Stavba ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR v treťom roku výstavby
Stavba je integrálnou súčasťou vopred určeného cezhraničného úseku Bratislava – Břeclav a zároveň súčasťou medzinárodného projektu spájajúceho slovenskú a českú hranicu cez Bratislavu so slovensko-maďarskou hranicou. Modernizovaná železničná trať je súčasťou trate č. 126A Bratislava hl. st. – Kúty – Lanžhot, ČR.
Stavebné práce na modernizácii trate sú realizované na stavbe A s názvom ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR (obr. 1), ktorá zahŕňa úseky z Devínskej Novej Vsi po Malacky (dĺžka 24,286 km) a z Kútov po hranicu s Českou republikou za riekou Morava (dĺžka 6,81 km).
V rámci stavby B ŽSR, Implementácia ERTMS na úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR sa implementuje celý úsek s dĺžkou 73,516 km, pričom na traťovom úseku B.2 Malacky (mimo) – Kúty (sžkm 25,670 – 68,090) zhotoviteľ vyprojektuje a zrealizuje len systém GSM-R (bez ETCS Level 2) tak, aby nedošlo ku kolízii s budúcou modernizáciou trate a implementáciou ETCS Level 2 na úseku železničnej trate Malacky (mimo) – ŽST Kúty. Predmet zmluvy o dielo zahŕňa vyhotovenie projektovej dokumentácie, zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti a realizácie diela vrátane koordinácie stavby A a stavby B vo fáze projektovej prípravy aj realizácie diela.
Objednávateľom stavby sú Železnice Slovenskej republiky Bratislava (ŽSR), zhotoviteľom je taliansko-slovenské združenie JV ICM – VÁHOSTAV – SK. Vedúcim členom združenia je spoločnosť ICM S.p.A Vicenza, druhým členom je spoločnosť VÁHOSTAV – SK, a. s. Projektové a inžinierske činnosti vykonáva združenie firiem pod vedením REMING CONSULT, a. s., Bratislava, a s členmi MORAVIA CONSULT Olomouc a TRANSGEO Sofia. Stavba je financovaná z európskych zdrojov – z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Zmluva sa riadi zmluvnými podmienkami žltého FIDIC-u, prvého vydania z roku 1999 (vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov FIDIC) v zmysle Naprojektuj a postav. Zmluva o dielo nadobudla účinnosť v septembri 2020, akceptovaná zmluvná hodnota stavby je 274 985 419,17 eura bez DPH. Ukončenie výstavby sa v zmysle dodatku č. 4 predpokladá do 24. 5. 2024.
Cieľom modernizácie je zjednotiť predmetný úsek trate so železničným systémom v Európskej únii, zabezpečiť optimálnu úroveň integrácie a interoperability v súlade s nariadením EÚ č. 1299/2014 a so smernicou o interoperabilite 2008/57/ES, skrátiť cestovný čas a podporiť rozdelenie používania jednotlivých druhov dopravy smerom k využívaniu železničnej dopravy.
Zmodernizovaním predmetného traťového úseku stúpne traťová rýchlosť až do 200 km/h (s miestnymi obmedzeniami), zvýši sa bezpečnosť na železničných tratiach odstraňovaním úrovňových križovaní železničnej trate s pozemnými komunikáciami a ich nahrádzaním mimoúrovňovými objektmi (nadjazdy, podjazdy, podchody a pod.), zredukuje sa hluk a zabezpečí bezbariérovosť staníc a nástupíšť. Modernizáciou trate sa dosiahne skvalitnenie jej technických parametrov pomocou zvýšenia jej technickej vybavenosti integráciou moderných a progresívnych prvkov so súbežnou inováciou zabezpečovacích systémov a systémov riadenia dopravy.
Členenie stavby
Počas roka 2022 sa členenie stavby aktualizovalo s cieľom akcelerovať výkon inžinierskej činnosti zhotoviteľa (získavanie právoplatných územných rozhodnutí pre jednotlivé UČS) v súvislosti s elimináciou obštrukcií a nekonania dotknutých tretích strán (napr. v rámci UČS 03 Plavecký Štvrtok) a v neposlednom rade kvôli miestne príslušným dôvodom, keďže stavba sa končí na území Českej republiky (vznik novej UČS 13). To sa dialo v úzkej koordinácii s objednávateľom a generálnym projektantom.
Porovnanie aktuálneho členenia stavby so stavom zo začiatku roka 2022 je zrejmé z obr. 2. Stavba zostáva primárne delená na stavbu A a stavbu B, ktoré obsahujú ďalšie ucelené časti stavby (UČS). Stavba A s názvom ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR obsahuje spolu dva úseky, 8 častí (pribudli 4 časti identické s UČS 01 až UČS 04 a pre územie ČR UČS 13) a 525 stavebných objektov (SO) a 156 prevádzkových súborov (PS), čo je spolu 681 SO a PS (v 2/2022 to bolo spolu 624).
Realizačne zahŕňa stavebné a technologické úpravy na 31,096 km železničnej trate vrátane komplexnej rekonštrukcie železničných staníc Zohor a Malacky a zastávok Devínske Jazero, Plavecký Štvrtok a Brodské. Stavba B s názvom ŽSR, Implementácia ERMTS na úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR obsahuje spolu tri úseky, 9 častí (pribudli 4 časti identické s UČS 01 až UČS 04 a časť pre implementáciu v ČR) a obsahuje 53 SO a 53 PS, čo je spolu 106 SO a PS (v 2/2022 to bolo spolu 90). Realizačne zahŕňa stavebné a technologické úpravy súvisiace s implementáciou ERMTS na 73,516 km železničnej trate.
Aktuálne je tak na stavbách A a B spolu 787 SO a PS (578 SO a 209 PS), čo predstavuje od februára 2022 nárast o 73 objektov v rámci objektovej skladby celej stavby. K nárastu počtu objektov došlo v priebehu stavebného konania aj z dôvodu nevyhnutného delenia niektorých objektov z pohľadu ich budúceho správcovstva.
Aktuálny stav v inžinierskej a projektovej činnosti
Stavba sa nachádza na území dvoch krajov Slovenskej republiky (Bratislavského a Trnavského) a Juhomoravského kraja v Českej republike. V SR zasahuje štyri okresy, v ČR jeden a pretína 19 katastrálnych území (plus jedno v ČR). Z tohto pohľadu ide o mimoriadne zložitú stavbu z hľadiska výkonu inžinierskej činnosti, majetkovoprávneho vysporiadania a komunikácie s miestnymi samosprávami, dotknutými tretími stranami a orgánmi štátnej správy nielen v SR, ale aj v ČR.
Preto, ako uvádzame v predchádzajúcom odseku, bolo nutné upraviť členenie stavby na viaceré časti a zvýšiť šancu získať právoplatné kladné rozhodnutia/povolenia v rámci jednotlivých územných a stavebných konaní. Združenie spoločne s objednávateľom disponuje v tomto čase všetkými právoplatnými územnými rozhodnutiami (ÚR) na stavbe A v úseku A2 Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR (UČS 10 až UČS 13). V úseku A1 sú ÚR správoplatnené pre UČS 01 a UČS 02 (traťový úsek Devínska Nová Ves až Zohor železničná stanica). V januári tohto roku bolo vydané územné rozhodnutie pre UČS 04 ŽST Malacky (sžkm 23,200 – 25,670) a čaká sa na nadobudnutie jeho právoplatnosti.
Z dôvodu doručenia nesúhlasného záväzného stanoviska obce Plavecký Štvrtok sa neúmerne predlžuje územné konanie pre UČS 03 Zohor (mimo) – Malacky (mimo), sžkm 13,800 – 23,200. Táto skutočnosť skomplikovala aj územné konanie na celej stavbe B. Združenie predpokladá, že v dôsledku nového členenia tejto stavby na jednotlivé UČS dôjde k urýchleniu konaní obdobne ako v konaniach na ucelených častiach stavby A.
Právoplatné stavebné povolenie (SP) bolo vydané na stavbe A pre časť stavby A.2.1.2 Brodské (mimo) – štátna hranica SR/ČR (sžkm 72,750 – 74,900) na slovenskej (UČS12) aj na českej strane (UČS 13). Pre časť stavby A.2.1.1 (UČS 11) Brodské (mimo) – Brodské (sžkm 71,600 – 72,750) je vydané právoplatné stavebné povolenie v línii železničnej trate (majetok ŽSR), pričom v máji 2023 sa očakáva vydanie SP aj pre objekty na pozemkoch iných osôb. Vydanie SP pre časť stavby A.2.2 (UČS 10) Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 2. časť (sžkm 68,090 – 71,600), sa očakáva v júni 2023.
Realizácia stavby
V súlade s platnou povoľovacou legislatívou začalo združenie vo februári 2022 realizovať práce na časti stavby A.2.1.2 Brodské (mimo) – štátna hranica SR/ČR (sžkm 72,750 – 74,900).
Zrealizovali sa výruby a prístupové cesty k mostnému objektu SO 12-33-04 Kúty – št. hranica SR/ČR, prestavba železničného mosta v nžkm 74,410 (ev. km 74,386) na slovenskej aj českej strane.
Mostný objekt je v rámci harmonogramu stavby na kritickej ceste, čomu sa prispôsobili aj stavebné postupy. Práce prebiehajú počas výluky koľaje č. 2 smerom na Břeclav. Zároveň prebehla demontáž pôvodného oceľového mosta a vybúrala sa pôvodná opora na slovenskej strane (UČS 12). V tomto čase, po zrealizovaní špeciálneho zakladania technológiou veľkopriemerových pilót, prebiehajú armovacie práce na základe podpery nového oceľového mosta (obr. 3).
Súbežne s touto činnosťou sa na trase novej koľaje smerom na Břeclav realizujú práce na železničnom spodku a zvršku vrátane trakčného vedenia. V tejto trase s dĺžkou približne 200 m od novej opory je zrealizovaná spevnená plošina pre budúci výsuv nového oceľového mosta. Začala sa takisto predmontáž samotnej nosnej oceľovej konštrukcie (obr. 4).
Od februára 2023 sa začali tiež práce na českej strane (UČS 13) na rámovom priepuste SO 13-33-02 Nový železničný most v nžkm 74,497. Stavebné práce prebiehajú v rámci výluky tiež na prestavbách dvoch mostných objektov, a to SO 12-33-01 Kúty – št. hranica SR/ČR, prestavba železničného mosta v nžkm 73,232 (ev. km 73,210) a SO 12-33-02 Kúty – št. hranica SR/ČR, prestavba železničného mosta v nžkm 73,489 (ev. km 73,466).
Zrealizovalo sa ich smerové vysunutie a následne sa začalo s výstavbou mostných opôr (obr. 5). Na časti stavby A.2.1.1 Brodské (mimo) – Brodské (sžkm 71,600 – 72,750) (UČS 11) sa začali v novembri 2022 prípravné a výrubové práce a práce na zariadení staveniska.
Záver
Stavbe sa nevyhýbajú komplikácie, hlavne v oblasti inžinierskej činnosti. Združenie bolo v úzkej súčinnosti s objednávateľom a projektantom nútené aktualizovať členenie stavby, aby eliminovalo negatívne stanoviská tretích strán a umožnilo akcelerovať činnosť vedúcu k vydaniu územných rozhodnutí a stavebných povolení. Práce sa realizujú všade tam, kde to umožňuje právoplatná povoľovacia legislatíva, od decembra 2022 aj na časti stavby na území Českej republiky (UČS 13) v úzkej koordinácii prác so zhotoviteľom českého úseku železničnej trate smerom na Břeclav.
TEXT: Ing. Mojmír Štefanec,
Ing. Roman Skácel
FOTO: VÁHOSTAV – SK, a. s.
Mojmír Štefanec je obchodný riaditeľ divízie Slovensko v spoločnosti VÁHOSTAV – SK, Roman Skácel pôsobí v spoločnosti VÁHOSTAV – SK a v združení realizujúcom predmetnú stavbu na pozícii inžiniera projektu.
Zdroje:
1. VÁHOSTAV – SK, a. s., Bratislava
2. Združenie JV ICM – VÁHOSTAV – SK
3. DSPRS – Dokumentácia pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby
4. www.zsr.sk.