image 96465 25 v1
Galรฉria(8)

Skรบsenosti s vรฝstavbou D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno)

Partneri sekcie:

S vรฝstavbou D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno) je zhotoviteฤพ โ€žv cieฤพovej rovinkeโ€œ. Vzhฤพadom na absolรบtne prvotnรฝ predpoklad NDS, a. s., ako investora, je to veฤพkรฝ รบspech, keฤลพe zaฤiatok vรฝstavby bol plรกnovanรฝ na oktรณber 2009, neskรดr sa termรญn zmenil na marec 2010 so zaฤatรญm dopravy v roku 2014. Tender sa nakoniec zruลกil a ฤalลกรญ proces tendrovania bol naplรกnovanรฝ na rok 2012 s ukonฤenรญm prรกc v roku 2015. 

02
03
04
06
PB063339
PB063378
01

 Ani tentoraz sa vลกak nepodarilo zmluvu s dodรกvateฤพom prรกc podpรญsaลฅ. Pรญลกe sa vลกak rok 2017 a รบsek ฤasti diaฤพnice D3 s dฤบลพkou 4,2 km je hotovรฝ a pripravenรฝ na uvedenie do uลพรญvania pre predpokladanรฝch 8-tisรญc vozidiel denne.

Vysรบลฅaลพenรก hodnota zรกkazky bola 254,9 mil. eur bez DPH. Projekt, ktorรฝ bol znaฤne technologicky aj logisticky nรกroฤnรฝ, sa financoval z dvoch operaฤnรฝch programov Eรš. Diaฤพnica D3 v รบseku ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno) je sรบฤasลฅou prioritnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 โ€“ D3 na trase Bratislava โ€“ Trenฤรญn โ€“ ลฝilina โ€“ Skalitรฉ s napojenรญm na Poฤพsko, odboฤenรญm na ฤŒeskรบ republiku a na juhu s napojenรญm na Maฤarsko a Rakรบsko.

SO N103-00 Diaฤพnica D3 km 11,100 – 22,300, Kriลพovatka Brodno, napojenie cesty I/11 v smere z Kysuckého Nového Mesta na diaฤพnicu

SO N103-00 Diaฤพnica D3 km 11,100 โ€“ 22,300, Kriลพovatka Brodno, napojenie cesty I/11 v smere z Kysuckรฉho Novรฉho Mesta na diaฤพnicu

Cieฤพom stavby je dobudovaลฅ hlavnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah, zvรฝลกiลฅ plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky a zรกroveลˆ zlepลกiลฅ a skvalitniลฅ dopravno-prevรกdzkovรฉ podmienky nielen na tranzitnรบ, ale aj vnรบtroลกtรกtnu a medzinรกrodnรบ prepravu. Prรกve vylรบฤenรญm tranzitnej dopravy z centra mesta sa mรก odbremeniลฅ doprava v meste ลฝilina a takisto zlepลกiลฅ ลพivotnรฉ prostredie obyvateฤพov mesta.

Trasa diaฤพnice kriลพuje na svojom zaฤiatku cestu I/18, ลพelezniฤnรบ traลฅ, vodnรบ nรกdrลพ Hriฤov, cestu II/507 a rieku Kysuca. V lokalite Vrch bude viesลฅ tunelom Povaลพskรฝ Chlmec, ktorรฝ bude vybavenรฝ kompletnรฝm riadiacim a kontrolnรฝm systรฉmom.

SO 223-00 Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nádrลพou Hriฤov, pohฤพad na zaฤiatok mosta nad západným portálom tunela Povaลพský Chlmec

SO 223-00 Estakรกda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nรกdrลพou Hriฤov, pohฤพad na zaฤiatok mosta nad zรกpadnรฝm portรกlom tunela Povaลพskรฝ Chlmec

Vลกetko odลกtartovalo 26. mรกja 2014. V tento deลˆ Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., podpรญsala zmluvu o dielo so Zdruลพenรญm D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno), na ktorรฉho ฤele je spoloฤnosลฅ EUROVIA SK (ฤlen Skupiny EUROVIA CS). ฤŽalลกรญmi ฤlenmi sรบ spoloฤnosti HOCHTIEF CZ, a.s. a SMS, a. s.

Oficiรกlny dรกtum zaฤatia prรกc na stavbe sa stanovil na 30. jรบna 2014. Oproti prvotne plรกnovanรฝm 48 mesiacom sa ฤas na reaยญlizรกciu prรกc zmluvne skrรกtil o 12 mesiacov, takลพe v prepoฤรญtanรญ na reรกlne ฤรญsla je โ€žฤalลกia ฤasลฅ skladaฤkyโ€œ hotovรก za 40 mesiacov. Treba pripomenรบลฅ aj to, ลพe do zmluvy sa okrem pรดvodnรฉho rozsahu 96 objektov dostalo aj ฤalลกรญch 31 objektov, ktorรฉ mali byลฅ sรบฤasลฅou inรฉho รบseku D3, a to D3 ลฝilina (Brodno) โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto.

Sรบฤasลฅou podpรญsanej zmluvy boli aj dva mรญฤพniky so zadefinovanรญm vecnej aj ฤasovej podmienky โ€“ ฤi uลพ pre dva mostnรฉ objekty, ale aj tunel. Prvรฝ mรญฤพnik zhotoviteฤพ stavby splnil, no z dรดvodu nepredvรญdateฤพnรฝch skutoฤnostรญ na stavbe bolo treba posunรบลฅ mรญฤพnik ฤ. 2, ฤo nakoniec vyรบstilo aj do potreby predฤบลพiลฅ lehotu vรฝstavby.

Bola to vรฝzva

Keฤ sme prvรฝkrรกt prezentovali tรบto stavbu v ฤasopise Inลพinierske stavby, mali sme pred sebou vรฝzvu v podobe vรฝstavby mnoลพstva stavbรกrsky nรกroฤnรฝch objektov, ale aj mnoลพstva inลพinierskej ฤinnosti. Kaลพdรฝ staviteฤพ vie, ลพe tรก je v sรบฤasnosti neskutoฤne nรกroฤnรก na ฤas a sprรกvne nastavenรบ logistiku a vyลพaduje si veฤพkรบ odbornosลฅ a profesionalitu.

Predฤบลพiลฅ platnosลฅ stavebnรฉho povolenia, absolvovaลฅ novรฉ procesy EIA, zรญskaลฅ novรฉ stavebnรฉ povolenia pri zmenรกch stavebnรฝch objektov, zrealizovaลฅ rรดzne prieskumy (dendrologickรฝ, archeologickรฝ, geotechnickรฝ atฤ.), aktualizovaลฅ kฤพรบฤovรฉ podklady poskytnutรฉ objednรกvateฤพom (napr. hlukovรก ลกtรบdia), tรฝm vลกetkรฝm sme museli prejsลฅ. Nehovoriac o kompletnom inลพinieringu pre 36 objektov doฤasnรฉho napojenia.

SO 401-00 Západný portál, pravá a ฤพavá tunelová rúra + nástupná plocha IZS (Integrovaný záchranný systém)

SO 401-00 Zรกpadnรฝ portรกl, pravรก a ฤพavรก tunelovรก rรบra + nรกstupnรก plocha IZS (Integrovanรฝ zรกchrannรฝ systรฉm)

V rรกmci internej koreลกpondencie v zdruลพenรญ sa vymenilo viac ako pribliลพne 3 000 listov smerujรบcich od zhotoviteฤพa k stavebnรฉmu dozoru, naspรคลฅ sa zaslalo viac ako 1โ€ฏ900 listov. Samozrejme, keby sme k tomu pripoฤรญtali externรบ komunikรกciu, tie ฤรญsla by boli eลกte omnoho vyลกลกie. Ak by sme zase hovorili o ฤase strรกvenom na kontrolnรฝch dลˆoch, o vรฝrobnรฝch vรฝboroch, internรฝch poradรกch zhotoviteฤพa, ale aj stavebnรฉho dozoru, tento รบdaj by sa pribliลพoval moลพno aj k 2 000 hodinรกm.

Nasadenie kolegov zapojenรฝch do diania na stavbe malo pritom jedinรฝ cieฤพ โ€“ vybudovaลฅ kvalitnรฉ dielo pri dodrลพanรญ bezpeฤnosti prรกce a ochrane ลพivotnรฉho prostredia a, samozrejme, pri reลกpektovanรญ platnej legislatรญvy a hodnรดt jednotlivรฝch ฤlenov zdruลพenia. Stavba bola pre svoje ลกpecifikรก a mnohรฉ technologickรฉ zaujรญmavosti poฤas celรฉho ฤasu vรฝstavby neustรกle navลกtevovanรก verejnosลฅou. Prehliadku absolvovali nielen odbornรฉ nรกvลกtevy zo Slovenska, ale aj zรกstupcovia akcionรกrov z Francรบzska, Nemecka, ฤalej to boli ลกtudenti z Islandu alebo nรกvลกtevy odbornรญkov z ฤŒeska Ruska, Maฤarska. ฤŒo nรกs teลกรญ, vลพdy dopadli s pozitรญvnym ohlasom.

Projektovanie

Samostatnรบ kapitolu, ktorรบ musรญme spomenรบลฅ, tvorilo projektovanie. Pri viacerรฝch objektoch bolo nevyhnutnรฉ zapracovaลฅ do projektov zmeny reflektujรบce aktuรกlny stav na stavbe, novรฉ poลพiadavky dotknutรฝch sprรกvcov, zabezpeฤiลฅ aktualizรกciu ich pรดvodnรฝch stanovรญsk, implementovaลฅ zmeny z dรดvodu รบฤinnosti novรฝch prรกvnych noriem, technickรฝch predpisov, TKP. ลฝltรก kniha FIDIC (โ€žNaprojektuj a postavโ€œ), ktorรก vytvorila zรกklad vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienok, umoลพnila optimalizovaลฅ technickรฉ rieลกenia zhotoviteฤพa, ฤo sa vyuลพilo naprรญklad v prรญpade tunela a mnohรฝch ฤalลกรญch objektov.

Poฤas celรฝch 40 mesiacov sa do celรฉho procesu zapojilo mnoลพstvo technikov, projektantov, ลกpecialistov na technolรณgiu, odbornรญkov na preklรกdky, prevรกdzkovateฤพov sietรญ a zariadenรญ, zรกstupcov orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy a samosprรกvy a, samozrejme, robotnรญkov, ktorรฝch poฤet sa v โ€žลกpiฤkeโ€œ blรญลพil takmer k tisรญcke.

Po dรดkladnom naplรกnovanรญ prรกc prostrednรญctvom detailnรฉho harmonogramu prรกc vลกetkรฝch objektov, poฤas realizรกcie stavby pri razenรญ tunela Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou s unikรกtnou razbou sรบbeลพne v ลกiestich ฤelbรกch ฤi pri budovanรญ 1,4 km dlhรฉho mosta ponad priehradu tromi rรดznymi technolรณgiami musel zhotoviteฤพ rieลกiลฅ aj viacerรฉ nepredvรญdateฤพnรฉ skutoฤnosti.

SO 411-00 + SO 420-01 aลพ 420-15 – sekundárne ostenie a vozovka + objekty technológie tunela, vzduchotechnika, vฤพavo SOS výklenok, vpravo prieฤne prepojenie

SO 411-00 + SO 420-01 aลพ 420-15 โ€“ sekundรกrne ostenie a vozovka + objekty technolรณgie tunela, vzduchotechnika, vฤพavo SOS vรฝklenok, vpravo prieฤne prepojenie

Veฤพmi vรฝznamnou bola mimoriadna situรกcia vyhlรกsenรก Mestom ลฝilina (zosuv svahu v obci Vranie), ktorรก vรฝrazne ovplyvnila postup prรกc a vynaloลพenรฉ nรกklady v oblasti projektovanรฉho vรฝchodnรฉho portรกlu a ฤalลกieho mosta na riekou Kysuca. ฤŽalej to bola aj potreba zosรบladenia prรกc pri realizรกcii mosta nad Hriฤovskou nรกdrลพou a modernizรกcii ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Pรบchov. Takisto bolo nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ synchronizรกciu prevรกdzky vodnรฝch nรกdrลพรญ ลฝilina a Hriฤov a schvรกliลฅ dรดkladnรฝ povodลˆovรฝ plรกn, aby nedochรกdzalo k zatopeniam staveniska neregulovanรฝmi prรญtokmi.

Aj pri vรฝstavbe tunela sa jeho realizรกtor musel popasovaลฅ s niektorรฝmi neoฤakรกvanรฝmi situรกciami, ktorรฉ vลกak zvlรกdol, takลพe tunel bude spolu s ostatnรฝmi objektmi spustenรฝ koncom tohto roka do prevรกdzky. Toto vลกetko vลกak bol len malรฝ vรฝber na vytvorenie predstavy, ฤo vลกetko muselo zdruลพenie poฤas 3,5 roka rieลกiลฅ.

Vรฝsledky

Estakรกda na D3 v km 7,500

Aj napriek zloลพitosti projektovรฝch a realizaฤnรฝch prรกc by sme vลกak takmer pri kaลพdom zo 127 stavebnรฝch objektov naลกli nieฤo, ฤo by sme mohli prezentovaลฅ. Ako vzorku vyberรกme technicky najnรกroฤnejลกรญ stavebnรฝ objekt โ€“ vybudovanรบ estakรกdu na D3 v km 7,500. Estakรกda s takouto dฤบลพkou sa predtรฝm na Slovensku nerealizovala.

ฤŒasovรก nรกroฤnosลฅ vyรบstila pri navrhovanรญ technologickรฝch postupov zo strany zhotoviteฤพa do potreby skombinovania a aplikรกcie troch technolรณgiรญ โ€“ technolรณgie vรฝsuvu (BERD M45), letmej betonรกลพe a podpornej skruลพe. Naprojektovanรก a v tomto ฤase uลพ aj vybudovanรก trasa vedie ponad Hriฤovskรบ priehradu (poฤas vรฝstavby bez moลพnosti jej vypustenia) a ฤalej cez cestu I/18, diaฤพniฤnรบ vetvu a ลฝSR.

Estakรกda je vybudovanรก priamo na vodnej ploche, pri plnom vodnom stave v priehrade. Pri realizรกcii bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ sprรกvne a rรฝchlo reagovaลฅ na meniace sa podmienky vรฝลกky hladiny a sily prรบdnice v priehrade. Kฤพรบฤovรฉ bolo takisto staticky sprรกvne nastaviลฅ zakladanie mosta pod vodnou hladinou, kde merania hฤบbky dna sonarom vykazovali veฤพkรบ nerovnosลฅ dna priehrady, ฤo malo vplyv na celรบ statiku mosta.

SO 223-00 Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nádrลพou Hriฤov, TC2 (technologický celok), ฤasลฅ vedúca ponad rybník v Stráลพove

SO 223-00 Estakรกda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nรกdrลพou Hriฤov, TC2 (technologickรฝ celok), ฤasลฅ vedรบca ponad rybnรญk v Strรกลพove

Finรกlny projekt estakรกdy je zaujรญmavรฝ aj v tom, ลพe celรบ estakรกdu na dฤบลพke takmer 1,5 km tvorรญ jedinรฝ dilataฤnรฝ celok, ฤo si vyลพiadalo osadenie najvรคฤลกรญch dilataฤnรฝch mostnรฝch zรกverov v strednej Eurรณpe. ฤŽalลกou ลกpecialitou bol aj prieฤny presun vรฝsuvnej skruลพe z ฤพavรฉho mosta na pravรฝ most v รบseku realizovanom technolรณgiou structuras a BERD M45, ktorรฝ sa podarilo bez akรฝchkoฤพvek problรฉmov zrealizovaลฅ v jรบli 2016 za neuveriteฤพnรฝch pรคลฅ dnรญ s pomocou dvoch 500- a 750-tonovรฝch ลพeriavov.

Zhotoviteฤพ musel poฤas realizรกcie mosta rieลกiลฅ aj poลพiadavky ลกtรกtnej ochrany prรญrody na ochranu vtรกฤieho koridoru, kde sa prijal kompromis zabezpeฤenia rozhฤพadu pre vodiฤa a vyuลพitia kanadskรฉho systรฉmu ochrany vtรกฤรญch koridorov osvetlenรฝm stฤบporadรญm. Prechod medzi estakรกdami a tunelom je s ohฤพadom na ลกtandardnรฉ tunely na Slovensku veฤพmi krรกtky, ฤo malo vplyv na zhustenie inลพinierskych sietรญ a technolรณgiรญ v predportรกlovรฝch oblastiach. V sรบฤasnosti obe sa rieลกi ochrana portรกlovรฝch oblastรญ bezpeฤnostnรฝmi zariadeniami tak, aby sa nezabrรกnil prรญstup zรกchrannรฝch zloลพiek.

 

Tunel Povaลพskรฝ Chlmec

ฤŽalลกรญ stavebnรฝ objekt, ktorรฝ spomenieme, je tunel Povaลพskรฝ Chlmec, do ktorรฉho sa plynulo vojde priamo zo spomenutej estakรกdy. Tunel s dฤบลพkou pribliลพne 2,2 km je vybudovanรฝ v dvoch tunelovรฝch rรบrach s dvoma jazdnรฝmi pruhmi v jednom smere. Vyrazenรฝ bol za 14 mesiacov s mesaฤnรฝm postupom asi 300 m. Ako sme uลพ spomenuli, pri pouลพitรญ jedineฤnej technolรณgie, vybudovanรญ stredovej jamy, ktorรก pomohla k razbe v ลกiestich ฤelbรกch sรบbeลพne, je takรฝto mesaฤnรฝ postup skutoฤne neuveriteฤพnรฝ.

Po zabudovanรญ celej technolรณgie pri povolenej rรฝchlosti 100 km/h bude tunel Povaลพskรฝ Chlmec patriลฅ k najbezpeฤnejลกรญm tunelom v Eurรณpe a so systรฉmom ADR bude tretรญm na Slovensku s povolenou prepravou nebezpeฤnรฝch nรกkladov. Jeho sรบฤasลฅou bude aj inteligentnรฝ kamerovรฝ systรฉm s takmer 60 kamerami, ฤalej tu bude 22 veฤพkรฝch ventilรกtorov, rรกdiovรฝ systรฉm, dispeฤerskรฝ telefรณn, elektrickรฝ poลพiarny systรฉm atฤ. Podobnรฝm spรดsobom by sme mohli pokraฤovaลฅ aj pri prezentovanรญ ฤalลกรญch objektov, napr. protihlukovรฝch stien, preklรกdok atฤ.

SO 224-00 Most na D3 v km 10,800 nad preloลพkou cesty I/11 a Kysucou +  SO 402-00 Východný portál, napojenie z mosta do tunela Povaลพský Chlmec

SO 224-00 Most na D3 v km 10,800 nad preloลพkou cesty I/11 a Kysucou + SO 402-00 Vรฝchodnรฝ portรกl, napojenie z mosta do tunela Povaลพskรฝ Chlmec

Skรบsenosti

Na zรกver len krรกtke zhrnutie zรญskanรฝch skรบsenostรญ. Potvrdilo sa nรกm, ลพe nรกroฤnosลฅ projektu realizovanรฉho formou โ€žNaprojektuj โ€“ postav โ€“ odovzdaj ลกtรกtuโ€œ bola umocnenรก predovลกetkรฝm krรกtkosลฅou ฤasu potrebnรฉho na zrealizovanie celรฉho diela. Iลกlo nielen o stavebnรฉ prรกce, ktorรฉ fyzicky prebiehali vonku, ale aj o prรกcu s enormnรฝm nasadenรญm inลพinierov. Jednoznaฤne sa ukazuje vรฝhoda tohto spรดsobu obstarรกvania pre objednรกvateฤพa. A aby tento spรดsob bol vyvรกลพenรฝ aj pre zhotoviteฤพov, je potrebnรฉ dรดkladnejลกie hodnotenie rizรญk pri jednotlivรฝch objektoch v ฤase prรญpravy ponuky a ich zapoฤรญtanie do zmluvnej ceny.

TEXT A FOTO: EUROVIA SK

Najฤรญtanejลกie