Stavba 12,5-kilometrového úseku diaľnice D3 medzi Hodějovicami a Třebonínom je ukončená
Už čoskoro sa vodiči prevezú po novom úseku diaľnice D3 Hodějovice – Třebonín, ktorým sa diaľnica D3 zase priblížila k hraniciam s Rakúskom. Stavbu v hodnote približne 6 miliárd Kč stavala slovenská akciová spoločnosť Doprastav v rokoch 2019 – 2024. Súčasťou úseku je 23 mostov, z toho dve veľké estakády s dĺžkami 797 a 452 m.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotoviteľ: Združenie firiem Doprastav, a.s., a Salini Impregilo S.p.A.
Generálny projektant: SUDOP EU a.s.
Kategória: D 27,5/120
Dĺžka stavby: 12 536 m
Plocha vozovky diaľnice D3: 246 031 m2
Počet križovatiek:
– mimoúrovňových: 3
– úrovňových stykových: 4
– úrovňových okružných: 3
Počet preložiek ciest:
– I. triedy: 1
– II. triedy: 2
– III. triedy: 7
Celková dĺžka preložiek ciest:
– I. triedy: 0,661 km
– II. triedy: 0,731 km
– III. triedy (vrátane úsekov na mostoch): 2,618 km
Počet mostov:
– diaľničných 17
– cestných: 3
– železničných: 3
Počet objektov protihlukových stien: 7
Celková dĺžka protihlukových stien (vrátane úsekov na mostoch): 3,220 km
Zemné práce – celková kubatúra: výkopy 2 071 mil. m3,
násypy 2 391 mil. m3
Stavbu realizoval Doprastav prevažne svojimi pracovníkmi, na rôznych podružných prácach sa podieľali aj poddodávateľské firmy. Pri takom obrovskom tempe nasadenia je vždy náročné udržať vysokú kvalitu diela celý čas výstavby, no ľudia spoločnosti odviedli vynikajúcu prácu aj pri tých najzložitejších situáciách.
Vďaka stavbe sa skráti čas jazdy od Českých Budějovíc smerom k hraniciam s Rakúskom a zároveň sa odľahčí doprava cez České Budějovice.
O veľkosti projektu svedčí aj to, že sa na diaľnici s dĺžkou 12 536 m položilo 246 031 m2 asfaltových vozoviek, približne 25 km kanalizácií a 7 portálov s veľkorozmernými značkami. Po celej dĺžke trasy sa vybudoval diaľničný SOS systém
vrátane meteostaníc, automatických sčítačov dopravy a kamerového dohľadu. Zároveň sa v rámci stavby vybudovalo 3,2 km protihlukových stien, tri veľké mimoúrovňové križovatky, 16 retenčných nádrží a dažďových usadzovacích nádrží, takmer 30 km oceľových zvodidiel a 1 200 m betónových zvodidiel.
Mosty na diaľničnom úseku
Výstavba mostov, ktorých bolo spolu 23, bola takisto náročná. Tri mosty boli na železnici a ich výstavba prebiehala posledného 1,5 mesiaca pri výluke, kedy bola pôvodná trasa presmerovaná na nový úsek a na nové mosty. Výluku sa podarilo dodržať presne podľa harmonogramu vďaka veľkému nasadeniu všetkých pracovníkov. Práce sa zrealizovali na vysokej profesionálnej úrovni, čo ocenili aj zástupcovia železníc.
Cestné mosty na diaľnici, ktorých je 17, boli realizované rôznymi technológiami. Najdlhšia estakáda – diaľničný most cez Malšu – s dĺžkou 797 m bola budovaná na výsuvnej skruži ako spojitá predpätá trámová konštrukcia s 19 poľami a s dvojtrámovým priečnym rezom. Výsuvnú skruž dodala nórska firma Strukturas. Celá skruž má dĺžku 93 m, hmotnosť 525 ton a jej efektivita spočíva hlavne v rýchlom presune medzi jednotlivými poľami mosta a v relatívne krátkom čase prípravy debnenia na ďalšiu betonáž.
Druhá najdlhšia estakáda, Most cez údolie Plavnice, s dĺžkou 452 m je spojitá spriahnutá oceľobetónová trámová konštrukcia s 11 poľami s dvojtrámovým priečnym rezom. Pri opore OP1 sa zriadila výrobňa pre pravý a ľavý most, kde prebiehalo zváranie oceľovej konštrukcie. Následne bola oceľová konštrukcia (zložená z dvoch oceľových nosníkov a priečnikov) vysunutá postupne do konečnej polohy tlačným zariadením. Dĺžka jednotlivých polí bola 42 m. Po záverečnom výsuve bola konštrukcia spustená na kalotové ložiská.
Ďalšie mosty boli realizované z mostných predpätých prefabrikovaných nosníkov a ako predpäté monolitické konštrukcie na podpornej skruži.
Postup prác a aktuálny stav
Stavbe sa nevyhli ani neočakávané udalosti, ktoré prispeli k predĺženiu termínu ukončenia stavby.
Azda najvýznamnejším bol zaznamenaný zosuv pôdy v úseku dlhom približne 200 m. V súvislosti s tým bolo potrebné vybudovať pilótovú stenu, do ktorej bol svah ukotvený. Takisto bolo zaznamenané sadanie opory pri moste cez údolie Plavnice a na trase sa našli aj neočakávané staré banské diela.
V neposlednom rade mala na postup prác veľký vplyv pandémia koronavírusu Covid-19, nepriaznivé počasie, ktoré spôsobilo aj škody na stavbe a vyskytlo sa mnoho ďalších problémov, ktoré bolo treba počas výstavby riešiť.
Projekt si vyžiadal aj vysoké bezpečnostné opatrenia, no vďaka nim počas celej výstavby nedošlo k žiadnemu vážnejšiemu zraneniu.
Najdlhšia estakáda – diaľničný most cez Malšu – má dĺžku 797 m a bola budovaná na výsuvnej skruži.
Stavba sa odovzdala do premávky v septembri 2024. Práce však budú pokračovať ešte do konca júna 2025. Bude potrebné ukončiť rekultivácie plôch dočasného záberu, realizovať termálne mapovanie na vozovke diaľnice, ošetriť vegetáciu a zabezpečiť opravy existujúcich komunikácií.
oceľobetónová trámová konštrukcia. | Zdroj: Doprastav
Veríme, že dielo v krásnom prostredí južných Čiech odovzdávame vo vysokej kvalite a s dobrým pocitom, že sme prispeli k zvýšeniu úrovne dopravy v Českej republike.
T&F → Doprastav, a.s.