Situรกcia

Rekonลกtrukcia koฤพajรญ na รบseku Trnovec nad Vรกhom โ€“ Tvrdoลกovce zvรฝลกila ลกtandard osobnej dopravy

Partneri sekcie:

Hlavnรฝm cieฤพom rekonลกtrukcie koฤพajรญ ฤ. 1 aย ฤ. 2 vย traลฅovom รบseku Trnovec nad Vรกhom โ€“ Tvrdoลกovce bola komplexnรก obnova vลกetkรฝch prvkov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย danom traลฅovom รบseku.

Rekonลกtrukcia predmetnej ลพelezniฤnej trate vychรกdzala predovลกetkรฝm zย jej prevรกdzkovรฉho opotrebovania aย technicky zastaranรฉho stavu. Jej hlavnรฉ ciele boli zaistenie dlhodobej bezpeฤnosti ลพelezniฤnej prevรกdzky vย traลฅovom รบseku, zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 140 km/h, zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate aย zvรฝลกenie komfortu cestujรบcich vyuลพรญvajรบcich ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu.

Spoloฤnosลฅ Swietelsky-Slovakia spol. s r. o., zaฤala pre investora ลฝeleznice Slovenskej republiky realizovaลฅ v oktรณbri 2022 prรกce na zรกkazke ลฝST Trnovec nad Vรกhom โ€“ ลฝST Tvrdoลกovce, rekonลกtrukcia koฤพaje ฤ. 1 a koฤพaje ฤ. 2. Ide o dvojkoฤพajnรบ elektrifikovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, ktorรก je sรบฤasลฅou traลฅovรฉho รบseku 2804 Devรญnska Novรก Ves โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกt. hranica. Celkovรก lehota vรฝstavby bola naplรกnovanรก na 14 mesiacov.

Parametre zรกkazky

Predmetnรก rekonลกtrukcia traลฅovรฝch koฤพajรญ v celkovej dฤบลพke 19 141 m zahล•ลˆala:

  • prรญpravnรฉ prรกce โ€“ vรฝruby drevรญn, vybudovanie prรญstupovรฝch ciest aย novรฝch zรกkladov trakฤnรฝch stoลพiarov,
  • rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku v celej dฤบลพke,
  • zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 140 km/h (konลกtrukฤne vลกak ลพelezniฤnรฝ spodok a trakฤnรฉ vedenie umoลพลˆujรบ zavedenie traลฅovej rรฝchlosti aลพ 160 km/h),
  • zhotovenie novรฝch nรกstupรญลกลฅ v celkovej dฤบลพke 400 m na zastรกvke Jatov vrรกtane novรฝch prรญstreลกkov, vizuรกlneho informaฤnรฉho systรฉmu, bezbariรฉrovรฝch prรญstupov a osvetlenia,
  • rekonลกtrukciu dvoch ลพelezniฤnรฝch prieces tรญ vย celkovej dฤบลพke 33,60 m,
  • rekonลกtrukciu troch mostnรฝch objektov,
  • osadenie novรฝch traลฅovรฝch znaฤiek a zariadenรญ,
  • kompletnรบ rekonลกtrukciu trakฤnรฉho vedenia v celej dฤบลพke,
  • preloลพku 6 kV kรกbla a optickรฉho kรกbla,
  • รบpravu zabezpeฤovacieho zariadenia v celej dฤบลพke.

ล pecifikom tejto rekonลกtrukcie bolo, ลพe traลฅ vย รบseku medzi zastรกvkou Jatov aย ลฝST Tvrdoลกovce prechรกdza chrรกnenรฝm vtรกฤรญm รบzemรญm eurรณpskej siete chrรกnenรฝch รบzemรญ Natura 2000 SKCHVU005 Dolnรฉ Povaลพie, aย takisto sa nachรกdza vย blรญzkosti รบzemia eurรณpskeho vรฝznamu SKUEV0095 Panskรฉ lรบky.

Zย tohto dรดvodu sa museli nevyhnutnรฉ vรฝruby nelesnej drevinovej vegetรกcie obmedziลฅ iba na tie nรกletovรฉ dreviny, ktorรฉ bezprostredne ohrozujรบ bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky aย trakฤnรฉ vedenie. Zรกroveลˆ bolo nutnรฉ tieto vรฝruby realizovaลฅ vรฝluฤne vย mimohniezdnom obdobรญ vtรกkov.

Technickรฉ rieลกenie zรกkazky

Z pohฤพadu oboch traลฅovรฝch koฤพajรญ bola vykonanรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku zabezpeฤujรบca dlhodobรบ deformaฤnรบ odolnosลฅ plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku a ochranu pred premล•zanรญm novej zemnej plรกne, a to zriadenรญm vรกpennocementovej stabilizรกcie s hrรบbkou 0,50 m (obr. 2), rozprestrenรญm netkanej geotextรญlie s ploลกnou hmotnosลฅou 350 g/m2 a zhotovenรญm podkladovej vrstvy s hrรบbkou 0,25 m.

Obr. 2 Vรกpennocementovรก stabilizรกcia
Obr. 2 Vรกpennocementovรก stabilizรกcia | Zdroj: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

Uvedenรก skladba ลพelezniฤnรฉho spodku vyhovuje pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h. Pozdฤบลพne odvodnenie je zabezpeฤenรฉ sรบstavou spevnenรฝch aย nespevnenรฝch priekop.
Vย priebehu realizรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku sa zistilo, ลพe รบzemie medzi zastรกvkou

Jatov aย priecestรญm Kendereลก je znaฤne podmoฤenรฉ aย projekฤne navrhnutรฉ technickรฉ rieลกenie nie je vhodnรฉ. Vย spoluprรกci so ลกpecializovanou podzhotoviteฤพskou spoloฤnosลฅou sme vย danom รบseku zrealizovali oceฤพovรบ stabilizaฤnรบ konลกtrukciu ล IDLO-X B25 (obr. 3 aย 4), ktorรก nรกm umoลพnila budovanie ลพelezniฤnรฉho spodku aj vย jarnรฝch mesiacoch pri vysokej hladine spodnej vody.

Obr. 3 Vzorovรฝ prieฤny rez ล IDLO-X B25
Obr. 3 Vzorovรฝ prieฤny rez ล IDLO-X B25 | Zdroj: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok bol kompletne vymenenรฝ. Novo zhotovenรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok je zrealizovanรฝ z koฤพajnรญc tv. 60E2, zo ลพelezobetรณnovรฝch podvalov BP-3 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm SKL14, s rozdelenรญm podvalov U. V oblasti ลพelezniฤnรฝch mostov sรบ pouลพitรฉ podvaly s podpodvalovรฝmi podloลพkami.

Obr. 4 Oceฤพovรก stabilizaฤnรก konลกtrukcia ล IDLO-X B25
Obr. 4 Oceฤพovรก stabilizaฤnรก konลกtrukcia ล IDLO-X B25 | Zdroj: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

Koฤพaj je zvarenรก do bezstykovej koฤพaje zย dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov sย dฤบลพkou 120 m. Vย celom รบseku trate boli zรกroveลˆ osadenรฉ novรฉ traลฅovรฉ znaฤky aย zariadenia. Na zastรกvke Jatov boli vybudovanรฉ novรฉ nรกstupiลกtia zo ลพelezobetรณnovรฝch konzolovรฝch dosiek typu PRE 200 vย celkovej dฤบลพke 400 m.

Obr. 5 Podbรญjaฤka 09-3X
Obr. 5 Podbรญjaฤka 09-3X | Zdroj: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

K nรกstupiลกtiam bol zhotovenรฝ bezbariรฉrovรฝ prรญstup, vybudovali sa novรฉ osvetlenie nรกstupรญลกลฅ, novรฉ prรญstreลกky a novรฝ vizuรกlny orientaฤnรฝ systรฉm.ย  V rรกmci stavby boli zrekonลกtruovanรฉ aj dve priecestia, a to Kendereลก v ลพkm 124,010, a Jatov v ลพkm 126,802 (obr. 6).

Obr. 6 Priecestie a zastรกvka Jatov
Obr. 6 Priecestie a zastรกvka Jatov | Zdroj: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

V oboch prรญpadoch boli starรฉ panelovรฉ konลกtrukcie vymenenรฉ za celogumovรฉ priecestnรฉ konลกtrukcie typu STRAIL. Takisto starรฉ priecestnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie bolo nahradenรฉ novรฝm relรฉovo elektronickรฝm priecestnรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm 3. kategรณrie s รบplnou vรคzbou na pohyb ลพelezniฤnรฉho vozidla v oblasti priecestia a pri kaลพdom priecestรญ boli doplnenรฉ priecestnรฉ domฤeky.

Na vลกetkรฝch troch mostnรฝch objektoch bola vymenenรก izolรกcia nosnรฝch konลกtrukciรญ. Okrem toho boli na mostnรฝch objektoch opravenรฉ vonkajลกie praskliny, oฤistenรฉ povrchy a obnovenรฉ ochrannรฉ nรกtery. Na vลกetkรฝch mostnรฝch objektoch sรบ doplnenรฉ novรฉ kรกblovรฉ ลพฤพaby.

Obr. 7 Zrekonลกtruovanรฝ most v ลพkm 120,533
Obr. 7 Zrekonลกtruovanรฝ most v ลพkm 120,533 | Zdroj: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

V oboch traลฅovรฝch koฤพajach doลกlo ku kompletnej vรฝmene trakฤnรฉho vedenia vrรกtane vรฝmeny starรฝch trakฤnรฝch stoลพiarov za novรฉ. V medzistaniฤnom รบseku je pouลพitรก plno kompenzovanรก zostava reลฅazovkovรฉho typu S do rรฝchlosti 160 km/h.ย  รšprava traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia bola zrealizovanรก vรฝmenou traลฅovรฉho a sรบhlasovรฉho kรกbla v celej dฤบลพke traลฅovรฉho รบseku vrรกtane vรฝmeny starรฝch nรกvestidiel za novรฉ.

Zรกver
Vykonanรญm predmetnej rekonลกtrukcie koฤพajรญ sa zabezpeฤilo dosiahnutie normovรฉho stavu, zlepลกenie bezpeฤnosti aย plynulosti ลพelezniฤnej dopravy, znรญลพenie nรกkladov na รบdrลพbu, aย najmรค dosiahnutie vyลกลกieho ลกtandardu osobnej ลพelezniฤnej dopravy na zrekonลกtruovanej trati.

TEXT Aย FOTO: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 1/2024

Najฤรญtanejลกie