Rekonลกtrukcia uลพ bola nutnรก, veฤ Barrandovskรฉmu mostu ลฅahรก na pรคลฅdesiatku
Barrandovskรฝ most patrรญ medzi najvyลฅaลพenejลกie dopravnรฉ tepny v ฤeskej republike. Denne po ลom prejde 140-tisรญc vozidiel. Most bol vybudovanรฝ v 80. rokoch 20. storoฤia a jeho technickรฝ stav si uลพ vyลพiadal kompletnรบ rekonลกtrukciu.
Vzhฤพadom na dรดleลพitosลฅ dopravnรฉho prepojenia nie je moลพnรฉ most รบplne uzavrieลฅ. Rekonลกtrukcia je rozplรกnovanรก do ลกtyroch etรกp poฤas ลกtyroch rokov (2022 aลพ 2025) tak, aby nevyhnutnรฉ dopravnรฉ obmedzenia prebiehali iba v letnรฝch obdobiach, keฤ je dopravnรก premรกvka najmenลกia.
Prvรก etapa
Spoloฤnosลฅ PORR, a. s., zaฤala s prvou etapou rekonลกtrukcie 16. mรกja v tomto roku a ukonฤila ju 17. oktรณbra. Poฤas prvej etapy spoloฤnosลฅ odstrรกnila hornรบ vozovkovรบ vrstvu aลพ po nosnรบ konลกtrukciu, zrealizovala novรบ izolรกciu, vรฝmenu mostnรฝch loลพรญsk a dilataฤnรฝch zรกverov, reinjektรกciu existujรบcich predpรญnacรญch lรกn a doplnenie dodatoฤnรฝch predpรญnacรญch lรกn.
Pri odstraลovanรญ hornej vrstvy vozovky sa ukรกzali prvรฉ odchรฝlky aย zmeny, ktorรฉ sa poฤas prรญpravnรฝch aย projektovรฝch prรกc nedali predvรญdaลฅ ani odhaliลฅ, aย optimรกlne rieลกenie bolo potrebnรฉ nรกjsลฅ operatรญvne. Jednรฝm zย prรญkladov bolo zistenie vรคฤลกej hrรบbky asfaltovรฝch vrstiev na moste, ako sa uvรกdzalo vย sรบลฅaลพnรฝch podkladoch. Hrรบbka asfaltovej vrstvy bola miestami aลพ 30 cm, priฤom predpokladanรก hrรบbka bola 13 cm.
Bolo preto potrebnรฉ navrhnรบลฅ upravenรบ niveletu vozovky aย skladbu jej vyrovnรกvania. Zadรกvateฤพ vย spoluprรกci sย odbornรญkmi zย ฤVUT vย Prahe navrhol ako najvhodnejลกie technickรฉ rieลกenie pouลพitie vysokopevnostnรฉho betรณnu sย rozptรฝlenou vรฝstuลพou (UHPFRC).
Ide oย inovatรญvnu modernรบ technolรณgiu, ktorรก sa vย takomto rozsahu pouลพila vย ฤeskej republike prvรฝkrรกt. Pridanou hodnotou pouลพitia tejto inovรกcie je zvรฝลกenie nosnosti aย zaลฅaลพiteฤพnosti mosta.
ฤalลกou vรฝznamnou odchรฝlkou od sรบลฅaลพnรฝch podkladov bolo veฤพmi hustรฉ uloลพenie vรฝstuลพe vย prieฤnikoch mosta. Zรกroveล bola niekde umiestnenรก vย inej polohe, ako sa uvรกdza vย archรญvnej projektovej dokumentรกcii.
Pri vลtanรญ otvorov pre novรฉ oceฤพovรฉ predpรญnacie lanรก vย prieฤnych nosnรญkoch mosta tak hrozilo riziko poลกkodenia tejto vรฝstuลพe, preto bolo potrebnรฉ zvoliลฅ dรดkladne naplรกnovanรฝ aย opatrnรฝ postup sย pravidelnou kontrolou vลtania kaลพdรฝch 30 cm. Niektorรฉ vrty nebolo moลพnรฉ vย pรดvodnej polohe vรดbec uskutoฤniลฅ.
Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou rekonลกtrukcie mosta je aj Strakonickรก rampa. Pรดvodnรก rampa bola zbรบranรก aย vybudovala sa novรก, vฤaka ฤomu bola opravenรก aย spevnenรก juลพnรก ฤasลฅ mosta.
Pouลพitie vysokohodnotnรฉho drรกtkobetรณnu UHPFRC
Expertnรฝ rieลกiteฤพskรฝ tรญm ฤVUT Praha vyvinul pre potrebu rekonลกtrukcie (vyrovnรกvky mostovky Barrandovskรฉho mosta) unikรกtny vysokohodnotnรฝ drรกtkobetรณn UHPFRC (Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete), oznaฤenรฝ vย zmysle ฤSN EN 206+A2, ฤSN P 73 2404 aย TN TBG MTS 2019 UHPC obchodnรฝm nรกzvom TOPCRETE
โ C110; X0, XC1-4, XD1-3, XF1-4, XA1, XA2-3 (CZ, F.1.1), XM1(CZ, F.2)-Cl 0,2; SF1; Dmax 4 mm.
Pevnosลฅ vย ลฅahu pri ohybe fR1k > 20 ย MPa, maximรกlny priesak vย zmysle ฤSN EN 12 ย 390-8 je 20 mm; odolnosลฅ proti mrazu aย CHRL vย zmysle ฤSN 73 1326 je C/75/1000.
Spracovateฤพnosลฅ ฤerstvรฉho betรณnu meranรก rozliatรญm vย zmysle EN 12350-8 Skรบลกanie ฤerstvรฉho betรณnu bola 550 โ 650 mm.
Receptรบra aย technologickรฝ postup ukladania aย oลกetrovania boli navrhnutรฉ podฤพa ustanovenรญ Technickรฝch pravidiel ฤeskej betonรกrskej spoloฤnosti 07 โ UHPC.
Betรณn sa vyrรกbal vย certifikovanej vรฝrobni vzdialenej 20 km od staveniska, ktorรก vyrรกbala vรฝluฤne tento druh betรณnu, aby bola zaruฤenรก stabilnรก kvalita.
Predpokladanรฉ mnoลพstvo 430 m3 uloลพenรฉho UHPFRC je doteraz najrozsiahlejลกou realizรกciou vย ฤesku a naย Slovensku.
Pri betonรกลพi sa pouลพilo atypickรฉ debnenie pozostรกvajรบce z drevenรฝch a polystyrรฉnovรฝch prvkov doplnenรฝch stavebnรฝm rezivom. Ako vรฝstuลพ sa pouลพila kari sieลฅ (oceฤพ B500A) a kotevnรฉ tลne.Podklad pod UHPFRC bol otryskanรฝ na neporuลกenรฝ kvalitnรฝ pรดvodnรฝ betรณn. Nรกsledne sa vykonalo akustickรฉ trasovanie aย realizovali sa ลกtandardnรฉ odtrhovรฉ skรบลกky podkladu.
Pred poloลพenรญm bol povrch dostatoฤne zvlhฤenรฝ โ minimรกlne 2 hod. pred zaฤatรญm betonรกลพe. UHPFRC sa ukladal priamo do pripravenรฉho debnenia bez pouลพitia adhรฉzneho mostรญka. Finรกlny povrch sa upravil pomocou posuvnej vibraฤnej liลกty s pojazdom po debnenรญ.
Oลกetrenie sa vykonalo okamลพite po ruฤnom zahladenรญ pomocou uzatvรกracieho postreku a nรกslednรฉho prekrytia fรณliou. Najvรคฤลกรญ rozsah skรบลกok sa vykonรกval na betonรกrni, priamo na stavbe sa merala konzistencia a odoberali sa vzorky na pevnosลฅ v tlaku. Vรฝsledky 28-dลovรฝch pevnostรญ v tlaku na valcoch s rozmerom 100 ร 200 mm sa pohybovali v rozmedzรญ od 123 do 131 MPa.
Zรกver
Hฤพadanie rieลกenรญ pri vลกetkรฝch zmenรกch a odchรฝlkach a ich realizรกcia si vyลพiadali nielen zvรฝลกenรฉ nasadenie vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch, ale spolu s nevyhnutnรฝm kompletnรฝm prepracovanรญm harmonogramu nadvรคzujรบcich ฤinnostรญ viedli aj k mediรกlne ลกiroko komentovanรฉmu ฤasovรฉmu posunu ukonฤenia tejto etapy.
Vฤaka obrovskรฉmu nasadeniu vลกetkรฝch sa vลกak podarilo toto predฤบลพenie termรญnu obmedziลฅ na najkratลกรญ moลพnรฝ ฤas. A na jar 2023 pokraฤovaลฅ s druhou etapou! Ani v รบvode roka vลกak 2024 opravnรฉ prรกce neutรญchajรบ. Na moste sa opรคลฅ pracuje.
TEXT Aย FOTO: PORR