image 64101 25 v1

Stratรฉgia ลฝSR โ€“ investรญcie ako dรดleลพitรก sรบฤasลฅ

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก doprava mรก svoje nezastupiteฤพnรฉ miesto najmรค pri prepravรกch, ktorรฉ je vzhฤพadom na ich objem, rozmery nรกkladu, prepravnรฉ vzdialenosti a ฤalลกie charakteristiky vรฝhodnejลกie uskutoฤลˆovaลฅ po ลพeleznici ako po ceste. V rรกmci osobnej prepravy predstavuje ลพeleznica dostupnรฝ, rรฝchly, bezpeฤnรฝ, environmentรกlne a cenovo prijateฤพnรฝ druh dopravy spฤบลˆajรบci podmienku zabezpeฤenia dopravnej obsluลพnosti danรฉho รบzemia.

Aktuรกlna stratรฉgia a zรกmery ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) vytvรกrajรบ predpoklad na napฤบลˆanie รบlohy ลพeleznรญc v rรกmci nรกrodnรฉho hospodรกrstva ako spoloฤensky najefekยญtรญvnejลกieho druhu dopravy, priฤom vychรกdza z podmienok kladenรฝch na ลฝSR legislatรญvou Eurรณpskej รบnie (Eรš) a SR a z nevyhnutnostรญ, ktorรฉ je potrebnรฉ v rรกmci internรฉho prostredia zabezpeฤiลฅ a realizovaลฅ, aby boli ลฝSR stabilizovanรฝm podnikom, prevรกdzkujรบcim ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru v zmysle zรกkona a poลพiadaviek vlastnรญka drรกh. Zรกroveลˆ ลฝSR ako manaลพรฉr infraลกtruktรบry zabezpeฤujรบ okrem udrลพania vnรบtornej a finanฤnej stability aj bezpeฤnosลฅ a nepretrลพitรบ prevรกdzku ลพelezniฤnej siete a sluลพby sรบvisiace s prevรกdzkovanรญm a zabezpeฤenรญm rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. 

Vรฝchodiskรก na urฤenie budรบcich zรกmerov ลฝSR preto zohฤพadลˆujรบ nielen vรญziu a misiu ลฝSR, zรกkladnรฉ strategickรฉ ciele ลฝSR, ale aj zรกmery Eรš a SR v sektore dopravy, na ktorรฉho stabilizรกciu a rozvoj sa v predchรกdzajรบcich obdobiach prijali, respektรญve v sรบฤasnosti sa spracovรกvajรบ, viacerรฉ strategickรฉ materiรกly a zรกmery. Tรฝmi najvรฝznamnejลกรญmi sรบ legislatรญvne akty Eรš (vrรกtane revรญzie siete TEN-T) a materiรกly spracovรกvanรฉ pod zรกลกtitou MDVRR SR. Medzi ne mรดลพeme zaradiลฅ pripravovanรบ Dopravnรบ stratรฉgiu SR โ€“ ฤasลฅ Sektorovรก analรฝza pre ลพelezniฤnรบ dopravu, prรญpravu akฤnรฉho plรกnu modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry โ€“ MASTER PLAN, Komplexnรฝ program rieลกenia problematiky ลพelezniฤnรฝch priecestรญ schvรกlenรฝ vlรกdou SR, ale aj pripravovanรฝ nรกvrh komplexnรฉho rieลกenia spรดsobu nakladania ลกtรกtu s neprevรกdzkovanรฝmi drรกhami a mnohรฉ ฤalลกie.

Vลกetky uvedenรฉ vรฝchodiskรก sรบ nรกsledne pretavenรฉ do zรกmerov ลฝSR v konkrรฉtnych oblastiach, ako je investiฤnรก a rozvojovรก oblasลฅ, inovรกcia a vรฝmena technolรณgiรญ a systรฉmov vrรกtane nรกvrhu dispeฤerizรกcie โ€“ centier riadenia dopravy na sieti ลฝSR, oblasลฅ majetku, zvyลกovania ekonomickej efektรญvnosti ลฝSR, riadenia ฤพudskรฝch zdrojov a podobne. Vzhฤพadom na definovanรฉ strategickรฉ zรกmery ลฝSR je jednou z dรดleลพitรฝch oblastรญ oblasลฅ investรญciรญ, modernizรกcie a rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, respektรญve inovรกciรญ, prรกve vo vzลฅahu k zรกkladnรฉmu cieฤพu SR v oblasti modernizรกcie dopravnej infraลกtruktรบry โ€“ reagovaลฅ na problรฉmy vzniknutรฉ sรบฤasnรฝm stavom dopravnej siete SR. Zameranie rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry v SR v nasledujรบcom obdobรญ vychรกdza predovลกetkรฝm z poลพiadaviek na zlepลกenie kvality infraลกtruktรบry s prihliadnutรญm na zvyลกovanie bezpeฤnosti a spoฤพahlivosti dopravy.

Investรญcie z fondov Eรš

Strategickรฉ zรกmery ลฝSR a samotnรบ oblasลฅ investรญciรญ, modernizรกcie a rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry treba vnรญmaลฅ v dvoch zรกkladnรฝch rovinรกch. Prvou sรบ projekty, respektรญve investรญcie realizovanรฉ s podporou financovania z fondov Eรš. Poฤas programovรฉho obdobia 2014 โ€“ 2020 bude zohrรกvaลฅ vรฝznamnรบ รบlohu v sรบฤasnosti pripravovanรฝ akฤnรฝ plรกn rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry โ€“ MASTER PLAN. V tejto oblasti je zรกmerom pokraฤovaลฅ v modernizรกcii V. koridoru na รบsekoch po ลฝilinu, ฤalej VI. koridoru v ฤasti Krรกsno nad Kysucou โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica a spracovaลฅ ลกtรบdiu realizovateฤพnosti a projektovรบ dokumentรกciu na modernizรกciu IV. koridoru Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ Novรฉ zรกmky โ€“ ล tรบrovo โ€“ Komรกrno.

Na ฤalลกรญ rozvoj bude potrebnรฉ spracovaลฅ ลกtรบdie realizovateฤพnosti pre zvyลกnรฉ รบseky V. koridoru (ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou), ลกtรบdiu Dopravnรฝ uzol Bratislava a dopracovaลฅ ลกtรบdiu a projektovรบ dokumentรกciu na elektrifikรกciu a optimalizรกciu trate Leopoldov โ€“ Nitra โ€“ ล urany. Vรฝhฤพadovo je zรกmerom aj prรญprava ลกtรบdie elektrifikรกcie a optimalizรกcie trate Zbehy โ€“ Prievidza. Z pohฤพadu stratรฉgie v investiฤnej oblasti sa bude pokraฤovaลฅ v projekte Dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina (stavebnรฝ zรกmer a EIA a nรกsledne ฤalลกie stupne projektovej prรญpravy). K uvedenรฝm projektom a zรกmerom treba pridaลฅ aj potenciรกlne zรกmery v oblasti elektrifikรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ, respektรญve traลฅovรฝch รบsekov. ฤŒi uลพ ide o รบsek od ลกtรกtnej hranice SR/AU po Devรญnsku Novรบ Ves (v rรกmci projektu Twin City), Bรกnovce nad Ondavou โ€“ Humennรฉ, alebo Moldavu nad Bodvou โ€“ Hanisku pri Koลกiciach.

Investรญcie zo zdrojov ลฝSR

Druhou rovinou sรบ investรญcie z vlastnรฝch zdrojov ลฝSR. V tejto oblasti budรบ v najbliลพลกom obdobรญ zohrรกvaลฅ prรญm najmรค opatrenia, respektรญve รบlohy, ktorรฉ vyplynรบ z potreby rekonลกtrukcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry a jej sรบฤastรญ vo vzลฅahu k predpokladanรฉmu cieฤพovรฉmu grafikonu vlakovej dopravy do roku 2020, ako aj odstraลˆovanie prechodnรฝch obmedzenรญ traลฅovej rรฝchlosti. Ide o plnenie รบloh v rรกmci pravidelnรฉho vyhodnocovania plnenia zmluvy o prevรกdzkovanรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Okrem uvedenรฉho tvorรญ vรฝznamnรบ ฤasลฅ strategickรฝch zรกmerov dosahovanie urฤenรฝch ลกtandardov na vybranรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach. Ide o najvรฝznamnejลกie investiฤnรฉ zรกmery vo vzลฅahu k stratรฉgii ลฝSR.

ล tandardy zmenia tvรกr stanรญc

Stop ลกpinavรฝm vlakom a staniciam dรกva projekt MDVRR SR. ล tandardy sa postupne zaฤnรบ zavรกdzaลฅ na celom Slovensku a zvรฝลกia nielen รบroveลˆ cestovania vo vlakoch, ale zlepลกia aj situรกciu na ลพelezniฤnรฝch staniciach. Cieฤพom tรฝchto krokov je spokojnosลฅ cestujรบcich vyuลพรญvajรบcich ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu. MDVRR SR stanovilo 57 stanรญc, na ktorรฝch sa budรบ ลกtandardy zavรกdzaลฅ prioritne. Zlepลกia sa tak nielen sluลพby pre cestujรบcich, ale aj vzhฤพad samotnรฝch stanรญc. Ako prรญklad uvรกdzame ลกtandard, keฤ priestory stanรญc budรบ musieลฅ byลฅ osvetlenรฉ najmenej 30 minรบt pred prรญchodom vlaku a najmenej 15 minรบt po jeho odchode. Stanice so zavedenou pitnou alebo รบลพitkovou vodou musia maลฅ pre cestujรบcich dostupnรฉ splachovacie toalety. Z exteriรฉrov stanรญc bude prevรกdzkovateฤพ drรกhy odstraลˆovaลฅ ลกkvrny, hrdzu ฤi grafiti. Sรบฤasลฅou zmien bude aj rozdelenie nรกstupรญลกลฅ na sektory A, B a C, ฤo umoลพnรญ cestujรบcim rรฝchlejลกie nรกjdenie vozลˆa podฤพa radenia vlaku. ลฝSR si plne uvedomujรบ, ลพe sรบฤasnรฝ stav niektorรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc nespฤบลˆa kritรฉriรก modernej stanice. Dรดvodov je niekoฤพko, predovลกetkรฝm vek staniฤnรฝch budov, ktorรฝ vo vรคฤลกine presahuje 50 aลพ 80 rokov, dokonca aj viac ako 100 rokov. Podstatnรก je skutoฤnosลฅ, ลพe samotnรฉ budovy ลพelezniฤnรฝch stanรญc nemoลพno rekonลกtruovaลฅ s vyuลพitรญm eurofondov. V zmysle uvedenรฉho projektu sa tieto ลกtandardy budรบ realizovaลฅ a uplatลˆovaลฅ podฤพa typu ลกtandardu postupne od 1. 1. 2015 (vybavenosลฅ ลพelezniฤnรฝch stanรญc laviฤkami, WC, vykurovacรญmi telesami) a 1. 1. 2016, respektรญve 31. 12. 2016 (vzhฤพad a funkฤnosลฅ budov ลพelezniฤnรฝch stanรญc). ลฝSR aktuรกlne pripravujรบ analรฝzu personรกlnych, technickรฝch, technologickรฝch a finanฤnรฝch nรกrokov, ako aj presnรฝ ฤasovรฝ harmonogram konkrรฉtnych ฤinnostรญ a postupov.

Hospodรกrenie ลฝSR v sรบฤasnosti a v najbliลพลกรญch rokoch

Z hospodรกrskeho hฤพadiska moลพno rok 2013 povaลพovaลฅ za pozitรญvny. Kladnรฝ vรฝsledok hospodรกrenia sa dosahoval po celรฝ rok a podฤพa oฤakรกvania bude kladnรฝ aj po definitรญvnom uzatvorenรญ vรฝsledku hospodรกrenia. ฤŒo sa tรฝka investiฤnรฉho procesu, รบspechom je jednoznaฤne plnenie Operaฤnรฉho programu Doprava, a to prioritnรฝch osรญ tรฝkajรบcich sa ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe ลฝSR v tomto smere patria medzi koneฤnรฝch prijรญmateฤพov s takmer 100-percentnou kontrahรกciou. Vplyv na dosiahnutie kladnรฉho vรฝsledku hospodรกrenia malo najmรค niลพลกie ฤerpanie nรกkladov a vyลกลกie vรฝnosy, ako predpokladal plรกn. Mierny nรกrast vรฝnosov oproti plรกnu ลฝSR zaznamenali aj od dopravcov (asi o 75-tisรญc โ‚ฌ).

Na tejto skutoฤnosti sa podieฤพajรบ najmรค dopravcovia v nรกkladnej doprave. ลฝSR mali v roku 2013 stabilnรฝ poฤet zamestnancov, neplรกnovali ani nerealizovali hromadnรฉ prepรบลกลฅanie. Na konci roka 2013 bol poฤet zamestnancov 14 500. Priemernรก mzda predstavuje 800 โ‚ฌ. Plรกn na budรบci rok poฤรญta s udrลพanรญm zamestnanosti na รบrovni 14 500. Otรกzky miezd sa vyrieลกili kolektรญvnym vyjednรกvanรญm. Vรฝsledkom je prijatรก kolektรญvna zmluva, ktorรก zamestnancom ลฝSR garantuje nรกrast miezd v roku 2014 o 3 % pri zachovanรญ vลกetkรฝch ostatnรฝch sociรกlnych vรฝhod. Z hฤพadiska realizรกcie stavieb ลฝSR v roku 2013 ukonฤili a odovzdali do uลพรญvania tunel Tureckรฝ vrch, ktorรฝ je po dlhom obdobรญ novรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom. Je sรบฤasลฅou modernizรกcie V. koridoru Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice. V roku 2014 bude ukonฤenรก ฤalลกia ฤasลฅ modernizรกcie รบseku Trenฤianska Teplรก โ€“ Beluลกa.

Podnikateฤพskรฝ plรกn ลฝSR na roky 2014 โ€“ 2016 vyjadruje ambรญciu manaลพmentu udrลพaลฅ vnรบtornรบ a finanฤnรบ stabilitu organizรกcie s cieฤพom dosiahnuลฅ hospodรกrenie, ktorรฉ nebude maลฅ negatรญvny dosah na zadlลพenosลฅ firmy. Z hฤพadiska investiฤnรฉho plรกnu z vlastnรฝch zdrojov sa ลฝSR zameria najmรค na rieลกenie a odstraลˆovanie havarijnรฝch stavov, odstraลˆovanie pomalรฝch traลฅovรฝch rรฝchlostรญ, rieลกenie nebezpeฤnรฝch miest, ako sรบ ลพelezniฤnรฉ priecestia, ฤalej na investรญcie na zabezpeฤenie udrลพateฤพnosti ลพelezniฤnej prevรกdzky, zlepลกenie a skultรบrnenie podmienok pre cestujรบcu verejnosลฅ a podobne. ลฝSR oฤakรกva v budรบcom roku ฤerpanie nรกkladov v celkovej vรฝลกke 460,9 mil. โ‚ฌ. Tieto budรบ plne krytรฉ vรฝnosmi v celkovej vรฝลกke 465,4 mil. โ‚ฌ, z toho poplatky za pouลพitie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry od dopravcov sa predpokladajรบ vo vรฝลกke 68,5 mil. โ‚ฌ a celkovรก dotรกcia od ลกtรกtu vo vรฝลกke 272,5 mil. โ‚ฌ. Hospodรกrenie v roku 2014 bude teda mierne ziskovรฉ. Vรฝznamnรบ รบlohu v tomto smere zohrรกva najmรค vybilancovanรก zmluva o prevรกdzkovanรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na rok 2014, ktorรบ mรก ลฝSR uzavretรบ so ลกtรกtom.

Zdroj: ลฝeleznice Slovenskej republiky

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie