Inลกtalรกcia radiรกlnych kotiev IBO R32 v TD 1.1

Realizรกcia tunelov pri Wegierskej Gรณrke v Poฤพsku รบspeลกne napreduje

Partneri sekcie:

Slovenskรก spoloฤnosลฅ Uranpres, spol. sย r. o., je vย Poฤพsku podzhotoviteฤพom realizujรบcim dva dvojrรบrovรฉ cestnรฉ tunely sย oznaฤenรญm TD-1 aย TD-2.

Tunely budรบ tvoriลฅ ฤasลฅ budรบceho obchvatu Wegierskej Gรณrky, ktorรฝ bude sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty S1 na trase Bielsko-Biaล‚a โ€“โ€ฏลปywiec โ€“ Zwardoล„, Przybฤ™dza โ€“ Milรณwka. Napriek mnohรฝm ลฅaลพkostiam, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z vysokej nรกroฤnosti geologickรฝch podmienok vzhฤพadom na karpatskรฉ flyลกovรฉ pรกsmo, Uranpres prerazil tunelovรบ rรบru TD-1.2 na zaฤiatku novembra 2022.

Zรกkladnรฉ informรกcie o stavbe โ€“ tunelovรก ฤasลฅ

Investor: GDDKiA โ€“ Generรกlne riaditeฤพstvo pre nรกrodnรฉ cesty a diaฤพnice
Zhotoviteฤพ: Konzorcium Mirbud S.A., Kobylarnia S.A. a Interbudmontaลบ
Projektant: MOSTY Katowice Sp. z o. o.
Podzhotoviteฤพย (tunely TD-1 a TD-2): Uranpres, spol. s r. o.
Konลกtrukฤnรก rรฝchlosลฅ v tuneloch: 80 km/h

รšroveลˆ inลพinierskogeologickรฉho prieskumu

Podrobnejลกiemu opisu geologickรฝch podmienok sme sa venovali v ฤasopise IS ฤ.โ€ฏ5/2021. Avลกak vzhฤพadom na postupne odhaฤพovanรฉ markantnรฉ rozdiely medzi predpokladanรฝm a skutoฤne zastihnutรฝm stavom horninovรฉho masรญvu povaลพujeme za potrebnรฉ spomenรบลฅ kvalitu IG prieskumu pri tomto projekte, realizovanom v rokoch 2009 a 2010.

Vย rรกmci tohto geologickรฉho prieskumu absentovalo mnoลพstvo ลกtandardnรฝch postupov aplikovanรฝch vย prieskumnรฝch prรกcach vย slovenskรฝch podmienkach, vyplรฝvajรบcich zย naลกich obsiahlejลกรญch technickรฝm predpisov aย noriem. Vzhฤพadom na spomรญnanรฉ nepredvรญdateฤพnรฉ fyzickรฉ podmienky, ktorรฉ vyรบstili do niekoฤพkรฝch mimoriadnych udalostรญ, si podzhotoviteฤพ objednal uย AGH (Akademia Hรณrniczo-Hutnicza vย Krakowe) expertรญzu posudzujรบcu รบroveลˆ uvedenรฝch prieskumnรฝch prรกc.

Keฤลพe tรกto analรฝza vznikala vย priebehu reaยญlizรกcie vรฝstavby tunelov, posudzovala IG prieskum aj na zรกklade รบdajov zo samotnรฉho razenia aย vรฝsledkov priebeลพnรฉho geotechnickรฉho monitoringu.

Realizรกcia konsolidรกcie ฤelby sklolaminรกtovรฝmi kotvami DN60 v TD 2.1
Realizรกcia konsolidรกcie ฤelby sklolaminรกtovรฝmi kotvami DN60 v TD 2.1 | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Medzi najvรฝraznejลกie nedostatky, ktorรฉ nedosahovali ani podmienky benevolentnejลกรญch poฤพskรฝch noriem, patrilo nedodrลพanie plรกnovanรฉho realizovanรฉho poฤtu prieskumnรฝch vrtov. Namiesto stanovenรฝch 1 381 m vrtov sa vย skutoฤnosti zrealizovalo len 1 051,9 m, ฤo predstavuje pribliลพne 77 %. Zรกroveลˆ sa preukรกzalo, ลพe sa opomenuli niekoฤพkรฉ vรฝznamnรฉ skรบลกky horninovรฉho masรญvu, potrebnรฉ na jeho presnรบ charakteristiku.

Realizรกcia trhacรญch prรกc v dne v TD 1.1
Realizรกcia trhacรญch prรกc v dne v TD 1.1 | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Predmetnรฉ poฤพskรฉ normy si vyลพadovali realizรกciu prieskumnรฝch vrtov, ktorรฉ by zasahovali do lรญnie projektovanej trasy tunela, priฤom nemali byลฅ od seba vzdialenรฉ viac ako 20 bm. Hฤบbka vrtov mala zรกroveลˆ presahovaลฅ dno vรฝkopu tunela minimรกlne vย poloviฤnej dฤบลพke celkovej vรฝลกky razenรฉho diela.

Na zรกklade vรฝsledkov zย prieskumnรฝch meranรญ bolo sย ohฤพadom na dฤบลพku tunela zrejmรฉ, ลพe ลพiadne zย tรฝchto podmienok neboli dodrลพanรฉ โ€“ poฤnรบc poฤtom sprรกvne realizovanรฝch prieskumnรฝch vrtov cez ich odchรฝlenie zย trasy tunela aลพ po maximรกlny rozstup aย dostatoฤnรบ hฤบbku.

Vypracovanรก expertรญza deklarovala, ลพe rozsah IG prieskumu zย roku 2010 nezodpovedal podmienkam vtedy platnej legislatรญvy aย parametre horninovรฉho masรญvu boli prezentovanรฉ sย vรฝrazne nadhodnotenรฝmi vรฝsledkami. Tieto skutoฤnosti mali vรฝznamnรฝ vplyv na รบroveลˆ projektovanรฉho ostenia aย zย pohฤพadu podzhotoviteฤพa vรฝznamnรฝ dosah na jeho cenovรบ ponuku aย nรกslednรฉ realizovanรฉ vรฝkony.

Navล•tanie ฤelby prieฤneho prepojenia z TD 1.2
Navล•tanie ฤelby prieฤneho prepojenia z TD 1.2(Sol+รญr) | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Dodatkovรฉ prรกce doplลˆujรบce pรดvodnรฝ projekt

Zย dรดvodu nedostatoฤnรฉho IG prieskumu aย zย toho vyplรฝvajรบcich projekฤnรฝch prรกc nebolo zย pozรญcie podzhotoviteฤพa technicky moลพnรฉ dosiahnuลฅ stanovenรฉ postupy vย razenรญ. Toto spomalenie vย razenรญ teda vyplynulo zย potreby realizovania obrovskรฉho mnoลพstva dodatkovรฝch prรกc, ktorรฉ dopฤบลˆali nedostaฤujรบcu รบroveลˆ pรดvodne dimenzovanรฉho primรกrneho ostenia.

Okrem pridania dvoch hlavnรฝch vystrojovacรญch tried typu 4C aย 4D sa dodatoฤne naprojektovalo ฤalลกรญch 43 variantov vystrojovacรญch tried aย stanovila sa ich cena. Napriek tomu si vysokรก premenlivosลฅ kvality horninovรฉho masรญvu vyลพadovala neustรกlu รบpravu technolรณgie, predovลกetkรฝm na tunelovรฝch rรบrach TD-2.

Rozdiel medzi pรดvodne projektovanou vystrojovacou triedou typu 4B aย neskรดr pridanou VT 4C spoฤรญval iba vo zvรคฤลกenรญ rozmeru inลกtalovanรฝch perforovanรฝch mikropilรณt vย rรกmci mikropilรณtovรฝch dรกลพdnikov potrebnรฝch na zaistenie stability klenby tunela. Iลกlo oย mikropilรณty sย rozmermi 89/6,3 mm sย dฤบลพkou 15,0 m, ktorรฉ nahradili mikropilรณty sย rozmerom 114,3/10 m sย rovnakou dฤบลพkou.

Inลกtalรกcia vรฝstuลพe TH34 v dne vo VT 4D, TD 2.2
Inลกtalรกcia vรฝstuลพe TH34 v dne vo VT 4D, TD 2.2 | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Vystrojovacia trieda typu 4D, aplikovanรก vย tunelovรฝch rรบrach TD-2, sa vลกak od pรดvodnรฉho projektu odliลกovala omnoho vรฝraznejลกie. Vรฝznamne sa skrรกtil zรกber zย pรดvodnรฝch 0,8 na 0,4 m aย namiesto dosiaฤพ pouลพรญvanรฝch bretexov 185/32/22 sa zaฤala pouลพรญvaลฅ ลฅaลพkรก vรฝstuลพ TH 34/36, inลกtalovanรก po celom obvode tunela.

ฤŽalลกรญm ลกpecifikom bola montรกลพ ลกpeciรกlne vyrobenรฝch zvรกranรฝch oceฤพovรฝch sietรญ sย rozmermi 12 ร— 75 ร— 150 mm, ktorรฉ nahradili ลกtandardnรฉ siete 6 ร— 150 ร— 150 mm. Sย ohฤพadom na veฤพkosลฅ prรบtov aย zย toho vyplรฝvajรบcu hmotnosลฅ bola ich inลกtalรกcia skutoฤnou vรฝzvou. Prstenec tunela je vย tejto VT potrebnรฉ uzatvรกraลฅ okamลพite, bez povolenรฉho odstupu kaloty od lavice aย dna.

Prieฤne ฤlenenie tunela na kalot
Prieฤne ฤlenenie tunela na kalot | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Aktuรกlne najnovลกou realizovanou doplnkovou technolรณgiou je aplikovanie vysokotlakovej injektรกลพe vย tuneli TD-2. Pรดvodne stanovenรก technolรณgia poฤรญtala sย vyvล•tanรญm 101 ks otvorov dlhรฝch 15,0 m vย priestore kaloty. Po odvล•tavanรญ prebehla vย prvej fรกze TP nรญzkotlakovรก injektรกลพ (50 l/vrt pri tlaku 2โ€ฏMPa), tzv. zรกlievka.

Nasledovala 24-hodinovรก technologickรก pauza, ktorรบ je nevyhnutnรฉ dodrลพaลฅ po kaลพdej zย celkovรฝch 4 nasledujรบcich fรกz vysokotlakovej injektรกลพe (tlak 5 MPa). Injektรกลพne rรบrky majรบ vย sebe kaลพdรฝch 50 cm zabudovanรฉ manลพety, ktorรฉ vymedzujรบ jednotlivรฉ postupne injektovanรฉ รบseky.

Pomocou obturรกtora sa do kaลพdรฉho รบseku injektuje pribliลพne 50 l cementovej zmesi. Tento proces sa celkovo zopakoval ลกtyrikrรกt. Podzhotoviteฤพ navrhol alternatรญvu tejto prรญliลก zdฤบhavej metรณdy, pozostรกvajรบcu z kombinรกcie vysokotlakovej injektรกลพe 27 ks vrtov s dฤบลพkou 12,0 m v klenbe kaloty a konsolidรกcie ฤelby osadenรญm 35 ks sklolaminรกtovรฝch kotiev DN60/40 s dฤบลพkou 12,0 m. Vลกetky tieto operรกcie prebiehajรบ, samozrejme, pod uลพ zrealizovanรฝm mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom.

Mechanickรฉ otvรกranie tunelbagrom Liebherr 944 vo VT 1.1
Mechanickรฉ otvรกranie Mechanickรฉ otvรกranie tunelbagrom Liebherr 944 vo VT 1.1 | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Dodatkovรฉ zvรคฤลกenie hrรบbky pรดvodne navrhovanรฉho ostenia aย ideรกlne aj รบpravu terรฉnu si bude vyลพadovaลฅ รบsek nachรกdzajรบci sa vย staniฤenรญ 34 + 350,00 m, ku ktorรฉmu sa podzhotoviteฤพ pribliลพuje razenรญm zย juลพnรฉho portรกlu tunela TD-2. Ide oย miesto, vย ktorom sa vyskytuje koryto sย pretekajรบcim potokom, kolmรฝm na os tunela. Nadloลพie nad tunelovou rรบrou TD-2.1 takmer zasahuje do jeho profilu (mocnosลฅ len 1,0 bm). Vรฝลกka nadloลพia nad TD-2.2 je priemerne 10,0 bm.

Sรบฤasnรก rozpracovanosลฅ aย akcelerรกcia razenia

Aj vย dรดsledku vyลกลกie uvedenรฝch dodatkovรฝch prรกc sa podzhotoviteฤพ vย spoluprรกci sย hlavnรฝm zhotoviteฤพom odhodlal kย pรดvodne neplรกnovanรฉmu kroku, ktorรฝm bolo zaฤatie protirazenia na tunelovej rรบre TD-1.2 (severnรฝ portรกl) aย oboch tunelovรฝch rรบrach TD-2 (juลพnรฝ portรกl). Cieฤพom bolo zabrรกniลฅ predฤบลพeniu termรญnov vรฝstavby tunelov, keฤลพe stavbu uลพ vรฝrazne negatรญvne zasiahla pandรฉmia koronavรญrusu.

Takรฉto opatrenie si vลกak vyลพadovalo vรฝraznรฉ doplnenie poฤtu pracovnรญkov a strojnej mechanizรกcie. K 25. 9. 2022 bolo v kalote tunelovej rรบry TD-1.1 vyrazenรฝch 711,8 m (90,7 %) a v TD-1.2, ktorรก sa v sรบฤasnosti razรญ z oboch portรกlov, spolu 667,4 m (88,64 %). Obe tunelovรฉ rรบry TD-2 sa razia z oboch strรกn, priฤom v TD-2.1 je vyrazenรฝch spolu 421,7 m (45,7 %) a v tunelovej rรบre TD-2.2 sa stihlo vyraziลฅ 299,2 m (31,8 %). V tuneli TD-1 sรบ zรกroveลˆ zrealizovanรฉ aj dve z troch prieฤnych prepojenรญ.

Trhacie prรกce vย poฤพskรฝch podmienkach

Pri vรฝstavbe tunelov TD-1 aย TD-2 sa ukรกzali ako problรฉmovรฉ aj trhacie prรกce (TP), ich nedostatoฤnรก kvalita aย vzhฤพadom na to aj neรบmernรก odmena pre ich realizรกtora. Napriek zloลพitรฝm geologickรฝm podmienkam sa pri rozpojovanรญ horniny predpokladalo ich vyuลพitie vย omnoho vรคฤลกej miere, ako je to vย skutoฤnosti.

Keฤลพe subdodรกvateฤพ realizujรบci TP nie je vzhฤพadom na charakter uzavretej zmluvy viazanรฝ odmenou za mnoลพstvo rozpojenej horniny, cena za jej 1 m3 sa vย urฤitom obdobรญ pohybovala nad รบrovลˆou 20 eur. Po zaฤatรญ prรกc na ฤalลกรญch ฤelbรกch aย rozdelenรญ nรกkladov na zamestnancov subdodรกvateฤพa na viacero stavebnรฝch objektov sa cena ustรกlila na 12โ€ฏeur/m3.

Stรกle vลกak ide oย sumu pribliลพne oย 30 % vyลกลกiu vย porovnanรญ sย aktuรกlnymi cenovรฝmi ponukami na Slovensku, ktorรฉ uลพ zahล•ลˆajรบ vรฝznamnรฉ navรฝลกenie cien amoniaku na svetovรฝch trhoch, spรดsobenรฉ aktuรกlnou geopolitickou situรกciou. Vzhฤพadom na poฤพskรบ legislatรญvu nemala spoloฤnosลฅ Uranpres moลพnosลฅ vyuลพiลฅ sluลพby slovenskรฝch poskytovateฤพov TP, ฤรญm bol vรฝber ich dodรกvateฤพa obmedzenรฝ na minimรกlne mnoลพstvo poฤพskรฝch odbornรฝch firiem.

Keฤลพe sa vย Poฤพsku prostrednรญctvom NRTM realizoval dosiaฤพ len neฤalekรฝ tunel Laliky aย sรบbeลพne sย projektom obchvatu Wegierskej Gorky finiลกovala stavba tunela Zakopianka, doterajลกie skรบsenosti zmluvne zabezpeฤenรฝch strelmajstrov sย trhacรญmi prรกcami pochรกdzali len zย ich vyuลพรญvania vย uhoฤพnรฝch baniach.

Nadvรฝlom spรดsobenรฝ veฤพkou blokovitosลฅou horniny, TD1.1
Nadvรฝlom spรดsobenรฝ veฤพkou blokovitosลฅou horniny, TD1.1blokovitos+ฤ…ou horniny TD1.1 (Sol+รญr) | Zdroj: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

Okrem nepresnej kalkulรกcie trhacรญch prรกc pri prรญprave projektu vyplรฝvajรบcej zย nepredvรญdateฤพnรฝch fyzickรฝch podmienok doplรกca zhotoviteฤพ vย priebehu vรฝstavby aj na ich nevyhovujรบcu kvalitu aย nedostatoฤnรบ odbornosลฅ realizรกtora. Tรก sa prejavila uลพ pri vyhotovenรญ projektu TP, ktorรก vย porovnanรญ sย rozsahom obdobnรฝch projektov pre tunelovรฉ stavby na Slovensku extrรฉmne zaostรกva.

Projekt neobsahoval akรฉkoฤพvek relevantnรฉ informรกcie oย plรกnovanรฝch pouลพitรฝch vhodnรฝch typoch trhavรญn, pomรดcok aย spรดsobov roznetu vrรกtane prehฤพadu ฤasovรฝch stupลˆov, pouลพitรฝch rozbuลกiek, konลกtrukciรญ nรกloลพรญ ฤi organizรกcii odstrelu. Zรกroveลˆ neobsahoval ลพiadny vรฝpoฤet parametrov odstrelu pre jednotlivรฉ ฤasti tunela aย vystrojovacie triedy. TVO takisto navrhol iba jedinรฝ variant vrtnej schรฉmy, ktorรบ vyลพadoval aplikovaลฅ pri vลกetkรฝch typoch zastihnutej geolรณgie.

Vรฝsledkom toho boli buฤ nadmernรฉ technologickรฉ nadvรฝlomy, alebo po zmene systรฉmu prรกc veฤพkรฉ mnoลพstvรก nerozpojenej horniny, vyลพadujรบce si siahodlhรฉ profilovanie aย vย nemalej miere aj nutnosลฅ dodatoฤnรฝch prรญstrelkov.

Vrtnรฉ prรกce realizoval podzhotoviteฤพ vo vlastnej rรฉลพii, prรกcu subdodรกvateฤพa vลกak mohol hodnotiลฅ len na zรกklade vรฝsledku trhacรญch prรกc, keฤลพe nemal moลพnosลฅ dohliadaลฅ na proces prรญpravy, adjustรกcie aย nabรญjania vรฝvrtov priamo vย tuneli. Optimรกlnych vรฝkonov mimoriadne zdฤบhavo realizovanรฝch trhacรญch prรกc sa vลกak podzhotoviteฤพ doฤkal iba vย minimรกlnej miere.

Zรกver

Napriek nรกroฤnรฝm podmienkam karpatskรฉho flyลกu aย mnohรฝm ฤalลกรญm komplikรกciรกm, ฤi uลพ spรดsobenรฝm pandรฉmiou koronavรญrusu alebo extrรฉmnym nรกrastom cien materiรกยญlov vย dรดsledku prebiehajรบcej vojny na Ukrajine, preukรกzala spoloฤnosลฅ Uranpres vย snahe dosiahnuลฅ poลพadovanรฉ postupy vย realizรกcii tohto vรฝznamnรฉho projektu uย naลกich severnรฝch susedov obrovskรบ mieru รบsilia aย flexibility.

Dosiahnutรฉ pracovnรฉ vรฝkony by vลกak boli len veฤพmi ลฅaลพko realizovateฤพnรฉ bez mimoriadneho prรญstupu aย vysokej profesionality zamestnancov hlavnรฉho zhotoviteฤพa, spoloฤnosti Mirbud.

Okrem prรกc na razenรญ prebieha v sรบฤasnosti v tuneli TD-1 v plnom prรบde jeho profilรกcia pri postupnom vรฝkope dna, pripravovanรฉho na betonรกลพ spodnej klenby. Zรกroveลˆ finiลกujรบ prรกce na jednom z dvoch debniacich vozov, armovacieho a profilovacieho voza. Verรญme, ลพe vย nastolenom tempe budeme pokraฤovaลฅ kย spokojnosti vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, ktorรฉ sรบ na projekte obchvatu Wegierskej Gรณrky zainteresovanรฉ.

TEXT: Ing. Vladislav Liptรกk, Jรกn Jaลกko, obaja pรดsobia vย spoloฤnosti Uranpres, spol. sย r. o.
FOTO: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 5/2022

Najฤรญtanejลกie