Prรกce na armovanรญ a debnenรญ jednรฉho zo segmentov nosnej konลกtrukcie vo vรฝrobni

R2 Krivรกลˆ โˆ’ Mรฝtna: vรฝstavba nosnej konลกtrukcie estakรกdy technolรณgiami letmej betonรกลพe i postupnรฉho vรฝsuvu

Pre spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vรฝstavba รบseku rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna jednรฝm zย kฤพรบฤovรฝch aย najvรคฤลกรญch aktuรกlne realizovanรฝch stavebnรฝch diel na Slovensku. STRABAG sa na projekte รบฤastnรญ prostrednรญctvom zdruลพenia R2 Mรฝtna. Investorom projektu je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ.

Predmetnรฝ รบsek spรกja dve dnes uลพ jestvujรบce ฤasti tohto cestnรฉho koridoru: R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ, na ktorรฝ sa bude novรก rรฝchlostnรก cesta napรกjaลฅ aย ktorรฝ bol otvorenรฝ vย roku 2015, aย รบsek R2 Mรฝtna โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce, ktorรฝ bol motoristom sprรญstupnenรฝ vย zรกvere roku 2022. ล tvorprรบdovรก cesta medzi obcami Krivรกลˆ aย Mรฝtna bude maลฅ po dobudovanรญ celkovรบ dฤบลพku 9 104 metrov, priฤom takmer na polovici tohto รบseku bude cesta viesลฅ estakรกdou nad รบrovลˆou terรฉnu.

รšdolรญm Krivรกnskeho potoka bude viesลฅ estakรกda sย dฤบลพkou takmer 4 400 metrov. Tvoria ju stavebnรฉ objekty SO 209-01 (DC1 โ€“ DC4) aย SO 209-02 (DC1 โ€“ DC4). Tรญm dopravnรฉho staviteฤพstva spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., mรก prostrednรญctvom svojich expertov na mostnรฉ stavby na starosti vรฝstavbu troch dilataฤnรฝch celkov, ktorรฉ sa realizujรบ dvomi rรดznymi technolรณgiami:

  • SO 209-01 DC3 s dฤบลพkou 700 m je budovanรฝ technolรณgiou letmej betonรกลพe,
  • SO 209-02 DC3 + DC4 so sรบhrnnou dฤบลพkou 800 m sรบ budovanรฉ technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie.
SO 209-01 DC3 budovanรฝ pomocou technolรณgie letmej betonรกลพe
SO 209-01 DC3 budovanรฝ pomocou technolรณgie letmej betonรกลพe | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

SO 209-01 DC3

Dilataฤnรฝ celok sa nachรกdza pribliลพne v miestach odboฤky z cesty I/16 smerom na obec Dolnรก Bzovรก. Jeho nosnรก konลกtrukcia (NK) je z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu C50/60 a v prieฤnom reze je tvorenรก monolitickou komorou, ktorรก je po stranรกch rozลกรญrenรก prefabrikovanรฝmi vzperami a spriahnutรก mostovkovou doskou.

V pozdฤบลพnom smere vytvรกra spojitรฝ nosnรญk so 6 podperami s rozpรคtรญm 50,0 + 105,0 + 120,0 + 150,0 + 120,0 + 105,0+ 50,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je premennรก, od 3,55 m v poli aลพ po 9,05 m (6,55 m) nad podperami. Celkovรก ลกรญrka mosta je konลกtantnรก, 27,50 m, a geometria NK odpovedรก trasovaniu navrhnutej rรฝchlostnej cesty.

Spodnรบ stavbu tvorรญ ลกestica podpier (P17 โˆ’ P22) sย ich zรกkladmi. Kaลพdรก podpera sa skladรก zย dvoch stojok sย konลกtantnรฝm prierezom budovanรฝch vย pracovnรฝch celkoch sย dฤบลพkou 5,0 m pomocou ลกplhacieho prekladanรฉho debnenia. Podpery 19 aย 20 sรบ do zรกkladov aย nosnej konลกtrukcie votknutรฉ (tzv. rรกmovรฉ spojenie). Ostatnรฉ podpery (17, 18, 21 aย 22) sรบ zhotovenรฉ ako kyvnรฉ steny, ฤo znamenรก, ลพe so zรกkladom aย sย nosnou konลกtrukciou sรบ spojenรฉ cez vrubovรฉ kฤบby.

Prรกce na armovanรญ a debnenรญ jednรฉho zo segmentov nosnej konลกtrukcie vo vรฝrobni
Prรกce na armovanรญ a debnenรญ jednรฉho zo segmentov nosnej konลกtrukcie vo vรฝrobni | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Vzhฤพadom na rรดzne geologickรฉ, materiรกlovรฉ aย terรฉnne podmienky sa jednotlivรฉ podpery budovali sย pouลพitรญm rรดznych technolรณgiรญ zaistenia vรฝkopu aย zaloลพenia. Vย prรญpade podpery P18 bolo potrebnรฉ vรฝkop zaistiลฅ lanovรฝmi kotvami, klincami aย striekanรฝmi betรณnmi, zatiaฤพ ฤo podpera P20 mala vรฝkop zaistenรฝ ลกtetovnicovรฝmi stenami.

Zakladanie bolo tieลพ prispรดsobenรฉ geologickรฝm podmienkam, ฤoho vรฝsledkom sรบ 4 podpery zaloลพenรฉ na mikropilรณtach, 1 podpera na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach a 1 podpera zaloลพenรก ploลกne. Realizรกcia nosnej konลกtrukcie prebieha v nasledujรบcej postupnosti:

  1. zhotovenie zรกrodkov,
  2. zhotovenie lamiel,
  3. montรกลพ prefabrikovanรฝch vzpier,
  4. betonรกลพ konzol,
  5. montรกลพ dilataฤnรฝch nosnรญkov.

Zรกrodky NK sa nachรกdzajรบ nad podperami a umoลพลˆujรบ nasadenie betonรกrskych vozรญkov pre zhotovenie NK a prenesenie zaลฅaลพenia z NK do podpery. S podperami sรบ spojenรฉ rรกmovo alebo vrubovรฝmi kฤบbmi. Po zhotovenรญ zรกrodku sa naลˆ nasadia betonรกrske vozรญky a realizujรบ sa lamely, ฤรญm sa zhotovรญ vahadlo. Lamely sa betรณnujรบ naraz, v plnom priereze. Celkovรฝ poฤet zhotovenรฝch lamiel je 147.

Realizรกcia nosnej konลกtrukcie SO 209-01 DC3 prebieha v nasledujรบcej postupnosti: 1. zhotovenie zรกrodkov, 2. zhotovenie lamiel, 3. montรกลพ prefabrikovanรฝch vzpier, 4. betonรกลพ konzol, 5. montรกลพ dilataฤnรฝch nosnรญkov.
Realizรกcia nosnej konลกtrukcie SO 209-01 DC3 prebieha v nasledujรบcej postupnosti: 1. zhotovenie zรกrodkov, 2. zhotovenie lamiel, 3. montรกลพ prefabrikovanรฝch vzpier,
4. betonรกลพ konzol, 5. montรกลพ dilataฤnรฝch nosnรญkov. | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Po zhotovenรญ lamiel sa na komorovรฝ nosnรญk osadia prefabrikovanรฉ ploลกnรฉ vzpery. Tie sa uloลพia do kapsy zhotovenej vย chrbticovom nosnรญku aย montรกลพnymi tyฤami ukotvia do jadra komorovรฉho nosnรญka. Poฤet prefabrikovanรฝch vzpier je 562. Nรกsledne sa po osadenรญ potrebnรฉho poฤtu prefabrikovanรฝch vzpier zhotovรญ spriahnutรก mostovkovรก doska.

Nosnรก konลกtrukcia bude predopnutรก v pozdฤบลพnom aj prieฤnom smere. V pozdฤบลพnom smere je konลกtrukcia predopnutรก nasledujรบcimi kรกblami: konzolovรฉ kรกble (vลกetky kรกble z 19 lรกn), kรกble spojitosti (kรกble tvorenรฉ z 19 a 27 lรกn), poฤพovรฉ kรกble (vลกetky kรกble z 19 lรกn), voฤพnรฉ kรกble (vลกetky kรกble z 31 lรกn).

Vย prieฤnom smere je konลกtrukcia predopnutรก kรกblami tvorenรฝmi 5 lanami, vย zvislom smere je konลกtrukcia predpรคtรก kรกblami zย 12 lรกn. Na priฤพahlรฉ dilataฤnรฉ celky sa SO 209-01 DC3 pripojรญ pomocou dilataฤnรฝch nosnรญkov, ktorรฉ zabezpeฤia plynulosลฅ deformรกciรญ jednotlivรฝch ฤastรญ nosnej konลกtrukcie. Dilataฤnรฝ nosnรญk bude kotvenรฝ do koncovรฝch prieฤnikov vย ฤele nosnej konลกtrukcie aย podopretรฝ na stuลพujรบcich diafragmรกch vย lamelรกch.

Nosnรบ konลกtrukciu SO 209-01 DC3 tvorรญ v prieฤnom reze monolitickรก komora, ktorรก bude po stranรกch rozลกรญrenรก prefabrikovanรฝmi vzperami a spriahnutรก mostovkovou doskou.
Nosnรบ konลกtrukciu SO 209-01 DC3 tvorรญ v prieฤnom reze monolitickรก komora, ktorรก bude po stranรกch rozลกรญrenรก prefabrikovanรฝmi vzperami a spriahnutรก mostovkovou doskou.
| Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Aktuรกlnu rozpracovanosลฅ priblรญลพil stavbyvedรบci Milan Botek: โ€žPrรกce vย sรบฤasnosti prebiehajรบ predovลกetkรฝm na dokonฤenรญ realizรกcie lamiel na troch poslednรฝch vahadlรกch. Zรกroveลˆ vลกak zaฤรญname osรกdzaลฅ prefabrikovanรฉ vzpery aย tรฝm rozลกirovaลฅ nosnรบ konลกtrukciu.

Na nedokonฤenรฝch vahadlรกch sa snaลพรญme drลพaลฅ vysokรฉ tempo, aby sa NK pospรกjala aย mohli sme sa naplno pustiลฅ do osรกdzania vzpier. ฤŒakรก nรกs ฤasลฅ roka sย menej stabilnรฝm poฤasรญm aย hlavne kratลกรญmi dลˆami, ฤo pre prรกce tohto typu, vย pomerne veฤพkej vรฝลกke nad zemou, nie je ideรกlne. Vzpier bude na tomto dilataฤnom celku 562, ฤo sรญce znie na prvรฉ poฤutie hrozivo, no verรญme, ลพe na prelome zimy aย jari 2024 budeme mรดcลฅ zaฤaลฅ sย dobetรณnovรกvanรญm mostovky do plnej ลกรญrky.โ€œ

Dilataฤnรฝ celok SO 209-02 DC3 po vysunutรญ vrรกtane poslednรฉho 13. segmentu
Dilataฤnรฝ celok SO 209-02 DC3 po vysunutรญ vrรกtane poslednรฉho 13. segmentu | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

โ€žล pecifikom tohto dilataฤnรฉho celku je fakt, ลพe na most nemรกme prรญstup sย mechanizmami aย inรฝmi vozidlami. Keฤลพe prefabrikovanรฉ vzpery sa osรกdzajรบ pomocou autoลพeriavu, aj ten budeme musieลฅ na mostovku vyloลพiลฅ autoลพeriavom โ€“ rovnako ako vลกetok materiรกl, keฤลพe na most nemรดลพeme zriadiลฅ vjazd cez oporu, respektรญve priฤพahlรฝ dilataฤnรฝ celok ฤi pomocnรบ doฤasnรบ lรกvku. Okrem toho je to vลกak pomerne tradiฤnรฝ mostรกrsky projekt, na ktorรฝ mรกme dostatok skรบsenostรญ, aby nรกs niฤ nezaskoฤilo,โ€œ dodรกva Botek.

Ocenil vลกak zapojenie BIM oddelenia, ktorรฉ jeho realizaฤnรฉmu tรญmu pomohlo najmรค vo fรกze projektovania, v ktorom spoloฤne modelovali potenciรกlne kolรญzne situรกcie. Stavebnรฝ tรญm spolupracoval s internรฝmi BIM projektantmi STRABAG-u naprรญklad na priestorovom nรกvrhu zariadenia staveniska, upresnenรญ umiestnenia veลพovรฉho ลพeriavu ฤi kontrole potenciรกlnych kolรญziรญ betonรกrskych vozรญkov na letmรบ betonรกลพ s okolitรฝm terรฉnom.

SO 209-02 DC3 + DC4

V รบdolรญ Krivรกnskeho potoka STRABAG nestavia len pomocou technolรณgie letmej betonรกลพe, dva dilataฤnรฉ celky stavebnรฉho objektu SO-209-02 sรบ realizovanรฉ pomocou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie.

Dilataฤnรฉ celky DC3 a DC4 mostnรฉho objektu tvorรญ spojitรก jednokomorovรก konลกtrukcia s veฤพmi vyloลพenรฝmi konzolami z predpรคtรฉho betรณnu. Spojenie dilataฤnรฝch celkov je realizovanรฉ na podpere 48. Oba dilataฤnรฉ celky tvorรญ zhodne 7-poฤพovรก konลกtrukcia s rozpรคtรญm 48,75 + 5 ร— 60,0 + 48,75 m. Celkovรก ลกรญrka mosta je 27,50 m.

Vonkajลกie konzoly prieฤneho rezu sรบ podopretรฉ tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi vzperami sย obdฤบลพnikovรฝm prierezom sย rozmermi 0,35 ร— 0,30 m, resp. 0,90 ร— 0,30 m pri koncovรฝch prieฤnikoch. Vzpery sรบ navrhnutรฉ sย rozdielnou dฤบลพkou pre ฤพavรบ aย pravรบ polovicu nosnej konลกtrukcie.

Vzpery sa pri vรฝstavbe jednotlivรฝch segmentov vkladajรบ do debnenia a prostrednรญctvom vyฤnievajรบcej vรฝstuลพe monoliticky spรกjajรบ s nosnou konลกtrukciou. Nosnรก konลกtrukcia sa predpรญna v pozdฤบลพnom aj v prieฤnom smere kรกblami z lรกn EN 10138-3-Y1860S7-15,7-I-F1-C1.

Vรฝrobลˆa sa nachรกdza na rozhranรญ dilataฤnรฝch celkov DC3 (vฤพavo) a DC4 (vpravo; aktuรกlne sa realizuje prvรฝ segment).
Vรฝrobลˆa sa nachรกdza na rozhranรญ dilataฤnรฝch celkov DC3 (vฤพavo) a DC4 (vpravo; aktuรกlne sa realizuje prvรฝ segment). | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Oba dilataฤnรฉ celky sรบ za รบฤelom vรฝsuvu rozdelenรฉ na 13 segmentov sย typickou dฤบลพkou 30 m, priฤom prvรฝ aย poslednรฝ segment DC3 majรบ atypickรบ dฤบลพku L = (35 m โ€“ ยฝ D), kde D je medzera medzi ฤelami nosnรฝch konลกtrukciรญ jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkov.

Dฤบลพka atypickรฝch segmentov DC4 je 34,85 m pri prvom segmente, 22,0 m pri 12. segmente aย 42,8 m pri poslednom 13. segmente. Nosnรก konลกtrukcia sa vย prรญpade oboch dilataฤnรฝch celkov vysรบva vย zdruลพenom priereze, ฤo znamenรก, ลพe kaลพdรฝ zo segmentov sa vysรบva vย plnej ลกรญrke mostovky (26,7 m). Niveleta na DC3 aย DC4 klesรก vย celom รบseku vย smere staniฤenia vย konลกtantnom spรกde 2 %. Prieฤny sklon na moste je jednostrannรฝ, 2,50 %.

Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na kalotovรฝch loลพiskรกch na podperรกch 47, 48, 49 aย opore 55. Na ostatnรฝch podperรกch vrรกtane dilataฤnรฉho piliera 41 boli navrhnutรฉ vrubovรฉ kฤบby. Spodnรบ stavbu tvorรญ krajnรก opora 55 aย vnรบtornรฉ podpery 41 โˆ’ 54, priฤom na podpere 41 je rozhranie medzi dilataฤnรฝmi celkami DC2 aย DC3 aย na podpere 48 je rozhranie medzi dilataฤnรฝmi celkami DC3 aย DC4.

Podpery P41 โˆ’ P49 aย opora 55 sรบ zaloลพenรฉ na mikropilรณtach, podpery P52 โˆ’ P54 na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Podpery P50 aย P51 sรบ zaloลพenรฉ ploลกne.

Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Vรฝsuv nosnej konลกtrukcie

Vรฝsuv jednotlivรฝch segmentov sa realizuje z priestoru vรฝrobne situovanej medzi podperami P48 a P49. Vรฝrobลˆa je sรบstava ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ, HEB nosnรญkov a debnenia, v ktorej prebieha armovanie, betรณnovanie a predpรญnanie (sรบdrลพnรฝch 19-, 12-lanovรฝch a prieฤnych 5-lanovรฝch kรกblov) jednotlivรฝch segmentov NK v ลกรญrke celรฉho zdruลพenรฉho prierezu.

Kย prieฤniku prvรฉho segmentu je pomocou predpรญnacรญch tyฤรญ prikotvenรฝ 36 m dlhรฝ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos. Vรฝsuvnรฝ nos je pomocnรก oceฤพovรก konลกtrukcia, pรดsobiaca ako ฤพahkรก sรบฤasลฅ nosnej konลกtrukcie na redukciu priehybov nosnej konลกtrukcie aย krรกkorcovรฝch momentov poฤas vรฝsuvu. Oddebลˆovanie NK sa realizuje pomocou sรบstavy hydraulickรฝch piestov.

Natlรกฤanie predpรญnacรญch lรกn v komore mosta
Natlรกฤanie predpรญnacรญch lรกn v komore mosta | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Takto zhotovenรฝ segment sa nรกsledne hydraulickรฝm krokovรฝm zariadenรญm (umiestnenรฉ na P47, resp. P50) vysunie do poลพadovanej polohy. Potom sa vo vรฝrobni vyhotovรญ nasledujรบci segment, vysunie sa aย celรฝ proces sa zopakuje niekoฤพkokrรกt aลพ do zhotovenia celej dฤบลพky dilataฤnรฉho celku.

Vย prรญpade uลพ zhotovenรฉho SO-209-02 DC3 to bolo 13-krรกt vย 2 % stรบpanรญ, pri aktuรกlne budovanom SO-209-02 DC4 to bude 12 segmentov vย 2 % klesanรญ (pole NK medzi P48 aย P49, tzv. spojovacรญ blok, sa bude realizovaลฅ vo finรกlnej pozรญcii na pevnej skruลพi). Po vysunutรญ dilataฤnรฉho celku sa zrealizujรบ voฤพnรฉ komorovรฉ 31-lanovรฉ kรกble aย vรฝsuvnรฉ loลพiskรก sa nahradia vrubovรฝmi kฤบbmi, resp. trvalรฝmi loลพiskami.

Vzhฤพadom na to, ลพe DC3 bol zย vรฝrobne vysรบvanรฝ vย smere na Zvolen, DC4 bude vysรบvanรฝ na Luฤenec aย smerovรฝ oblรบk tรฝchto dvoch dilataฤnรฝch celkov je rozdielny, bolo po dobudovanรญ DC3 potrebnรฉ upraviลฅ vรฝrobลˆu pre potreby vรฝstavby DC4.

Rozhodnutie realizovaลฅ oba dilataฤnรฉ celky technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie vyplynulo zo zhody medzi poลพiadavkou investora aย konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm navrhnutej nosnej konลกtrukcie, zย priestorovo-terรฉnnych podmienok vย mieste staveniska aย dostupnosti technologickรฉho vybavenia vย rรกmci koncernu STRABAG.

Vรฝhoda technolรณgie spoฤรญva predovลกetkรฝm vย tom, ลพe sa ลˆou dรก preklenรบลฅ komplikovanรฝ terรฉn aย celรฝ pracovnรฝ takt prebieha vo vรฝrobni โ€“ teda na jednom mieste, kde mรก stavebnรฝ tรญm koncentrovanรฉ celรฉ svoje zรกzemie vrรกtane skladovacรญch plรดch pre stavebnรฝ materiรกl, veลพovรฝch ลพeriavov aย plรดch na rozmiestnenie ฤerpadiel pri betonรกลพach.

รšskalia vรฝstavby pomocou vรฝsuvu NK priblรญลพil stavbyvedรบci Ing. Jรกn Goliaลก: โ€žSkรบsenosti sย postupnรฝm vรฝsuvom NK zย vรฝrobne sme zรญskali naprรญklad na stavbe estakรกdy na รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka aย na tomto projekte sme ich bezpochyby zuลพitkovali. Keฤลพe realizรกcia prebieha vย reลพime โ€šnaprojektuj aย postavโ€˜, tzv. ลฝltรฝ FIDIC, nielen vo fรกze realizรกcie, ale uลพ aj vo fรกze projektovania aย prรญpravy prebiehali konzultรกcie medzi zodpovednรฝm projektantom Ing. Novotnรฝm (SHP, s. r. o., Brno, ฤŒR), ลกpecialistom pre hydrauliku Jรผrgenom Gunsche (STRABAG BMTI GmbH & Co. KG SRN), Ing. Fabiรกnom (ULMA Construccion SK, s. r. o.) aย naลกou prevรกdzkovou jednotkou PJ Mosty.

Debnenie zo segmentov
Debnenie zo segmentov | Zdroj: SHUTTERSTOCK

Vรฝstavba prebieha bez zรกsadnรฝch problรฉmov prรกve vฤaka tomu, ลพe poฤas projektovania sa nรกm potenciรกlne ลฅaลพkosti ฤi kolรญzie podarilo identifikovaลฅ aย predรญsลฅ im. Na ilustrรกciu mรดลพeme pouลพiลฅ aktuรกlne ฤerstvo dokonฤenรบ prestavbu vรฝrobne DC3 pre potreby DC4.

Navrhli sme pรดdorysne komplikovanรฝ tvar ลพelezobetรณnovรฝch stien, na ktorรฝch sa nachรกdzajรบ klznรฉ plochy pre vรฝsuv. Steny sรบ zhotovenรฉ tak, aby bolo po odbรบranรญ klznรฝch plรดch DC3 moลพnรฉ na nich zhotoviลฅ aj klznรฉ plochy DC4 vย inom smerovom oblรบku. Bez skรบsenostรญ zย projektov takรฉhoto typu aย takรฝchto rozmerov by len tento jeden krok vo vรฝstavbe โ€“ โ€šotoฤenieโ€˜ vรฝrobne โˆ’ bol neporovnateฤพne nรกkladnejลกรญ aย dlhลกie trvajรบci.

Uลกetrili sme veฤพa ฤasu, ale stรกle to bola zloลพitรก operรกcia, ktorรก trvala 5 tรฝลพdลˆov a vyลพadovala si precรญzne plรกnovanie nasadenia pracovnรญkov, mechanizmov a rรดznych ลกpeciรกlnych ฤinnostรญ.

Otoฤenie 1 zjednoduลกene spoฤรญvalo v demontรกลพi kompletnรฉho debnenia, odrezanรญ klznรฝch plรดch diamantovรฝm lanom, pootoฤenรญ HEB nosnรญkov 250-tonovรฝm autoลพeriavom, betonรกลพi klznรฝch plรดch v novej polohe a v opรคtovnom namontovanรญ debnenia. Sรบฤasne prebiehala demontรกลพ vรฝsuvnรฉho nosa, transport od P40 do vรฝrobne, jeho montรกลพ vo vรฝrobni a vysunutie do ลกtartovacej polohy. Sรบฤasลฅou bola aj komplikovanรก demontรกลพ a nรกslednรก montรกลพ krokovรฉho zariadenia na pilieri P50.

Aktuรกlne uลพ prebieha vรฝstavba prvรฉho segmentu DC4, ktorรฝ sa bude vysรบvaลฅ v smere na Luฤenec v 2 % klesanรญ. ล pecifikom oproti DC3 je, ลพe kรฝm NK nebude maลฅ v mieste krokovรฉho zariadenia na podpere P50 dostatoฤnรฝ prรญtlak, budeme pri vรฝsuve konลกtrukciu pomocou sรบstavy dutรฝch valcov a predpรญnacรญch tyฤรญ aj brzdiลฅ.

Prรกce vลกak pokraฤujรบ aj na dilataฤnom celku DC3, kde sa postupne demontujรบ vรฝsuvnรฉ loลพiskรก a namiesto nich sa montujรบ trvalรฉ loลพiskรก, respektรญve sa realizujรบ vrubovรฉ kฤบby. Po dokonฤenรญ tรฝchto prรกc bude nosnรก konลกtrukcia DC3 hotovรก aย nasledovaลฅ bude realizรกcia prรญsluลกenstva mosta vย podobe rรญms, izolรกciรญ, liatych asfaltov, asfaltobetรณnovรฝch vrstiev, zvodidiel, zรกbradlรญ, protihlukovรฝch stien aย odvodnenia.

TEXT Aย FOTO: STRABAG, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2023

Najฤรญtanejลกie