Galéria(9)

Rekonštrukcia mosta M6579 (III/3060-003) cez ŽSR v úseku trate Svit – Štrba

Rekonštrukcia mosta M6579 v katastrálnom území obce Štrba, realizovaná spoločnosťou STRABAG s.r.o., sa sústredila na náhradu pôvodnej konštrukcie mosta z roku 1932, ktorý bol v nevyhovujúcom technickom stave. Nový most preklenuje dvojkoľajnú trať ŽSR medzi Svitom a Štrbou a zohľadňuje požiadavky na moderný mostný prechodový profil.

Most na ceste III/3060 s evidenčným číslom M6579 premosťuje dvojkoľajnú železničnú trať ŽSR č. 180 v smere Svit – Štrba v ŽKM 215,350. Cesta III/3060 v extraviláne obce Štrba spája obec Štrba s jej miestnou časťou Tatranská Štrba a s mestom Vysoké Tatry, časťou Štrbské Pleso. Vzhľadom na veľmi zlý stavebno-technický stav mosta, ktorý bol postavený v roku 1932, navrhol projektant jeho asanáciu a vybudovanie nového mostného objektu.

Súčasťou projektu bola aj rekonštrukcia priľahlého úseku cesty III/3060 v nevyhnutnom rozsahu a vybudovanie chodníka pre peších vrátane verejného osvetlenia. Nevyhnutná bola zároveň úprava trakčného vedenia ŽSR, zriadenie dočasného neutrálneho poľa trakčného vedenia a preložka 6 kV UAB kábla ŽSR. V rámci rekonštrukcie prebehla aj úprava kategórie prevádzanej komunikácie na moste na C7,5/60.

Zdroj: STRABAG

Pod pôvodným mostným objektom nebol dodržaný mostný prechodový prierez „MPP 3,0“, keďže sa medzi temenom koľajnice a spodným okrajom pôvodnej nosnej konštrukcie namerala vzdialenosť približne 5,6 m. Nový mostný objekt bol navrhnutý tak, aby zabezpečil požadovaný MPP (6,0 m) s rezervou 10 cm. Z dôvodu plynulého napojenia nivelety cesty III/3060 na niveletu zrekonštruovaného mostného objektu bola nutná úprava priľahlých úsekov cesty III/3060.

Zdroj: STRABAG

Vzhľadom na veľmi zlý stav pôvodného mosta z roku 1932 navrhol projektant jeho asanáciu a vybudovanie nového objektu.

V rámci rekonštrukcie mosta sa upravilo šírkové usporiadanie na moste na C7,5/60. Na moste pribudol aj chodník pre peších so šírkou 2,0 m – pôvodne sa na moste chodník pre chodcov nenachádzal. Chodci využívali obslužný chodník, ktorý nespĺňal parametre pohybu pre peších, alebo sa pohybovali priamo v dopravnom priestore pre motorové vozidlá.

Motorová doprava bola počas búracích a stavebných prác smerovaná na dočasnú obchádzkovú trasu cez obec Lučivná, pričom počas výstavby došlo aj k obmedzeniam na trati ŽSR. Pre nemotorovú dopravu sa obchádzková trasa neriešila.

Predmetná stavba bola členená na viacero stavebných objektov, pričom členenie rešpektovalo budúcich správcov, resp. vlastníkov jednotlivých objektov:
101-00 Úprava cesty III/3060 (SÚC PSK Poprad)
102-00 Chodníky pre peších (obec Štrba)
103-00 Dočasná komunikácia k zariadeniu staveniska (SÚC PSK Poprad)
200-00 Rekonštrukcia mostného objektu M6579 (SÚC PSK Poprad)
620-00 Verejné osvetlenie (obec Štrba)
670-00 Zriadenie neutrálneho poľa trakčného vedenia (ŽSR)
671-00 Úprava trakčného vedenia (ŽSR)
672-00 Preložka 6 kV kábla (ŽSR)

SO 101-00 ÚPRAVA CESTY III/3060

Cesta III/3060 sa nachádza v riešenom úseku v katastrálnom území obce Štrba. Rekonštrukcia cesty prebehla v nevyhnutnom rozsahu pred a za mostom a spočívala v úprave pozdĺžneho a priečneho sklonu v súvislosti s napojením na nový most. Celková dĺžka rekonštruovaného úseku vrátane mostného objektu bola 150,42 m.

Po odfrézovaní pôvodného krytu vozovky v hrúbke 150 mm sa vybudovala nová konštrukcia vozovky v novonavrhovanej nivelete na rozšírenom cestnom telese zazubenom do pôvodného telesa. V miestach napojenia na jestvujúcu vozovku v pôvodnej nivelete sa po odfrézovaní starých vrstiev zrealizovali nové asfaltové vrstvy. Na rozšírenom telese sa vpravo dobudovala nespevnená krajnica zo štrkodrviny frakcie 0/22. Na ľavej strane rozšíreného telesa sa vybudoval chodník pre peších.

Smerové a výškové vedenie cesty sa v predmetnom úseku upravilo tak, aby bolo zabezpečené plynulé napojenie na nový most. Jeho poloha sa oproti pôvodnému mierne menila tak, aby bol zabezpečený požadovaný prechodový prierez pod mostným objektom na trati ŽSR.

Šírkové usporiadanie
Šírkové usporiadanie komunikácie MO 8/40 je nasledujúce:
jazdný pruh 2 × 3,00 m
vodiaci prúžok 2 × 0,55 m
nespevnená krajnica vpravo
1 × 0,75 m (1,50 m so zvodidlom)
chodník pre peších vľavo 1 × 2,50 m

Konštrukcia vozovky:
Asfaltový betón AC11O II: 40 mm
Spojovací asf. postrek modif. PS;A: min. 0,5 kg/m2
Asfaltový betón AC16L II: 50 mm
Spojovací asf. postrek modif. PS;A: min. 0,5 kg/m2
Asfaltový betón AC22P II: 80 mm
Infiltračný asfaltový postrek PS;A: min. 0,8 kg/m2
__________________________________
Spolu: 170 mm
Nestmelená vrstva zo štrkodrviny UMŠD 31,5G: 100 – 250 mm

SO 102-00 CHODNÍKY PRE PEŠÍCH

Po dobudovaní a rozšírení cestného telesa cesty III/3060 sa na rekonštruovanom úseku pred a za mostným objektom vybudovali chodníky pre peších s napojením na jestvujúci chodník v obci, na chodník na novom mostnom objekte a na chodník k železničnej zastávke. Celková dĺžka chodníkov je 75 m (42 m pred mostom a 33 m za mostom). Šírka chodníkov je 2,75 m (2,5 m dláždená plocha medzi obrubníkmi + 0,25 m krajnica pri ľavom obrubníku na osadenie zábradlia).

Konštrukcia chodníka:
Zámková dlažba bezškárová, protišmyková DL: 60 mm
Podsyp zo štrkodrviny ŠD fr. 0 – 4: 40 mm
Nestmelená vrstva zo štrkodrviny ŠD 31,5 Gb: 200 mm
__________________________________
Spolu: 300 mm

SO 103-00 DOČASNÁ KOMUNIKÁCIA K ZARIADENIU STAVENISKA

Dočasná komunikácia, zahŕňajúca chodník a odstavnú plochu, bola zriadená na prístupovej ceste k železničnej zastávke, ktorá počas rekonštrukcie zabezpečovala prístup na stavenisko a k zariadeniu staveniska zhotoviteľa stavby. Chodník a odstavná plocha sa po dokončení rekonštrukcie odstránili.

SO 200-00 REKONŠTRUKCIA MOSTNÉHO OBJEKTU M6579

Spodnú stavbu tvorí dvojica krajných stenových opôr, do ktorých sú votknuté hlavné nosníky. Stenové opory sú uložené na mikropilótach. Opory nabiehajú smerom k rámovému rohu a sú tvarované tak, aby do mikropilót prenášali čo najmenší ohybový moment. Svah pri každej opore je zabezpečený dvojicou šikmých stenových krídel. Minimalizáciu sadania prechodových oblastí zabezpečujú prechodové dosky s dĺžkou 4,0 m, ktoré sú uložené na stenových oporách.

Zdroj: STRABAG

Mostný objekt je navrhnutý ako rámový jednopoľový so spriahnutou oceľovo-betónovou nosnou konštrukciou. Nosnú konštrukciu tvorí päť oceľových nosníkov, ktoré sú spriahnuté so železobetónovou doskou s hrúbkou 220 mm. Oceľové nosníky nabiehajú z výšky 550 mm v strede poľa na výšku 1 480 mm smerom k železobetónovým oporám, do ktorých sú votknuté, čím je vytvorený rámový roh.

Nosníky sú priečne prepojené pomocou oceľových priečnikov a vystužovadiel, ktoré zabezpečujú priestorovú stabilitu nosnej konštrukcie. Železobetónová doska tvorí hornú mostovku mosta. Zo statického hľadiska pôsobí nosná konštrukcia ako rám a tvorí jeden dilatačný celok.

Odvodnenie mosta je zabezpečené pozdĺžnym a priečnym sklonom vozovky k mostným odvodňovačom. V pozdĺžnom smere mosta v osi odvodnenia sú umiestnené odvodňovače a tvarovky na odvodnenie povrchu izolácie. Os odvodnenia sa nachádza 250 mm od okraja ľavostrannej rímsy. Voda sa bude zbierať do zberného potrubia s priemerom 150 mm.

Na zabezpečenie bezpečnosti dopravy v riešenom úseku sa na moste osadili oceľové zvodidlá s úrovňou zachytenia H2 a oceľové zábradlia s výškou 1,10 m so zvislou výplňou. Na vonkajších stranách mosta sa nachádzajú protidotykové zábrany.

SO 620-00 VEREJNÉ OSVETLENIE

V rámci predĺženia chodníka z obce Štrba k zastávke ŽSR Štrba sa ako vyvolaná investícia stavby buduje jeho osvetlenie. Je zrealizované na 6 pozinkovaných certifikovaných stožiaroch s nadzemnou výškou 6 m, ktoré sú umiestnené v zelenom páse vedľa chodníka v betónových základoch.

Zdroj: STRABAG

Ako zdroj svetla sú použité moderné vysokoúčinné LED svietidlá, osadené na stožiare bez výložníkov. Svietidlá sú zo stožiarových rozvodníc napojené káblami CYKY 3 × 1,5 mm2. Daný svetelný obvod je istený poistkou 10 A. Káble sú vo voľnom teréne uložené s krytím 0,7 m od povrchu upraveného terénu a sú zakryté výstražnou fóliou červenej farby. Prechod cez most je realizovaný v chráničke HDPE110 umiestnenej v chodníku (chráničku rieši SO 200-00).

SO 670-00 ZRIADENIE NEUTRÁLNEHO POĽA TRAKČNÉHO VEDENIA

Vzhľadom na charakter stavebných prác bolo nutné zriadiť dočasné neutrálne pole trakčného vedenia (TV) trate ŽSR. Do pôvodného TV boli vložené úsekové deliče s izolátormi v nosnom lane. Od týchto deličov boli o 10 m oboma smermi vložené ďalšie deliče, čím sa vytvorilo v TV izolované pole, ukoľajnené po dočasnom stožiari č. 274A, ktorý slúžil na zvod tohto ukoľajnenia.

Zdroj: STRABAG

Úsekové deliče (ÚD) boli namontované v nasledujúcich pozíciách:
ÚD 1: 3 m za konzolou TP 273 (cca ŽKM 215,289; ÚD 3 o 10 m ďalej na
1. koľaji);
ÚD 2 a 4: v rovnakej pozícii na
2. koľaji;
ÚD 5: 5,5 m pred konzolou TP 275 (cca žkm 215,337);
ÚD 7: o 10 m ďalej na 1. koľaji;
ÚD 6 a 8: v rovnakej pozícii na
2. koľaji.
Toto riešenie sa zvolilo z dôvodu minimalizácie dĺžky neutrálneho poľa vzhľadom na sklon trate 15 ‰. Dĺžka úseku pre jazdu so stiahnutým zberačom bola oboma smermi 118 m.

SO 671-00 ÚPRAVA TRAKČNÉHO VEDENIA ŽSR

Zostava existujúceho TV dotknutých koľají je „J“, 3 kV Js, t. j. trolejový vodič 150 Cu, nosné lano 120 Cu – plnokompenzovaná. Zosilňovacie vedenie je na oboch koľajach zdvojené – tvorené lanami 2 × 240 AlFe 6. Pod jestvujúcim mostom je vzhľadom na svetlosť mostnej konštrukcie zavesené neštandardným špeciálnym spôsobom.

Zosilňovacie vedenie (ZV) zostalo v pôvodnej pozícii. Izolátory vložené pri zhotovení neutrálnych polí boli zdemontované a laná ZV boli spojené lisovanými spojkami – zostavenie J 60-45 A. Návestné znaky aj dočasné obchádzacie káblové vedenie boli zdemontované so všetkým príslušenstvom – úsekové odpájače vrátane ovládacích prvkov a prípojných lán (zvodov), ventilové bleskoistky, upevnenie káblov na TP, káble a káblové žľaby. Ukoľajnenie zostalo nezmenené.

SO 672 – 00 PRELOŽKA 6KV KÁBLA ŽSR

Káblový rozvod 6 kV – UAB (univerzálny autoblok) – slúži na napájanie komponentov zabezpečujúcich bezpečnosť, plynulosť a hospodárnosť prevádzky na trati, tzn. zabezpečovacieho zariadenia, priecestí, koľajových obvodov LVZ atď. Vzhľadom na to, že pôvodný kábel 6 kV bol uložený pod mostom v mieste, kde projekt počítal s realizáciou opôr mosta, bolo potrebné zrealizovať jeho prekládku. Rozsah rekonštrukcie kábla je v ŽKM 215,3 v celkovej dĺžke 40 m.

Zdroj: STRABAG

ZÁVER

Rekonštrukciou mostného objektu a priľahlého úseku cesty III/3060 sa výrazne zlepší stavebno-technický stav dotknutých objektov a komunikácií a rovnako sa zvýši bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v danom úseku. Zväčšením mostného prechodového prierezu sa zároveň zvýši bezpečnosť a plynulosť premávky na dôležitej trati ŽSR. Zrealizovaním chodníka pre peších sa chodci úplne vyhnú frekventovanej ceste a výrazne sa zvýši bezpečnosť pri ich pohybe.

Zdroj: STRABAG

T → DOPRAVOPROJEKT, a.s., STRABAG s.r.o.
F → STRABAG s.r.o.

STRABAGsk IS MostStrba 009
STRABAGsk IS MostStrba 008