Slavomรญr Podmanickรฝ: Vo vzลฅahoch mรกm rรกd otvorenosลฅ
Galรฉria(4)

Slavomรญr Podmanickรฝ: Vo vzลฅahoch mรกm rรกd otvorenosลฅ

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก doprava na Slovensku je vย porovnanรญ sย rozvojom cestnej siete vย รบzadรญ. Potrebu investรญciรญ do modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, ako aj potrebu osvety ลพelezniฤnej aย mestskej koฤพajovej dopravy neustรกle zdรดrazลˆuje generรกlny riaditeฤพ aย predseda predstavenstva spoloฤnosti REMING Consult, a. s., Ing.ย Slavomรญr Podmanickรฝ.

Odkedy pracujete vย spoloฤnosti REMING Consult?
Zaฤiatkom devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia po rozpade veฤพkรฝch projektovรฝch รบstavov, akรฝm bol predovลกetkรฝm ล tรกtny รบstav dopravnรฉho projektovania, vznikol najmรค vย oblasti projektovania dopravnej infraลกtruktรบry priestor na vznik aย pรดsobenie novรฝch progresรญvnych firiem. Po vyลกe piatich rokoch sรบkromnรฉho podnikania sme spolu sย mojimi partnermi vย spoloฤnostiach integrovali dovtedy celkom dobre fungujรบce โ€žeserรณฤkyโ€œ rรดzneho zamerania aย zaloลพili sme dve vรคฤลกie akciovรฉ spoloฤnosti. Oddelili sme stavebnรบ vรฝrobu od projektovej, inลพinierskej aย konzultaฤnej ฤinnosti, aย tak vย priebehu roku 1997 vznikli novรฉ akciovรฉ spoloฤnosti
โ€“ REDING, a. s., zameranรก najmรค na stavebnรบ vรฝrobu aย REMING Consult, a. s., ktorej cieฤพom bolo vyplniลฅ uvoฤพnenรฉ miesto na trhu projektovej, inลพinierskej aย konzultaฤnej ฤinnosti. Vย roku 2002 som definitรญvne vystรบpil zo stavebnej spoloฤnosti REDING aย odvtedy sa venujem vรฝhradne nรกลกmu REMING-u.

Kde ste ลกtudovali aย pracovali predtรฝm, ako ste zaloลพili uvedenรฉ spoloฤnosti?

ลฝeleznica oฤarรญ svojou veฤพkosลฅou aย disciplรญnou procesov vรคฤลกinu detรญ. Aj ja som bol jednรฝm zย tรฝch uลพasnutรฝch. Mรดj ลกtudentskรฝ aย profesionรกlny ลพivot sa vinul tรฝmto smerom aย zรกฤพuba sa nakoniec stala mojรญm zamestnanรญm. Uลพ na zรกkladnej ลกkole mi bolo jasnรฉ, ลพe chcem aย pรดjdem ลกtudovaลฅ na Vysokรบ ลกkolu dopravnรบ do ลฝiliny. Stalo sa tak aย doteraz mรกm na moju alma mater krรกsne spomienky aย skรบsenosti.

Moje prvรฉ zamestnanie nebolo sรญce na ลพeleznici, ale ฤlovek niekde musรญ zaฤaลฅ aย Pรดdohospodรกrsky projektovรฝ รบstav bol vรฝbornรฝm odrazovรฝm mostรญkom. Dal mi zรกkladnรฉ vedomosti oย projektovanรญ, praktickรฉ skรบsenosti aย veฤพa priateฤพov. Potom som uลพ definitรญvne zakotvil na ลพeleznici. Koncom roka 1978 som nastรบpil na investiฤnรฝ odbor vtedajลกej Sprรกvy Vรฝchodnej drรกhy vย Bratislave. Okrem inรฉho som bol sรบฤasลฅou kolektรญvu, ktorรฝ pripravoval veฤพkรฝ sรบbor stavieb na terajลกom ลพelezniฤnom koridore ฤ. Vย vย รบseku Bratislava โ€“ Leopoldov โ€“ Pรบchov. Na vรคฤลกine รบsekov tohto koridoru je dnes zhodou okolnostรญ naลกa spoloฤnosลฅ generรกlnym projektantom pre modernizรกciu ลพelezniฤnej trate. Neskรดr som sa venoval prรญprave aย stavebnรฉmu dozoru viacerรฝch vรฝznamnรฝch stavieb vย ลพelezniฤnom uzle Bratislava. Myslรญm, ลพe moje skรบsenosti boli zรบroฤenรฉ aj vย terajลกej koncepcii prestavby ลพelezniฤnรฉho uzla Bratislava aย vย integrรกcii ลพeleznice do mestskej aย prรญmestskej osobnej dopravy.

Zรกroveลˆ ste vedรบcim Sekretariรกtu Spoloฤnosti PSKD โ€“ prevรกdzka aย stavba koฤพajovej dopravy. ฤŒo je vaลกou รบlohou?
Tvorivรฉ prostredie naลกej firmy, nasadenie aย vรฝbornรฝ kolektรญv prirodzene poukรกzali na potrebu รบzkeho kontaktu sย odbornรญkmi zย technickรฝch univerzรญt, vรฝskumnรฝch aย vรฝvojovรฝch รบstavov, sย vรฝrobcami stavebnรฝch aย technologickรฝch materiรกlov aย zariadenรญ, ale aj sย lรญdrami technickรฉho rozvoja ลพeleznรญc aย mestskej hromadnej dopravy. Takรฉto vzลฅahy sme nadvรคzovali spontรกnne. Vย roku 2001 sme ich pretvorili do dnes uลพ znรกmej Spoloฤnosti PSKD โ€“ prevรกdzka aย stavby koฤพajovej dopravy. Hlavnรฝm cieฤพom aย sรบฤasne rozhodujรบcou charakteristikou tejto spoloฤnosti je jej neformรกlnosลฅ, dobrovoฤพnosลฅ, vysokรก profesionalita aย priateฤพskรฉ ovzduลกie, vย ktorom sa konajรบ vลกetky aktivity. Hlavnรฝm krรฉdom spoloฤnosti je spรกjanie teรณrie sย praxou. Prvรฉ aktivity boli vo forme rieลกenia projektovรฝch รบloh, neskรดr workshopy sย uลพ oveฤพa vรคฤลกรญm รบspechom, nasledovali diskusnรฉ kluby vedenรฉ pri kรกve alebo formou exkurziรญ. Vrcholom doterajลกรญch aktivรญt je Fรณrum koฤพajovej dopravy.

Tรกto รบspeลกnรก medzinรกrodnรก konferencia vย marci tohto roku zaznamenรก uลพ svoj 6. roฤnรญk. Dรก sa povedaลฅ, ลพe aktivity Spoloฤnosti PSKD od roku 2001 spรดsobujรบ rozruch vย kruhoch odbornej verejnosti aย nenรกpadne, ale cielene realizujรบ pozitรญvnu osvetu ลพelezniฤnej doprave, ktorej sa akosi stรกle nedostรกva uznania aย podpory.
Ako ลกรฉf sedemฤlennรฉho Sekretariรกtu tejto spoloฤnosti som zodpovednรฝ za trvalรฉ udrลพiavanie kontaktov, uskutoฤnenie odbornรฝch stretnutรญ, aktivizรกciu odbornรญkov na naplnenie rozvojovรฝch zรกmerov, vรฝskumnรฝch รบloh, alebo presadenie progresรญvnych rieลกenรญ do praxe, do legislatรญvy. รšlohou sekretariรกtu spoloฤnosti je aj zavedenie vรฝsledkov ฤinnosti do praxe, ich evidencia aย plรกnovanie novรฝch nรกvrhov ฤinnostรญ, ktorรฝmi sa budรบ ฤlenovia spoloฤnosti zaoberaลฅ vย budรบcnosti.

Akรฝ je vรกลก nรกzor na projektovรบ prรญpravu ลพelezniฤnรฝch koridorov? Kde vidรญte nedostatky aย kam by sme sa mali posunรบลฅ?
Investรญcie do ลพeleznice vย poslednรฝch dvadsiatich rokoch sรบ vย obrovskom nepomere sย investรญciami do diaฤพniฤnej aย cestnej infraลกtruktรบry. Moลพno aj preto sa zdรก projektovรก aย inลพinierska prรญprava modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov vย porovnanรญ sย cestnou sieลฅou dostatoฤne kvalitnรก, vรฝrazne komplexnejลกia aย vฤasnejลกie zabezpeฤovanรก.

Prรญprava projektov modernizรกcie konvenฤnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ na Slovensku sa zaฤala vย roku 1994. Je danรก medzinรกrodnรฝmi dohodami, aย to nielen jednoznaฤnรฝm urฤenรญm parametrov, ktorรฉ musรญ takรกto traลฅ spฤบลˆaลฅ, ale aj urฤenรญm traลฅovรฝch รบsekov zahrnutรฝch do eurรณpskej siete TEN-T. Tu vidรญm prvรฝ nedostatok, pretoลพe vย Bruseli jasne evidujรบ pre Slovensko uลพ len koridor ฤ. Va zย Bratislavy cez Koลกice do ฤŒiernej nad Tisou aย koridor VI zย Novรฉho Mesta nad Vรกhom cez ลฝilinu aย ฤŒadcu do Poฤพska. Ostatnรฉ traลฅovรฉ รบseky, ktorรฉ boli pรดvodne zahrnutรฉ do siete TEN-T (koridor ฤ. IV, VIII aย IX), sa zย nejakรฉho dรดvodu vytrรกcajรบ nielen zย nรกลกho, ale uลพ ajย z โ€žbruselskรฉhoโ€œ povedomia, aย najmรค zo zรกsobnรญkov na financovanie.

Druhรฝ nedostatok vidรญm vย rozhodovanรญ investora, teda ลกtรกtu aย ลกtรกtnych firiem, oย rozsahu aย kvalite modernizรกcie. Sme malichernรญ aย rozmรฝลกฤพame len vย medziach momentรกlne platnej legislatรญvy, prรญkazov, zรกkazov, momentรกlneho mnoลพstva financiรญ, bez nadhฤพadu aย perspektรญvy. Nepochopiteฤพne sa brรกnime progresรญvnym nรกvrhom aย takej kvalite aย parametrom, ktorรฉ sรบ inde vย Eurรณpe beลพnรฉ. Spomeniem len niekoฤพko zย nich.

Naprรญklad nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ urฤil investor do 160ย km/h, priฤom eurรณpska legislatรญva pre modernizรกciu konvenฤnรฝch tratรญ umoลพลˆuje projektovaลฅ na rรฝchlosลฅ do 200ย km/h. ฤŽalej je to pouลพitie โ€žrรฝchlychโ€œ ลกtรญhlych vรฝhybiek do odboฤnรฝch smerov vย staniciach, pouลพitie progresรญvnejลกej โ€žblossovejโ€œ prechodnice, presadenie pevnej jazdnej drรกhy vย tuneloch aย na mostoch, zjednotenie trakฤnej sรบstavy na 25kV, 50 Hz striedavรฝch na celom koridore Va atฤ.

Projekty modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฉ sรบ financovanรฉ zย vรคฤลกej ฤasti zย fondov Eรš, boli aย sรบ jedineฤnou ลกancou daลฅ do poriadku na dlhรฉ desaลฅroฤie aj sรบvisiace objekty ลพelezniฤnรฝch stanรญc aย zastรกvok, akรฝmi sรบ ฤakรกrne, verejnรฉ WC, vestibuly, predstaniฤnรฉ aย komerฤnรฉ priestory. Rozumnรฝ hospodรกr by pridal troลกku viac financiรญ aย urobil by jednou ranou komplexnรบ modernizรกciu. Moลพno by potom aj naลกe stanice aย zastรกvky vyzerali tak ako uย naลกich zรกpadnรฝch susedov. ลฝiaฤพ, asi nebudรบ. Zmodernizovanรฝch mรกme zatiaฤพ len 100ย km trate aย realizovaลฅ sa zaฤalo ฤalลกรญch 55ย km zย celkovej dฤบลพky 540ย km koridoru ฤ. Va. Eลกte stรกle je ลกanca zmeniลฅ postoj kย rozsahu aย kvalite modernizรกcie na zostรกvajรบcich takmer 400 km. Je to vรฝzva pre investora.

Darรญ sa vรกm ovplyvลˆovaลฅ investorov?
Dรก sa to jedine osvetou, trvalรฝm zvolรกvanรญm porรกd aย uverejลˆovanรญm ฤlรกnkov aย myslรญm, ลพe sa nรกm to darรญ. Tรฝm, ลพe sa oย tรฉme rozprรกvame aj sย vรฝrobcami jednotlivรฝch komponentov, dostรกva sa do povedomia aย pripravujรบ sa aj predpisy.

ฤŒo je momentรกlne prioritou vo vรฝstavbe ลพelezniฤnej siete na Slovensku?
Je nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. Va. zย Bratislavy cez
ลฝilinu aย Koลกice aลพ do ฤŒiernej nad Tisou, ktorรฝ tvorรญ chrbticu dopravnej infraลกtruktรบry Slovenska. Zย pohฤพadu budรบcnosti, ochrany ลพivotnรฉho prostredia aj obsluลพnosti najpriemyselnejลกรญch regiรณnov Slovenska je to jedinรก cesta, ktorรก koniec koncov uลพ bola schvรกlenรก vย dopravnej politike ลกtรกtu aย ktorรก napฤบลˆa aj naลกe zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zย dopravnej politiky Eรš oย posilลˆovanรญ podielu ลพelezniฤnej dopravy na celkovej preprave. ฤŒรญm skรดr si to uvedomรญme aย budeme konaลฅ, tรฝm efektรญvnejลกie aย kvalitnejลกie mรกme ลกancu zmodernizovaลฅ tento pre Slovensko mimoriadne dรดleลพitรฝ dopravnรฝ koridor.

Ktorรฉ hodnoty sรบ pre vรกs ako ฤloveka dรดleลพitรฉ?
Najdรดleลพitejลกia je pre mลˆa seriรณznosลฅ aย vลพdy sa usilujem, aby vo vzลฅahoch vlรกdol pokoj. Nemรกm rรกd stresy aย klamstvรก. Vo vzลฅahu kย zamestnancom aย priateฤพom mรกm rรกd otvorenosลฅ aย to platรญ aj vย obchode. Keฤ nieฤo poviem, vลพdy sa to snaลพรญm splniลฅ.

Ako vรกs vnรญmajรบ vaลกi zamestnanci?
Odbornรฉ schopnosti, kreativita, nasadenie aย pritom obrovskรก zodpovednosลฅ za kvalitu budรบcnosti ctรญ vรคฤลกinu naลกich zamestnancov. Vysoko si vรกลพim ich prรกcu aย mrzรญ ma, ลพe prรกca projektanta na Slovensku stรกle nie je dostatoฤne docenenรก. Zatiaฤพ si tvorcov aย aranลพรฉrov nรกลกho prostredia nevรกลพime tak ako tรฝch, ktorรญ ich nรกvrhy realizujรบ alebo uลพรญvajรบ. Verรญm, ลพe pre naลกich zamestnancov sรบ moje nรกpady, postoje aย sprรกvanie eลกte stรกle motivujรบce aย ลพe zรกroveลˆ vo mne cรญtia oporu, istotu aย spolupatriฤnosลฅ.

Ako trรกvite voฤพnรฝ ฤas? ฤŒo vรกs zaujรญma?

Voฤพnรฝ ฤas mi najviac vypฤบลˆa tenis, golf, turistika aย lyลพovanie. Rรกd si vypoฤujem dobrรบ hudbu, vekom inklinujem viac kย tej klasickej. Rรกd si vลกak vypoฤujem aj dobrรบ modernรบ produkciu. Obdivujem architektรบru, peknรฉ obrazy aย chutnรฉ vรญna.

Ing.ย Slavomรญr Podmanickรฝ
Narodenรฝ: 23. februรกra 1952 vย Kysuckom Novom Meste
Vzdelanie:

  • 1970 โ€“ 1975 Vysokรก ลกkola dopravnรก vย ลฝiline

Priebeh zamestnania:

  • 1975 โ€“ 1978 Pรดdohospodรกrsky projektovรฝ รบstav vย Bratislave (projektant cestnej infraลกtruktรบry aย geodet),
  • 1978 โ€“ 1992 Sprรกva Vรฝchodnej drรกhy vย Bratislave (terajลกie ลฝeleznice Slovenskej republiky, generรกlne riaditeฤพstvo), investiฤnรฝ odbor (referent pre prรญpravu projektov ลพelezniฤnej dopravnej infraลกtruktรบry, vedรบci Technickej dozornej sprรกvy Bratislava, zรกstupca nรกฤelnรญka odboru,
  • 1992 โ€“ 1997 REMING, s. r. o., Bratislava (riaditeฤพ aย konateฤพ spoloฤnosti, projektovรฝ manaลพรฉr)
  • 1997 โ€“ 1997 REDING, a. s., Bratislava (obchodnรฝ riaditeฤพ aย ฤlen predstavenstva)
  • 1997 โ€“ doteraz REMING Consult, a. s., (generรกlny riaditeฤพ aย predseda predstavenstva)

Sรบฤasnรฉ pรดsobenie:

  • Vedรบci Sekretariรกtu Spoloฤnosti PSKD โ€“ prevรกdzka stavby koฤพajovej dopravy
  • ฤŒlen Vedeckej rady na Stavebnej fakulte ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline
  • ฤŒlen Priemyselnej rady na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity vย Bratislave
  • ฤŒlen Zhromaลพdenia delegรกtov Slovenska Slovenskej obchodnej aย priemyselnej komory
  • ฤŒlen Slovenskej komory stavebnรฝch inลพinierov

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
Foto: archรญv Slavomรญra Podmanickรฉho

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie