tunel, dialnica

Technologickรฉ vybavenie dopravnรฝch stavieb – nevyhnutnรฉ poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov

Partneri sekcie:

Zรกmerom ฤlรกnku je zdรดrazniลฅ zรกsadnรฉ poznatky noriem a predpisov na osvetlenie tunelov dostupnรฝch vย tunelovรฝch krajinรกch DACH (t. j. v SRN, Rakรบsku aย v ล vajฤiarsku) aย odovzdaลฅ osobnรฉ poznatky aย skรบsenosti zย oblasti prรญpravy projektov, realizรกcie a vystavenia protokolov merania osvetlenia poฤas kolaudรกcie tunelov.

Svetelnรฝm technikom, projektantom aย prevรกdzkovateฤพom osvetฤพovacรญch zariadenรญ cestnรฝch tunelov je urฤenรฝ softvรฉr Relux Tunel, ktorรฝ je sรบฤasลฅou balรญka programov Relux Desktop. Ide o unikรกtny softvรฉr aplikovateฤพnรฝ na akรฝkoฤพvek tunel, ktorรฝ sa poฤas 11 rokov vyskรบลกal na vลกetkรฝch svetadieloch. Softvรฉr, spracovanรฝ vย operaฤnom systรฉme Windows, je aj v slovenskej aย ฤeskej verzii.

Firma Relux Informatik AG pripravila aj podrobnรบ uลพรญvateฤพskรบ prรญruฤku pre ลกkolenia v sรญdle firmy Mรผnchenstein (Bazilej vo ล vajฤiarsku) alebo uย uลพรญvateฤพov balรญka programov Relux Desktop. Firma Relux Informatik AG kladie dรดraz na praktickรฉ postupy a detailnรฉ vysvetlenie dรดleลพitรฝch princรญpov nรกvrhu osvetฤพovacรญch zariadenรญ tunelov, preto zaviedla sรบstavu certifikovanรฝch a rekvalifikaฤnรฝch ลกkolenรญ.

Za pokroฤilรฝch uลพรญvateฤพov moลพno povaลพovaลฅ tรฝch, ktorรญ sledujรบ predmetnรฉ normy, prรญsluลกnรฉ technickรฉ predpisy a poznajรบ technologickรฉ vybavenie tunelov. Heslovitรฝ opis parametrov obsiahnutรฝch vย tab. 1 predstavuje zรกkladnรฉ informรกcie na vรฝpoฤet aย meranie kvantitatรญvnych aย kvalitatรญvnych vlastnostรญ osvetlenia projektovanรฝch cestnรฝch tunelov, a to buฤ podฤพa platnรฝch noriem v krajinรกch DACH, alebo podฤพa nรกrodnรฝch poลพiadaviek โ€“ konkrรฉtne na Slovensku podฤพa metodickej prรญruฤky MP Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch v podmienkach Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s. (NDS, a. s.), platnej od 1. 5. 2015 a spracovanej autorom tohto prรญspevku.

Tab. 1 Hlavnรฉ parametre pre nรกvrh osvetlenia tunela aย dohฤพad v etape realizovania stavby

P. ฤ. Opis Parameter
1 Nรกzov cestnรฉho tunela
2 Druh tunela
2.1 s klenbovรฝm prierezom / obdฤบลพnikovรฝm prierezom

razenรฝ / hฤบbenรฝ

2.2 jedna tunelovรก rรบra pre obidva dopravnรฉ smery / jedna tunelovรก rรบra

pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer

2.3 krรกtky tunel (do dฤบลพky 500 m)

strednรฝ tunel (od 500 do 3 000 m)

dlhรฝ tunel (nad 3 000 m)

2.4 poฤet jazdnรฝch pruhov
3 Orientรกcia tunela

vjazd od severu / vรฝchodu a od juhu / zรกpadu

4 Dฤบลพka tunela
5 Pozdฤบลพny sklon vozovky pre vjazdovรฝ portรกl,

priemernรฝ sklon vย รบseku 100 m pred aย za vjazdovรฝm portรกlom

vย smere jazdy

6 Prieฤne usporiadanie vย tunelovej rรบre
6.1 ลกรญrka jazdnรฉho pruhu
6.2 ลกรญrka vodiaceho prรบลพku priliehajรบceho k chodnรญku
6.3 ลกรญrka medzi zvรฝลกenรฝmi obrubnรญkmi
6.4 ลกรญrka nรบdzovรฉho chodnรญka
6.5 ลกรญrka tunelovej rรบry v pรคte
6.6 vรฝลกka prejazdnรฉho prierezu
6.7 vรฝลกka obrubnรญka
6.8 vรฝลกka priechodnรฉho prierezu nad nรบdzovรฝm chodnรญkom
7 Trieda odrazivosti povrchu vozovky pred portรกlmi,

r – tabuฤพka sย priemernรฝm sรบฤiniteฤพom jasu q0

8 Trieda odrazivosti povrchu vozovky vย tuneli,

r – tabuฤพka sย priemernรฝm sรบฤiniteฤพom jasu q0

9 ฤŒiniteฤพ odrazu ฤistรฉho povrchu stien
10 Priemernรฝ jas stien musรญ byลฅ v rozsahu 60 % aลพ 80 %

z hodnotyย priemernรฉho jasu povrchu vozovky na prรญsluลกnom mieste

11 Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ
12 Brzdnรก vzdialenosลฅ

pre vybranรฉ hodnoty nรกvrhovej rรฝchlosti aย pozdฤบลพneho sklonu

13 Vรฝhฤพadovรก aย nรกvrhovรก intenzita cestnej premรกvky
14 Skladba dopravnรฉho prรบdu

iba motorovรก / zmieลกanรก doprava

15 Jas pribliลพovacieho pรกsma L20 pre vybranรฉ hodnoty nรกvrhovej rรฝchlosti
16 Dฤบลพka aย jas pรกsiem osvetlenia krรกtkych tunelov poฤas dลˆa
16.1 svetelnรฝ bazรฉn
16.2 doplnkovรฉ dennรฉ osvetlenie
16.3 vnรบtornรฉ pรกsmo
17 Jas osvetlenia krรกtkych tunelov v noci
18 Dฤบลพka aย jas pรกsiem osvetlenia strednรฝch aย dlhรฝch tunelov poฤas dลˆa
18.1 medznรฉ pรกsmo
18.2 prechodovรฉ pรกsmo
18.3 vnรบtornรฉ pรกsmo
19 Jas osvetlenia strednรฝch aย dlhรฝch tunelov v noci
22 Parametre protismernรฝch / symetrickรฝch svietidiel
23 Poฤet aย umiestnenie adaptaฤnรฝch svietidiel,

resp. svietidiel vย pรกsme svetelnรฉho bazรฉna

a doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia

24 Poฤet aย umiestnenie svietidiel vnรบtornรฉho pรกsma
25 Riadenie a regulรกcia svetelnรฉho toku jednotlivรฝch svietidiel

viacstupลˆovรฝm / plynulรฝm spรดsobom

26 Udrลพiavacรญ ฤiniteฤพ,

ย prevรกdzkovรฝ reลพim tunela, riadna aย pravidelnรก รบdrลพba aย pravidelnรฉ ฤistenie tunela aย jeho vybavenia

27 Poฤet a umiestnenie obojsmernรฝch dopravnรฝch gombรญkov
28 Poฤet a umiestnenie kombinovanรฝch evakuaฤnรฝch svietidiel
29 Poฤet nรบdzovรฝch vรฝchodov
29.1 poฤet trojรญc bodovรฝch svietidiel zย oboch strรกn nรบdzovรฝch vรฝchodov
29.2 poฤet svietidiel osvetฤพujรบcich podlahu pred dvermi

nรบdzovรฝch vรฝchodov

30 Poฤet nรบdzovรฝch zรกlivov
30.1 poฤet a umiestnenie doplnkovรฝch svietidiel vย priestore

nรบdzovรฝch zรกlivov

31 Meracia sieลฅ na povrchu vozovky
32 Meracia sieลฅ na povrchu steny

Riadenie a regulรกcia osvetlenia

Osvetlenie medznรฉho pรกsma sa musรญ navrhnรบลฅ tak, aby sa pri pohฤพade vodiฤa na stred vstupnรฉho portรกlu zachovala aj v prรญpade viac-menej nepriaznivรฝch svetelnรฝch podmienok vย bezprostrednej blรญzkosti tunela schopnosลฅ zraku zreteฤพne rozliลกovaลฅ detaily alebo objekty vo vnรบtri tunela.

Zhorลกenie viditeฤพnosti prekรกลพok za vstupnรฝm portรกlom nastane vtedy, ak sa na sietnici oฤรญ vodiฤa objavรญ pred vjazdom do tunelovej rรบry vysokรฝ ekvivalentnรฝ zรกvojovรฝ jas, ktorรฝ sรบvisรญ s nรญzkou polohou slnka nad obzorom pri jeho vรฝchode alebo zรกpade (v prรญpade vรฝchodno-zรกpadnej orientรกcie tunela) alebo s oblohovรฝm svetlom bez prรญspevku priameho slneฤnรฉho svetla, tieลพ s jasom povrchu vozovky vย rozsahu brzdnej vzdialenosti, ako aj s vysokou odrazivosลฅou okolia (skaly, budovy, lรบky a sneh) vย hodnotiacom poli pribliลพovacieho pรกsma L20.

Preto je jas v medznom a prechodovom pรกsme nevyhnutnรฉ prispรดsobiลฅ vonkajลกรญm svetelnรฝm pomerom riadenรญm a regulรกciou svetelnรฉho toku jednotlivรฝch svietidiel vย tuneli. Samozrejme, ลพe ak sa znรญลพi ekvivalentnรฝ zรกvojovรฝ jas, klesne aj jas pribliลพovacieho pรกsma L20, ฤo si vลกak vyลพaduje รบpravu portรกlov aย ich okolia.

Pri riadenรญ osvetlenia sa menรญ svetelnรฝ tok vลกetkรฝch inลกtalovanรฝch svietidiel adaptaฤnรฉho osvetlenia v zรกvislosti od dennรฉho osvetlenia s viacstupลˆovรฝm alebo plynulรฝm spรดsobom, a to v rozsahu od 25 do 100 % bez ohฤพadu na fakt, ฤi jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma dosahuje hodnotu, ktorรก je priradenรก meranรฉmu jasu pribliลพovacieho pรกsma L20.

Pri riadenรญ osvetlenia s viacstupลˆovรฝm spรดsobom sa osvetฤพovacie zariadenie prepne na niลพลกรญ stupeลˆ jasu vtedy, keฤ รบdaj vonkajลกieho jasomeru klesne pod stanovenรบ deaktivaฤnรบ hodnotu. Z toho vyplรฝva, ลพe ฤรญm menลกie je rozmedzie jasov medzi spรญnacรญmi stupลˆami, tรฝm je osvetฤพovacie zariadenie energeticky รบฤinnejลกie.

Na rozdiel od riadenia osvetlenia pri regulรกcii osvetlenia je svetelnรฝ tok svietidiel nastavenรฝ tak, aby sa hodnoty jasu medznรฉho pรกsma, resp. svetelnรฉho bazรฉna, ktorรฉ zรกvisia od jasu pribliลพovacieho pรกsma L20, skutoฤne dosiahli. Preto sa musรญ jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma, resp. vย pรกsme svetelnรฉho bazรฉna nepretrลพite meraลฅ. Riadenรญm a regulรกciou svetelnรฉho toku svietidiel sa vลกak nesmรบ naruลกiลฅ kvalitatรญvne vlastnosti osvetlenia tunela, najmรค poลพiadavky na rovnomernosลฅ jasu povrchu vozovky a stien tunela.

Zรกvislosลฅ jasu v medznom pรกsme, resp. v pรกsme svetelnรฉho bazรฉna od vonkajลกรญch svetelnรฝch pomerov

Adaptaฤnรฉ osvetlenie sa zapรญna pri prekroฤenรญ aktivaฤnej hodnoty jasu pribliลพovacieho pรกsma L20 aย vypรญna pri jeho poklese pod stanovenรบ deaktivaฤnรบ hodnotu. Vonkajลกรญ jasomer, na zรกklade ktorรฉho sa stanovujรบ riadiace stupne adaptaฤnรฉho osvetlenia, resp. svetelnรฉho bazรฉna, treba umiestniลฅ v navrhovanej brzdnej vzdialenosti od vstupnรฉho portรกlu.

Os merania treba zameraลฅ na stred vozovky zaฤiatku zastreลกenej ฤasti tunela. V praxi sa osvedฤila montรกลพ vonkajลกieho jasomera vpravo na krajnici pozemnej komunikรกcie oddelenej od vozovky vodiacou ฤiarou. Aby sa prediลกlo ovplyvneniu merania prechรกdzajรบcimi vozidlami, musรญ sa jasomer inลกtalovaลฅ vo vรฝลกke 4,5 aลพ 5 m nad vozovkou. Ak miestne podmienky neumoลพลˆujรบ umiestniลฅ jasomer v navrhovanej brzdnej vzdialenosti od vstupnรฉho portรกlu, treba prijaลฅ adekvรกtne opatrenie na zabezpeฤenie zachovania meracieho poฤพa zodpovedajรบceho rozsahu vรฝhฤพadu prichรกdzajรบceho vodiฤa.

Vzhฤพadom na malรฉ dฤบลพky krรกtkych tunelov sa pripรบลกลฅa pouลพitie jednรฉho vonkajลกieho jasomera pre oba dopravnรฉ smery, a to aj v prรญpade tunelov s obojsmernou premรกvkou. V takom prรญpade sa vonkajลกรญ jasomer umiestni na zaฤiatok toho dopravnรฉho smeru, pri ktorom sa stanovรญ vyลกลกia hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma L20.

Na regulรกciu osvetlenia tunelov s adaptaฤnรฝm osvetlenรญm, resp. so svetelnรฝm bazรฉnom, treba pouลพiลฅ vnรบtornรฝ korekฤnรฝ jasomer, ktorรฝ sa inลกtaluje pri dlhรฝch aย strednรฝch tuneloch v prvej polovici medznรฉho pรกsma vo vzdialenosti 20 aลพ 30 m za vstupnรฝm portรกlom a v prรญpade krรกtkych tunelov 10 aลพ 20 m pred zaฤiatkom svetelnรฉho bazรฉna. Orientovanรฝ je na stred pravรฉho jazdnรฉho pruhu vย smere jazdy. V prรญpade tunelov s obojsmernou premรกvkou sa pouลพรญva jeden korekฤnรฝ jasomer. Korekฤnรฉ jasomery merajรบ priemernรฝ jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma, resp. pรกsma svetelnรฉho bazรฉna. V praxi sa osvedฤilo upevnenie korekฤnรฉho jasomera vpravo, asi 4,5 m nad vozovkou, pri uhle jeho osi s vertikรกlnou rovinou asi 45ยฐ.

Vonkajลกie aย vnรบtornรฉ korekฤnรฉ jasomery je nevyhnutnรฉ kalibrovaลฅ na vรฝลกku oฤรญ prichรกdzajรบceho vodiฤa 1,5 m nad vozovkou. Keฤลพe jasomery sa ลกtandardne umiestลˆujรบ vo vรฝลกke 4,5 aลพ 5,0 m nad vozovkou, musรญ sa na nameranรฉ hodnoty aplikovaลฅ korekฤnรฝ ฤiniteฤพ zistenรฝ pri kalibrรกcii. Ten sa poลพaduje verifikovaลฅ 1-krรกt roฤne.

tunel, dialnica
Ilustraฤnรฉ foto. | Zdroj: iStock

Jas vnรบtornรฉho pรกsma a nadvรคzujรบcej pozemnej komunikรกcie

Priemernรฝ jas vnรบtornรฉho pรกsma sa navrhuje v dvoch stupลˆoch โ€“ v dennom/noฤnom reลพime s prihliadnutรญm na intenzitu aย skladbu dopravnรฉho prรบdu. Pri riadenรญ osvetlenia vnรบtornรฉho pรกsma sa ovlรกdajรบ vลกetky svietidlรก spoloฤne. Ak sa tunel nachรกdza na osvetlenej pozemnej komunikรกcii, musรญ osvetlenie vnรบtornรฉho pรกsma vย noฤnรฝch hodinรกch zabezpeฤiลฅ osvetlenie s jasom rovnakรฝm alebo vyลกลกรญm, ako je jas povrchu vozovky na nadvรคzujรบcej pozemnej komunikรกcii.

Jas povrchu vozovky vnรบtornรฉho pรกsma vลกak nemรก byลฅ vyลกลกรญ ako 3-nรกsobok jasu povrchu vozovky na tejto komunikรกcii. Ak sa tunel nachรกdza na neosvetlenej pozemnej komunikรกcii, odporรบฤa sa zabezpeฤiลฅ jej noฤnรฉ osvetlenie aspoลˆ v รบseku dฤบลพky 2-nรกsobku brzdnej vzdialenosti pred a za tunelom.

Prevรกdzka aย รบdrลพba

Jas pribliลพovacieho pรกsma sa menรญ v zhode so zmenou dennรฉho svetla poฤas dลˆa aย roka. รšroveลˆ jasu v prvej polovici medznรฉho pรกsma, resp. svetelnรฉho bazรฉna, sa musรญ rovnaลฅ minimรกlne konลกtantnรฉmu percentuรกlnemu podielu jasu pribliลพovacieho pรกsma L20.

Konลกtrukcia monolitickรฉho ostenia tunela musรญ byลฅ navrhnutรก a zhotovenรก tak, aby mala poฤas stanovenej ลพivotnosti zodpovedajรบcu odolnosลฅ a trvanlivosลฅ. Betรณnovรฉ ostenie (maximรกlna dฤบลพka blokov ostenia je 12,5 m, vรฝnimkou je dฤบลพka blokov na hranici razenej aย hฤบbenej ฤasti tunela, resp. pred aย za nรบdzovรฝmi zรกlivmi) musรญ odolaลฅ pravidelnรฉmu ฤisteniu a hrubรฉmu zaobchรกdzaniu, akรฉ sa dรก oฤakรกvaลฅ pri strojovej รบdrลพbe tunela kefou a silnรฝm prรบdom vody pri tlaku 6 bar.

Priemernรฝ jas povrchu vozovky aย spodnej ฤasti stien tunela do vรฝลกky 2 m od nรบdzovรฝch chodnรญkov klesรก po uvedenรญ tunela do prevรกdzky z dรดvodu poruchy spรดsobenej starnutรญm svetelnรฝch zdrojov, degradรกcie svetelnรฝch zdrojov a svietidiel, starnutia svietidiel a zneฤistenia povrchov tunela. Preto je nevyhnutnรฉ plรกnovaลฅ ฤasovรฝ rozvrh potrebnรฝ na vykonรกvanie รบdrลพby uลพ pri projektovanรญ osvetฤพovacieho zariadenia tunela. Poลพaduje sa, aby vรฝmena svetelnรฝch zdrojov a intervaly ฤistenia povrchov tunela boli sรบฤasลฅou jednotlivรฝch etรกp projektovania tunela.

Udrลพiavacรญ ฤiniteฤพ, ktorรฝ zรกvisรญ predovลกetkรฝm od frekvencie vykonรกvania รบdrลพby, intenzity dopravy vย tuneli aย od podielu nรกkladnej dopravy, sa musรญ dohodnรบลฅ medzi projektantom a vlastnรญkom alebo prevรกdzkovateฤพom tunela uลพ na รบrovni technickej ลกtรบdie (Tล ). Tento ฤiniteฤพ treba maลฅ na pamรคti pri plรกnovanรญ ฤasovรฉho rozvrhu potrebnรฉho na vykonรกvanie รบdrลพby. Musia sa zohฤพadniลฅ rรดzne prevรกdzkovรฉ ฤasy definovanรฝch skupรญn svietidiel pri viacstupลˆovom riadenรญ jednotlivรฝch svietidiel.

Ak nebol dohodnutรฝ udrลพiavacรญ ฤiniteฤพ, pouลพije sa spravidla hodnota 0,67 (zastaranรฝ ฤiniteฤพ svetelnรฝch strรกt 1,50; ide o reciproฤnรบ hodnotu udrลพiavacieho ฤiniteฤพa). V prรญpade tunelov s nadmernou nรกkladnou dopravou alebo tunelov, v ktorรฝch moลพno oฤakรกvaลฅ nadmernรฉ zneฤistenie svietidiel, sa pouลพije niลพลกia hodnota (aลพ do 0,50), alebo sa musรญ zabezpeฤiลฅ ฤastejลกie ฤistenie tunela. V prรญpade tunelov s veฤพmi nรญzkou intenzitou dopravy sa aplikuje vyลกลกia hodnota udrลพiavacieho ฤiniteฤพa (aลพ do 0,80), alebo sa predฤบลพi interval ฤistenia tunela a รบdrลพby osvetฤพovacieho zariadenia.

Treba poznamenaลฅ, ลพe norma DIN 67524-1 Beleuchtung von StraรŸentunneln und Unterfรผhrungen. Teil 1: Allgemeine Gรผtemerkmale und Richtwerte (DIN 67524-1 Osvetlenie cestnรฝch tunelov a podchodov. ฤŒasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ kvalitatรญvne charakteristiky a smernรฉ hodnoty), ktorรก platรญ od januรกra 2019, venuje zรกvislosti priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia osobitnรบ pozornosลฅ. Poลพaduje, aby priemernรฝ jas povrchov stien nebol niลพลกรญ ako 60 % z hodnotyย priemernรฉho jasu povrchu vozovky na prรญsluลกnom mieste. Preto je vย dokumentรกcii na realizรกciu stavby (DRS) nevyhnutnรฉ zohฤพadniลฅ zรกvislosลฅ priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia podฤพa tab. 2.

Osobitnรก pozornosลฅ sa musรญ venovaลฅ umiestneniu svietidiel, aby รบdrลพbovรฉ prรกce osvetฤพovacieho zariadenia neviedli k zbytoฤne veฤพkรฝm ฤasom uzรกvierky tunela.

Tab. 2 Zรกvislosลฅ priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia podฤพa DIN 67524-1

Pรดvodnรฝ ฤiniteฤพ odrazu ฤistรฝchย  povrchov stien

Projektovanie osvetlenia tunela musรญ zohฤพadniลฅ zรกvislosลฅ priemernรฉho ฤiniteฤพa odrazu povrchov stien od frekvencie ฤistenia

mesaฤne

polroฤne

roฤne

ani raz

0,70

0,50

0,30

0,20

0,10

0,50

0,30

0,20

0,15

0,10

0,30

0,20

0,15

0,10

0,10

Meracia sieลฅ

Na vyhodnotenie zhody medzi vypoฤรญtanรฝmi a nameranรฝmi hodnotami musรญ poloha bodov siete na povrchu vozovky aย stien tunela, na ktorรฝch sa vykonรกva meranie, a poloha pozorovateฤพa zodpovedaลฅ podmienkam stanovenรฝm pri vรฝpoฤte osvetlenia. Softvรฉr Relux Tunel nepoลพaduje pred vรฝpoฤtom osvetlenia tunela vรฝber meracej siete, pretoลพe medzinรกrodne verifikovanรก sieลฅ sa automaticky zobrazรญ na obrazovke poฤas prvรฉho vรฝpoฤtu pre pรกsma sย konลกtantnou รบrovลˆou osvetlenia (v prvej polovici medznรฉho pรกsma aย vnรบtornรฉho pรกsma) a vย celej dฤบลพke druhej polovice medznรฉho a prechodovรฉho pรกsma. Tri rozsahy meracej siete sa lรญลกia polohou, dฤบลพkou aย vzdialenosลฅou od pozorovateฤพa.

Druhรก polovica medznรฉho a prechodovรฉho pรกsma predstavuje ฤasลฅ tunela sย rรดznymi rozstupmi svietidiel. V tejto ฤasti sa รบroveลˆ jasu od konca prvej polovice medznรฉho pรกsma zniลพuje na รบroveลˆ jasu vnรบtornรฉho pรกsma, preto zisลฅovanie priemernรฉho jasu povrchu vozovky aย stien, pozdฤบลพnej aย celkovej rovnomernosti vย rovnomerne rozloลพenรฝch bodoch relevantnรฉho priestoru nemรก zmysel. Vย tomto prรญpade sa priebeh jasu v pozdฤบลพnom smere vyhodnocuje v prieฤnych rezoch, priฤom vzdialenosลฅ medzi rezmi je 6 m. Prvรฝ prieฤny rad bodov leลพรญ vย druhej polovici medznรฉho pรกsma 6 m od konca prvej polovice medznรฉho pรกsma aย poslednรฝ prieฤny rad bodov je umiestnenรฝ na zaฤiatku vnรบtornรฉho pรกsma. Pritom platรญ princรญp pohyblivรฉho pozorovateฤพa, t. j. pozorovateฤพ sleduje kaลพdรฝ bod na povrchu vozovky pod uhlom 1ยฐ. Pri vรฝลกke oka pozorovateฤพa 1,5 m nad povrchom vozovky to znamenรก, ลพe zo vzdialenosti asi 86 m.

Vย prรญpade pรกsma sย konลกtantnou รบrovลˆou osvetlenia (konkrรฉtne v prvej polovici medznรฉho aย vnรบtornรฉho pรกsma) platรญ princรญp fixnรฉho pozorovateฤพa, t. j. pozorovateฤพ sa nachรกdza 60 m pred meracou sieลฅou relevantnรฉho priestoru. Pretoลพe poloha a dฤบลพka meracej siete zรกvisia od polohy svietidiel, definuje sa pri kaลพdej zmene polohy svietidiel pri nastavenรญ poloลพky Poloha a dฤบลพka x sรบradnice (v pozdฤบลพnom smere) upraviลฅ aj novรก poloha a dฤบลพka meracej siete.

Softvรฉr Relux Tunel umoลพลˆuje vytvoriลฅ aj vlastnรบ meraciu sieลฅ. Vย praxi by to vลกak viedlo kย tomu, ลพe bez validรกcie neลกtandardnej siete podฤพa STN EN ISO/IEC 17025: 2018 aย hlavne bez ย medzilaboratรณrneho porovnania s predvolenou meracou sieลฅou nemรดลพe pouลพitie zamรฝลกฤพanej siete zodpovedaลฅ potrebรกm zรกkaznรญkov transeurรณpskej cestnej siete โ€žTEMโ€œ. Okrem inรฉho, aj softvรฉr LMK LabSoft digitรกlnej kamery s vysokรฝm rozlรญลกenรญm sรฉrie LMK firmy TechnoTeam Bildverarbeitung Ilmenau obsahuje doplnkovรฝ softvรฉr StraรŸen und Tunnel (Cesty a tunely) s predvolenou meracou sieลฅou zhodnou s predvolenou sieลฅou softvรฉru Relux Tunel.

Na spresnenie postupu vรฝpoฤtu osvetlenia sa mรก vo vstupnom poli Tunel, v zozname Aktualizรกcia zvoliลฅ niektorรก poloลพka: Ruฤne, Vลพdy novรฉ parametre a Poloha a dฤบลพka xย  sรบradnice (v pozdฤบลพnom smere) upraviลฅ. Poloลพka Ruฤne naznaฤuje, ลพe zvolenรฉ parametre zostanรบ fixnรฉ pri kaลพdom novom vรฝpoฤte osvetlenia. Moลพnosลฅ Vลพdy novรฉ parametre znaฤรญ, ลพe vลกetky parametre sa prispรดsobia pri kaลพdom novom vรฝpoฤte osvetlenia novรฝm poลพiadavkรกm (napr. dฤบลพka meracej siete a poฤet rovnomerne rozloลพenรฝch bodov relevantnรฉho priestoru sa mรดลพe zvรคฤลกiลฅ vย prรญpade, ak sa zvรคฤลกรญ rozstup svietidiel). Poloลพka Poloha a dฤบลพka x sรบradnice (v pozdฤบลพnom smere) upraviลฅ znamenรก, ลพe poloha a dฤบลพka meracej siete sa skorigujรบ, ale poฤet bodov siete sa nezmenรญ.

Vo vstupnom poli Tunel v zozname Pozorovateฤพ moลพno zvoliลฅ poloลพky Ruฤne, Kaลพdรฝ jazdnรฝ pruh a Iba pravรฝ jazdnรฝ pruh. Voฤพba Ruฤne naznaฤuje, ลพe pozorovateฤพ je voฤพne umiestnenรฝ. Moลพnosลฅ Kaลพdรฝ jazdnรฝ pruh znamenรก, ลพe pozorovateฤพ je umiestnenรฝ v strede kaลพdรฉho pruhu. Vรฝber Iba pravรฝ jazdnรฝ pruh vyjadruje, ลพe pozorovateฤพ je umiestnenรฝ iba v strede pravรฉho pruhu.

Vo vstupnom poli Tunel v zozname Pohyblivรฝ pozorovateฤพ sรบ poloลพky รno a Nie. Voฤพba รno znamenรก, ลพe sa pouลพije princรญp pohyblivรฉho pozorovateฤพa. Moลพnosลฅ Nie vyjadruje, ลพe platรญ princรญp fixnรฉho pozorovateฤพa.

Meranie jasu aย osvetlenosti povrchu vozovky aย stien vย tuneli

Po uvedenรญ osvetฤพovacieho zariadenia do prevรกdzky je nevyhnutnรฉ vykonaลฅ meranie jasu a osvetlenosti na povrchu vozovky a stenรกch tunelovej rรบry, aby sa preverili รบdaje obsiahnutรฉ v projektovej dokumentรกcii.

ลฝiaฤพ, NDS, a. s., chรฝbajรบ รบdaje o odrazivosti suchรฉho povrchu vozoviek v prevรกdzkovanรฝch tuneloch aย cestnรฝch komunikรกciรกch pred vstupnรฝm aย za vรฝstupnรฝm portรกlom. Preto je hlavnรฝm zdrojom neistoty merania jasu na povrchu vozovky neoverenรฝ predpoklad predpรญsanej triedy odrazivosti normalizovanรฉho klasifikaฤnรฉho systรฉmu R3 sย priemernรฝm sรบฤiniteฤพom jasu q0 = 0,08 cd/(m2 . lx),ย  ktorรฝ sa opakuje vo vลกetkรฝch tendroch cestnรฝch komunikรกciรญ na Slovensku.

Na spracovanie r-tabuliek cestnรฝch komunikรกciรญ sa pouลพรญvajรบ laboratรณrne a mobilnรฉ reflektometre. Vย dostupnosti Slovenska mรดลพe vykonaลฅ meranie odrazivosti povrchu vozoviek na vzorkรกch ลกpeciรกlne upravenรฝch sย priemerom 150 mm pomocou goniofotometra laboratรณrium fakulty Verkehrswissenschaften โ€žFridrich Listโ€œ TU Drรกลพฤany (SRN) aย meranie na pรดvodnom mieste (in situ) pomocou reflektometra COLUROUTE (COefficient de LUminance des ROUTEs) ponรบka skรบลกobลˆa Cerema (Francรบzsko).

Treba si uvedomiลฅ, ลพe vozovka a steny tunelovej rรบry nie sรบ pri รบradnom overovanรญ vรฝchodiskovรฝch podmienok ojazdenรฉ, preto sa musรญ meranie jasu a osvetlenosti na vozovke aย na stenรกch tunelovej rรบry zopakovaลฅ najskรดr po jednom roku prevรกdzky. Dovtedy sa odporรบฤa vykonaลฅ kontrolu osvetฤพovacieho zariadenia na zรกklade merania osvetlenosti.

Preto formulรกr tlaฤovรฝch zostรกv softvรฉru Relux Tunel umoลพลˆuje aj tlaฤ vypoฤรญtanรฝch hodnรดt osvetlenosti na vozovke aย na oboch stenรกch tunelovej rรบry. Meranie sa musรญ uskutoฤniลฅ osobitne pre pรกsma s konลกtantnou รบrovลˆou osvetlenia (konkrรฉtne v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma), nรบdzovรฝ zรกliv, ako aj cestnรฉ komunikรกcie pred vstupnรฝm aย za vรฝstupnรฝm portรกlom. Meranie sa musรญ realizovaลฅ pri plnej prevรกdzke osvetฤพovacieho zariadenia.

Pred meranรญm svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacieho zariadenia sa musรญ tunel vyฤistiลฅ, vozovka a steny tunelovej rรบry musia byลฅ suchรฉ, meranie sa poลพaduje vykonaลฅ po zotmenรญ, aby sa prediลกlo ruลกeniu osvetlenia dennรฝm svetlom, aย musรญ sa dodrลพaลฅ minimรกlna doba starnutia svetelnรฝch zdrojov. Pred zaฤiatkom merania treba osvetฤพovacie zariadenie uviesลฅ s predstihom do stavu 100% vรฝkonu osvetlenia relevantnรฉho priestoru. Za stabilizovanรฝ sa povaลพuje svetelnรฝ tok vtedy, keฤ nameranรฉ hodnoty osvetlenia s odstupom niekoฤพkรฝch minรบt 3-krรกt po sebe nevykazujรบ systematickรฉ zmeny.

Pred meranรญm sa musรญ kalibrovaลฅ alebo skontrolovaลฅ stav a funkcia meracรญch prรญstrojov, aby sa potvrdilo, ลพe spฤบลˆajรบ ลกpecifikovanรฉ poลพiadavky prรญsluลกnรฝch noriem a dokumentov. Kontroluje sa ฤistota vลกetkรฝch dรดleลพitรฝch sรบฤastรญ prรญstrojov a napรคtie ich napรกjacรญch zdrojov. Ak boli meracie prรญstroje pred meranรญm uloลพenรฉ v tme, vystavia sa ich snรญmaฤe poฤas adaptaฤnรฉho intervalu osvetleniu, ktorรฉ rรกdovo zodpovedรก meranรฉmu osvetleniu. Za adaptaฤnรฝ interval sa povaลพuje ฤas, po ktorom sa รบdaje prรญstroja vystavenรฉho konลกtantnรฉmu osvetleniu nemenia.

Meracie prรญstroje sa musia pred meranรญm a poฤas neho chrรกniลฅ pred ลกkodlivรฝmi vplyvmi, ktorรฉ mรดลพu nepriaznivo ovplyvniลฅ vรฝsledky merania, najmรค pred vibrรกciami, vyลกลกรญmi alebo niลพลกรญmi teplotami, vlhkosลฅou a pred vyลกลกรญmi hodnotami osvetlenia, ako umoลพลˆuje najvyลกลกรญ rozsah prรญstroja.

Na meranie jasu a osvetlenosti na povrchu vozovky a stenรกch tunelovej rรบry sa pouลพรญvajรบ luxmetre s poลพadovanou fotometrickou hlavicou aย jasomery, resp. digitรกlne kamery s vysokรฝm rozlรญลกenรญm sรฉrie LMK. Vลกetky tradiฤnรฉ meracie prรญstroje triedy A musia spฤบลˆaลฅ poลพiadavky zodpovedajรบce norme DIN 5032-7 Lichtmessung โ€“ Teil 7: Klasseneinteilung von Beleuchtungsstรคrke- und Leuchtdichtemessgerรคten (DIN 5032-7 Meranie svetla โ€“ ฤŒasลฅ 7: Klasifikรกcia luxmetrov a jasomerov).

Prรญstroje musia obsluhovaลฅ kvalifikovanรญ pracovnรญci oboznรกmenรญ s metรณdami a postupom merania a zodpovednรญ za vyjadrenia a interpretรกcie obsiahnutรฉ v protokole o skรบลกke. Vลกetci pracovnรญci mobilnรฉho laboratรณria musia maลฅ aktualizovanรฉ nรกvody na pouลพรญvanie a รบdrลพbu prรญstrojov vrรกtane prรญsluลกnรฝch prรญruฤiek dodanรฝch vรฝrobcami prรญstrojov. O kaลพdom prรญstroji na vykonรกvanรฉ merania sa musia viesลฅ zรกznamy.

Sieลฅ bodov merania na povrchu vozovky a stien je podฤพa aktuรกlnych noriem a predpisov na osvetlenie tunelov vลกetkรฝch krajรญn Transeurรณpskej magistrรกly rovnakรก. Na vรฝpoฤet jasu vย bode relevantnรฉho priestoru a osvetlenosti treba pouลพiลฅ tรบ istรบ polohu bodov siete.

Pri dvojpruhovom jednosmernom tuneli sa meranie na povrchu vozovky vykonรกva v smere jazdy, pri dvojpruhovom obojsmernom tuneli sa meranie vykonรกva z oboch smerov jazdy (v prรญpade umiestnenia svietidiel mimo stredu obojsmernรฉho jazdnรฉho pรกsu). Jas na povrchu vozovky a horizontรกlne osvetlenie jazdnรฉho pruhu sa merajรบ v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma v 3 bodoch v prieฤnom smere a v 7 bodoch v pozdฤบลพnom smere.

Dฤบลพka meracej siete musรญ byลฅ najmenej 20 m. Pri druhej polovici medznรฉho a prechodovรฉho pรกsma sa priebeh jasu v pozdฤบลพnom smere vyhodnocuje v prieฤnych rezoch, priฤom vzdialenosลฅ medzi rezmi je 6 m. Meranie jasu na povrchu stien v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma sa musรญ vykonaลฅ vย 4 bodoch meracej siete vย smere jazdy medzi dvomi svietidlami. Ak je vzdialenosลฅ medzi nimi menลกia ako 12 m, postaฤujรบ 2 body siete. Vรฝลกka bodov merania 0,2; 1,0 aย 2,0 m sa vyhodnocuje od povrchu obrubnรญka.

Zรกver

Tieto poznatky rozลกรญrenรฉ oย informรกcie publikovanรฉ na strรกnkach tohto odbornรฉho ฤasopisu pribliลพne od roku 2013 mรดลพu tvoriลฅ koncept STN xxx Osvetlenie cestnรฝch tunelov.

TEXT: prof. Ing. Pavol Horลˆรกk, DrSc.
Autor je ฤlen TK 7 Pozemnรฉ komunikรกcie a TK 108 Svetlo a osvetlenie รšNMS SR, expert CEN/TC 169/WG 6 Osvetlenie tunelov a expert SNAS.