Technicko–hygienická údržba železničných koľajových vozidiel, stredisko Zvolen
Príspevok prezentuje výstavbu nového areálu, ktorý bol realizovaný v rámci pilotnej série výstavby obdobných areálov v Nových Zámkoch a Humennom. Jeho stavba bola ukončená v roku 2023.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Dôvodom výstavby nového areálu s názvom Technicko-hygienická údržba železničných koľajových vozidiel, stredisko Zvolen (ďalej len „THÚ ZV“), bola potreba vytvoriť údržbové zázemie na zabezpečenie poskytovania kvalitnej a ekologickej verejnej prepravy. Aktuálne sa pripravuje výstavba druhej série obdobných areálov v Žiline a Košiciach s predpokladom začatia výstavby počas roka 2025 a ukončenia do roku 2027.
Investorom stavby THÚ ZV bola Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ďalej len ZSSK), ktorá zabezpečuje vlakovú prepravu cestujúcej verejnosti. Neoddeliteľnou súčasťou poskytovania kvality služieb je aj vybudovanie potrebného zázemia pre technicko-hygienickú údržbu vozového parku. V rámci analýzy najvhodnejšieho umiestnenia takýchto zázemí boli na území Slovenskej republiky vytypované nasledujúce lokality:
- Zvolen,
- Nové Zámky,
- Humenné,
- Žilina,
- Košice
- Bratislava.
Z dôvodu časovej a organizačnej náročnosti celého projektu sa jednotlivé areály rozdelili do dvoch sérií výstavby. V rámci prvej série sa zrealizovali areály vo Zvolene, v Nových Zámkoch a v Humennom. V príspevku podrobnejšie opisujeme proces výstavby areálu vo Zvolene od začatia jeho výstavby až po úspešné ukončenie a odovzdanie do užívania investorovi.
Spoločnosť REMING CONSULT a.s. zabezpečila ako generálny projektant spracovanie projektovej dokumentácie jednotlivých stupňov – od dokumentácie stavebného zámeru verejnej práce cez dokumentáciu pre územné rozhodnutie, stavebné povolenie, dokumentáciu pre výber zhotoviteľa až po podrobný stupeň dokumentácie pre realizáciu stavby. Uvedené stupne boli spracovávané v rokoch 2013 až 2022.
Spoločnosť REMING CONSULT a.s. vykonávala aj inžiniersku činnosť a s ňou spojené majetkovoprávne vysporiadanie. V rámci realizácie stavby sme sa podieľali aj na výkone autorského dozoru.
PRÍPRAVNÉ PRÁCE
Projektová dokumentácia pre stavebné povolenie stavby THÚ ZV bola spracovaná ešte v roku 2014, vzhľadom na značný časový odstup od jej spracovania do začatia výstavby tak došlo k viacerým zmenám technických noriem a predpisov. Zároveň investor špecifikoval nové, resp. upravil pôvodné požiadavky na jednotlivé technológie a ich riešenie z titulu prirodzeného progresu v technológiách. Všetky požiadavky boli v rámci spracovania stupňa pre realizáciu stavby premietnuté do projektu a v rámci výkonu inžinierskej činnosti prerokovávané s príslušnými organizáciami.
REALIZÁCIA STAVBY
S výstavbou areálu vo Zvolene sa začalo v roku 2021. V prvom kroku bolo potrebné zrealizovať značné prípravy územia, ktoré spočívali v odstránení náletových drevín, úprave terénu, odstránení jestvujúcich stavieb a konštrukcií. Z hľadiska búracích prác sa v riešenej lokalite odstránilo jestvujúce koľajisko a odstránila sa aj kompletná konštrukcia existujúceho exteriérového umývača železničných koľajových vozidiel spolu s jeho technologickým vybavením.
Samotná stavba THÚ ZV spočíva v realizácii 42 stavebných objektov (SO) a 21 prevádzkových súborov (PS). V rámci objektovej skladby ide spolu o 63 samostatných častí zhrnutých do nasledujúcich funkčných celkov:
- Zabezpečovacie zariadenia
- Oznamovacie zariadenia
- Slaboprúdová a silnoprúdová technológia
- Trakčné vedenie a energetika
- Inžinierske siete vrátane nových prípojok
- Cesty a prístupové komunikácie
Na zabezpečenie obslužnosti areálu z hľadiska prejazdu železničných koľajových vozidiel pozostáva jeho koľajisko z nasledujúcich častí:
- vchodovo-odchodová skupina: k. č. 501c, 503b, 504c, 505c, 506b,
- fekálna koľaj: k. č. 506a,
- koľajisko haly prevádzkového ošetrenia súprav: k. č. 503a, 504b, 505b,
- koľaj vedúca do haly stabilného umývača: k. č. 504a,
- koľaj s mobilnou čerpacou stanicou pohonných hmôt: k. č. 502,
- výťažné, objazdné a spojovacie koľaje.
Hlavné časti strediska, t. j. hala prevádzkového ošetrenia súprav (HPOS), hala stabilného umývača (HSU) a fekálna koľaj sú situované v usporiadaní „vedľa seba“, vchodovo-odchodová skupina je k nim v usporiadaní „za sebou“.
Z hľadiska zabezpečenia technicko-hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel prebieha činnosť najmä v objektoch haly prevádzkového ošetrenia súprav a haly stabilného umývača.
Hala prevádzkového ošetrenia súprav
Súčasťou objektu HPOS je aj priebežná fekálna koľaj č. 506a, orientovaná v rámci bočnej prístavby objektu HPOS. V tomto objekte sú zaústené tri priebežné koľaje. Dispozícia objektu je navrhnutá tak, aby v maximálnej miere zodpovedala požiadavkám na prevádzkovanú údržbovú činnosť.
Objekt pozostáva dispozične z hlavnej halovej lode, ktorá slúži na prevádzkovú činnosť. K hlavnej lodi sú pripojené priestory bočnej prístavby so zázemím pre zamestnancov. Pozdĺž celej haly prebieha z jej bočnej strany fekálna koľaj s vyvýšenou hranou pre jednoduchý prístup do pristavených železničných vozidiel. Súčasťou vybavenia zastrešenej fekálnej koľaje sú aj technologické zariadenia pre odsávanie fekálií a čistenie vozňov pomocou automatizovaných odsávacích jednotiek, umiestnených v hale a na zastrešenej fekálnej koľaji.
Umiestnenie odsávacích jednotiek bolo v rámci dispozície objektu optimalizované tak, aby bolo možné realizovať proces odsávania v každom mieste interiérového koľajiska. Vzhľadom na požiadavku užívateľa na skladovanie náhradných dielov bol v bočnej časti objektu navrhnutý sklad s technológiou regálového zakladača. Jeho technológia pozostáva najmä z obojstranne orientovaných regálov.
Na zabezpečenie prístupu pracovníkov na strechu železničných koľajových vozidiel sú v rámci hlavnej lode objektu zrealizované dve mobilné poloportálové lávky. Slúžia na kontrolu a prípadné opravy strešných častí koľajových vozidiel. V rámci objektu HPOS sú umiestnené dve tieto zariadenia. Lávka sa pohybuje po trvalej žeriavovej dráhe s vlastnou koľajnicou. Horná vetva dráhy je umiestnená na konzolách stĺpov haly, spodná vetva je umiestnená v podlahe haly.
Na dvíhanie ťažších bremien do 250 kg sú mobilné poloportálové lávky vybavené ešte elektrickými reťazovými kladkostrojmi s nosným profilom umiestneným priečne ponad koľajové vozidlo, s presahom do strany ponad lávku žeriava. Kladkostroj je ovládaný zo závesného ovládača, umiestneného na nezávislom zhrňovacom troleji vedľa nosného profilu kladkostroja. Pojazd žeriava zabezpečuje ovládač, umiestnený v hornej časti vstupného schodiska.
Hala stabilného umývača
Je ďalším významným objektom realizovaným v rámci strediska THÚ ZV. Hala je dispozične lokalizovaná v blízkosti objektu HPOS a je do nej zaústená jedna priebežná koľaj. Objekt je dispozične navrhnutý ako jednotrakt s nižšou prístavbou na zabudovanie technológie a prevádzkovo-sociálneho zariadenia pracovníkov obsluhy. Stabilný halový umývač je určený na malé a veľké umývanie skríň železničných koľajových vozidiel.
Pomocou vopred naprogramovaných režimov navolí obsluha z riadiacej miestnosti automatický umývací program. Samotný proces umývania sa realizuje pomalým prejazdom vozidiel cez jednotlivé zóny umývania. Prejazd vozidiel cez stabilný umývač je zabezpečený pomocou posuvného zariadenia.
V prvom procese sa vozidlo počiatočne opláchne a v horúcich dňoch sa zabezpečí aj jeho povrchové ochladenie. Ďalej vozidlo pokračuje do sekcie pre umývaciu stanicu č. 1, tzv. pohyblivý umývací modul, ktorý pozostáva zo sady kief a trysiek.
Nasledujú umývacie stanice č. 2 a č. 3, tzv. fixný kefový modul. Po umytí pokračuje vozidlo cez oplachovacie brány a bránu na nanášanie vosku. Finálnu etapu tvorí sušič, ktorý slúži na odstránenie zvyšnej vody po umývaní z povrchu umývaného vozidla. Technológia umývača je navrhnutá na používanie pri teplotách do 5 °C, pričom možno zvoliť viacero programov umývania s ohľadom na znečistenie vozidiel.
Dokumentácia halových objektov bola v rámci spracovania projektového stupňa pre realizáciu stavby vyhotovená pomocou 3D modelovania v programe Autodesk REVIT. Spracovaním priestorového modelu objektov bolo možné už v štádiu projekčnej prípravy sledovať kolízne miesta a vhodne ich koordinovať.
Snahou je implementovať nástroj BIM postupne do všetkých profesijných častí stavieb tak, aby bolo možné už vo fáze projekčnej prípravy v 3D priestore sledovať a riešiť prípadné kolízie jednotlivých stavebných objektov a prevádzkových súborov. V rámci zavedenia technológie BIM v spoločnosti REMING CONSULT a.s. je pre klienta zaujímavá aj možnosť tzv. facility manažmentu. Táto služba ponúka možnosť kvalitnej správy zverených objektov a technologických zariadení.
ZÁVER
V príspevku sme prezentovali časový priebeh od procesu projektových prác až po realizáciu areálu THÚ ZV. Opísané sú najmä riešenia objektov HPOS a HSU, ktoré tvoria dominantu celého areálu. Súčasťou sú však aj ďalšie prevádzkové súbory a stavebné objekty, ktoré zabezpečujú bezproblémové a bezpečné užívanie areálu.
T → Ing. Gabriel Šimon, REMING CONSULT a.s., hlavný inžinier projektu THÚ ZV
F → REMING CONSULT a.s.