image 84635 25 v1
Galรฉria(4)

Rieลกenie odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch

Partneri sekcie:

Skvalitลˆovanie sluลพieb poskytovanรฝch uลพรญvateฤพom siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku รบzko sรบvisรญ aj s vรฝvojom rieลกenรญ obsluลพnรฝch dopravnรฝch zariadenรญ โ€“ odpoฤรญvadiel. V ฤlรกnku uvรกdzame podstatnรฉ zmeny v rieลกeniach odpoฤรญvadiel, ktorรฉ priniesli sรบฤasnรฉ poลพiadavky.

obr 1
obr 3 na sirku
obr 2

Definรญcia odpoฤรญvadla

Podฤพa STN 73 6100 Nรกzvoslovie pozemnรฝch komunikรกciรญ je odpoฤรญvadlo priestor oddelenรฝ od jazdnรฉho pรกsu urฤenรฝ na odstavenie vozidiel a oddych cestujรบcich a vodiฤa (v lese, na vyhliadke, pri vode a pod.), ktorรฝ neumoลพลˆuje prechod a prejazd na inรฉ miesta. Odpoฤรญvadlรก sa delia na malรฉ a veฤพkรฉ. Podฤพa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaฤพnic patria odpoฤรญvadlรก medzi obsluลพnรฉ dopravnรฉ zariadenia. Na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch sa zriaฤujรบ malรฉ odpoฤรญvadlรก vo vzdialenostiach 15 aลพ 25 km a veฤพkรฉ vo vzdialenostiach 30 aลพ 70 km.

Zรกsady rieลกenia odpoฤรญvadiel โ€“ usporiadanie plรดch podฤพa funkcie

Odpoฤรญvadlรก slรบลพia uลพรญvateฤพom komunikรกcie na zastavenie motorovรฉho vozidla a vyuลพitie moลพnosti krรกtkodobรฉho ฤi dlhodobรฉho odpoฤinku spojenรฉho s poskytovanรฝmi sluลพbami. Tie pozostรกvajรบ z ponuky odstavnรฝch plรดch pre osobnรฉ autรก, autobusy a nรกkladnรฉ autรก, odpoฤinkovรฝch plรดch s moลพnosลฅou individuรกlneho pasรญvneho alebo aktรญvneho odpoฤinku, z moลพnosti doplniลฅ si pohonnรฉ hmoty ฤi vyuลพiลฅ stravovacie alebo ubytovacie zariadenie pri dlhลกie trvajรบcom zastavenรญ. Pri nรกvrhu rieลกenia odpoฤรญvadiel treba zohฤพadniลฅ poลพiadavku na vytvorenie optimรกlnej postupnosti jednotlivรฝch sluลพieb na vyฤlenenej ploche odpoฤรญvadla s ohฤพadom na rozฤlenenie dopravnรฝch trรกs vozidiel, prioritou je vลกak bezpeฤnรฉ vedenie peลกรญch trรกs po odpoฤรญvadle.

Príklad parkoviska pre nákladné vozidlá ako samostatného areálu

Prรญklad parkoviska pre nรกkladnรฉ vozidlรก ako samostatnรฉho areรกlu

Pri vjazde na odpoฤรญvadlo sรบ osobnรฉ vozidlรก oddelenรฉ od nรกkladnรฝch vozidiel. Plochy pre nรกkladnรฉ vozidlรก sรบ umiestnenรฉ bliลพลกie k diaฤพnici alebo rรฝchlostnej ceste ako plochy pre osobnรฉ vozidlรก. Na komunikรกciu sรบbeลพnรบ s diaฤพnicou alebo rรฝchlostnou cestou nadvรคzujรบ parkovacie plochy pre autobusy a nรกkladnรฉ vozidlรก, ktorรฉ sรบ oddelenรฉ od parkovรญsk osobnรฝch vozidiel odpoฤinkovou plochou vybavenou drobnou architektรบrou, prรญstupnou cestujรบcim z osobnรฝch รกut, autobusov i nรกkladnรฝch vozidiel. Parkovanie osobnรฝch vozidiel je priradenรฉ k samostatnej komunikรกcii, tieลพ sรบbeลพnej s diaฤพnicou alebo rรฝchlostnou cestou. Odpoฤinkovรฉ plochy umiestnenรฉ na strane odpoฤรญvadla odvrรกtenej od rรฝchlostnej cesty/diaฤพnice umoลพลˆujรบ vytvoriลฅ hygienicky hodnotnรฉ prostredie urฤenรฉ na oddych. Do tohto priestoru sa umiestลˆujรบ objekty hygienickรฝch alebo stravovacรญch sluลพieb na malรฝch odpoฤรญvadlรกch a objekty stravovacรญch sluลพieb na veฤพkรฝch odpoฤรญvadlรกch.

ฤŒerpacia stanica pohonnรฝch hmรดt sa na veฤพkรฝch odpoฤรญvadlรกch umiestลˆuje hneฤ za vjazd na odpoฤรญvadlo tak, aby nรกkladnรฉ aj osobnรฉ vozidlรก mohli vyuลพiลฅ jej sluลพby pred zaparkovanรญm na plochรกch podฤพa typu vozidiel.

Koncepcia rozmiestnenia a vybavenia odpoฤรญvadiel

Zรกkladnรฉ poลพiadavky na umiestnenie a vybavenie odpoฤรญvadiel stanovuje Koncepcia rozmiestnenia a vybavenia odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch v Slovenskej republike (ฤalej len koncepcia odpoฤรญvadiel). Prvรก koncepcia odpoฤรญvadiel pre diaฤพnice bola spracovanรก v roku 1996 a pre rรฝchlostnรฉ cesty v roku 2004. V sรบฤasnosti je v platnosti aktualizovanรก koncepcia odpoฤรญvadiel s รบฤinnosลฅou od 1. 7. 2013. Jej ฤalลกia aktualizรกcia sa pripravuje v tomto roku. V uvedenom materiรกli sa stanovuje rozmiestnenie odpoฤรญvadiel podฤพa zoznamu diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest so stanovenรญm vzรกjomnรฝch vzdialenostรญ podฤพa STN 73 6101, ktorรฉ sรบ korigovanรฉ intenzitou dopravy, prรญpadne miestnymi podmienkami. Podฤพa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaฤพnic sa odpoฤรญvadlรก navrhujรบ malรฉ a veฤพkรฉ. Rozdelenie odpoฤรญvadiel do viacerรฝch typov podฤพa kapacity poskytovanรฝch sluลพieb, uvรกdzanรฉ v koncepcii odpoฤรญvadiel, zรกvisรญ od lokality odpoฤรญvadla, intenzity dopravy a podielu nรกkladnรฝch vozidiel v dopravnom prรบde.

Typ odpoฤรญvadla Parkovacie miesta โ€“ OV Parkovacie miesta โ€“ NV Parkovacie miesta โ€“ BUS Parkovacie miesta โ€“ karavany Odporรบฤanรฉ vzdialenosti
A1 โ€“ veฤพkรฉ 50 โ€“ 100 70 โ€“ 200 10 โ€“ 20 5 โ€“ 10 80 โ€“ 200 km*, **
A โ€“ veฤพkรฉ 50 โ€“ 100 50 โ€“ 100 10 โ€“ 20 5 โ€“ 10 80 โ€“ 200 km
B โ€“ veฤพkรฉ 40 โ€“ 60 30 โ€“ 50 8 โ€“ 15 2 โ€“ 5 40 โ€“ 90 km
C โ€“ veฤพkรฉ 20 โ€“ 50 10 โ€“ 30 5 โ€“ 10 2 30 โ€“ 70 km
D1 โ€“ malรฉ 20 โ€“ 40 20 โ€“ 50 2 โ€“ 5 v rรกmci BUS 80 โ€“ 200 km*, **
D โ€“ malรฉ 20 โ€“ 40 10 โ€“ 20 2 โ€“ 5 v rรกmci BUS 15 โ€“ 25 km*
E โ€“ malรฉ 10 โ€“ 20 5 โ€“ 10 2 v rรกmci BUS 15 โ€“ 25 km*

* Malรฉ odpoฤรญvadlรก sa realizujรบ len v prรญpade, ลพe vzdialenosลฅ medzi dvomi veฤพkรฝmi odpoฤรญvadlami je vรคฤลกia ako 40 km.
** Odpoฤรญvadlรก typu A1 a D1 sa umiestลˆujรบ pri alebo na hraniฤnรฝch priechodoch alebo pri veฤพkรฝch mestskรฝch aglomerรกciรกch.

Z tabuฤพky je zrejmรฉ, ลพe kapacita parkovacรญch miest jednotlivรฝch typov vozidiel sa oproti kapacitรกm, ktorรฉ sa navrhovali do vydania koncepcie, vรฝrazne posilnila a navรฝลกila pri vลกetkรฝch veฤพkostnรฝch typoch odpoฤรญvadiel. Vychรกdza to z rozลกirujรบcej sa siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, zo zvรฝลกenia intenzity dopravy a skvalitลˆovania poskytovanรฝch sluลพieb v objektoch na odpoฤรญvadlรกch. Poฤet parkovacรญch miest pre nรกkladnรฉ vozidlรก sa zvรฝลกil vzhฤพadom na to, ลพe plochy odpoฤรญvadiel vyuลพรญvajรบ vodiฤi nรกkladnรฝch vozidiel na zรกkonom predpรญsanรฉ bezpeฤnostnรฉ prestรกvky a nepretrลพitรฝ dennรฝ odpoฤinok.

Nรกvrh urbanistickรฉho rieลกenia odpoฤรญvadiel

Akรฝ mรก teda zvรฝลกenie kapacity parkovacรญch miest pre jednotlivรฉ typy vozidiel vplyv na zรกsady rieลกenia odpoฤรญvadla โ€“ ฤiลพe na usporiadanie plรดch podฤพa funkciรญ? Na prvรฝ pohฤพad sa zdรก, ลพe ลพiadny. Keฤ vลกak zaฤneme rozkladaลฅ jednotlivรฉ funkcie s prislรบchajรบcimi kapacitami vedฤพa seba alebo za sebou v zmysle predchรกdzajรบcej kapitoly, vรฝsledkom je spevnenรก plocha s rozsahom viacerรฝch hektรกrov, s dlhรฝmi prรญstupovรฝmi vzdialenosลฅami k jednotlivรฝm funkciรกm/sluลพbรกm a nรกroฤnou orientรกciou v priestore, ฤo nie je ลพelanรฝ vรฝsledok. Optimalizรกciu rieลกenia dosiahneme rozdelenรญm kapacity parkovacรญch miest jednotlivรฝch typov vozidiel podฤพa รบฤelu โ€“ druhu funkcie, pre ktorรบ na odpoฤรญvadlo prichรกdzajรบ. Parkovacie miesta pre osobnรฉ vozidlรก mรดลพeme rozdeliลฅ do viacerรฝch polรดh a umiestniลฅ ich k ฤerpacej stanici pohonnรฝch hmรดt, objektu stravovacieho zariadenia, zรณne pasรญvยญneho oddychu a k zรณne aktรญvneho oddychu.

Parkovanie autobusov priฤlenรญme k objektu vybavenia odpoฤรญvadla, kde budรบ mรดcลฅ cestujรบci vyuลพiลฅ stravovacie a hygienickรฉ sluลพby. Parkovacie miesta pre nรกkladnรฉ vozidlรก rozdelรญme vo vhodnom pomere na krรกtkodobรฉ parkovanie s vyuลพitรญm sluลพieb na odpoฤรญvadle a na dlhodobรฉ parkovanie na รบฤely potrebnรฉho nepretrลพitรฉho dennรฉho odpoฤinku vodiฤov, ktorรฉ vyฤlenรญme do samostatnรฉho priestoru mimo รบzemia sluลพieb poskytovanรฝch na odpoฤรญvadle. Rozฤlenenรญm parkovacรญch plรดch na menลกie รบseky a oddelenรญm jednotlivรฝch ฤastรญ zelenรฝmi a oddychovรฝmi plochami vรฝrazne znรญลพime neprรญjemnรฝ optickรฝ dojem z nekoneฤnej spevnenej plochy, zlepลกรญme klรญmu na odpoฤรญvadle a sprรญjemnรญme oddych vo verejnom priestore odpoฤรญvadla.

Rozšírenie kapacity parkovacích miest pre nákladné vozidlá – odpoฤívadlo Sekule na diaฤพnici D2 vpravo

Rozลกรญrenie kapacity parkovacรญch miest pre nรกkladnรฉ vozidlรก โ€“ odpoฤรญvadlo Sekule na diaฤพnici D2 vpravo

Dlhodobรฉ parkovanie nรกkladnรฝch vozidiel

Parkovisko nรกkladnรฝch vozidiel na dlhodobรฉ parkovanie sa stรกva samostatnรฝm areรกlom. Jeho dopravnรฉ napojenie mรก umoลพniลฅ vozidlรกm ฤerpanie pohonnรฝch hmรดt na odpoฤรญvadle. Predpis o zabezpeฤenรญ bezpeฤnรฝch parkovรญsk pre nรกkladnรฉ vozidlรก vydanรฝ Eurรณpskou komisiou urฤuje pri takรฝchto parkoviskรกch pรคลฅ bezpeฤnostnรฝch kategรณriรญ, ktorรฉ definujรบ mieru ich zabezpeฤenia. Podฤพa kategรณrie bezpeฤnosti sa potom vytvorรญ prevรกdzkovรก schรฉma parkovania โ€“ voฤพnรฉ parkovanie, chrรกnenรฉ parkovanie v oplotenรญ, zabezpeฤenรฉ parkovanie v oplotenรญ kontrolovanรฉ pomocou kamerovรฉho systรฉmu, parkovacieho a informaฤnรฉho systรฉmu.

Minimรกlna dฤบลพka nepretrลพitรฉho odpoฤinku je osem hodรญn, z ฤoho vyplรฝva, ลพe v areรกli parkoviska nรกkladnรฝch vozidiel treba poskytnรบลฅ vodiฤom zรกkladnรฉ sluลพby. Podฤพa veฤพkosยญti parkoviska sa potom navrhuje kapacita objektu s hygienickรฝm vybavenรญm. Doplnkovรฝmi sluลพbami v objekte s vybavenรญm mรดลพu byลฅ priestory na automaty s obฤerstvenรญm alebo bufet s poskytovanรญm stravovacรญch sluลพieb a predajom zรกkladnรฝch potravรญn na ฤalลกiu cestu. V pokojnej ฤasti areรกlu navrhujeme plochy vyhradenรฉ na oddych vodiฤov, ฤi uลพ aktรญvny (exteriรฉrovรฝ fitnes park), alebo pasรญvny (lavice a stoly na posedenie, leลพadlรก).

Navrhovanie areรกlov parkovรญsk nรกkladnรฝch vozidiel na dlhodobรฉ parkovanie vedฤพa odpoฤรญvadiel je vhodnรฝm rieลกenรญm na zvyลกovanie kapacity parkovacรญch miest aj pri modernizรกcii jestvujรบcich odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch Slovenskej republiky. Fungujรบce prevรกdzkovรฉ vzลฅahy na odpoฤรญvadle zostรกvajรบ zachovanรฉ, rozลกirujรบ sa len o dopravnรฉ napojenie parkoviska nรกkladnรฝch vozidiel. ฤŒasลฅ existujรบcich plรดch na parkovanie nรกkladnรฝch vozidiel potom mรดลพe posilniลฅ kapacitu parkovacรญch miest pre osobnรฉ vozidlรก.

Oddychovรฉ zรณny na odpoฤรญvadlรกch a ich vybavenie

Poลพiadavky na charakter a vybavenie oddychovej zรณny na odpoฤรญvadlรกch sรบ neustรกle vo vรฝvojovom procese โ€“ rovnako, ako sa vyvรญjajรบ potreby cestujรบcej verejnosti na oddych. Najmenลกie zmeny registrujeme v zรณne pasรญvneho oddychu, kde vytvรกrame upokojujรบce priestory s laviฤkami a zastreลกenรฉ lavice so stolmi. Aktรญvny odpoฤinok, v rรกmci ktorรฉho majรบ prvky vybavenia prispieลฅ k zvรฝลกeniu psychickej pohody cestujรบcich, sa rozลกรญril. Na odpoฤรญvadlรกch vytvรกrame priestory, kde sa umiestลˆujรบ hernรฉ zariadenia pre detskรฝch nรกvลกtevnรญkov rรดznych vekovรฝch skupรญn, predovลกetkรฝm pre vekovรบ kategรณriu od 2 do 15 rokov, a samostatne zasa zariadenia pre vodiฤov a spolucestujรบcich bez vekovรฉho obmedzenia, ako aj bez obmedzenia hmotnosti ฤi kondรญcie, ktorรฉ pozostรกvajรบ z viacfunkฤnรฝch zostรกv a bodovรฝch solitรฉrnych prvkov. Oplotenรฝ vรฝbeh pre psy tvorรญ samostatnรฝ priestor.

Vhodne zvolenรฝmi sadovnรญckymi รบpravami sรบ oddychovรฉ zรณny podฤพa รบฤelu odฤlenenรฉ od prevรกdzky na komunikรกciรกch odpoฤรญvadla a zรกroveลˆ rozฤlenenรฉ navzรกjom, aby sa zabezpeฤila ฤo najvรคฤลกia psychickรก pohoda oddychujรบcich a potlaฤila prรญtomnosลฅ priฤพahlรฝch plรดch komunikรกciรญ. Podฤพa smernice sa majรบ na veฤพkรฉ odpoฤรญvadlรก umiestลˆovaลฅ stojany s alternatรญvnym zdrojom energie โ€“ minimรกlne dva stojany na dobรญjanie elektrickej energie. V rรกmci navrhovania odpoฤรญvadiel sa tรกto funkcia zaฤleลˆuje v postupnosti sluลพieb k ฤerpacej stanici pohonnรฝch hmรดt alebo za ลˆu tak, aby bolo moลพnรฉ v budรบcnosti rozลกรญriลฅ poฤet stojanov podฤพa poลพiadaviek prevรกdzky elektromobilov na naลกich diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch.

Na vybranรฝch odpoฤรญvadlรกch sa v koncepcii odpoฤรญvadiel odporรบฤa situovaลฅ spevnenรฉ plochy, ktorรฉ sa budรบ obฤasne vyuลพรญvaลฅ ako pracovisko technickej a dopravnej kontroly. Plocha sa mรดลพe vyuลพiลฅ aj na odstavovanie vozidiel nadrozmernej prepravy. Tieto plochy navrhujeme zaradiลฅ v postupnosti sluลพieb na odpoฤรญvadle za ฤerpanie pohonnรฝch hmรดt nรกkladnรฝch vozidiel na samostatnรบ plochu bez ฤalลกieho vybavenia.

Príklad riešenia oddychovej zóny na odpoฤívadle – odpoฤívadlo Sekule na diaฤพnici D2 vpravo

Prรญklad rieลกenia oddychovej zรณny na odpoฤรญvadle โ€“ odpoฤรญvadlo Sekule na diaฤพnici D2 vpravo

Nรกvrhy na spracovanie aktualizรกcie smernice odpoฤรญvadiel

Prioritou pri navrhovanรญ funkciรญ na odpoฤรญvadlรกch je daลฅ cestujรบcej verejnosti v priestore odpoฤรญvadla pocit bezpeฤnosti. Monitorovanie vลกetkรฝch priestorov odpoฤรญvadiel kamerovรฝm systรฉmom vyvedenรฝm do operรกtorskรฉho pracoviska sprรกvy diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest povaลพujeme za samozrejmรบ sรบฤasลฅ informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice/rรฝchlostnej cesty. ฤŽalลกรญm faktorom pocitu bezpeฤnosti je prevรกdzkovรฝ ฤas objektov situovanรฝch na odpoฤรญvadlรกch. Pri nepretrลพitej prevรกdzke ฤerpacรญch stanรญc pohonnรฝch hmรดt alebo objektov stravovacรญch sluลพieb je zabezpeฤenรก urฤitรก miera spoloฤenskej kontroly, ktorรก je potrebnรก hlavne v noฤnรฝch hodinรกch. Na malรฝch odpoฤรญvadlรกch, kde sรบ objekty vybavenia v noฤnรฝch hodinรกch mimo prevรกdzky alebo sa tam vรดbec ลพiadne nenachรกdzajรบ, moลพno z dรดvodov bezpeฤnosti uvaลพovaลฅ aj o zรกkaze prรญstupu na odpoฤรญvadlo poฤas noฤnรฝch hodรญn.

Smernica o odpoฤรญvadlรกch sa nezaoberรก navrhovanรญm parkovacรญch miest pre motorky. Tie povaลพujeme za vhodnรฉ umiestniลฅ v blรญzkosti objektu stravovacรญch sluลพieb. Odporรบฤame osadiลฅ ich pod prรญstreลกok, ktorรฝ ich ochrรกni pred nepriaznivรฝm poฤasรญm. Prรกve nepriaznivรฉ poฤasie mรดลพe byลฅ totiลพ prรญฤinou preruลกenia jazdy a vyuลพitia sluลพieb na odpoฤรญvadle. Pri navrhovanรญ odpoฤรญvadiel urฤujรบ prรกvne normy poฤet parkovacรญch miest pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu a orientรกcie. Medzi cestujรบcimi sรบ vลกak aj ฤalลกie skupiny, ktorรฉ by ocenili individuรกlny prรญstup, vฤaka ktorรฉmu by vzniklo vyฤlenenie parkovacรญch miest pre rodiny s deลฅmi a samostatne cestujรบce ลพeny v priamej nadvรคznosti na objekt stravovacรญch sluลพieb. ฤŽalลกou funkciou, ktorรก si postupne nachรกdza miesto na naลกich odpoฤรญvadlรกch, je รบฤelovรก plocha na osadenie sila na skladovanie posypovej soli. Silo na skladovanie posypovej soli sa umiestลˆuje na vรฝjazdovรบ komunikรกciu z odpoฤรญvadla nad samostatnรฝ prejazdnรฝ pruh pre vozidlรก รบdrลพby.

Zรกver

Vรคฤลกina odpoฤรญvadiel na naลกich diaฤพniciach, ktorรฉ eลกte nie sรบ zrealizovanรฉ, bola naprojektovanรก pred rokom 2013, pred platnosลฅou koncepcie. Preto treba pred zaฤatรญm ich vรฝstavby preveriลฅ pรดvodnรฝ nรกvrh formou koncepฤnej ลกtรบdie a upraviลฅ tak kapacity aj rozsah poskytovanรฝch sluลพieb podฤพa sรบฤasnรฝch poลพiadaviek.

TEXT : Ing. arch. Beata Durdรญkovรก,
Ing. arch. Zuzana Machรกฤovรก
OBRรZKY: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Beata Durdรญkovรก a Zuzana Machรกฤovรก pracujรบ v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., ako hlavnรฉ projektantky na oddelenรญ architektรบry a urbanizmu.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie