Skรบsenosti s vรฝstavbou D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno)
S vรฝstavbou D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno) je zhotoviteฤพ โv cieฤพovej rovinkeโ. Vzhฤพadom na absolรบtne prvotnรฝ predpoklad NDS, a. s., ako investora, je to veฤพkรฝ รบspech, keฤลพe zaฤiatok vรฝstavby bol plรกnovanรฝ na oktรณber 2009, neskรดr sa termรญn zmenil na marec 2010 so zaฤatรญm dopravy v roku 2014. Tender sa nakoniec zruลกil a ฤalลกรญ proces tendrovania bol naplรกnovanรฝ na rok 2012 s ukonฤenรญm prรกc v roku 2015.
Ani tentoraz sa vลกak nepodarilo zmluvu s dodรกvateฤพom prรกc podpรญsaลฅ. Pรญลกe sa vลกak rok 2017 a รบsek ฤasti diaฤพnice D3 s dฤบลพkou 4,2 km je hotovรฝ a pripravenรฝ na uvedenie do uลพรญvania pre predpokladanรฝch 8-tisรญc vozidiel denne.
Vysรบลฅaลพenรก hodnota zรกkazky bola 254,9 mil. eur bez DPH. Projekt, ktorรฝ bol znaฤne technologicky aj logisticky nรกroฤnรฝ, sa financoval z dvoch operaฤnรฝch programov Eร. Diaฤพnica D3 v รบseku ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno) je sรบฤasลฅou prioritnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 โ D3 na trase Bratislava โ Trenฤรญn โ ลฝilina โ Skalitรฉ s napojenรญm na Poฤพsko, odboฤenรญm na ฤeskรบ republiku a na juhu s napojenรญm na Maฤarsko a Rakรบsko.
SO N103-00 Diaฤพnica D3 km 11,100 โ 22,300, Kriลพovatka Brodno, napojenie cesty I/11 v smere z Kysuckรฉho Novรฉho Mesta na diaฤพnicu
Cieฤพom stavby je dobudovaลฅ hlavnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah, zvรฝลกiลฅ plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky a zรกroveล zlepลกiลฅ a skvalitniลฅ dopravno-prevรกdzkovรฉ podmienky nielen na tranzitnรบ, ale aj vnรบtroลกtรกtnu a medzinรกrodnรบ prepravu. Prรกve vylรบฤenรญm tranzitnej dopravy z centra mesta sa mรก odbremeniลฅ doprava v meste ลฝilina a takisto zlepลกiลฅ ลพivotnรฉ prostredie obyvateฤพov mesta.
Trasa diaฤพnice kriลพuje na svojom zaฤiatku cestu I/18, ลพelezniฤnรบ traลฅ, vodnรบ nรกdrลพ Hriฤov, cestu II/507 a rieku Kysuca. V lokalite Vrch bude viesลฅ tunelom Povaลพskรฝ Chlmec, ktorรฝ bude vybavenรฝ kompletnรฝm riadiacim a kontrolnรฝm systรฉmom.
SO 223-00 Estakรกda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nรกdrลพou Hriฤov, pohฤพad na zaฤiatok mosta nad zรกpadnรฝm portรกlom tunela Povaลพskรฝ Chlmec
Vลกetko odลกtartovalo 26. mรกja 2014. V tento deล Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., podpรญsala zmluvu o dielo so Zdruลพenรญm D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno), na ktorรฉho ฤele je spoloฤnosลฅ EUROVIA SK (ฤlen Skupiny EUROVIA CS). ฤalลกรญmi ฤlenmi sรบ spoloฤnosti HOCHTIEF CZ, a.s. a SMS, a. s.
Oficiรกlny dรกtum zaฤatia prรกc na stavbe sa stanovil na 30. jรบna 2014. Oproti prvotne plรกnovanรฝm 48 mesiacom sa ฤas na reaยญlizรกciu prรกc zmluvne skrรกtil o 12 mesiacov, takลพe v prepoฤรญtanรญ na reรกlne ฤรญsla je โฤalลกia ฤasลฅ skladaฤkyโ hotovรก za 40 mesiacov. Treba pripomenรบลฅ aj to, ลพe do zmluvy sa okrem pรดvodnรฉho rozsahu 96 objektov dostalo aj ฤalลกรญch 31 objektov, ktorรฉ mali byลฅ sรบฤasลฅou inรฉho รบseku D3, a to D3 ลฝilina (Brodno) โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto.
Sรบฤasลฅou podpรญsanej zmluvy boli aj dva mรญฤพniky so zadefinovanรญm vecnej aj ฤasovej podmienky โ ฤi uลพ pre dva mostnรฉ objekty, ale aj tunel. Prvรฝ mรญฤพnik zhotoviteฤพ stavby splnil, no z dรดvodu nepredvรญdateฤพnรฝch skutoฤnostรญ na stavbe bolo treba posunรบลฅ mรญฤพnik ฤ. 2, ฤo nakoniec vyรบstilo aj do potreby predฤบลพiลฅ lehotu vรฝstavby.
Bola to vรฝzva
Keฤ sme prvรฝkrรกt prezentovali tรบto stavbu v ฤasopise Inลพinierske stavby, mali sme pred sebou vรฝzvu v podobe vรฝstavby mnoลพstva stavbรกrsky nรกroฤnรฝch objektov, ale aj mnoลพstva inลพinierskej ฤinnosti. Kaลพdรฝ staviteฤพ vie, ลพe tรก je v sรบฤasnosti neskutoฤne nรกroฤnรก na ฤas a sprรกvne nastavenรบ logistiku a vyลพaduje si veฤพkรบ odbornosลฅ a profesionalitu.
Predฤบลพiลฅ platnosลฅ stavebnรฉho povolenia, absolvovaลฅ novรฉ procesy EIA, zรญskaลฅ novรฉ stavebnรฉ povolenia pri zmenรกch stavebnรฝch objektov, zrealizovaลฅ rรดzne prieskumy (dendrologickรฝ, archeologickรฝ, geotechnickรฝ atฤ.), aktualizovaลฅ kฤพรบฤovรฉ podklady poskytnutรฉ objednรกvateฤพom (napr. hlukovรก ลกtรบdia), tรฝm vลกetkรฝm sme museli prejsลฅ. Nehovoriac o kompletnom inลพinieringu pre 36 objektov doฤasnรฉho napojenia.
SO 401-00 Zรกpadnรฝ portรกl, pravรก a ฤพavรก tunelovรก rรบra + nรกstupnรก plocha IZS (Integrovanรฝ zรกchrannรฝ systรฉm)
V rรกmci internej koreลกpondencie v zdruลพenรญ sa vymenilo viac ako pribliลพne 3 000 listov smerujรบcich od zhotoviteฤพa k stavebnรฉmu dozoru, naspรคลฅ sa zaslalo viac ako 1โฏ900 listov. Samozrejme, keby sme k tomu pripoฤรญtali externรบ komunikรกciu, tie ฤรญsla by boli eลกte omnoho vyลกลกie. Ak by sme zase hovorili o ฤase strรกvenom na kontrolnรฝch dลoch, o vรฝrobnรฝch vรฝboroch, internรฝch poradรกch zhotoviteฤพa, ale aj stavebnรฉho dozoru, tento รบdaj by sa pribliลพoval moลพno aj k 2 000 hodinรกm.
Nasadenie kolegov zapojenรฝch do diania na stavbe malo pritom jedinรฝ cieฤพ โ vybudovaลฅ kvalitnรฉ dielo pri dodrลพanรญ bezpeฤnosti prรกce a ochrane ลพivotnรฉho prostredia a, samozrejme, pri reลกpektovanรญ platnej legislatรญvy a hodnรดt jednotlivรฝch ฤlenov zdruลพenia. Stavba bola pre svoje ลกpecifikรก a mnohรฉ technologickรฉ zaujรญmavosti poฤas celรฉho ฤasu vรฝstavby neustรกle navลกtevovanรก verejnosลฅou. Prehliadku absolvovali nielen odbornรฉ nรกvลกtevy zo Slovenska, ale aj zรกstupcovia akcionรกrov z Francรบzska, Nemecka, ฤalej to boli ลกtudenti z Islandu alebo nรกvลกtevy odbornรญkov z ฤeska Ruska, Maฤarska. ฤo nรกs teลกรญ, vลพdy dopadli s pozitรญvnym ohlasom.
Projektovanie
Samostatnรบ kapitolu, ktorรบ musรญme spomenรบลฅ, tvorilo projektovanie. Pri viacerรฝch objektoch bolo nevyhnutnรฉ zapracovaลฅ do projektov zmeny reflektujรบce aktuรกlny stav na stavbe, novรฉ poลพiadavky dotknutรฝch sprรกvcov, zabezpeฤiลฅ aktualizรกciu ich pรดvodnรฝch stanovรญsk, implementovaลฅ zmeny z dรดvodu รบฤinnosti novรฝch prรกvnych noriem, technickรฝch predpisov, TKP. ลฝltรก kniha FIDIC (โNaprojektuj a postavโ), ktorรก vytvorila zรกklad vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienok, umoลพnila optimalizovaลฅ technickรฉ rieลกenia zhotoviteฤพa, ฤo sa vyuลพilo naprรญklad v prรญpade tunela a mnohรฝch ฤalลกรญch objektov.
Poฤas celรฝch 40 mesiacov sa do celรฉho procesu zapojilo mnoลพstvo technikov, projektantov, ลกpecialistov na technolรณgiu, odbornรญkov na preklรกdky, prevรกdzkovateฤพov sietรญ a zariadenรญ, zรกstupcov orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy a samosprรกvy a, samozrejme, robotnรญkov, ktorรฝch poฤet sa v โลกpiฤkeโ blรญลพil takmer k tisรญcke.
Po dรดkladnom naplรกnovanรญ prรกc prostrednรญctvom detailnรฉho harmonogramu prรกc vลกetkรฝch objektov, poฤas realizรกcie stavby pri razenรญ tunela Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou s unikรกtnou razbou sรบbeลพne v ลกiestich ฤelbรกch ฤi pri budovanรญ 1,4 km dlhรฉho mosta ponad priehradu tromi rรดznymi technolรณgiami musel zhotoviteฤพ rieลกiลฅ aj viacerรฉ nepredvรญdateฤพnรฉ skutoฤnosti.
SO 411-00 + SO 420-01 aลพ 420-15 โ sekundรกrne ostenie a vozovka + objekty technolรณgie tunela, vzduchotechnika, vฤพavo SOS vรฝklenok, vpravo prieฤne prepojenie
Veฤพmi vรฝznamnou bola mimoriadna situรกcia vyhlรกsenรก Mestom ลฝilina (zosuv svahu v obci Vranie), ktorรก vรฝrazne ovplyvnila postup prรกc a vynaloลพenรฉ nรกklady v oblasti projektovanรฉho vรฝchodnรฉho portรกlu a ฤalลกieho mosta na riekou Kysuca. ฤalej to bola aj potreba zosรบladenia prรกc pri realizรกcii mosta nad Hriฤovskou nรกdrลพou a modernizรกcii ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Pรบchov. Takisto bolo nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ synchronizรกciu prevรกdzky vodnรฝch nรกdrลพรญ ลฝilina a Hriฤov a schvรกliลฅ dรดkladnรฝ povodลovรฝ plรกn, aby nedochรกdzalo k zatopeniam staveniska neregulovanรฝmi prรญtokmi.
Aj pri vรฝstavbe tunela sa jeho realizรกtor musel popasovaลฅ s niektorรฝmi neoฤakรกvanรฝmi situรกciami, ktorรฉ vลกak zvlรกdol, takลพe tunel bude spolu s ostatnรฝmi objektmi spustenรฝ koncom tohto roka do prevรกdzky. Toto vลกetko vลกak bol len malรฝ vรฝber na vytvorenie predstavy, ฤo vลกetko muselo zdruลพenie poฤas 3,5 roka rieลกiลฅ.
Vรฝsledky
Estakรกda na D3 v km 7,500
Aj napriek zloลพitosti projektovรฝch a realizaฤnรฝch prรกc by sme vลกak takmer pri kaลพdom zo 127 stavebnรฝch objektov naลกli nieฤo, ฤo by sme mohli prezentovaลฅ. Ako vzorku vyberรกme technicky najnรกroฤnejลกรญ stavebnรฝ objekt โ vybudovanรบ estakรกdu na D3 v km 7,500. Estakรกda s takouto dฤบลพkou sa predtรฝm na Slovensku nerealizovala.
ฤasovรก nรกroฤnosลฅ vyรบstila pri navrhovanรญ technologickรฝch postupov zo strany zhotoviteฤพa do potreby skombinovania a aplikรกcie troch technolรณgiรญ โ technolรณgie vรฝsuvu (BERD M45), letmej betonรกลพe a podpornej skruลพe. Naprojektovanรก a v tomto ฤase uลพ aj vybudovanรก trasa vedie ponad Hriฤovskรบ priehradu (poฤas vรฝstavby bez moลพnosti jej vypustenia) a ฤalej cez cestu I/18, diaฤพniฤnรบ vetvu a ลฝSR.
Estakรกda je vybudovanรก priamo na vodnej ploche, pri plnom vodnom stave v priehrade. Pri realizรกcii bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ sprรกvne a rรฝchlo reagovaลฅ na meniace sa podmienky vรฝลกky hladiny a sily prรบdnice v priehrade. Kฤพรบฤovรฉ bolo takisto staticky sprรกvne nastaviลฅ zakladanie mosta pod vodnou hladinou, kde merania hฤบbky dna sonarom vykazovali veฤพkรบ nerovnosลฅ dna priehrady, ฤo malo vplyv na celรบ statiku mosta.
SO 223-00 Estakรกda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ลฝSR a vodnou nรกdrลพou Hriฤov, TC2 (technologickรฝ celok), ฤasลฅ vedรบca ponad rybnรญk v Strรกลพove
Finรกlny projekt estakรกdy je zaujรญmavรฝ aj v tom, ลพe celรบ estakรกdu na dฤบลพke takmer 1,5 km tvorรญ jedinรฝ dilataฤnรฝ celok, ฤo si vyลพiadalo osadenie najvรคฤลกรญch dilataฤnรฝch mostnรฝch zรกverov v strednej Eurรณpe. ฤalลกou ลกpecialitou bol aj prieฤny presun vรฝsuvnej skruลพe z ฤพavรฉho mosta na pravรฝ most v รบseku realizovanom technolรณgiou structuras a BERD M45, ktorรฝ sa podarilo bez akรฝchkoฤพvek problรฉmov zrealizovaลฅ v jรบli 2016 za neuveriteฤพnรฝch pรคลฅ dnรญ s pomocou dvoch 500- a 750-tonovรฝch ลพeriavov.
Zhotoviteฤพ musel poฤas realizรกcie mosta rieลกiลฅ aj poลพiadavky ลกtรกtnej ochrany prรญrody na ochranu vtรกฤieho koridoru, kde sa prijal kompromis zabezpeฤenia rozhฤพadu pre vodiฤa a vyuลพitia kanadskรฉho systรฉmu ochrany vtรกฤรญch koridorov osvetlenรฝm stฤบporadรญm. Prechod medzi estakรกdami a tunelom je s ohฤพadom na ลกtandardnรฉ tunely na Slovensku veฤพmi krรกtky, ฤo malo vplyv na zhustenie inลพinierskych sietรญ a technolรณgiรญ v predportรกlovรฝch oblastiach. V sรบฤasnosti obe sa rieลกi ochrana portรกlovรฝch oblastรญ bezpeฤnostnรฝmi zariadeniami tak, aby sa nezabrรกnil prรญstup zรกchrannรฝch zloลพiek.
Tunel Povaลพskรฝ Chlmec
ฤalลกรญ stavebnรฝ objekt, ktorรฝ spomenieme, je tunel Povaลพskรฝ Chlmec, do ktorรฉho sa plynulo vojde priamo zo spomenutej estakรกdy. Tunel s dฤบลพkou pribliลพne 2,2 km je vybudovanรฝ v dvoch tunelovรฝch rรบrach s dvoma jazdnรฝmi pruhmi v jednom smere. Vyrazenรฝ bol za 14 mesiacov s mesaฤnรฝm postupom asi 300 m. Ako sme uลพ spomenuli, pri pouลพitรญ jedineฤnej technolรณgie, vybudovanรญ stredovej jamy, ktorรก pomohla k razbe v ลกiestich ฤelbรกch sรบbeลพne, je takรฝto mesaฤnรฝ postup skutoฤne neuveriteฤพnรฝ.
Po zabudovanรญ celej technolรณgie pri povolenej rรฝchlosti 100 km/h bude tunel Povaลพskรฝ Chlmec patriลฅ k najbezpeฤnejลกรญm tunelom v Eurรณpe a so systรฉmom ADR bude tretรญm na Slovensku s povolenou prepravou nebezpeฤnรฝch nรกkladov. Jeho sรบฤasลฅou bude aj inteligentnรฝ kamerovรฝ systรฉm s takmer 60 kamerami, ฤalej tu bude 22 veฤพkรฝch ventilรกtorov, rรกdiovรฝ systรฉm, dispeฤerskรฝ telefรณn, elektrickรฝ poลพiarny systรฉm atฤ. Podobnรฝm spรดsobom by sme mohli pokraฤovaลฅ aj pri prezentovanรญ ฤalลกรญch objektov, napr. protihlukovรฝch stien, preklรกdok atฤ.
SO 224-00 Most na D3 v km 10,800 nad preloลพkou cesty I/11 a Kysucou + SO 402-00 Vรฝchodnรฝ portรกl, napojenie z mosta do tunela Povaลพskรฝ Chlmec
Skรบsenosti
Na zรกver len krรกtke zhrnutie zรญskanรฝch skรบsenostรญ. Potvrdilo sa nรกm, ลพe nรกroฤnosลฅ projektu realizovanรฉho formou โNaprojektuj โ postav โ odovzdaj ลกtรกtuโ bola umocnenรก predovลกetkรฝm krรกtkosลฅou ฤasu potrebnรฉho na zrealizovanie celรฉho diela. Iลกlo nielen o stavebnรฉ prรกce, ktorรฉ fyzicky prebiehali vonku, ale aj o prรกcu s enormnรฝm nasadenรญm inลพinierov. Jednoznaฤne sa ukazuje vรฝhoda tohto spรดsobu obstarรกvania pre objednรกvateฤพa. A aby tento spรดsob bol vyvรกลพenรฝ aj pre zhotoviteฤพov, je potrebnรฉ dรดkladnejลกie hodnotenie rizรญk pri jednotlivรฝch objektoch v ฤase prรญpravy ponuky a ich zapoฤรญtanie do zmluvnej ceny.
TEXT A FOTO: EUROVIA SK