Rekonลกtrukcia mosta M4848 na ceste III/3423 v obci Krรญลพovany
ฤlรกnok opisuje dรดvody, prรญpravu nรกvrhu a zรญskanรฉ skรบsenosti z rekonลกtrukcie mostnรฉho objektu na ceste III/3423 ponad potok Krรญลพovianka v obci Krรญลพovany. Pri rekonลกtrukcii sa pรดvodnรก nosnรก konลกtrukcia zo ลพelezobetรณnovรฝch nosnรญkov typu Hรกjek nahradila doskovou konลกtrukciou so zabetรณnovanรฝmi nosnรญkmi.
Projekt rekonลกtrukcie mosta vย stupni dokumentรกcia na realizรกciu stavby aย dokumentรกcia na ponuku vypracovala spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Bratislava, pre objednรกvateฤพa aย investora stavby, Sprรกvu aย รบdrลพbu ciest Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja.
Stavbu zrealizovala spoloฤnosลฅ Swietelsky-Slovakia, spol. sย r. o., oblasลฅ Vรฝchod, vย mesiacoch jรบl aลพ november 2022. Podobnรก technolรณgia sa pouลพila pri rekonลกtrukcii mosta na ceste III/3822 vย obci Prituฤพany, oย ktorej sme technickรบ verejnosลฅ informovali vย ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2018 [1].
Charakteristika, opis aย stav pรดvodnej konลกtrukcie mosta
Pรดvodnรฝ most, identifikaฤnรฉ ฤรญslo M4848 a sprรกvcovskรฉ ฤรญslo 3423 โ 008 (obr. 1), sa nachรกdzal na ceste III/3423 v km 5,507 v obci Krรญลพovany. Most mal ลกรญrku 6,50 m medzi zvรฝลกenรฝmi obrubami a ลกรญrku 8,90 m medzi zรกbradlรญm. Komunikรกcia na moste viedla smerovo aj vรฝลกkovo v priamej, v miernom stรบpanรญ v smere staniฤenia.
Terรฉnnu prekรกลพku tvorilo neupravenรฉ a nevyregulovanรฉ koryto potoka Krรญลพovianka v km 4,900. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorilo 18 ks ลพelezobetรณnovรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov typu Hรกjek s prieฤnymi rozmermi 0,50 ร 0,50 m a dฤบลพkou 9,15 m. Nosnรก konลกtrukcia pรดsobila staticky ako prostรก doska, uloลพenรก na lepenku, s dฤบลพkou premostenia 8,00 m.
Spodnรบ stavbu tvorili gravitaฤnรฉ opory, na ktorรฉ nadvรคzovali rovnobeลพnรฉ krรญdla mosta. Opory pred podmรฝvanรญm ฤiastoฤne chrรกnil kamennรฝ obklad. Podฤพa รบdajov v mostnom zoลกite bol most postavenรฝ v roku 1970. Sprรกvca mosta poskytol projektantovi Protokol z beลพnej prehliadky mosta z roku 2019.
Projektant v rรกmci spracovania projektovej dokumentรกcie vykonal vizuรกlnu prehliadku mosta, ktorรก potvrdila zรกvery z beลพnej prehliadky. Poฤas prehliadok objektu sa zistili nasledujรบce poruchy a poลกkodenia jednotlivรฝch ฤastรญ mostnej konลกtrukcie:
- spodnรก stavba (obr. 2): trvalรฝ relatรญvny posun, inkrustรกcie, zneฤistenie, odlamovanie betรณnu, rozpad betรณnu, pozdฤบลพne a ostatnรฉ trhliny,
- nosnรก konลกtrukcia: trvalรฉ pretvorenie, inkrustรกcie, zneฤistenie, odlamovanie a rozpad betรณnu, prieฤne trhliny, poลกkodenie ochrannej vrstvy, biologickรก korรณzia betรณnu, nedostatoฤnรฉ krytie, obnaลพenรก a skorodovanรก betonรกrska vรฝstuลพ,
- mostnรฝ zvrลกok: vo vozovke iลกlo o vyhladenie a vypieranie povrchu vozovky, vรฝtlky a pozdฤบลพne trhliny; v chodnรญku sa zistili deformรกcie, zvlnenie povrchu a rozpad krytu; v rรญmsach vznikali vรฝkvety, dochรกdzalo k lokรกlnemu napรบchaniu a odlamovaniu betรณnu, zistili sa prieฤne trhliny, korรณzia betonรกrskej vรฝstuลพe, neลพiaduca vegetรกcia,
- ostatnรฉ prรญsluลกenstvo a okolie mosta: vรฝmole, podomletie zรกkladov, sadanie, poลกkodenie obkladu svahov, zรบลพenie profilu koryta, erรณzia svahov.
Rozsah rekonลกtrukcie sa urฤil na zรกklade zistenรฉho stavebnotechnickรฉho stavu mosta. Podฤพa [2] sa objekt zaradil do stupลa VII. โhavarijnรฝโ, priฤom rozhodujรบci bol stav spodnej stavby aย nosnej konลกtrukcie. Po dohode so sprรกvcom objektu sa navrhlo รบplnรฉ odstrรกnenie pรดvodnej konลกtrukcie aย nรกvrh aย vรฝstavba novรฉho mostnรฉho objektu [3]. Novรฝ most sa staval sย vylรบฤenรญm verejnej dopravy, ktorรก sa presmerovala na obchรกdzkovรบ trasu sย doฤasnรฝm premostenรญm, situovanรฝm vย blรญzkosti staveniska.
Obchรกdzkovรก trasa aย doฤasnรฉ premostenie
Obchรกdzkovรบ trasu tvorilo cestnรฉ teleso a doฤasnรฉ premostenie. Nรกsyp cestnรฉho telesa sa vybudoval z nesรบdrลพnรฝch zemรญn vhodnรฝch do nรกsypov podฤพa [4]. Komunikรกcia sa vybudovala v kategรณrii C 4,75/30 s dฤบลพkou asi 65 m. Konลกtrukcia vozovky mala hrรบbku 400 mm.
Cestnรฉ teleso malo miestami vรฝลกku viac ako 2,00 m a zasahovalo do Lesnรฉho potoka, ktorรฝ tvorรญ ฤพavostrannรฝ prรญtok potoka Krรญลพovianka. Z dรดvodu zabezpeฤenia odtoku vody sa do nรกsypovรฉho telesa obchรกdzkovej trasy osadila korugovanรก rรบra DN600 s kruhovou tuhosลฅou SN8. Rรบra sa uloลพila do betรณnovรฉho lรดลพka.
Doฤasnรฉ premostenie sa zhotovilo z prvkov mostovej sรบpravy MS60 [5]. Mostovรก sรบprava je oceฤพovรฝ rozoberateฤพnรฝ most s dvomi hlavnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi a s dolnou mostovkou z vlnitรฉho plechu. Hlavnรฝmi ฤasลฅami sรบ strednรฉ a koncovรฉ mostnรฉ diely, รบloลพnรฝ prah, รบloลพnรก doska a rampovnรญk.
Strednรฉ a koncovรฉ diely majรบ dฤบลพku 3,00 m a vรฝลกku 1,85 m. Tvorenรฉ sรบ hornรฝm a dolnรฝm pรกsom s dvomi krajnรฝmi a dvomi strednรฝmi zvislicami. Opory provizรณria sa zrealizovali zo ลพelezobetรณnovรฝch prefabrikรกtov IZM 1,90 ร 2,40 ร 1,00 m so zรกsypom z kameniva G3.
Spojenie prefabrikรกtov sa navrhlo pomocou zรกvitovรฝch tyฤรญ M24 s pevnosลฅou 8.8. Pod prefabrikรกtmi sa zhotovil vankรบลก zo ลกtrkodrviny s hrรบbkou 300 mm, zhutnenรฝ na Edef,2 = min. 50 MPa, sย poลพadovanรฝm pomerom modulov deformรกcie Edef,2/Edef,1 < 2,6. Na hornรบ vrstvu prefabrikรกtov IZM sa poloลพili cestnรฉ panely, ktorรฉ sa prepojiliย betonรกrskou vรฝstuลพou privarenou k okรกm vyฤnievajรบcim z panelov.
Vjazd na most aย zjazd zย mosta sa zabezpeฤoval prostrednรญctvom rampovnรญkov. Most sa montoval po moduloch na nรกsype aย postupne sa vysรบval ponad prekรกลพku po vodiacich valฤekoch. Konลกtrukcia mala po vysunutรญ rozpรคtie 15,00 m aย nosnosลฅ pre jednotlivรฉ bremeno 40 ton.
Mostnรฉ provizรณrium malo voฤพnรบ ลกรญrku 4,00 m vymedzenรบ obrubnรญkmi a vonkajลกiu ลกรญrku 5,14 m a umoลพลovalo striedavรบ jednosmernรบ premรกvku. Bezpeฤnostnรฉ zariadenie na obchรกdzkovej trase tvorili betรณnovรฉ a oceฤพovรฉ cestnรฉ zvodidlรก.
Kontrolu mostovej sรบpravy poฤas stavebnรฝch prรกc na rekonลกtruovanom objekte vykonรกval prenajรญmateฤพ mostovej sรบpravy, spoloฤnosลฅ TEBRICO, spol. s r. o., ลฝilina, v tรฝลพdลovรฝch intervaloch. Poฤas prehliadky sa mechanicky dorazili spojovacie ฤapy a zรกvlaฤky. Ak to bolo nevyhnutnรฉ, poลกkodenรฉ sรบฤasti sa vymenili.
Demolรกcia jestvujรบceho objektu
Jestvujรบci most sa odstrรกnil po vybudovanรญ obchรกdzkovej trasy a doฤasnรฉho premostenia. Postupne sa demolovalo bezpeฤnostnรฉ zariadenie a ฤalลกie prรญsluลกenstvo mosta, vrstvy vozovky a monolitickรฉ rรญmsy. Po vybรบranรญ vyrovnรกvacej vrstvy hrรบbky asi 200 mm sa demontovala nosnรก konลกtrukcia, prefabrikovanรฉ nosnรญky typu Hรกjek. Bรบracie prรกce potom pokraฤovali odstrรกnenรญm ลพelezobetรณnovรฝch รบloลพnรฝch prahov, betรณnovรฝch opรดr a mostnรฝch krรญdel.
Nรกvrh aย realizรกcia novej mostnej konลกtrukcie
Mostnรฝ objekt na ceste III/3423 je navrhnutรฝ na mieste pรดvodnรฉho objektu, preklenuje potok Krรญลพovianka. Most sa nachรกdza priestorovo v priamej, v stรบpanรญ 0,5 %. Na moste sa navrhlo ลกรญrkovรฉ usporiadanie pre kategรณriu cesty C 7,5/50. Na ฤพavej strane mosta (v smere staniฤenia) sa nachรกdza chodnรญkovรก doska ลกรญrky 1,65 m so sluลพobnรฝm chodnรญkom ลกรญrky 0,90 m. Na pravej strane sa nachรกdza rรญmsovรก doska v ลกรญrke 0,80 m.
Chodnรญkovรก a rรญmsovรก doska sรบ z monolitickรฉho ลพelezobetรณnu s prรญmesou polypropylรฉnovรฝch vlรกkien s dฤบลพkou 12 mm. Dosky majรบ povrch upravenรฝ metliฤkovanรญm a sรบ konฤenรฉ rรญmsovรฝm prefabrikรกtom z polymรฉrbetรณnu. Bezpeฤnostnรฉ zariadenie na moste je tvorenรฉ schvรกlenรฝm zรกbradฤพovรฝm zvodidlom รบrovne zachytenia H2 so zvislou vรฝplลou.
Zvodidlo je osadenรฉ pri vnรบtornom okraji chodnรญkovej dosky a v rรญmsovej doske. Na vonkajลกom okraji chodnรญkovej dosky, v ktorej sรบ zabudovanรฉ chrรกniฤky na vedenie inลพinierskych sietรญ, sa navrhlo segmentovรฉ oceฤพovรฉ zรกbradlie s vรฝลกkou 1,10 m.
Celkovรก ลกรญrka mosta je 9,95 m.
Novonavrhnutรฝ mostnรฝ objekt mรก nasledujรบce dฤบลพkovรฉ parametre (ลกikmรฉ vzdialenosti): dฤบลพka premostenia 8,00 m, uvaลพovanรฉ rozpรคtie mosta 8,80 m, dฤบลพka nosnej konลกtrukcie 9,50 m, celkovรก dฤบลพka mosta 19,25 m.
Zakladanie aย spodnรก stavba
Poฤas prรญpravy รบzemia sa vytรฝฤili vลกetky inลพinierske siete v dotyku so stavbou. Zemnรฉ prรกce sa zrealizovali po odstrรกnenรญ porastu, odhumusovanรญ a sprรญstupnenรญ priestoru stavby. Stavebnรฉ jamy sa v sรบlade s projektom zabezpeฤili pomocou ลกtetovnรญc, niลพลกie svahy sa vyhotovili v sklone 1 : 1.
Z dรดvodu plynulรฉho prรญstupu techniky a stavebnรฝch materiรกlov na stavenisko sa zaloลพila a postavila najprv opora 2 a aลพ nรกsledne opora 1. Sรบฤasne, v zรกvislosti od postupu prรกc, sa usmerลoval vodnรฝ tok striedavo k jednej alebo k druhej opore. Stavebnรฉ jamy sa zabezpeฤili proti moลพnรฉmu prรญtoku povrchovej a podzemnej vody.
V rohoch odvodลovacรญch priekop sa zriadili studne, z ktorรฝch sa pri vรคฤลกรญch prรญtokoch voda odฤerpรกvala ฤerpadlami do potrubรญ a odvรกdzala sa do potoka. Pri bรบracรญch prรกcach sa v mieste opรดr zistili prizmatickรฉ baranenรฉ pilรณty, o existencii ktorรฝch projektant pri spracovanรญ projektovej dokumentรกcie rekonลกtrukcie nemal ลพiadne informรกcie.
Pilรณty sa ponechali na mieste a skrรกtili sa na dฤบลพku, ktorรก neprekรกลพala ฤalลกรญm technologickรฝm postupom. Betonรกrska vรฝstuลพ na hlavรกch pilรณt sa oฤistila zbรญjacรญmi kladivami od betรณnu (obr. 3). Vรฝstuลพ sa neskรดr previazala s vรฝstuลพou zรกkladov opรดr, ฤรญm sa zabezpeฤila lepลกia interakcia mostnรฉho objektu a podloลพia.
Opory mosta sa navrhli masรญvne, monolitickรฉ, ลกikmรฉ aย zaloลพenรฉ na ploลกnรฝch zรกkladoch. Opory sa vystuลพili tak, aby ich bolo moลพnรฉ vybudovaลฅ po jednotlivรฝch pracovnรฝch zรกberoch. Na zachytenie รบฤinkov zemnรฉho tlaku telesa cesty aย sย ohฤพadom na stabilitu cestnรฉho telesa sa navrhli rovnobeลพnรฉ krรญdla mosta.
Krรญdla majรบ dฤบลพku 4,00 m a sรบ od opรดr oddilatovanรฉ. Zaloลพenรฉ sรบ na ploลกnรฝch zรกkladoch. Kvรดli urรฝchleniu postupu prรกc sa v priestoroch stavebnรฉho dvora vytvorilo pracovisko, kde sa vopred pripravili armokoลกe vรฝstuลพe pre prvky spodnej stavby. Armokoลกe sa naloลพili na nรกkladnรฉ automobily a pomocou mobilnรฉho ลพeriavu sa poloลพili na miesto zabudovania.
Po doplnenรญ vรฝstuลพe podฤพa projektu, osadenรญ a stabilizรกcii debnenia sa ฤasti spodnej stavby vybetรณnovali. Na rube opรดr a krรญdel sa vyhotovila ploลกnรก drenรกลพ, ktorรบ tvorili dve vrstvy drenรกลพnej geotextรญlie (min. 300 g/m2) a jedna vrstva nopovej fรณlie. Na rube opรดr sa osadila drenรกลพna rรบrka ร 150 mm v sklone 3,0 %.
Nosnรก konลกtrukcia
Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou je tvorenรฝ ลพelezobetรณnovou doskou so zabetรณnovanรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Zvรกranรฉ oceฤพovรฉ nosnรญky majรบ tvar obrรกtenรฉho T-prierezu. Dolnรก pรกsnica mรก profil P 30 ร 280 mm, stena P 10 ร 240 mm. Steny oceฤพovรฝch nosnรญkov sรบ ukonฤenรฉ vlnou, ktorรก zabezpeฤuje spriahnutie ocele s betรณnom.
Oceฤพovรฉ nosnรญky sรบ navrhnutรฉ z konลกtrukฤnej ocele S355J2, trieda zhotovenia konลกtrukcie podฤพa [6] je EXC2, stupeล korรณznej agresivity C4 โ vysokรฝ. V prieฤnom smere sรบ nosnรญky v osovรฝch vzdialenostiach 0,86 m, spriahnutรฉ sรบ s monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou, ktorรก je vystuลพenรก betonรกrskou vรฝstuลพou triedy B500B.
Prieฤna vรฝstuลพ dosky pri spodnom povrchu je prevleฤenรก cez otvory vyvลtanรฉ v stene nosnรญkov. Betรณn nosnej konลกtrukcie je triedy C 35/45. Geometria nosnej konลกtrukcie je danรก smerovรฝm a vรฝลกkovรฝm vedenรญm cesty. Je navrhnutรก v 0,5 % pozdฤบลพnom sklone a v 2,5 % prieฤnom strechovitom sklone. Hrรบbka dosky je premennรก, v osi komunikรกcie mรก doska hrรบbku 0,52 m, v osi รบลพฤพabia 0,43 m.
Nosnรก konลกtrukcia mรก ลกรญrku 9,46 m.
Povrchovรก รบprava oceฤพovej ฤasti nosnej konลกtrukcie sa zrealizovala nรกterovรฝm systรฉmom so ลพivotnosลฅou min. 15 rokov. Stupeล prรญpravy povrchov je Sa 2ยฝ. Skladba nรกteru je nasledujรบca:
- 1x ZN EP 100 ยตm,
- 1x MN EP 100 ยตm,
- 1x VN PUR 80 ยตm.
Na stupeล Sa 2ยฝ sa pripravil celรฝ povrch nosnรญka. Zรกkladnรฝ nรกter aย medzivrstvovรฝ nรกter sa aplikoval na celej ฤasti spodnej pรกsnice aย na stene nosnรญka do vรฝลกky 50 mm. Vrchnรฝ nรกter sa zrealizoval na celej spodnej pรกsnici aย na stene nosnรญka do vรฝลกky 30 mm.
Nosnรก konลกtrukcia sa zhotovila v dvoch etapรกch. V prvej etape sa vybetรณnovala spodnรก ฤasลฅ prieฤnikov, na ktorรบ sa poloลพili prostrednรญctvom elastomรฉrovรฝch pรกsov hrรบbky 20 mm oceฤพovรฉ nosnรญky. Po uloลพenรญ nosnรญkov, osadenรญ debnenia a uloลพenรญ betonรกrskej vรฝstuลพe sa konลกtrukcia zmonolitnila.
Pred betรณnovanรญm sa oceฤพovรฉ nosnรญky podopreli bรกrkami (obr. 4). Na debnenie dosky medzi nosnรญkmi sa pouลพilo stratenรฉ debnenie z CETRIS dosiek s hrรบbkou 30 mm. Krajnรฉ konzolovito vyloลพenรฉ ฤasti prierezu sa debnili pomocou drevenรฉho debnenia. Doska prierezu a prieฤniky sa vybetรณnovali v jednom zรกbere.
Prvky mostnรฉho zvrลกku
Mostnรฝ zvrลกok sa navrhol a zrealizoval podฤพa platnej STN 73 6242 a VL 4 โ Mosty, s celoploลกnou izolรกciou (pod rรญmsami s dvojnรกsobnou izolรกciou) z asfaltovรฝch pรกsov a s konลกtrukciou vozovky s celkovou hrรบbkou 90 mm. Prieฤny sklon na moste je strechovitรฝ, konลกtantnรฝ 2,5 %, s protispรกdom v mieste รบลพฤพabia 2,5 %.
Nosnรก konลกtrukcia sa uloลพila na pruลพnรฝch elastomรฉrovรฝch pรกsoch s hrรบbkou 20 mm a so ลกรญrkou 400 mm. Vzhฤพadom na oฤakรกvanรฉ dilataฤnรฉ pohyby sa mostnรฉ zรกvery nenavrhli. V mieste ลกkรกry medzi zรกvernรฝm mรบrikom a nosnou konลกtrukciou sa vozovka zarezala na ลกรญrku 20 mm a hฤบbku 20 mm a vyplnila sa trvalo pruลพnรฝm tmelom s predtesnenรญm.
Odvodnenie mosta je rieลกenรฉ pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom vozovky. Odvodลovaฤe sa nenavrhli. Povrchovรก voda je z mosta vedenรก pozdฤบลพ obrubnรญkov k sklzom zaรบstenรฝm do vsakovacรญch jรกm. Odvodnenie povrchu izolรกcie mosta je rieลกenรฉ pozdฤบลพnym drenรกลพnym kanรกlikom s vyรบstenรญm cez odvodลovacie tvarovky (6 ks) a rรบrky ร 50 mm (6 ks) zabudovanรฉ v nosnej konลกtrukcii.
Os odvodnenia sa nachรกdza vo vzdialenosti 250 mm od vnรบtornรฉho okraja rรญmsy. Drenรกลพne kanรกliky majรบ ลกรญrku 100 mm a vyplnili sa polymรฉrnym drenรกลพnym plastbetรณnom s kamenivom frakcie 8 โ 16 mm. Odvodnenie za rubom opรดr zabezpeฤuje drenรกลพ ร 150 mm, uloลพenรก na podkladovom betรณne. Drenรกลพ je vyvedenรก do koryta potoka, kde je ukonฤenรก vyรบsลฅovacรญmi objektmi.
Ostatnรฉ prรญsluลกenstvo aย okolie mosta
Prechodovรฉ dosky sa navrhli z monolitickรฉho ลพelezobetรณnu. Dฤบลพka dosiek je 4,00 m. Dosky sa zhotovili na celรบ ลกรญrku vozovky s medzerou ลกรญrky 50 mm pozdฤบลพ mostnรฝch krรญdel na uloลพenie debnenia. Pozdฤบลพny sklon dosiek je 1 : 10. Prieฤny sklon je danรฝ prieฤnym sklonom vozovky v oblasti prechodovej dosky.
Prechodovรฉ dosky sa vybetรณnovali na podkladovรฝ betรณn s hrรบbkou 150 mm.
Prechodovรก oblasลฅ siaha pribliลพne 6,00 m za rub opory. Vย tejto ฤasti sa na vybudovanie nรกsypu pouลพila veฤพmi vhodnรก zemina (G1 aลพ G3). Zemina sa zhutลovala po vrstvรกch sย hrรบbkou maximรกlne 0,30 m na mieru zhutnenia Id = 0,85.
Izolรกcia rubu opory sa ochrรกnila ลกtrkopieskovรฝm zรกsypom so ลกรญrkou 1,05 m. Na vyvedenie presiaknutej vody spoza rubu opรดr sa osadila drenรกลพna rรบrka DN150 s drenรกลพnym obsypom na podkladovom betรณne, ktorรก sa zaรบstila do potoka. Pod drenรกลพou je tesniaca vrstva s hrรบbkou 300 mm.
V okolรญ mosta sa potok Krรญลพovianka upravil. รprava mรก dฤบลพku asi 23,00 m a je smerovo v priamej. Pozdฤบลพny sklon potoka 2,5 % vychรกdza z existujรบcich terรฉnnych podmienok. Novรฉ koryto potoka sa navrhlo na prietok storoฤnej vody Q100 = 60,0 m3/s so ลกรญrkou dna kynety 2,00 m. Sklony svahov sรบ navrhnutรฉ v pomere 1 : 2.
Dno a svahy sa opevnili kamennou dlaลพbou v hrรบbke 200 mm uloลพenej do betรณnovรฉho lรดลพka s hrรบbkou 150 mm na vรฝลกku 1,00 m. Na zaistenie stability a ochranu proti vymieฤพaniu koryta sa vybudovali prieฤne a pozdฤบลพne prahy. Svahy v sklone 1 : 1,5 aลพ 1 : 2
okolo mosta na vtokovej a vรฝtokovej strane sa spevnili kamennou dlaลพbou v hrรบbke 150 mm uloลพenej do betรณnu s hrรบbkou 100 mm.
Okraje spevnenia sa ohraniฤili obrubnรญkmi. Vybudovali sa prรญstupovรฉ schodiskรก. Zostรกvajรบce ฤasti svahov sa vysiali trรกvnym semenom. V rรกmci รบprav sa nahradil kryt vozovky a z dรดvodu bรบrania spodnej stavby mosta sa vymenila konลกtrukcia vozovky v plnej hrรบbke 8,00 m pred a 8,00 m za mostom.
Novรก konลกtrukcia vozovky sa zrealizovala v hrรบbke 500 mm. Na plรกni vozovky sa poลพadovala a dosiahla miera zhutnenia (modul deformรกcie) Edef,2 = min. 50 MPa a pomer modulov Edef,2/Edef,1 < 2,6. Sรบฤasลฅou projektovรฝch prรกc bola vizualizรกcia stavby.
Vizualizรกcie mohol investor pouลพiลฅ na prezentรกciu pri prรญprave rekonลกtrukcie, ale stali sa aj dobrou pomรดckou pre zhotoviteฤพa pri organizรกcii prรกc. Na obr. 5 aลพ 10 sรบ na porovnanie snรญmky zobrazujรบce predstavy a nรกvrhy projektanta a fotografie zachytรกvajรบce stav objektu po dokonฤenรญ rekonลกtrukcie.
Efektรญvne technickรฉ rieลกenie
Sprรกvca mostnรฉho objektu M4848 (III/3423 โ 008) na ceste III/3423 ponad potok Krรญลพovianka vย obci Krรญลพovany sa vย pomerne krรกtkom ฤase po rekonลกtrukcii mosta vย Prรญtuฤพanoch rozhodol pre rovnakรฉ technickรฉ rieลกenie. Moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe konลกtrukcie so zabetรณnovanรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi nรกjdu uplatnenie aj vย budรบcnosti. Ich vรฝhodou je pouลพitie pri rekonลกtrukciรกch prefabrikovanรฝch mostov sย malรฝmi aย strednรฝmi rozpรคtiami, pretoลพe vย sรบฤasnosti sa na stavebnom trhu nenachรกdza celรฝ sortiment prvkov ako nรกhrada za pozdฤบลพne delenรฉ nosnรญky.
ฤalลกou vรฝhodou doskovรฝch mostov so zabetรณnovanรฝmi nosnรญkmi sรบ rekonลกtrukcie mostnรฝch objektov sย nรญzkou stavebnou vรฝลกkou. Aj vย tรฝchto prรญpadoch dokรกลพe projektant vhodnรฝm nรกvrhom predloลพiลฅ investorom efektรญvne technickรฉ rieลกenie.
TEXT: ฤฝubomรญr Koลพlej, Tomรกลก Olexa,
Gabriel Maczko, Peter Krรกฤพ
FOTO Aย OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Swietelsky-Slovakia, spol. sย r. o.
ฤฝubomรญr Koลพlej, Tomรกลก Olexa aย Gabriel Maczko
pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Peter Krรกฤพ pรดsobรญ v spoloฤnostiย Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o., oblasลฅ Vรฝchod.
Literatรบra
1. Koลพlej, ฤฝ. โ Kundrรกt, K. โ Koลพlejovรก, V. โ Kvoฤรกk, V.: Doskovรฉ mosty so zabetรณnovanรฝmi nosnรญkmi aย ich uplatnenie vย praxi. Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2018.
2. Technickรฉ podmienky TP 060 Prehliadky, รบdrลพba aย opravy cestnรฝch komunikรกciรญ. Mosty.
3. Kolektรญv: Rekonลกtrukcia mosta ฤ. 3423 โ 008 Krรญลพovany. Dokumentรกcia na realizรกciu stavby/Dokumentรกcia na ponuku, Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Bratislava, 2/2021.
4. STN 73 6133 Stavba ciest. Teleso pozemnรฝch komunikรกciรญ.
5. https://ztsvvu.eu/solutionsresenia/mostova-suprava-ms60/, prรญstupnรฉ: aprรญl 2024.
6. STN EN 1090-2 Zhotovenie oceฤพovรฝch aย hlinรญkovรฝch konลกtrukciรญ. ฤasลฅ 2: Technickรฉ 7. TP 068 Protikorรณzna ochrana oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ mostov.