Terminál integrovanej osobnej prepravy v Bratislave – TIOP Ružinov
Článok sa zaoberá projektom Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov v Bratislave, ktorý je súčasťou riešenia zlepšovania verejnej dopravy a integrácie rôznych druhov dopravy v hlavnom meste Slovenska. TIOP Ružinov pomôže zvýšiť dostupnosť a kvalitu verejnej dopravy a podporiť ekologické formy dopravy, čím prispeje k zníženiu emisií. Projekt zahŕňa výstavbu nových nástupíšť, podchodov a ďalších dopravných zariadení. Hoci sa jeho príprava stretla s viacerými prekážkami vrátane komplikácií v územnom a stavebnom konaní, TIOP Ružinov zostáva projektom s výrazným prínosom pre dopravnú infraštruktúru v Bratislave.
Medzi základné prvky zabezpečujúce udržateľný rozvoj regiónov patrí kvalitná verejná doprava riešená modernými integrovanými dopravnými systémami. V súvislosti s využitím jestvujúcich železničných tratí na lepšiu dopravnú obsluhu územia pristúpil investor Železnice Slovenskej republiky k projektu zahustenia železničných zastávok v intraviláne mesta Bratislava s možnosťou ich napojenia na iné druhy dopravy. Terminály integrovanej osobnej prepravy majú zatraktívniť železničnú dopravu, zlepšiť kvalitu verejnej dopravy a uľahčiť prestupy medzi rôznymi druhmi dopravy.
História nových železničných zastávok v hlavnom meste Slovenska sa začala písať už pred takmer dvoma dekádami, pričom za ten čas sa ich počet a poloha viackrát upravovali. Po dlhšej predpríprave padlo rozhodnutie k siedmim novým železničným zastávkam, ku ktorým bola v rokoch 2014 – 2015 vypracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie. Ide o zastávky Devínska Nová Ves, Lamačská brána, Patrónka, Mladá garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa.
V roku 2015 si ŽSR objednali vypracovanie Štúdie realizovateľnosti železničného uzla Bratislava, ktorej výsledky boli zverejnené v roku 2019. Štúdia rozdelila pôvodne navrhnuté TIOP-y do viacerých skupín. Odporučila výstavbu zastávok Ružinov, Vrakuňa, Lamačská brána a Patrónka (resp. Železná studnička). Zastávky Mladá garda a Trnávka štúdia odporúčala sledovať a znovu preveriť v dlhodobom horizonte, zastávka Devínska Nová Ves nebude mať podľa štúdie potrebný potenciál ani v budúcnosti.
V strategickom dokumente hl. mesta SR Koncepcia rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2024, aktualizácia 11/2016, sa počíta s budovaním TIOP-ov ako súčastí Integrovaného dopravného systému Bratislavského samosprávneho kraja.
Dnes je stav prípravy jednotlivých zastávok rôzny:
S TIOP-om Devínska Nová Ves sa počíta v štúdii súkromného investora, ktorý spoločne s mestskou časťou DNV pripravuje výstavbu nového sídliska.
TIOP Lamačská brána je jedným z najočakávanejších, keďže susedí s veľkým investičným projektom. Jeho projektová príprava už bola ukončená a je vybraný zhotoviteľ. TIOP však súvisí s predĺžením Saratovskej ulice v Dúbravke, ktorej investorom je hl. mesto SR Bratislava. Previazanosť týchto projektov spôsobuje výrazné meškanie jeho realizácie.
Z dvojice TIOP-ov Patrónka a Železná studnička je aktuálne v projektovej príprave TIOP Železná studnička, ktorý zabezpečuje súkromný investor a ktorý je plánovaný v blízkosti budúceho Campusu a v mieste súčasnej železničnej zastávky.
TIOP Mladá garda je závislý od zdvojkoľajnenia trate z Hlavnej stanice na stanicu Nové Mesto a počíta sa s ním v rámci výstavby obytného komplexu súkromného investora, situovaného v jeho blízkosti.
O TIOP-e Trnávka sa momentálne v žiadnych kruhoch nehovorí.
TIOP Vrakuňa, ktorý nahradil dočasnú zastávku vybudovanú v roku 2016, je od júla 2024 v prevádzke ako prvý bratislavský TIOP a môžu ho využívať cestujúci na trati Bratislava hl. st. – Dunajská Streda – Komárno.
Predmetom tohto článku sú podrobnejšie informácie o príprave TIOP-u Ružinov.
TIOP Ružinov
TIOP Ružinov je pre investora stavby ŽSR strategický dopravný projekt. V súvislosti so zvyšujúcimi sa prepravnými nárokmi obyvateľstva a s rastom individuálnej dopravy je nevyhnutné vykonávať zásadné opatrenia na podporu rozvoja ekologických druhov dopravy a integrácie jej jednotlivých druhov. Práve z tohto dôvodu boli zadefinované aktivity súvisiace s rozvojom železničnej dopravy s cieľom zvyšovať jej kvantitatívne a kvalitatívne parametre tak, aby dokázala konkurovať cestnej doprave, ako aj individuálnej automobilovej doprave.
Výstavbou TIOP-u Ružinov sa zvýši počet prestupných bodov na sieti verejnej hromadnej osobnej dopravy a vytvoria sa podmienky na zabezpečenie základných prepravných potrieb obyvateľstva. Realizáciou TIOP-u sa dosiahne skvalitnenie verejnej osobnej dopravy, uľahčia sa prestupy medzi rôznymi druhmi dopravy, zlepší sa dopravná dostupnosť pre obyvateľov a návštevníkov Ružinova a prilákajú sa noví cestujúci. Projekt reflektuje snahu o modernizáciu dopravnej infraštruktúry v hlavnom meste Slovenska a je navrhnutý tak, aby zjednodušil a zrýchlil prestupy medzi vlakovou a autobusovou dopravou a v budúcnosti, po plánovanom predĺžení ružinovskej radiály, aj električkovou dopravou.
TIOP sa tak stane súčasťou infraštruktúry už medzičasom realizovaného projektu integrovaného dopravného systému IDS na území Bratislavského samosprávneho kraja. Ďalším cieľom realizácie je podporiť ekologické formy dopravy a prispieť k zníženiu emisií.
Železničná doprava bude:
zabezpečovať ťažiskové a doplnkové funkcie v prímestskej verejnej hromadnej doprave, podieľať sa na výkonoch MHD na území Bratislavy,
viesť prímestské vlaky v intervale pokrývajúcom výhľadové počty cestujúcich v prímestskej doprave.
Infraštruktúra TIOP-u Ružinov bude umiestnená na strategickom mieste medzi Vrakunskou cestou a Galvaniho ulicou na trati č. 127c v medzistaničnom úseku ŽST Bratislava-Nové Mesto a ŽST Bratislava ústredná nákladná stanica a súčasne na trati č. 124a v medzistaničnom úseku ŽST Bratislava-Nové Mesto a ŽST Podunajské Biskupice.
Základná koncepcia stavby je určená jej charakterom a je podriadená funkčnej náplni terminálu. Predstavuje výstavbu nových nástupíšť s čiastočným zastrešením a ich sprístupnenie cestujúcej verejnosti prostredníctvom rámp, schodíšť a výťahov. Súčasťou stavby je nový podchod pre peších popod železničnú trať a Vrakunskú cestu. Chodník a výstupy z podchodu zabezpečujú bezbariérový prechod z ulice Galvaniho s vyústením na autobusovú zastávku Súhvezdná. Súčasťou TIOP-u sú aj státia pre bicykle a protihlukové steny.
Technické riešenie
V mieste zastávky je navrhnutá rekonštrukcia troch traťových koľají, ktorých smerové vedenie umožní traťovú rýchlosť 80 km/h. Osová vzdialenosť koľají č. 1 a 2 smerom k BA ÚNS bude 5,000 m a osová vzdialenosť koľaje smerom k Podunajským Biskupiciam bude 9,680 m. Všetky koľaje sú z väčšej časti vodorovné. Železničný zvršok je navrhnutý v tvare 60E2. Podvaly budú priečne predpäté, železobetónové BP3. Bude sa realizovať rozdelenie podvalov „u“ s pružným bezpodkladnicovým upevnením Vossloh Skl 14.
Koľajové lôžko bude mať frakciu 31,5/63 mm z kameniva vyvretých hornín. Minimálna hrúbka koľajového lôžka pod ložnou plochou podvalu je navrhovaná na 350 mm. Koľajové lôžko bude zapustené. Drážne chodníky v úsekoch so zapusteným koľajovým lôžkom budú vysypané kamenivom s frakciou 8/16 mm.
Úprava železničného spodku všetkých koľají bude spočívať v úprave a spevnení podložia a v odvodnení koľají v rovnakej dĺžke, ako bude upravovaný železničný zvršok. Zemná pláň sa strechovito vyspáduje v sklone 5 % s vrcholom v osi osí koľají. Na zemnú pláň sa rozprestrie separačno-filtračná geotextília a výstužná geomreža. Konštrukčná vrstva podkladovej vrstvy železničného spodku je navrhovaná na základe výsledkov IG prieskumu zo štrkodrviny fr. 0/63 mm s minimálnou hrúbkou 400 mm.
Odvodnenie zemnej pláne je navrhnuté v závislosti od priestorových možností a miestnych pomerov vyústením do pozdĺžnej vsakovacej ryhy vystlanej geotextíliou a vyplnenej kamenivom. V rozsahu úprav železničného spodku sa podľa potreby odstráni náletová vegetácia.
Nové ostrovné nástupište s mimoúrovňovým prístupom medzi koľajou č. 1 Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice a koľajou č. 1 Bratislava-Nové Mesto – Bratislava ÚNS bude mať dĺžku 180 m a šírku 4,92 m – 6,2 m so súvislou nástupištnou hranou s výškou 550 mm nad STKP. Prístup na nástupište sa bude realizovať pomocou schodísk a výťahov vyvedených na nástupištia z podchodu. V priestore schodísk a výťahov bude situované zastrešenie nástupíšť realizované na celú šírku nástupíšť a dĺžku 50 m.
Nový podchod je navrhnutý ako mimoúrovňové prepojenie pre chodcov medzi autobusovou zastávkou Súhvezdná na ulici Vrakunská cesta, novobudovanou železničnou zastávkou Bratislava-Ružinov a ulicou Galvaniho s prístupom na obe nástupištia. Na podchod budú ďalej napojené schodištia pre prístup na nástupištia, výťahové šachty a oporný múr. Pozdĺž krajných koľají budú nad podchodom viesť protihlukové steny.
Na umiestnenie káblov je navrhnutá káblová chráničková trasa vpravo od koľaje č. 2 v smere do Bratislavy ÚNS. Vyhotovená bude z prefabrikovaných železobetónových dvojkomorových žľabov so šírkou 500 mm a výškou 300 mm, s poklopmi zapustenými do žľabov.
Zastrešenia schodíšť a rámp sú riešené pultovou strechou a oceľovou konštrukciou. Sklon strechy je 10 stupňov. Oceľová konštrukcia zastrešenia bude obalená sendvičovými panelmi. Bočné steny zastrešenia sú vyplnené polykarbonátovými platňami v „antivandalovom“ vyhotovení.
Prístrešok pre bicykle je navrhovaný ako hotový výrobok s pultovou strechou. Konštrukcia prístreška je oceľová, strešná krytina je zo sklenených platní.
Na informovanie a orientáciu cestujúcich a ich bezpečný, plynulý a rýchly pohyb v priestoroch bude vybudovaný informačný a orientačný systém.
Trakčné vedenie prejde úpravou a vybuduje sa ukoľajnenie vodivých objektov v jeho zóne. Na zastávke sa vybuduje nové osvetlenie. Časť Vrakunskej cesty pri novom pod chode prejde rekonštrukciou. Zrekonštruujú sa aj spevnené plochy a vybudujú nové prístupové chodníky. Na nevyužitých plochách sa zrealizujú vegetačné úpravy.
Cez územie novej zastávky je plánovaný TEN-T koridor od ŽST Bratislava-Nové Mesto na Letisko M. R. Štefánika. Na základe porady medzi ŽSR a mestom sa na MD SR dohodlo, že tento uzol bude v priestore trojúrovňový – na povrchu bude TIOP, pod ním električka ponad železnicu na obratisko nachádzajúce sa za železničnou traťou medzi obchodnými domami a v podzemí vetva TEN-T koridoru.
Na situovanie zastávky TIOP Ružinov nadväzuje súvisiaca stavba novej dopravne TIOP Ružinov – časť odbočka. So stavbou TIOP-u Ružinov priamo súvisí aj stavba Bratislava- Nové Mesto – Bratislava ÚNS, komplexná rekonštrukcia koľají č. 1 a 2.
V procese projektovania sa technické riešenie prerokovávalo s Magistrátom hl. mesta SR Bratislavy, čo bolo časovo aj argumentačne náročné, pretože predstavy ŽSR ako správcu železničnej dopravnej cesty a Magistrátu hl. mesta SR Bratislavy o rozsahu projektu a financovaní jeho súčastí sa výrazne líšili. Aj s prispením MD SR sa však našiel kompromis a začiatkom roka 2023 bol stanovený rozsah projektu.
Aktuálny stav
Pre TIOP Ružinov bola ešte v roku 2015 spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie, ktoré bolo následne vydané. Z dôvodu zmeny rozsahu stavby a pripravovaného zlepšenia kapacitných možností trate Bratislava-Nové Mesto – Dunajská Streda pristúpil investor ŽSR k spracovaniu novej projektovej dokumentácie, ktorej riešenie je opísané vyššie. Tieto zmeny však vyvolali aj potrebu zabezpečenia zmeny územného rozhodnutia.
Zároveň pokračovala príprava projektovej dokumentácie v stupni DSPRS (dokumentácia pre vydanie stavebného povolenia s podrobnosťami pre realizáciu stavby). Jej ukončenie je však podmienené vydaním nového územného rozhodnutia. V súčasnosti prebieha územné konanie, jeho proces však predlžuje súkromná spoločnosť susediaca so stavbou TIOP-u, ktorá vzniesla v územnom konaní námietky.
Keďže realizácia stavby závisí od inžinierskej činnosti a vydania územného rozhodnutia a stavebného povolenia, kde nastali problémy, odsúva sa a vzhľadom na vyššie uvedené komplikácie sa v súčasnosti nedá odhadnúť jej časový rámec. Napriek problémom zostáva TIOP Ružinov prioritou, ku ktorej ho predurčuje výhodná poloha, blízkosť autobusovej zastávky, možnosť predĺženia ružinovskej radiály a vybudovania parkovacieho domu. Po vybudovaní železničnej zastávky a dobudovaní príslušnej infraštruktúry vznikne v Bratislave nový plnohodnotný prestupný uzol, ktorý prispeje k skvalitneniu hromadnej dopravy v meste.
TEXT: Ing. Marek Dobrovodský
OBRÁZKY: REMING CONSULT a. s.
Marek Dobrovodský pôsobí v spoločnosti REMING CONSULT a. s. ako zodpovedný projektant pre železnice a dráhy.