andrej dolezal

Sรบลฅaลพ na kriลพovatku D1 a D4 bude, trvรก na tom Doleลพal

Partneri sekcie:

V pondelok mimoriadne zasadal parlamentnรฝ hospodรกrsky vรฝbor. Snaลพil sa nรกjsลฅ rieลกenie, ako ฤo najrรฝchlejลกie prepojiลฅ diaฤพnice D1 a D4.ย 

Chรฝbajรบca kriลพovatka D1 a D4 spรดsobรญ, ลพe aj keฤ sa veฤพkolepรฝ projekt D4R7 dokonฤรญ, vodiฤi budรบ stรกle stรกลฅ v zรกpchach. Z novรฉho diaฤพniฤnรฉho obchatu sa nebude daลฅ zรญsลฅ na diaฤพnicu a naopak. Vybudovanie kriลพovatky mรดลพe podฤพa odhadov trvaลฅ aลพ pรคลฅ rokov. Minister dopravy a vรฝstavby Andrej Doleลพal sa mohol ubraลฅ dvoma smermi. Buฤ v tomto prรญpade obรญde verejnรฉ obstarรกvanie a napriamo zadรก zรกkazku za zhruba sto miliรณnov eur koncesionรกrovi PPP projektu D4/R7, alebo bude trvaลฅ na verejnom obstarรกvanรญ, ฤo mรดลพe proces vรฝrazne predฤบลพiลฅ.

Koncesionรกr sa na vรฝbore ponรบkol, ลพe kriลพovatku dokonฤรญ.ย Andrej Doleลพal razantne odmietol moลพnosลฅ obรญsลฅ verejnรฉ obstarรกvanie dodatkom ku zmluve s konceionรกrom s tรฝm, ลพe by ลกlo o poruลกenie zรกkona. Aj keby bol podฤพa neho zmenenรฝ zรกkon o verejnom obstarรกvanรญ, nebolo by to v sรบlade s eurรณpskou legislatรญvou.

„Neviem si predstaviลฅ, ลพe by preลกiel zรกkon o verejnom obstarรกvanรญ, kde by sme vedeli v mimoriadnych situรกciรกch zadรกvaลฅ zรกkazky priamo. Potom by sme aj Viลกลˆovรฉ dali priamo,“ uviedol. Zรกkon o verejnom obstarรกvanรญ aj eurรณpske smernice poznajรบ mimoriadny alebo nรบdzovรฝ stav, ale iba ako nepredvรญdateฤพnรฝ, ฤiลพe pri povodniach, zosuvoch pรดdy, spadnutom moste.

Rรฝchlosลฅ zavรกลพi

Zรกroveลˆ vลกak dodal, ลพe v sรบลฅaลพi znaฤne zavรกลพi, ako rรฝchlo dokรกลพe firma kriลพovatku postaviลฅ. Na ministerstve aj v Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) uลพ vyฤlenili ฤพudรญ, ktorรญ budรบ odpovedaลฅ na prรญpadnรฉ otรกzky uchรกdzaฤov.

Lehota vรฝstavby mรก priposudzovanรญ projektu vรกhu 25 % a obmedzenie dopravy 10 %. „Ten, kto postavรญ stavbu rรฝchlejลกie a moลพno aj za viac peลˆazรญ, bude moลพno vyhodnotenรฝ ako รบspeลกnรฝ uchรกdzaฤ,“ uviedol Doleลพal. Cena mรก pri vyhodnotenรญ ponรบk vรกhu 49 % a kvalita tรญmu odbornรญkov 16 %. Predpokladanรก cena za rozลกรญrenie D1 pri Bratislave, vrรกtane prepojenia D1 a D4, je vyลกe 127 mil. eur bez DPH.

O reรกlnej lehote vรฝstavby je podฤพa ministra predฤasnรฉ hovoriลฅ do otvรกrania ponรบk, plรกnovanรฉho na 3. novembra, a nรกslednรฉho vyhodnotenia sรบลฅaลพe. „Dovtedy je predฤasnรฉ ฤokoฤพvek hovoriลฅ. Aj samotnรก kriลพovatka bude odovzdรกvanรก postupne, niektorรฉ vetvy skรดr, niektorรฉ neskรดr,“ podotkol.

Hra s pruhmi

ล รฉf hospodรกrskeho vรฝboru Peter Kremskรฝ predniesol otรกzku, ฤi sa D1 a D4 nedajรบ doฤasne spojiลฅ menej nรกroฤnรฝm rieลกenรญm. Doleลพal vลกak pripomenul, ลพe kriลพovatka bude na inej vรฝลกkovej รบrovni a D1 je potrebnรฉ zdvihnรบลฅ.

Na ฤas, kรฝm sa stavba dokonฤรญ, budรบ musieลฅ vybudovaลฅ obchรกdzkovรฉ trasy. Prรกve o nich je Doleลพal eลกte ochotnรฝ diskutovaลฅ. Pripรบลกลฅa moลพnosลฅ, ลพe sa miesto troch pruhov vybudujรบ len dva. Najskรดr vลกak chce hovoriลฅ s ministrom vnรบtra, respektรญve polรญciou, ktorรก mรก poลพiadavky na plynulosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Dva pruhy by sรญce urรฝchlili celรบ vรฝstavbu, ale pre dopravu bez kaลพdodennรฝch kolapsov nemusia staฤiลฅ.

Viacero vinnรญkov

Mimoriadne rokovanie hospodรกrskeho vรฝboru o prepojenรญ o tejto tรฉme podฤพa jeho predsedu Petra Kremskรฉho (OฤฝaNO) malo zmysel, lebo vลพdy sa dajรบ nรกjsลฅ zlepลกenia. „Nechcem sa zmieriลฅ s tรฝm, ลพe tu budeme pรคลฅ, myslรญm si, ลพe skรดr sedem rokov, stรกลฅ v zรกpchach a pozeraลฅ sa na dve diaฤพnice, ktorรฉ sa kriลพujรบ a nedรก sa prejsลฅ z jednej na druhรบ,“ povedal. Preto chce hฤพadaลฅ lepลกie rieลกenie ako sรบฤasnรฉ.

Zatiaฤพ sa podฤพa neho rieลกenie nenaลกlo, ale otvorili niekoฤพko nรกvrhov. „Bolo tu veฤพa mรบdrych hlรกv a priลกli s nรกvrhmi, ktorรฉ moลพno pre ministerstvo (dopravy) alebo NDS neboli na prvรฝ pohฤพad schodnรฉ, ale moลพno aspoลˆ im dajรบ moลพnosลฅ uvaลพovaลฅ nad vecami, preveriลฅ si ich a nรกjsลฅ ฤiastoฤnรฉ skrรกtenie neuveriteฤพne dlhej doby,“ oฤakรกva Kremskรฝ.

Zodpovednosลฅ za veฤพkรฉ meลกkanie s prepojenรญm D1 a D4 majรบ podฤพa ลกรฉfa hospodรกrskeho vรฝboru viacerรญ. „Niektorรญ neurobili niฤ, niektorรญ urobili veฤพmi mรกlo a vลกetci ฤiastoฤne podcenili tรบto situรกciu,“ uviedol s tรฝm, ลพe uลพ pred piatimi, alebo ลกiestimi rokmi upozorลˆovali na neรบnosnรบ situรกciu. „Napriek tomu zodpovednรญ nekonali. Terajลกie vedenie NDS a ministerstva situรกciu zdedilo, samozrejme, aj oni mohli postupovaลฅ rรฝchlejลกie. Nemyslรญm si, ลพe ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti musรญ trvaลฅ rok,“ dodal Kremskรฝ.

raj, SITA