Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná
Galéria(8)

Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná: Stavebné objekty mostov

Partneri sekcie:

Firma Link projekt SK sa podieľala na projektoch časti mostných objektov 206, 210, 211, 212 rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná. Celková dĺžka úseku je 5,6 km (4,0 km trasa R3, 0,5 km križovatkové vetvy, 0,7 km privádzač). Na stavbe je spolu 98 stavebných objektov, z toho 12 mostov.

Rýchlostná cesta je budovaná v polovičnom profile. Napája sa na existujúci obchvat Trstenej a vedie zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku vedie po vetve križovatky a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej.

Investorom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a.s., zhotoviteľom združenie Hochtief SK s.r.o., POOR s. r. o. a Hydroekol, s.r.o. Generálny projektant je Geoconsult, spol. s r. o. a v subdodávke projektovej činnosti časti mostných objektov aj Link projekt SK s.r.o.

S výstavbou rýchlostnej cesty sa začalo v marci 2021, ukončenie sa predpokladá v decembri tohto roka. Zmluvná cena diela je 62 mil. eur bez DPH.

Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Obr. 1 Umiestnenie stavby | Zdroj: Ing. Petr Svadbík, PhD., Ing. Peter Buček, PhD., Ing. Martin Kollár; Link projekt SK 

Mostné objekty

SO 206 Most na R3 v km 4,2 nad údolím s potokom a poľnými cestami

Most umožňuje previesť rýchlostnú cestu R3 nad údolím s Martinovým potokom situovaným v druhom mostnom poli a s novovybudovanými poľnými cestami č. st. 122 v prvom mostnom poli a č. st. 123 v treťom mostnom poli.

Rýchlostná cesta R3 leží na moste v ľavostrannom oblúku s polomerom R = 806,5 m. Niveleta na moste klesá s hodnotou 0,87 % po celej dĺžke mosta. Priečny sklon vozovky je jednostranný, 4,5 %. Cesta R3 bude len v polovičnom profile, vybudovaný bol teda len pravý most. Celková dĺžka mosta je 98,7 m, šírka mosta je 15,2 m.

Nosnú konštrukciu tvorí spojitá dvojtrámová konštrukcia z predpätého betónu s tromi poľami s rozpätiami 26 + 35 + 26 = 87 m. Priečny rez nosnej konštrukcie predstavuje dvojtrám s výškou 2,0 m, s osovou vzdialenosťou trámov 7,3 m a s konzolami s dĺžkou 2,6 – 2,8 m.

Spodná stavba zahŕňa krajné opory a jednoduché zdvojené vnútorné obdĺžnikové stĺpové podpery. Na stredových podperách je nosná konštrukcia uložená na pevných ložiskách (rozperový systém), na oporách na posuvných ložiskách. Založenie mosta je hĺbkové – na mikropilótach. Postup výstavby bol na pevnej skruži – v jednej etape. Výstavba mostného objektu prebehla bezproblémovo, bez zdržaní. Ukončená bola na jeseň tohto roka.

Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Obr. 2 SO 206 Most na R3 v km 4,2 nad údolím s potokom a poľnými cestami | Zdroj: Ing. Petr Svadbík, PhD., Ing. Peter Buček, PhD., Ing. Martin Kollár; Link projekt SK 

SO 210 Most na vetve C v km 0,3 nad údolím s potokom a poľnou cestou

Most premosťuje potok v šikmom krížení a lokálnu  poľnú cestu. Vetva C leží na moste v prechodnici a pravotočivom oblúku s polomerom R = 90 m. Niveleta na moste je v zostupnici so sklonom -6,00 %. Celková dĺžka mosta je 98,8 m. Šírka mosta je premenná, od 9,0 do 10,0 m. Priečny sklon vozovky je jednostranný, premenný, od 1,8 do 4,0 %.

Nosnú konštrukciu tvorí spojitá jednotrámová konštrukcia z predpätého betónu s tromi poľami s rozpätiami 26 + 35 + 26 = 87 m. Priečny rez nosnej konštrukcie predstavuje jednotrám s výškou 1,75 m a konzolami s dĺžkou 3,0 – 3,5 m.

Spodná stavba zahŕňa krajné opory a jednoduché vnútorné osemuholníkové stĺpové podpery. Na stredových podperách je nosná konštrukcia uložená na pevných ložiskách (rozperový systém), na oporách na posuvných ložiskách. Založenie mosta je hĺbkové – na mikropilótach.

Postup výstavby bol na pevnej skruži – v jednej etape. Výstavba mostného objektu prebehla bezproblémovo, bez zdržaní. Ukončená bola na jeseň tohto roka.

Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Obr. 3 SO 210 Most na vetve C v km 0,3 nad údolím s potokom a poľnou cestou | Zdroj: Ing. Petr Svadbík, PhD., Ing. Peter Buček, PhD., Ing. Martin Kollár; Link projekt SK 

SO 212 Most na privádzači (vetvy A) nad poľnou cestou, traťou ŽSR a súčasnou cestou I/59

Most prevádza privádzač Nižná (pokračovanie vetvy A) ponad jestvujúcu cestu I/59, neelektrifikovanú železničnú trať a poľnú cestu. Privádzač Nižná vedie na moste najskôr v ľavotočivej prechodnici, následne v pravotočivej prechodnici s nadväzujúcim pravotočivým oblúkom s polomerom R = 350 m.

Most sa nachádza vo výškovom oblúku s polomerom R = 2 500 m, niveleta na moste stúpa s premenným sklonom. Celková dĺžka mosta je 154,7 m. Šírka mosta je premenná, od 9,0 do 10,6 m. Priečny sklon vozovky je jednostranný, na moste sa preklápa z ľavostranného s hodnotou 3,22 % na začiatku mosta až na pravostranný, s hodnotou 3,00 % na konci mosta.

Nosnú konštrukciu tvorí spojitá jednotrámová konštrukcia z predpätého betónu s piatimi poľami s rozpätiami 24,5 + 3 × 31 + 24,5 = 142 m. Priečny rez nosnej konštrukcie predstavuje nábehovaný jednotrám s výškou 1,5 m a konzolami s dĺžkou 3,8 – 4,5 m.

Spodná stavba zahŕňa krajné opory a architektonicky stvárnené hríbové opory. Na podperách P3 a P4 je nosná konštrukcia uložená na pevných ložiskách (rozperový systém), na ostatných podperách a oporách na posuvných ložiskách. Založenie mosta je hĺbkové – na mikropilótach.

Postup výstavby bol na pevnej skruži – v rámci dvoch etáp. Výstavba mostného objektu prebehla bezproblémovo, bez zdržaní. Ukončená bola na jeseň tohto roka.

Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Obr. 4 SO 212 Most na privádzači (vetvy A) nad poľnou cestou, traťou ŽSR a súčasnou cestou I/59 | Zdroj: Ing. Petr Svadbík, PhD., Ing. Peter Buček, PhD., Ing. Martin Kollár; Link projekt SK 

SO 211 Most na privádzači Nižná (vetvy A) v km 0,500 cez rieku Oravu

Most umožňuje premostenie rieky Orava a jej inundačného územia nachádzajúceho sa medzi jestvujúcou zemnou hrádzou a ľavým strmým brehom. Inundácia rieky Orava spolu s protipovodňovou hrádzkou sú situované v prvom mostnom poli, druhým poľom preteká rieka Orava. Na korune ľavého strmého brehu rieky Oravy sa nachádza prejazd poľnohospodárskej techniky.

Privádzač Nižná (časť stavby 105) je v základnom usporiadaní navrhnutý ako dvojpruhová, smerovo nedelená komunikácia s voľnou šírkou 9,0 m a návrhovou rýchlosťou Vn = 60 km/h. Šírkovo zodpovedá za mostom v km 0,696 856 nadväzujúcej úprave križovatkovej vetvy A (časť stavby 103).

V mieste mosta sa k privádzaču pripájajú a od neho odpájajú pruhy vetvy C a D (časť stavby 103), na moste je základné dvojpruhové usporiadanie rozšírené na štvorpruhové. Privádzač Nižná a vetva A vedú v úseku mosta smerovo v priamej. Niveleta na moste sa nachádza v údolnicovom oblúku s polomerom R = 5 500 (km 0,590 747) a v nadväzujúcej vzostupnici s hodnotou stúpania 4,0 %.

Nosná konštrukcia predstavuje komorový betónový predpätý most s dvomi poľami s pozdĺžnym nábehom. Ide o dvojpoľovú, staticky neurčitú konštrukciu s rozpätiami 88,0 + 88,0 m, zloženú z jedného dilatačného celku. Na vnútornom pilieri P2 je uloženie konštrukcie v pozdĺžnom smere navrhnuté ako monolitické, pevné, na krajných oporách ako pozdĺžno-posuvné. V priečnom smere je vždy ložisko vľavo všesmerové, vpravo pozdĺžno-jednosmerné. Teplotná os sa nachádza v mieste uloženia na pilieri P2, dilatácia tak pôsobí symetricky na obe strany.

Priečny rez mosta tvorí jednokomorový prierez s konzolami 6,0 m  podporovanými vzperami. Výška komory je premenná, od 3,2 m v poli po 6,6 m nad vnútorným pilierom. Na nosnú konštrukciu sa použil betón C 35/45. Vzhľadom na tvar a typ konštrukcie bolo navrhnuté pozdĺžne aj priečne predpätie (pri OP 3). Pozdĺžne predpätie tvorí kombinácia vnútorných konzolovitých a hupových káblov, ako aj vonkajšie káble umiestnené v komore mosta. Ponechali sa rezervné dráhy na prípadné ďalšie predpätie pre prípad, že by sa taká nutnosť počas životnosti mosta prejavila.

Spodná stavba zahŕňa dve krajné opory a stredovú podperu. Opory tvoria neodstupňované úložné prahy, driek, základy a rovnobežné krídla. Pilier tvorí stenový prvok tvarovaného prierezu. Pilier je uložený na obdĺžnikovom základe. Zvislá predpínacia ukotvovacia výstuž je navrhnutá v priečniku P2 s prechodom do piliera P2. Dráha kanálikov ide zvisle z horného povrchu mostovky cez priečnik do piliera, kde sa pomocou smyčky vracia k mostovke.

Založenie mosta je navrhnuté ako hĺbkové na mikropilótach. Postup výstavby predstavovala kombinácia letmej betonáže (zárodok 12 m + 2 × 15 etáp, dĺžka lamely 4,0 m), cyklu letmej betonáže 10 (14) dní a dobetonávok s dĺžkou 22 m (pri krajných oporách) na pevnej skruži. Priečny rez mosta bol budovaný na tri etapy (spodná doska, steny a vzpery, horná doska). Použil sa betónovací vozík DOKA. Následné dobetonávky nosnej konštrukcie pri OP1 a 3 boli budované na pevnej skruži.

Mierne zdržanie výstavby mostného objektu predstavovala komplikácia stability pri kotvenom svahu pod OP 3. Ukončenie výstavby sa očakáva v zimných mesiacoch tohto roku.

Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212
Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná, stavebné objekty mostov 206, 210, 211, 212

Záver

Nová časť rýchlostnej cesty R3 odbremení frekventovanú dopravnú tepnu v Tvrdošíne. Obchvat mesta prispeje k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Novým úsekom R3 by malo prechádzať 6 500 vozidiel denne, výhľadovo sa očakáva zvýšenie kapacity na 9 500 vozidiel denne. Úsek odľahčí aj zvyšné obce v regióne Oravy, ktorými prechádza kamiónová doprava do Poľska

TEXT A FOTO: Ing. Petr Svadbík, PhD., Ing. Peter Buček, PhD., Ing. Martin Kollár; Link projekt SK s.r.o.

Článok bol uverejnený v časopise IS 6/2024