TIOP Vrakuňa: Obyvatelia môžu využívať terminál na pohodlný presun do centra Bratislavy
Prevádzka terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) je súčasťou bratislavského integrovaného dopravného systému. TIOP má umožniť prestupy medzi železničnou a mestskou hromadnou dopravou, čo pomáha optimalizovať ich podiel na realizácii prepravy osôb v rámci celej aglomerácie.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
TIOP je vybudovaný tak, aby bol vzájomný prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy čo najjednoduchší, časovo výhodný a maximálne pohodlný. Súčasťou realizácie bola kompletná výmena železničného zvršku a spodku, preložili sa inžinierske siete a vybudovalo sa jednostranné nástupište s dvomi prístreškami pre cestujúcich a stojanmi na odkladanie bicyklov.
Nástupište vrátane prístreškov je osvetlené LED svietidlami a vybavené kamerovým a poplachových systémom narušenia. Na nástupište vedú z dvoch strán prístupové bezbariérové rampy a o príchodoch a odchodoch vlakov informujú cestujúcich štyri elektronické informačné tabule. Vlakovú zastávku od Dvojkrížnej ulice oddeľuje protihluková stena.
Rekonštrukcia železničného spodku a zvršku
Novonavrhované konštrukcie železničného spodku boli dimenzované pre rýchlostné pásmo RP2 60 < V ≤ 90. Nový typ konštrukcie podvalového podložia má požadovaný statický modul pretvorenia na pláni telesa železničného spodku Epl = 40 MPa. Podkladová vrstva bola navrhnutá v potrebnej hrúbke pre požadovanú hodnotu Eekv1 = Epl = 40 MPa na pláni železničného spodku. Táto vrstva bola vystužená gemorežou. V traťovej koľaji sa v dĺžke 250 m zabudoval koľajový rošt z koľajníc tvaru 60E2, tvrdosti R 260.
Použité boli dlhé koľajnicové pásy s dĺžkou 75,00 m na železobetónových podvaloch pre bezpodkladnicové upevnenie s rozdelením „u“. Prechod z nového typu koľajového roštu na pôvodný sa zrealizoval zabudovaním prechodovej koľajnice (60E2/S49) s dĺžkou 12,50 m. V rozsahu stavebných úprav sa zriadilo nové koľajové lôžko z drveného kameniva frakcie 31,5 – 63 mm kvalitatívnej triedy xx. Navrhovaná hrúbka koľajového lôžka pod spodnou plochou podvalov je min. 350 mm.
Nástupište
Konštrukciu nástupišťa tvoria nástupištné prefabrikáty s konzolovou doskou. Jednotlivé prefabrikáty sú uložené na pásový základ C20/25 – XF1, XC1 (SK) so šírkou 0,900 m a hrúbkou od 0,55 m. Hrúbka základu je ovplyvnená konštrukciou navrhnutých podkladových vrstiev železničného spodku priľahlej koľaje, ako aj zabezpečením stability prevádzkovanej koľaje.
Nástupištná hrana má dĺžku 180,00 m a priečny sklon 2,0 % spádovaný od traťovej koľaje. Šírka nástupišťa je 3,50 m, v priestore, kde sú osadené prístrešky (doplnené o stojiská bicyklov), je šírka 8,50 m. Povrch nástupišťa tvorí zámková dlažba, je opatrený vodiacimi, výstražnými a varovnými pásmi podľa platnej legislatívy.
Nástupište je po vonkajšej strane „lemované“ uhlovým monolitickým oporným múrom s premenlivou výškou (cca 3,60 m), doplneným o protihlukovú stenu. Z priestorových dôvodov bol pred koncom nástupišťa navrhnutý gabionový múr s rozmermi 1,50 × 1,00 m a s dĺžkou približne 9,00 m.
Oporný múr je ukončený v priestore napojenia prístupovej (kolmej) rampy od zastávok MHD Čilizská „A“ a „B“. Od kolmej rampy je zvyšná časť nástupišťa riešená ako zemné teleso so sklonom svahu 1 : 1,75. V tomto priestore tak vznikla územná rezerva pre výhľadové vybudovanie podchodu v rámci stavby Uzol Bratislava.
Prístrešky pre cestujúcich
Prístrešky budú chrániť ľudí pred nepriaznivým počasím, ako aj proti hnanému dažďu. Rozmery vyplývajú z počtu cestujúcich, pričom plocha je rozdelená do dvoch prístreškov – polovica je určená cestujúcim a polovica ako stojisko na bicykle s potrebou 15 státí. Na obidvoch nástupištiach sú umiestnené aj lavičky a smetné koše. Prístrešky majú oceľovú konštrukciu v tvare Y, kotvenú do základových pätiek. Zakladanie je hĺbkové – na pilótach s priemerom 500 mm, ktoré sú po dve pod každou pätkou. Pilóty sú približne v hĺbke 130,0 m n. m., majú dĺžku 4 m.
Oceľová konštrukcia pozostáva zo stĺpov HEB 300, do ktorých sú votknuté priečle vo výške 3,66 m – vejárovito na každú stranu, pričom tvoria tvar písmena Y. Stĺp pokračuje nad priečle, ktoré sú kotvené v jeho hlave pomocou tiahla na každú stranu. Takto vytvorená oceľová konštrukcia tvorí priečny nosný rám, votknutý do základov.
Nástupište je rozdelené do dvoch rámov: V osiach 1 – 8 a v osiach 9 – 17. V osiach 1 – 8 je vzdialenosť hlavných rámov 2,85 m a 3,0 m, spolu ide o 7 polí. V osiach 9 – 17 je vzdialenosť hlavných rámov 2,8 5 m a 3,0 m, spolu ide o 8 polí. Pozdĺžne sú rámy prepojené dvoma UPE 200, čo vytvára podklad pre žľab. Odvodnenie je zo stredu smerom ku krajným osiam, následne do rigolov. Zastrešenie je z trapézových plechov, zospodu je konštrukcia strechy oplechovaná.
Technologický objekt
Technologický objekt slúži na umiestnenie elektrických rozvádzačov. Situovaný je pod nástupišťom, medzi osami 13 – 16 oceľového prístreška. Vstup je po prístupovej rampe. Po ľavej strane pred napojením na nástupište je schodisko, ktoré je prístupné cez malú, uzamykateľnú bráničku. Horná hrana schodiska je na úrovni 134,546 m n. m, čo je dané ako +-0,00. Spodná plošina schodiska a vstup do objektu sú na úrovni -3,400 m.
Záver
Projekt je zaradený do Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Zhotoviteľom je TSS GRADE, a.s., investorom sú ŽSR. TIOP Vrakuňa je prvý terminál, ktorý ŽSR realizujú v Bratislave. Terminál bude zásadnou súčasťou zvyšovania atraktivity železničnej dopravy a jej významu vo verejnej doprave v Bratislave a jej okolí.
TEXT A FOTO: Ing. Martina Nápoká Zolvíková, TSS Grade