Rieลกenie odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch
Skvalitลovanie sluลพieb poskytovanรฝch uลพรญvateฤพom siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku รบzko sรบvisรญ aj s vรฝvojom rieลกenรญ obsluลพnรฝch dopravnรฝch zariadenรญ โ odpoฤรญvadiel. V ฤlรกnku uvรกdzame podstatnรฉ zmeny v rieลกeniach odpoฤรญvadiel, ktorรฉ priniesli sรบฤasnรฉ poลพiadavky.
Definรญcia odpoฤรญvadla
Podฤพa STN 73 6100 Nรกzvoslovie pozemnรฝch komunikรกciรญ je odpoฤรญvadlo priestor oddelenรฝ od jazdnรฉho pรกsu urฤenรฝ na odstavenie vozidiel a oddych cestujรบcich a vodiฤa (v lese, na vyhliadke, pri vode a pod.), ktorรฝ neumoลพลuje prechod a prejazd na inรฉ miesta. Odpoฤรญvadlรก sa delia na malรฉ a veฤพkรฉ. Podฤพa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaฤพnic patria odpoฤรญvadlรก medzi obsluลพnรฉ dopravnรฉ zariadenia. Na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch sa zriaฤujรบ malรฉ odpoฤรญvadlรก vo vzdialenostiach 15 aลพ 25 km a veฤพkรฉ vo vzdialenostiach 30 aลพ 70 km.
Zรกsady rieลกenia odpoฤรญvadiel โ usporiadanie plรดch podฤพa funkcie
Odpoฤรญvadlรก slรบลพia uลพรญvateฤพom komunikรกcie na zastavenie motorovรฉho vozidla a vyuลพitie moลพnosti krรกtkodobรฉho ฤi dlhodobรฉho odpoฤinku spojenรฉho s poskytovanรฝmi sluลพbami. Tie pozostรกvajรบ z ponuky odstavnรฝch plรดch pre osobnรฉ autรก, autobusy a nรกkladnรฉ autรก, odpoฤinkovรฝch plรดch s moลพnosลฅou individuรกlneho pasรญvneho alebo aktรญvneho odpoฤinku, z moลพnosti doplniลฅ si pohonnรฉ hmoty ฤi vyuลพiลฅ stravovacie alebo ubytovacie zariadenie pri dlhลกie trvajรบcom zastavenรญ. Pri nรกvrhu rieลกenia odpoฤรญvadiel treba zohฤพadniลฅ poลพiadavku na vytvorenie optimรกlnej postupnosti jednotlivรฝch sluลพieb na vyฤlenenej ploche odpoฤรญvadla s ohฤพadom na rozฤlenenie dopravnรฝch trรกs vozidiel, prioritou je vลกak bezpeฤnรฉ vedenie peลกรญch trรกs po odpoฤรญvadle.
Prรญklad parkoviska pre nรกkladnรฉ vozidlรก ako samostatnรฉho areรกlu
Pri vjazde na odpoฤรญvadlo sรบ osobnรฉ vozidlรก oddelenรฉ od nรกkladnรฝch vozidiel. Plochy pre nรกkladnรฉ vozidlรก sรบ umiestnenรฉ bliลพลกie k diaฤพnici alebo rรฝchlostnej ceste ako plochy pre osobnรฉ vozidlรก. Na komunikรกciu sรบbeลพnรบ s diaฤพnicou alebo rรฝchlostnou cestou nadvรคzujรบ parkovacie plochy pre autobusy a nรกkladnรฉ vozidlรก, ktorรฉ sรบ oddelenรฉ od parkovรญsk osobnรฝch vozidiel odpoฤinkovou plochou vybavenou drobnou architektรบrou, prรญstupnou cestujรบcim z osobnรฝch รกut, autobusov i nรกkladnรฝch vozidiel. Parkovanie osobnรฝch vozidiel je priradenรฉ k samostatnej komunikรกcii, tieลพ sรบbeลพnej s diaฤพnicou alebo rรฝchlostnou cestou. Odpoฤinkovรฉ plochy umiestnenรฉ na strane odpoฤรญvadla odvrรกtenej od rรฝchlostnej cesty/diaฤพnice umoลพลujรบ vytvoriลฅ hygienicky hodnotnรฉ prostredie urฤenรฉ na oddych. Do tohto priestoru sa umiestลujรบ objekty hygienickรฝch alebo stravovacรญch sluลพieb na malรฝch odpoฤรญvadlรกch a objekty stravovacรญch sluลพieb na veฤพkรฝch odpoฤรญvadlรกch.
ฤerpacia stanica pohonnรฝch hmรดt sa na veฤพkรฝch odpoฤรญvadlรกch umiestลuje hneฤ za vjazd na odpoฤรญvadlo tak, aby nรกkladnรฉ aj osobnรฉ vozidlรก mohli vyuลพiลฅ jej sluลพby pred zaparkovanรญm na plochรกch podฤพa typu vozidiel.
Koncepcia rozmiestnenia a vybavenia odpoฤรญvadiel
Zรกkladnรฉ poลพiadavky na umiestnenie a vybavenie odpoฤรญvadiel stanovuje Koncepcia rozmiestnenia a vybavenia odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch v Slovenskej republike (ฤalej len koncepcia odpoฤรญvadiel). Prvรก koncepcia odpoฤรญvadiel pre diaฤพnice bola spracovanรก v roku 1996 a pre rรฝchlostnรฉ cesty v roku 2004. V sรบฤasnosti je v platnosti aktualizovanรก koncepcia odpoฤรญvadiel s รบฤinnosลฅou od 1. 7. 2013. Jej ฤalลกia aktualizรกcia sa pripravuje v tomto roku. V uvedenom materiรกli sa stanovuje rozmiestnenie odpoฤรญvadiel podฤพa zoznamu diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest so stanovenรญm vzรกjomnรฝch vzdialenostรญ podฤพa STN 73 6101, ktorรฉ sรบ korigovanรฉ intenzitou dopravy, prรญpadne miestnymi podmienkami. Podฤพa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaฤพnic sa odpoฤรญvadlรก navrhujรบ malรฉ a veฤพkรฉ. Rozdelenie odpoฤรญvadiel do viacerรฝch typov podฤพa kapacity poskytovanรฝch sluลพieb, uvรกdzanรฉ v koncepcii odpoฤรญvadiel, zรกvisรญ od lokality odpoฤรญvadla, intenzity dopravy a podielu nรกkladnรฝch vozidiel v dopravnom prรบde.
Typ odpoฤรญvadla | Parkovacie miesta โ OV | Parkovacie miesta โ NV | Parkovacie miesta โ BUS | Parkovacie miesta โ karavany | Odporรบฤanรฉ vzdialenosti |
A1 โ veฤพkรฉ | 50 โ 100 | 70 โ 200 | 10 โ 20 | 5 โ 10 | 80 โ 200 km*, ** |
A โ veฤพkรฉ | 50 โ 100 | 50 โ 100 | 10 โ 20 | 5 โ 10 | 80 โ 200 km |
B โ veฤพkรฉ | 40 โ 60 | 30 โ 50 | 8 โ 15 | 2 โ 5 | 40 โ 90 km |
C โ veฤพkรฉ | 20 โ 50 | 10 โ 30 | 5 โ 10 | 2 | 30 โ 70 km |
D1 โ malรฉ | 20 โ 40 | 20 โ 50 | 2 โ 5 | v rรกmci BUS | 80 โ 200 km*, ** |
D โ malรฉ | 20 โ 40 | 10 โ 20 | 2 โ 5 | v rรกmci BUS | 15 โ 25 km* |
E โ malรฉ | 10 โ 20 | 5 โ 10 | 2 | v rรกmci BUS | 15 โ 25 km* |
* Malรฉ odpoฤรญvadlรก sa realizujรบ len v prรญpade, ลพe vzdialenosลฅ medzi dvomi veฤพkรฝmi odpoฤรญvadlami je vรคฤลกia ako 40 km.
** Odpoฤรญvadlรก typu A1 a D1 sa umiestลujรบ pri alebo na hraniฤnรฝch priechodoch alebo pri veฤพkรฝch mestskรฝch aglomerรกciรกch.
Z tabuฤพky je zrejmรฉ, ลพe kapacita parkovacรญch miest jednotlivรฝch typov vozidiel sa oproti kapacitรกm, ktorรฉ sa navrhovali do vydania koncepcie, vรฝrazne posilnila a navรฝลกila pri vลกetkรฝch veฤพkostnรฝch typoch odpoฤรญvadiel. Vychรกdza to z rozลกirujรบcej sa siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, zo zvรฝลกenia intenzity dopravy a skvalitลovania poskytovanรฝch sluลพieb v objektoch na odpoฤรญvadlรกch. Poฤet parkovacรญch miest pre nรกkladnรฉ vozidlรก sa zvรฝลกil vzhฤพadom na to, ลพe plochy odpoฤรญvadiel vyuลพรญvajรบ vodiฤi nรกkladnรฝch vozidiel na zรกkonom predpรญsanรฉ bezpeฤnostnรฉ prestรกvky a nepretrลพitรฝ dennรฝ odpoฤinok.
Nรกvrh urbanistickรฉho rieลกenia odpoฤรญvadiel
Akรฝ mรก teda zvรฝลกenie kapacity parkovacรญch miest pre jednotlivรฉ typy vozidiel vplyv na zรกsady rieลกenia odpoฤรญvadla โ ฤiลพe na usporiadanie plรดch podฤพa funkciรญ? Na prvรฝ pohฤพad sa zdรก, ลพe ลพiadny. Keฤ vลกak zaฤneme rozkladaลฅ jednotlivรฉ funkcie s prislรบchajรบcimi kapacitami vedฤพa seba alebo za sebou v zmysle predchรกdzajรบcej kapitoly, vรฝsledkom je spevnenรก plocha s rozsahom viacerรฝch hektรกrov, s dlhรฝmi prรญstupovรฝmi vzdialenosลฅami k jednotlivรฝm funkciรกm/sluลพbรกm a nรกroฤnou orientรกciou v priestore, ฤo nie je ลพelanรฝ vรฝsledok. Optimalizรกciu rieลกenia dosiahneme rozdelenรญm kapacity parkovacรญch miest jednotlivรฝch typov vozidiel podฤพa รบฤelu โ druhu funkcie, pre ktorรบ na odpoฤรญvadlo prichรกdzajรบ. Parkovacie miesta pre osobnรฉ vozidlรก mรดลพeme rozdeliลฅ do viacerรฝch polรดh a umiestniลฅ ich k ฤerpacej stanici pohonnรฝch hmรดt, objektu stravovacieho zariadenia, zรณne pasรญvยญneho oddychu a k zรณne aktรญvneho oddychu.
Parkovanie autobusov priฤlenรญme k objektu vybavenia odpoฤรญvadla, kde budรบ mรดcลฅ cestujรบci vyuลพiลฅ stravovacie a hygienickรฉ sluลพby. Parkovacie miesta pre nรกkladnรฉ vozidlรก rozdelรญme vo vhodnom pomere na krรกtkodobรฉ parkovanie s vyuลพitรญm sluลพieb na odpoฤรญvadle a na dlhodobรฉ parkovanie na รบฤely potrebnรฉho nepretrลพitรฉho dennรฉho odpoฤinku vodiฤov, ktorรฉ vyฤlenรญme do samostatnรฉho priestoru mimo รบzemia sluลพieb poskytovanรฝch na odpoฤรญvadle. Rozฤlenenรญm parkovacรญch plรดch na menลกie รบseky a oddelenรญm jednotlivรฝch ฤastรญ zelenรฝmi a oddychovรฝmi plochami vรฝrazne znรญลพime neprรญjemnรฝ optickรฝ dojem z nekoneฤnej spevnenej plochy, zlepลกรญme klรญmu na odpoฤรญvadle a sprรญjemnรญme oddych vo verejnom priestore odpoฤรญvadla.
Rozลกรญrenie kapacity parkovacรญch miest pre nรกkladnรฉ vozidlรก โ odpoฤรญvadlo Sekule na diaฤพnici D2 vpravo
Dlhodobรฉ parkovanie nรกkladnรฝch vozidiel
Parkovisko nรกkladnรฝch vozidiel na dlhodobรฉ parkovanie sa stรกva samostatnรฝm areรกlom. Jeho dopravnรฉ napojenie mรก umoลพniลฅ vozidlรกm ฤerpanie pohonnรฝch hmรดt na odpoฤรญvadle. Predpis o zabezpeฤenรญ bezpeฤnรฝch parkovรญsk pre nรกkladnรฉ vozidlรก vydanรฝ Eurรณpskou komisiou urฤuje pri takรฝchto parkoviskรกch pรคลฅ bezpeฤnostnรฝch kategรณriรญ, ktorรฉ definujรบ mieru ich zabezpeฤenia. Podฤพa kategรณrie bezpeฤnosti sa potom vytvorรญ prevรกdzkovรก schรฉma parkovania โ voฤพnรฉ parkovanie, chrรกnenรฉ parkovanie v oplotenรญ, zabezpeฤenรฉ parkovanie v oplotenรญ kontrolovanรฉ pomocou kamerovรฉho systรฉmu, parkovacieho a informaฤnรฉho systรฉmu.
Minimรกlna dฤบลพka nepretrลพitรฉho odpoฤinku je osem hodรญn, z ฤoho vyplรฝva, ลพe v areรกli parkoviska nรกkladnรฝch vozidiel treba poskytnรบลฅ vodiฤom zรกkladnรฉ sluลพby. Podฤพa veฤพkosยญti parkoviska sa potom navrhuje kapacita objektu s hygienickรฝm vybavenรญm. Doplnkovรฝmi sluลพbami v objekte s vybavenรญm mรดลพu byลฅ priestory na automaty s obฤerstvenรญm alebo bufet s poskytovanรญm stravovacรญch sluลพieb a predajom zรกkladnรฝch potravรญn na ฤalลกiu cestu. V pokojnej ฤasti areรกlu navrhujeme plochy vyhradenรฉ na oddych vodiฤov, ฤi uลพ aktรญvny (exteriรฉrovรฝ fitnes park), alebo pasรญvny (lavice a stoly na posedenie, leลพadlรก).
Navrhovanie areรกlov parkovรญsk nรกkladnรฝch vozidiel na dlhodobรฉ parkovanie vedฤพa odpoฤรญvadiel je vhodnรฝm rieลกenรญm na zvyลกovanie kapacity parkovacรญch miest aj pri modernizรกcii jestvujรบcich odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch Slovenskej republiky. Fungujรบce prevรกdzkovรฉ vzลฅahy na odpoฤรญvadle zostรกvajรบ zachovanรฉ, rozลกirujรบ sa len o dopravnรฉ napojenie parkoviska nรกkladnรฝch vozidiel. ฤasลฅ existujรบcich plรดch na parkovanie nรกkladnรฝch vozidiel potom mรดลพe posilniลฅ kapacitu parkovacรญch miest pre osobnรฉ vozidlรก.
Oddychovรฉ zรณny na odpoฤรญvadlรกch a ich vybavenie
Poลพiadavky na charakter a vybavenie oddychovej zรณny na odpoฤรญvadlรกch sรบ neustรกle vo vรฝvojovom procese โ rovnako, ako sa vyvรญjajรบ potreby cestujรบcej verejnosti na oddych. Najmenลกie zmeny registrujeme v zรณne pasรญvneho oddychu, kde vytvรกrame upokojujรบce priestory s laviฤkami a zastreลกenรฉ lavice so stolmi. Aktรญvny odpoฤinok, v rรกmci ktorรฉho majรบ prvky vybavenia prispieลฅ k zvรฝลกeniu psychickej pohody cestujรบcich, sa rozลกรญril. Na odpoฤรญvadlรกch vytvรกrame priestory, kde sa umiestลujรบ hernรฉ zariadenia pre detskรฝch nรกvลกtevnรญkov rรดznych vekovรฝch skupรญn, predovลกetkรฝm pre vekovรบ kategรณriu od 2 do 15 rokov, a samostatne zasa zariadenia pre vodiฤov a spolucestujรบcich bez vekovรฉho obmedzenia, ako aj bez obmedzenia hmotnosti ฤi kondรญcie, ktorรฉ pozostรกvajรบ z viacfunkฤnรฝch zostรกv a bodovรฝch solitรฉrnych prvkov. Oplotenรฝ vรฝbeh pre psy tvorรญ samostatnรฝ priestor.
Vhodne zvolenรฝmi sadovnรญckymi รบpravami sรบ oddychovรฉ zรณny podฤพa รบฤelu odฤlenenรฉ od prevรกdzky na komunikรกciรกch odpoฤรญvadla a zรกroveล rozฤlenenรฉ navzรกjom, aby sa zabezpeฤila ฤo najvรคฤลกia psychickรก pohoda oddychujรบcich a potlaฤila prรญtomnosลฅ priฤพahlรฝch plรดch komunikรกciรญ. Podฤพa smernice sa majรบ na veฤพkรฉ odpoฤรญvadlรก umiestลovaลฅ stojany s alternatรญvnym zdrojom energie โ minimรกlne dva stojany na dobรญjanie elektrickej energie. V rรกmci navrhovania odpoฤรญvadiel sa tรกto funkcia zaฤleลuje v postupnosti sluลพieb k ฤerpacej stanici pohonnรฝch hmรดt alebo za ลu tak, aby bolo moลพnรฉ v budรบcnosti rozลกรญriลฅ poฤet stojanov podฤพa poลพiadaviek prevรกdzky elektromobilov na naลกich diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch.
Na vybranรฝch odpoฤรญvadlรกch sa v koncepcii odpoฤรญvadiel odporรบฤa situovaลฅ spevnenรฉ plochy, ktorรฉ sa budรบ obฤasne vyuลพรญvaลฅ ako pracovisko technickej a dopravnej kontroly. Plocha sa mรดลพe vyuลพiลฅ aj na odstavovanie vozidiel nadrozmernej prepravy. Tieto plochy navrhujeme zaradiลฅ v postupnosti sluลพieb na odpoฤรญvadle za ฤerpanie pohonnรฝch hmรดt nรกkladnรฝch vozidiel na samostatnรบ plochu bez ฤalลกieho vybavenia.
Prรญklad rieลกenia oddychovej zรณny na odpoฤรญvadle โ odpoฤรญvadlo Sekule na diaฤพnici D2 vpravo
Nรกvrhy na spracovanie aktualizรกcie smernice odpoฤรญvadiel
Prioritou pri navrhovanรญ funkciรญ na odpoฤรญvadlรกch je daลฅ cestujรบcej verejnosti v priestore odpoฤรญvadla pocit bezpeฤnosti. Monitorovanie vลกetkรฝch priestorov odpoฤรญvadiel kamerovรฝm systรฉmom vyvedenรฝm do operรกtorskรฉho pracoviska sprรกvy diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest povaลพujeme za samozrejmรบ sรบฤasลฅ informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice/rรฝchlostnej cesty. ฤalลกรญm faktorom pocitu bezpeฤnosti je prevรกdzkovรฝ ฤas objektov situovanรฝch na odpoฤรญvadlรกch. Pri nepretrลพitej prevรกdzke ฤerpacรญch stanรญc pohonnรฝch hmรดt alebo objektov stravovacรญch sluลพieb je zabezpeฤenรก urฤitรก miera spoloฤenskej kontroly, ktorรก je potrebnรก hlavne v noฤnรฝch hodinรกch. Na malรฝch odpoฤรญvadlรกch, kde sรบ objekty vybavenia v noฤnรฝch hodinรกch mimo prevรกdzky alebo sa tam vรดbec ลพiadne nenachรกdzajรบ, moลพno z dรดvodov bezpeฤnosti uvaลพovaลฅ aj o zรกkaze prรญstupu na odpoฤรญvadlo poฤas noฤnรฝch hodรญn.
Smernica o odpoฤรญvadlรกch sa nezaoberรก navrhovanรญm parkovacรญch miest pre motorky. Tie povaลพujeme za vhodnรฉ umiestniลฅ v blรญzkosti objektu stravovacรญch sluลพieb. Odporรบฤame osadiลฅ ich pod prรญstreลกok, ktorรฝ ich ochrรกni pred nepriaznivรฝm poฤasรญm. Prรกve nepriaznivรฉ poฤasie mรดลพe byลฅ totiลพ prรญฤinou preruลกenia jazdy a vyuลพitia sluลพieb na odpoฤรญvadle. Pri navrhovanรญ odpoฤรญvadiel urฤujรบ prรกvne normy poฤet parkovacรญch miest pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu a orientรกcie. Medzi cestujรบcimi sรบ vลกak aj ฤalลกie skupiny, ktorรฉ by ocenili individuรกlny prรญstup, vฤaka ktorรฉmu by vzniklo vyฤlenenie parkovacรญch miest pre rodiny s deลฅmi a samostatne cestujรบce ลพeny v priamej nadvรคznosti na objekt stravovacรญch sluลพieb. ฤalลกou funkciou, ktorรก si postupne nachรกdza miesto na naลกich odpoฤรญvadlรกch, je รบฤelovรก plocha na osadenie sila na skladovanie posypovej soli. Silo na skladovanie posypovej soli sa umiestลuje na vรฝjazdovรบ komunikรกciu z odpoฤรญvadla nad samostatnรฝ prejazdnรฝ pruh pre vozidlรก รบdrลพby.
Zรกver
Vรคฤลกina odpoฤรญvadiel na naลกich diaฤพniciach, ktorรฉ eลกte nie sรบ zrealizovanรฉ, bola naprojektovanรก pred rokom 2013, pred platnosลฅou koncepcie. Preto treba pred zaฤatรญm ich vรฝstavby preveriลฅ pรดvodnรฝ nรกvrh formou koncepฤnej ลกtรบdie a upraviลฅ tak kapacity aj rozsah poskytovanรฝch sluลพieb podฤพa sรบฤasnรฝch poลพiadaviek.
TEXT : Ing. arch. Beata Durdรญkovรก,
Ing. arch. Zuzana Machรกฤovรก
OBRรZKY: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Beata Durdรญkovรก a Zuzana Machรกฤovรก pracujรบ v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., ako hlavnรฉ projektantky na oddelenรญ architektรบry a urbanizmu.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby