Technologickรฉ vybavenie dopravnรฝch stavieb – nevyhnutnรฉ poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov
Zรกmerom ฤlรกnku je zdรดrazniลฅ zรกsadnรฉ poznatky noriem a predpisov na osvetlenie tunelov dostupnรฝch vย tunelovรฝch krajinรกch DACH (t. j. v SRN, Rakรบsku aย v ล vajฤiarsku) aย odovzdaลฅ osobnรฉ poznatky aย skรบsenosti zย oblasti prรญpravy projektov, realizรกcie a vystavenia protokolov merania osvetlenia poฤas kolaudรกcie tunelov.
Svetelnรฝm technikom, projektantom aย prevรกdzkovateฤพom osvetฤพovacรญch zariadenรญ cestnรฝch tunelov je urฤenรฝ softvรฉr Relux Tunel, ktorรฝ je sรบฤasลฅou balรญka programov Relux Desktop. Ide o unikรกtny softvรฉr aplikovateฤพnรฝ na akรฝkoฤพvek tunel, ktorรฝ sa poฤas 11 rokov vyskรบลกal na vลกetkรฝch svetadieloch. Softvรฉr, spracovanรฝ vย operaฤnom systรฉme Windows, je aj v slovenskej aย ฤeskej verzii.
Firma Relux Informatik AG pripravila aj podrobnรบ uลพรญvateฤพskรบ prรญruฤku pre ลกkolenia v sรญdle firmy Mรผnchenstein (Bazilej vo ล vajฤiarsku) alebo uย uลพรญvateฤพov balรญka programov Relux Desktop. Firma Relux Informatik AG kladie dรดraz na praktickรฉ postupy a detailnรฉ vysvetlenie dรดleลพitรฝch princรญpov nรกvrhu osvetฤพovacรญch zariadenรญ tunelov, preto zaviedla sรบstavu certifikovanรฝch a rekvalifikaฤnรฝch ลกkolenรญ.
Za pokroฤilรฝch uลพรญvateฤพov moลพno povaลพovaลฅ tรฝch, ktorรญ sledujรบ predmetnรฉ normy, prรญsluลกnรฉ technickรฉ predpisy a poznajรบ technologickรฉ vybavenie tunelov. Heslovitรฝ opis parametrov obsiahnutรฝch vย tab. 1 predstavuje zรกkladnรฉ informรกcie na vรฝpoฤet aย meranie kvantitatรญvnych aย kvalitatรญvnych vlastnostรญ osvetlenia projektovanรฝch cestnรฝch tunelov, a to buฤ podฤพa platnรฝch noriem v krajinรกch DACH, alebo podฤพa nรกrodnรฝch poลพiadaviek โ konkrรฉtne na Slovensku podฤพa metodickej prรญruฤky MP Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch v podmienkach Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s. (NDS, a. s.), platnej od 1. 5. 2015 a spracovanej autorom tohto prรญspevku.
Tab. 1 Hlavnรฉ parametre pre nรกvrh osvetlenia tunela aย dohฤพad v etape realizovania stavby
P. ฤ. | Opis | Parameter |
1 | Nรกzov cestnรฉho tunela | |
2 | Druh tunela | |
2.1 | s klenbovรฝm prierezom / obdฤบลพnikovรฝm prierezom
razenรฝ / hฤบbenรฝ |
|
2.2 | jedna tunelovรก rรบra pre obidva dopravnรฉ smery / jedna tunelovรก rรบra
pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer |
|
2.3 | krรกtky tunel (do dฤบลพky 500 m)
strednรฝ tunel (od 500 do 3 000 m) dlhรฝ tunel (nad 3 000 m) |
|
2.4 | poฤet jazdnรฝch pruhov | |
3 | Orientรกcia tunela
vjazd od severu / vรฝchodu a od juhu / zรกpadu |
|
4 | Dฤบลพka tunela | |
5 | Pozdฤบลพny sklon vozovky pre vjazdovรฝ portรกl,
priemernรฝ sklon vย รบseku 100 m pred aย za vjazdovรฝm portรกlom vย smere jazdy |
|
6 | Prieฤne usporiadanie vย tunelovej rรบre | |
6.1 | ลกรญrka jazdnรฉho pruhu | |
6.2 | ลกรญrka vodiaceho prรบลพku priliehajรบceho k chodnรญku | |
6.3 | ลกรญrka medzi zvรฝลกenรฝmi obrubnรญkmi | |
6.4 | ลกรญrka nรบdzovรฉho chodnรญka | |
6.5 | ลกรญrka tunelovej rรบry v pรคte | |
6.6 | vรฝลกka prejazdnรฉho prierezu | |
6.7 | vรฝลกka obrubnรญka | |
6.8 | vรฝลกka priechodnรฉho prierezu nad nรบdzovรฝm chodnรญkom | |
7 | Trieda odrazivosti povrchu vozovky pred portรกlmi,
r – tabuฤพka sย priemernรฝm sรบฤiniteฤพom jasu q0 |
|
8 | Trieda odrazivosti povrchu vozovky vย tuneli,
r – tabuฤพka sย priemernรฝm sรบฤiniteฤพom jasu q0 |
|
9 | ฤiniteฤพ odrazu ฤistรฉho povrchu stien | |
10 | Priemernรฝ jas stien musรญ byลฅ v rozsahu 60 % aลพ 80 %
z hodnotyย priemernรฉho jasu povrchu vozovky na prรญsluลกnom mieste |
|
11 | Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ | |
12 | Brzdnรก vzdialenosลฅ
pre vybranรฉ hodnoty nรกvrhovej rรฝchlosti aย pozdฤบลพneho sklonu |
|
13 | Vรฝhฤพadovรก aย nรกvrhovรก intenzita cestnej premรกvky | |
14 | Skladba dopravnรฉho prรบdu
iba motorovรก / zmieลกanรก doprava |
|
15 | Jas pribliลพovacieho pรกsma L20 pre vybranรฉ hodnoty nรกvrhovej rรฝchlosti | |
16 | Dฤบลพka aย jas pรกsiem osvetlenia krรกtkych tunelov poฤas dลa | |
16.1 | svetelnรฝ bazรฉn | |
16.2 | doplnkovรฉ dennรฉ osvetlenie | |
16.3 | vnรบtornรฉ pรกsmo | |
17 | Jas osvetlenia krรกtkych tunelov v noci | |
18 | Dฤบลพka aย jas pรกsiem osvetlenia strednรฝch aย dlhรฝch tunelov poฤas dลa | |
18.1 | medznรฉ pรกsmo | |
18.2 | prechodovรฉ pรกsmo | |
18.3 | vnรบtornรฉ pรกsmo | |
19 | Jas osvetlenia strednรฝch aย dlhรฝch tunelov v noci | |
22 | Parametre protismernรฝch / symetrickรฝch svietidiel | |
23 | Poฤet aย umiestnenie adaptaฤnรฝch svietidiel,
resp. svietidiel vย pรกsme svetelnรฉho bazรฉna a doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia |
|
24 | Poฤet aย umiestnenie svietidiel vnรบtornรฉho pรกsma | |
25 | Riadenie a regulรกcia svetelnรฉho toku jednotlivรฝch svietidiel
viacstupลovรฝm / plynulรฝm spรดsobom |
|
26 | Udrลพiavacรญ ฤiniteฤพ,
ย prevรกdzkovรฝ reลพim tunela, riadna aย pravidelnรก รบdrลพba aย pravidelnรฉ ฤistenie tunela aย jeho vybavenia |
|
27 | Poฤet a umiestnenie obojsmernรฝch dopravnรฝch gombรญkov | |
28 | Poฤet a umiestnenie kombinovanรฝch evakuaฤnรฝch svietidiel | |
29 | Poฤet nรบdzovรฝch vรฝchodov | |
29.1 | poฤet trojรญc bodovรฝch svietidiel zย oboch strรกn nรบdzovรฝch vรฝchodov | |
29.2 | poฤet svietidiel osvetฤพujรบcich podlahu pred dvermi
nรบdzovรฝch vรฝchodov |
|
30 | Poฤet nรบdzovรฝch zรกlivov | |
30.1 | poฤet a umiestnenie doplnkovรฝch svietidiel vย priestore
nรบdzovรฝch zรกlivov |
|
31 | Meracia sieลฅ na povrchu vozovky | |
32 | Meracia sieลฅ na povrchu steny |
Riadenie a regulรกcia osvetlenia
Osvetlenie medznรฉho pรกsma sa musรญ navrhnรบลฅ tak, aby sa pri pohฤพade vodiฤa na stred vstupnรฉho portรกlu zachovala aj v prรญpade viac-menej nepriaznivรฝch svetelnรฝch podmienok vย bezprostrednej blรญzkosti tunela schopnosลฅ zraku zreteฤพne rozliลกovaลฅ detaily alebo objekty vo vnรบtri tunela.
Zhorลกenie viditeฤพnosti prekรกลพok za vstupnรฝm portรกlom nastane vtedy, ak sa na sietnici oฤรญ vodiฤa objavรญ pred vjazdom do tunelovej rรบry vysokรฝ ekvivalentnรฝ zรกvojovรฝ jas, ktorรฝ sรบvisรญ s nรญzkou polohou slnka nad obzorom pri jeho vรฝchode alebo zรกpade (v prรญpade vรฝchodno-zรกpadnej orientรกcie tunela) alebo s oblohovรฝm svetlom bez prรญspevku priameho slneฤnรฉho svetla, tieลพ s jasom povrchu vozovky vย rozsahu brzdnej vzdialenosti, ako aj s vysokou odrazivosลฅou okolia (skaly, budovy, lรบky a sneh) vย hodnotiacom poli pribliลพovacieho pรกsma L20.
Preto je jas v medznom a prechodovom pรกsme nevyhnutnรฉ prispรดsobiลฅ vonkajลกรญm svetelnรฝm pomerom riadenรญm a regulรกciou svetelnรฉho toku jednotlivรฝch svietidiel vย tuneli. Samozrejme, ลพe ak sa znรญลพi ekvivalentnรฝ zรกvojovรฝ jas, klesne aj jas pribliลพovacieho pรกsma L20, ฤo si vลกak vyลพaduje รบpravu portรกlov aย ich okolia.
Pri riadenรญ osvetlenia sa menรญ svetelnรฝ tok vลกetkรฝch inลกtalovanรฝch svietidiel adaptaฤnรฉho osvetlenia v zรกvislosti od dennรฉho osvetlenia s viacstupลovรฝm alebo plynulรฝm spรดsobom, a to v rozsahu od 25 do 100 % bez ohฤพadu na fakt, ฤi jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma dosahuje hodnotu, ktorรก je priradenรก meranรฉmu jasu pribliลพovacieho pรกsma L20.
Pri riadenรญ osvetlenia s viacstupลovรฝm spรดsobom sa osvetฤพovacie zariadenie prepne na niลพลกรญ stupeล jasu vtedy, keฤ รบdaj vonkajลกieho jasomeru klesne pod stanovenรบ deaktivaฤnรบ hodnotu. Z toho vyplรฝva, ลพe ฤรญm menลกie je rozmedzie jasov medzi spรญnacรญmi stupลami, tรฝm je osvetฤพovacie zariadenie energeticky รบฤinnejลกie.
Na rozdiel od riadenia osvetlenia pri regulรกcii osvetlenia je svetelnรฝ tok svietidiel nastavenรฝ tak, aby sa hodnoty jasu medznรฉho pรกsma, resp. svetelnรฉho bazรฉna, ktorรฉ zรกvisia od jasu pribliลพovacieho pรกsma L20, skutoฤne dosiahli. Preto sa musรญ jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma, resp. vย pรกsme svetelnรฉho bazรฉna nepretrลพite meraลฅ. Riadenรญm a regulรกciou svetelnรฉho toku svietidiel sa vลกak nesmรบ naruลกiลฅ kvalitatรญvne vlastnosti osvetlenia tunela, najmรค poลพiadavky na rovnomernosลฅ jasu povrchu vozovky a stien tunela.
Zรกvislosลฅ jasu v medznom pรกsme, resp. v pรกsme svetelnรฉho bazรฉna od vonkajลกรญch svetelnรฝch pomerov
Adaptaฤnรฉ osvetlenie sa zapรญna pri prekroฤenรญ aktivaฤnej hodnoty jasu pribliลพovacieho pรกsma L20 aย vypรญna pri jeho poklese pod stanovenรบ deaktivaฤnรบ hodnotu. Vonkajลกรญ jasomer, na zรกklade ktorรฉho sa stanovujรบ riadiace stupne adaptaฤnรฉho osvetlenia, resp. svetelnรฉho bazรฉna, treba umiestniลฅ v navrhovanej brzdnej vzdialenosti od vstupnรฉho portรกlu.
Os merania treba zameraลฅ na stred vozovky zaฤiatku zastreลกenej ฤasti tunela. V praxi sa osvedฤila montรกลพ vonkajลกieho jasomera vpravo na krajnici pozemnej komunikรกcie oddelenej od vozovky vodiacou ฤiarou. Aby sa prediลกlo ovplyvneniu merania prechรกdzajรบcimi vozidlami, musรญ sa jasomer inลกtalovaลฅ vo vรฝลกke 4,5 aลพ 5 m nad vozovkou. Ak miestne podmienky neumoลพลujรบ umiestniลฅ jasomer v navrhovanej brzdnej vzdialenosti od vstupnรฉho portรกlu, treba prijaลฅ adekvรกtne opatrenie na zabezpeฤenie zachovania meracieho poฤพa zodpovedajรบceho rozsahu vรฝhฤพadu prichรกdzajรบceho vodiฤa.
Vzhฤพadom na malรฉ dฤบลพky krรกtkych tunelov sa pripรบลกลฅa pouลพitie jednรฉho vonkajลกieho jasomera pre oba dopravnรฉ smery, a to aj v prรญpade tunelov s obojsmernou premรกvkou. V takom prรญpade sa vonkajลกรญ jasomer umiestni na zaฤiatok toho dopravnรฉho smeru, pri ktorom sa stanovรญ vyลกลกia hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma L20.
Na regulรกciu osvetlenia tunelov s adaptaฤnรฝm osvetlenรญm, resp. so svetelnรฝm bazรฉnom, treba pouลพiลฅ vnรบtornรฝ korekฤnรฝ jasomer, ktorรฝ sa inลกtaluje pri dlhรฝch aย strednรฝch tuneloch v prvej polovici medznรฉho pรกsma vo vzdialenosti 20 aลพ 30 m za vstupnรฝm portรกlom a v prรญpade krรกtkych tunelov 10 aลพ 20 m pred zaฤiatkom svetelnรฉho bazรฉna. Orientovanรฝ je na stred pravรฉho jazdnรฉho pruhu vย smere jazdy. V prรญpade tunelov s obojsmernou premรกvkou sa pouลพรญva jeden korekฤnรฝ jasomer. Korekฤnรฉ jasomery merajรบ priemernรฝ jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma, resp. pรกsma svetelnรฉho bazรฉna. V praxi sa osvedฤilo upevnenie korekฤnรฉho jasomera vpravo, asi 4,5 m nad vozovkou, pri uhle jeho osi s vertikรกlnou rovinou asi 45ยฐ.
Vonkajลกie aย vnรบtornรฉ korekฤnรฉ jasomery je nevyhnutnรฉ kalibrovaลฅ na vรฝลกku oฤรญ prichรกdzajรบceho vodiฤa 1,5 m nad vozovkou. Keฤลพe jasomery sa ลกtandardne umiestลujรบ vo vรฝลกke 4,5 aลพ 5,0 m nad vozovkou, musรญ sa na nameranรฉ hodnoty aplikovaลฅ korekฤnรฝ ฤiniteฤพ zistenรฝ pri kalibrรกcii. Ten sa poลพaduje verifikovaลฅ 1-krรกt roฤne.
Jas vnรบtornรฉho pรกsma a nadvรคzujรบcej pozemnej komunikรกcie
Priemernรฝ jas vnรบtornรฉho pรกsma sa navrhuje v dvoch stupลoch โ v dennom/noฤnom reลพime s prihliadnutรญm na intenzitu aย skladbu dopravnรฉho prรบdu. Pri riadenรญ osvetlenia vnรบtornรฉho pรกsma sa ovlรกdajรบ vลกetky svietidlรก spoloฤne. Ak sa tunel nachรกdza na osvetlenej pozemnej komunikรกcii, musรญ osvetlenie vnรบtornรฉho pรกsma vย noฤnรฝch hodinรกch zabezpeฤiลฅ osvetlenie s jasom rovnakรฝm alebo vyลกลกรญm, ako je jas povrchu vozovky na nadvรคzujรบcej pozemnej komunikรกcii.
Jas povrchu vozovky vnรบtornรฉho pรกsma vลกak nemรก byลฅ vyลกลกรญ ako 3-nรกsobok jasu povrchu vozovky na tejto komunikรกcii. Ak sa tunel nachรกdza na neosvetlenej pozemnej komunikรกcii, odporรบฤa sa zabezpeฤiลฅ jej noฤnรฉ osvetlenie aspoล v รบseku dฤบลพky 2-nรกsobku brzdnej vzdialenosti pred a za tunelom.
Prevรกdzka aย รบdrลพba
Jas pribliลพovacieho pรกsma sa menรญ v zhode so zmenou dennรฉho svetla poฤas dลa aย roka. รroveล jasu v prvej polovici medznรฉho pรกsma, resp. svetelnรฉho bazรฉna, sa musรญ rovnaลฅ minimรกlne konลกtantnรฉmu percentuรกlnemu podielu jasu pribliลพovacieho pรกsma L20.
Konลกtrukcia monolitickรฉho ostenia tunela musรญ byลฅ navrhnutรก a zhotovenรก tak, aby mala poฤas stanovenej ลพivotnosti zodpovedajรบcu odolnosลฅ a trvanlivosลฅ. Betรณnovรฉ ostenie (maximรกlna dฤบลพka blokov ostenia je 12,5 m, vรฝnimkou je dฤบลพka blokov na hranici razenej aย hฤบbenej ฤasti tunela, resp. pred aย za nรบdzovรฝmi zรกlivmi) musรญ odolaลฅ pravidelnรฉmu ฤisteniu a hrubรฉmu zaobchรกdzaniu, akรฉ sa dรก oฤakรกvaลฅ pri strojovej รบdrลพbe tunela kefou a silnรฝm prรบdom vody pri tlaku 6 bar.
Priemernรฝ jas povrchu vozovky aย spodnej ฤasti stien tunela do vรฝลกky 2 m od nรบdzovรฝch chodnรญkov klesรก po uvedenรญ tunela do prevรกdzky z dรดvodu poruchy spรดsobenej starnutรญm svetelnรฝch zdrojov, degradรกcie svetelnรฝch zdrojov a svietidiel, starnutia svietidiel a zneฤistenia povrchov tunela. Preto je nevyhnutnรฉ plรกnovaลฅ ฤasovรฝ rozvrh potrebnรฝ na vykonรกvanie รบdrลพby uลพ pri projektovanรญ osvetฤพovacieho zariadenia tunela. Poลพaduje sa, aby vรฝmena svetelnรฝch zdrojov a intervaly ฤistenia povrchov tunela boli sรบฤasลฅou jednotlivรฝch etรกp projektovania tunela.
Udrลพiavacรญ ฤiniteฤพ, ktorรฝ zรกvisรญ predovลกetkรฝm od frekvencie vykonรกvania รบdrลพby, intenzity dopravy vย tuneli aย od podielu nรกkladnej dopravy, sa musรญ dohodnรบลฅ medzi projektantom a vlastnรญkom alebo prevรกdzkovateฤพom tunela uลพ na รบrovni technickej ลกtรบdie (Tล ). Tento ฤiniteฤพ treba maลฅ na pamรคti pri plรกnovanรญ ฤasovรฉho rozvrhu potrebnรฉho na vykonรกvanie รบdrลพby. Musia sa zohฤพadniลฅ rรดzne prevรกdzkovรฉ ฤasy definovanรฝch skupรญn svietidiel pri viacstupลovom riadenรญ jednotlivรฝch svietidiel.
Ak nebol dohodnutรฝ udrลพiavacรญ ฤiniteฤพ, pouลพije sa spravidla hodnota 0,67 (zastaranรฝ ฤiniteฤพ svetelnรฝch strรกt 1,50; ide o reciproฤnรบ hodnotu udrลพiavacieho ฤiniteฤพa). V prรญpade tunelov s nadmernou nรกkladnou dopravou alebo tunelov, v ktorรฝch moลพno oฤakรกvaลฅ nadmernรฉ zneฤistenie svietidiel, sa pouลพije niลพลกia hodnota (aลพ do 0,50), alebo sa musรญ zabezpeฤiลฅ ฤastejลกie ฤistenie tunela. V prรญpade tunelov s veฤพmi nรญzkou intenzitou dopravy sa aplikuje vyลกลกia hodnota udrลพiavacieho ฤiniteฤพa (aลพ do 0,80), alebo sa predฤบลพi interval ฤistenia tunela a รบdrลพby osvetฤพovacieho zariadenia.
Treba poznamenaลฅ, ลพe norma DIN 67524-1 Beleuchtung von Straรentunneln und Unterfรผhrungen. Teil 1: Allgemeine Gรผtemerkmale und Richtwerte (DIN 67524-1 Osvetlenie cestnรฝch tunelov a podchodov. ฤasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ kvalitatรญvne charakteristiky a smernรฉ hodnoty), ktorรก platรญ od januรกra 2019, venuje zรกvislosti priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia osobitnรบ pozornosลฅ. Poลพaduje, aby priemernรฝ jas povrchov stien nebol niลพลกรญ ako 60 % z hodnotyย priemernรฉho jasu povrchu vozovky na prรญsluลกnom mieste. Preto je vย dokumentรกcii na realizรกciu stavby (DRS) nevyhnutnรฉ zohฤพadniลฅ zรกvislosลฅ priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia podฤพa tab. 2.
Osobitnรก pozornosลฅ sa musรญ venovaลฅ umiestneniu svietidiel, aby รบdrลพbovรฉ prรกce osvetฤพovacieho zariadenia neviedli k zbytoฤne veฤพkรฝm ฤasom uzรกvierky tunela.
Tab. 2 Zรกvislosลฅ priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia podฤพa DIN 67524-1
Pรดvodnรฝ ฤiniteฤพ odrazu ฤistรฝchย povrchov stien |
Projektovanie osvetlenia tunela musรญ zohฤพadniลฅ zรกvislosลฅ priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia |
|||
mesaฤne |
polroฤne |
roฤne |
ani raz |
|
0,70 |
0,50 |
0,30 |
0,20 |
0,10 |
0,50 |
0,30 |
0,20 |
0,15 |
0,10 |
0,30 |
0,20 |
0,15 |
0,10 |
0,10 |
Meracia sieลฅ
Na vyhodnotenie zhody medzi vypoฤรญtanรฝmi a nameranรฝmi hodnotami musรญ poloha bodov siete na povrchu vozovky aย stien tunela, na ktorรฝch sa vykonรกva meranie, a poloha pozorovateฤพa zodpovedaลฅ podmienkam stanovenรฝm pri vรฝpoฤte osvetlenia. Softvรฉr Relux Tunel nepoลพaduje pred vรฝpoฤtom osvetlenia tunela vรฝber meracej siete, pretoลพe medzinรกrodne verifikovanรก sieลฅ sa automaticky zobrazรญ na obrazovke poฤas prvรฉho vรฝpoฤtu pre pรกsma sย konลกtantnou รบrovลou osvetlenia (v prvej polovici medznรฉho pรกsma aย vnรบtornรฉho pรกsma) a vย celej dฤบลพke druhej polovice medznรฉho a prechodovรฉho pรกsma. Tri rozsahy meracej siete sa lรญลกia polohou, dฤบลพkou aย vzdialenosลฅou od pozorovateฤพa.
Druhรก polovica medznรฉho a prechodovรฉho pรกsma predstavuje ฤasลฅ tunela sย rรดznymi rozstupmi svietidiel. V tejto ฤasti sa รบroveล jasu od konca prvej polovice medznรฉho pรกsma zniลพuje na รบroveล jasu vnรบtornรฉho pรกsma, preto zisลฅovanie priemernรฉho jasu povrchu vozovky aย stien, pozdฤบลพnej aย celkovej rovnomernosti vย rovnomerne rozloลพenรฝch bodoch relevantnรฉho priestoru nemรก zmysel. Vย tomto prรญpade sa priebeh jasu v pozdฤบลพnom smere vyhodnocuje v prieฤnych rezoch, priฤom vzdialenosลฅ medzi rezmi je 6 m. Prvรฝ prieฤny rad bodov leลพรญ vย druhej polovici medznรฉho pรกsma 6 m od konca prvej polovice medznรฉho pรกsma aย poslednรฝ prieฤny rad bodov je umiestnenรฝ na zaฤiatku vnรบtornรฉho pรกsma. Pritom platรญ princรญp pohyblivรฉho pozorovateฤพa, t. j. pozorovateฤพ sleduje kaลพdรฝ bod na povrchu vozovky pod uhlom 1ยฐ. Pri vรฝลกke oka pozorovateฤพa 1,5 m nad povrchom vozovky to znamenรก, ลพe zo vzdialenosti asi 86 m.
Vย prรญpade pรกsma sย konลกtantnou รบrovลou osvetlenia (konkrรฉtne v prvej polovici medznรฉho aย vnรบtornรฉho pรกsma) platรญ princรญp fixnรฉho pozorovateฤพa, t. j. pozorovateฤพ sa nachรกdza 60 m pred meracou sieลฅou relevantnรฉho priestoru. Pretoลพe poloha a dฤบลพka meracej siete zรกvisia od polohy svietidiel, definuje sa pri kaลพdej zmene polohy svietidiel pri nastavenรญ poloลพky Poloha a dฤบลพka x sรบradnice (v pozdฤบลพnom smere) upraviลฅ aj novรก poloha a dฤบลพka meracej siete.
Softvรฉr Relux Tunel umoลพลuje vytvoriลฅ aj vlastnรบ meraciu sieลฅ. Vย praxi by to vลกak viedlo kย tomu, ลพe bez validรกcie neลกtandardnej siete podฤพa STN EN ISO/IEC 17025: 2018 aย hlavne bez ย medzilaboratรณrneho porovnania s predvolenou meracou sieลฅou nemรดลพe pouลพitie zamรฝลกฤพanej siete zodpovedaลฅ potrebรกm zรกkaznรญkov transeurรณpskej cestnej siete โTEMโ. Okrem inรฉho, aj softvรฉr LMK LabSoft digitรกlnej kamery s vysokรฝm rozlรญลกenรญm sรฉrie LMK firmy TechnoTeam Bildverarbeitung Ilmenau obsahuje doplnkovรฝ softvรฉr Straรen und Tunnel (Cesty a tunely) s predvolenou meracou sieลฅou zhodnou s predvolenou sieลฅou softvรฉru Relux Tunel.
Na spresnenie postupu vรฝpoฤtu osvetlenia sa mรก vo vstupnom poli Tunel, v zozname Aktualizรกcia zvoliลฅ niektorรก poloลพka: Ruฤne, Vลพdy novรฉ parametre a Poloha a dฤบลพka xย sรบradnice (v pozdฤบลพnom smere) upraviลฅ. Poloลพka Ruฤne naznaฤuje, ลพe zvolenรฉ parametre zostanรบ fixnรฉ pri kaลพdom novom vรฝpoฤte osvetlenia. Moลพnosลฅ Vลพdy novรฉ parametre znaฤรญ, ลพe vลกetky parametre sa prispรดsobia pri kaลพdom novom vรฝpoฤte osvetlenia novรฝm poลพiadavkรกm (napr. dฤบลพka meracej siete a poฤet rovnomerne rozloลพenรฝch bodov relevantnรฉho priestoru sa mรดลพe zvรคฤลกiลฅ vย prรญpade, ak sa zvรคฤลกรญ rozstup svietidiel). Poloลพka Poloha a dฤบลพka x sรบradnice (v pozdฤบลพnom smere) upraviลฅ znamenรก, ลพe poloha a dฤบลพka meracej siete sa skorigujรบ, ale poฤet bodov siete sa nezmenรญ.
Vo vstupnom poli Tunel v zozname Pozorovateฤพ moลพno zvoliลฅ poloลพky Ruฤne, Kaลพdรฝ jazdnรฝ pruh a Iba pravรฝ jazdnรฝ pruh. Voฤพba Ruฤne naznaฤuje, ลพe pozorovateฤพ je voฤพne umiestnenรฝ. Moลพnosลฅ Kaลพdรฝ jazdnรฝ pruh znamenรก, ลพe pozorovateฤพ je umiestnenรฝ v strede kaลพdรฉho pruhu. Vรฝber Iba pravรฝ jazdnรฝ pruh vyjadruje, ลพe pozorovateฤพ je umiestnenรฝ iba v strede pravรฉho pruhu.
Vo vstupnom poli Tunel v zozname Pohyblivรฝ pozorovateฤพ sรบ poloลพky รno a Nie. Voฤพba รno znamenรก, ลพe sa pouลพije princรญp pohyblivรฉho pozorovateฤพa. Moลพnosลฅ Nie vyjadruje, ลพe platรญ princรญp fixnรฉho pozorovateฤพa.
Meranie jasu aย osvetlenosti povrchu vozovky aย stien vย tuneli
Po uvedenรญ osvetฤพovacieho zariadenia do prevรกdzky je nevyhnutnรฉ vykonaลฅ meranie jasu a osvetlenosti na povrchu vozovky a stenรกch tunelovej rรบry, aby sa preverili รบdaje obsiahnutรฉ v projektovej dokumentรกcii.
ลฝiaฤพ, NDS, a. s., chรฝbajรบ รบdaje o odrazivosti suchรฉho povrchu vozoviek v prevรกdzkovanรฝch tuneloch aย cestnรฝch komunikรกciรกch pred vstupnรฝm aย za vรฝstupnรฝm portรกlom. Preto je hlavnรฝm zdrojom neistoty merania jasu na povrchu vozovky neoverenรฝ predpoklad predpรญsanej triedy odrazivosti normalizovanรฉho klasifikaฤnรฉho systรฉmu R3 sย priemernรฝm sรบฤiniteฤพom jasu q0 = 0,08 cd/(m2 . lx),ย ktorรฝ sa opakuje vo vลกetkรฝch tendroch cestnรฝch komunikรกciรญ na Slovensku.
Na spracovanie r-tabuliek cestnรฝch komunikรกciรญ sa pouลพรญvajรบ laboratรณrne a mobilnรฉ reflektometre. Vย dostupnosti Slovenska mรดลพe vykonaลฅ meranie odrazivosti povrchu vozoviek na vzorkรกch ลกpeciรกlne upravenรฝch sย priemerom 150 mm pomocou goniofotometra laboratรณrium fakulty Verkehrswissenschaften โFridrich Listโ TU Drรกลพฤany (SRN) aย meranie na pรดvodnom mieste (in situ) pomocou reflektometra COLUROUTE (COefficient de LUminance des ROUTEs) ponรบka skรบลกobลa Cerema (Francรบzsko).
Treba si uvedomiลฅ, ลพe vozovka a steny tunelovej rรบry nie sรบ pri รบradnom overovanรญ vรฝchodiskovรฝch podmienok ojazdenรฉ, preto sa musรญ meranie jasu a osvetlenosti na vozovke aย na stenรกch tunelovej rรบry zopakovaลฅ najskรดr po jednom roku prevรกdzky. Dovtedy sa odporรบฤa vykonaลฅ kontrolu osvetฤพovacieho zariadenia na zรกklade merania osvetlenosti.
Preto formulรกr tlaฤovรฝch zostรกv softvรฉru Relux Tunel umoลพลuje aj tlaฤ vypoฤรญtanรฝch hodnรดt osvetlenosti na vozovke aย na oboch stenรกch tunelovej rรบry. Meranie sa musรญ uskutoฤniลฅ osobitne pre pรกsma s konลกtantnou รบrovลou osvetlenia (konkrรฉtne v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma), nรบdzovรฝ zรกliv, ako aj cestnรฉ komunikรกcie pred vstupnรฝm aย za vรฝstupnรฝm portรกlom. Meranie sa musรญ realizovaลฅ pri plnej prevรกdzke osvetฤพovacieho zariadenia.
Pred meranรญm svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacieho zariadenia sa musรญ tunel vyฤistiลฅ, vozovka a steny tunelovej rรบry musia byลฅ suchรฉ, meranie sa poลพaduje vykonaลฅ po zotmenรญ, aby sa prediลกlo ruลกeniu osvetlenia dennรฝm svetlom, aย musรญ sa dodrลพaลฅ minimรกlna doba starnutia svetelnรฝch zdrojov. Pred zaฤiatkom merania treba osvetฤพovacie zariadenie uviesลฅ s predstihom do stavu 100% vรฝkonu osvetlenia relevantnรฉho priestoru. Za stabilizovanรฝ sa povaลพuje svetelnรฝ tok vtedy, keฤ nameranรฉ hodnoty osvetlenia s odstupom niekoฤพkรฝch minรบt 3-krรกt po sebe nevykazujรบ systematickรฉ zmeny.
Pred meranรญm sa musรญ kalibrovaลฅ alebo skontrolovaลฅ stav a funkcia meracรญch prรญstrojov, aby sa potvrdilo, ลพe spฤบลajรบ ลกpecifikovanรฉ poลพiadavky prรญsluลกnรฝch noriem a dokumentov. Kontroluje sa ฤistota vลกetkรฝch dรดleลพitรฝch sรบฤastรญ prรญstrojov a napรคtie ich napรกjacรญch zdrojov. Ak boli meracie prรญstroje pred meranรญm uloลพenรฉ v tme, vystavia sa ich snรญmaฤe poฤas adaptaฤnรฉho intervalu osvetleniu, ktorรฉ rรกdovo zodpovedรก meranรฉmu osvetleniu. Za adaptaฤnรฝ interval sa povaลพuje ฤas, po ktorom sa รบdaje prรญstroja vystavenรฉho konลกtantnรฉmu osvetleniu nemenia.
Meracie prรญstroje sa musia pred meranรญm a poฤas neho chrรกniลฅ pred ลกkodlivรฝmi vplyvmi, ktorรฉ mรดลพu nepriaznivo ovplyvniลฅ vรฝsledky merania, najmรค pred vibrรกciami, vyลกลกรญmi alebo niลพลกรญmi teplotami, vlhkosลฅou a pred vyลกลกรญmi hodnotami osvetlenia, ako umoลพลuje najvyลกลกรญ rozsah prรญstroja.
Na meranie jasu a osvetlenosti na povrchu vozovky a stenรกch tunelovej rรบry sa pouลพรญvajรบ luxmetre s poลพadovanou fotometrickou hlavicou aย jasomery, resp. digitรกlne kamery s vysokรฝm rozlรญลกenรญm sรฉrie LMK. Vลกetky tradiฤnรฉ meracie prรญstroje triedy A musia spฤบลaลฅ poลพiadavky zodpovedajรบce norme DIN 5032-7 Lichtmessung โ Teil 7: Klasseneinteilung von Beleuchtungsstรคrke- und Leuchtdichtemessgerรคten (DIN 5032-7 Meranie svetla โ ฤasลฅ 7: Klasifikรกcia luxmetrov a jasomerov).
Prรญstroje musia obsluhovaลฅ kvalifikovanรญ pracovnรญci oboznรกmenรญ s metรณdami a postupom merania a zodpovednรญ za vyjadrenia a interpretรกcie obsiahnutรฉ v protokole o skรบลกke. Vลกetci pracovnรญci mobilnรฉho laboratรณria musia maลฅ aktualizovanรฉ nรกvody na pouลพรญvanie a รบdrลพbu prรญstrojov vrรกtane prรญsluลกnรฝch prรญruฤiek dodanรฝch vรฝrobcami prรญstrojov. O kaลพdom prรญstroji na vykonรกvanรฉ merania sa musia viesลฅ zรกznamy.
Sieลฅ bodov merania na povrchu vozovky a stien je podฤพa aktuรกlnych noriem a predpisov na osvetlenie tunelov vลกetkรฝch krajรญn Transeurรณpskej magistrรกly rovnakรก. Na vรฝpoฤet jasu vย bode relevantnรฉho priestoru a osvetlenosti treba pouลพiลฅ tรบ istรบ polohu bodov siete.
Pri dvojpruhovom jednosmernom tuneli sa meranie na povrchu vozovky vykonรกva v smere jazdy, pri dvojpruhovom obojsmernom tuneli sa meranie vykonรกva z oboch smerov jazdy (v prรญpade umiestnenia svietidiel mimo stredu obojsmernรฉho jazdnรฉho pรกsu). Jas na povrchu vozovky a horizontรกlne osvetlenie jazdnรฉho pruhu sa merajรบ v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma v 3 bodoch v prieฤnom smere a v 7 bodoch v pozdฤบลพnom smere.
Dฤบลพka meracej siete musรญ byลฅ najmenej 20 m. Pri druhej polovici medznรฉho a prechodovรฉho pรกsma sa priebeh jasu v pozdฤบลพnom smere vyhodnocuje v prieฤnych rezoch, priฤom vzdialenosลฅ medzi rezmi je 6 m. Meranie jasu na povrchu stien v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma sa musรญ vykonaลฅ vย 4 bodoch meracej siete vย smere jazdy medzi dvomi svietidlami. Ak je vzdialenosลฅ medzi nimi menลกia ako 12 m, postaฤujรบ 2 body siete. Vรฝลกka bodov merania 0,2; 1,0 aย 2,0 m sa vyhodnocuje od povrchu obrubnรญka.
Zรกver
Tieto poznatky rozลกรญrenรฉ oย informรกcie publikovanรฉ na strรกnkach tohto odbornรฉho ฤasopisu pribliลพne od roku 2013 mรดลพu tvoriลฅ koncept STN xxx Osvetlenie cestnรฝch tunelov.
Autor je ฤlen TK 7 Pozemnรฉ komunikรกcie a TK 108 Svetlo a osvetlenie รNMS SR, expert CEN/TC 169/WG 6 Osvetlenie tunelov a expert SNAS.