Špecifiká realizácie technologického vybavenia cestných tunelov na Slovensku
Cestná doprava na Slovensku čelí rastúcej intenzite premávky, čo zvyšuje nároky na infraštruktúru. Diaľničné úseky a cestné tunely sú kľúčovými prvkami dopravnej siete a ich technologické vybavenie musí spĺňať najprísnejšie bezpečnostné a prevádzkové normy. Spoločnosť PPA CONTROLL, a. s., zohráva významnú úlohu v tejto oblasti už od roku 2002, pričom jej prvým projektom bolo technologické vybavenie diaľničného tunela Branisko.
Následne úspešne zrealizovala technologické vybavenie tunelov Horelica, Bôrik, Považský Chlmec a Bikoš a aktuálne pracuje na tuneli Višňové. PPA CONTROLL, a. s., získala cenné skúsenosti v legislatívnych a technických výzvach, ktoré využíva na zlepšenie svojich služieb a zdieľa ich s odbornou verejnosťou.
Protipožiarna bezpečnosť tunelov – legislatívne požiadavky
Protipožiarna bezpečnosť tunelov je riešená v predpise MD SR TP 099, ktorý sa odvoláva v niektorých častiach na konkrétne normy STN aj ATN®, vyhlášku a niektoré požiadavky určuje priamo. Je dôležité si uvedomiť, že tunel je špeciálna stavba a každý priestor a v ňom inštalované zariadenia je nevyhnutné posúdiť zvlášť, aby bol bezpečný a funkčný ako celok.
Na zabezpečenie protipožiarnej bezpečnosti v tuneli je nutné pristupovať k problematike prostredníctvom dynamického návrhu opatrení, t. j. na základe času, typu a miesta vzniknutého nebezpečenstva sa spustia udalosti podľa vopred určeného scenára.
Požiarne úseky, požiarne zóny a únikové cesty v tuneli
Podľa STN EN 1991-1-2 sú pre projektantov stanovené jasné kritériá na dimenzovanie požiarnych úsekov a na požadovanú odolnosť materiálov proti vysokým teplotám.
Požiarne úseky v tuneli sú určené projektom Protipožiarnej bezpečnosti tunela (ďalej PBT), ktorý slúži ako podklad pre zhotoviteľa technologickej časti. Platná legislatíva slúži ako mustra na vytvorenie tohto projektu, konkrétne riešenie a požiadavky sú však zodpovednosťou špecialistu požiarnej ochrany v úzkej spolupráci s technológom, investorom a budúcim prevádzkovateľom. Projekt PBT slúži technológovi na návrh požiarnotechnických zariadení a stanovuje požiadavky na inštalované zariadenia a systémy.
Delenie na požiarne úseky má stavebne zabrániť šíreniu požiaru medzi susednými priestormi. Požiarne zóny v tuneli stanovuje koordinátor technologickej časti podľa jednotlivých technologických systémov vstupujúcich do procesu detegovania udalosti, spustenia bezpečnostných opatrení, zabezpečenia podmienok na bezpečný únik osôb a následne bezpečný zásah HaZZ.
Úlohou rozdelenia tunela a súvisiacich objektov na požiarne zóny je stanovenie určitej ohraničenej oblasti, kde sa predpokladá vznik požiaru, ako aj kritickej udalosti, ktorá môže zapríčiniť požiar.
Únikové cesty v tuneli sú navrhnuté v projekte PBT na základe požiadaviek a postupov v TP 099. Treba uviesť odlišnosti v terminológii TP 099 oproti vyhláške MV SR č. 94/2004 Z. z. a v bežných stavbách.
V bežných stavbách sú už pri návrhu stavebnej časti pevne určené požiarne úseky, chránené a nechránené únikové cesty a návrh umiestnenia a funkcie požiarnych zariadení. V tuneli je toto delenie dynamické v závislosti od typu a miesta vzniknutej udalosti.
Za bežnej prevádzky tunela sú tunelové rúry nechránenými únikovými cestami a paradoxne priestor priečneho prepojenia je chránenou únikovou cestou, aj keď sa podľa definície vyhlášky MV SR č. 94/2004 Z. z. nekončí v chránenej únikovej ceste ani na voľnom priestranstve.
V prípade požiaru podľa TP 099 je zasiahnutá tunelová rúra nechránená úniková cesta a druhá tunelová rúra je dynamicky vzniknutá chránená úniková cesta. Až v tomto okamihu sa budú chránené únikové cesty priečneho prepojenia končiť v chránenej únikovej ceste (platí len pre požiar v tunelovej rúre). Ak vznikne požiar v inom priestore, priečne prepojenie nie je únikovou cestou, teda označenie chránená úniková cesta stráca zmysel.
Funkčnosť zariadení a systémov
Počas požiaru je kľúčová pre bezpečný únik osôb a zaisťuje bezpečnosť jednotiek HaZZ počas zásahu.
Trvalá dodávka elektrickej energie pri požiari (ďalej TDEE) je zabezpečenie napájania pre zariadenia funkčné počas požiaru. Problematika je riešená v STN 92 0203: 2013, technické detaily sú uvedené v ATN® 004: 2024-04. Dôraz sa kladie na vyhotovenie, umiestnenie a požiarne vlastnosti zdrojov, rozvádzačov a zariadení, káblov a trás (požiarna odolnosť, funkčná odolnosť v požiari a reakcia na oheň).
Pre bezpečnosť ľudí sú inštalované káble s príslušnou triedou reakcie na oheň s nízkym obsahom halogénov. Špeciálne požiadavky na vybrané zariadenia v tuneli funkčné počas požiaru sú definované v TP 029, TP 093, TP 099, TKP 40. Takisto možno definovať požiadavky v nových TP, VL, TKP, TeŠp a pod., prípadne v podkladoch pre verejné obstarávanie konkrétneho diela.
Záver
V súčasnosti platná legislatíva jednoznačne nerieši požiadavky na stavebnú a technologickú časť cestných tunelov ani na protipožiarnu bezpečnosť v tuneloch. Vyhláška MV SR č. 94/2004 Z. z. neplatí v tuneloch, preto treba použiť TP 099, pričom sa zabúda na definíciu banského diela podľa vyhlášky 21/1989 Zb. §2.
Nad tým všetkým je dlhý čas verejného obstarávania, technologický pokrok a nárast potrebných investícií. Treba si uvedomiť, že cestné tunely sú jedinečné stavby. Tento článok zdôrazňuje potrebu zlepšenia spolupráce medzi stavebnými a technologickými tímami a tiež volá po aktualizácii legislatívy, aby lepšie reflektovala moderné technologické možnosti a špecifiká jednotlivých projektov.
www.ppacontroll.sk
TEXT: Ing. Gabriela Vaňová
Hlavný inžinier projektu pre Technologické vybavenie D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové
Zdroj: PR článok PPA CONTROLL, a.s.