ilustr.obr.

Skรบsenosti zย diagnostiky ลพelezniฤnรฝch mostov

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa zaoberรก diagnostikou ลพelezniฤnรฝch betรณnovรฝch aย murovanรฝch mostov vย zlom stave so zameranรญm na zistenie ich reรกlneho stavu aย zaลฅaลพiteฤพnosti. Predmetnรฉ mosty boli diagnostikovanรฉ na รบzemรญ Slovenska aย ฤŒeskej republiky. Vรฝsledkom diagnostiky aย prepoฤtov bolo stanovenie optimรกlneho spรดsobu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby.

Vย ฤlรกnku predstavujeme niekoฤพko vybranรฝch typov mostnรฝch konลกtrukciรญ aย ich porรบch, ktorรฉ sa na jednotlivรฝch typoch konลกtrukciรญ prejavujรบ opakovane. Tieto poruchy majรบ vplyv na zaลฅaลพiteฤพnosลฅ aย zvyลกkovรบ ลพivotnosลฅ mostnรฝch konลกtrukciรญ.

V niektorรฝch prรญpadoch je moลพnรฉ kvantifikovaลฅ prรญsluลกnรบ poruchu a priamo ju zohฤพadniลฅ v statickom prepoฤte (naprรญklad pri korรณzii vรฝstuลพe je moลพnรฉ stanoviลฅ jej korozรญvny รบbytok), ale v niektorรฝch prรญpadoch to nie je moลพnรฉ (naprรญklad zohฤพadnenie vplyvu trhlรญn v oporรกch a pilieroch, nadlimitnรฉ vysunutie loลพรญsk a pod.). Diagnostika mosta predstavuje prvรฝ krok pri stanovenรญ vhodnรฝch vstupnรฝch parametrov pred samotnou statickou analรฝzou.

Kฤพรบฤovรก prvรก obhliadka

Ak je to len trochu moลพnรฉ, je v ลกtรกdiu uvaลพovania alebo plรกnovania diagnostiky a prepoฤtu mostnej konลกtrukcie potrebnรฉ zrealizovaลฅ jej fyzickรบ obhliadku v terรฉne. Plรกnovaลฅ diagnostiku je sรญce moลพnรฉ aj na zรกklade podkladov od sprรกvcu alebo majiteฤพa objektu (mostnรฝ list, zรกznamy o mostnรฝch prehliadkach, archรญvna dokumentรกcia), ale pre ฤo najefektรญvnejลกie nastavenie jej nรกplne relevantnรฝmi vรฝsledkami sรบ informรกcie zรญskanรฉ pri obhliadke ฤasto nenahraditeฤพnรฉ.

Samotnรฝ stav mosta mรดลพe byลฅ uลพ v reรกlnom ฤase odliลกnรฝ oproti jeho stavu v ฤase realizรกcie ostatnej mostnej prehliadky. Dรดleลพitou sรบฤasลฅou prvotnej prehliadky je naplรกnovanie prรญstupu tak, aby bolo moลพnรฉ dostaลฅ sa k ฤastiam konลกtrukcie, kde majรบ zmysel realizรกcia terรฉnnych skรบลกok alebo odber vzoriek materiรกlov pre laboratรณrne skรบลกanie.

V niektorรฝch prรญpadoch je potrebnรฉ poฤรญtaลฅ s postavenรญm leลกenia, prenรกjmom vysokozdviลพnej ploลกiny alebo mostnej prehliadaฤky, ฤo mรก zรกsadnรฝ vplyv aj na plรกnovanie oฤakรกvanรฝch nรกkladov na diagnostiku.

Prehฤพad zรกkladnรฝch porรบch mostnรฝch konลกtrukciรญ

ฤŽalej uvรกdzame sรบhrn vybranรฝch porรบch, ktorรฉ boli opakovane identifikovanรฉ na mostnรฝch objektoch rieลกenรฝch v rรกmci naลกich zรกkaziek. Ide o mostnรฉ objekty, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na รบzemรญ SR a ฤŒR. Bliลพลกie informรกcie o jednotlivรฝch mostoch neuvรกdzame.

Spodnรก stavba

Poruchy spodnej stavby (obr. 1) vznikajรบ vรคฤลกinou v dรดsledku pouลพitia betรณnu so slabou pevnosลฅou a odolnosลฅou proti poveternostnรฝm vplyvom, v dรดsledku dlhodobรฉho zatekania alebo vplyvom preลฅaลพenia.

Obr. 1 Vรฝraznรฉ zvislรฉ trhliny vย pilieri (vฤพavo), rozpad betรณnu opory (vpravo
Obr. 1a Vรฝraznรฉ zvislรฉ trhliny v pilieri (vฤพavo), rozpad betรณnu opory (vpravo | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko
01b
01b | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Nosnรก konลกtrukcia
ลฝelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ nosnรญky
Priย tรฝchto nosnรญkoch dochรกdza ฤasto kย odlupovaniu krycej betรณnovej vrstvy aย nรกsledne kย degradรกcii nosnej betonรกrskej aย predpรญnacej vรฝstuลพe. Najฤastejลกie je to vย sรบvislosti sย dlhodobรฝm postupnรฝm prenikanรญm vody pomedzi nosnรญky zย dรดvodu nefunkฤnej izolรกcie. Znaฤnรฝ vplyv predstavuje aj pรดsobenie posypovรฝch solรญ poฤas zimnรฝch mesiacov vย podjazdoch mostov. Niekedy bรฝvajรบ aj pรดvodne masรญvne hlavnรฉ nosnรฉ prรบty รบplne prekorodovanรฉ, ฤoย podstatne zniลพuje รบnosnosลฅ.

Obr. 2 Odhalenรก skorodovanรก vรฝstuลพ nosnรญka Hรกjek
Obr. 2 Odhalenรก skorodovanรก vรฝstuลพ nosnรญka Hรกjek | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

ลฝelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ konลกtrukcie
ฤŒasto sa pri nich vyskytuje korรณzia vรฝstuลพe vplyvom rozpadu betรณnovej krycej vrstvy, ktorรก bรฝva priย starลกรญch konลกtrukciรกch tenkรก aย ฤasto aj zย betรณnu sย niลพลกou pevnosลฅou (obr.ย 3). Postupujรบca degradรกcia vรฝstuลพe aย sรบvisiaca strata รบnosnosti sa prejavujรบ nรกrastom priehybu mosta aย poklesom jeho tuhosti.

Obr. 3 Odhalenรก skorodovanรก vรฝstuลพ v monolitickej nosnej konลกtrukcii
Obr. 3a Odhalenรก skorodovanรก vรฝstuลพ v monolitickej nosnej konลกtrukcii | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko
03b
03b | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Prefabrikovanรฉ nosnรญky sย predpรญnacou vรฝstuลพou
Najhorลกia kombinรกcia priย tรฝchto typoch nosnรญkov je, keฤ nie je predpรญnacia vรฝstuลพ chrรกnenรก injektรกลพou aย cez nevhodne zvolenรฉ mostnรฉ zรกvery zatekรก voda priamo na kotvy aย po ฤase nรกsledne do predpรญnacรญch kanรกlikov kย vรฝstuลพi. Vplyvom dlhoroฤnรฉho zatekania do nezainjektovanรฝch kanรกlikov dochรกdza potom kย veฤพkรฝm korozรญvnym รบbytkom aย niekedy aลพ kย รบplnรฉmu prekorodovaniu predpรญnacej vรฝstuลพe, ฤo je pri ลกtรญhlych nosnรญkoch veฤพmi nebezpeฤnรฉ (obr. 4).

Obr. 4 รšplnรฉ prekorodovanie predpรญnacej vรฝstuลพe v nosnรญku
Obr. 4 รšplnรฉ prekorodovanie predpรญnacej vรฝstuลพe v nosnรญku | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Oceฤพovรฉ valcovanรฉ alebo zvรกranรฉ profily
ฤŒasto dochรกdza kย hฤบbkovej korรณzii aย veฤพkรฝm korozรญvnym รบbytkom na koncoch nosnรญkov, ktorรฉ sรบ obvykle veฤพmi ลฅaลพko kontrolovateฤพnรฉ (obr. 5). Ak je nosnรญk nedostatoฤne chrรกnenรฝ aย pomerne nรญzko nad vodnรฝm tokom, dochรกdza kย jeho celkovej korรณzii.

Obr. 5 Korรณzia konca nosnรญka (vฤพavo) a celรฉho krajnรฉho nosnรญka (vpravo)
Obr. 5a Korรณzia konca nosnรญka (vฤพavo) a celรฉho krajnรฉho nosnรญka (vpravo) | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko
05b
05b | AFRY CZ โ€“ Slovensko

Uloลพenie
Najmรค priย dlhรฝch mostoch sa vyskytujรบ poruchy sรบvisiace sย veฤพkรฝmi dilataฤnรฝmi pohybmi nosnej konลกtrukcie (obr. 6). Ide naprรญklad oย pouลพitie nevhodnรฝch loลพรญsk, alebo oย osadenie loลพรญsk na nesprรกvne miesto. Chyby vznikajรบ buฤ uลพ vย projekte, alebo pri realizรกcii โ€“ osรกdzanรญ loลพรญsk.

Obr. 6 Korรณzia konca nosnรญka (vฤพavo) a celรฉho krajnรฉho nosnรญka (vpravo)
Obr. 6a Korรณzia konca nosnรญka (vฤพavo) a celรฉho krajnรฉho nosnรญka (vpravo) | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko
06b
06b | | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Klenbovรฉ mostnรฉ konลกtrukcie
Priย klenbovรฝch mostoch je vย drvivej vรคฤลกine problรฉm sย presakovanรญm vody cez nosnรบ konลกtrukciu kvรดli nefunkฤnej izolรกcii, ฤo mรก za nรกsledok postupnรฝ rozpad materiรกlu klenby. Fatรกlne to bรฝva najmรค vย prรญpade, ลพe je klenba tehlovรก.

Ak sa v klenbe ukรกลพe prieฤna trhlina, je to vรคฤลกinou signรกl, ลพe doลกlo pravdepodobne k nerovnomernรฉmu sadnutiu jednej z opรดr. Na rieลกenie takรฉhoto stavu je v prvom rade potrebnรฉ zamedziลฅ pokraฤovaniu sadania a zรกroveลˆ zaistiลฅ klenbu proti zrรบteniu.

Voฤพba vhodnรฉho spรดsobu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby, na zรกklade
diagnostiky

Mostnรฝ objekt tvorรญ sรบฤasลฅ dopravnej infraลกtruktรบry a je jednรฝm z limitujรบcich miest, podฤพa ktorรฝch je moลพnรฉ urฤiลฅ bezpeฤnรฝ prejazd vozidiel na urฤenej trase alebo jej ฤasti. Stavebnรก รบdrลพba, oprava, rekonลกtrukcia a prestavba (prรญpadne vรฝmena celej konลกtrukcie) patria k ฤasto pouลพรญvanรฝm spรดsobom zabezpeฤenia poลพadovanej prepravy pri vyuลพitรญ pรดvodnej komunikรกcie.

Obr. 7 Stopy po presakovanรญ vody cez murivo klenby (vฤพavo), prieฤna trhlina v tehlovej klenbe (vpravo)
Obr. 7a Stopy po presakovanรญ vody cez murivo klenby (vฤพavo), prieฤna trhlina v tehlovej klenbe (vpravo) | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko
07b
07b | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Stavebnรก รบdrลพba a oprava majรบ neinvestiฤnรฝ charakter a predstavujรบ prรกce menลกieho rozsahu. V takomto prรญpade sa uvรกdza objekt do pรดvodnรฉho stavu bez potreby vypracovania projektovej dokumentรกcie, prรญpadne podฤพa projektu oprรกv.
Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce aย prestavba uลพ majรบ investiฤnรฝ charakter aย menia sa nimi technickรฉ parametre mosta.

Celkovรฝ rozsah prรกc zรกvisรญ od cieฤพov, ktorรฉ chceme dosiahnuลฅ (vychรกdza sa zย finanฤnรฝch moลพnostรญ, potrebnej technickej diagnostiky aย pod.). Pre danรบ ฤasลฅ je spracovanรก podrobnรก dokumentรกcia sย cieฤพom zรญskaลฅ poลพadovanรฉ parametre.
Nezriedka sa stretรกvame sย tรฝm, ลพe samotnรก diagnostika mostov je spracovanรก bez vedomia statika, ฤo vedie kย zbytoฤne vynaloลพenรฝm ฤasovรฝm aย finanฤnรฝm prostriedkom.

Zรญskanรฉ vรฝsledky sรบ ฤasto ลฅaลพko aplikovateฤพnรฉ, prรญpadne nepouลพiteฤพnรฉ. Predstavujรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo informรกciรญ, z ktorรฝch nie je moลพnรฉ urฤiลฅ ani zรกkladnรฉ vstupy pre spracovanie statickรฝch posudkov.ย  Veฤพkรฝm prรญnosom je zistenie prรญtomnosti vรฝstuลพe a jej polohy pomocou nedeลกtruktรญvneho vyhฤพadรกvania rรดznymi radarovรฝmi systรฉmami (obr. 8).

Obr. 8 Zistenie polohy vรฝstuลพe z radarovรฉho merania
Obr. 8 Zistenie polohy vรฝstuลพe z radarovรฉho merania | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Z tรฝchto systรฉmov zรญskame krรกsne farebnรฉ obrรกzky, z ktorรฝch vลกak nevieme zistiลฅ priemer vรฝstuลพe, jej typ, prรญpadne poลพadovanรฉ korรณzne รบbytky. Na urฤenie tรฝchto parametrov je potrebnรก deลกtruktรญvna diagnostika, ktorou sa zistia reรกlne parametre materiรกlov (obr. 9).

Obr. 9 Overenie priemeru a urฤenie typu vรฝstuลพe
Obr. 9 Overenie priemeru a urฤenie typu vรฝstuลพe | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe pre potreby statickรฝch vรฝpoฤtov je vhodnรก kombinรกcia nedeลกtruktรญvnych a deลกtruktรญvnych metรณd. Pouลพitie oboch metรณd vytvorรญ komplexnejลกรญ obraz o stave konลกtrukcie, ฤรญm sa zรญskajรบ aj vhodnejลกie vstupy pre spracovanie statickรฝch posudkov a nรกvrh vhodnรฉho spรดsobu rekonลกtrukcie.

Na urฤenie vhodnej metรณdy nรกvrhu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby mosta majรบ vplyv urฤenie stavebno-technickรฉho stavu a stanovenie zvyลกkovej ลพivotnosti. Tieto parametre vyplรฝvajรบ z vรฝsledkov diagnostickรฉho prieskumu, aj z podrobnej obhliadky objektu. Vรฝslednรฉ hodnotenie stavebno-technickรฉho stavu a zvyลกkovej ลพivotnosti mosta zodpovedรก najvyลกลกiemu hodnoteniu zo vลกetkรฝch porรบch, ktorรฉ sรบ zhrnutรฉ vo vรฝsledkoch diagnostickรฉho prieskumu.

Obr. 10 Porovnanie celkovรฝch nรกkladov na most
Obr. 10 Porovnanie celkovรฝch nรกkladov na most | Zdroj: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Podฤพa sรบฤasne platnej legislatรญvy by v mnohรฝch prรญpadoch mohla byลฅ znรญลพenรก vรฝslednรก ลพivotnosลฅ na zรกklade neudrลพiavanรฉho okolia mosta, aj keฤ samotnรฝ mostnรฝ objekt nevykazuje ลพiadne vรฝraznรฉ poruchy, ani to nezodpovedรก jeho veku.ย  Na stanovenie vhodnรฉho spรดsobu opravy, prรญpadne รบdrลพby, je dรดleลพitรฉ aj zhodnotenie finanฤnรฉho hฤพadiska z dlhodobรฉho pohฤพadu.

Vhodnรฉ je zohฤพadniลฅ vรฝsledky stavebno-technickรฉho prieskumu, predpokladanej zvyลกkovej ลพivotnosti, ako aj predpokladanรฝ ฤalลกรญ vรฝvoj sprรกvania mosta. Na Slovensku vลกak pre mostnรฉ objekty chรฝba metodika na spracovanie ekonomickej analรฝzy nรกkladov na celรฝ ลพivotnรฝ cyklus mosta, z ktorej mnohokrรกt vyplรฝva vhodnosลฅ pouลพitia zvolenej metรณdy.

Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe vhodnosลฅ rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby mosta zรกvisรญ od veฤพkรฉho mnoลพstva parametrov, priฤom nie je moลพnรฉ urฤiลฅ jednoznaฤne vhodnรฝ typ rekonลกtrukcie alebo prestavby len na zรกklade vรฝsledkov stavebno-technickej diagnostiky a vykonanej obhliadky. Rozhodujรบce parametre tak sรบ zostatkovรก ลพivotnosลฅ a investiฤnรฉ nรกklady z dlhodobรฉho hฤพadiska.

Zรกver

V naลกich krajinรกch sa v zรกsade vyuลพรญva niekoฤพko typov mostov, pri ktorรฝch sรบ za roky ich prevรกdzky znรกme ich slabiny a vo vรคฤลกine prรญpadov sa opakujรบ aj podobnรฉ, resp. rovnakรฉ vady a poruchy. V ฤlรกnku uvรกdzame len zjednoduลกenรฝ zรกkladnรฝ prehฤพad porรบch typickรฝch pre jednotlivรฉ typy konลกtrukciรญ s uvedenรญm najpravdepodobnejลกej prรญฤiny ich vzniku.

Tieto chyby a poruchy, ktorรฉ sa na konkrรฉtnom rieลกenom moste vyskytujรบ, dรกvajรบ zรกkladnรบ informรกciu o problรฉme a pre skรบsenรฉho statika sรบ ich typ a poloha nรกvodom na voฤพbu zmysluplnej nรกplne diagnostiky. Tรก potom nรกsledne vedie k ฤo najefektรญvnejลกiemu nรกvrhu opravy alebo prestavby mosta.

Cieฤพom ฤlรกnku je zdรดrazniลฅ potrebu รบzkej spoluprรกce medzi diagnostikmi a statikmi. Ideรกlny stav je, ak nie je diagnostika samoรบฤelnรก, ale pripravenรก na mieru konkrรฉtneho mosta tak, aby statikovi poskytla relevantnรฉ informรกcie pre ฤo najlepลกie nastavenie vรฝpoฤtovรฉho modelu mosta pre statickรฝ prepoฤet. Takรฝm spรดsobom sa podarรญ aj ฤo najviac sa priblรญลพiลฅ realite.

TEXT: Ing. Vladimรญr Pitรกk, Ing. Karol Dobosz, Ing. Martin Korenko, PhD., Ing. ฤฝubomรญr Macura
FOTO: AFRY CZ โ€“ Slovensko

Vladimรญr Pitรกk, Karol Dobosz, Martin Korenko aย ฤฝubomรญr Macura pรดsobia vย spoloฤnosti AFRY CZ โ€“ Slovensko.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 1/2024

Najฤรญtanejลกie