Rekonลกtrukcia koฤพajรญ na รบseku Trnovec nad Vรกhom โ Tvrdoลกovce zvรฝลกila ลกtandard osobnej dopravy
Hlavnรฝm cieฤพom rekonลกtrukcie koฤพajรญ ฤ. 1 aย ฤ. 2 vย traลฅovom รบseku Trnovec nad Vรกhom โ Tvrdoลกovce bola komplexnรก obnova vลกetkรฝch prvkov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย danom traลฅovom รบseku.
Rekonลกtrukcia predmetnej ลพelezniฤnej trate vychรกdzala predovลกetkรฝm zย jej prevรกdzkovรฉho opotrebovania aย technicky zastaranรฉho stavu. Jej hlavnรฉ ciele boli zaistenie dlhodobej bezpeฤnosti ลพelezniฤnej prevรกdzky vย traลฅovom รบseku, zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 140 km/h, zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate aย zvรฝลกenie komfortu cestujรบcich vyuลพรญvajรบcich ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu.
Spoloฤnosลฅ Swietelsky-Slovakia spol. s r. o., zaฤala pre investora ลฝeleznice Slovenskej republiky realizovaลฅ v oktรณbri 2022 prรกce na zรกkazke ลฝST Trnovec nad Vรกhom โ ลฝST Tvrdoลกovce, rekonลกtrukcia koฤพaje ฤ. 1 a koฤพaje ฤ. 2. Ide o dvojkoฤพajnรบ elektrifikovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, ktorรก je sรบฤasลฅou traลฅovรฉho รบseku 2804 Devรญnska Novรก Ves โ ล tรบrovo โ ลกt. hranica. Celkovรก lehota vรฝstavby bola naplรกnovanรก na 14 mesiacov.
Parametre zรกkazky
Predmetnรก rekonลกtrukcia traลฅovรฝch koฤพajรญ v celkovej dฤบลพke 19 141 m zahลลala:
- prรญpravnรฉ prรกce โ vรฝruby drevรญn, vybudovanie prรญstupovรฝch ciest aย novรฝch zรกkladov trakฤnรฝch stoลพiarov,
- rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku v celej dฤบลพke,
- zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 140 km/h (konลกtrukฤne vลกak ลพelezniฤnรฝ spodok a trakฤnรฉ vedenie umoลพลujรบ zavedenie traลฅovej rรฝchlosti aลพ 160 km/h),
- zhotovenie novรฝch nรกstupรญลกลฅ v celkovej dฤบลพke 400 m na zastรกvke Jatov vrรกtane novรฝch prรญstreลกkov, vizuรกlneho informaฤnรฉho systรฉmu, bezbariรฉrovรฝch prรญstupov a osvetlenia,
- rekonลกtrukciu dvoch ลพelezniฤnรฝch prieces tรญ vย celkovej dฤบลพke 33,60 m,
- rekonลกtrukciu troch mostnรฝch objektov,
- osadenie novรฝch traลฅovรฝch znaฤiek a zariadenรญ,
- kompletnรบ rekonลกtrukciu trakฤnรฉho vedenia v celej dฤบลพke,
- preloลพku 6 kV kรกbla a optickรฉho kรกbla,
- รบpravu zabezpeฤovacieho zariadenia v celej dฤบลพke.
ล pecifikom tejto rekonลกtrukcie bolo, ลพe traลฅ vย รบseku medzi zastรกvkou Jatov aย ลฝST Tvrdoลกovce prechรกdza chrรกnenรฝm vtรกฤรญm รบzemรญm eurรณpskej siete chrรกnenรฝch รบzemรญ Natura 2000 SKCHVU005 Dolnรฉ Povaลพie, aย takisto sa nachรกdza vย blรญzkosti รบzemia eurรณpskeho vรฝznamu SKUEV0095 Panskรฉ lรบky.
Zย tohto dรดvodu sa museli nevyhnutnรฉ vรฝruby nelesnej drevinovej vegetรกcie obmedziลฅ iba na tie nรกletovรฉ dreviny, ktorรฉ bezprostredne ohrozujรบ bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky aย trakฤnรฉ vedenie. Zรกroveล bolo nutnรฉ tieto vรฝruby realizovaลฅ vรฝluฤne vย mimohniezdnom obdobรญ vtรกkov.
Technickรฉ rieลกenie zรกkazky
Z pohฤพadu oboch traลฅovรฝch koฤพajรญ bola vykonanรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku zabezpeฤujรบca dlhodobรบ deformaฤnรบ odolnosลฅ plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku a ochranu pred premลzanรญm novej zemnej plรกne, a to zriadenรญm vรกpennocementovej stabilizรกcie s hrรบbkou 0,50 m (obr. 2), rozprestrenรญm netkanej geotextรญlie s ploลกnou hmotnosลฅou 350 g/m2 a zhotovenรญm podkladovej vrstvy s hrรบbkou 0,25 m.
Uvedenรก skladba ลพelezniฤnรฉho spodku vyhovuje pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h. Pozdฤบลพne odvodnenie je zabezpeฤenรฉ sรบstavou spevnenรฝch aย nespevnenรฝch priekop.
Vย priebehu realizรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku sa zistilo, ลพe รบzemie medzi zastรกvkou
Jatov aย priecestรญm Kendereลก je znaฤne podmoฤenรฉ aย projekฤne navrhnutรฉ technickรฉ rieลกenie nie je vhodnรฉ. Vย spoluprรกci so ลกpecializovanou podzhotoviteฤพskou spoloฤnosลฅou sme vย danom รบseku zrealizovali oceฤพovรบ stabilizaฤnรบ konลกtrukciu ล IDLO-X B25 (obr. 3 aย 4), ktorรก nรกm umoลพnila budovanie ลพelezniฤnรฉho spodku aj vย jarnรฝch mesiacoch pri vysokej hladine spodnej vody.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok bol kompletne vymenenรฝ. Novo zhotovenรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok je zrealizovanรฝ z koฤพajnรญc tv. 60E2, zo ลพelezobetรณnovรฝch podvalov BP-3 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm SKL14, s rozdelenรญm podvalov U. V oblasti ลพelezniฤnรฝch mostov sรบ pouลพitรฉ podvaly s podpodvalovรฝmi podloลพkami.
Koฤพaj je zvarenรก do bezstykovej koฤพaje zย dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov sย dฤบลพkou 120 m. Vย celom รบseku trate boli zรกroveล osadenรฉ novรฉ traลฅovรฉ znaฤky aย zariadenia. Na zastรกvke Jatov boli vybudovanรฉ novรฉ nรกstupiลกtia zo ลพelezobetรณnovรฝch konzolovรฝch dosiek typu PRE 200 vย celkovej dฤบลพke 400 m.
K nรกstupiลกtiam bol zhotovenรฝ bezbariรฉrovรฝ prรญstup, vybudovali sa novรฉ osvetlenie nรกstupรญลกลฅ, novรฉ prรญstreลกky a novรฝ vizuรกlny orientaฤnรฝ systรฉm.ย V rรกmci stavby boli zrekonลกtruovanรฉ aj dve priecestia, a to Kendereลก v ลพkm 124,010, a Jatov v ลพkm 126,802 (obr. 6).
V oboch prรญpadoch boli starรฉ panelovรฉ konลกtrukcie vymenenรฉ za celogumovรฉ priecestnรฉ konลกtrukcie typu STRAIL. Takisto starรฉ priecestnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie bolo nahradenรฉ novรฝm relรฉovo elektronickรฝm priecestnรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm 3. kategรณrie s รบplnou vรคzbou na pohyb ลพelezniฤnรฉho vozidla v oblasti priecestia a pri kaลพdom priecestรญ boli doplnenรฉ priecestnรฉ domฤeky.
Na vลกetkรฝch troch mostnรฝch objektoch bola vymenenรก izolรกcia nosnรฝch konลกtrukciรญ. Okrem toho boli na mostnรฝch objektoch opravenรฉ vonkajลกie praskliny, oฤistenรฉ povrchy a obnovenรฉ ochrannรฉ nรกtery. Na vลกetkรฝch mostnรฝch objektoch sรบ doplnenรฉ novรฉ kรกblovรฉ ลพฤพaby.
V oboch traลฅovรฝch koฤพajach doลกlo ku kompletnej vรฝmene trakฤnรฉho vedenia vrรกtane vรฝmeny starรฝch trakฤnรฝch stoลพiarov za novรฉ. V medzistaniฤnom รบseku je pouลพitรก plno kompenzovanรก zostava reลฅazovkovรฉho typu S do rรฝchlosti 160 km/h.ย รprava traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia bola zrealizovanรก vรฝmenou traลฅovรฉho a sรบhlasovรฉho kรกbla v celej dฤบลพke traลฅovรฉho รบseku vrรกtane vรฝmeny starรฝch nรกvestidiel za novรฉ.
Zรกver
Vykonanรญm predmetnej rekonลกtrukcie koฤพajรญ sa zabezpeฤilo dosiahnutie normovรฉho stavu, zlepลกenie bezpeฤnosti aย plynulosti ลพelezniฤnej dopravy, znรญลพenie nรกkladov na รบdrลพbu, aย najmรค dosiahnutie vyลกลกieho ลกtandardu osobnej ลพelezniฤnej dopravy na zrekonลกtruovanej trati.
TEXT Aย FOTO: Swietelsky-Slovakia spol. sย r. o.