Rozลกรญrenie Harmincovej

Rozลกรญrenie Harmincovej ulice vย Bratislave aย aplikรกcia nรญzkohluฤnรฉho asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho

Partneri sekcie:

Predmetom projektu bola komplexnรก prestavba preลฅaลพenej mestskej komunikรกcie Harmincovej ulice s pรดvodnรฝm usporiadanรญm pruhov 1 + 1 na komfortnรบ a kapacitnรบ ลกtvorpruhovรบ cestu.

Predmetnรก komunikรกcia spรกja bratislavskรฉ mestskรฉ ฤasti Dรบbravka a Lamaฤ, no zรกroveลˆ je z funkฤnรฉho hฤพadiska pre veฤพkรบ ฤasลฅ okresu Bratislava IV aj prรญstupnรฝm bodom na diaฤพnicu D2. Realizรกciu stavebnรฝch prรกc zabezpeฤovala spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., v termรญne od augusta 2022 do oktรณbra 2023. Iลกlo o jednu z najvรคฤลกรญch investรญciรญ magistrรกtu hlavnรฉho mesta do rozvoja cestnej infraลกtruktรบry za ostatnรฉ roky.

Projekt rieลกil rekonลกtrukciu miestnej komunikรกcie Harmincovej ulice vย Bratislave. Cieฤพom stavby bolo vybudovanie kapacitnej, smerovo rozdelenej ลกtvorpruhovej komunikรกcie na zabezpeฤenie plynulej aย bezpeฤnej dopravy. Rieลกenรฝ รบsek rekonลกtruovanej komunikรกcie sa zaฤรญna vย mieste kriลพovania sย ulicou M. Sch. Trnavskรฉho aย konฤรญ sa vย kriลพovatke ulรญc Harmincova โ€“ Polianky/Hรบลกฤavova.

Miestna komunikรกcia slรบลพi ako prรญstup kย bytovรฝm domom, objektom ลกportovรฉho aย rekreaฤnรฉho vyลพitia aย tieลพ kย objektom poskytujรบcim sluลพby obyvateฤพom vย oblasti obchodu aย sluลพieb. Zรกroveลˆ ide oย spojnicu medzi frekventovanรฝmi zbernรฝmi komunikรกciami โ€“ M. Sch. Trnavskรฉho aย Lamaฤskou cestou.

Celkovรฝ rozsah stavby:

Celkovรก dฤบลพka rekonลกtruovanรฉho รบseku: 666,803 m
Plocha komunikรกciรญ โ€“ rekonลกtrukcia: 3 330 m2
Plocha komunikรกciรญ โ€“ novostavba: 4 190 m2
ล รญrkovรฉ usporiadanie MK: MZ 14,5/60
Poฤet kriลพovatiek s CSS: 3 ks
Plocha dlรกลพdenรก vzorovanou, tzv. bratislavskou dlaลพbou: 2 000 m2
Betรณnovรฉ plochy: 670 m2
Vรฝmera poloลพenej prรญdlaลพby: 340 m211
Sรบhrnnรก dฤบลพka osadenรฝch kamennรฝch cestnรฝch obrubnรญkov: 1 350 m
Sรบhrnnรก dฤบลพka osadenรฝch parkovรฝch obrubnรญkov: 930 m

Existujรบca komunikรกcia bola pred realizรกciou prรกc dvojpruhovรก, zaradenรก do kategรณrie miestna zbernรก komunikรกcia funkฤnej triedy B2, kategรณrie MZ 8,5/50.
Komunikรกcia spฤบลˆa po prestavbe vlastnosti miestnej zbernej komunikรกcie zaradenej do funkฤnej triedy MZ B2 podฤพa STN 73 6110, sย ฤiastoฤnou priamou obsluhou.

Je definovanรก ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก, v strede s vyhradenou ลกรญrkou 0,50 m pre vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie, zaradenรก je do kategรณrie MZ 14,5/60. Prรญnosom rekonลกtrukcie a rozลกรญrenia predmetnej komunikรกcie je znรญลพenie negatรญvnych dosahov z dopravy na okolie, zlepลกenie plynulosti a bezpeฤnosti dopravy v danom รบzemรญ a znรญลพenie nehodovosti aj na priฤพahlรฝch miestnych komunikรกciรกch.

 

Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Z ekonomickรฉho hฤพadiska moลพno oฤakรกvaลฅ prรญnos hlavne vo forme skrรกtenia jazdy a รบspory ฤasu. Celkovรฝ rozsah stavby bol stanovenรฝ v poลพiadavkรกch investora. Iลกlo o rekonลกtrukciu a dobudovanie miestnej komunikรกcie, sรบvisiacu รบpravu a dobudovanie svetelnรฝch signalizรกciรญ, prebudovanie verejnรฉho osvetlenia a zastรกvok MHD.

Sรบฤasลฅou stavby boli aj vyvolanรฉ investรญcie, t. j. preklรกdky a รบpravy
dotknutรฝch inลพinierskych sietรญ, vybudovanie novรฉho parkoviska pred zimnรฝm ลกtadiรณnom aย novรฉho odvodnenia komunikรกcie vrรกtane parkoviska.

Aplikรกcia nรญzkohluฤnรฉho asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho

Poฤas stavebnรฉho konania bola akceptovanรก poลพiadavka na znรญลพenie hluฤnosti a doลกlo k zmene obrusnej vrstvy z asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho na asfaltovรฝ koberec drenรกลพny. Dรดsledky tejto zmeny neboli v projektovej dokumentรกcii konลกtrukฤne plne vyrieลกenรฉ, najmรค pokiaฤพ iลกlo o odvodnenie.

Na zรกklade analรฝzy problematiky nรญzkohluฤnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ sa preto vyuลพili skรบsenosti z ฤŒeskej republiky a Rakรบska a koncernovรฉ laboratรณrium TPA navrhlo nahradiลฅ asfaltovรฝ koberec drenรกลพny nรญzkohluฤnรฝm asfaltovรฝm kobercom mastixovรฝm SMA 8 NH.

Tรญm TPA zรกroveลˆ vypracoval skรบลกku typu a vykonal kontrolnรบ ฤinnosลฅ pri kladenรญ รบpravy. V nadchรกdzajรบcej sekcii ฤlรกnku sรบ zhrnutรฉ skรบsenosti s nรกvrhom asfaltovej zmesi a realizรกciou danรฉho projektu. Problematika hluku je jednou z kฤพรบฤovรฝch otรกzok, ktorรฉ sa aktuรกlne rieลกia v sรบvislosti s rozvojom dopravy a dopravnej infraลกtruktรบry v Eurรณpskej รบnii.

V prรญpade cestnej infraลกtruktรบry mรก hluk spรดsobenรฝ vozidlami viacero zdrojov. Jednรฝm z nich je hluk spรดsobenรฝ kontaktom pneumatรญk s povrchom vozovky. Ten je generovanรฝ z nรกrazov vรฝstupkov dezรฉnu pneumatiky, zo stlรกฤania vzduchu a z vibraฤnรฉho hluku spรดsobenรฉho turbulenciou vzduchu.

Rozsirenie Harmincovej
Prรกce na rozลกรญrenรญ Harmincovej | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Tento periodickรฝ efekt sรบvisรญ so vzorom dezรฉnu pneumatiky, s rรฝchlosลฅou jazdy a makrotextรบrou povrchu vozovky. Ako รบฤinnรฝ spรดsob eliminรกcie vznikajรบceho hluku z kontaktu pneumatiky a povrchu vozovky sa osvedฤili asfaltovรฉ zmesi (AZ) s vyลกลกou medzerovitosลฅou.

Z dรดvodu poลพiadavky investora na nรญzkohluฤnรบ obrusnรบ asfaltovรบ vrstvu navrhol projektant pรดvodne drenรกลพnu obrusnรบ asfaltovรบ vrstvu typu PA. Drenรกลพne koberce majรบ veฤพkรบ medzerovitosลฅ, ktorรก zรกroveลˆ zabezpeฤuje dobrรฉ odvodnenie povrchu. Negatรญvom vลกak je, a to hlavne pri รบdrลพbe v zimnom obdobรญ, riziko zanรกลกania vzรกjomne prepojenรฝch medzier a s tรฝm spojenรฉ zniลพovanie drenรกลพnych a akustickรฝch schopnostรญ povrchu.

PA sa tak najmรค v prรญpade absentujรบcej vhodnej รบdrลพby po krรกtkom ฤase sprรกvajรบ ako vysokohluฤnรฉ vrstvy, pretoลพe trpia na vytrhรกvanie kameniva a degradรกciu vplyvom mrazovรฝch cyklov, ฤo je spรดsobenรฉ ich vysokou medzerovitosลฅou. Pri nรกvrhu konลกtrukcie vozovky s drenรกลพnou obrusnou vrstvou je zabezpeฤenie detailov odvodnenia pre sprรกvne fungovanie obzvlรกลกลฅ dรดleลพitรฉ.

03 STRABAGsk IS 2024 RozsirenieHarmincovejUlice
STRABAGsk IS 2024 RozsirenieHarmincovejUlice | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Zrรกลพkovรก voda pretekรก priamo cez drenรกลพnu vrstvu a je nevyhnutnรฉ ju vhodnรฝm spรดsobom odviesลฅ z vozovky. Vzhฤพadom na geometrickรฉ parametre Harmincovej ulice (pozdฤบลพny profil cesty v tvare U) hrozilo riziko hromadenia zrรกลพkovej vody v najniลพลกom mieste cesty a vzniku efektu akvaplaningu.

Prihliadnuc na uvedenรฉ skutoฤnosti sa javilo ako ลพiaduce vytvoriลฅ alternatรญvne rieลกenie nรกvrhu obrusnej vrstvy krytu vozovky. Vรฝsledkom konzultรกciรญ s odbornรญkmi spoloฤnosti TPA z ฤŒeskej republiky a Rakรบska, ktorรญ majรบ viacroฤnรฉ skรบsenosti s danรฝmi obrusnรฝmi vrstvami krytu, bolo, ลพe z pohฤพadu dlhodobej ลพivotnosti aย kvality povrchu je obrusnรก vrstva krytu typu SMA podstatne vhodnejลกia ako vrstva typu PA.

Dรดvodom je predovลกetkรฝm poลกkodzovanie vrstvy PA zmrazovacรญmi cyklami vย zimnom obdobรญ vย miestach zadrลพanej vlhkosti vnรบtri vrstvy. Problรฉm sa zintenzรญvลˆuje vplyvom postupnรฉho zanรกลกania medzier vnรบtri vrstvy neฤistotami aย prachom, priฤom vย prรญpade zanedbania รบdrลพby nastรกva zrรฝchlenรก degradรกcia vrstvy.

Tab. 1 Priemernรฉ hodnoty znรญลพenia hluฤnosti asfaltovรฝch obrusnรฝch vrstiev so znรญลพenou hluฤnosลฅou oproti stanovenej referenฤnej hodnote pri rรฝchlosti 50 km/h
Tab. 1 Priemernรฉ hodnoty znรญลพenia hluฤnosti asfaltovรฝch obrusnรฝch vrstiev so znรญลพenou hluฤnosลฅou oproti stanovenej referenฤnej hodnote pri rรฝchlosti 50 km/h | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Priloลพenรก ฤasลฅ tabuฤพky [1], tab. 1, prezentuje priemernรฉ hodnoty znรญลพenia hluฤnosti asfaltovรฝch obrusnรฝch vrstiev so znรญลพenou hluฤnosลฅou oproti stanovenej referenฤnej hodnote pri rรฝchlosti 50 km/h. Podฤพa รบdajov v tabuฤพke je zrejmรฉ, ลพe drenรกลพna vrstva typu PA uลพ po dvoch rokoch reรกlne strรกca svoje protihlukovรฉ vlastnosti.

Vzhฤพadom na to, ลพe na Slovensku nie je k dispozรญcii predpis pre nรญzkohluฤnรฉ asfaltovรฉ vrstvy, vychรกdzalo sa pri nรกvrhu alternatรญvneho rieลกenia zo skรบsenostรญ z ฤŒR. Podmienkou z pohฤพadu realizรกtora a investora bolo, ลพe vybratรก asfaltovรก zmes musela byลฅ overenรก v praxi a zรกroveลˆ sa musela daลฅ vyrobiลฅ na Slovensku. V ฤŒR sa zatiaฤพ najlepลกie osvedฤila zmes SMA 8 NH, ktorรก dosahuje vรฝbornรฉ vรฝsledky na diaฤพniciach D1, D5 ฤi D11.

04 STRABAGsk IS 2024 RozsirenieHarmincovejUlice
STRABAGsk IS 2024 RozsirenieHarmincovejUlice | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Nรญzkohluฤnรก asfaltovรก zmes typu SMA bola navrhnutรก podฤพa normy STN EN 13108-5 Asfaltovรฉ zmesi. Poลพiadavky na materiรกly. ฤŒasลฅ 5: Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ. Zmes je podฤพa slovenskรฝch predpisov vhodnรก na pouลพitie do obrusnej vrstvy krytu asfaltovej vozovky pre I. aลพ VI. triedu dopravnรฉho zaลฅaลพenia.

Dลˆa 23. 6. 2023 bol realizovanรฝ odber vzorky asfaltovej zmesi do obrusnej vrstvy z prvej etapy stavebnรฝch prรกc. Stanovenรฉ hodnoty overovanรฝch vlastnostรญ sรบ uvedenรฉ v tab. 2.

Tab. 2 Hodnoty overovanรฝch vlastnostรญ zmesi SMA zo dลˆa 23. 6. 2023
Tab. 2: Hodnoty overovanรฝch vlastnostรญ zmesi SMA zo dลˆa 23. 6. 2023 | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Zรกver

Zmena obrusnej vrstvy krytu typu SMA 11 na asfaltovรบ zmes typu PA 11 (uลพ v procese stavebnรฉho konania) bola v pรดvodnom nรกvrhu rekonลกtrukcie Harmincovej ulice v Bratislave podloลพenรก neaktuรกlnymi informรกciami.

Z aktuรกlnych poznatkov a analรฝz, najmรค z ฤŒeskej republiky, vyplรฝva, ลพe pouลพitie obrusnej vrstvy krytu typu PA 11 je spojenรฉ so zvรฝลกenou poruchovosลฅou a podฤพa dokumentu Technickรฉ podmรญnky โˆ’ Asfaltovรฉ smฤ›si pro obrusnรฉ vrstvy se snรญลพenou hluฤnostรญ z roku 2017 je zjavnรฉ, ลพe od pouลพรญvania tohto typu zmesi ako obrusnej vrstvy krytu vozovky sa v ฤŒR vรฝrazne upรบลกลฅa.

Laboratรณrium TPA vytvorilo pre realizaฤnรฝ tรญm spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., na zรกklade skรบsenostรญ z ฤŒeskej republiky a Rakรบska alternatรญvny nรกvrh zmesi typu SMA 8 NH, ktorej uloลพenie sa zrealizovalo v rรกmci projektu rozลกรญrenia Harmincovej ulice v roku 2023.

05 STRABAGsk IS 2024 RozsirenieHarmincovejUlice
05 STRABAGsk IS 2024 RozsirenieHarmincovejUlice | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Na overenie dosahu danรฉho rieลกenia na znรญลพenie hluฤnosti sa v budรบcnosti plรกnuje meranie hluฤnosti povrchu vozovky metรณdou CPX. Podklady vo forme dostupnรฝch analรฝz nasvedฤujรบ tomu, ลพe zmenou pouลพitej zmesi sa dosiahlo win-win rieลกenie pre investora, realizรกtora, sprรกvcu a, samozrejme, tieลพ uลพรญvateฤพov danej komunikรกcie, keฤลพe sa predpokladรก dlhodobรฉ znรญลพenie hluฤnosti pri zvรฝลกenej odolnosti proti degradรกcii a poruchรกm.

TEXT: STRABAG, s. r. o., TPA Spoloฤnosลฅ pre zabezpeฤenie kvality aย inovรกcie, s. r. o., Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
FOTO: STRABAG, s. r. o.

Zdroje

  1. TP 259. 2017. Technickรฉ podmรญnky โ€“ Asfaltovรฉ smฤ›si pro obrusnรฉ vrstvy se snรญลพenou hluฤnostรญ. Ministerstvo dopravy ฤŒR.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS3/2024

Najฤรญtanejลกie