Rekonštrukcia úseku železničnej trate Hronský Beňadik – Nová Baňa
Jedným z výrazných projektov obnovy železničnej infraštruktúry v Slovenskej republike je projekt rekonštrukcie úseku železničnej trate Hronský Beňadik – Nová Baňa, ktorý ako dodávateľ stavebných prác realizuje tím železničného staviteľstva spoločnosti STRABAG s.r.o.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Celý predmetný úsek je súčasťou železničnej trate ŽSR č. 150 Nové Zámky – Zvolen, ktorá je z funkčného hľadiska dôležitou spojnicou juhozápadu krajiny so stredným Slovenskom. Ide o jednokoľajnú elektrifikovanú trať napájanú striedavou prúdovou sústavou s napätím 25 kV, 50 Hz.
Z hľadiska trasovania vedie trať v riešenom úseku v pomerne stiesnených podmienkach údolia rieky Hron v tesnej blízkosti cesty I. triedy a samotného koryta rieky. V rekonštruovanom úseku prechádza trať extravilánom a intravilánom obcí Hronský Beňadik, Orovnica a Nová Baňa.
Pôvodný železničný zvršok bol v riešenom úseku zrealizovaný z prevažnej časti medzi rokmi 1974 až 1976. Vplyvom opotrebenia a zvýšenia zaťaženia po elektrifikácii trate vykazovala koľaj dlhodobo nevyhovujúce parametre pre bezpečnú železničnú prevádzku, preto jej správca, spoločnosť ŽSR, pristúpil k obnove. Kľúčové prínosy projektu boli identifikované takto:
- Obnovou železničného spodku aj zvršku sa zvýši únosnosť podvalového podložia, čo spolu s vybudovaním účinného odvodnenia prispeje k odstráneniu častých obmedzení traťovej rýchlosti.
- Optimalizáciou smerového vedenia a parametrov oblúkov trate sa zvýši traťová rýchlosť a skrátia sa jazdné časy.
- Rekonštrukciou nástupísk a osvetlenia v ŽST Hronský Beňadik a na zastávke Tekovská Breznica sa zabezpečí zvýšenie kultúry a komfortu cestovania.
ŽELEZNIČNÝ SPODOK
Práce na realizácii železničného spodku pozostávajú z uloženia geotextílie, geomreže a štrkodrviny v určitej hrúbke, vytvárajúc upravenú, zhutnenú a jednostranne sklonenú zemnú pláň (v sklone 5 %). V oblasti priecestí pozostávajú práce z uloženia štrkodrviny, tuhej viacosej geomreže, geosyntetickej bentonitovej rohože, kameniva spevneného cementom a separačnej geotextílie.
Gravitačné odvedenie povrchovej vody je zabezpečené pomocou otvorených priekop a priekopových žľabov (v priestore ŽST Hronský Beňadik) a trativodov (v medzistaničnom úseku). Na zabezpečenie odvedenia stekajúcej vody, ktorá cez konštrukciu podvalového podložia prenikla na zemnú pláň, je navrhnuté odvodnenie pomocou zasakovacích rýh so šírkou 0,8 m a hĺbkou min. 0,5 m. Po vnútornom obvode sú ryhy vystlané separačnou geotextíliou a vyplnené sú jednotnou trativodnou výplňou z drveného kameniva fr. 8 – 16 mm.
ŽELEZNIČNÝ ZVRŠOK: ŽST HRONSKÝ BEŇADIK
V rámci stavebných úprav koľají a výhybiek v žkm 16,652 039 až žkm 18,074 772 sa zriadi nové koľajové lôžko z drveného kameniva frakcie 31,5 – 63 mm kvalitatívnej triedy BI v zmysle požiadaviek na kamenivo do koľajového lôžka. V rozsahu žkm 16,200 000 až žkm 16,652 039 existujúcej koľaje s otvoreným koľajovým lôžkom (s výnimkou existujúceho oceľového mosta), t. j. na dĺžke 452,039 m, sa počíta so smerovou a výškovou úpravou (2x podbitím koľaje) existujúcej bezstykovej koľaje s doplnením nového koľajového lôžka do tvaru podľa predpisu ŽSR TS 3-2. Navrhovaná hrúbka koľajového lôžka pod spodnou plochou podvalov je min. 350 mm.
V rámci prác na koľajovom rošte budú osadené koľajnice tvaru 49 E1. Upevnené budú pružným upevnením Skl 24 na rebrových podkladniciach S4 pl upevnených pomocou vrtúľ na betónových podvaloch SB 8P s rozdelením podvalov „u“, respektíve „d“ (koľaj č. 4) v celkovej dĺžke 2 072,334 m, resp. betónových výhybkových podvaloch s rozdelením podvalov „u“ v celkovej dĺžke 75,096 m.
Optimalizáciou smerového vedenia a parametrov oblúkov trate sa zvýši traťová rýchlosť a skrátia sa jazdné časy.
Pre umožnenie plynulého prechodu koľajových vozidiel z jednej koľaje na druhú sú v rámci prác na železničnom zvršku navrhnuté výhybkové jednotky 2. generácie, tvaru 49E1 na betónových výhybkových podvaloch s pružným upevnením koľajníc. Použité budú výhybkové koľajnice a jazykové koľajnice akosti R260, resp. koľajnice 49E1 akosti ocele R260. Spolu bude zabudovaných 7 ks výhybiek.
Smerové úpravy staničných koľají vychádzajú z vyrovnania hlavnej staničnej koľaje č. 1, ktorá v čo najväčšej možnej miere kopíruje túto koľaj v existujúcom stave. Odsunom predjazdnej koľaje č. 2 od osi hlavnej koľaje č. 1 o 8 m vznikol priestor, ktorý umožnil umiestnenie nového obojstranného nástupiska (viac v samostatnom odseku venovanom úprave priestoru ŽST Hronský Beňadik).
ŽELEZNIČNÝ ZVRŠOK: ÚSEK HRONSKÝ BEŇADIK – NOVÁ BAŇA
V rozsahu stavebných úprav železničného zvršku (ZÚ žkm 18,074 772 až KÚ žkm 27,372 152) sa zriadi nové koľajové lôžko z drveného kameniva frakcie 31,5 – 63 mm kvalitatívnej triedy BI v zmysle požiadaviek na kamenivo do koľajového lôžka. Navrhovaná hrúbka koľajového lôžka pod spodnou plochou podvalov bude min. 350 mm.
Súčasťou stavebného objektu je nový koľajový rošt z koľajníc tv. 49 E1 (resp. v oblúkoch s malými polomermi z koľajníc so zvýšenou odolnosťou proti opotrebeniu
49 E1 – 400 HT) upevnených pružným upevnením Skl 24 (resp. Skl 24 KTL antikorózne v oblasti priecestných panelov) na rebrových podkladniciach S4 pl upevnených pomocou vrtúľ na betónových podvaloch SB 8P s rozdelením podvalov „u“.
Výnimku tvorí oblasť malého dilatačného zariadenia MDZ s dĺžkou 5,5 m vloženého pred koncom úpravy z dôvodu uvoľnenia napätosti od bezstykovej koľaje traťového úseku. Spolu sa v rámci tohto stavebného objektu predpokladá montáž koľajových polí tvaru 49 E1 na betónové podvaly SB 8P v dĺžke 4 060,812 m a koľajových polí tvaru 49 E1 – 400 HT v dĺžke 5 231,068 m.
Najvyššia traťová rýchlosť (NTR) v úseku Nová Baňa – Hronský Beňadik bude vzhľadom na úpravu traťovej rýchlosti zvýšená na 100 km/h. Najnižšia traťová rýchlosť bude zvýšená na 70 km/h, a to úpravou protismerných oblúkov. Výškovým vyrovnaním existujúcej traťovej koľaje sa v čo najväčšej možnej miere projekt prispôsobuje existujúcej nivelete traťovej koľaje. V miestach priepustov a mostov s nedostatočnou hrúbkou koľajového lôžka sa niveleta zdvihla tak, aby sa v čo najväčšej miere dosiahla minimálna hrúbka koľajového lôžka v súlade s požiadavkami ŽSR TS 3 a ŽSR Z 10.
ŽST HRONSKÝ BEŇADIK
Z dôvodu zmeny dispozičného riešenia ŽST Hronský Beňadik v párnej skupine je nevyhnutné vybudovať medzi koľajami č. 1 a č. 2 nové obojstranné nástupište s prístupom z čela. Dĺžka nástupnej hrany je 150 m, jeho šírka je 4,532 m. Výška nástupištnej hrany je navrhnutá 550 mm nad STKP so vzdialenosťou od osi koľají 1 734 mm.
Konštrukciu nástupištných hrán obojstranného nástupišťa tvorí železobetónový prefabrikát PRE 100 so zabudovaným integrovaným protihlukovým absorbérom. Na ploche nástupišťa (vrátane rampy) budú vyznačené reliéfne pásy pre nevidiacich a slabozrakých. Na zabezpečenie bezbariérového prístupu bude cez koľaj č. 2 zrealizovaný celogumový úrovňový priechod.
Súčasťou stavebného objektu sú aj spevnené plochy a chodníky v predstaničnom priestore s plošnou výmerou 287,046 m2, odstavno-parkovacie plochy s výmerou 77,645 m2 a spevnené plochy po obvode výpravnej budovy, kotolne a WC. Osadené budú tiež informačné tabule, piktogramy a mobiliár.
ZASTÁVKA TEKOVSKÁ BREZNICA
V priestore zastávky Tekovská Breznica bude z ľavej strany traťovej koľaje č. 1 nanovo vybudované nástupište. Navrhnuté je ako krajné, so šírkou 3,0 m, dĺžkou 150 m, nástupnou hranou vo výške 550 mm nad STKP a vo vzdialenosti 1 734 mm od traťovej koľaje. Konštrukcia je navrhnutá ako železobetónový prefabrikát PRE 200. Súčasťou nástupiska bude tiež prefabrikovaný železobetónový prístrešok, lavičky, LED osvetlenie a exteriérová vitrína s informačnou tabuľou.
PRIECESTIA
Projekt zahŕňa rekonštrukciu 6 existujúcich jednokoľajných priecestí s rôznou šírkou a dĺžkou, ako aj zrušenie jedného priecestia v sžkm 23,319.
Konštrukcia navrhnutých priecestí má priamu nadväznosť na konštrukciu železničného zvršku, kde sa po úpravách na železničnom spodku a zvršku a po konsolidácii koľaje osadí železobetónová priecestná konštrukcia.
V mieste priecestia budú železničný zvršok tvoriť betónové podvaly SB 8P, rebrové podkladnice s pružným upevnením Skl 24 s antikoróznou úpravou a koľajnice tvaru 49 E1. Priecestná konštrukcia je zriadená zo železobetónových vnútorných panelov, uložených medzi koľajnicovými pásmi, a vonkajších železobetónových panelov osadených na koncoch podvalov a závernom múriku v tvare „T“.
V
ýnimkou je priecestie v sžkm 22,495 pri zastávke Tekovská Breznica, ktoré je riešené celogumovou priecestnou konštrukciou. Tá bude zriadená z celogumových vnútorných panelov uložených medzi koľajnicovými pásmi a vonkajších celogumových panelov osadených na koncoch podvalov a závernom múriku v tvare „T“.
MOSTY
V riešenom úseku sa opravia viaceré železničné mosty v rôznom rozsahu v závislosti od ich poškodenia. Stav pôvodných konštrukcií zodpovedal ich veku, viaceré z nich tak mali poškodené rôzne konštrukčné prvky a vyžadovali si rôzne opravy – od prečistenia toku v mieste premostenia až po komplexnú prestavbu mostného objektu.
Z konštrukčného hľadiska sú všetky dotknuté mosty doskové železobetónové, výnimkou je jediný oceľový most, ktorého sa práve týka kompletná prestavba.
Železničný most v žkm 19,171 bude komplexne prestavaný na oceľový most s priebežným koľajovým lôžkom s parametrami priechodného priestoru a únosnosti vyhovujúcej uvedenej trati. Nosnú konštrukciu mosta bude tvoriť spriahnutá oceľobetónová mostovková doska vložená medzi hlavné oceľové plnostenné nosníky.
Spodnú stavbu tvoria masívne opory s rovnobežnými krídlami. Priľahlé svahy budú upravené a opevnené lomovým kameňom osadeným do betónového lôžka. Koryto bude pod mostom a 6 m od mosta na výtokovej strane takisto upravené a opevnené lomovým kameňom osadeným do betónového lôžka.
Na moste v žkm 21,880 sa v roku 2017 menila izolácia, preto je potrebné zrealizovať v jeho mieste len prečistenie toku a novú protikoróznu ochranu káblového žľabu. Na moste v žkm 27,209 bude zrealizovaná oprava popraskaných ríms a nová protikorózna ochrana. Oprava ďalších mostných objektov spočíva predovšetkým v úprave a prečistení vodného toku a vo výmene izolácie nosnej konštrukcie.
PRIEPUSTY
V traťovom úseku sa nachádza 18 priepustov (15 doskových, jeden rúrový a dva priepusty kombinovanej konštrukcie). Ich stav zodpovedá veku – viaceré z nich už majú poškodené rôzne konštrukčné prvky a vyžadujú si rôzne opravy. Nosné dosky viacerých z nich sú zvetrané, parapety majú nevyhovujúcu vzdialenosť od osi koľaje, spodné stavby degradujú a murované opory niektorých priepustov sa rozpadajú.
V rámci prác na priepuste v žkm 17,388 sa upravil priestor pred vtokovým čelom.
Do priepustu budú vyústené novobudované odvodňovacie priekopy železničného spodku. Odstránili sa rozpukané omietky, očistili sa betónové povrchy, otryskali a vysekali praskliny a škáry do potrebnej hĺbky až na zdravý betón. Očistené plochy boli následne sanované tenkovrstvovým systémom reprofilačných pevnostných mált, ktorý zabezpečí prepojenie so starým betónom a zabráni opätovnému rozpukaniu.
Pôvodné priepusty v žkm 20,337 a 20,967 boli odstránené. Vybudovali sa nové rámové priepusty tvorené 5 prefabrikovanými železobetónovými rámami DZR 200/110 uloženými na betónový základ. Na vtokovej a výtokovej strane sú vybudované nové rímsy a na výtokovej strane sú realizované nové čelá spolu so zadláždením dna priekopy.
Ostatné priepusty majú navrhnuté rôzne opravy v závislosti od ich poškodení. Ide predovšetkým o opravy čiel zo strany vtoku aj výtoku, výmeny nosných dosiek a ich izolácií, povrchové úpravy, doplnenie zábradlí, spevnenie násypových kužeľov či ich prečistenie.
ZÁRUBNÉ MÚRY
Z dôvodu vyčerpanej životnosti pôvodných konštrukcií zárubných múrov, s prihliadnutím na priestorové požiadavky, a z dôvodu potreby zachovania ich ochrannej funkcie pre okolité stavby (železničná trať a cesta I/65) sa pristúpi v rámci projektu k ich rekonštrukcii. Pôvodné zárubné múry sú vplyvom zvetrávacích procesov v pokročilom štádiu rozpadu kamenného muriva, spojovacej malty aj špárovacej hmoty.
Oprava múrov bude zabezpečená mechanickým očistením kamenného líca od vegetácie a uvoľnených častí špárovacej hmoty pomocou tlakovej vody a piesku. Do miest s lokálne vypadnutým kamenným blokom muriva sa do maltového lôžka nanovo osadia vypadnuté kamene, ktoré sa opäť vyšpárujú.
Zárubný múr v žkm 19,920 – 20,093, ktorý zabezpečuje výškový rozdiel medzi zemnou pláňou železničného spodku a susednou cestnou komunikáciou I/65, bude zhotovený s novým konštrukčným riešením vzhľadom na tesnú blízkosť cestného telesa a rekonštruovanej železničnej trate.
Hlavnú statickú funkciu múru tvoria mikropilóty v sklone 7 : 1. Medzi mikropilótami bude zhotovená súvislá rovná plocha zo striekaného betónu vystuženého zváranými sieťami a uchyteného zemnými klincami s dĺžkou 3 a 5 m. Následne bude zrealizovaná pohľadová obetonávka s hrúbkou 200 mm. Po realizácii mikropilót, SB, základu pre obetonávku a obetonávky sa hlavy mikropilót zakotvia do väzníka – železobetónovej rímsy. Do rímsy múru sa ukotví oceľové mostné zvodidlo s úrovňou zachytenia min. H3. Na zvodidlo je navrhnutá clona proti oslneniu s minimálnou výškou 1,2 m nad hornú hranu zvodnice zvodidla.
ĎALŠIE STAVEBNÉ OBJEKTY
Súčasťou projektu je množstvo ďalších stavebných objektov, ktoré však prípustný rozsah článku nedovoľuje podrobnejšie opísať. Ide však okrem iných napríklad o:
- úpravu trakčného vedenia a ukoľajnenie vodivých konštrukcií;
- asanáciu budov, ktoré zrealizovaním rekonštrukčných prác stratia svoju funkciu, a tým aj opodstatnenie;
- realizáciu dažďovej kanalizácie s vyústením do vsakovacieho zariadenia;
- vybudovanie nového staničného zabezpečovacieho zariadenia 3. kategórie, typu elektronické stavadlo v ŽST Hronský Beňadik;
- zriadenie káblovej chráničkovej trasy medzi žkm 17,315 204 a žkm 27,372 152;
- úpravu železničného zvršku vlečky spoločnosti Zväz pre skladovanie zásob, a. s.;
- inštaláciu protidotykových prekážok na cestných mostoch a lávke pre peších;
- úpravu vonkajšieho osvetlenia v ŽST Hronský Beňadik a Zast. Tekovská Breznica;
- úpravy cesty I/65.
AKTUÁLNY STAV PROJEKTU
Aktuálne prebiehajú v rámci projektu práce súvisiace so sanáciou železničného spodku, úpravou mostov a priepustov. Zároveň sa pracuje na prekládkach inžinierskych sietí, staničného a traťového káblovodu a osvetlenia. V priestore ŽST Hronský Beňadik sa realizuje špeciálna prefabrikovaná betónová konštrukcia objektu s jedným nadzemným podlažím, v ktorom budú umiestnené technologické systémy nevyhnuté na fungovanie a prevádzku stanice. Zároveň prebieha montáž koľajových polí s dĺžkou 25 m, ktoré sa budú postupne klásť smerom od Novej Bane do Hronského Beňadika.
T → VALBEK&PRODEX spol. s r. o., STRABAG s.r.o.
F → STRABAG s.r.o.