Technickรฝ stav slovenskรฝch mostov je vย kritickom stave!
ฤo sย tรฝm? Kฤพรบฤom je trvanlivosลฅ. โVย praxi to znamenรก vykonรกvaลฅ pravidelnรฉ prehliadky aย menลกie opravy priebeลพne, aย nie problรฉmy ignorovaลฅ,โ hovorรญ Ing. Jรกn Laco, PhD., Ceng MICE. Na zรกklade skรบsenostรญ zo zahraniฤia vie, ลพe sa dรก stavaลฅ kย projektom vย zmysle udrลพateฤพnosti zodpovedne aย pri kaลพdom zadanรญ hฤพadaลฅ rรดzne moลพnosti aย najlepลกie rieลกenia.
Kย dopravnรฝm stavbรกm ste sa dostali takpovediac nรกhodne. Ako sa stali mosty sรบฤasลฅou vรกลกho kaลพdodennรฉho ลพivota?
Po zรกkladnej ลกkole som iลกiel na stavebnรบ priemyslovku, no bolo to takรฉ nรกhodnรฉ rozhodnutie. Odbor sa vtedy volal Technickรฉ aย informaฤnรฉ sluลพby. Pamรคtรกm si vลกak jeden zlomovรฝ moment โ konฤilo sa cviฤenie aย ฤakali sme, kรฝm zazvonรญ. Na korkovej nรกstenke som zbadal peknรบ fotografiu mosta SNP aย vtedy som pochopil, ako ten most staticky funguje. Mal som asi 16 rokov. Sย odstupom ฤasu to vnรญmam ako moment, vย ktorom som si uvedomil vzลฅah kย mostom aย zaฤal sa oย tรบto tรฉmu viac zaujรญmaลฅ.
Krรกtko po ukonฤenรญ doktorandskรฉho ลกtรบdia ste sa odsลฅahovali do Londรฝna. Tam ste zaฤali pracovaลฅ pre jednu zย najvรฝznamnejลกรญch inลพiniersko-konzultaฤnรฝch firiem, ktorรก mรก vย portfรณliu mosty aย inรฉ vรฝznamnรฉ stavby po celom svete. Je ลฅaลพkรฉ dostaลฅ sa do takto prestรญลพnej firmy vย zahraniฤรญ?
Je to veฤพmi nรกroฤnรฉ. Pred tรฝm, ako sa mi podarilo to miesto zรญskaลฅ, som odoslal niekoฤพko desiatok ลพivotopisov, ale zavolali ma len na pรกr pohovorov. Na to, aby som zรญskal prรกcu v spomรญnanej spoloฤnosti, som musel absolvovaลฅ tri kolรก pohovorov โ najprv cez videokonferenciu zo Slovenska a potom osobne v Anglicku. Na kaลพdรบ pozรญciu ฤรญhajรบ desiatky zรกujemcov. Prestรญลพne spoloฤnosti si chcรบ byลฅ istรฉ tรฝm, koho โkupujรบโ, a tomu zodpovedรก aj nรกroฤnosลฅ vรฝberovรฉho konania. Ale treba povedaลฅ, ลพe to nebolo tรฝm, ลพe som zo Slovenska. Rovnakรฉ pravidlรก platili pre vลกetkรฝch, aj pre domรกcich.
Zย Londรฝna ste sa vrรกtili na Slovensko aย zaloลพili ste projektantskรบ spoloฤnosลฅ. Aktuรกlne ste vy ten, kto hฤพadรก stavebnรฝch inลพinierov. Akรก je situรกcia na trhu uย nรกs?
Dopyt po kvalitnรฝch inลพinieroch aย ich sluลพbรกch bude naฤalej rรกsลฅ. Treba si uvedomiลฅ, ลพe veฤพkรก ฤasลฅ ich prรกce sa tรฝka uลพ vybudovanej dopravnej infraลกtruktรบry aย kย tomu pribรบdajรบ novovybudovanรฉ stavby aย projekty pre budรบce stavby.
ฤรญm viac toho postavรญme, tรฝm budรบ rozsiahlejลกie kapacitnรฉ poลพiadavky na รบdrลพbu aย prevรกdzku. Kย tomu treba prirรกtaลฅ tlak na termรญny aย podobne. Bude preto ลฅaลพkรฉ zachovaลฅ si vysokรฝ ลกtandard poskytovanรฝch sluลพieb, no ja verรญm, ลพe kaลพdรก firma, nielen tรก naลกa, si zakladรก na kvalitnรฝch vรฝstupoch, ktorรฉ vedia doruฤiลฅ len kvalitnรญ ฤพudia.
Kvalitnรฝch ฤพudรญ asi budeme potrebovaลฅ mnoลพstvo, keฤลพe sa dlhodobo hovorรญ, ลพe technickรฝ stav slovenskรฝch mostov je vย kritickom stave. Pracovali ste na projektoch vย Spojenom krรกฤพovstve, na Srรญ Lanke, vย Hong Kongu. Sย akou situรกciou vย rรกmci dopravnej infraลกtruktรบry ste sa stretli vย zahraniฤรญ?
รdrลพba cestnej infraลกtruktรบry je otรกzka, ktorou sa zaoberajรบ autority vย kaลพdej krajine. Najmรค vย tรฝch rozvinutรฝch je to veฤพmi intenzรญvne diskutovanรก aย rieลกenรก tรฉma, pretoลพe nรกroky na cestnรบ infraลกtruktรบru sรบ stรกle vyลกลกie, ale ฤพudskรฉ aย finanฤnรฉ zdroje sรบ obmedzenรฉ.
Na Slovensku sa tento problรฉm odsรบval, aย tak sa ฤasto stretรกvame sย havarijnรฝm stavom mostov, najmรค na cestรกch I., II. aย III. triedy. Myslรญm si, ลพe vลกetkรฝm zย nรกลกho odvetvia je jasnรฉ, ลพe takรฝto stav je neudrลพateฤพnรฝ, aย to jednak zย pohฤพadu nedostatku ฤasu na prรญpravu dokumentรกcie aย tieลพ zย pohฤพadu obmedzenรฝch kapacรญt รบradov vย rรกmci stavebnรฝch konanรญ.
Akรฉ kroky je potrebnรฉ podniknรบลฅ, aby sa stav zlepลกil? Existuje na to nejakรฝ recept zo zahraniฤia?
Zย mojej perspektรญvy je rieลกenรญm jednak urรฝchlenie aย tieลพ digitalizรกcia procesov. Na Slovensku narรกลพame na problรฉm skostnatenรฉho stavebnรฉho zรกkona aย nekoneฤnej byrokracie. Pomรดcลฅ by mala novรก podoba stavebnรฉho zรกkona, ktorรก urรฝchli niektorรฉ procesy. ฤalลกรญ aspekt je stavaลฅ trvalo udrลพateฤพne. To znamenรก maลฅ na zreteli trvanlivosลฅ konลกtrukciรญ.
ฤo znamenรก stavaลฅ trvalo udrลพateฤพne?
Normy, na zรกklade ktorรฝch vย sรบฤasnosti navrhujeme inลพinierske konลกtrukcie, predpokladajรบ ich minimรกlnu ลพivotnosลฅ 100 rokov. To znamenรก, ลพe tieto konลกtrukcie by mali vydrลพaลฅ 100 aย viac rokov bez potreby rozsiahlej rekonลกtrukcie za predpokladu dรดkladnej รบdrลพby.
Pravda je vลกak takรก, ลพe tieto normy nepouลพรญvame dosลฅ dlho na to, aby sme si ich mohli overiลฅ vย praxi. Samostatnou otรกzkou zostรกva tieลพ uhlรญkovรก stopa aย jej redukcia. Vย zahraniฤรญ je to veฤพkรก tรฉma uลพ niekoฤพko rokov, no vย slovenskom stavebnรญctve zatiaฤพ oย ลu neevidujem prรญliลก veฤพkรฝ zรกujem.
Viete bliลพลกie rozviesลฅ otรกzku uhlรญkovej stopy? Ako sa dรก znรญลพiลฅ CO2 pri takto veฤพkรฝch aย nรกroฤnรฝch stavbรกch?
Stavebnรฝ priemysel je jednรฝm zย najvรคฤลกรญch producentov CO2. Vรฝroba betรณnu, ocele, ale aj inรฝch stavebnรฝch materiรกlov je nรกroฤnรก na vstupnรฉ suroviny. Tie sa musia vyลฅaลพiลฅ, upraviลฅ aย potom transportovaลฅ do vรฝrobne. Nasleduje koncovรก vรฝroba stavebnรฉho materiรกlu, ktorรก je veฤพmi energeticky nรกroฤnรก. Existujรบ pritom rรดzne cesty, ako zredukovaลฅ uhlรญkovรบ stopu vย stavebnรญctve.
Zaฤรญnajรบ sa pouลพรญvaลฅ materiรกly, ktorรฉ menej zaลฅaลพujรบ planรฉtu. Pri rezidenฤnรฝch alebo kancelรกrskych budovรกch je trendom nahrรกdzaลฅ prรกve oceฤพ aย betรณn alternatรญvnymi materiรกlmi, napr. drevom. ลฝiaฤพ, tieto trendy nie sรบ aplikovateฤพnรฉ pri infraลกtruktรบrnych stavbรกch.
Existuje vo vaลกom segmente stavebnรฝ materiรกl, ktorรฝ je โzelenรฝโ?
Povedzme, ลพe existujรบ zelenลกie materiรกly, ako sรบ betรณn aย oceฤพ. No vย dopravnej
infraลกtruktรบre ide oย konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ extrรฉmne namรกhanรฉ, naprรญklad dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm alebo poveternostnรฝmi vplyvmi. Fakt je ten, ลพe bez ocele aย betรณnu tieto prekรกลพky eลกte dlho nebudeme vedieลฅ prekonaลฅ aย zatiaฤพ neexistuje materiรกl, ktorรฝm by sme ich vedeli adekvรกtne nahradiลฅ.
Ako teda vieme znรญลพiลฅ CO2, keฤ nie pouลพitรฝmi materiรกlmi?
Kฤพรบฤom je prรกve trvanlivosลฅ. Spotrebu materiรกlu pri nรกvrhu konลกtrukcie vieme redukovaลฅ iba vย obmedzenej miere, no nesmie to byลฅ na รบkor bezpeฤnosti. Ideรกlnym rieลกenรญm je minimalizovaลฅ nรกklady na prevรกdzku aย รบdrลพbu poฤas ลพivotnosti konลกtrukcie. Vย praxi to znamenรก vykonรกvaลฅ pravidelnรฉ prehliadky aย menลกie opravy priebeลพne, aย nie problรฉmy ignorovaลฅ.
Prehliadanie problรฉmov vย oblasti mostov vedie kย neudrลพateฤพnรฝm rieลกeniam. Takรฝmi sรบ, ลพiaฤพ, rekonลกtrukcie vย takom rozsahu, ลพe mosty sa musia zbรบraลฅ aย postaviลฅ nanovo. Ak by sa chyby aย problรฉmy priebeลพne rieลกili, tak by mohli slรบลพiลฅ podฤพa navrhnutej ลพivotnosti aspoล tรฝch 100 rokov.
Ako je otรกzka udrลพateฤพnosti zohฤพadnenรก zย pohฤพadu verejnรฉho obstarรกvania?
Vo verejnรฝch obstarรกvaniach na vypracovanie projektovej dokumentรกcie na Slovensku sa na tento aspekt vรดbec neprihliada. Zatiaฤพ som sa nestretol s tรฝm, ลพe by obstarรกvatelia definovali v zadaniach poลพiadavky v tomto smere. Verejnรฉ obstarรกvanie vyhrรก spoloฤnosลฅ, ktorรก splnรญ vลกetky podmienky a zรกroveล ponรบkne najniลพลกiu sumu.
Ak to nebude jasne vyลพadovanรฉ od dodรกvateฤพov v zadaniach, tak sa k redukcii CO2 nikdy nedostaneme. Rovnako neevidujem, ลพe by sa touto tรฉmou zaoberalo ministerstvo ลพivotnรฉho prostredia vo svojich vyjadreniach k projektovej dokumentรกcii. Iniciatรญva by mala รญsลฅ zhora, aby pomaly vznikol tlak na celรฝ stavebnรฝ priemysel.
Povaลพujete nejakรบ krajinu za uฤebnicovรฝ prรญklad?
Viem to porovnaลฅ len sย krajinami, vย ktorรฝch som pรดsobil. Treba povedaลฅ, ลพe to nie je ฤพahko uchopiteฤพnรก tรฉma. Musรญte braลฅ do รบvahy niekoฤพko premennรฝch aย vย koneฤnom dรดsledku to musรญ stรกle dรกvaลฅ aj ekonomickรฝ zmysel. Vย Spojenom krรกฤพovstve aj ลกkandinรกvskych krajinรกch rieลกia tรบto tรฉmu podstatne intenzรญvnejลกie.
Majรบ vypracovanรฉ aspoล rรกmcovรฉ nรกvody pre projektantov, ako rieลกiลฅ tรบto otรกzku. ฤo sa tรฝka uchopenia tejto tรฉmy, prรกve tieto krajiny sรบ zย mojej skรบsenosti najฤalej.
Sรกm sa nimi pri svojej prรกci inลกpirujem. Vย D-Phase sa snaลพรญme stavaลฅ kย projektom vย zmysle udrลพateฤพnosti zodpovedne aย pri kaลพdom zadanรญ hฤพadaลฅ rรดzne moลพnosti aย najlepลกie rieลกenia. Kaลพdรก stavba mรก totiลพ svoje ลกpecifikรก aย na kaลพdรบ existuje unikรกtne rieลกenie.
Zย nรกลกho rozhovoru vyplรฝva, ลพe sa vย rรกmci slovenskรฉho stavebnรญctva mรกme ฤo uฤiลฅ aย kam posรบvaลฅ. ฤo je vaลกou motivรกciou aย ambรญciou?
Vย prvom rade musรญm povedaลฅ, ลพe patrรญm kย tรฝm ลกลฅastnรฝm โ mรกm moลพnosลฅ robiลฅ to, ฤo ma bavรญ. Takลพe zรกkladnรบ motivรกciu mรกm naplnenรบ, odkedy som zaฤal pracovaลฅ. Poฤas toho, ako som pรดsobil vย zahraniฤรญ, som si uvedomil, ลพe to mnoลพstvo skรบsenostรญ, ktorรฉ som zรญskal, chcem vyuลพiลฅ doma. Preto som sa rozhodol vrรกtiลฅ sa na Slovensko. Ambรญciou je robiลฅ veci kvalitne aย pritom udrลพateฤพne.
Netvrdรญm, ลพe je to vลพdy ฤพahkรฉ, ale snaลพรญm sa robiลฅ svoju prรกcu najlepลกie, ako viem, aย dรบfam, ลพe to, ฤo robรญm, mรก nejakรฝ vลกeobecnรฝ prospech. Naprรญklad, ลพe sa ฤพudia dostanรบ bezpeฤne do prรกce alebo za svojou rodinou, ลพe danรก stavba pozitรญvne ovplyvnรญ panorรกmu mesta alebo ekonomickรฝ rast vฤaka udrลพateฤพnej dopravnej infraลกtruktรบre. Pre mลa je tento vรฝznam podstatnejลกรญ ako plnenie si nejakรฝch osobnรฝch ambรญciรญ.
(red)
FOTO: archรญv Jรกna Laca, iStock.com