Sanรกcia pod vozovky: Takto prebiehala rekonลกtrukcia cesty II. triedy
Nielen vย cestnom staviteฤพstve, ale vย stavebnรญctve vo vลกeobecnosti rozhoduje podloลพie oย celkovej cene diela. รnosnosลฅ podloลพia, ktorรก zรกvisรญ od geologickรฉho zloลพenia zรกkladovej ลกkรกry, je rozhodujรบcim faktorom ovplyvลujรบcim nรกvrh sanรกcie pod stavebnรฉ konลกtrukcie.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Spoloฤnosลฅ Amberg navrhuje nielen cestnรบ infraลกtruktรบru, ale aj bytovรฉ komplexy, nemocnice aย letiskovรฉ plochy, pri ktorรฝch je zakladanie veฤพmi podstatnรฉ aย okrem ceny mรก zรกsadnรฝ vplyv aj naย celkovรบ ลพivotnosลฅ. Vย tomto ฤlรกnku sa zameriavame na niekoฤพko zrealizovanรฝch รบsekov rekonลกtrukcie cestnej infraลกtruktรบry vย extravilรกne aย intravilรกne miest a obcรญ na Slovensku. Chceme upozorniลฅ na nรกstrahy, ktorรฉ striehnu na projektanta uลพ pri samotnom nรกvrhu projektu aย na zhotoviteฤพa diela pri realizรกcii stavby.
Viacerรฉ naลกe cesty (nielen prvej triedy) sรบ vย zlom aลพ kritickom stave. Staraลฅ sa oย ne aย udrลพiavaลฅ ich by mali ich sprรกvcovia, aย to tak, aby bola jazda po nich bezpeฤnรก, rรฝchla a komfortnรก. Niekedy staฤรญ vyฤistiลฅ priekopy aย prvky odvodnenia, ktorรฝch zanedbanie mรก enormnรฝ dosah na ลพivotnosลฅ vozovky. Inokedy je potrebnรก vรฝmena alebo zosilnenie asfaltovรฝch vrstiev vozovky.
Vย poslednom prรญpade, keฤ je ลพivotnosลฅ vozovky za svojรญm horizontom, je potrebnรก komplexnรก vรฝmena konลกtrukcie vozovky aj sย prรญpadnou sanรกciou pod ลou, ktorรก zรกvisรญ od geologickรฝch pomerov in situ. Tie sa od projektantskรฉho stola dajรบ ลฅaลพko odhadovaลฅ bez podrobnรฉho geologickรฉho prieskumu, ktorรฝ sa ฤasto robรญ aลพ po zaฤatรญ rekonลกtrukcie.
Zo skรบsenostรญ, ktorรฉ sme zรญskali na projektoch v rรดznych koncoch republiky, mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe kaลพdรก rekonลกtrukcia vozovky si vyลพaduje komplexnรบ analรฝzu podloลพia aย vhodnรฝ nรกvrh sanรกcie pod vozovku. Samotnรก konลกtrukcia vozovky aย jej nรกvrh vychรกdzajรบ zย predpรญsanรฝch parametrov, ktorรฉ musรญ zhotoviteฤพ na stavbe dosiahnuลฅ, aby mohol zaฤaลฅ pokladaลฅ jednotlivรฉ konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky vย predpรญsanรฝch hrรบbkach podฤพa projektu. Veฤพkou neznรกmou, ktorรบ sa zhotoviteฤพ dozvie aลพ na stavenisku, je รบnosnosลฅ podloลพia po odstrรกnenรญ existujรบcej vozovky, ktorej ลพivotnosลฅ bola prekroฤenรก.
Rekonลกtrukcia cesty II. triedy na zรกpadnom Slovensku
Pri rekonลกtrukcii cesty II. triedy na zรกpadnom Slovensku sme mali pri nรกvrhu vozovky podklad od sprรกvcu cesty vย podobe vรฝsledkov zย meranรญ prรญstrojom KUAB. Nรกลก nรกvrh obsahoval sedem variantov konลกtrukcie vozovky na pribliลพne 24 km dlhom รบseku rekonลกtrukcie cesty. Jednotlivรฉ varianty konลกtrukcie vozovky boli navrhnutรฉ podฤพa nameranรฝch รบnosnostรญ podloลพia.
Na obrรกzkoch vidieลฅ, koฤพko musel zhotoviteฤพ odkopaลฅ pod รบroveล existujรบcej konลกtrukcie vozovky, aby bola sanรกcia dostatoฤnรก aย funkฤnรก na uloลพenie novej konลกtrukcie vozovky. Nebudeme tu deklarovaลฅ nameranรฉ hodnoty modulov deformรกcie aย ani navrhovanรฉ konลกtrukcie vozovky, ale odprezentujeme niekoฤพko fotiek zย realizรกcie (obr. 1 aลพ 5).
Pokusnรฝ รบsek na stavbe by mal byลฅ realizovanรฝ vย mieste, kde boli nameranรฉ najniลพลกie moduly deformรกcie podloลพia, aby zhotoviteฤพ na tomto mieste overil navrhovanรบ sanรกciu pod vozovkou. Niekedy sรบ vรฝkopy takรฉ hlbokรฉ, ลพe zo stavebnej jamy nie je vidieลฅ pracovnรญkov na stavbe aย niekedy ani pracovnรฉ stroje (o tomto sme len poฤuli). Vลกetky takรฉto rekonลกtrukcie ciest sa realizujรบ vย prieฤnom reze po poloviciach komunikรกcie, kde je doprava riadenรก doฤasnou svetelnou signalizรกciou. Vย ojedinelรฝch prรญpadoch, kde je moลพnรฉ navrhnรบลฅ obchรกdzkovรบ trasu, sa rekonลกtrukcia realizuje vย celej ลกรญrke vozovky. Vtedy sa eliminujรบ nedostatky, ktorรฉ mรดลพu vzniknรบลฅ pri realizรกcii po poloviciach.
Po zhotovenรญ pokusnรฉho รบseku sanรกcie pod vozovkou nasleduje zmeranie รบnosnosti na รบrovni plรกne vozovky, ktorรก je jasne definovanรก normou pre kaลพdรบ cestu podฤพa triedy dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Ak vรฝsledok skรบลกky potvrdรญ minimรกlnu hodnotu parametrov รบnosnosti, spokojnรฝ je nielen zhotoviteฤพ, ale aj projektant, ktorรฝ nemusรญ vymรฝลกฤพaลฅ inรบ,ย pre objednรกvateฤพa finanฤne nรกroฤnejลกiu alternatรญvu sanรกcie.
Najvรคฤลกia vรฝzva pre zhotoviteฤพa je realizovaลฅ sanรกciu vย intravilรกne obce alebo mesta. Nezรกleลพรญ na tom, vย akej ste obci, lebo vลกade sa nรกjde aspoล jedna inลพinierska sieลฅ vo vozovke, ktorรก vรกs bude obmedzovaลฅ pri realizรกcii sanรกcie. Vย tรฝchto prรญpadoch je projektant tlaฤenรฝ do maximรกlnych limitov vyuลพiteฤพnosti jeho nรกvrhu. Druhรฝ vย poradรญ je zhotoviteฤพ, ktorรฝ musรญ nรกvrh projektanta zrealizovaลฅ.
Miestna komunikรกcia na zรกpade Slovenska
ฤalลกรญm prรญkladomย realizรกcie je miestna komunikรกcia vย krajskom meste na zรกpade Slovenska, kde sa mesto rozhodlo kompletne vybรบraลฅ vozovku aย doplniลฅ tak nezaujรญmavรบ cestu oย chodnรญk, cyklochodnรญk aย zeleล. Po vรฝsledkoch zย meranรญ pomocou KUAB sme navrhli pod vozovkou subtรญlnu sanรกciu, keฤลพe รบnosnosti podloลพia boli celkom vyhovujรบce. Poฤas realizรกcie stavby zhotoviteฤพovi poฤasie neprialo aย voda rozmoฤila podloลพie natoฤพko, ลพe sme naลกu sanรกciu museli prepoฤรญtaลฅ.
Ohฤพadomย vรฝsledku vย rรกmci pokusnรฝch รบsekov nรกs zhotoviteฤพ bombardoval na kaลพdom kontrolnom dni natoฤพko, ลพeย hlavnรฝ inลพinier projektu bol nรบtenรฝ projektovaลฅ. Na obr. 6 vidieลฅ, akรก je komplikovanรก realizรกcia sanรกcie vย intravilรกne, kde zhotoviteฤพ musรญ braลฅ ohฤพad na vลกetky vedenia inลพinierskych sietรญ.
Vรฝsledkom aย bodkou za kaลพdou rekonลกtrukciou je kolaudรกcia stavby, pri ktorej zhotoviteฤพ odovzdรก objednรกvateฤพovi dielo aย verรญ, ลพe nรกvrh projektanta vydrลพรญ nielen poฤas zรกruฤnej lehoty diela. Stavebnรฝ dozor aย kvalitรกr dohliadajรบ poฤas realizรกcie stavby na dodrลพiavanie technologickรฝch postupov aย kvalitatรญvnych parametrov jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev, aby vรฝsledok diela preukรกzal ลพivotnosลฅ na celรฉ nรกvrhovรฉ obdobie.
Zรกver
Nรกvrh konลกtrukcie vozovky aย sย ลou spojenรฝ nรกvrh sanรกcie pod vozovkou patria medzi najdรดleลพitejลกie sรบฤasti nรกvrhu lรญniovรฝch stavieb a rozhodujรบ oย celkovej ลพivotnosti komunikรกcie. Zanedbanie akรฉhokoฤพvek konลกtrukฤnรฉho detailu alebo postupu mรดลพe viesลฅ k rรฝchlejลกej degradรกcii, ฤo sa mรดลพe vย koneฤnom dรดsledku odraziลฅ vย znรญลพenej ลพivotnosti komunikรกcie aย vo zvรฝลกenรญ finanฤnรฝch nรกrokov na prรญpadnรบ rekonลกtrukciu.
Naลกa spoloฤnosลฅ poskytuje pre objednรกvateฤพa, resp. sprรกvcu nielen projekฤnรฉ prรกce, ale aj autorskรฝ dozor, stavebnรฝ dozor aย bezpeฤnostnรฝ audit nielen lรญniovรฝch konลกtrukciรญ. Naลกou snahou je navrhovaลฅ takรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ poฤas svojej ลพivotnosti budรบ stabilnรฉ, bezpeฤnรฉ a ekonomickรฉ.
TEXT: Ing. Mariรกn Dubravskรฝ, PhD.
FOTO: Amberg Engineering Slovakia
Mariรกn Dubravskรฝ pรดsobรญ ako Senior projektant na oddelenรญ pozemnรฝch komunikรกciรญ vย spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia.