Ukรกลพkou nevyhnutnosti rozsiahlej rekonลกtrukcie je Starรฝ most v Bratislave.

Technickรฝ stav slovenskรฝch mostov je vย kritickom stave!

ฤŒo sย tรฝm? Kฤพรบฤom je trvanlivosลฅ. โ€žVย praxi to znamenรก vykonรกvaลฅ pravidelnรฉ prehliadky aย menลกie opravy priebeลพne, aย nie problรฉmy ignorovaลฅ,โ€œ hovorรญ Ing. Jรกn Laco, PhD., Ceng MICE. Na zรกklade skรบsenostรญ zo zahraniฤia vie, ลพe sa dรก stavaลฅ kย projektom vย zmysle udrลพateฤพnosti zodpovedne aย pri kaลพdom zadanรญ hฤพadaลฅ rรดzne moลพnosti aย najlepลกie rieลกenia.

Kย dopravnรฝm stavbรกm ste sa dostali takpovediac nรกhodne. Ako sa stali mosty sรบฤasลฅou vรกลกho kaลพdodennรฉho ลพivota?

Po zรกkladnej ลกkole som iลกiel na stavebnรบ priemyslovku, no bolo to takรฉ nรกhodnรฉ rozhodnutie. Odbor sa vtedy volal Technickรฉ aย informaฤnรฉ sluลพby. Pamรคtรกm si vลกak jeden zlomovรฝ moment โˆ’ konฤilo sa cviฤenie aย ฤakali sme, kรฝm zazvonรญ. Na korkovej nรกstenke som zbadal peknรบ fotografiu mosta SNP aย vtedy som pochopil, ako ten most staticky funguje. Mal som asi 16 rokov. Sย odstupom ฤasu to vnรญmam ako moment, vย ktorom som si uvedomil vzลฅah kย mostom aย zaฤal sa oย tรบto tรฉmu viac zaujรญmaลฅ.

Krรกtko po ukonฤenรญ doktorandskรฉho ลกtรบdia ste sa odsลฅahovali do Londรฝna. Tam ste zaฤali pracovaลฅ pre jednu zย najvรฝznamnejลกรญch inลพiniersko-konzultaฤnรฝch firiem, ktorรก mรก vย portfรณliu mosty aย inรฉ vรฝznamnรฉ stavby po celom svete. Je ลฅaลพkรฉ dostaลฅ sa do takto prestรญลพnej firmy vย zahraniฤรญ?

Je to veฤพmi nรกroฤnรฉ. Pred tรฝm, ako sa mi podarilo to miesto zรญskaลฅ, som odoslal niekoฤพko desiatok ลพivotopisov, ale zavolali ma len na pรกr pohovorov. Na to, aby som zรญskal prรกcu v spomรญnanej spoloฤnosti, som musel absolvovaลฅ tri kolรก pohovorov โ€“ najprv cez videokonferenciu zo Slovenska a potom osobne v Anglicku. Na kaลพdรบ pozรญciu ฤรญhajรบ desiatky zรกujemcov. Prestรญลพne spoloฤnosti si chcรบ byลฅ istรฉ tรฝm, koho โ€žkupujรบโ€œ, a tomu zodpovedรก aj nรกroฤnosลฅ vรฝberovรฉho konania. Ale treba povedaลฅ, ลพe to nebolo tรฝm, ลพe som zo Slovenska. Rovnakรฉ pravidlรก platili pre vลกetkรฝch, aj pre domรกcich.

Kaลพdรก stavba mรก svoje ลกpecifikรก aย na kaลพdรบ existuje unikรกtne rieลกenie.
Kaลพdรก stavba mรก svoje ลกpecifikรก aย na kaลพdรบ existuje unikรกtne rieลกenie. | Zdroj: FOTO: archรญv Jรกna Laca, iStock.com

Zย Londรฝna ste sa vrรกtili na Slovensko aย zaloลพili ste projektantskรบ spoloฤnosลฅ. Aktuรกlne ste vy ten, kto hฤพadรก stavebnรฝch inลพinierov. Akรก je situรกcia na trhu uย nรกs?

Dopyt po kvalitnรฝch inลพinieroch aย ich sluลพbรกch bude naฤalej rรกsลฅ. Treba si uvedomiลฅ, ลพe veฤพkรก ฤasลฅ ich prรกce sa tรฝka uลพ vybudovanej dopravnej infraลกtruktรบry aย kย tomu pribรบdajรบ novovybudovanรฉ stavby aย projekty pre budรบce stavby.

ฤŒรญm viac toho postavรญme, tรฝm budรบ rozsiahlejลกie kapacitnรฉ poลพiadavky na รบdrลพbu aย prevรกdzku. Kย tomu treba prirรกtaลฅ tlak na termรญny aย podobne. Bude preto ลฅaลพkรฉ zachovaลฅ si vysokรฝ ลกtandard poskytovanรฝch sluลพieb, no ja verรญm, ลพe kaลพdรก firma, nielen tรก naลกa, si zakladรก na kvalitnรฝch vรฝstupoch, ktorรฉ vedia doruฤiลฅ len kvalitnรญ ฤพudia.

Kvalitnรฝch ฤพudรญ asi budeme potrebovaลฅ mnoลพstvo, keฤลพe sa dlhodobo hovorรญ, ลพe technickรฝ stav slovenskรฝch mostov je vย kritickom stave. Pracovali ste na projektoch vย Spojenom krรกฤพovstve, na Srรญ Lanke, vย Hong Kongu. Sย akou situรกciou vย rรกmci dopravnej infraลกtruktรบry ste sa stretli vย zahraniฤรญ?

รšdrลพba cestnej infraลกtruktรบry je otรกzka, ktorou sa zaoberajรบ autority vย kaลพdej krajine. Najmรค vย tรฝch rozvinutรฝch je to veฤพmi intenzรญvne diskutovanรก aย rieลกenรก tรฉma, pretoลพe nรกroky na cestnรบ infraลกtruktรบru sรบ stรกle vyลกลกie, ale ฤพudskรฉ aย finanฤnรฉ zdroje sรบ obmedzenรฉ.

Na Slovensku sa tento problรฉm odsรบval, aย tak sa ฤasto stretรกvame sย havarijnรฝm stavom mostov, najmรค na cestรกch I., II. aย III. triedy. Myslรญm si, ลพe vลกetkรฝm zย nรกลกho odvetvia je jasnรฉ, ลพe takรฝto stav je neudrลพateฤพnรฝ, aย to jednak zย pohฤพadu nedostatku ฤasu na prรญpravu dokumentรกcie aย tieลพ zย pohฤพadu obmedzenรฝch kapacรญt รบradov vย rรกmci stavebnรฝch konanรญ.

Ing. Jรกn Laco, PhD., Ceng MICE
Ing. Jรกn Laco, PhD., Ceng MICE | Zdroj: FOTO: archรญv Jรกna Laca, iStock.com

Akรฉ kroky je potrebnรฉ podniknรบลฅ, aby sa stav zlepลกil? Existuje na to nejakรฝ recept zo zahraniฤia?

Zย mojej perspektรญvy je rieลกenรญm jednak urรฝchlenie aย tieลพ digitalizรกcia procesov. Na Slovensku narรกลพame na problรฉm skostnatenรฉho stavebnรฉho zรกkona aย nekoneฤnej byrokracie. Pomรดcลฅ by mala novรก podoba stavebnรฉho zรกkona, ktorรก urรฝchli niektorรฉ procesy. ฤŽalลกรญ aspekt je stavaลฅ trvalo udrลพateฤพne. To znamenรก maลฅ na zreteli trvanlivosลฅ konลกtrukciรญ.

ฤŒo znamenรก stavaลฅ trvalo udrลพateฤพne?

Normy, na zรกklade ktorรฝch vย sรบฤasnosti navrhujeme inลพinierske konลกtrukcie, predpokladajรบ ich minimรกlnu ลพivotnosลฅ 100 rokov. To znamenรก, ลพe tieto konลกtrukcie by mali vydrลพaลฅ 100 aย viac rokov bez potreby rozsiahlej rekonลกtrukcie za predpokladu dรดkladnej รบdrลพby.

Pravda je vลกak takรก, ลพe tieto normy nepouลพรญvame dosลฅ dlho na to, aby sme si ich mohli overiลฅ vย praxi. Samostatnou otรกzkou zostรกva tieลพ uhlรญkovรก stopa aย jej redukcia. Vย zahraniฤรญ je to veฤพkรก tรฉma uลพ niekoฤพko rokov, no vย slovenskom stavebnรญctve zatiaฤพ oย ลˆu neevidujem prรญliลก veฤพkรฝ zรกujem.

Viete bliลพลกie rozviesลฅ otรกzku uhlรญkovej stopy? Ako sa dรก znรญลพiลฅ CO2 pri takto veฤพkรฝch aย nรกroฤnรฝch stavbรกch?

Stavebnรฝ priemysel je jednรฝm zย najvรคฤลกรญch producentov CO2. Vรฝroba betรณnu, ocele, ale aj inรฝch stavebnรฝch materiรกlov je nรกroฤnรก na vstupnรฉ suroviny. Tie sa musia vyลฅaลพiลฅ, upraviลฅ aย potom transportovaลฅ do vรฝrobne. Nasleduje koncovรก vรฝroba stavebnรฉho materiรกlu, ktorรก je veฤพmi energeticky nรกroฤnรก. Existujรบ pritom rรดzne cesty, ako zredukovaลฅ uhlรญkovรบ stopu vย stavebnรญctve.

Zaฤรญnajรบ sa pouลพรญvaลฅ materiรกly, ktorรฉ menej zaลฅaลพujรบ planรฉtu. Pri rezidenฤnรฝch alebo kancelรกrskych budovรกch je trendom nahrรกdzaลฅ prรกve oceฤพ aย betรณn alternatรญvnymi materiรกlmi, napr. drevom. ลฝiaฤพ, tieto trendy nie sรบ aplikovateฤพnรฉ pri infraลกtruktรบrnych stavbรกch.

Existuje vo vaลกom segmente stavebnรฝ materiรกl, ktorรฝ je โ€žzelenรฝโ€œ?

Povedzme, ลพe existujรบ zelenลกie materiรกly, ako sรบ betรณn aย oceฤพ. No vย dopravnej
infraลกtruktรบre ide oย konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ extrรฉmne namรกhanรฉ, naprรญklad dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm alebo poveternostnรฝmi vplyvmi. Fakt je ten, ลพe bez ocele aย betรณnu tieto prekรกลพky eลกte dlho nebudeme vedieลฅ prekonaลฅ aย zatiaฤพ neexistuje materiรกl, ktorรฝm by sme ich vedeli adekvรกtne nahradiลฅ.

Na stavbe vย Trenฤรญne
Na stavbe vย Trenฤรญne | Zdroj: (red) FOTO: archรญv Jรกna Laca, iStock.com

Ako teda vieme znรญลพiลฅ CO2, keฤ nie pouลพitรฝmi materiรกlmi?

Kฤพรบฤom je prรกve trvanlivosลฅ. Spotrebu materiรกlu pri nรกvrhu konลกtrukcie vieme redukovaลฅ iba vย obmedzenej miere, no nesmie to byลฅ na รบkor bezpeฤnosti. Ideรกlnym rieลกenรญm je minimalizovaลฅ nรกklady na prevรกdzku aย รบdrลพbu poฤas ลพivotnosti konลกtrukcie. Vย praxi to znamenรก vykonรกvaลฅ pravidelnรฉ prehliadky aย menลกie opravy priebeลพne, aย nie problรฉmy ignorovaลฅ.

Prehliadanie problรฉmov vย oblasti mostov vedie kย neudrลพateฤพnรฝm rieลกeniam. Takรฝmi sรบ, ลพiaฤพ, rekonลกtrukcie vย takom rozsahu, ลพe mosty sa musia zbรบraลฅ aย postaviลฅ nanovo. Ak by sa chyby aย problรฉmy priebeลพne rieลกili, tak by mohli slรบลพiลฅ podฤพa navrhnutej ลพivotnosti aspoลˆ tรฝch 100 rokov.

Ako je otรกzka udrลพateฤพnosti zohฤพadnenรก zย pohฤพadu verejnรฉho obstarรกvania?

Vo verejnรฝch obstarรกvaniach na vypracovanie projektovej dokumentรกcie na Slovensku sa na tento aspekt vรดbec neprihliada. Zatiaฤพ som sa nestretol s tรฝm, ลพe by obstarรกvatelia definovali v zadaniach poลพiadavky v tomto smere. Verejnรฉ obstarรกvanie vyhrรก spoloฤnosลฅ, ktorรก splnรญ vลกetky podmienky a zรกroveลˆ ponรบkne najniลพลกiu sumu.

Ak to nebude jasne vyลพadovanรฉ od dodรกvateฤพov v zadaniach, tak sa k redukcii CO2 nikdy nedostaneme. Rovnako neevidujem, ลพe by sa touto tรฉmou zaoberalo ministerstvo ลพivotnรฉho prostredia vo svojich vyjadreniach k projektovej dokumentรกcii. Iniciatรญva by mala รญsลฅ zhora, aby pomaly vznikol tlak na celรฝ stavebnรฝ priemysel.

Povaลพujete nejakรบ krajinu za uฤebnicovรฝ prรญklad?

Viem to porovnaลฅ len sย krajinami, vย ktorรฝch som pรดsobil. Treba povedaลฅ, ลพe to nie je ฤพahko uchopiteฤพnรก tรฉma. Musรญte braลฅ do รบvahy niekoฤพko premennรฝch aย vย koneฤnom dรดsledku to musรญ stรกle dรกvaลฅ aj ekonomickรฝ zmysel. Vย Spojenom krรกฤพovstve aj ลกkandinรกvskych krajinรกch rieลกia tรบto tรฉmu podstatne intenzรญvnejลกie.

Majรบ vypracovanรฉ aspoลˆ rรกmcovรฉ nรกvody pre projektantov, ako rieลกiลฅ tรบto otรกzku. ฤŒo sa tรฝka uchopenia tejto tรฉmy, prรกve tieto krajiny sรบ zย mojej skรบsenosti najฤalej.
Sรกm sa nimi pri svojej prรกci inลกpirujem. Vย D-Phase sa snaลพรญme stavaลฅ kย projektom vย zmysle udrลพateฤพnosti zodpovedne aย pri kaลพdom zadanรญ hฤพadaลฅ rรดzne moลพnosti aย najlepลกie rieลกenia. Kaลพdรก stavba mรก totiลพ svoje ลกpecifikรก aย na kaลพdรบ existuje unikรกtne rieลกenie.

Vย ลกkandinรกvskych krajinรกch rieลกia tรฉmu udrลพateฤพnosti podstatne intenzรญvnejลกie.
Vย ลกkandinรกvskych krajinรกch rieลกia tรฉmu udrลพateฤพnosti podstatne intenzรญvnejลกie. | Zdroj: (red) FOTO: archรญv Jรกna Laca, iStock.com

Zย nรกลกho rozhovoru vyplรฝva, ลพe sa vย rรกmci slovenskรฉho stavebnรญctva mรกme ฤo uฤiลฅ aย kam posรบvaลฅ. ฤŒo je vaลกou motivรกciou aย ambรญciou?

Vย prvom rade musรญm povedaลฅ, ลพe patrรญm kย tรฝm ลกลฅastnรฝm โˆ’ mรกm moลพnosลฅ robiลฅ to, ฤo ma bavรญ. Takลพe zรกkladnรบ motivรกciu mรกm naplnenรบ, odkedy som zaฤal pracovaลฅ. Poฤas toho, ako som pรดsobil vย zahraniฤรญ, som si uvedomil, ลพe to mnoลพstvo skรบsenostรญ, ktorรฉ som zรญskal, chcem vyuลพiลฅ doma. Preto som sa rozhodol vrรกtiลฅ sa na Slovensko. Ambรญciou je robiลฅ veci kvalitne aย pritom udrลพateฤพne.

Netvrdรญm, ลพe je to vลพdy ฤพahkรฉ, ale snaลพรญm sa robiลฅ svoju prรกcu najlepลกie, ako viem, aย dรบfam, ลพe to, ฤo robรญm, mรก nejakรฝ vลกeobecnรฝ prospech. Naprรญklad, ลพe sa ฤพudia dostanรบ bezpeฤne do prรกce alebo za svojou rodinou, ลพe danรก stavba pozitรญvne ovplyvnรญ panorรกmu mesta alebo ekonomickรฝ rast vฤaka udrลพateฤพnej dopravnej infraลกtruktรบre. Pre mลˆa je tento vรฝznam podstatnejลกรญ ako plnenie si nejakรฝch osobnรฝch ambรญciรญ.

(red)
FOTO: archรญv Jรกna Laca, iStock.com

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2023

Najฤรญtanejลกie