R2 Krivรกล โ Mรฝtna: vรฝstavba nosnej konลกtrukcie estakรกdy technolรณgiami letmej betonรกลพe i postupnรฉho vรฝsuvu
Pre spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vรฝstavba รบseku rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกล โ Mรฝtna jednรฝm zย kฤพรบฤovรฝch aย najvรคฤลกรญch aktuรกlne realizovanรฝch stavebnรฝch diel na Slovensku. STRABAG sa na projekte รบฤastnรญ prostrednรญctvom zdruลพenia R2 Mรฝtna. Investorom projektu je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ.
Predmetnรฝ รบsek spรกja dve dnes uลพ jestvujรบce ฤasti tohto cestnรฉho koridoru: R2 Pstruลกa โ Krivรกล, na ktorรฝ sa bude novรก rรฝchlostnรก cesta napรกjaลฅ aย ktorรฝ bol otvorenรฝ vย roku 2015, aย รบsek R2 Mรฝtna โ Lovinobaลa, Tomรกลกovce, ktorรฝ bol motoristom sprรญstupnenรฝ vย zรกvere roku 2022. ล tvorprรบdovรก cesta medzi obcami Krivรกล aย Mรฝtna bude maลฅ po dobudovanรญ celkovรบ dฤบลพku 9 104 metrov, priฤom takmer na polovici tohto รบseku bude cesta viesลฅ estakรกdou nad รบrovลou terรฉnu.
รdolรญm Krivรกnskeho potoka bude viesลฅ estakรกda sย dฤบลพkou takmer 4 400 metrov. Tvoria ju stavebnรฉ objekty SO 209-01 (DC1 โ DC4) aย SO 209-02 (DC1 โ DC4). Tรญm dopravnรฉho staviteฤพstva spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., mรก prostrednรญctvom svojich expertov na mostnรฉ stavby na starosti vรฝstavbu troch dilataฤnรฝch celkov, ktorรฉ sa realizujรบ dvomi rรดznymi technolรณgiami:
- SO 209-01 DC3 s dฤบลพkou 700 m je budovanรฝ technolรณgiou letmej betonรกลพe,
- SO 209-02 DC3 + DC4 so sรบhrnnou dฤบลพkou 800 m sรบ budovanรฉ technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie.
SO 209-01 DC3
Dilataฤnรฝ celok sa nachรกdza pribliลพne v miestach odboฤky z cesty I/16 smerom na obec Dolnรก Bzovรก. Jeho nosnรก konลกtrukcia (NK) je z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu C50/60 a v prieฤnom reze je tvorenรก monolitickou komorou, ktorรก je po stranรกch rozลกรญrenรก prefabrikovanรฝmi vzperami a spriahnutรก mostovkovou doskou.
V pozdฤบลพnom smere vytvรกra spojitรฝ nosnรญk so 6 podperami s rozpรคtรญm 50,0 + 105,0 + 120,0 + 150,0 + 120,0 + 105,0+ 50,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je premennรก, od 3,55 m v poli aลพ po 9,05 m (6,55 m) nad podperami. Celkovรก ลกรญrka mosta je konลกtantnรก, 27,50 m, a geometria NK odpovedรก trasovaniu navrhnutej rรฝchlostnej cesty.
Spodnรบ stavbu tvorรญ ลกestica podpier (P17 โ P22) sย ich zรกkladmi. Kaลพdรก podpera sa skladรก zย dvoch stojok sย konลกtantnรฝm prierezom budovanรฝch vย pracovnรฝch celkoch sย dฤบลพkou 5,0 m pomocou ลกplhacieho prekladanรฉho debnenia. Podpery 19 aย 20 sรบ do zรกkladov aย nosnej konลกtrukcie votknutรฉ (tzv. rรกmovรฉ spojenie). Ostatnรฉ podpery (17, 18, 21 aย 22) sรบ zhotovenรฉ ako kyvnรฉ steny, ฤo znamenรก, ลพe so zรกkladom aย sย nosnou konลกtrukciou sรบ spojenรฉ cez vrubovรฉ kฤบby.
Vzhฤพadom na rรดzne geologickรฉ, materiรกlovรฉ aย terรฉnne podmienky sa jednotlivรฉ podpery budovali sย pouลพitรญm rรดznych technolรณgiรญ zaistenia vรฝkopu aย zaloลพenia. Vย prรญpade podpery P18 bolo potrebnรฉ vรฝkop zaistiลฅ lanovรฝmi kotvami, klincami aย striekanรฝmi betรณnmi, zatiaฤพ ฤo podpera P20 mala vรฝkop zaistenรฝ ลกtetovnicovรฝmi stenami.
Zakladanie bolo tieลพ prispรดsobenรฉ geologickรฝm podmienkam, ฤoho vรฝsledkom sรบ 4 podpery zaloลพenรฉ na mikropilรณtach, 1 podpera na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach a 1 podpera zaloลพenรก ploลกne. Realizรกcia nosnej konลกtrukcie prebieha v nasledujรบcej postupnosti:
- zhotovenie zรกrodkov,
- zhotovenie lamiel,
- montรกลพ prefabrikovanรฝch vzpier,
- betonรกลพ konzol,
- montรกลพ dilataฤnรฝch nosnรญkov.
Zรกrodky NK sa nachรกdzajรบ nad podperami a umoลพลujรบ nasadenie betonรกrskych vozรญkov pre zhotovenie NK a prenesenie zaลฅaลพenia z NK do podpery. S podperami sรบ spojenรฉ rรกmovo alebo vrubovรฝmi kฤบbmi. Po zhotovenรญ zรกrodku sa naล nasadia betonรกrske vozรญky a realizujรบ sa lamely, ฤรญm sa zhotovรญ vahadlo. Lamely sa betรณnujรบ naraz, v plnom priereze. Celkovรฝ poฤet zhotovenรฝch lamiel je 147.
Po zhotovenรญ lamiel sa na komorovรฝ nosnรญk osadia prefabrikovanรฉ ploลกnรฉ vzpery. Tie sa uloลพia do kapsy zhotovenej vย chrbticovom nosnรญku aย montรกลพnymi tyฤami ukotvia do jadra komorovรฉho nosnรญka. Poฤet prefabrikovanรฝch vzpier je 562. Nรกsledne sa po osadenรญ potrebnรฉho poฤtu prefabrikovanรฝch vzpier zhotovรญ spriahnutรก mostovkovรก doska.
Nosnรก konลกtrukcia bude predopnutรก v pozdฤบลพnom aj prieฤnom smere. V pozdฤบลพnom smere je konลกtrukcia predopnutรก nasledujรบcimi kรกblami: konzolovรฉ kรกble (vลกetky kรกble z 19 lรกn), kรกble spojitosti (kรกble tvorenรฉ z 19 a 27 lรกn), poฤพovรฉ kรกble (vลกetky kรกble z 19 lรกn), voฤพnรฉ kรกble (vลกetky kรกble z 31 lรกn).
Vย prieฤnom smere je konลกtrukcia predopnutรก kรกblami tvorenรฝmi 5 lanami, vย zvislom smere je konลกtrukcia predpรคtรก kรกblami zย 12 lรกn. Na priฤพahlรฉ dilataฤnรฉ celky sa SO 209-01 DC3 pripojรญ pomocou dilataฤnรฝch nosnรญkov, ktorรฉ zabezpeฤia plynulosลฅ deformรกciรญ jednotlivรฝch ฤastรญ nosnej konลกtrukcie. Dilataฤnรฝ nosnรญk bude kotvenรฝ do koncovรฝch prieฤnikov vย ฤele nosnej konลกtrukcie aย podopretรฝ na stuลพujรบcich diafragmรกch vย lamelรกch.
Aktuรกlnu rozpracovanosลฅ priblรญลพil stavbyvedรบci Milan Botek: โPrรกce vย sรบฤasnosti prebiehajรบ predovลกetkรฝm na dokonฤenรญ realizรกcie lamiel na troch poslednรฝch vahadlรกch. Zรกroveล vลกak zaฤรญname osรกdzaลฅ prefabrikovanรฉ vzpery aย tรฝm rozลกirovaลฅ nosnรบ konลกtrukciu.
Na nedokonฤenรฝch vahadlรกch sa snaลพรญme drลพaลฅ vysokรฉ tempo, aby sa NK pospรกjala aย mohli sme sa naplno pustiลฅ do osรกdzania vzpier. ฤakรก nรกs ฤasลฅ roka sย menej stabilnรฝm poฤasรญm aย hlavne kratลกรญmi dลami, ฤo pre prรกce tohto typu, vย pomerne veฤพkej vรฝลกke nad zemou, nie je ideรกlne. Vzpier bude na tomto dilataฤnom celku 562, ฤo sรญce znie na prvรฉ poฤutie hrozivo, no verรญme, ลพe na prelome zimy aย jari 2024 budeme mรดcลฅ zaฤaลฅ sย dobetรณnovรกvanรญm mostovky do plnej ลกรญrky.โ
โล pecifikom tohto dilataฤnรฉho celku je fakt, ลพe na most nemรกme prรญstup sย mechanizmami aย inรฝmi vozidlami. Keฤลพe prefabrikovanรฉ vzpery sa osรกdzajรบ pomocou autoลพeriavu, aj ten budeme musieลฅ na mostovku vyloลพiลฅ autoลพeriavom โ rovnako ako vลกetok materiรกl, keฤลพe na most nemรดลพeme zriadiลฅ vjazd cez oporu, respektรญve priฤพahlรฝ dilataฤnรฝ celok ฤi pomocnรบ doฤasnรบ lรกvku. Okrem toho je to vลกak pomerne tradiฤnรฝ mostรกrsky projekt, na ktorรฝ mรกme dostatok skรบsenostรญ, aby nรกs niฤ nezaskoฤilo,โ dodรกva Botek.
Ocenil vลกak zapojenie BIM oddelenia, ktorรฉ jeho realizaฤnรฉmu tรญmu pomohlo najmรค vo fรกze projektovania, v ktorom spoloฤne modelovali potenciรกlne kolรญzne situรกcie. Stavebnรฝ tรญm spolupracoval s internรฝmi BIM projektantmi STRABAG-u naprรญklad na priestorovom nรกvrhu zariadenia staveniska, upresnenรญ umiestnenia veลพovรฉho ลพeriavu ฤi kontrole potenciรกlnych kolรญziรญ betonรกrskych vozรญkov na letmรบ betonรกลพ s okolitรฝm terรฉnom.
SO 209-02 DC3 + DC4
V รบdolรญ Krivรกnskeho potoka STRABAG nestavia len pomocou technolรณgie letmej betonรกลพe, dva dilataฤnรฉ celky stavebnรฉho objektu SO-209-02 sรบ realizovanรฉ pomocou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie.
Dilataฤnรฉ celky DC3 a DC4 mostnรฉho objektu tvorรญ spojitรก jednokomorovรก konลกtrukcia s veฤพmi vyloลพenรฝmi konzolami z predpรคtรฉho betรณnu. Spojenie dilataฤnรฝch celkov je realizovanรฉ na podpere 48. Oba dilataฤnรฉ celky tvorรญ zhodne 7-poฤพovรก konลกtrukcia s rozpรคtรญm 48,75 + 5 ร 60,0 + 48,75 m. Celkovรก ลกรญrka mosta je 27,50 m.
Vonkajลกie konzoly prieฤneho rezu sรบ podopretรฉ tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi vzperami sย obdฤบลพnikovรฝm prierezom sย rozmermi 0,35 ร 0,30 m, resp. 0,90 ร 0,30 m pri koncovรฝch prieฤnikoch. Vzpery sรบ navrhnutรฉ sย rozdielnou dฤบลพkou pre ฤพavรบ aย pravรบ polovicu nosnej konลกtrukcie.
Vzpery sa pri vรฝstavbe jednotlivรฝch segmentov vkladajรบ do debnenia a prostrednรญctvom vyฤnievajรบcej vรฝstuลพe monoliticky spรกjajรบ s nosnou konลกtrukciou. Nosnรก konลกtrukcia sa predpรญna v pozdฤบลพnom aj v prieฤnom smere kรกblami z lรกn EN 10138-3-Y1860S7-15,7-I-F1-C1.
Oba dilataฤnรฉ celky sรบ za รบฤelom vรฝsuvu rozdelenรฉ na 13 segmentov sย typickou dฤบลพkou 30 m, priฤom prvรฝ aย poslednรฝ segment DC3 majรบ atypickรบ dฤบลพku L = (35 m โ ยฝ D), kde D je medzera medzi ฤelami nosnรฝch konลกtrukciรญ jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkov.
Dฤบลพka atypickรฝch segmentov DC4 je 34,85 m pri prvom segmente, 22,0 m pri 12. segmente aย 42,8 m pri poslednom 13. segmente. Nosnรก konลกtrukcia sa vย prรญpade oboch dilataฤnรฝch celkov vysรบva vย zdruลพenom priereze, ฤo znamenรก, ลพe kaลพdรฝ zo segmentov sa vysรบva vย plnej ลกรญrke mostovky (26,7 m). Niveleta na DC3 aย DC4 klesรก vย celom รบseku vย smere staniฤenia vย konลกtantnom spรกde 2 %. Prieฤny sklon na moste je jednostrannรฝ, 2,50 %.
Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na kalotovรฝch loลพiskรกch na podperรกch 47, 48, 49 aย opore 55. Na ostatnรฝch podperรกch vrรกtane dilataฤnรฉho piliera 41 boli navrhnutรฉ vrubovรฉ kฤบby. Spodnรบ stavbu tvorรญ krajnรก opora 55 aย vnรบtornรฉ podpery 41 โ 54, priฤom na podpere 41 je rozhranie medzi dilataฤnรฝmi celkami DC2 aย DC3 aย na podpere 48 je rozhranie medzi dilataฤnรฝmi celkami DC3 aย DC4.
Podpery P41 โ P49 aย opora 55 sรบ zaloลพenรฉ na mikropilรณtach, podpery P52 โ P54 na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Podpery P50 aย P51 sรบ zaloลพenรฉ ploลกne.
Vรฝsuv nosnej konลกtrukcie
Vรฝsuv jednotlivรฝch segmentov sa realizuje z priestoru vรฝrobne situovanej medzi podperami P48 a P49. Vรฝrobลa je sรบstava ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ, HEB nosnรญkov a debnenia, v ktorej prebieha armovanie, betรณnovanie a predpรญnanie (sรบdrลพnรฝch 19-, 12-lanovรฝch a prieฤnych 5-lanovรฝch kรกblov) jednotlivรฝch segmentov NK v ลกรญrke celรฉho zdruลพenรฉho prierezu.
Kย prieฤniku prvรฉho segmentu je pomocou predpรญnacรญch tyฤรญ prikotvenรฝ 36 m dlhรฝ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos. Vรฝsuvnรฝ nos je pomocnรก oceฤพovรก konลกtrukcia, pรดsobiaca ako ฤพahkรก sรบฤasลฅ nosnej konลกtrukcie na redukciu priehybov nosnej konลกtrukcie aย krรกkorcovรฝch momentov poฤas vรฝsuvu. Oddebลovanie NK sa realizuje pomocou sรบstavy hydraulickรฝch piestov.
Takto zhotovenรฝ segment sa nรกsledne hydraulickรฝm krokovรฝm zariadenรญm (umiestnenรฉ na P47, resp. P50) vysunie do poลพadovanej polohy. Potom sa vo vรฝrobni vyhotovรญ nasledujรบci segment, vysunie sa aย celรฝ proces sa zopakuje niekoฤพkokrรกt aลพ do zhotovenia celej dฤบลพky dilataฤnรฉho celku.
Vย prรญpade uลพ zhotovenรฉho SO-209-02 DC3 to bolo 13-krรกt vย 2 % stรบpanรญ, pri aktuรกlne budovanom SO-209-02 DC4 to bude 12 segmentov vย 2 % klesanรญ (pole NK medzi P48 aย P49, tzv. spojovacรญ blok, sa bude realizovaลฅ vo finรกlnej pozรญcii na pevnej skruลพi). Po vysunutรญ dilataฤnรฉho celku sa zrealizujรบ voฤพnรฉ komorovรฉ 31-lanovรฉ kรกble aย vรฝsuvnรฉ loลพiskรก sa nahradia vrubovรฝmi kฤบbmi, resp. trvalรฝmi loลพiskami.
Vzhฤพadom na to, ลพe DC3 bol zย vรฝrobne vysรบvanรฝ vย smere na Zvolen, DC4 bude vysรบvanรฝ na Luฤenec aย smerovรฝ oblรบk tรฝchto dvoch dilataฤnรฝch celkov je rozdielny, bolo po dobudovanรญ DC3 potrebnรฉ upraviลฅ vรฝrobลu pre potreby vรฝstavby DC4.
Rozhodnutie realizovaลฅ oba dilataฤnรฉ celky technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie vyplynulo zo zhody medzi poลพiadavkou investora aย konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm navrhnutej nosnej konลกtrukcie, zย priestorovo-terรฉnnych podmienok vย mieste staveniska aย dostupnosti technologickรฉho vybavenia vย rรกmci koncernu STRABAG.
Vรฝhoda technolรณgie spoฤรญva predovลกetkรฝm vย tom, ลพe sa ลou dรก preklenรบลฅ komplikovanรฝ terรฉn aย celรฝ pracovnรฝ takt prebieha vo vรฝrobni โ teda na jednom mieste, kde mรก stavebnรฝ tรญm koncentrovanรฉ celรฉ svoje zรกzemie vrรกtane skladovacรญch plรดch pre stavebnรฝ materiรกl, veลพovรฝch ลพeriavov aย plรดch na rozmiestnenie ฤerpadiel pri betonรกลพach.
รskalia vรฝstavby pomocou vรฝsuvu NK priblรญลพil stavbyvedรบci Ing. Jรกn Goliaลก: โSkรบsenosti sย postupnรฝm vรฝsuvom NK zย vรฝrobne sme zรญskali naprรญklad na stavbe estakรกdy na รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka aย na tomto projekte sme ich bezpochyby zuลพitkovali. Keฤลพe realizรกcia prebieha vย reลพime โnaprojektuj aย postavโ, tzv. ลฝltรฝ FIDIC, nielen vo fรกze realizรกcie, ale uลพ aj vo fรกze projektovania aย prรญpravy prebiehali konzultรกcie medzi zodpovednรฝm projektantom Ing. Novotnรฝm (SHP, s. r. o., Brno, ฤR), ลกpecialistom pre hydrauliku Jรผrgenom Gunsche (STRABAG BMTI GmbH & Co. KG SRN), Ing. Fabiรกnom (ULMA Construccion SK, s. r. o.) aย naลกou prevรกdzkovou jednotkou PJ Mosty.
Vรฝstavba prebieha bez zรกsadnรฝch problรฉmov prรกve vฤaka tomu, ลพe poฤas projektovania sa nรกm potenciรกlne ลฅaลพkosti ฤi kolรญzie podarilo identifikovaลฅ aย predรญsลฅ im. Na ilustrรกciu mรดลพeme pouลพiลฅ aktuรกlne ฤerstvo dokonฤenรบ prestavbu vรฝrobne DC3 pre potreby DC4.
Navrhli sme pรดdorysne komplikovanรฝ tvar ลพelezobetรณnovรฝch stien, na ktorรฝch sa nachรกdzajรบ klznรฉ plochy pre vรฝsuv. Steny sรบ zhotovenรฉ tak, aby bolo po odbรบranรญ klznรฝch plรดch DC3 moลพnรฉ na nich zhotoviลฅ aj klznรฉ plochy DC4 vย inom smerovom oblรบku. Bez skรบsenostรญ zย projektov takรฉhoto typu aย takรฝchto rozmerov by len tento jeden krok vo vรฝstavbe โ โotoฤenieโ vรฝrobne โ bol neporovnateฤพne nรกkladnejลกรญ aย dlhลกie trvajรบci.
Uลกetrili sme veฤพa ฤasu, ale stรกle to bola zloลพitรก operรกcia, ktorรก trvala 5 tรฝลพdลov a vyลพadovala si precรญzne plรกnovanie nasadenia pracovnรญkov, mechanizmov a rรดznych ลกpeciรกlnych ฤinnostรญ.
Otoฤenie 1 zjednoduลกene spoฤรญvalo v demontรกลพi kompletnรฉho debnenia, odrezanรญ klznรฝch plรดch diamantovรฝm lanom, pootoฤenรญ HEB nosnรญkov 250-tonovรฝm autoลพeriavom, betonรกลพi klznรฝch plรดch v novej polohe a v opรคtovnom namontovanรญ debnenia. Sรบฤasne prebiehala demontรกลพ vรฝsuvnรฉho nosa, transport od P40 do vรฝrobne, jeho montรกลพ vo vรฝrobni a vysunutie do ลกtartovacej polohy. Sรบฤasลฅou bola aj komplikovanรก demontรกลพ a nรกslednรก montรกลพ krokovรฉho zariadenia na pilieri P50.
Aktuรกlne uลพ prebieha vรฝstavba prvรฉho segmentu DC4, ktorรฝ sa bude vysรบvaลฅ v smere na Luฤenec v 2 % klesanรญ. ล pecifikom oproti DC3 je, ลพe kรฝm NK nebude maลฅ v mieste krokovรฉho zariadenia na podpere P50 dostatoฤnรฝ prรญtlak, budeme pri vรฝsuve konลกtrukciu pomocou sรบstavy dutรฝch valcov a predpรญnacรญch tyฤรญ aj brzdiลฅ.
Prรกce vลกak pokraฤujรบ aj na dilataฤnom celku DC3, kde sa postupne demontujรบ vรฝsuvnรฉ loลพiskรก a namiesto nich sa montujรบ trvalรฉ loลพiskรก, respektรญve sa realizujรบ vrubovรฉ kฤบby. Po dokonฤenรญ tรฝchto prรกc bude nosnรก konลกtrukcia DC3 hotovรก aย nasledovaลฅ bude realizรกcia prรญsluลกenstva mosta vย podobe rรญms, izolรกciรญ, liatych asfaltov, asfaltobetรณnovรฝch vrstiev, zvodidiel, zรกbradlรญ, protihlukovรฝch stien aย odvodnenia.
TEXT Aย FOTO: STRABAG, s. r. o.