Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina
Galรฉria(5)

Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina

Partneri sekcie:

Vย Slovenskej republike je vย sรบฤasnosti osem prekladรญsk, vย ktorรฝch sa dรก prekladaลฅ aspoลˆ jeden druh intermodรกlnej prepravnej jednotky (IPJ). Termรญn prekladiskรก je pouลพitรฝ zรกmerne, keฤลพe uvedenรฉ zariadenia nemoลพno sย vรฝnimkou terminรกlu vย Dobrej (pri ฤŒiernej nad Tisou) aย Dunajskej Strede nazรฝvaลฅ terminรกlmi intermodรกlnej prepravy.

Prekladiskรก vย Bratislave รšNS, Bratislave โ€“ prรญstave (Pรกlenisku), ลฝiline, Ruลพomberku, Koลกiciach aย vย ฤŒiernej nad Tisou boli vybudovanรฉ vย 70. aลพ 80. rokoch minulรฉho storoฤia ako kontajnerovรฉ prekladiskรก hospodรกrskeho zoskupenia socialistickรฝch krajรญn (RVHP), prednostne urฤenรฉ aย vybavenรฉ technickรฝmi prostriedkami len na manipulรกciu sย 20-stopovรฝm kontajnermi ISO.

Prekladiskรก na Slovensku

รšroveลˆ technickรฉho vybavenia aย sluลพieb vย jestvujรบcich prekladiskรกchย  sย vรฝnimkou Dunajskej Stredy vย SR nie je kompatibilnรก sย modernรฝmi terminรกlmi intermodรกlnej prepravy (TIP) vย ostatnรฝch krajinรกch Eurรณpskej รบnie. Manipulaฤnรฉ koฤพaje dosahujรบ pribliลพne len tretinu, vรฝnimoฤne polovicu poลพadovanej dฤบลพky, ฤo neumoลพลˆuje manipulรกciu sย ucelenรฝmi vlakmi intermodรกlnej prepravy podฤพa Dohody oย vรฝznamnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratiach kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch (European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations, ฤalej len AGTC). Zย dรดvodu dodatoฤnรฝchย  ลพelezniฤnรฝchย  radiacich operรกciรญ aย predlลพovania ฤasu na spracovanie vlakov sa zniลพuje kvalita intermodรกlnej prepravy aย zvyลกujรบ sa nรกklady.

Vรคฤลกina manipulaฤnรฝchย  zariadenรญ nevyhovuje poลพiadavke prevรกdzkovej praxe vย krajinรกch Eรš na รบnosnosลฅ 45 ton na zรกvese, teda vย prekladiskรกch nemoลพno manipulovaลฅ so vลกetkรฝmi nรกkladovรฝmi jednotkami, ktorรฉ sa beลพne vย intermodรกlnej preprave pouลพรญvajรบ.

Najvรคฤลกรญm nedostatkom kontajnerovรฝch prekladรญsk vย SR je vลกak obmedzenรก veฤพkosลฅ ich รบloลพnรฝch plรดch. Tรก sa nedรก ani dodatoฤne rozลกรญriลฅ, aย tak umiestniลฅ vย intravilรกnoch miest. Zahraniฤnรญ zasielatelia aย operรกtori intermodรกlnej prepravy poznajรบ skutoฤnรฝ stav prekladรญsk, preto len vรฝnimoฤne akceptujรบ Slovensko ako krajinu sย vhodnรฝmi podmienkami na koncovรฉ aย poฤiatoฤnรฉ prepravy zรกsielok intermodรกlnej prepravy.

Koncepcia rozvoja kombinovanej dopravy do roku 2010, schvรกlenรก uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 37/2001, aย jej aktualizรกcia zย roku 2003 vymedzili ลกtyri tzv. zรกkladnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy (vย oblasti Bratislavy, ลฝiliny, Koลกรญc aย Zvolena). Sรบ to terminรกly, ktorรฝch strategickรฝ vรฝznam spoฤรญva vย ich polohe โ€“ vย paneurรณpskych (helsinskรฝch) dopravnรฝch koridoroch, ลพelezniฤnรฝch tratiach intermodรกlnej prepravy zaradenรฝch vย Dohode AGTC aย ich vรฝznamnรฝch kriลพovaniach. Sรบ zรกroveลˆ sรบฤasลฅou projektu TEN-T vย sรบlade sย rozhodnutรญm 884/2004 Eurรณpskeho parlamentu aย Rady.

Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina
Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina je jednรฝm zย terminรกlov medzinรกrodnรฉho vรฝznamu, sย ktorรฝmi poฤรญta schvรกlenรก koncepcia rozvoja kombinovanej dopravy vypracovanรก Ministerstvom dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ Slovenskej republiky. Navrhovanรฝ TIP ลฝilina je situovanรฝ medzi ลพelezniฤnou traลฅou ลฝilina โ€“ Vrรบtky aย Vodnรฝm dielom ลฝilina vย bezprostrednej blรญzkosti zriaฤovacej stanice Tepliฤka nad Vรกhom. Tรก sa budovala vย rokoch 1976 aลพ 1992, no ani jedna zย jej rozhodujรบcich ฤastรญ sa dosiaฤพ neskolaudovala ani neuviedla do prevรกdzky. Vย sรบฤasnosti prebieha sรบลฅaลพ na zhotovovateฤพa rekonลกtrukcie zriaฤovacej stanice Tepliฤka. Plรกnovanรก vรฝstavba terminรกlu sa napojรญ do zhlavia medzi smerovou aย odchodovou skupinou zriaฤovacej stanice, teda pri projektovanรญ sa vychรกdza zo stavu, ลพe zriaฤovacia stanica Tepliฤka je funkฤnรก.

Terminรกl bude slรบลพiลฅ na prekladanie IPJ zย cestnej na ลพelezniฤnรบ nรกkladnรบ dopravu aย opaฤne, ako aj na skladovanie IPJ. Vย terminรกli sa plรกnuje vรฝstavba piatich koฤพajรญ, zย ktorรฝch ลกtyri budรบ obsluhovaลฅ dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy sย รบnosnosลฅou na zรกvese 45 ton, prekladajรบce tovar medzi dopravnรฝmi prostriedkami navzรกjom (vlak โ€“ vlak, vlak โ€“ nรกkladnรฝ automobil aย naopak) alebo zย prepravnรฝch prostriedkov na รบloลพnรบย  plochu aย opaฤne.

Jednu koฤพaj bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ aj na prepravu systรฉmom RoLa โ€“ preprava tovaru vย nรกkladnej jednotke kombinovanej dopravy spolu sย posรกdkou vo vyhradenom leลพadlovom vozni (kamiรณny sa pomocou ฤelnej rampy naloลพia na ploลกinu ลกpeciรกlneho ลพelezniฤnรฉho vozลˆa aย pokraฤujรบ vย preprave na vlaku). Okrem ลพeriavov sa odporรบฤa, aby terminรกl disponoval aspoลˆ jednรฝm doplnkovรฝm preklรกdkovรฝm mechanizmom, ktorรฝ by sa pohyboval vย priestoroch mimo ich dosah. Ako doplnkovรฝ mechanizmus na prepravu prรกzdnych kontajnerov sa pouลพije mobilnรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok sย รบnosnosลฅouย  asi 15 ton.

Terminรกl bude zabezpeฤovaลฅ manipulรกciu sย IPJ zo ลพilinskรฉho kraja aย severnej ฤasti Trenฤianskeho kraja, prรญpadne doplลˆovaลฅ linky RoLa vย smere sever โ€“ juh. Terminรกl leลพรญ na kriลพovatke tratรญ AGTC C โ€“ E40 aย C โ€“ E63 aย jeho atrakฤnรฝ obvod sย dosahom 80โ€‰km umoลพลˆuje obslรบลพiลฅ celรฝ ลพilinskรฝ kraj, severnรฉ okresy trenฤianskeho kraja, Ostravsko vย ฤŒR aย juลพnรบ ฤasลฅ Katovickรฉho vojvodstva vย Poฤพsku. Terminรกl mรก predpoklady staลฅ sa vstupnรฝm aย prรญpojnรฝm terminรกlom na prepravu vo vลกetkรฝch smeroch aย vย budรบcnosti bude tvoriลฅ sรบฤasลฅ logistickรฉho centra pre oblasลฅ severnรฉho Slovenska.


Rieลกenie terminรกlu

Vรฝber vhodnรฉho typu sa uskutoฤnil na zรกklade zรกverov analรฝzy doterajลกรญch rieลกenรญ terminรกlov kombinovanej dopravy. Pri hฤพadanรญ rieลกenia bolo vย prvom rade potrebnรฉ dbaลฅ na to, aby terminรกl spฤบลˆal podmienky AGTC aย mal dostatoฤnรบ vรฝkonnosลฅ sย ohฤพadom na vรฝsledok prieskumu potenciรกlu tovarov vhodnรฝch pre kombinovanรบ dopravu.

Vnรบtornรฉ usporiadanie terminรกlu je navrhnutรฉ sย koฤพajovรฝmi skupinami aย funkฤnรฝmi celkami vedฤพa seba. Vย smere od ลพeleznice kย boฤnej hrรกdzi Vodnรฉho diela ลฝilina budรบ nasledovaลฅ vย tomto poradรญ:

  • cestnรก komunikรกcia na zabezpeฤenie obojstrannรฉho prรญstupu kย mobilnรฝm ฤelnรฝm rampรกm na naklรกdku aย vyklรกdku cestnรฝch sรบprav prepravovanรฝch vย reลพime RoLa,
  • vchodovรก aย odchodovรก koฤพajovรก skupina sย jednou koฤพajou umoลพลˆujรบcou prepravy RoLa,
  • manipulaฤnรฉ koฤพaje terminรกlu,
  • รบloลพnรฉ plochy pre IPJ,
  • cestnรก komunikรกcia na obchรกdzanie terminรกlu,
  • rezervnรฝ priestor na budรบce รบloลพnรฉ aย manipulaฤnรฉ plochy urฤenรฉ na depรณniu.

Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina bude vรฝkonnรฝ terminรกl sย veฤพkou kapacitou napojenรฝ na logistickรฉ centrรก, preto sa navrhlo poลพadujรบce vybavenie aย technolรณgia:

  • dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy,
  • jeden mobilnรฝ ฤelnรฝ ramenovรฝ prekladaฤ ฤพahkej konลกtrukcie,
  • obsluลพnรก technolรณgia preklรกdky sย prvkami prรบdovej metรณdy prรกce sย jednรฝm okruhom,
  • vertikรกlna preklรกdka veฤพkรฝch kamiรณnov (VK), vรฝmennej nadstavby na cestnรฉ nรกkladnรฉ vozidlo (VN) aย nรกvesov,
  • moลพnosลฅ horizontรกlnej naklรกdky aย vyklรกdky cestnรฝch sรบprav vย systรฉme RoLa,
  • aย doplnkovรฉ sluลพby:
    • colnรฉ vypravenie,
    • opravy aย revรญzie VK aย VN,
    • sociรกlne vybavenie aย stravovacie sluลพby,
    • logistickรฉ sluลพby,
    • poradenskรฉ aย informaฤnรฉ sluลพby,
    • ฤistenie nรกdrลพkovรฝch IPJ.

Vย ฤase predpokladanรฉho spustenia TIP do prevรกdzky (predpokladรก sa najskรดr vย roku 2012) by mohol prepravnรฝ prรบd smerujรบci do atrakฤnรฉho obvodu dosahovaลฅ vย prvom roku prevรกdzky asi 200ย 000 ton tovaru vhodnรฉho na intermodรกlnu prepravu aย vystupujรบci prรบd asi 300ย 000 ton (bez zapoฤรญtavania objemov od KIA Motors). Vย rutinnej prevรกdzke moลพno oฤakรกvaลฅ postupnรฉ narastanie mnoลพstva prepravenรฉho tovaru. Zย toho vyplรฝva, ลพe potreba regiรณnu si vyลพiada presunรบลฅ intermodรกlnou prepravou asi 500ย 000 ton roฤne. Tento objem tovaru predstavuje pri vyลฅaลพenรญ 16,5โ€‰t/IPJ asi 30ย 000 IPJ/rok.

Terminรกl je navrhnutรฝ tak, ลพe prekladacie zariadenia, plochy, koฤพaje aย parkoviskรก sรบ vย navrhovanom terminรกli dimenzovanรฉ sย dostatoฤnou rezervou, aby aj vย prรญpade objemov, ktorรฉ prekroฤia oฤakรกvania, terminรกl zvlรกdal dennรฉ รบlohy. Priestorovรฉ usporiadanie TIP poskytuje do budรบcnosti moลพnosลฅ rozลกirovaลฅ terminรกl aj logistickรฉ centrum nรกkladnej dopravy (LCND). Moลพnosลฅ dokรบpenia tretieho portรกlovรฉho ลพeriavu vytvรกra predpoklad na zabezpeฤenie dostatoฤnej rezervy preklรกdkovej vรฝkonnosti terminรกlu.

Severnรฝ pohฤพad

ลฝeriavovรก drรกha je pre oba ลพeriavy spoloฤnรก aย jej dฤบลพka je 750โ€‰m, aby bolo moลพnรฉ obslรบลพiลฅ celรฝ vlak bez posunovania. Vย zรกujme vyuลพitia ลพeriavovej drรกhy sรบ vลกetky navrhnutรฉ manipulaฤnรฉ koฤพaje dlhลกie ako 750 m.
Terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina bude napojenรฝ na cestnรบ sieลฅ novorieลกenou prรญstupovou komunikรกciou aย รบrovลˆovou stykovou kriลพovatkou na komunikรกciu II/583/A.

Prรญstupovรก komunikรกcia je navrhnutรก vย kategรณrii C 9,5/60 so ลกรญrkou jazdnรฝch pruhov 3,5 m.
Alternatรญvnym rieลกenรญm je napojenie terminรกlu pรดvodnou komunikรกciou popod hrรกdzu Vodnรฉho diela ลฝilina sย napojenรญm na cestu III/018ย 89 aย ฤalลกรญm pokraฤovanรญm po ceste I/18 vย smere na Martin.

Zย navrhovanej technolรณgie aย pouลพitรฝch technickรฝch zariadenรญ vyplynula potreba pracovnรฝch sรญl aย predpokladรก sa, ลพe vย ฤase dosiahnutia ลกpiฤkovej vรฝkonnosti bude vย terminรกli zamestnanรฝch okolo 35 zamestancov.

Technickรฉ รบdaje navrhovanรฝch ลพeriavov
Nosnosลฅ na zรกvese: 45 t
Rozchod koฤพajรญ ลพeriavu: 44,78โ€‰m
Pracovnรฉ rรฝchlosti:

  • zdvih pri plnom zaลฅaลพenรญ: 0 โ€“ 20โ€‰m/min
  • zdvih pri ฤiastoฤnom zaลฅaลพenรญ: 0 โ€“ 40โ€‰m/min
  • rรฝchlosลฅ ลพeriavu po koฤพajach: 0 โ€“ 120โ€‰m/min
  • rรฝchlosลฅ pohybu zรกvesu:ย ย ย  0 โ€“ 140โ€‰m/min
  • otรกฤanie zรกvesu: 0 โ€“ 2 otรกฤky/min
  • rozsah otoฤenia zรกvesu: 305ยฐ
  • vรฝลกka zdvihu: 12 m

Zรกkladnรก prepravnรก kapacita pri nรกbehu: 30ย 000 IPJ/rok
Poฤet prekladanรฝch IPJ za deลˆ (250 dnรญ): 120 IPJ/deลˆ
Pri 8-hodinovom pracovnom ฤase jedna manipulรกcia trvรก: 8 minรบt

Celkovรฝ poฤet IPJ vย dosahu ลพeriavu: 3ย 598 TEU*
Celkovรฝ poฤet prรกzdnych IPJ na skladovej ploche: 1ย 998 TEU

Administratรญvna budova
Plocha kancelรกrskych miestnostรญ: 482,22 m2
Plocha jedรกlenskรฉho zariadenia: 257,85 m2

Opravรกrenskรก hala IPJ

Plocha opravรกrenskej haly: 767,89 m2
Kapacita opravovanรฝch IPJ: 4 โ€“ 5 ks 20-stopovรฝch alebo 6 โ€“ 8 ks 20-stopovรฝch kontajnerov
Plocha skladov: 146,40 m2
Plocha kancelรกrskeho zabezpeฤenia: 86,63 m2

Parkoviskรก
Poฤet parkovรญsk nรกkladnรฝch รกut (NA) na vstupe: 63 stรกtรญ
Poฤet parkovรญsk NA na vรฝstupe: 35 stรกtรญ
Poฤet parkovรญsk osobnรฝch รกut (OA) na vstupe: 95 stรกtรญ
Poฤet odstavnรฝch plรดch pre vรฝmennรฉ nรกdstavby: 33 stรกtรญ

Plocha odstavenรฝch IPJ vย dosahu ลพeriava: 31ย 587 m2
Plocha odstavenรฝch prรกzdnych IPJ: 23ย 817 m2
Plocha na deponovanie poลกkodenรฝch IPJ: 8ย 877 m2

* Pozn.: TUE โ€“ jednotkovรก veliฤina kapacity sย veฤพkosลฅou 20-stopovรฉho kontajneru ISO radu

Ing.ย Eduard Prochรกc
Vizualizรกcie: Ing.ย Peter ลฝiลพรกk

Eduard Prochรกc je manaลพรฉr projektu aย autorizovanรฝ inลพinier pozemnรฝch stavieb, ktorรฝ pracuje vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., od roku 2005.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie