prieฤne prepojenia pre peลกรญch. Vย strednom, vรคฤลกom prieฤnom prepojenรญ je umiestnenรก rozvodลa technolรณgie tunela.
Horninovรฝ masรญv je budovanรฝ sรบvrstvรญm paleogรฉnnych hornรญn, ktorรฉ sรบ v juลพnej ฤasti vo vรฝvoji hutianskeho sรบvrstvia. Sรบ tu zastรบpenรฉ najmรค vrstvy รญlovcov a รญlovitรฝch siltovcov, ojedinele pieskovcov. Pribliลพne od staniฤenia tunela 680 m po severnรฝ portรกl je masรญv budovanรฝ paleogรฉnnymi horninami zubereckรฉho sรบvrstvia so striedanรญm รญlovcov a pieskovcov.
Naย procese razenia tunela, prรญprave,ย organizรกcii aย realizรกcii sa podieฤพalo 15 technickรฝch pracovnรญkov, 64 pracovnรญkov na obsluhu tunelovej techniky (vrรกtane dovozu striekanรฉho betรณnu a odลฅaลพby) aย tunelรกrov, 17 pracovnรญkov strojnej a elektroรบdrลพby a subdodรกvatelia na geodetickรฉ merania a geotechnickรฝ monitoring.
Vo vลกeobecnosti moลพno povedaลฅ, ลพe razenie prebiehalo bez vรคฤลกรญch problรฉmov aย viac-menej podฤพa predpokladov. Priemernรฝ dennรฝ postup razenia na jednu ฤelbu bol 3 m/24 hodรญn vrรกtane vลกetkรฝch prรกc aย realizรกcie mikropilรณtovรฝch dรกลพdnikov. Najlepลกie postupy dosahoval zhotoviteฤพ vo VT 5.2 (5,1 m/24 hod./ฤelbu vrรกtane stupลa aย dna).
Tunel Bikoลก bol prerazenรฝ vย mรกji 2021, do prevรกdzky bol uvedenรฝ vย septembri 2023 (obr. 4). Stavba I. etapy severnรฉho obchvatu Preลกova vrรกtane tunela Bikoลก bola ocenenรก ako Stavba roka 2023.
Realizรกcia tunela Homole na D35 vย ฤeskej republike vย ลกpeciรกlnom reลพime vรฝstavby
Diaฤพnica D35 je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnej a cestnej siete ฤeskej republiky, v rรกmci ktorej plnรญ funkciu takzvanej druhej severnej spojnice medzi ฤechami aย Moravou. Vedie paralelne s diaฤพnicou D1 a umoลพลuje prerozdelenie dopravy a prevzatie ฤasti dopravy z D1 v รบseku medzi mestami Olomouc a Hradec Krรกlovรฉ. D35 je dรดleลพitรก aj na zabezpeฤenie regionรกlnych vzลฅahov v severnรฝch ฤechรกch a na Morave a vo vzลฅahu k diaฤพnici D1 na รบseku Lipnรญk nad Beฤvou โ Ostrava โ ลกtรกtna hranica ฤR/Poฤพsko a D11 Praha โ Hradec Krรกlovรฉ โ ลกtรกtna hranica ฤR/Poฤพsko ako spojnica medzinรกrodnรฉho vรฝznamu.
Vรฝstavba tunela Homole je sรบฤasลฅou budรบceho รบseku diaฤพnice D35 Ostrov โ Vysokรฉ Mรฝto. Jeho vรฝstavba sa vzhฤพadom na technickรบ nรกroฤnosลฅ tejto stavby realizuje samostatne. Tunel vลกak zabezpeฤรญ prepojenie oboch ฤastรญ diaฤพniฤnรฉho รบseku do jednรฉho plne funkฤnรฉho celku. Tunel sa nachรกdza severovรฝchodne od obce Vraclav, kde diaฤพnica D35 prechรกdza pod Vraclavskรฝm hrebeลom s vrchom Homole.
Opis diela
Tunel pozostรกva z dvoch jednosmernรฝch tunelovรฝch rรบr (obr. 5). ฤฝavรก tunelovรก rรบra mรก dฤบลพku 525 m (z toho hฤบbenรก ฤasลฅ 180 m a razenรก ฤasลฅ 345 m) aย pravรก tunelovรก rรบra 569 m (z toho hฤบbenรก ฤasลฅ 120 m a razenรก ฤasลฅ 449 m). Celkovรก dฤบลพka stavby vrรกtane tunelovรฝch รบsekov je 795 m. Vรฝลกka nadloลพia v razenom รบseku tunela sa pohybuje od 8,5 do 19 m, resp. od 8,7 do 24 m. Obe tunelovรฉ rรบry prechรกdzajรบ pod frekventovanou cestou I/17, kde je vรฝลกka nadloลพia pribliลพne 13,5 m.
Geologickรก stavba รบzemia
Tunel Homole bude podฤพa navrhnutรฉho smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia prechรกdzaลฅ Vraclavskรฝm hrebeลom, kde narazรญ na geneticky pestrรฉ sรบvrstvia kvartรฉrnych zemรญn aย horniny skalnรฉho podloลพia. Tie sรบ v skรบmanej oblasti zastรบpenรฉ kriedovรฝmi, premenlivo piesฤitรฝmi slieลovcami a prachovcami s miestnymi prechodmi aลพ do vรกpencov.
Vรฝstavba v reลพime Design & Build (Naprojektuj a postav)
Vzhฤพadom na geologickรบ nรกroฤnosลฅ budovanรฉho diela sa objednรกvateฤพ stavby ลeditelstvรญ silnic aย dรกlnic s. p. (ลSD) rozhodol pre vรฝstavbu vย reลพime Design & Build, t. j. Naprojektuj aย postav, ktorรฉho vลกeobecnรฉ zmluvnรฉ podmienky obsahuje ลฝltรก kniha FIDIC. ฤalej platia Osobitnรฉ podmienky ลSD k ลฝltej knihe rozลกรญrenรฉ o ustanovenia tรฝkajรบce sa ลกpecifรญk a rizรญk podzemnรฝch prรกc vrรกtane rizรญk zรกkladovej pรดdy, prevzatรฉ zo Smaragdovej knihy FIDIC. Treba zdรดrazniลฅ, ลพe takรฝto reลพim sa vย ฤeskej republike vyuลพรญva pri podzemnรฝch stavbรกch prvรฝkrรกt.
Metรณda Design & Build v zรกsade znamenรก, ลพe dielo je objednรกvateฤพom ลกpecifikovanรฉ menej podrobne (najmรค spรดsob jeho vykonania), opรญsanรฉ je predovลกetkรฝm z hฤพadiska poลพiadaviek na รบฤel, funkciu alebo vรฝkon. Podrobnรบ ลกpecifikรกciu diela vypracuje (navrhne) zhotoviteฤพ. Objednรกvateฤพ tak vytvรกra priestor na invenciu, schopnosti a preukรกzanie relevantnรฝch skรบsenostรญ zhotoviteฤพa. V zรกujme ฤo najlepลกieho vyuลพitia tejto moลพnosti sa od zhotoviteฤพa oฤakรกva aktรญvna รบฤasลฅ โ len tak bude schopnรฝ nรกjsลฅ najefektรญvnejลกรญ spรดsob realizรกcie diela.
Hlavnรฝm รบฤelom poลพiadaviek objednรกvateฤพa vo vzลฅahu k dielu je opรญsaลฅ:
- zรกkladnรฉ (ale dostatoฤne ลกpecifikovanรฉ) รบฤelovรฉ, funkฤnรฉ ฤi vรฝkonovรฉ poลพiadavky na dielo,
- stavenisko tak, aby umoลพnil pripraviลฅ nรกvrh zhotoviteฤพa,
- ฤalลกie poลพiadavky, ktorรฉ s nรกvrhom zhotoviteฤพa alebo prรกcami na diele priamo ฤi nepriamo sรบvisia.
Zhotoviteฤพ na zรกklade poลพiadaviek objednรกvateฤพa vypracuje ponuku, nรกvrh zhotoviteฤพa a nรกsledne dielo naprojektuje, zrealizuje a bude prevรกdzkovaลฅ v reลพime predฤasnรฉho uลพรญvania poฤas jednรฉho roka.
Hlavnรฉ poลพiadavky pre nรกvrh alternatรญvneho rieลกenia stanovilo ลSD takto:
- Zmena technickรฉho rieลกenia, resp. projektu, ktorej nรกsledkom by bolo nesplnenie podmienok stanoviska EIA alebo ktorรก by bola v rozpore s รR, nie je prรญpustnรก (napr. zmena polohy doฤasnรฝch portรกlov, rozsahu razenรฝch a vyrazenรฝch tunelov).
- Zmena smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia tunela a priฤพahlรฝch povrchovรฝch รบsekov diaฤพnice nie je prรญpustnรก.
- Zmena kategรณrie tunela (T-8.0) nie je povolenรก:
- vodiace pruhy: 2 ร 0,50 m,
- azdnรฉ pruhy: 2 ร 3,50 m,
- svetlรก vรฝลกka tunela: 4,8 m.
Priebeh a organizรกcia vรฝstavby
Objednรกvateฤพ vyhlรกsil za zhotoviteฤพa diela zdruลพenie firiem EUROVIA CZ, a. s., Marti a. s., EUROVIA SK, a. s. Vรฝstavba sa zaฤala 6. 5. 2024. Ukonฤenie prรกc na stavebnej aย technologickej ฤasti je naplรกnovanรฉ na 22. 12. 2026, nรกsledne bude jeden rok prebiehaลฅ skรบลกobnรก prevรกdzka.
Vย sรบฤasnosti prebiehajรบ projekฤnรฉ prรกce vย รบrovni DRS aย prรญpravnรฉ prรกce na portรกloch tunela. Zhotoviteฤพ sa rozhodol vykonaลฅ doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum (DoIGP), hlavne vย oblasti nad pravou tunelovou rรบrou, na zรญskanie presnejลกieho obrazu oย geologickรฝch, geotechnickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienkach vย danej oblasti, pretoลพe tam predtรฝm viedlo vysokonapรคลฅovรฉ vedenie aย nebolo moลพnรฉ vykonaลฅ prieskumnรฉ vrty vย poลพadovanom rozsahu.
Po vyhodnotenรญ DoIGP navrhne zhotoviteฤพ najbezpeฤnejลกie rieลกenie technolรณgie razenia vย kritickรฝch oblastiach, hlavne pod cestou I/17.
Zaฤiatok razenia sa predpokladรก vย druhej polovici novembra 2024 zo zรกpadnรฉho portรกlu. Vย kritickรฝch รบsekoch sa bude vyuลพรญvaลฅ aj ลกpeciรกlna tunelovรก vrtnรก sรบprava Soilmec ST 120, urฤenรก na konsolidรกciu horninovรฉho prostredia vย predpolรญ ฤelby tunela.
Prerazenie tunela je naplรกnovanรฉ na prelome jรบla a augusta 2025, nรกsledne sa bude pokraฤovaลฅ v budovanรญ sekundรกrneho ostenia a ฤalลกieho vystrojenia a v montรกลพi technologickรฉho vybavenia.
Zรกver
Vรฝstavba sย vyuลพitรญm podmienok vรฝstavby podฤพa Smaragdovej knihy FIDIC sa vย ฤeskej republike realizuje prvรฝkrรกt. Praktickรฉ skรบsenosti sย touto vรฝstavbou tak budรบ neoceniteฤพnรฉ pri plรกnovanรญ budรบcich tunelovรฝch projektov โ ฤi uลพ vย cestnej, alebo ลพelezniฤnej infraลกtruktรบre vย ฤeskej republike aย moลพno aj na Slovensku.
TEXT: Ing. Anton Petko, PhD., Ing. Boris ฤillik
FOTO Aย OBRรZKY: Marti a. s.