Skรบsenosti zย diagnostiky ลพelezniฤnรฝch mostov
ฤlรกnok sa zaoberรก diagnostikou ลพelezniฤnรฝch betรณnovรฝch aย murovanรฝch mostov vย zlom stave so zameranรญm na zistenie ich reรกlneho stavu aย zaลฅaลพiteฤพnosti. Predmetnรฉ mosty boli diagnostikovanรฉ na รบzemรญ Slovenska aย ฤeskej republiky. Vรฝsledkom diagnostiky aย prepoฤtov bolo stanovenie optimรกlneho spรดsobu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby.
Vย ฤlรกnku predstavujeme niekoฤพko vybranรฝch typov mostnรฝch konลกtrukciรญ aย ich porรบch, ktorรฉ sa na jednotlivรฝch typoch konลกtrukciรญ prejavujรบ opakovane. Tieto poruchy majรบ vplyv na zaลฅaลพiteฤพnosลฅ aย zvyลกkovรบ ลพivotnosลฅ mostnรฝch konลกtrukciรญ.
V niektorรฝch prรญpadoch je moลพnรฉ kvantifikovaลฅ prรญsluลกnรบ poruchu a priamo ju zohฤพadniลฅ v statickom prepoฤte (naprรญklad pri korรณzii vรฝstuลพe je moลพnรฉ stanoviลฅ jej korozรญvny รบbytok), ale v niektorรฝch prรญpadoch to nie je moลพnรฉ (naprรญklad zohฤพadnenie vplyvu trhlรญn v oporรกch a pilieroch, nadlimitnรฉ vysunutie loลพรญsk a pod.). Diagnostika mosta predstavuje prvรฝ krok pri stanovenรญ vhodnรฝch vstupnรฝch parametrov pred samotnou statickou analรฝzou.
Kฤพรบฤovรก prvรก obhliadka
Ak je to len trochu moลพnรฉ, je v ลกtรกdiu uvaลพovania alebo plรกnovania diagnostiky a prepoฤtu mostnej konลกtrukcie potrebnรฉ zrealizovaลฅ jej fyzickรบ obhliadku v terรฉne. Plรกnovaลฅ diagnostiku je sรญce moลพnรฉ aj na zรกklade podkladov od sprรกvcu alebo majiteฤพa objektu (mostnรฝ list, zรกznamy o mostnรฝch prehliadkach, archรญvna dokumentรกcia), ale pre ฤo najefektรญvnejลกie nastavenie jej nรกplne relevantnรฝmi vรฝsledkami sรบ informรกcie zรญskanรฉ pri obhliadke ฤasto nenahraditeฤพnรฉ.
Samotnรฝ stav mosta mรดลพe byลฅ uลพ v reรกlnom ฤase odliลกnรฝ oproti jeho stavu v ฤase realizรกcie ostatnej mostnej prehliadky. Dรดleลพitou sรบฤasลฅou prvotnej prehliadky je naplรกnovanie prรญstupu tak, aby bolo moลพnรฉ dostaลฅ sa k ฤastiam konลกtrukcie, kde majรบ zmysel realizรกcia terรฉnnych skรบลกok alebo odber vzoriek materiรกlov pre laboratรณrne skรบลกanie.
V niektorรฝch prรญpadoch je potrebnรฉ poฤรญtaลฅ s postavenรญm leลกenia, prenรกjmom vysokozdviลพnej ploลกiny alebo mostnej prehliadaฤky, ฤo mรก zรกsadnรฝ vplyv aj na plรกnovanie oฤakรกvanรฝch nรกkladov na diagnostiku.
Prehฤพad zรกkladnรฝch porรบch mostnรฝch konลกtrukciรญ
ฤalej uvรกdzame sรบhrn vybranรฝch porรบch, ktorรฉ boli opakovane identifikovanรฉ na mostnรฝch objektoch rieลกenรฝch v rรกmci naลกich zรกkaziek. Ide o mostnรฉ objekty, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na รบzemรญ SR a ฤR. Bliลพลกie informรกcie o jednotlivรฝch mostoch neuvรกdzame.
Spodnรก stavba
Poruchy spodnej stavby (obr. 1) vznikajรบ vรคฤลกinou v dรดsledku pouลพitia betรณnu so slabou pevnosลฅou a odolnosลฅou proti poveternostnรฝm vplyvom, v dรดsledku dlhodobรฉho zatekania alebo vplyvom preลฅaลพenia.
Nosnรก konลกtrukcia
ลฝelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ nosnรญky
Priย tรฝchto nosnรญkoch dochรกdza ฤasto kย odlupovaniu krycej betรณnovej vrstvy aย nรกsledne kย degradรกcii nosnej betonรกrskej aย predpรญnacej vรฝstuลพe. Najฤastejลกie je to vย sรบvislosti sย dlhodobรฝm postupnรฝm prenikanรญm vody pomedzi nosnรญky zย dรดvodu nefunkฤnej izolรกcie. Znaฤnรฝ vplyv predstavuje aj pรดsobenie posypovรฝch solรญ poฤas zimnรฝch mesiacov vย podjazdoch mostov. Niekedy bรฝvajรบ aj pรดvodne masรญvne hlavnรฉ nosnรฉ prรบty รบplne prekorodovanรฉ, ฤoย podstatne zniลพuje รบnosnosลฅ.
ลฝelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ konลกtrukcie
ฤasto sa pri nich vyskytuje korรณzia vรฝstuลพe vplyvom rozpadu betรณnovej krycej vrstvy, ktorรก bรฝva priย starลกรญch konลกtrukciรกch tenkรก aย ฤasto aj zย betรณnu sย niลพลกou pevnosลฅou (obr.ย 3). Postupujรบca degradรกcia vรฝstuลพe aย sรบvisiaca strata รบnosnosti sa prejavujรบ nรกrastom priehybu mosta aย poklesom jeho tuhosti.
Prefabrikovanรฉ nosnรญky sย predpรญnacou vรฝstuลพou
Najhorลกia kombinรกcia priย tรฝchto typoch nosnรญkov je, keฤ nie je predpรญnacia vรฝstuลพ chrรกnenรก injektรกลพou aย cez nevhodne zvolenรฉ mostnรฉ zรกvery zatekรก voda priamo na kotvy aย po ฤase nรกsledne do predpรญnacรญch kanรกlikov kย vรฝstuลพi. Vplyvom dlhoroฤnรฉho zatekania do nezainjektovanรฝch kanรกlikov dochรกdza potom kย veฤพkรฝm korozรญvnym รบbytkom aย niekedy aลพ kย รบplnรฉmu prekorodovaniu predpรญnacej vรฝstuลพe, ฤo je pri ลกtรญhlych nosnรญkoch veฤพmi nebezpeฤnรฉ (obr. 4).
Oceฤพovรฉ valcovanรฉ alebo zvรกranรฉ profily
ฤasto dochรกdza kย hฤบbkovej korรณzii aย veฤพkรฝm korozรญvnym รบbytkom na koncoch nosnรญkov, ktorรฉ sรบ obvykle veฤพmi ลฅaลพko kontrolovateฤพnรฉ (obr. 5). Ak je nosnรญk nedostatoฤne chrรกnenรฝ aย pomerne nรญzko nad vodnรฝm tokom, dochรกdza kย jeho celkovej korรณzii.
Uloลพenie
Najmรค priย dlhรฝch mostoch sa vyskytujรบ poruchy sรบvisiace sย veฤพkรฝmi dilataฤnรฝmi pohybmi nosnej konลกtrukcie (obr. 6). Ide naprรญklad oย pouลพitie nevhodnรฝch loลพรญsk, alebo oย osadenie loลพรญsk na nesprรกvne miesto. Chyby vznikajรบ buฤ uลพ vย projekte, alebo pri realizรกcii โ osรกdzanรญ loลพรญsk.
Klenbovรฉ mostnรฉ konลกtrukcie
Priย klenbovรฝch mostoch je vย drvivej vรคฤลกine problรฉm sย presakovanรญm vody cez nosnรบ konลกtrukciu kvรดli nefunkฤnej izolรกcii, ฤo mรก za nรกsledok postupnรฝ rozpad materiรกlu klenby. Fatรกlne to bรฝva najmรค vย prรญpade, ลพe je klenba tehlovรก.
Ak sa v klenbe ukรกลพe prieฤna trhlina, je to vรคฤลกinou signรกl, ลพe doลกlo pravdepodobne k nerovnomernรฉmu sadnutiu jednej z opรดr. Na rieลกenie takรฉhoto stavu je v prvom rade potrebnรฉ zamedziลฅ pokraฤovaniu sadania a zรกroveล zaistiลฅ klenbu proti zrรบteniu.
Voฤพba vhodnรฉho spรดsobu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby, na zรกklade
diagnostiky
Mostnรฝ objekt tvorรญ sรบฤasลฅ dopravnej infraลกtruktรบry a je jednรฝm z limitujรบcich miest, podฤพa ktorรฝch je moลพnรฉ urฤiลฅ bezpeฤnรฝ prejazd vozidiel na urฤenej trase alebo jej ฤasti. Stavebnรก รบdrลพba, oprava, rekonลกtrukcia a prestavba (prรญpadne vรฝmena celej konลกtrukcie) patria k ฤasto pouลพรญvanรฝm spรดsobom zabezpeฤenia poลพadovanej prepravy pri vyuลพitรญ pรดvodnej komunikรกcie.
Stavebnรก รบdrลพba a oprava majรบ neinvestiฤnรฝ charakter a predstavujรบ prรกce menลกieho rozsahu. V takomto prรญpade sa uvรกdza objekt do pรดvodnรฉho stavu bez potreby vypracovania projektovej dokumentรกcie, prรญpadne podฤพa projektu oprรกv.
Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce aย prestavba uลพ majรบ investiฤnรฝ charakter aย menia sa nimi technickรฉ parametre mosta.
Celkovรฝ rozsah prรกc zรกvisรญ od cieฤพov, ktorรฉ chceme dosiahnuลฅ (vychรกdza sa zย finanฤnรฝch moลพnostรญ, potrebnej technickej diagnostiky aย pod.). Pre danรบ ฤasลฅ je spracovanรก podrobnรก dokumentรกcia sย cieฤพom zรญskaลฅ poลพadovanรฉ parametre.
Nezriedka sa stretรกvame sย tรฝm, ลพe samotnรก diagnostika mostov je spracovanรก bez vedomia statika, ฤo vedie kย zbytoฤne vynaloลพenรฝm ฤasovรฝm aย finanฤnรฝm prostriedkom.
Zรญskanรฉ vรฝsledky sรบ ฤasto ลฅaลพko aplikovateฤพnรฉ, prรญpadne nepouลพiteฤพnรฉ. Predstavujรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo informรกciรญ, z ktorรฝch nie je moลพnรฉ urฤiลฅ ani zรกkladnรฉ vstupy pre spracovanie statickรฝch posudkov.ย Veฤพkรฝm prรญnosom je zistenie prรญtomnosti vรฝstuลพe a jej polohy pomocou nedeลกtruktรญvneho vyhฤพadรกvania rรดznymi radarovรฝmi systรฉmami (obr. 8).
Z tรฝchto systรฉmov zรญskame krรกsne farebnรฉ obrรกzky, z ktorรฝch vลกak nevieme zistiลฅ priemer vรฝstuลพe, jej typ, prรญpadne poลพadovanรฉ korรณzne รบbytky. Na urฤenie tรฝchto parametrov je potrebnรก deลกtruktรญvna diagnostika, ktorou sa zistia reรกlne parametre materiรกlov (obr. 9).
Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe pre potreby statickรฝch vรฝpoฤtov je vhodnรก kombinรกcia nedeลกtruktรญvnych a deลกtruktรญvnych metรณd. Pouลพitie oboch metรณd vytvorรญ komplexnejลกรญ obraz o stave konลกtrukcie, ฤรญm sa zรญskajรบ aj vhodnejลกie vstupy pre spracovanie statickรฝch posudkov a nรกvrh vhodnรฉho spรดsobu rekonลกtrukcie.
Na urฤenie vhodnej metรณdy nรกvrhu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby mosta majรบ vplyv urฤenie stavebno-technickรฉho stavu a stanovenie zvyลกkovej ลพivotnosti. Tieto parametre vyplรฝvajรบ z vรฝsledkov diagnostickรฉho prieskumu, aj z podrobnej obhliadky objektu. Vรฝslednรฉ hodnotenie stavebno-technickรฉho stavu a zvyลกkovej ลพivotnosti mosta zodpovedรก najvyลกลกiemu hodnoteniu zo vลกetkรฝch porรบch, ktorรฉ sรบ zhrnutรฉ vo vรฝsledkoch diagnostickรฉho prieskumu.
Podฤพa sรบฤasne platnej legislatรญvy by v mnohรฝch prรญpadoch mohla byลฅ znรญลพenรก vรฝslednรก ลพivotnosลฅ na zรกklade neudrลพiavanรฉho okolia mosta, aj keฤ samotnรฝ mostnรฝ objekt nevykazuje ลพiadne vรฝraznรฉ poruchy, ani to nezodpovedรก jeho veku.ย Na stanovenie vhodnรฉho spรดsobu opravy, prรญpadne รบdrลพby, je dรดleลพitรฉ aj zhodnotenie finanฤnรฉho hฤพadiska z dlhodobรฉho pohฤพadu.
Vhodnรฉ je zohฤพadniลฅ vรฝsledky stavebno-technickรฉho prieskumu, predpokladanej zvyลกkovej ลพivotnosti, ako aj predpokladanรฝ ฤalลกรญ vรฝvoj sprรกvania mosta. Na Slovensku vลกak pre mostnรฉ objekty chรฝba metodika na spracovanie ekonomickej analรฝzy nรกkladov na celรฝ ลพivotnรฝ cyklus mosta, z ktorej mnohokrรกt vyplรฝva vhodnosลฅ pouลพitia zvolenej metรณdy.
Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe vhodnosลฅ rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby mosta zรกvisรญ od veฤพkรฉho mnoลพstva parametrov, priฤom nie je moลพnรฉ urฤiลฅ jednoznaฤne vhodnรฝ typ rekonลกtrukcie alebo prestavby len na zรกklade vรฝsledkov stavebno-technickej diagnostiky a vykonanej obhliadky. Rozhodujรบce parametre tak sรบ zostatkovรก ลพivotnosลฅ a investiฤnรฉ nรกklady z dlhodobรฉho hฤพadiska.
Zรกver
V naลกich krajinรกch sa v zรกsade vyuลพรญva niekoฤพko typov mostov, pri ktorรฝch sรบ za roky ich prevรกdzky znรกme ich slabiny a vo vรคฤลกine prรญpadov sa opakujรบ aj podobnรฉ, resp. rovnakรฉ vady a poruchy. V ฤlรกnku uvรกdzame len zjednoduลกenรฝ zรกkladnรฝ prehฤพad porรบch typickรฝch pre jednotlivรฉ typy konลกtrukciรญ s uvedenรญm najpravdepodobnejลกej prรญฤiny ich vzniku.
Tieto chyby a poruchy, ktorรฉ sa na konkrรฉtnom rieลกenom moste vyskytujรบ, dรกvajรบ zรกkladnรบ informรกciu o problรฉme a pre skรบsenรฉho statika sรบ ich typ a poloha nรกvodom na voฤพbu zmysluplnej nรกplne diagnostiky. Tรก potom nรกsledne vedie k ฤo najefektรญvnejลกiemu nรกvrhu opravy alebo prestavby mosta.
Cieฤพom ฤlรกnku je zdรดrazniลฅ potrebu รบzkej spoluprรกce medzi diagnostikmi a statikmi. Ideรกlny stav je, ak nie je diagnostika samoรบฤelnรก, ale pripravenรก na mieru konkrรฉtneho mosta tak, aby statikovi poskytla relevantnรฉ informรกcie pre ฤo najlepลกie nastavenie vรฝpoฤtovรฉho modelu mosta pre statickรฝ prepoฤet. Takรฝm spรดsobom sa podarรญ aj ฤo najviac sa priblรญลพiลฅ realite.
TEXT: Ing. Vladimรญr Pitรกk, Ing. Karol Dobosz, Ing. Martin Korenko, PhD., Ing. ฤฝubomรญr Macura
FOTO: AFRY CZ โ Slovensko
Vladimรญr Pitรกk, Karol Dobosz, Martin Korenko aย ฤฝubomรญr Macura pรดsobia vย spoloฤnosti AFRY CZ โ Slovensko.