Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina
Vย Slovenskej republike je vย sรบฤasnosti osem prekladรญsk, vย ktorรฝch sa dรก prekladaลฅ aspoล jeden druh intermodรกlnej prepravnej jednotky (IPJ). Termรญn prekladiskรก je pouลพitรฝ zรกmerne, keฤลพe uvedenรฉ zariadenia nemoลพno sย vรฝnimkou terminรกlu vย Dobrej (pri ฤiernej nad Tisou) aย Dunajskej Strede nazรฝvaลฅ terminรกlmi intermodรกlnej prepravy.
Prekladiskรก na Slovensku
รroveล technickรฉho vybavenia aย sluลพieb vย jestvujรบcich prekladiskรกchย sย vรฝnimkou Dunajskej Stredy vย SR nie je kompatibilnรก sย modernรฝmi terminรกlmi intermodรกlnej prepravy (TIP) vย ostatnรฝch krajinรกch Eurรณpskej รบnie. Manipulaฤnรฉ koฤพaje dosahujรบ pribliลพne len tretinu, vรฝnimoฤne polovicu poลพadovanej dฤบลพky, ฤo neumoลพลuje manipulรกciu sย ucelenรฝmi vlakmi intermodรกlnej prepravy podฤพa Dohody oย vรฝznamnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratiach kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch (European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations, ฤalej len AGTC). Zย dรดvodu dodatoฤnรฝchย ลพelezniฤnรฝchย radiacich operรกciรญ aย predlลพovania ฤasu na spracovanie vlakov sa zniลพuje kvalita intermodรกlnej prepravy aย zvyลกujรบ sa nรกklady.
Vรคฤลกina manipulaฤnรฝchย zariadenรญ nevyhovuje poลพiadavke prevรกdzkovej praxe vย krajinรกch Eร na รบnosnosลฅ 45 ton na zรกvese, teda vย prekladiskรกch nemoลพno manipulovaลฅ so vลกetkรฝmi nรกkladovรฝmi jednotkami, ktorรฉ sa beลพne vย intermodรกlnej preprave pouลพรญvajรบ.
Najvรคฤลกรญm nedostatkom kontajnerovรฝch prekladรญsk vย SR je vลกak obmedzenรก veฤพkosลฅ ich รบloลพnรฝch plรดch. Tรก sa nedรก ani dodatoฤne rozลกรญriลฅ, aย tak umiestniลฅ vย intravilรกnoch miest. Zahraniฤnรญ zasielatelia aย operรกtori intermodรกlnej prepravy poznajรบ skutoฤnรฝ stav prekladรญsk, preto len vรฝnimoฤne akceptujรบ Slovensko ako krajinu sย vhodnรฝmi podmienkami na koncovรฉ aย poฤiatoฤnรฉ prepravy zรกsielok intermodรกlnej prepravy.
Koncepcia rozvoja kombinovanej dopravy do roku 2010, schvรกlenรก uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 37/2001, aย jej aktualizรกcia zย roku 2003 vymedzili ลกtyri tzv. zรกkladnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy (vย oblasti Bratislavy, ลฝiliny, Koลกรญc aย Zvolena). Sรบ to terminรกly, ktorรฝch strategickรฝ vรฝznam spoฤรญva vย ich polohe โ vย paneurรณpskych (helsinskรฝch) dopravnรฝch koridoroch, ลพelezniฤnรฝch tratiach intermodรกlnej prepravy zaradenรฝch vย Dohode AGTC aย ich vรฝznamnรฝch kriลพovaniach. Sรบ zรกroveล sรบฤasลฅou projektu TEN-T vย sรบlade sย rozhodnutรญm 884/2004 Eurรณpskeho parlamentu aย Rady.
Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina
Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina je jednรฝm zย terminรกlov medzinรกrodnรฉho vรฝznamu, sย ktorรฝmi poฤรญta schvรกlenรก koncepcia rozvoja kombinovanej dopravy vypracovanรก Ministerstvom dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ Slovenskej republiky. Navrhovanรฝ TIP ลฝilina je situovanรฝ medzi ลพelezniฤnou traลฅou ลฝilina โ Vrรบtky aย Vodnรฝm dielom ลฝilina vย bezprostrednej blรญzkosti zriaฤovacej stanice Tepliฤka nad Vรกhom. Tรก sa budovala vย rokoch 1976 aลพ 1992, no ani jedna zย jej rozhodujรบcich ฤastรญ sa dosiaฤพ neskolaudovala ani neuviedla do prevรกdzky. Vย sรบฤasnosti prebieha sรบลฅaลพ na zhotovovateฤพa rekonลกtrukcie zriaฤovacej stanice Tepliฤka. Plรกnovanรก vรฝstavba terminรกlu sa napojรญ do zhlavia medzi smerovou aย odchodovou skupinou zriaฤovacej stanice, teda pri projektovanรญ sa vychรกdza zo stavu, ลพe zriaฤovacia stanica Tepliฤka je funkฤnรก.
Terminรกl bude slรบลพiลฅ na prekladanie IPJ zย cestnej na ลพelezniฤnรบ nรกkladnรบ dopravu aย opaฤne, ako aj na skladovanie IPJ. Vย terminรกli sa plรกnuje vรฝstavba piatich koฤพajรญ, zย ktorรฝch ลกtyri budรบ obsluhovaลฅ dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy sย รบnosnosลฅou na zรกvese 45 ton, prekladajรบce tovar medzi dopravnรฝmi prostriedkami navzรกjom (vlak โ vlak, vlak โ nรกkladnรฝ automobil aย naopak) alebo zย prepravnรฝch prostriedkov na รบloลพnรบย plochu aย opaฤne.
Jednu koฤพaj bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ aj na prepravu systรฉmom RoLa โ preprava tovaru vย nรกkladnej jednotke kombinovanej dopravy spolu sย posรกdkou vo vyhradenom leลพadlovom vozni (kamiรณny sa pomocou ฤelnej rampy naloลพia na ploลกinu ลกpeciรกlneho ลพelezniฤnรฉho vozลa aย pokraฤujรบ vย preprave na vlaku). Okrem ลพeriavov sa odporรบฤa, aby terminรกl disponoval aspoล jednรฝm doplnkovรฝm preklรกdkovรฝm mechanizmom, ktorรฝ by sa pohyboval vย priestoroch mimo ich dosah. Ako doplnkovรฝ mechanizmus na prepravu prรกzdnych kontajnerov sa pouลพije mobilnรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok sย รบnosnosลฅouย asi 15 ton.
Terminรกl bude zabezpeฤovaลฅ manipulรกciu sย IPJ zo ลพilinskรฉho kraja aย severnej ฤasti Trenฤianskeho kraja, prรญpadne doplลovaลฅ linky RoLa vย smere sever โ juh. Terminรกl leลพรญ na kriลพovatke tratรญ AGTC C โ E40 aย C โ E63 aย jeho atrakฤnรฝ obvod sย dosahom 80โkm umoลพลuje obslรบลพiลฅ celรฝ ลพilinskรฝ kraj, severnรฉ okresy trenฤianskeho kraja, Ostravsko vย ฤR aย juลพnรบ ฤasลฅ Katovickรฉho vojvodstva vย Poฤพsku. Terminรกl mรก predpoklady staลฅ sa vstupnรฝm aย prรญpojnรฝm terminรกlom na prepravu vo vลกetkรฝch smeroch aย vย budรบcnosti bude tvoriลฅ sรบฤasลฅ logistickรฉho centra pre oblasลฅ severnรฉho Slovenska.
Rieลกenie terminรกlu
Vรฝber vhodnรฉho typu sa uskutoฤnil na zรกklade zรกverov analรฝzy doterajลกรญch rieลกenรญ terminรกlov kombinovanej dopravy. Pri hฤพadanรญ rieลกenia bolo vย prvom rade potrebnรฉ dbaลฅ na to, aby terminรกl spฤบลal podmienky AGTC aย mal dostatoฤnรบ vรฝkonnosลฅ sย ohฤพadom na vรฝsledok prieskumu potenciรกlu tovarov vhodnรฝch pre kombinovanรบ dopravu.
Vnรบtornรฉ usporiadanie terminรกlu je navrhnutรฉ sย koฤพajovรฝmi skupinami aย funkฤnรฝmi celkami vedฤพa seba. Vย smere od ลพeleznice kย boฤnej hrรกdzi Vodnรฉho diela ลฝilina budรบ nasledovaลฅ vย tomto poradรญ:
- cestnรก komunikรกcia na zabezpeฤenie obojstrannรฉho prรญstupu kย mobilnรฝm ฤelnรฝm rampรกm na naklรกdku aย vyklรกdku cestnรฝch sรบprav prepravovanรฝch vย reลพime RoLa,
- vchodovรก aย odchodovรก koฤพajovรก skupina sย jednou koฤพajou umoลพลujรบcou prepravy RoLa,
- manipulaฤnรฉ koฤพaje terminรกlu,
- รบloลพnรฉ plochy pre IPJ,
- cestnรก komunikรกcia na obchรกdzanie terminรกlu,
- rezervnรฝ priestor na budรบce รบloลพnรฉ aย manipulaฤnรฉ plochy urฤenรฉ na depรณniu.
Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina bude vรฝkonnรฝ terminรกl sย veฤพkou kapacitou napojenรฝ na logistickรฉ centrรก, preto sa navrhlo poลพadujรบce vybavenie aย technolรณgia:
- dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy,
- jeden mobilnรฝ ฤelnรฝ ramenovรฝ prekladaฤ ฤพahkej konลกtrukcie,
- obsluลพnรก technolรณgia preklรกdky sย prvkami prรบdovej metรณdy prรกce sย jednรฝm okruhom,
- vertikรกlna preklรกdka veฤพkรฝch kamiรณnov (VK), vรฝmennej nadstavby na cestnรฉ nรกkladnรฉ vozidlo (VN) aย nรกvesov,
- moลพnosลฅ horizontรกlnej naklรกdky aย vyklรกdky cestnรฝch sรบprav vย systรฉme RoLa,
- aย doplnkovรฉ sluลพby:
- colnรฉ vypravenie,
- opravy aย revรญzie VK aย VN,
- sociรกlne vybavenie aย stravovacie sluลพby,
- logistickรฉ sluลพby,
- poradenskรฉ aย informaฤnรฉ sluลพby,
- ฤistenie nรกdrลพkovรฝch IPJ.
Vย ฤase predpokladanรฉho spustenia TIP do prevรกdzky (predpokladรก sa najskรดr vย roku 2012) by mohol prepravnรฝ prรบd smerujรบci do atrakฤnรฉho obvodu dosahovaลฅ vย prvom roku prevรกdzky asi 200ย 000 ton tovaru vhodnรฉho na intermodรกlnu prepravu aย vystupujรบci prรบd asi 300ย 000 ton (bez zapoฤรญtavania objemov od KIA Motors). Vย rutinnej prevรกdzke moลพno oฤakรกvaลฅ postupnรฉ narastanie mnoลพstva prepravenรฉho tovaru. Zย toho vyplรฝva, ลพe potreba regiรณnu si vyลพiada presunรบลฅ intermodรกlnou prepravou asi 500ย 000 ton roฤne. Tento objem tovaru predstavuje pri vyลฅaลพenรญ 16,5โt/IPJ asi 30ย 000 IPJ/rok.
Terminรกl je navrhnutรฝ tak, ลพe prekladacie zariadenia, plochy, koฤพaje aย parkoviskรก sรบ vย navrhovanom terminรกli dimenzovanรฉ sย dostatoฤnou rezervou, aby aj vย prรญpade objemov, ktorรฉ prekroฤia oฤakรกvania, terminรกl zvlรกdal dennรฉ รบlohy. Priestorovรฉ usporiadanie TIP poskytuje do budรบcnosti moลพnosลฅ rozลกirovaลฅ terminรกl aj logistickรฉ centrum nรกkladnej dopravy (LCND). Moลพnosลฅ dokรบpenia tretieho portรกlovรฉho ลพeriavu vytvรกra predpoklad na zabezpeฤenie dostatoฤnej rezervy preklรกdkovej vรฝkonnosti terminรกlu.
Severnรฝ pohฤพad
ลฝeriavovรก drรกha je pre oba ลพeriavy spoloฤnรก aย jej dฤบลพka je 750โm, aby bolo moลพnรฉ obslรบลพiลฅ celรฝ vlak bez posunovania. Vย zรกujme vyuลพitia ลพeriavovej drรกhy sรบ vลกetky navrhnutรฉ manipulaฤnรฉ koฤพaje dlhลกie ako 750 m.
Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina bude napojenรฝ na cestnรบ sieลฅ novorieลกenou prรญstupovou komunikรกciou aย รบrovลovou stykovou kriลพovatkou na komunikรกciu II/583/A.
Prรญstupovรก komunikรกcia je navrhnutรก vย kategรณrii C 9,5/60 so ลกรญrkou jazdnรฝch pruhov 3,5 m.
Alternatรญvnym rieลกenรญm je napojenie terminรกlu pรดvodnou komunikรกciou popod hrรกdzu Vodnรฉho diela ลฝilina sย napojenรญm na cestu III/018ย 89 aย ฤalลกรญm pokraฤovanรญm po ceste I/18 vย smere na Martin.
Zย navrhovanej technolรณgie aย pouลพitรฝch technickรฝch zariadenรญ vyplynula potreba pracovnรฝch sรญl aย predpokladรก sa, ลพe vย ฤase dosiahnutia ลกpiฤkovej vรฝkonnosti bude vย terminรกli zamestnanรฝch okolo 35 zamestancov.
Technickรฉ รบdaje navrhovanรฝch ลพeriavov Nosnosลฅ na zรกvese: 45 t Rozchod koฤพajรญ ลพeriavu: 44,78โm Pracovnรฉ rรฝchlosti:
|
Zรกkladnรก prepravnรก kapacita pri nรกbehu: 30ย 000 IPJ/rok Poฤet prekladanรฝch IPJ za deล (250 dnรญ): 120 IPJ/deล Pri 8-hodinovom pracovnom ฤase jedna manipulรกcia trvรก: 8 minรบt Celkovรฝ poฤet IPJ vย dosahu ลพeriavu: 3ย 598 TEU* Administratรญvna budova Parkoviskรก Plocha odstavenรฝch IPJ vย dosahu ลพeriava: 31ย 587 m2 |
Ing.ย Eduard Prochรกc
Vizualizรกcie: Ing.ย Peter ลฝiลพรกk
Eduard Prochรกc je manaลพรฉr projektu aย autorizovanรฝ inลพinier pozemnรฝch stavieb, ktorรฝ pracuje vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., od roku 2005.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.