Barrandovskรฝ most po ukonฤenรญ prvej etapy oprรกv

Rekonลกtrukcia uลพ bola nutnรก, veฤ Barrandovskรฉmu mostu ลฅahรก na pรคลฅdesiatku

Barrandovskรฝ most patrรญ medzi najvyลฅaลพenejลกie dopravnรฉ tepny v ฤŒeskej republike. Denne po ลˆom prejde 140-tisรญc vozidiel. Most bol vybudovanรฝ v 80. rokoch 20. storoฤia a jeho technickรฝ stav si uลพ vyลพiadal kompletnรบ rekonลกtrukciu.

Vzhฤพadom na dรดleลพitosลฅ dopravnรฉho prepojenia nie je moลพnรฉ most รบplne uzavrieลฅ. Rekonลกtrukcia je rozplรกnovanรก do ลกtyroch etรกp poฤas ลกtyroch rokov (2022 aลพ 2025) tak, aby nevyhnutnรฉ dopravnรฉ obmedzenia prebiehali iba v letnรฝch obdobiach, keฤ je dopravnรก premรกvka najmenลกia.

Prvรก etapa

Spoloฤnosลฅ PORR, a. s., zaฤala s prvou etapou rekonลกtrukcie 16. mรกja v tomto roku a ukonฤila ju 17. oktรณbra. Poฤas prvej etapy spoloฤnosลฅ odstrรกnila hornรบ vozovkovรบ vrstvu aลพ po nosnรบ konลกtrukciu, zrealizovala novรบ izolรกciu, vรฝmenu mostnรฝch loลพรญsk a dilataฤnรฝch zรกverov, reinjektรกciu existujรบcich predpรญnacรญch lรกn a doplnenie dodatoฤnรฝch predpรญnacรญch lรกn.

Pri odstraลˆovanรญ hornej vrstvy vozovky sa ukรกzali prvรฉ odchรฝlky aย zmeny, ktorรฉ sa poฤas prรญpravnรฝch aย projektovรฝch prรกc nedali predvรญdaลฅ ani odhaliลฅ, aย optimรกlne rieลกenie bolo potrebnรฉ nรกjsลฅ operatรญvne. Jednรฝm zย prรญkladov bolo zistenie vรคฤลกej hrรบbky asfaltovรฝch vrstiev na moste, ako sa uvรกdzalo vย sรบลฅaลพnรฝch podkladoch. Hrรบbka asfaltovej vrstvy bola miestami aลพ 30 cm, priฤom predpokladanรก hrรบbka bola 13 cm.

Odstrรกnenie hornej vrstvy vozovky
Odstrรกnenie hornej vrstvy vozovky | Zdroj: PORR

Bolo preto potrebnรฉ navrhnรบลฅ upravenรบ niveletu vozovky aย skladbu jej vyrovnรกvania. Zadรกvateฤพ vย spoluprรกci sย odbornรญkmi zย ฤŒVUT vย Prahe navrhol ako najvhodnejลกie technickรฉ rieลกenie pouลพitie vysokopevnostnรฉho betรณnu sย rozptรฝlenou vรฝstuลพou (UHPFRC).

Ide oย inovatรญvnu modernรบ technolรณgiu, ktorรก sa vย takomto rozsahu pouลพila vย ฤŒeskej republike prvรฝkrรกt. Pridanou hodnotou pouลพitia tejto inovรกcie je zvรฝลกenie nosnosti aย zaลฅaลพiteฤพnosti mosta.

Doplnenie predpรญnacรญch lรกn
Doplnenie predpรญnacรญch lรกn | Zdroj: PORR

ฤŽalลกou vรฝznamnou odchรฝlkou od sรบลฅaลพnรฝch podkladov bolo veฤพmi hustรฉ uloลพenie vรฝstuลพe vย prieฤnikoch mosta. Zรกroveลˆ bola niekde umiestnenรก vย inej polohe, ako sa uvรกdza vย archรญvnej projektovej dokumentรกcii.

Pri vล•tanรญ otvorov pre novรฉ oceฤพovรฉ predpรญnacie lanรก vย prieฤnych nosnรญkoch mosta tak hrozilo riziko poลกkodenia tejto vรฝstuลพe, preto bolo potrebnรฉ zvoliลฅ dรดkladne naplรกnovanรฝ aย opatrnรฝ postup sย pravidelnou kontrolou vล•tania kaลพdรฝch 30 cm. Niektorรฉ vrty nebolo moลพnรฉ vย pรดvodnej polohe vรดbec uskutoฤniลฅ.

Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou rekonลกtrukcie mosta je aj Strakonickรก rampa. Pรดvodnรก rampa bola zbรบranรก aย vybudovala sa novรก, vฤaka ฤomu bola opravenรก aย spevnenรก juลพnรก ฤasลฅ mosta.

Vรฝstavba Strakonickej rampy
Vรฝstavba Strakonickej rampy | Zdroj: PORR

Pouลพitie vysokohodnotnรฉho drรกtkobetรณnu UHPFRC

Expertnรฝ rieลกiteฤพskรฝ tรญm ฤŒVUT Praha vyvinul pre potrebu rekonลกtrukcie (vyrovnรกvky mostovky Barrandovskรฉho mosta) unikรกtny vysokohodnotnรฝ drรกtkobetรณn UHPFRC (Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete), oznaฤenรฝ vย zmysle ฤŒSN EN 206+A2, ฤŒSN P 73 2404 aย TN TBG MTS 2019 UHPC obchodnรฝm nรกzvom TOPCRETE
โ€“ C110; X0, XC1-4, XD1-3, XF1-4, XA1, XA2-3 (CZ, F.1.1), XM1(CZ, F.2)-Cl 0,2; SF1; Dmax 4 mm.

Pevnosลฅ vย ลฅahu pri ohybe fR1k > 20 ย MPa, maximรกlny priesak vย zmysle ฤŒSN EN 12 ย 390-8 je 20 mm; odolnosลฅ proti mrazu aย CHRL vย zmysle ฤŒSN 73 1326 je C/75/1000.
Spracovateฤพnosลฅ ฤerstvรฉho betรณnu meranรก rozliatรญm vย zmysle EN 12350-8 Skรบลกanie ฤerstvรฉho betรณnu bola 550 โ€“ 650 mm.

Receptรบra aย technologickรฝ postup ukladania aย oลกetrovania boli navrhnutรฉ podฤพa ustanovenรญ Technickรฝch pravidiel ฤŒeskej betonรกrskej spoloฤnosti 07 โ€“ UHPC.
Betรณn sa vyrรกbal vย certifikovanej vรฝrobni vzdialenej 20 km od staveniska, ktorรก vyrรกbala vรฝluฤne tento druh betรณnu, aby bola zaruฤenรก stabilnรก kvalita.
Predpokladanรฉ mnoลพstvo 430 m3 uloลพenรฉho UHPFRC je doteraz najrozsiahlejลกou realizรกciou vย ฤŒesku a naย Slovensku.

Pri betonรกลพi sa pouลพilo atypickรฉ debnenie pozostรกvajรบce z drevenรฝch a polystyrรฉnovรฝch prvkov doplnenรฝch stavebnรฝm rezivom. Ako vรฝstuลพ sa pouลพila kari sieลฅ (oceฤพ B500A) a kotevnรฉ tล•ne.Podklad pod UHPFRC bol otryskanรฝ na neporuลกenรฝ kvalitnรฝ pรดvodnรฝ betรณn. Nรกsledne sa vykonalo akustickรฉ trasovanie aย realizovali sa ลกtandardnรฉ odtrhovรฉ skรบลกky podkladu.

 Betonรกลพ UHPFRC
Betonรกลพ UHPFRC | Zdroj: PORR

Pred poloลพenรญm bol povrch dostatoฤne zvlhฤenรฝ โ€“ minimรกlne 2 hod. pred zaฤatรญm betonรกลพe. UHPFRC sa ukladal priamo do pripravenรฉho debnenia bez pouลพitia adhรฉzneho mostรญka. Finรกlny povrch sa upravil pomocou posuvnej vibraฤnej liลกty s pojazdom po debnenรญ.

Oลกetrenie sa vykonalo okamลพite po ruฤnom zahladenรญ pomocou uzatvรกracieho postreku a nรกslednรฉho prekrytia fรณliou. Najvรคฤลกรญ rozsah skรบลกok sa vykonรกval na betonรกrni, priamo na stavbe sa merala konzistencia a odoberali sa vzorky na pevnosลฅ v tlaku. Vรฝsledky 28-dลˆovรฝch pevnostรญ v tlaku na valcoch s rozmerom 100 ร— 200 mm sa pohybovali v rozmedzรญ od 123 do 131 MPa.

Barrandovskรฝ most
Barrandovskรฝ most | Zdroj: PORR

Zรกver

Hฤพadanie rieลกenรญ pri vลกetkรฝch zmenรกch a odchรฝlkach a ich realizรกcia si vyลพiadali nielen zvรฝลกenรฉ nasadenie vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch, ale spolu s nevyhnutnรฝm kompletnรฝm prepracovanรญm harmonogramu nadvรคzujรบcich ฤinnostรญ viedli aj k mediรกlne ลกiroko komentovanรฉmu ฤasovรฉmu posunu ukonฤenia tejto etapy.

Vฤaka obrovskรฉmu nasadeniu vลกetkรฝch sa vลกak podarilo toto predฤบลพenie termรญnu obmedziลฅ na najkratลกรญ moลพnรฝ ฤas. A na jar 2023 pokraฤovaลฅ s druhou etapou! Ani v รบvode roka vลกak 2024 opravnรฉ prรกce neutรญchajรบ. Na moste sa opรคลฅ pracuje.

TEXT Aย FOTO: PORR

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2022

Najฤรญtanejลกie