Slavomรญr Podmanickรฝ: Vo vzลฅahoch mรกm rรกd otvorenosลฅ
ลฝelezniฤnรก doprava na Slovensku je vย porovnanรญ sย rozvojom cestnej siete vย รบzadรญ. Potrebu investรญciรญ do modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, ako aj potrebu osvety ลพelezniฤnej aย mestskej koฤพajovej dopravy neustรกle zdรดrazลuje generรกlny riaditeฤพ aย predseda predstavenstva spoloฤnosti REMING Consult, a. s., Ing.ย Slavomรญr Podmanickรฝ.
Odkedy pracujete vย spoloฤnosti REMING Consult?Zaฤiatkom devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia po rozpade veฤพkรฝch projektovรฝch รบstavov, akรฝm bol predovลกetkรฝm ล tรกtny รบstav dopravnรฉho projektovania, vznikol najmรค vย oblasti projektovania dopravnej infraลกtruktรบry priestor na vznik aย pรดsobenie novรฝch progresรญvnych firiem. Po vyลกe piatich rokoch sรบkromnรฉho podnikania sme spolu sย mojimi partnermi vย spoloฤnostiach integrovali dovtedy celkom dobre fungujรบce โeserรณฤkyโ rรดzneho zamerania aย zaloลพili sme dve vรคฤลกie akciovรฉ spoloฤnosti. Oddelili sme stavebnรบ vรฝrobu od projektovej, inลพinierskej aย konzultaฤnej ฤinnosti, aย tak vย priebehu roku 1997 vznikli novรฉ akciovรฉ spoloฤnosti
โ REDING, a. s., zameranรก najmรค na stavebnรบ vรฝrobu aย REMING Consult, a. s., ktorej cieฤพom bolo vyplniลฅ uvoฤพnenรฉ miesto na trhu projektovej, inลพinierskej aย konzultaฤnej ฤinnosti. Vย roku 2002 som definitรญvne vystรบpil zo stavebnej spoloฤnosti REDING aย odvtedy sa venujem vรฝhradne nรกลกmu REMING-u.
Kde ste ลกtudovali aย pracovali predtรฝm, ako ste zaloลพili uvedenรฉ spoloฤnosti?
ลฝeleznica oฤarรญ svojou veฤพkosลฅou aย disciplรญnou procesov vรคฤลกinu detรญ. Aj ja som bol jednรฝm zย tรฝch uลพasnutรฝch. Mรดj ลกtudentskรฝ aย profesionรกlny ลพivot sa vinul tรฝmto smerom aย zรกฤพuba sa nakoniec stala mojรญm zamestnanรญm. Uลพ na zรกkladnej ลกkole mi bolo jasnรฉ, ลพe chcem aย pรดjdem ลกtudovaลฅ na Vysokรบ ลกkolu dopravnรบ do ลฝiliny. Stalo sa tak aย doteraz mรกm na moju alma mater krรกsne spomienky aย skรบsenosti.
Moje prvรฉ zamestnanie nebolo sรญce na ลพeleznici, ale ฤlovek niekde musรญ zaฤaลฅ aย Pรดdohospodรกrsky projektovรฝ รบstav bol vรฝbornรฝm odrazovรฝm mostรญkom. Dal mi zรกkladnรฉ vedomosti oย projektovanรญ, praktickรฉ skรบsenosti aย veฤพa priateฤพov. Potom som uลพ definitรญvne zakotvil na ลพeleznici. Koncom roka 1978 som nastรบpil na investiฤnรฝ odbor vtedajลกej Sprรกvy Vรฝchodnej drรกhy vย Bratislave. Okrem inรฉho som bol sรบฤasลฅou kolektรญvu, ktorรฝ pripravoval veฤพkรฝ sรบbor stavieb na terajลกom ลพelezniฤnom koridore ฤ. Vย vย รบseku Bratislava โ Leopoldov โ Pรบchov. Na vรคฤลกine รบsekov tohto koridoru je dnes zhodou okolnostรญ naลกa spoloฤnosลฅ generรกlnym projektantom pre modernizรกciu ลพelezniฤnej trate. Neskรดr som sa venoval prรญprave aย stavebnรฉmu dozoru viacerรฝch vรฝznamnรฝch stavieb vย ลพelezniฤnom uzle Bratislava. Myslรญm, ลพe moje skรบsenosti boli zรบroฤenรฉ aj vย terajลกej koncepcii prestavby ลพelezniฤnรฉho uzla Bratislava aย vย integrรกcii ลพeleznice do mestskej aย prรญmestskej osobnej dopravy.
Zรกroveล ste vedรบcim Sekretariรกtu Spoloฤnosti PSKD โ prevรกdzka aย stavba koฤพajovej dopravy. ฤo je vaลกou รบlohou?
Tvorivรฉ prostredie naลกej firmy, nasadenie aย vรฝbornรฝ kolektรญv prirodzene poukรกzali na potrebu รบzkeho kontaktu sย odbornรญkmi zย technickรฝch univerzรญt, vรฝskumnรฝch aย vรฝvojovรฝch รบstavov, sย vรฝrobcami stavebnรฝch aย technologickรฝch materiรกlov aย zariadenรญ, ale aj sย lรญdrami technickรฉho rozvoja ลพeleznรญc aย mestskej hromadnej dopravy. Takรฉto vzลฅahy sme nadvรคzovali spontรกnne. Vย roku 2001 sme ich pretvorili do dnes uลพ znรกmej Spoloฤnosti PSKD โ prevรกdzka aย stavby koฤพajovej dopravy. Hlavnรฝm cieฤพom aย sรบฤasne rozhodujรบcou charakteristikou tejto spoloฤnosti je jej neformรกlnosลฅ, dobrovoฤพnosลฅ, vysokรก profesionalita aย priateฤพskรฉ ovzduลกie, vย ktorom sa konajรบ vลกetky aktivity. Hlavnรฝm krรฉdom spoloฤnosti je spรกjanie teรณrie sย praxou. Prvรฉ aktivity boli vo forme rieลกenia projektovรฝch รบloh, neskรดr workshopy sย uลพ oveฤพa vรคฤลกรญm รบspechom, nasledovali diskusnรฉ kluby vedenรฉ pri kรกve alebo formou exkurziรญ. Vrcholom doterajลกรญch aktivรญt je Fรณrum koฤพajovej dopravy.
Tรกto รบspeลกnรก medzinรกrodnรก konferencia vย marci tohto roku zaznamenรก uลพ svoj 6. roฤnรญk. Dรก sa povedaลฅ, ลพe aktivity Spoloฤnosti PSKD od roku 2001 spรดsobujรบ rozruch vย kruhoch odbornej verejnosti aย nenรกpadne, ale cielene realizujรบ pozitรญvnu osvetu ลพelezniฤnej doprave, ktorej sa akosi stรกle nedostรกva uznania aย podpory.
Ako ลกรฉf sedemฤlennรฉho Sekretariรกtu tejto spoloฤnosti som zodpovednรฝ za trvalรฉ udrลพiavanie kontaktov, uskutoฤnenie odbornรฝch stretnutรญ, aktivizรกciu odbornรญkov na naplnenie rozvojovรฝch zรกmerov, vรฝskumnรฝch รบloh, alebo presadenie progresรญvnych rieลกenรญ do praxe, do legislatรญvy. รlohou sekretariรกtu spoloฤnosti je aj zavedenie vรฝsledkov ฤinnosti do praxe, ich evidencia aย plรกnovanie novรฝch nรกvrhov ฤinnostรญ, ktorรฝmi sa budรบ ฤlenovia spoloฤnosti zaoberaลฅ vย budรบcnosti.
Akรฝ je vรกลก nรกzor na projektovรบ prรญpravu ลพelezniฤnรฝch koridorov? Kde vidรญte nedostatky aย kam by sme sa mali posunรบลฅ?
Investรญcie do ลพeleznice vย poslednรฝch dvadsiatich rokoch sรบ vย obrovskom nepomere sย investรญciami do diaฤพniฤnej aย cestnej infraลกtruktรบry. Moลพno aj preto sa zdรก projektovรก aย inลพinierska prรญprava modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov vย porovnanรญ sย cestnou sieลฅou dostatoฤne kvalitnรก, vรฝrazne komplexnejลกia aย vฤasnejลกie zabezpeฤovanรก.
Prรญprava projektov modernizรกcie konvenฤnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ na Slovensku sa zaฤala vย roku 1994. Je danรก medzinรกrodnรฝmi dohodami, aย to nielen jednoznaฤnรฝm urฤenรญm parametrov, ktorรฉ musรญ takรกto traลฅ spฤบลaลฅ, ale aj urฤenรญm traลฅovรฝch รบsekov zahrnutรฝch do eurรณpskej siete TEN-T. Tu vidรญm prvรฝ nedostatok, pretoลพe vย Bruseli jasne evidujรบ pre Slovensko uลพ len koridor ฤ. Va zย Bratislavy cez Koลกice do ฤiernej nad Tisou aย koridor VI zย Novรฉho Mesta nad Vรกhom cez ลฝilinu aย ฤadcu do Poฤพska. Ostatnรฉ traลฅovรฉ รบseky, ktorรฉ boli pรดvodne zahrnutรฉ do siete TEN-T (koridor ฤ. IV, VIII aย IX), sa zย nejakรฉho dรดvodu vytrรกcajรบ nielen zย nรกลกho, ale uลพ ajย z โbruselskรฉhoโ povedomia, aย najmรค zo zรกsobnรญkov na financovanie.
Druhรฝ nedostatok vidรญm vย rozhodovanรญ investora, teda ลกtรกtu aย ลกtรกtnych firiem, oย rozsahu aย kvalite modernizรกcie. Sme malichernรญ aย rozmรฝลกฤพame len vย medziach momentรกlne platnej legislatรญvy, prรญkazov, zรกkazov, momentรกlneho mnoลพstva financiรญ, bez nadhฤพadu aย perspektรญvy. Nepochopiteฤพne sa brรกnime progresรญvnym nรกvrhom aย takej kvalite aย parametrom, ktorรฉ sรบ inde vย Eurรณpe beลพnรฉ. Spomeniem len niekoฤพko zย nich.
Naprรญklad nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ urฤil investor do 160ย km/h, priฤom eurรณpska legislatรญva pre modernizรกciu konvenฤnรฝch tratรญ umoลพลuje projektovaลฅ na rรฝchlosลฅ do 200ย km/h. ฤalej je to pouลพitie โrรฝchlychโ ลกtรญhlych vรฝhybiek do odboฤnรฝch smerov vย staniciach, pouลพitie progresรญvnejลกej โblossovejโ prechodnice, presadenie pevnej jazdnej drรกhy vย tuneloch aย na mostoch, zjednotenie trakฤnej sรบstavy na 25kV, 50 Hz striedavรฝch na celom koridore Va atฤ.
Projekty modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฉ sรบ financovanรฉ zย vรคฤลกej ฤasti zย fondov Eร, boli aย sรบ jedineฤnou ลกancou daลฅ do poriadku na dlhรฉ desaลฅroฤie aj sรบvisiace objekty ลพelezniฤnรฝch stanรญc aย zastรกvok, akรฝmi sรบ ฤakรกrne, verejnรฉ WC, vestibuly, predstaniฤnรฉ aย komerฤnรฉ priestory. Rozumnรฝ hospodรกr by pridal troลกku viac financiรญ aย urobil by jednou ranou komplexnรบ modernizรกciu. Moลพno by potom aj naลกe stanice aย zastรกvky vyzerali tak ako uย naลกich zรกpadnรฝch susedov. ลฝiaฤพ, asi nebudรบ. Zmodernizovanรฝch mรกme zatiaฤพ len 100ย km trate aย realizovaลฅ sa zaฤalo ฤalลกรญch 55ย km zย celkovej dฤบลพky 540ย km koridoru ฤ. Va. Eลกte stรกle je ลกanca zmeniลฅ postoj kย rozsahu aย kvalite modernizรกcie na zostรกvajรบcich takmer 400 km. Je to vรฝzva pre investora.
Darรญ sa vรกm ovplyvลovaลฅ investorov?
Dรก sa to jedine osvetou, trvalรฝm zvolรกvanรญm porรกd aย uverejลovanรญm ฤlรกnkov aย myslรญm, ลพe sa nรกm to darรญ. Tรฝm, ลพe sa oย tรฉme rozprรกvame aj sย vรฝrobcami jednotlivรฝch komponentov, dostรกva sa do povedomia aย pripravujรบ sa aj predpisy.
ฤo je momentรกlne prioritou vo vรฝstavbe ลพelezniฤnej siete na Slovensku?
Je nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. Va. zย Bratislavy cez
ลฝilinu aย Koลกice aลพ do ฤiernej nad Tisou, ktorรฝ tvorรญ chrbticu dopravnej infraลกtruktรบry Slovenska. Zย pohฤพadu budรบcnosti, ochrany ลพivotnรฉho prostredia aj obsluลพnosti najpriemyselnejลกรญch regiรณnov Slovenska je to jedinรก cesta, ktorรก koniec koncov uลพ bola schvรกlenรก vย dopravnej politike ลกtรกtu aย ktorรก napฤบลa aj naลกe zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zย dopravnej politiky Eร oย posilลovanรญ podielu ลพelezniฤnej dopravy na celkovej preprave. ฤรญm skรดr si to uvedomรญme aย budeme konaลฅ, tรฝm efektรญvnejลกie aย kvalitnejลกie mรกme ลกancu zmodernizovaลฅ tento pre Slovensko mimoriadne dรดleลพitรฝ dopravnรฝ koridor.
Ktorรฉ hodnoty sรบ pre vรกs ako ฤloveka dรดleลพitรฉ?
Najdรดleลพitejลกia je pre mลa seriรณznosลฅ aย vลพdy sa usilujem, aby vo vzลฅahoch vlรกdol pokoj. Nemรกm rรกd stresy aย klamstvรก. Vo vzลฅahu kย zamestnancom aย priateฤพom mรกm rรกd otvorenosลฅ aย to platรญ aj vย obchode. Keฤ nieฤo poviem, vลพdy sa to snaลพรญm splniลฅ.
Ako vรกs vnรญmajรบ vaลกi zamestnanci?
Odbornรฉ schopnosti, kreativita, nasadenie aย pritom obrovskรก zodpovednosลฅ za kvalitu budรบcnosti ctรญ vรคฤลกinu naลกich zamestnancov. Vysoko si vรกลพim ich prรกcu aย mrzรญ ma, ลพe prรกca projektanta na Slovensku stรกle nie je dostatoฤne docenenรก. Zatiaฤพ si tvorcov aย aranลพรฉrov nรกลกho prostredia nevรกลพime tak ako tรฝch, ktorรญ ich nรกvrhy realizujรบ alebo uลพรญvajรบ. Verรญm, ลพe pre naลกich zamestnancov sรบ moje nรกpady, postoje aย sprรกvanie eลกte stรกle motivujรบce aย ลพe zรกroveล vo mne cรญtia oporu, istotu aย spolupatriฤnosลฅ.
Ako trรกvite voฤพnรฝ ฤas? ฤo vรกs zaujรญma?
Voฤพnรฝ ฤas mi najviac vypฤบลa tenis, golf, turistika aย lyลพovanie. Rรกd si vypoฤujem dobrรบ hudbu, vekom inklinujem viac kย tej klasickej. Rรกd si vลกak vypoฤujem aj dobrรบ modernรบ produkciu. Obdivujem architektรบru, peknรฉ obrazy aย chutnรฉ vรญna.
Ing.ย Slavomรญr Podmanickรฝ Narodenรฝ: 23. februรกra 1952 vย Kysuckom Novom Meste Vzdelanie:
Priebeh zamestnania:
Sรบฤasnรฉ pรดsobenie:
|
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
Foto: archรญv Slavomรญra Podmanickรฉho
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.