Vegetรกcia ลกรบra

Trasovanie malokarpatskรฉho obchvatu mรก dva hรกฤiky. Zasahuje do chrรกnenรฝch รบzemรญ

Partneri sekcie:

Rieลกenรญm by mohla byลฅ รบzemnรก kompenzรกcia. Kraj tvrdรญ, ลพe trasovanie v dotyku s Nรกrodnou prรญrodnou rezervรกciou ล รบr preลกlo niekoฤพkokrรกt posudzovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.

Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj (BSK) pripravuje pre dopravu veฤพmi dรดleลพitรบ dopravnรบ stavbu – cestnรฝ obchvat malokarpatskรฉho regiรณnu, ktorรฝ mรก maลฅ tri รบseky.

Technickรก ลกtรบdia spoloฤnosti Dopravoprojekt, na ktorรบ kraj po verejnom obstarรกvanรญ vynaloลพil viac ako 191-tisรญc eur, mรก technicky, dopravne, ekonomicky a environmentรกlne vyhodnotiลฅ varianty v รบsekoch a vybraลฅ najvhodnejลกie trasovanie. Dokument bol uverejnenรฝ v zรกvere roka 2022 v rรกmci procesu posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie na Enviroportรกli a odbornรญci na ลˆom pracovali od marca do oktรณbra 2022.

V tomto prรญpade sa ukazuje, akรฉ dรดleลพitรฉ je รบzemnรฉ plรกnovanie na regionรกlnej a miestnej รบrovni, proces posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a postoj ลกtรกtu ako poprednej autority.

Prรญrodnรก rezervรกcia ล รบr.
Prรญrodnรก rezervรกcia ล รบr. | Zdroj: TASR

Naliehavรฝ nรกrodnรฝ zรกujem ako podmienka

Kolรญzne z hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia sรบ variant A (ako variant B je navrhovanรฝ tunel) obchvatu mesta Svรคtรฝ Jur a variant C obchvatu Pezinok โ€“ Modra. Sprรกva Chrรกnenej krajinnej oblasti (CHKO) Malรฉ Karpaty v septembri minulรฉho roka v predbeลพnom vyjadrenรญ upozornila spracovateฤพa ลกtรบdie (list je zverejnenรฝ v zรกvere zรกmeru), ลพe variant A zasahuje do prรญrodnej rezervรกcie ล รบr, sรบฤasti ramsarskej lokality ล รบr. Zรกroveลˆ upozornila, ลพe treba reลกpektovaลฅ zรกvรคzky Slovenska, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z Ramsarskej konvencie.

โ€žZnรญลพenie rozlohy ramsarskej lokality je moลพnรฉ len pri vรฝskyte naliehavรฝch nรกrodnรฝch zรกujmov,โ€œ uviedla sprรกva CHKO Malรฉ Karpaty s tรฝm, ลพe pri zmene hranรญc takejto lokality plynie oznamovacia povinnosลฅ a povinnosลฅ vyฤleniลฅ nรกhradnรฉ รบzemie rovnakej kvality ako kompenzรกciu za vyลˆatรฉ รบzemie. K variantu C uviedla, ลพe zasahuje do navrhovanรฉho regionรกlneho biocentra pri Modre, kde sa vyskytujรบ biotopy eurรณpskeho vรฝznamu.

Riaditeฤพ sprรกvy CHKO Peter Puchala povedal, ลพe pri tvorbe materiรกlu a dokumentรกcie o trasovanรญ obchvatu spolupracovali so spracovateฤพom dokumentรกcie a upozorลˆovali na kolรญziu so zรกujmami ochrany prรญrody a krajiny. โ€žNa uvedenรฝ fakt sme upozorลˆovali aj samotnรฝ BSK dlhรฉ roky pred spracovanรญm uvedenej dokumentรกcie,โ€œ konลกtatoval.

Varianty konzultovali so samosprรกvami

Marek Horvรกth z oddelenia projektov รšradu BSK reagoval, ลพe pri nรกvrhu jednotlivรฝch variantov vrรกtane obchvatu Svรคtรฉho Jura sa vychรกdzalo z trasovanรญ v รบzemnรฝch plรกnoch obcรญ a z รบzemnรฉho plรกnu kraja. Trasovania boli technicky preverenรฉ v minulosti a najmรค v zmysle zรกkona musรญ byลฅ kaลพdรฝ รบzemnรฝ plรกn predmetom posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie. Zรกroveลˆ boli jednotlivรฉ variantnรฉ rieลกenia prekonzultovanรฉ s dotknutรฝmi obcami a mestami.

โ€žKeฤลพe trasovanie v dotyku s Nรกrodnou prรญrodnou rezervรกciou ล รบr preลกlo niekoฤพkokrรกt posudzovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a ide o technicky najjednoduchลกie rieลกenie, bolo aj predmetom variantnรฉho rieลกenia v rรกmci technickej ลกtรบdie,โ€œ poukรกzal Horvรกth.

ฤŽalej uviedol, ลพe to neznamenรก, ลพe BSK zrealizuje tento variant, ale vย zmysle platnej legislatรญvy aj ฤalลกรญch krokov รบzemnรฉho plรกnovania povaลพuje kraj za nesmierne dรดleลพitรฉ odborne aย detailne preveriลฅ vลกetky varianty, aby nebolo vย budรบcnosti moลพnรฉ spochybลˆovaลฅ zรกvery ลกtรบdie ani ฤalลกรญch dokumentรกciรญ.

Z EIA mรดลพu vzรญsลฅ รบpravy trasy

Na otรกzku, ฤi by bolo moลพnรฉ v prรญpade Svรคtรฉho Jura vypracovaลฅ ฤalลกรญ variant C, ktorรฝ by obchรกdzal รบzemie ramsarskej lokality, Hortvรกth odpovedal, ลพe v prรญprave bolo vypracovanรฝch viacero subvariantov tunelovรฉho alebo pozemnรฉho variantu, priฤom boli vybranรฉ optimรกlne varianty, a to na zรกklade multikriteriรกlneho hodnotenia.

โ€žSamozrejme, je pravdepodobnรฉ, ลพe z posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, ako aj ฤalลกรญch konanรญ vzรญdu รบpravy vedenia trasy, a preto treba chรกpaลฅ varianty len ako zรกkladnรบ bรกzu na ฤalลกie skรบmanie,โ€œ konลกtatoval.

Horvรกth na zรกver uviedol, ลพe sprรกva CHKO Malรฉ Karpaty ich upozornila na vลกetky nรกleลพitosti, ktorรฉ treba pri ฤalลกom hodnotenรญ splniลฅ aย zrealizovaลฅ. Tak ako CHKO Malรฉ Karpaty, aj kraj si uvedomuje moลพnรฉ negatรญvne dรดsledky na ล รบr, ale vย rรกmci Slovenskej republiky sรบ nastavenรฉ funkฤnรฉ procesy, ktorรฉ determinujรบ, ฤo je moลพnรฉ aย nie je moลพnรฉ stavaลฅ.

Je moลพnรฉ, ลพe ani jeden z variantov nebude moลพnรฉ realizovaลฅ alebo nebudรบ socioekonomicky nรกvratnรฉ(tak ako pri kaลพdej inej stavbe), ale tieto rozhodnutia je podฤพa Hortvรกtha potrebnรฉ urobiลฅ na zรกklade odborne spracovanej dokumentรกcie.

Obchvat Malokarpatskรฉho regiรณnu:

  • II/502 Pezinok obchvat – Zรš v kriลพovatke Svรคtรฝ Jur โ€“ sever, Kรš v kriลพovatke s c.III/1086 (ล enkvickรก
    cesta)..
  • II/502 Pezinok โ€“ Modra – Zรš v kriลพovatke s c.III/1086 (ล enkvickรก cesta), Kรš v kriลพovatke s c.III/1046 (Dolnรก ulica).
  • II/503 Viniฤnรฉ obchvat – Zรš v mieste napojenia na existujรบcu c.II/503 pri vstupe do obce Viniฤnรฉ od Senca, Kรš v mieste kriลพovatky s preloลพkou c.II/502
Najฤรญtanejลกie