Realizรกcia tunelov pri Wegierskej Gรณrke v Poฤพsku รบspeลกne napreduje
Slovenskรก spoloฤnosลฅ Uranpres, spol. sย r. o., je vย Poฤพsku podzhotoviteฤพom realizujรบcim dva dvojrรบrovรฉ cestnรฉ tunely sย oznaฤenรญm TD-1 aย TD-2.
Tunely budรบ tvoriลฅ ฤasลฅ budรบceho obchvatu Wegierskej Gรณrky, ktorรฝ bude sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty S1 na trase Bielsko-Biaลa โโฏลปywiec โ Zwardoล, Przybฤdza โ Milรณwka. Napriek mnohรฝm ลฅaลพkostiam, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z vysokej nรกroฤnosti geologickรฝch podmienok vzhฤพadom na karpatskรฉ flyลกovรฉ pรกsmo, Uranpres prerazil tunelovรบ rรบru TD-1.2 na zaฤiatku novembra 2022.
Zรกkladnรฉ informรกcie o stavbe โ tunelovรก ฤasลฅ
Investor: GDDKiA โ Generรกlne riaditeฤพstvo pre nรกrodnรฉ cesty a diaฤพnice
Zhotoviteฤพ: Konzorcium Mirbud S.A., Kobylarnia S.A. a Interbudmontaลบ
Projektant: MOSTY Katowice Sp. z o. o.
Podzhotoviteฤพย (tunely TD-1 a TD-2): Uranpres, spol. s r. o.
Konลกtrukฤnรก rรฝchlosลฅ v tuneloch: 80 km/h
รroveล inลพinierskogeologickรฉho prieskumu
Podrobnejลกiemu opisu geologickรฝch podmienok sme sa venovali v ฤasopise IS ฤ.โฏ5/2021. Avลกak vzhฤพadom na postupne odhaฤพovanรฉ markantnรฉ rozdiely medzi predpokladanรฝm a skutoฤne zastihnutรฝm stavom horninovรฉho masรญvu povaลพujeme za potrebnรฉ spomenรบลฅ kvalitu IG prieskumu pri tomto projekte, realizovanom v rokoch 2009 a 2010.
Vย rรกmci tohto geologickรฉho prieskumu absentovalo mnoลพstvo ลกtandardnรฝch postupov aplikovanรฝch vย prieskumnรฝch prรกcach vย slovenskรฝch podmienkach, vyplรฝvajรบcich zย naลกich obsiahlejลกรญch technickรฝm predpisov aย noriem. Vzhฤพadom na spomรญnanรฉ nepredvรญdateฤพnรฉ fyzickรฉ podmienky, ktorรฉ vyรบstili do niekoฤพkรฝch mimoriadnych udalostรญ, si podzhotoviteฤพ objednal uย AGH (Akademia Hรณrniczo-Hutnicza vย Krakowe) expertรญzu posudzujรบcu รบroveล uvedenรฝch prieskumnรฝch prรกc.
Keฤลพe tรกto analรฝza vznikala vย priebehu reaยญlizรกcie vรฝstavby tunelov, posudzovala IG prieskum aj na zรกklade รบdajov zo samotnรฉho razenia aย vรฝsledkov priebeลพnรฉho geotechnickรฉho monitoringu.
Medzi najvรฝraznejลกie nedostatky, ktorรฉ nedosahovali ani podmienky benevolentnejลกรญch poฤพskรฝch noriem, patrilo nedodrลพanie plรกnovanรฉho realizovanรฉho poฤtu prieskumnรฝch vrtov. Namiesto stanovenรฝch 1 381 m vrtov sa vย skutoฤnosti zrealizovalo len 1 051,9 m, ฤo predstavuje pribliลพne 77 %. Zรกroveล sa preukรกzalo, ลพe sa opomenuli niekoฤพkรฉ vรฝznamnรฉ skรบลกky horninovรฉho masรญvu, potrebnรฉ na jeho presnรบ charakteristiku.
Predmetnรฉ poฤพskรฉ normy si vyลพadovali realizรกciu prieskumnรฝch vrtov, ktorรฉ by zasahovali do lรญnie projektovanej trasy tunela, priฤom nemali byลฅ od seba vzdialenรฉ viac ako 20 bm. Hฤบbka vrtov mala zรกroveล presahovaลฅ dno vรฝkopu tunela minimรกlne vย poloviฤnej dฤบลพke celkovej vรฝลกky razenรฉho diela.
Na zรกklade vรฝsledkov zย prieskumnรฝch meranรญ bolo sย ohฤพadom na dฤบลพku tunela zrejmรฉ, ลพe ลพiadne zย tรฝchto podmienok neboli dodrลพanรฉ โ poฤnรบc poฤtom sprรกvne realizovanรฝch prieskumnรฝch vrtov cez ich odchรฝlenie zย trasy tunela aลพ po maximรกlny rozstup aย dostatoฤnรบ hฤบbku.
Vypracovanรก expertรญza deklarovala, ลพe rozsah IG prieskumu zย roku 2010 nezodpovedal podmienkam vtedy platnej legislatรญvy aย parametre horninovรฉho masรญvu boli prezentovanรฉ sย vรฝrazne nadhodnotenรฝmi vรฝsledkami. Tieto skutoฤnosti mali vรฝznamnรฝ vplyv na รบroveล projektovanรฉho ostenia aย zย pohฤพadu podzhotoviteฤพa vรฝznamnรฝ dosah na jeho cenovรบ ponuku aย nรกslednรฉ realizovanรฉ vรฝkony.
Dodatkovรฉ prรกce doplลujรบce pรดvodnรฝ projekt
Zย dรดvodu nedostatoฤnรฉho IG prieskumu aย zย toho vyplรฝvajรบcich projekฤnรฝch prรกc nebolo zย pozรญcie podzhotoviteฤพa technicky moลพnรฉ dosiahnuลฅ stanovenรฉ postupy vย razenรญ. Toto spomalenie vย razenรญ teda vyplynulo zย potreby realizovania obrovskรฉho mnoลพstva dodatkovรฝch prรกc, ktorรฉ dopฤบลali nedostaฤujรบcu รบroveล pรดvodne dimenzovanรฉho primรกrneho ostenia.
Okrem pridania dvoch hlavnรฝch vystrojovacรญch tried typu 4C aย 4D sa dodatoฤne naprojektovalo ฤalลกรญch 43 variantov vystrojovacรญch tried aย stanovila sa ich cena. Napriek tomu si vysokรก premenlivosลฅ kvality horninovรฉho masรญvu vyลพadovala neustรกlu รบpravu technolรณgie, predovลกetkรฝm na tunelovรฝch rรบrach TD-2.
Rozdiel medzi pรดvodne projektovanou vystrojovacou triedou typu 4B aย neskรดr pridanou VT 4C spoฤรญval iba vo zvรคฤลกenรญ rozmeru inลกtalovanรฝch perforovanรฝch mikropilรณt vย rรกmci mikropilรณtovรฝch dรกลพdnikov potrebnรฝch na zaistenie stability klenby tunela. Iลกlo oย mikropilรณty sย rozmermi 89/6,3 mm sย dฤบลพkou 15,0 m, ktorรฉ nahradili mikropilรณty sย rozmerom 114,3/10 m sย rovnakou dฤบลพkou.
Vystrojovacia trieda typu 4D, aplikovanรก vย tunelovรฝch rรบrach TD-2, sa vลกak od pรดvodnรฉho projektu odliลกovala omnoho vรฝraznejลกie. Vรฝznamne sa skrรกtil zรกber zย pรดvodnรฝch 0,8 na 0,4 m aย namiesto dosiaฤพ pouลพรญvanรฝch bretexov 185/32/22 sa zaฤala pouลพรญvaลฅ ลฅaลพkรก vรฝstuลพ TH 34/36, inลกtalovanรก po celom obvode tunela.
ฤalลกรญm ลกpecifikom bola montรกลพ ลกpeciรกlne vyrobenรฝch zvรกranรฝch oceฤพovรฝch sietรญ sย rozmermi 12 ร 75 ร 150 mm, ktorรฉ nahradili ลกtandardnรฉ siete 6 ร 150 ร 150 mm. Sย ohฤพadom na veฤพkosลฅ prรบtov aย zย toho vyplรฝvajรบcu hmotnosลฅ bola ich inลกtalรกcia skutoฤnou vรฝzvou. Prstenec tunela je vย tejto VT potrebnรฉ uzatvรกraลฅ okamลพite, bez povolenรฉho odstupu kaloty od lavice aย dna.
Aktuรกlne najnovลกou realizovanou doplnkovou technolรณgiou je aplikovanie vysokotlakovej injektรกลพe vย tuneli TD-2. Pรดvodne stanovenรก technolรณgia poฤรญtala sย vyvลtanรญm 101 ks otvorov dlhรฝch 15,0 m vย priestore kaloty. Po odvลtavanรญ prebehla vย prvej fรกze TP nรญzkotlakovรก injektรกลพ (50 l/vrt pri tlaku 2โฏMPa), tzv. zรกlievka.
Nasledovala 24-hodinovรก technologickรก pauza, ktorรบ je nevyhnutnรฉ dodrลพaลฅ po kaลพdej zย celkovรฝch 4 nasledujรบcich fรกz vysokotlakovej injektรกลพe (tlak 5 MPa). Injektรกลพne rรบrky majรบ vย sebe kaลพdรฝch 50 cm zabudovanรฉ manลพety, ktorรฉ vymedzujรบ jednotlivรฉ postupne injektovanรฉ รบseky.
Pomocou obturรกtora sa do kaลพdรฉho รบseku injektuje pribliลพne 50 l cementovej zmesi. Tento proces sa celkovo zopakoval ลกtyrikrรกt. Podzhotoviteฤพ navrhol alternatรญvu tejto prรญliลก zdฤบhavej metรณdy, pozostรกvajรบcu z kombinรกcie vysokotlakovej injektรกลพe 27 ks vrtov s dฤบลพkou 12,0 m v klenbe kaloty a konsolidรกcie ฤelby osadenรญm 35 ks sklolaminรกtovรฝch kotiev DN60/40 s dฤบลพkou 12,0 m. Vลกetky tieto operรกcie prebiehajรบ, samozrejme, pod uลพ zrealizovanรฝm mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom.
Dodatkovรฉ zvรคฤลกenie hrรบbky pรดvodne navrhovanรฉho ostenia aย ideรกlne aj รบpravu terรฉnu si bude vyลพadovaลฅ รบsek nachรกdzajรบci sa vย staniฤenรญ 34 + 350,00 m, ku ktorรฉmu sa podzhotoviteฤพ pribliลพuje razenรญm zย juลพnรฉho portรกlu tunela TD-2. Ide oย miesto, vย ktorom sa vyskytuje koryto sย pretekajรบcim potokom, kolmรฝm na os tunela. Nadloลพie nad tunelovou rรบrou TD-2.1 takmer zasahuje do jeho profilu (mocnosลฅ len 1,0 bm). Vรฝลกka nadloลพia nad TD-2.2 je priemerne 10,0 bm.
Sรบฤasnรก rozpracovanosลฅ aย akcelerรกcia razenia
Aj vย dรดsledku vyลกลกie uvedenรฝch dodatkovรฝch prรกc sa podzhotoviteฤพ vย spoluprรกci sย hlavnรฝm zhotoviteฤพom odhodlal kย pรดvodne neplรกnovanรฉmu kroku, ktorรฝm bolo zaฤatie protirazenia na tunelovej rรบre TD-1.2 (severnรฝ portรกl) aย oboch tunelovรฝch rรบrach TD-2 (juลพnรฝ portรกl). Cieฤพom bolo zabrรกniลฅ predฤบลพeniu termรญnov vรฝstavby tunelov, keฤลพe stavbu uลพ vรฝrazne negatรญvne zasiahla pandรฉmia koronavรญrusu.
Takรฉto opatrenie si vลกak vyลพadovalo vรฝraznรฉ doplnenie poฤtu pracovnรญkov a strojnej mechanizรกcie. K 25. 9. 2022 bolo v kalote tunelovej rรบry TD-1.1 vyrazenรฝch 711,8 m (90,7 %) a v TD-1.2, ktorรก sa v sรบฤasnosti razรญ z oboch portรกlov, spolu 667,4 m (88,64 %). Obe tunelovรฉ rรบry TD-2 sa razia z oboch strรกn, priฤom v TD-2.1 je vyrazenรฝch spolu 421,7 m (45,7 %) a v tunelovej rรบre TD-2.2 sa stihlo vyraziลฅ 299,2 m (31,8 %). V tuneli TD-1 sรบ zรกroveล zrealizovanรฉ aj dve z troch prieฤnych prepojenรญ.
Trhacie prรกce vย poฤพskรฝch podmienkach
Pri vรฝstavbe tunelov TD-1 aย TD-2 sa ukรกzali ako problรฉmovรฉ aj trhacie prรกce (TP), ich nedostatoฤnรก kvalita aย vzhฤพadom na to aj neรบmernรก odmena pre ich realizรกtora. Napriek zloลพitรฝm geologickรฝm podmienkam sa pri rozpojovanรญ horniny predpokladalo ich vyuลพitie vย omnoho vรคฤลกej miere, ako je to vย skutoฤnosti.
Keฤลพe subdodรกvateฤพ realizujรบci TP nie je vzhฤพadom na charakter uzavretej zmluvy viazanรฝ odmenou za mnoลพstvo rozpojenej horniny, cena za jej 1 m3 sa vย urฤitom obdobรญ pohybovala nad รบrovลou 20 eur. Po zaฤatรญ prรกc na ฤalลกรญch ฤelbรกch aย rozdelenรญ nรกkladov na zamestnancov subdodรกvateฤพa na viacero stavebnรฝch objektov sa cena ustรกlila na 12โฏeur/m3.
Stรกle vลกak ide oย sumu pribliลพne oย 30 % vyลกลกiu vย porovnanรญ sย aktuรกlnymi cenovรฝmi ponukami na Slovensku, ktorรฉ uลพ zahลลajรบ vรฝznamnรฉ navรฝลกenie cien amoniaku na svetovรฝch trhoch, spรดsobenรฉ aktuรกlnou geopolitickou situรกciou. Vzhฤพadom na poฤพskรบ legislatรญvu nemala spoloฤnosลฅ Uranpres moลพnosลฅ vyuลพiลฅ sluลพby slovenskรฝch poskytovateฤพov TP, ฤรญm bol vรฝber ich dodรกvateฤพa obmedzenรฝ na minimรกlne mnoลพstvo poฤพskรฝch odbornรฝch firiem.
Keฤลพe sa vย Poฤพsku prostrednรญctvom NRTM realizoval dosiaฤพ len neฤalekรฝ tunel Laliky aย sรบbeลพne sย projektom obchvatu Wegierskej Gorky finiลกovala stavba tunela Zakopianka, doterajลกie skรบsenosti zmluvne zabezpeฤenรฝch strelmajstrov sย trhacรญmi prรกcami pochรกdzali len zย ich vyuลพรญvania vย uhoฤพnรฝch baniach.
Okrem nepresnej kalkulรกcie trhacรญch prรกc pri prรญprave projektu vyplรฝvajรบcej zย nepredvรญdateฤพnรฝch fyzickรฝch podmienok doplรกca zhotoviteฤพ vย priebehu vรฝstavby aj na ich nevyhovujรบcu kvalitu aย nedostatoฤnรบ odbornosลฅ realizรกtora. Tรก sa prejavila uลพ pri vyhotovenรญ projektu TP, ktorรก vย porovnanรญ sย rozsahom obdobnรฝch projektov pre tunelovรฉ stavby na Slovensku extrรฉmne zaostรกva.
Projekt neobsahoval akรฉkoฤพvek relevantnรฉ informรกcie oย plรกnovanรฝch pouลพitรฝch vhodnรฝch typoch trhavรญn, pomรดcok aย spรดsobov roznetu vrรกtane prehฤพadu ฤasovรฝch stupลov, pouลพitรฝch rozbuลกiek, konลกtrukciรญ nรกloลพรญ ฤi organizรกcii odstrelu. Zรกroveล neobsahoval ลพiadny vรฝpoฤet parametrov odstrelu pre jednotlivรฉ ฤasti tunela aย vystrojovacie triedy. TVO takisto navrhol iba jedinรฝ variant vrtnej schรฉmy, ktorรบ vyลพadoval aplikovaลฅ pri vลกetkรฝch typoch zastihnutej geolรณgie.
Vรฝsledkom toho boli buฤ nadmernรฉ technologickรฉ nadvรฝlomy, alebo po zmene systรฉmu prรกc veฤพkรฉ mnoลพstvรก nerozpojenej horniny, vyลพadujรบce si siahodlhรฉ profilovanie aย vย nemalej miere aj nutnosลฅ dodatoฤnรฝch prรญstrelkov.
Vrtnรฉ prรกce realizoval podzhotoviteฤพ vo vlastnej rรฉลพii, prรกcu subdodรกvateฤพa vลกak mohol hodnotiลฅ len na zรกklade vรฝsledku trhacรญch prรกc, keฤลพe nemal moลพnosลฅ dohliadaลฅ na proces prรญpravy, adjustรกcie aย nabรญjania vรฝvrtov priamo vย tuneli. Optimรกlnych vรฝkonov mimoriadne zdฤบhavo realizovanรฝch trhacรญch prรกc sa vลกak podzhotoviteฤพ doฤkal iba vย minimรกlnej miere.
Zรกver
Napriek nรกroฤnรฝm podmienkam karpatskรฉho flyลกu aย mnohรฝm ฤalลกรญm komplikรกciรกm, ฤi uลพ spรดsobenรฝm pandรฉmiou koronavรญrusu alebo extrรฉmnym nรกrastom cien materiรกยญlov vย dรดsledku prebiehajรบcej vojny na Ukrajine, preukรกzala spoloฤnosลฅ Uranpres vย snahe dosiahnuลฅ poลพadovanรฉ postupy vย realizรกcii tohto vรฝznamnรฉho projektu uย naลกich severnรฝch susedov obrovskรบ mieru รบsilia aย flexibility.
Dosiahnutรฉ pracovnรฉ vรฝkony by vลกak boli len veฤพmi ลฅaลพko realizovateฤพnรฉ bez mimoriadneho prรญstupu aย vysokej profesionality zamestnancov hlavnรฉho zhotoviteฤพa, spoloฤnosti Mirbud.
Okrem prรกc na razenรญ prebieha v sรบฤasnosti v tuneli TD-1 v plnom prรบde jeho profilรกcia pri postupnom vรฝkope dna, pripravovanรฉho na betonรกลพ spodnej klenby. Zรกroveล finiลกujรบ prรกce na jednom z dvoch debniacich vozov, armovacieho a profilovacieho voza. Verรญme, ลพe vย nastolenom tempe budeme pokraฤovaลฅ kย spokojnosti vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, ktorรฉ sรบ na projekte obchvatu Wegierskej Gรณrky zainteresovanรฉ.
TEXT: Ing. Vladislav Liptรกk, Jรกn Jaลกko, obaja pรดsobia vย spoloฤnosti Uranpres, spol. sย r. o.
FOTO: Ing. Mariรกn Solรกr, Michal Horna