rozvoj zeleznicnej infrastruktury na slovensku
Galรฉria(4)

Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku

Partneri sekcie:

Dopravnรก politika Eurรณpskej รบnie definuje ลพelezniฤnรบ dopravu ako takzvanรบ zelenรบ dopravu, teda najekologickejลกรญ spรดsob prepravy. Tieto definรญcie sรบ upravenรฉ naprรญklad vย Bielej knihe zย roku 2011, kde sรบ stanovenรฉ ambiciรณzne priority ลพelezniฤnej dopravy. Ich napฤบลˆanie mรก nielen vytvoriลฅ jednotnรฝ eurรณpsky dopravnรฝ priestor aย efektรญvnu dopravnรบ sieลฅ, ale aj nastaviลฅ takรฉ podmienky, aby ลพelezniฤnรก doprava tvorila nosnรฝ systรฉm pri zabezpeฤovanรญ dopravnej obsluลพnosti.

img 3422 big image
img 6336 big image
rozvoj zeleznicnej infrastruktury na slovensku 6629 big image
Modernizรกcia tratรญ je kฤพรบฤovรก
Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, ktorรฝ je zaloลพenรฝ na finanฤnej podpore zย eurรณpskych fondov, predstavuje zdฤบhavรฝ proces. Zรกkladom modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry je Operaฤnรฝ program Doprava, ktorรฝ predstavuje programovรฝ dokument Slovenskej republiky na ฤerpanie pomoci zย fondov Eurรณpskej รบnie vย sektore dopravy na roky 2007 โ€“ 2013. Obsahuje sรบbor cieฤพov aย prioritnรฝch osรญ zahrnujรบcich viacroฤnรฉ opatrenia aย ich dosiahnutie.

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov vย sieti ลฝSR aย ostatnej infraลกtruktรบry je vย existencii ลฝSR najrozsiahlejลกou aย finanฤne najnรกroฤnejลกou vรดbec. Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry Slovenskej republiky vychรกdza zo zรกkladnรฝch medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach aย Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch). So zaฤlenenรญm siete ลฝSR do eurรณpskych dopravnรฝch ciest ลฝSR zรกroveลˆ prevzali povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody aย technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ zaruฤujรบ moลพnosลฅ ฤalลกieho rozvoja aย kompatibilitu sย okolitรฝmi ลพelezniฤnรฝmi sprรกvami. Operaฤnรฝ program Doprava schvรกlila Eurรณpska komisia 13. 9. 2007. ลฝeleznice Slovenskej republiky zabezpeฤujรบ prรญpravu aย realizรกciu projektov schvรกlenรฝch vย troch prioritnรฝch osiach:

  • prioritnรก os ฤ. 1 โ€“ ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra,
  • prioritnรก os ฤ. 3 โ€“ infraลกtruktรบra intermodรกlnej prepravy,
  • prioritnรก os ฤ. 4 โ€“ infraลกtruktรบra integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov.

Kaลพdรก zo strategicky plรกnovanรฝch investiฤnรฝch akciรญ znamenajรบca prรญnos pre ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru musรญ prejsลฅ viacerรฝmi stupลˆami dokumentรกcie projektovej prรญpravy โ€“ od posรบdenia vplyvu stavby na ลพivotnรฉ prostredie, stavebnรฉho zรกmeru cez vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutia aย stavebnรฉ povolenia aลพ po skutoฤnรฉ vyhotovenie stavby. Kย jednotlivรฝm stupลˆom sa vyjadruje ลกtรกtna sprรกva, samosprรกva, dotknutรฉ organizรกcie, prรญpadne zdruลพenia vย zรกkonne stanovenรฝch lehotรกch.

Na druhej strane mรก ลพeleznica svoje ลกpecifikรก, ฤi uลพ vย technickej, alebo technologickej oblasti. ลฝelezniฤnรฉ trate sa vedรบ vย rรดznych krajinnรฝch oblastiach, kde si naprojektovanie, ale aj samotnรก realizรกcia stavby vyลพadujรบ znaฤnรฉ ฤasovรฉ rozpรคtie prรกve na zabezpeฤenie spomรญnanรฝch stupลˆov dokumentรกcie projektovej prรญpravy. Vย neposlednom rade treba braลฅ do รบvahy financie, ktorรฉ moลพno prideliลฅ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu na spolufinancovanie plรกnovanรฝch, respektรญve realizovanรฝch investiฤnรฝch akciรญ vo vzลฅahu kย modernizรกcii ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Treba vลกak povedaลฅ, ลพe ลฝSR รบspeลกne naplnili Operaฤnรฝ program Doprava najmรค vย prioritnej osi ฤ. 1, ktorรก rieลกi modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho koridoru V.

Efekty modernizรกcie sรบ dvojakรฉ. Zย pohฤพadu cestujรบceho sa zvรฝลกenรญm traลฅovej rรฝchlosti na 160 km/h zrรฝchli doprava. Zรกroveลˆ sa vฤaka kvalitnejลกej infraลกtruktรบre, sรบฤasลฅou ktorej je naprรญklad najmodernejลกรญ systรฉm riadenia dopravy alebo mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovania sย cestnou infraลกtruktรบrou, zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ, kvalita aย komfort ลพelezniฤnej osobnej dopravy. Zย pohฤพadu ลพeleznรญc sa znรญลพia nรกklady na sprรกvu aย รบdrลพbu ลพelezniฤnej dopravnej cesty. Modernรฉ zabezpeฤovacie zariadenia uลพ nepotrebujรบ pri svojej obsluhe takรฉ mnoลพstvo personรกlu aย postupne sa bude zniลพovaลฅ poฤet zamestnancov. Nรกklady na รบdrลพbu klesajรบ aj vฤaka modernej technike. Skvalitnenie technickรฉho stavu infraลกtruktรบry je pre ลฝSR nevyhnutnรฉ na zabezpeฤenie konkurencieschopnosti vย eurรณpskom priestore.

Modernizรกcia tratรญ vย roku 2013

  • Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, ลพkm 100,500 โ€“ 159,100 na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h โ€“ I. etapa aย II. etapa (รบsek

Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce)
Plรกn na rok 2013: 73 950 987,00 โ‚ฌ

  • Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, ลพkm 100,500 โ€“ 159,100, na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h, VI. etapa (รบsek Beluลกa โ€“ Pรบchov)

Plรกn na rok 2013: 26 806 176,94 โ‚ฌ

  • Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, ลพkm 100,500 โ€“159,100 na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h โ€“ IV. etapa aย V. etapa โ€“ รบsek Trenฤianska Teplรก โ€“ Ilava โ€“ Beluลกa

Plรกn na rok 2013: 90 000 000,00 eur

  • Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, ลพkm 100,500 โ€“159,100 na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h โ€“ III. etapa โ€“ รบsek Zlatovce โ€“ Trenฤianska Teplรก

Plรกn na rok 2013: 102 368 155,10 โ‚ฌ

Po konsolidรกcii optimalizรกcia aย racionalizรกcia
Optimalizรกcia aย racionalizรกcia vย hospodรกrenรญ ลฝSR prebieha kontinuรกlne od roku 2002 vย troch zรกkladnรฝch etapรกch. Uลพ vย minulosti bol proces optimalizรกcie naลกtartovanรฝ vย sรบlade sย plnenรญm konsolidaฤnej funkcie, opatreniami pri riadenรญ ลฝSR vย podmienkach finanฤnej aย ekonomickej krรญzy, ale aj vย sรบlade sย vlรกdou schvรกlenรฝm Programom revitalizรกcie ลพelezniฤnรฝch spoloฤnostรญ.

Konsolidaฤnรก funkcia ลฝSR vyplynula zย Projektu transformรกcie aย reลกtrukturalizรกcie ลฝSR aย bola schvรกlenรก uznesenรญm vlรกdy SR ฤ.ย 549/2003. Jej hlavnรฝm cieฤพom boli oddlลพenie ลฝeleznรญc SR zo strany ลกtรกtu, nรกvrh opatrenรญ na rieลกenie finanฤnej situรกcie zo strany ลฝSR aย zavedenie opatrenรญ na podporu zabezpeฤenia dlhodobej ekonomickej stabilizรกcie ลฝSR zo strany ลกtรกtu. Tieto opatrenia sa kaลพdoroฤne vyhodnocovali aย aktualizovali aย bol vytvorenรฝ finanฤnรฝ model na obdobie piatich rokov. Na zรกklade vyhodnotenia plรกnu konsolidaฤnej funkcie, ukazovateฤพov kontrolnรฉho mechanizmu aย vรฝsledkov hospodรกrenia ลฝSR vย roku 2007 sa konลกtatovalo, ลพe ลฅaลพisko zรกmerov vymedzenรฝch vย rรกmci plรกnu plnenia konsolidaฤnej funkcie bolo splnenรฉ aย proces konsolidรกcie ลฝSR bol ukonฤenรฝ. ลฝSR sa stali spoloฤnosลฅou plniacou si zรกvรคzky voฤi ลกtรกtnym aย verejnoprรกvnym inลกtitรบciรกm, finanฤnรฝm inลกtitรบciรกm aย vลกetkรฝm dodรกvateฤพom vฤas aย vย stanovenej vรฝลกke.

Opatrenia pri riadenรญ ลฝSR vย podmienkach finanฤnej aย ekonomickej krรญzy sa vย ลฝSR prijali na zรกklade rozhodnutia generรกlneho riaditeฤพa ลฝSR ฤ. 1/2009, keฤ bol schvรกlenรฝ sรบbor opatrenรญ na riadenie ลฝSR vย podmienkach finanฤnej aย ekonomickej krรญzy. Sรบbor ลกtyridsiatich opatrenรญ bol rozdelenรฝ do troch zรกkladnรฝch ฤastรญ. Iลกlo oย opatrenia, ktorรฉ majรบ priamy dosah na Memorandum oย rieลกenรญ ekonomickรฉho aย sociรกlneho stavu vย ลพelezniฤnom sektore, opatrenia, ktorรฉ mรดลพu, ale nemusia maลฅ priamy dosah na memorandum, aย opatrenia, ktorรฉ nemajรบ dosah na memorandum.

Programom revitalizรกcie ลพelezniฤnรฝch spoloฤnostรญ, ktorรฝ bol prijatรฝ 16. marca 2011 uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 188, je definovanรฝ cieฤพ โ€“ realizovaลฅ ฤinnosti tak, aby sa dodrลพal hlavnรฝ zรกmer โ€“ zabezpeฤiลฅ prevรกdzkovรบ, technickรบ aย ekonomickรบ stabilitu vย ลพelezniฤnom sektore SR. Vย programe sa definujรบ opatrenia vย ลพelezniฤnom sektore, ale aj vย rรกmci ลกtรกtu. Definuje krรกtkodobรฉ (okamลพitรฉ), ale aj koncepฤnรฉ (strategickรฉ) opatrenia na stabilizรกciu ลพelezniฤnรฉho sektora, ktorรฉ sa postupne napฤบลˆajรบ. Vย podmienkach ลฝSR bol tento program naplnenรฝ vย roku 2012.

Plnenรญm รบloh vyplรฝvajรบcich zย konsolidรกcie aย programu revitalizรกcie doลกlo vย obdobรญ rokov 2002 aลพ 2012 okrem stabilizรกcie naprรญklad aj kย znรญลพeniu poฤtu zamestnancov oย 8ย 276. ลฝSR tak hospodรกria sย vyrovnanรฝm hospodรกrskym vรฝsledkom. Zย pohฤพadu ozdravovania hospodรกrenia ลฝSR vย roku 2012 aย vย nasledujรบcom obdobรญ bude prioritnou รบlohou pokraฤovaลฅ vย nastavenom trende sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ uลพ vย roku 2013 ฤerpanie fixnej ฤasti ekonomicky oprรกvnenรฝch nรกkladov ลฝSR vo vรฝลกke 260 miliรณnov eur.

Strategickรฉ ciele do budรบcnosti
Okrem krรกtkodobรฝch opatrenรญ sรบ vย podmienkach ลฝSR stanovรฉ koncepฤnรฉ strategickรฉ opatrenia, pri ktorรฝch je zรกkladnรฝm princรญpom stabilizรกcie predovลกetkรฝm presun vรฝkonov zย cestnej dopravy na dopravu ลพelezniฤnรบ. ลฝelezniฤnรก doprava vย sรบฤasnosti realizuje len asi 16 % objemu nรกkladnej prepravy SR. Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe ลพelezniฤnรก doprava je najekologickejลกรญm druhom dopravy aย Slovensko mรก vybudovanรบ pomerne veฤพkรบ ลพelezniฤnรบ sieลฅ, vย sรบฤasnosti je jej kapacita vyลฅaลพenรก pribliลพne na 38 aลพ 40 %. Cestnรฉ komunikรกcie sรบ naopak preลฅaลพenรฉ. Pri presune vรฝkonov zย cestnej dopravy na ลพelezniฤnรบ je kฤพรบฤovรฝm faktorom ลกtรกtna regulรกcia, ktorรก by mala prostrednรญctvom legislatรญvnych nรกstrojov vytvoriลฅ podmienky na presun najmรค nรกkladnej dopravy. Vytvoriลฅ aย pouลพรญvaลฅ by sa mali takรฉ nรกstroje, ktorรฉ zabezpeฤia harmonizรกciu podmienok realizรกcie dopravy.

Zdroj: ลฝeleznice Slovenskej republiky

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie