Trasovanie malokarpatskรฉho obchvatu mรก dva hรกฤiky. Zasahuje do chrรกnenรฝch รบzemรญ
Rieลกenรญm by mohla byลฅ รบzemnรก kompenzรกcia. Kraj tvrdรญ, ลพe trasovanie v dotyku s Nรกrodnou prรญrodnou rezervรกciou ล รบr preลกlo niekoฤพkokrรกt posudzovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.
Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj (BSK) pripravuje pre dopravu veฤพmi dรดleลพitรบ dopravnรบ stavbu – cestnรฝ obchvat malokarpatskรฉho regiรณnu, ktorรฝ mรก maลฅ tri รบseky.
Technickรก ลกtรบdia spoloฤnosti Dopravoprojekt, na ktorรบ kraj po verejnom obstarรกvanรญ vynaloลพil viac ako 191-tisรญc eur, mรก technicky, dopravne, ekonomicky a environmentรกlne vyhodnotiลฅ varianty v รบsekoch a vybraลฅ najvhodnejลกie trasovanie. Dokument bol uverejnenรฝ v zรกvere roka 2022 v rรกmci procesu posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie na Enviroportรกli a odbornรญci na ลom pracovali od marca do oktรณbra 2022.
V tomto prรญpade sa ukazuje, akรฉ dรดleลพitรฉ je รบzemnรฉ plรกnovanie na regionรกlnej a miestnej รบrovni, proces posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a postoj ลกtรกtu ako poprednej autority.
Naliehavรฝ nรกrodnรฝ zรกujem ako podmienka
Kolรญzne z hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia sรบ variant A (ako variant B je navrhovanรฝ tunel) obchvatu mesta Svรคtรฝ Jur a variant C obchvatu Pezinok โ Modra. Sprรกva Chrรกnenej krajinnej oblasti (CHKO) Malรฉ Karpaty v septembri minulรฉho roka v predbeลพnom vyjadrenรญ upozornila spracovateฤพa ลกtรบdie (list je zverejnenรฝ v zรกvere zรกmeru), ลพe variant A zasahuje do prรญrodnej rezervรกcie ล รบr, sรบฤasti ramsarskej lokality ล รบr. Zรกroveล upozornila, ลพe treba reลกpektovaลฅ zรกvรคzky Slovenska, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z Ramsarskej konvencie.
โZnรญลพenie rozlohy ramsarskej lokality je moลพnรฉ len pri vรฝskyte naliehavรฝch nรกrodnรฝch zรกujmov,โ uviedla sprรกva CHKO Malรฉ Karpaty s tรฝm, ลพe pri zmene hranรญc takejto lokality plynie oznamovacia povinnosลฅ a povinnosลฅ vyฤleniลฅ nรกhradnรฉ รบzemie rovnakej kvality ako kompenzรกciu za vyลatรฉ รบzemie. K variantu C uviedla, ลพe zasahuje do navrhovanรฉho regionรกlneho biocentra pri Modre, kde sa vyskytujรบ biotopy eurรณpskeho vรฝznamu.
Riaditeฤพ sprรกvy CHKO Peter Puchala povedal, ลพe pri tvorbe materiรกlu a dokumentรกcie o trasovanรญ obchvatu spolupracovali so spracovateฤพom dokumentรกcie a upozorลovali na kolรญziu so zรกujmami ochrany prรญrody a krajiny. โNa uvedenรฝ fakt sme upozorลovali aj samotnรฝ BSK dlhรฉ roky pred spracovanรญm uvedenej dokumentรกcie,โ konลกtatoval.
Varianty konzultovali so samosprรกvami
Marek Horvรกth z oddelenia projektov รradu BSK reagoval, ลพe pri nรกvrhu jednotlivรฝch variantov vrรกtane obchvatu Svรคtรฉho Jura sa vychรกdzalo z trasovanรญ v รบzemnรฝch plรกnoch obcรญ a z รบzemnรฉho plรกnu kraja. Trasovania boli technicky preverenรฉ v minulosti a najmรค v zmysle zรกkona musรญ byลฅ kaลพdรฝ รบzemnรฝ plรกn predmetom posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie. Zรกroveล boli jednotlivรฉ variantnรฉ rieลกenia prekonzultovanรฉ s dotknutรฝmi obcami a mestami.
โKeฤลพe trasovanie v dotyku s Nรกrodnou prรญrodnou rezervรกciou ล รบr preลกlo niekoฤพkokrรกt posudzovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a ide o technicky najjednoduchลกie rieลกenie, bolo aj predmetom variantnรฉho rieลกenia v rรกmci technickej ลกtรบdie,โ poukรกzal Horvรกth.
ฤalej uviedol, ลพe to neznamenรก, ลพe BSK zrealizuje tento variant, ale vย zmysle platnej legislatรญvy aj ฤalลกรญch krokov รบzemnรฉho plรกnovania povaลพuje kraj za nesmierne dรดleลพitรฉ odborne aย detailne preveriลฅ vลกetky varianty, aby nebolo vย budรบcnosti moลพnรฉ spochybลovaลฅ zรกvery ลกtรบdie ani ฤalลกรญch dokumentรกciรญ.
Z EIA mรดลพu vzรญsลฅ รบpravy trasy
Na otรกzku, ฤi by bolo moลพnรฉ v prรญpade Svรคtรฉho Jura vypracovaลฅ ฤalลกรญ variant C, ktorรฝ by obchรกdzal รบzemie ramsarskej lokality, Hortvรกth odpovedal, ลพe v prรญprave bolo vypracovanรฝch viacero subvariantov tunelovรฉho alebo pozemnรฉho variantu, priฤom boli vybranรฉ optimรกlne varianty, a to na zรกklade multikriteriรกlneho hodnotenia.
โSamozrejme, je pravdepodobnรฉ, ลพe z posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, ako aj ฤalลกรญch konanรญ vzรญdu รบpravy vedenia trasy, a preto treba chรกpaลฅ varianty len ako zรกkladnรบ bรกzu na ฤalลกie skรบmanie,โ konลกtatoval.
Horvรกth na zรกver uviedol, ลพe sprรกva CHKO Malรฉ Karpaty ich upozornila na vลกetky nรกleลพitosti, ktorรฉ treba pri ฤalลกom hodnotenรญ splniลฅ aย zrealizovaลฅ. Tak ako CHKO Malรฉ Karpaty, aj kraj si uvedomuje moลพnรฉ negatรญvne dรดsledky na ล รบr, ale vย rรกmci Slovenskej republiky sรบ nastavenรฉ funkฤnรฉ procesy, ktorรฉ determinujรบ, ฤo je moลพnรฉ aย nie je moลพnรฉ stavaลฅ.
Je moลพnรฉ, ลพe ani jeden z variantov nebude moลพnรฉ realizovaลฅ alebo nebudรบ socioekonomicky nรกvratnรฉ(tak ako pri kaลพdej inej stavbe), ale tieto rozhodnutia je podฤพa Hortvรกtha potrebnรฉ urobiลฅ na zรกklade odborne spracovanej dokumentรกcie.
Obchvat Malokarpatskรฉho regiรณnu:
- II/502 Pezinok obchvat – Zร v kriลพovatke Svรคtรฝ Jur โ sever, Kร v kriลพovatke s c.III/1086 (ล enkvickรก
cesta).. - II/502 Pezinok โ Modra – Zร v kriลพovatke s c.III/1086 (ล enkvickรก cesta), Kร v kriลพovatke s c.III/1046 (Dolnรก ulica).
- II/503 Viniฤnรฉ obchvat – Zร v mieste napojenia na existujรบcu c.II/503 pri vstupe do obce Viniฤnรฉ od Senca, Kร v mieste kriลพovatky s preloลพkou c.II/502