Rozลกรญrenie Harmincovej ulice vย Bratislave aย aplikรกcia nรญzkohluฤnรฉho asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho
Predmetom projektu bola komplexnรก prestavba preลฅaลพenej mestskej komunikรกcie Harmincovej ulice s pรดvodnรฝm usporiadanรญm pruhov 1 + 1 na komfortnรบ a kapacitnรบ ลกtvorpruhovรบ cestu.
Predmetnรก komunikรกcia spรกja bratislavskรฉ mestskรฉ ฤasti Dรบbravka a Lamaฤ, no zรกroveล je z funkฤnรฉho hฤพadiska pre veฤพkรบ ฤasลฅ okresu Bratislava IV aj prรญstupnรฝm bodom na diaฤพnicu D2. Realizรกciu stavebnรฝch prรกc zabezpeฤovala spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., v termรญne od augusta 2022 do oktรณbra 2023. Iลกlo o jednu z najvรคฤลกรญch investรญciรญ magistrรกtu hlavnรฉho mesta do rozvoja cestnej infraลกtruktรบry za ostatnรฉ roky.
Projekt rieลกil rekonลกtrukciu miestnej komunikรกcie Harmincovej ulice vย Bratislave. Cieฤพom stavby bolo vybudovanie kapacitnej, smerovo rozdelenej ลกtvorpruhovej komunikรกcie na zabezpeฤenie plynulej aย bezpeฤnej dopravy. Rieลกenรฝ รบsek rekonลกtruovanej komunikรกcie sa zaฤรญna vย mieste kriลพovania sย ulicou M. Sch. Trnavskรฉho aย konฤรญ sa vย kriลพovatke ulรญc Harmincova โ Polianky/Hรบลกฤavova.
Miestna komunikรกcia slรบลพi ako prรญstup kย bytovรฝm domom, objektom ลกportovรฉho aย rekreaฤnรฉho vyลพitia aย tieลพ kย objektom poskytujรบcim sluลพby obyvateฤพom vย oblasti obchodu aย sluลพieb. Zรกroveล ide oย spojnicu medzi frekventovanรฝmi zbernรฝmi komunikรกciami โ M. Sch. Trnavskรฉho aย Lamaฤskou cestou.
Celkovรฝ rozsah stavby:
Celkovรก dฤบลพka rekonลกtruovanรฉho รบseku: 666,803 m
Plocha komunikรกciรญ โ rekonลกtrukcia: 3 330 m2
Plocha komunikรกciรญ โ novostavba: 4 190 m2
ล รญrkovรฉ usporiadanie MK: MZ 14,5/60
Poฤet kriลพovatiek s CSS: 3 ks
Plocha dlรกลพdenรก vzorovanou, tzv. bratislavskou dlaลพbou: 2 000 m2
Betรณnovรฉ plochy: 670 m2
Vรฝmera poloลพenej prรญdlaลพby: 340 m211
Sรบhrnnรก dฤบลพka osadenรฝch kamennรฝch cestnรฝch obrubnรญkov: 1 350 m
Sรบhrnnรก dฤบลพka osadenรฝch parkovรฝch obrubnรญkov: 930 m
Existujรบca komunikรกcia bola pred realizรกciou prรกc dvojpruhovรก, zaradenรก do kategรณrie miestna zbernรก komunikรกcia funkฤnej triedy B2, kategรณrie MZ 8,5/50.
Komunikรกcia spฤบลa po prestavbe vlastnosti miestnej zbernej komunikรกcie zaradenej do funkฤnej triedy MZ B2 podฤพa STN 73 6110, sย ฤiastoฤnou priamou obsluhou.
Je definovanรก ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก, v strede s vyhradenou ลกรญrkou 0,50 m pre vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie, zaradenรก je do kategรณrie MZ 14,5/60. Prรญnosom rekonลกtrukcie a rozลกรญrenia predmetnej komunikรกcie je znรญลพenie negatรญvnych dosahov z dopravy na okolie, zlepลกenie plynulosti a bezpeฤnosti dopravy v danom รบzemรญ a znรญลพenie nehodovosti aj na priฤพahlรฝch miestnych komunikรกciรกch.
Z ekonomickรฉho hฤพadiska moลพno oฤakรกvaลฅ prรญnos hlavne vo forme skrรกtenia jazdy a รบspory ฤasu. Celkovรฝ rozsah stavby bol stanovenรฝ v poลพiadavkรกch investora. Iลกlo o rekonลกtrukciu a dobudovanie miestnej komunikรกcie, sรบvisiacu รบpravu a dobudovanie svetelnรฝch signalizรกciรญ, prebudovanie verejnรฉho osvetlenia a zastรกvok MHD.
Sรบฤasลฅou stavby boli aj vyvolanรฉ investรญcie, t. j. preklรกdky a รบpravy
dotknutรฝch inลพinierskych sietรญ, vybudovanie novรฉho parkoviska pred zimnรฝm ลกtadiรณnom aย novรฉho odvodnenia komunikรกcie vrรกtane parkoviska.
Aplikรกcia nรญzkohluฤnรฉho asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho
Poฤas stavebnรฉho konania bola akceptovanรก poลพiadavka na znรญลพenie hluฤnosti a doลกlo k zmene obrusnej vrstvy z asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho na asfaltovรฝ koberec drenรกลพny. Dรดsledky tejto zmeny neboli v projektovej dokumentรกcii konลกtrukฤne plne vyrieลกenรฉ, najmรค pokiaฤพ iลกlo o odvodnenie.
Na zรกklade analรฝzy problematiky nรญzkohluฤnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ sa preto vyuลพili skรบsenosti z ฤeskej republiky a Rakรบska a koncernovรฉ laboratรณrium TPA navrhlo nahradiลฅ asfaltovรฝ koberec drenรกลพny nรญzkohluฤnรฝm asfaltovรฝm kobercom mastixovรฝm SMA 8 NH.
Tรญm TPA zรกroveล vypracoval skรบลกku typu a vykonal kontrolnรบ ฤinnosลฅ pri kladenรญ รบpravy. V nadchรกdzajรบcej sekcii ฤlรกnku sรบ zhrnutรฉ skรบsenosti s nรกvrhom asfaltovej zmesi a realizรกciou danรฉho projektu. Problematika hluku je jednou z kฤพรบฤovรฝch otรกzok, ktorรฉ sa aktuรกlne rieลกia v sรบvislosti s rozvojom dopravy a dopravnej infraลกtruktรบry v Eurรณpskej รบnii.
V prรญpade cestnej infraลกtruktรบry mรก hluk spรดsobenรฝ vozidlami viacero zdrojov. Jednรฝm z nich je hluk spรดsobenรฝ kontaktom pneumatรญk s povrchom vozovky. Ten je generovanรฝ z nรกrazov vรฝstupkov dezรฉnu pneumatiky, zo stlรกฤania vzduchu a z vibraฤnรฉho hluku spรดsobenรฉho turbulenciou vzduchu.
Tento periodickรฝ efekt sรบvisรญ so vzorom dezรฉnu pneumatiky, s rรฝchlosลฅou jazdy a makrotextรบrou povrchu vozovky. Ako รบฤinnรฝ spรดsob eliminรกcie vznikajรบceho hluku z kontaktu pneumatiky a povrchu vozovky sa osvedฤili asfaltovรฉ zmesi (AZ) s vyลกลกou medzerovitosลฅou.
Z dรดvodu poลพiadavky investora na nรญzkohluฤnรบ obrusnรบ asfaltovรบ vrstvu navrhol projektant pรดvodne drenรกลพnu obrusnรบ asfaltovรบ vrstvu typu PA. Drenรกลพne koberce majรบ veฤพkรบ medzerovitosลฅ, ktorรก zรกroveล zabezpeฤuje dobrรฉ odvodnenie povrchu. Negatรญvom vลกak je, a to hlavne pri รบdrลพbe v zimnom obdobรญ, riziko zanรกลกania vzรกjomne prepojenรฝch medzier a s tรฝm spojenรฉ zniลพovanie drenรกลพnych a akustickรฝch schopnostรญ povrchu.
PA sa tak najmรค v prรญpade absentujรบcej vhodnej รบdrลพby po krรกtkom ฤase sprรกvajรบ ako vysokohluฤnรฉ vrstvy, pretoลพe trpia na vytrhรกvanie kameniva a degradรกciu vplyvom mrazovรฝch cyklov, ฤo je spรดsobenรฉ ich vysokou medzerovitosลฅou. Pri nรกvrhu konลกtrukcie vozovky s drenรกลพnou obrusnou vrstvou je zabezpeฤenie detailov odvodnenia pre sprรกvne fungovanie obzvlรกลกลฅ dรดleลพitรฉ.
Zrรกลพkovรก voda pretekรก priamo cez drenรกลพnu vrstvu a je nevyhnutnรฉ ju vhodnรฝm spรดsobom odviesลฅ z vozovky. Vzhฤพadom na geometrickรฉ parametre Harmincovej ulice (pozdฤบลพny profil cesty v tvare U) hrozilo riziko hromadenia zrรกลพkovej vody v najniลพลกom mieste cesty a vzniku efektu akvaplaningu.
Prihliadnuc na uvedenรฉ skutoฤnosti sa javilo ako ลพiaduce vytvoriลฅ alternatรญvne rieลกenie nรกvrhu obrusnej vrstvy krytu vozovky. Vรฝsledkom konzultรกciรญ s odbornรญkmi spoloฤnosti TPA z ฤeskej republiky a Rakรบska, ktorรญ majรบ viacroฤnรฉ skรบsenosti s danรฝmi obrusnรฝmi vrstvami krytu, bolo, ลพe z pohฤพadu dlhodobej ลพivotnosti aย kvality povrchu je obrusnรก vrstva krytu typu SMA podstatne vhodnejลกia ako vrstva typu PA.
Dรดvodom je predovลกetkรฝm poลกkodzovanie vrstvy PA zmrazovacรญmi cyklami vย zimnom obdobรญ vย miestach zadrลพanej vlhkosti vnรบtri vrstvy. Problรฉm sa zintenzรญvลuje vplyvom postupnรฉho zanรกลกania medzier vnรบtri vrstvy neฤistotami aย prachom, priฤom vย prรญpade zanedbania รบdrลพby nastรกva zrรฝchlenรก degradรกcia vrstvy.
Priloลพenรก ฤasลฅ tabuฤพky [1], tab. 1, prezentuje priemernรฉ hodnoty znรญลพenia hluฤnosti asfaltovรฝch obrusnรฝch vrstiev so znรญลพenou hluฤnosลฅou oproti stanovenej referenฤnej hodnote pri rรฝchlosti 50 km/h. Podฤพa รบdajov v tabuฤพke je zrejmรฉ, ลพe drenรกลพna vrstva typu PA uลพ po dvoch rokoch reรกlne strรกca svoje protihlukovรฉ vlastnosti.
Vzhฤพadom na to, ลพe na Slovensku nie je k dispozรญcii predpis pre nรญzkohluฤnรฉ asfaltovรฉ vrstvy, vychรกdzalo sa pri nรกvrhu alternatรญvneho rieลกenia zo skรบsenostรญ z ฤR. Podmienkou z pohฤพadu realizรกtora a investora bolo, ลพe vybratรก asfaltovรก zmes musela byลฅ overenรก v praxi a zรกroveล sa musela daลฅ vyrobiลฅ na Slovensku. V ฤR sa zatiaฤพ najlepลกie osvedฤila zmes SMA 8 NH, ktorรก dosahuje vรฝbornรฉ vรฝsledky na diaฤพniciach D1, D5 ฤi D11.
Nรญzkohluฤnรก asfaltovรก zmes typu SMA bola navrhnutรก podฤพa normy STN EN 13108-5 Asfaltovรฉ zmesi. Poลพiadavky na materiรกly. ฤasลฅ 5: Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ. Zmes je podฤพa slovenskรฝch predpisov vhodnรก na pouลพitie do obrusnej vrstvy krytu asfaltovej vozovky pre I. aลพ VI. triedu dopravnรฉho zaลฅaลพenia.
Dลa 23. 6. 2023 bol realizovanรฝ odber vzorky asfaltovej zmesi do obrusnej vrstvy z prvej etapy stavebnรฝch prรกc. Stanovenรฉ hodnoty overovanรฝch vlastnostรญ sรบ uvedenรฉ v tab. 2.
Zรกver
Zmena obrusnej vrstvy krytu typu SMA 11 na asfaltovรบ zmes typu PA 11 (uลพ v procese stavebnรฉho konania) bola v pรดvodnom nรกvrhu rekonลกtrukcie Harmincovej ulice v Bratislave podloลพenรก neaktuรกlnymi informรกciami.
Z aktuรกlnych poznatkov a analรฝz, najmรค z ฤeskej republiky, vyplรฝva, ลพe pouลพitie obrusnej vrstvy krytu typu PA 11 je spojenรฉ so zvรฝลกenou poruchovosลฅou a podฤพa dokumentu Technickรฉ podmรญnky โ Asfaltovรฉ smฤsi pro obrusnรฉ vrstvy se snรญลพenou hluฤnostรญ z roku 2017 je zjavnรฉ, ลพe od pouลพรญvania tohto typu zmesi ako obrusnej vrstvy krytu vozovky sa v ฤR vรฝrazne upรบลกลฅa.
Laboratรณrium TPA vytvorilo pre realizaฤnรฝ tรญm spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., na zรกklade skรบsenostรญ z ฤeskej republiky a Rakรบska alternatรญvny nรกvrh zmesi typu SMA 8 NH, ktorej uloลพenie sa zrealizovalo v rรกmci projektu rozลกรญrenia Harmincovej ulice v roku 2023.
Na overenie dosahu danรฉho rieลกenia na znรญลพenie hluฤnosti sa v budรบcnosti plรกnuje meranie hluฤnosti povrchu vozovky metรณdou CPX. Podklady vo forme dostupnรฝch analรฝz nasvedฤujรบ tomu, ลพe zmenou pouลพitej zmesi sa dosiahlo win-win rieลกenie pre investora, realizรกtora, sprรกvcu a, samozrejme, tieลพ uลพรญvateฤพov danej komunikรกcie, keฤลพe sa predpokladรก dlhodobรฉ znรญลพenie hluฤnosti pri zvรฝลกenej odolnosti proti degradรกcii a poruchรกm.
TEXT: STRABAG, s. r. o., TPA Spoloฤnosลฅ pre zabezpeฤenie kvality aย inovรกcie, s. r. o., Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
FOTO: STRABAG, s. r. o.
Zdroje
- TP 259. 2017. Technickรฉ podmรญnky โ Asfaltovรฉ smฤsi pro obrusnรฉ vrstvy se snรญลพenou hluฤnostรญ. Ministerstvo dopravy ฤR.