Stratรฉgia ลฝSR โ investรญcie ako dรดleลพitรก sรบฤasลฅ
ลฝelezniฤnรก doprava mรก svoje nezastupiteฤพnรฉ miesto najmรค pri prepravรกch, ktorรฉ je vzhฤพadom na ich objem, rozmery nรกkladu, prepravnรฉ vzdialenosti a ฤalลกie charakteristiky vรฝhodnejลกie uskutoฤลovaลฅ po ลพeleznici ako po ceste. V rรกmci osobnej prepravy predstavuje ลพeleznica dostupnรฝ, rรฝchly, bezpeฤnรฝ, environmentรกlne a cenovo prijateฤพnรฝ druh dopravy spฤบลajรบci podmienku zabezpeฤenia dopravnej obsluลพnosti danรฉho รบzemia.
Aktuรกlna stratรฉgia a zรกmery ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) vytvรกrajรบ predpoklad na napฤบลanie รบlohy ลพeleznรญc v rรกmci nรกrodnรฉho hospodรกrstva ako spoloฤensky najefekยญtรญvnejลกieho druhu dopravy, priฤom vychรกdza z podmienok kladenรฝch na ลฝSR legislatรญvou Eurรณpskej รบnie (Eร) a SR a z nevyhnutnostรญ, ktorรฉ je potrebnรฉ v rรกmci internรฉho prostredia zabezpeฤiลฅ a realizovaลฅ, aby boli ลฝSR stabilizovanรฝm podnikom, prevรกdzkujรบcim ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru v zmysle zรกkona a poลพiadaviek vlastnรญka drรกh. Zรกroveล ลฝSR ako manaลพรฉr infraลกtruktรบry zabezpeฤujรบ okrem udrลพania vnรบtornej a finanฤnej stability aj bezpeฤnosลฅ a nepretrลพitรบ prevรกdzku ลพelezniฤnej siete a sluลพby sรบvisiace s prevรกdzkovanรญm a zabezpeฤenรญm rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry.
Vรฝchodiskรก na urฤenie budรบcich zรกmerov ลฝSR preto zohฤพadลujรบ nielen vรญziu a misiu ลฝSR, zรกkladnรฉ strategickรฉ ciele ลฝSR, ale aj zรกmery Eร a SR v sektore dopravy, na ktorรฉho stabilizรกciu a rozvoj sa v predchรกdzajรบcich obdobiach prijali, respektรญve v sรบฤasnosti sa spracovรกvajรบ, viacerรฉ strategickรฉ materiรกly a zรกmery. Tรฝmi najvรฝznamnejลกรญmi sรบ legislatรญvne akty Eร (vrรกtane revรญzie siete TEN-T) a materiรกly spracovรกvanรฉ pod zรกลกtitou MDVRR SR. Medzi ne mรดลพeme zaradiลฅ pripravovanรบ Dopravnรบ stratรฉgiu SR โ ฤasลฅ Sektorovรก analรฝza pre ลพelezniฤnรบ dopravu, prรญpravu akฤnรฉho plรกnu modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry โ MASTER PLAN, Komplexnรฝ program rieลกenia problematiky ลพelezniฤnรฝch priecestรญ schvรกlenรฝ vlรกdou SR, ale aj pripravovanรฝ nรกvrh komplexnรฉho rieลกenia spรดsobu nakladania ลกtรกtu s neprevรกdzkovanรฝmi drรกhami a mnohรฉ ฤalลกie.
Vลกetky uvedenรฉ vรฝchodiskรก sรบ nรกsledne pretavenรฉ do zรกmerov ลฝSR v konkrรฉtnych oblastiach, ako je investiฤnรก a rozvojovรก oblasลฅ, inovรกcia a vรฝmena technolรณgiรญ a systรฉmov vrรกtane nรกvrhu dispeฤerizรกcie โ centier riadenia dopravy na sieti ลฝSR, oblasลฅ majetku, zvyลกovania ekonomickej efektรญvnosti ลฝSR, riadenia ฤพudskรฝch zdrojov a podobne. Vzhฤพadom na definovanรฉ strategickรฉ zรกmery ลฝSR je jednou z dรดleลพitรฝch oblastรญ oblasลฅ investรญciรญ, modernizรกcie a rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, respektรญve inovรกciรญ, prรกve vo vzลฅahu k zรกkladnรฉmu cieฤพu SR v oblasti modernizรกcie dopravnej infraลกtruktรบry โ reagovaลฅ na problรฉmy vzniknutรฉ sรบฤasnรฝm stavom dopravnej siete SR. Zameranie rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry v SR v nasledujรบcom obdobรญ vychรกdza predovลกetkรฝm z poลพiadaviek na zlepลกenie kvality infraลกtruktรบry s prihliadnutรญm na zvyลกovanie bezpeฤnosti a spoฤพahlivosti dopravy.
Investรญcie z fondov Eร
Strategickรฉ zรกmery ลฝSR a samotnรบ oblasลฅ investรญciรญ, modernizรกcie a rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry treba vnรญmaลฅ v dvoch zรกkladnรฝch rovinรกch. Prvou sรบ projekty, respektรญve investรญcie realizovanรฉ s podporou financovania z fondov Eร. Poฤas programovรฉho obdobia 2014 โ 2020 bude zohrรกvaลฅ vรฝznamnรบ รบlohu v sรบฤasnosti pripravovanรฝ akฤnรฝ plรกn rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry โ MASTER PLAN. V tejto oblasti je zรกmerom pokraฤovaลฅ v modernizรกcii V. koridoru na รบsekoch po ลฝilinu, ฤalej VI. koridoru v ฤasti Krรกsno nad Kysucou โ ฤadca โ ลกtรกtna hranica a spracovaลฅ ลกtรบdiu realizovateฤพnosti a projektovรบ dokumentรกciu na modernizรกciu IV. koridoru Kรบty โ Bratislava โ Novรฉ zรกmky โ ล tรบrovo โ Komรกrno.
Na ฤalลกรญ rozvoj bude potrebnรฉ spracovaลฅ ลกtรบdie realizovateฤพnosti pre zvyลกnรฉ รบseky V. koridoru (ลฝilina โ Koลกice โ ฤierna nad Tisou), ลกtรบdiu Dopravnรฝ uzol Bratislava a dopracovaลฅ ลกtรบdiu a projektovรบ dokumentรกciu na elektrifikรกciu a optimalizรกciu trate Leopoldov โ Nitra โ ล urany. Vรฝhฤพadovo je zรกmerom aj prรญprava ลกtรบdie elektrifikรกcie a optimalizรกcie trate Zbehy โ Prievidza. Z pohฤพadu stratรฉgie v investiฤnej oblasti sa bude pokraฤovaลฅ v projekte Dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina (stavebnรฝ zรกmer a EIA a nรกsledne ฤalลกie stupne projektovej prรญpravy). K uvedenรฝm projektom a zรกmerom treba pridaลฅ aj potenciรกlne zรกmery v oblasti elektrifikรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ, respektรญve traลฅovรฝch รบsekov. ฤi uลพ ide o รบsek od ลกtรกtnej hranice SR/AU po Devรญnsku Novรบ Ves (v rรกmci projektu Twin City), Bรกnovce nad Ondavou โ Humennรฉ, alebo Moldavu nad Bodvou โ Hanisku pri Koลกiciach.
Investรญcie zo zdrojov ลฝSR
Druhou rovinou sรบ investรญcie z vlastnรฝch zdrojov ลฝSR. V tejto oblasti budรบ v najbliลพลกom obdobรญ zohrรกvaลฅ prรญm najmรค opatrenia, respektรญve รบlohy, ktorรฉ vyplynรบ z potreby rekonลกtrukcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry a jej sรบฤastรญ vo vzลฅahu k predpokladanรฉmu cieฤพovรฉmu grafikonu vlakovej dopravy do roku 2020, ako aj odstraลovanie prechodnรฝch obmedzenรญ traลฅovej rรฝchlosti. Ide o plnenie รบloh v rรกmci pravidelnรฉho vyhodnocovania plnenia zmluvy o prevรกdzkovanรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Okrem uvedenรฉho tvorรญ vรฝznamnรบ ฤasลฅ strategickรฝch zรกmerov dosahovanie urฤenรฝch ลกtandardov na vybranรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach. Ide o najvรฝznamnejลกie investiฤnรฉ zรกmery vo vzลฅahu k stratรฉgii ลฝSR.
ล tandardy zmenia tvรกr stanรญc
Stop ลกpinavรฝm vlakom a staniciam dรกva projekt MDVRR SR. ล tandardy sa postupne zaฤnรบ zavรกdzaลฅ na celom Slovensku a zvรฝลกia nielen รบroveล cestovania vo vlakoch, ale zlepลกia aj situรกciu na ลพelezniฤnรฝch staniciach. Cieฤพom tรฝchto krokov je spokojnosลฅ cestujรบcich vyuลพรญvajรบcich ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu. MDVRR SR stanovilo 57 stanรญc, na ktorรฝch sa budรบ ลกtandardy zavรกdzaลฅ prioritne. Zlepลกia sa tak nielen sluลพby pre cestujรบcich, ale aj vzhฤพad samotnรฝch stanรญc. Ako prรญklad uvรกdzame ลกtandard, keฤ priestory stanรญc budรบ musieลฅ byลฅ osvetlenรฉ najmenej 30 minรบt pred prรญchodom vlaku a najmenej 15 minรบt po jeho odchode. Stanice so zavedenou pitnou alebo รบลพitkovou vodou musia maลฅ pre cestujรบcich dostupnรฉ splachovacie toalety. Z exteriรฉrov stanรญc bude prevรกdzkovateฤพ drรกhy odstraลovaลฅ ลกkvrny, hrdzu ฤi grafiti. Sรบฤasลฅou zmien bude aj rozdelenie nรกstupรญลกลฅ na sektory A, B a C, ฤo umoลพnรญ cestujรบcim rรฝchlejลกie nรกjdenie vozลa podฤพa radenia vlaku. ลฝSR si plne uvedomujรบ, ลพe sรบฤasnรฝ stav niektorรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc nespฤบลa kritรฉriรก modernej stanice. Dรดvodov je niekoฤพko, predovลกetkรฝm vek staniฤnรฝch budov, ktorรฝ vo vรคฤลกine presahuje 50 aลพ 80 rokov, dokonca aj viac ako 100 rokov. Podstatnรก je skutoฤnosลฅ, ลพe samotnรฉ budovy ลพelezniฤnรฝch stanรญc nemoลพno rekonลกtruovaลฅ s vyuลพitรญm eurofondov. V zmysle uvedenรฉho projektu sa tieto ลกtandardy budรบ realizovaลฅ a uplatลovaลฅ podฤพa typu ลกtandardu postupne od 1. 1. 2015 (vybavenosลฅ ลพelezniฤnรฝch stanรญc laviฤkami, WC, vykurovacรญmi telesami) a 1. 1. 2016, respektรญve 31. 12. 2016 (vzhฤพad a funkฤnosลฅ budov ลพelezniฤnรฝch stanรญc). ลฝSR aktuรกlne pripravujรบ analรฝzu personรกlnych, technickรฝch, technologickรฝch a finanฤnรฝch nรกrokov, ako aj presnรฝ ฤasovรฝ harmonogram konkrรฉtnych ฤinnostรญ a postupov.
Hospodรกrenie ลฝSR v sรบฤasnosti a v najbliลพลกรญch rokoch
Z hospodรกrskeho hฤพadiska moลพno rok 2013 povaลพovaลฅ za pozitรญvny. Kladnรฝ vรฝsledok hospodรกrenia sa dosahoval po celรฝ rok a podฤพa oฤakรกvania bude kladnรฝ aj po definitรญvnom uzatvorenรญ vรฝsledku hospodรกrenia. ฤo sa tรฝka investiฤnรฉho procesu, รบspechom je jednoznaฤne plnenie Operaฤnรฉho programu Doprava, a to prioritnรฝch osรญ tรฝkajรบcich sa ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe ลฝSR v tomto smere patria medzi koneฤnรฝch prijรญmateฤพov s takmer 100-percentnou kontrahรกciou. Vplyv na dosiahnutie kladnรฉho vรฝsledku hospodรกrenia malo najmรค niลพลกie ฤerpanie nรกkladov a vyลกลกie vรฝnosy, ako predpokladal plรกn. Mierny nรกrast vรฝnosov oproti plรกnu ลฝSR zaznamenali aj od dopravcov (asi o 75-tisรญc โฌ).
Na tejto skutoฤnosti sa podieฤพajรบ najmรค dopravcovia v nรกkladnej doprave. ลฝSR mali v roku 2013 stabilnรฝ poฤet zamestnancov, neplรกnovali ani nerealizovali hromadnรฉ prepรบลกลฅanie. Na konci roka 2013 bol poฤet zamestnancov 14 500. Priemernรก mzda predstavuje 800 โฌ. Plรกn na budรบci rok poฤรญta s udrลพanรญm zamestnanosti na รบrovni 14 500. Otรกzky miezd sa vyrieลกili kolektรญvnym vyjednรกvanรญm. Vรฝsledkom je prijatรก kolektรญvna zmluva, ktorรก zamestnancom ลฝSR garantuje nรกrast miezd v roku 2014 o 3 % pri zachovanรญ vลกetkรฝch ostatnรฝch sociรกlnych vรฝhod. Z hฤพadiska realizรกcie stavieb ลฝSR v roku 2013 ukonฤili a odovzdali do uลพรญvania tunel Tureckรฝ vrch, ktorรฝ je po dlhom obdobรญ novรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom. Je sรบฤasลฅou modernizรกcie V. koridoru Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice. V roku 2014 bude ukonฤenรก ฤalลกia ฤasลฅ modernizรกcie รบseku Trenฤianska Teplรก โ Beluลกa.
Podnikateฤพskรฝ plรกn ลฝSR na roky 2014 โ 2016 vyjadruje ambรญciu manaลพmentu udrลพaลฅ vnรบtornรบ a finanฤnรบ stabilitu organizรกcie s cieฤพom dosiahnuลฅ hospodรกrenie, ktorรฉ nebude maลฅ negatรญvny dosah na zadlลพenosลฅ firmy. Z hฤพadiska investiฤnรฉho plรกnu z vlastnรฝch zdrojov sa ลฝSR zameria najmรค na rieลกenie a odstraลovanie havarijnรฝch stavov, odstraลovanie pomalรฝch traลฅovรฝch rรฝchlostรญ, rieลกenie nebezpeฤnรฝch miest, ako sรบ ลพelezniฤnรฉ priecestia, ฤalej na investรญcie na zabezpeฤenie udrลพateฤพnosti ลพelezniฤnej prevรกdzky, zlepลกenie a skultรบrnenie podmienok pre cestujรบcu verejnosลฅ a podobne. ลฝSR oฤakรกva v budรบcom roku ฤerpanie nรกkladov v celkovej vรฝลกke 460,9 mil. โฌ. Tieto budรบ plne krytรฉ vรฝnosmi v celkovej vรฝลกke 465,4 mil. โฌ, z toho poplatky za pouลพitie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry od dopravcov sa predpokladajรบ vo vรฝลกke 68,5 mil. โฌ a celkovรก dotรกcia od ลกtรกtu vo vรฝลกke 272,5 mil. โฌ. Hospodรกrenie v roku 2014 bude teda mierne ziskovรฉ. Vรฝznamnรบ รบlohu v tomto smere zohrรกva najmรค vybilancovanรก zmluva o prevรกdzkovanรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na rok 2014, ktorรบ mรก ลฝSR uzavretรบ so ลกtรกtom.
Zdroj: ลฝeleznice Slovenskej republiky
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.