Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku
Dopravnรก politika Eurรณpskej รบnie definuje ลพelezniฤnรบ dopravu ako takzvanรบ zelenรบ dopravu, teda najekologickejลกรญ spรดsob prepravy. Tieto definรญcie sรบ upravenรฉ naprรญklad vย Bielej knihe zย roku 2011, kde sรบ stanovenรฉ ambiciรณzne priority ลพelezniฤnej dopravy. Ich napฤบลanie mรก nielen vytvoriลฅ jednotnรฝ eurรณpsky dopravnรฝ priestor aย efektรญvnu dopravnรบ sieลฅ, ale aj nastaviลฅ takรฉ podmienky, aby ลพelezniฤnรก doprava tvorila nosnรฝ systรฉm pri zabezpeฤovanรญ dopravnej obsluลพnosti.
Modernizรกcia tratรญ je kฤพรบฤovรกRozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, ktorรฝ je zaloลพenรฝ na finanฤnej podpore zย eurรณpskych fondov, predstavuje zdฤบhavรฝ proces. Zรกkladom modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry je Operaฤnรฝ program Doprava, ktorรฝ predstavuje programovรฝ dokument Slovenskej republiky na ฤerpanie pomoci zย fondov Eurรณpskej รบnie vย sektore dopravy na roky 2007 โ 2013. Obsahuje sรบbor cieฤพov aย prioritnรฝch osรญ zahrnujรบcich viacroฤnรฉ opatrenia aย ich dosiahnutie.
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov vย sieti ลฝSR aย ostatnej infraลกtruktรบry je vย existencii ลฝSR najrozsiahlejลกou aย finanฤne najnรกroฤnejลกou vรดbec. Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry Slovenskej republiky vychรกdza zo zรกkladnรฝch medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach aย Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch). So zaฤlenenรญm siete ลฝSR do eurรณpskych dopravnรฝch ciest ลฝSR zรกroveล prevzali povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody aย technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ zaruฤujรบ moลพnosลฅ ฤalลกieho rozvoja aย kompatibilitu sย okolitรฝmi ลพelezniฤnรฝmi sprรกvami. Operaฤnรฝ program Doprava schvรกlila Eurรณpska komisia 13. 9. 2007. ลฝeleznice Slovenskej republiky zabezpeฤujรบ prรญpravu aย realizรกciu projektov schvรกlenรฝch vย troch prioritnรฝch osiach:
- prioritnรก os ฤ. 1 โ ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra,
- prioritnรก os ฤ. 3 โ infraลกtruktรบra intermodรกlnej prepravy,
- prioritnรก os ฤ. 4 โ infraลกtruktรบra integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov.
Kaลพdรก zo strategicky plรกnovanรฝch investiฤnรฝch akciรญ znamenajรบca prรญnos pre ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru musรญ prejsลฅ viacerรฝmi stupลami dokumentรกcie projektovej prรญpravy โ od posรบdenia vplyvu stavby na ลพivotnรฉ prostredie, stavebnรฉho zรกmeru cez vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutia aย stavebnรฉ povolenia aลพ po skutoฤnรฉ vyhotovenie stavby. Kย jednotlivรฝm stupลom sa vyjadruje ลกtรกtna sprรกva, samosprรกva, dotknutรฉ organizรกcie, prรญpadne zdruลพenia vย zรกkonne stanovenรฝch lehotรกch.
Na druhej strane mรก ลพeleznica svoje ลกpecifikรก, ฤi uลพ vย technickej, alebo technologickej oblasti. ลฝelezniฤnรฉ trate sa vedรบ vย rรดznych krajinnรฝch oblastiach, kde si naprojektovanie, ale aj samotnรก realizรกcia stavby vyลพadujรบ znaฤnรฉ ฤasovรฉ rozpรคtie prรกve na zabezpeฤenie spomรญnanรฝch stupลov dokumentรกcie projektovej prรญpravy. Vย neposlednom rade treba braลฅ do รบvahy financie, ktorรฉ moลพno prideliลฅ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu na spolufinancovanie plรกnovanรฝch, respektรญve realizovanรฝch investiฤnรฝch akciรญ vo vzลฅahu kย modernizรกcii ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Treba vลกak povedaลฅ, ลพe ลฝSR รบspeลกne naplnili Operaฤnรฝ program Doprava najmรค vย prioritnej osi ฤ. 1, ktorรก rieลกi modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho koridoru V.
Efekty modernizรกcie sรบ dvojakรฉ. Zย pohฤพadu cestujรบceho sa zvรฝลกenรญm traลฅovej rรฝchlosti na 160 km/h zrรฝchli doprava. Zรกroveล sa vฤaka kvalitnejลกej infraลกtruktรบre, sรบฤasลฅou ktorej je naprรญklad najmodernejลกรญ systรฉm riadenia dopravy alebo mimoรบrovลovรฉ kriลพovania sย cestnou infraลกtruktรบrou, zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ, kvalita aย komfort ลพelezniฤnej osobnej dopravy. Zย pohฤพadu ลพeleznรญc sa znรญลพia nรกklady na sprรกvu aย รบdrลพbu ลพelezniฤnej dopravnej cesty. Modernรฉ zabezpeฤovacie zariadenia uลพ nepotrebujรบ pri svojej obsluhe takรฉ mnoลพstvo personรกlu aย postupne sa bude zniลพovaลฅ poฤet zamestnancov. Nรกklady na รบdrลพbu klesajรบ aj vฤaka modernej technike. Skvalitnenie technickรฉho stavu infraลกtruktรบry je pre ลฝSR nevyhnutnรฉ na zabezpeฤenie konkurencieschopnosti vย eurรณpskom priestore.
Modernizรกcia tratรญ vย roku 2013
Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce)
Plรกn na rok 2013: 26 806 176,94 โฌ
Plรกn na rok 2013: 90 000 000,00 eur
Plรกn na rok 2013: 102 368 155,10 โฌ |
Po konsolidรกcii optimalizรกcia aย racionalizรกcia
Optimalizรกcia aย racionalizรกcia vย hospodรกrenรญ ลฝSR prebieha kontinuรกlne od roku 2002 vย troch zรกkladnรฝch etapรกch. Uลพ vย minulosti bol proces optimalizรกcie naลกtartovanรฝ vย sรบlade sย plnenรญm konsolidaฤnej funkcie, opatreniami pri riadenรญ ลฝSR vย podmienkach finanฤnej aย ekonomickej krรญzy, ale aj vย sรบlade sย vlรกdou schvรกlenรฝm Programom revitalizรกcie ลพelezniฤnรฝch spoloฤnostรญ.
Konsolidaฤnรก funkcia ลฝSR vyplynula zย Projektu transformรกcie aย reลกtrukturalizรกcie ลฝSR aย bola schvรกlenรก uznesenรญm vlรกdy SR ฤ.ย 549/2003. Jej hlavnรฝm cieฤพom boli oddlลพenie ลฝeleznรญc SR zo strany ลกtรกtu, nรกvrh opatrenรญ na rieลกenie finanฤnej situรกcie zo strany ลฝSR aย zavedenie opatrenรญ na podporu zabezpeฤenia dlhodobej ekonomickej stabilizรกcie ลฝSR zo strany ลกtรกtu. Tieto opatrenia sa kaลพdoroฤne vyhodnocovali aย aktualizovali aย bol vytvorenรฝ finanฤnรฝ model na obdobie piatich rokov. Na zรกklade vyhodnotenia plรกnu konsolidaฤnej funkcie, ukazovateฤพov kontrolnรฉho mechanizmu aย vรฝsledkov hospodรกrenia ลฝSR vย roku 2007 sa konลกtatovalo, ลพe ลฅaลพisko zรกmerov vymedzenรฝch vย rรกmci plรกnu plnenia konsolidaฤnej funkcie bolo splnenรฉ aย proces konsolidรกcie ลฝSR bol ukonฤenรฝ. ลฝSR sa stali spoloฤnosลฅou plniacou si zรกvรคzky voฤi ลกtรกtnym aย verejnoprรกvnym inลกtitรบciรกm, finanฤnรฝm inลกtitรบciรกm aย vลกetkรฝm dodรกvateฤพom vฤas aย vย stanovenej vรฝลกke.
Opatrenia pri riadenรญ ลฝSR vย podmienkach finanฤnej aย ekonomickej krรญzy sa vย ลฝSR prijali na zรกklade rozhodnutia generรกlneho riaditeฤพa ลฝSR ฤ. 1/2009, keฤ bol schvรกlenรฝ sรบbor opatrenรญ na riadenie ลฝSR vย podmienkach finanฤnej aย ekonomickej krรญzy. Sรบbor ลกtyridsiatich opatrenรญ bol rozdelenรฝ do troch zรกkladnรฝch ฤastรญ. Iลกlo oย opatrenia, ktorรฉ majรบ priamy dosah na Memorandum oย rieลกenรญ ekonomickรฉho aย sociรกlneho stavu vย ลพelezniฤnom sektore, opatrenia, ktorรฉ mรดลพu, ale nemusia maลฅ priamy dosah na memorandum, aย opatrenia, ktorรฉ nemajรบ dosah na memorandum.
Programom revitalizรกcie ลพelezniฤnรฝch spoloฤnostรญ, ktorรฝ bol prijatรฝ 16. marca 2011 uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 188, je definovanรฝ cieฤพ โ realizovaลฅ ฤinnosti tak, aby sa dodrลพal hlavnรฝ zรกmer โ zabezpeฤiลฅ prevรกdzkovรบ, technickรบ aย ekonomickรบ stabilitu vย ลพelezniฤnom sektore SR. Vย programe sa definujรบ opatrenia vย ลพelezniฤnom sektore, ale aj vย rรกmci ลกtรกtu. Definuje krรกtkodobรฉ (okamลพitรฉ), ale aj koncepฤnรฉ (strategickรฉ) opatrenia na stabilizรกciu ลพelezniฤnรฉho sektora, ktorรฉ sa postupne napฤบลajรบ. Vย podmienkach ลฝSR bol tento program naplnenรฝ vย roku 2012.
Plnenรญm รบloh vyplรฝvajรบcich zย konsolidรกcie aย programu revitalizรกcie doลกlo vย obdobรญ rokov 2002 aลพ 2012 okrem stabilizรกcie naprรญklad aj kย znรญลพeniu poฤtu zamestnancov oย 8ย 276. ลฝSR tak hospodรกria sย vyrovnanรฝm hospodรกrskym vรฝsledkom. Zย pohฤพadu ozdravovania hospodรกrenia ลฝSR vย roku 2012 aย vย nasledujรบcom obdobรญ bude prioritnou รบlohou pokraฤovaลฅ vย nastavenom trende sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ uลพ vย roku 2013 ฤerpanie fixnej ฤasti ekonomicky oprรกvnenรฝch nรกkladov ลฝSR vo vรฝลกke 260 miliรณnov eur.
Strategickรฉ ciele do budรบcnosti
Okrem krรกtkodobรฝch opatrenรญ sรบ vย podmienkach ลฝSR stanovรฉ koncepฤnรฉ strategickรฉ opatrenia, pri ktorรฝch je zรกkladnรฝm princรญpom stabilizรกcie predovลกetkรฝm presun vรฝkonov zย cestnej dopravy na dopravu ลพelezniฤnรบ. ลฝelezniฤnรก doprava vย sรบฤasnosti realizuje len asi 16 % objemu nรกkladnej prepravy SR. Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe ลพelezniฤnรก doprava je najekologickejลกรญm druhom dopravy aย Slovensko mรก vybudovanรบ pomerne veฤพkรบ ลพelezniฤnรบ sieลฅ, vย sรบฤasnosti je jej kapacita vyลฅaลพenรก pribliลพne na 38 aลพ 40 %. Cestnรฉ komunikรกcie sรบ naopak preลฅaลพenรฉ. Pri presune vรฝkonov zย cestnej dopravy na ลพelezniฤnรบ je kฤพรบฤovรฝm faktorom ลกtรกtna regulรกcia, ktorรก by mala prostrednรญctvom legislatรญvnych nรกstrojov vytvoriลฅ podmienky na presun najmรค nรกkladnej dopravy. Vytvoriลฅ aย pouลพรญvaลฅ by sa mali takรฉ nรกstroje, ktorรฉ zabezpeฤia harmonizรกciu podmienok realizรกcie dopravy.
Zdroj: ลฝeleznice Slovenskej republiky
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.