Trochu inรฝ pohฤพad na predpรญnanie

Partneri sekcie:

Spoloฤnosลฅ FREYSSINET CS, a. s., sa okrem inรฝch stavieb podieฤพa aj na diaฤพniฤnej stavbe D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh, kde realizuje kompletnรบ dodรกvku predpรญnacรญch technolรณgiรญ ako PT ลกpecializovanรก spoloฤnosลฅ vย zmysle ETAG 013. Konkrรฉtne ide oย mosty 203-00, 205-00, 208-00, 211-00, 213-00, na ktorรฝch je celkovรฝ objem zabudovanej predpรญnacej vรฝstuลพe pribliลพne 900 t.

Najvรคฤลกรญ aย technicky najnรกroฤnejลกรญ je mostnรฝ objekt 203-00, realizovanรฝ technolรณgiou letmej betonรกลพe vย kombinรกcii sย  budovanรญm ฤastรญ na pevnej skruลพi sย objemom predpรญnacej vรฝstuลพe necelรฝch 430 t.
Nosnรก konลกtrukcia (pravรฝ aj ฤพavรฝ most) pรดsobรญ vย definitรญvnom ลกtรกdiu staticky ako sedempoฤพovรฝ (resp. osempoฤพovรฝ โ€“ pravรฝ most) spojitรฝ staticky neurฤitรฝ nosnรญk aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Nosnรก konลกtrukcia je sย podperami spojenรก rรกmovo (podpery ฤ. 3 aย ฤ. 4) aย vrubovรฝmi kฤบbmi.

Vย definitรญvnom ลกtรกdiu tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu ฤพavรฉho mosta 7-poฤพovรฝ aย nosnรบ konลกtrukciu pravรฉho mosta 8-poฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk. Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je 432,60 m sย rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 49 + 70 + 70 + 70 + 70 + 60 + 42 m. Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta je 487,60 m sย rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 44 + 70 + 70 + 70 + 70 + 65 + 55 + 42 m.

Zdroj: FREYSSINET CS

Trvalรก antikorรณzna ochrana

Predpรคtie na tomto moste tvorรญ systรฉm internรฝch (sรบdrลพnรฝch) aย externรฝch (nesรบdrลพnรฝch) predpรญnacรญch kรกblov. Internรฉ predpรญnacie vahadlovรฉ aย zmonolitลˆujรบce kรกble sรบ navrhnutรฉ zย 12-lanovรฝch kรกblov zo stabilizovanรฝch sedempramencovรฝch lรกn โˆ… Ls 15,7-1860 MPa. Na kotvenie sรบ pouลพitรฉ 12-lanovรฉ kotvy 12C15 sย viacstupลˆovรฝmi roznรกลกacรญmi podloลพkami; kรกblovรฉ drรกhy tvoria oceฤพovรฉ korugovanรฉ hadice 85/80 aย antikorรณznu ochranu tvorรญ certifikovanรก injektรกลพna malta. Predpรญnacie napรคtie je stanovenรฉ na 1 440 MPa.

Externรฉ voฤพnรฉ kรกble sรบ navrhnutรฉ zย 19-lanovรฝch kรกblov, takisto zo sedempramencovรฝch lรกn โˆ… Ls 15,7/1860 vย polyetylรฉnovom obale zย HDPE sย hrรบbkou 1,5 mm (typu monostrand). Tieto lanรก budรบ umiestnenรฉ vย chrรกniฤke zย HDPE rรบrky DN 140. Tu je ako kotvenie pouลพitรก 19-lanovรก kotva ADn19C15GI sย viacstupลˆovou roznรกลกacou podloลพkou sย รบpravou pre externรฉ kรกble bez sรบdrลพnosti aย injektovanรฉ cementom.

Priestor medzi lanami vย chrรกniฤke sa tieลพ vyplnรญ certifikovanou injektรกลพnou maltou. Predpรญnacie napรคtie bude 1 200 MPa. Trvalo prรญstupnรฉ kotvy predpรญnacรญch kรกblov (ide hlavne oย kotvy externรฝch kรกblov) budรบ chrรกnenรฉ krytom, vyplnenรฝm injektรกลพnou maltou. Ostatnรฉ kotvy predpรญnacej vรฝstuลพe sรบ zapustenรฉ do nosnej konลกtrukcie aย zabetรณnovanรฉ, ฤรญm je zabezpeฤenรก ich trvalรก antikorรณzna ochrana.

Na tomto moste je pouลพitรฉ aj predpรคtie na prikotvenie zรกrodkov kย spodnej stavbe, aย to pomocou zvislรฝch 1-lanovรฝch kรกblov zย lรกn bez sรบdrลพnosti typu monostrand, zakonฤenรฝch na spodnej strane pasรญvnymi kompaktnรฝmi kotvami typu 1F15 aย na hornej (napรญnanej) strane aktรญvnymi kompaktnรฝmi kotvami typu 1F15. Pri tรฝchto kรกbloch je predpรญnacie napรคtie stanovenรฉ na 1โ€ฏ400โ€ฏMPa.

Zdroj: FREYSSINET CS

Rieลกenia kย vyลกลกej efektivite aย bezpeฤnosti

Zย pohฤพadu zvolenej technolรณgie vรฝstavby mosta moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe ide oย ลกtandardnรฝ postup, pomocou ktorรฉho sa uย nรกs aj vo svete postavili stovky mostov. Prรกce na tejto stavbe pokraฤujรบ podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa, preto by som vย tomto ฤlรกnku rรกd poukรกzal na niektorรฉ ลกpecifikรก, ktorรฉ sa stรกle ฤastejลกie objavujรบ pri nรกvrhu aย realizรกcii dodatoฤne predpรคtรฝch monolitickรฝch konลกtrukciรญ sรบฤasnรฝch mostnรฝch objektov.

Cieฤพom je oboznรกmiลฅ ลกirลกiu laickรบ, ale aj odbornรบ verejnosลฅ sย takรฝmi aspektmi tejto technolรณgie, ktorรฉ, ak si ich uvedomรญme aย budeme rieลกiลฅ uลพ vย procese nรกvrhu, mรดลพu posunรบลฅ reaยญlizรกciu mostnรฝch konลกtrukciรญ celkovo kย vyลกลกej efektivite aย bezpeฤnosti.

Dneลกnรฝ trend silnรฉho tlaku trhu aย akcioยญnรกrov na ekonomiku stavebnรฝch firiem spรดsobuje okrem inรฉho aj enormnรฝ tlak na projekฤnรบ zloลพku stavebnรฉho procesu hlavne pri stavbรกch ลพltรฉho Fidic-uย (naprojektuj aย postav) sย jasnou poลพiadavkou na znรญลพenie nรกkladov. To vedie ฤasto kย nรกvrhom pomerne ลกtรญhlych konลกtrukciรญ sย prierezom vystuลพenรฝm mรคkkou vรฝstuลพou do takej miery, ลพe ฤasto vznikรก problรฉm umiestniลฅ chrรกniฤky kรกblovรฝch kanรกlikov predpรญnacรญch kรกblov vย miestach, kde sย nimi nรกvrh poฤรญta.

Snaha projektanta bezpeฤne vystuลพiลฅ kaลพdรฝ takรฝto prierez je pochopiteฤพnรก, ale treba dbaลฅ aj na realizovateฤพnosลฅ kรกblovรฝch drรกh predpรคtรญ vย takรฝchto exponovanรฝch prierezoch. Situรกcia sa potom konฤรญ rรดznymi snahami oย prispรดsobovanie tvaru vรฝstuลพe na mieste pomocou vลกetkรฝch moลพnรฝch druhov pรกฤenia aย ohรฝbania, neraz aลพ pouลพitรญm โ€žohรฝbacรญchโ€œ schopnostรญ uhlovej brรบsky.

Zdroj: FREYSSINET CS

Stavba je ลพivรฝ organizmus

Pri niektorรฝch zรกberoch (lamelรกch) sme vypozorovali, ลพe tรกto zvรฝลกenรก ฤasovรก nรกroฤnosลฅ dosahuje niekedy aลพ 100 % kalkulovanรฉho ฤasu na danรบ ฤinnosลฅ. Sรบ to, samozrejme, nรกklady, ktorรฉ nie sรบ nikde zohฤพadnenรฉ.

Kย danรฉmu problรฉmu prispievajรบ niekedy aj kvalita aย presnosลฅ ohรฝbania mรคkkej vรฝstuลพe, resp. nutnosลฅ pouลพitia vรคฤลกรญch priemerov, kde ohyby tรฝchto vรคฤลกรญch priemerov zasahujรบ do prierezu projektovanรฉho kรกblovรฉho kanรกlika โ€“ naprรญklad vย mieste styku spodnej dosky aย steny trรกmovรฉho prierezu โ€“ spolu sย mnoลพstvom strmeลˆov aย priamych prรบtov pri deviรกtoroch externรฝch kรกblov alebo kotevnรฝch blokov kรกblov spojitosti.

Podobne je to naprรญklad aj sย prestupmi pre nosnรฉ tyฤe vozรญkov letmej betonรกลพe, ktorรฉ ฤasto kolidujรบ sย drรกhami vedenia kรกblov predpรญnacej vรฝstuลพe. Samozrejme, ลพe si uvedomujeme, ลพe nie je moลพnรฉ vลกetky detaily vyrieลกiลฅ stopercentne vo vykonรกvacom projekte.

Ako sa hovorรญ, stavba je ลพivรฝ organizmus, nakoniec teda aj my vลกetky takรฉto aย podobnรฉ kolรญzie vieme sย pomocou zรบฤastnenรฝch strรกn vyrieลกiลฅ, sรบ to vลกak niekedy (alebo ฤasto?) zbytoฤnรฉ komplikรกcie, ktorรฉ hlavne pri stavbรกch, resp. รบsekoch vรฝstavby, ktorรฉ sรบ na kritickej ceste, spรดsobujรบ dodatoฤnรฝ pracovnรฝ stres (hlavne tlakom na ฤas) aย logicky aj zvรฝลกenรฉ nรกklady nezohฤพadnenรฉ vย jednotkovej cene za zabudovanรบ tonu predpรญnacej vรฝstuลพe.

Nehovoriac oย tom, ลพe tieto situรกcie vyลพadujรบ aj inลพiniersky prรญstup stavebnรฉho dozoru aย treba si uvedomiลฅ, akรฉ reรกlne dosahy mรก naprรญklad posunutie oceฤพovej hadice kรกblovรฉho kanรกlika oย 50 mm do boku zย dรดvodu chrรกniฤky prestupu tyฤe vozรญka cez konลกtrukciu alebo akรฝ je reรกlny vplyv takรฝchto aย podobnรฝch zmien na trenie kรกbla pri napรญnanรญ, resp. akรฝ vรฝznamnรฝ je vplyv takรฝchto รบprav trasovania kรกbla na รบฤinnรบ vรฝลกku predpรญnacieho kรกbla, na รบnosnosลฅ danรฉho prierezu aย celkovo na globรกlnu statiku konลกtrukcie.

Zdroj: FREYSSINET CS

Koordinรกcia prรกc

ฤŽalลกiu veฤพmi dรดleลพitรบ oblasลฅ pri realizรกcii predpรคtia predstavuje koordinรกcia prรกc zhotoviteฤพa predpรญnacieho systรฉmu s ostatnรฝmi, priamo ฤi nepriamo sรบvisiacimi ฤinnosลฅami, hlavne vลกak pri poklรกdke mรคkkej vรฝstuลพe, kde sa zhotovovanie drรกh kรกblovรฝch kanรกlikov vrรกtane navรกrania oceฤพovรฝch vรฝลกok z betonรกrskej vรฝstuลพe realizuje v priamom sรบbehu s mรคkkou vรฝstuลพou. Ideรกlny stav, ktorรฝ sa nรกm zatiaฤพ na slovenskรฝch stavbรกch veฤพmi nedarรญ dosiahnuลฅ, je vtedy, keฤ dodรกvateฤพ mรคkkej vรฝstuลพe zhotovuje zรกroveลˆ aspoลˆ vรฝลกky, ale najlepลกie aj drรกhy kรกblovรฝch kanรกlikov.

Zo stavieb, kde to tak je, mรกme veฤพmi pozitรญvne skรบsenosti โ€“ takรฝmto spรดsobom sa urรฝchฤพuje ฤas montรกลพe kรกblovรฝch drรกh aย zvyลกuje sa tak celkovรก efektivita prรกc na jednotlivรฝch stavebnรฝch etapรกch. Prirodzene, tento spรดsob si vyลพaduje primeranรบ znalosลฅ predpรญnacieho systรฉmu โ€“ montรกลพe kรกblovรฝch drรกh โ€“, ฤo dosahujeme vรฝberom vhodnรฝch pracovnรฝch sรญl jednotlivรฝch poddodรกvateฤพov, ich ลกkolenรญm, pravidelnรฝm mentorovanรญm aย supervรญzoringom technikami predpรญnania aย dlhodobou spoluprรกcou.

Zdroj: FREYSSINET CS

Postavenie PT ลกpecializovanรฝch firiem

Poslednou oblasลฅou, ktorej by som sa rรกd venoval vย tomto prรญspevku, je celkovรฉ postavenie PT ลกpecializovanรฝch firiem vย rรกmci dodรกvateฤพsko-odberateฤพskรฉho systรฉmu. Napriek tomu, ลพe oblasลฅ predpรญnania patrรญ vย rรกmci stavebnรญctva kย najnรกroฤnejลกรญm, najsofistikovanejลกรญm, najzodpovednejลกรญm, ale aj kย najnebezpeฤnejลกรญm prรกcam, sรบ ฤasto PT ลกpecializovanรฉ spoloฤnosti postavenรฉ do pozรญcie lacnej pomocnej pracovnej sily, ktorรก mรดลพe kedykoฤพvek preruลกiลฅ prรกce alebo kedykoฤพvek opรคลฅ na prรกce vย akejkoฤพvek kapacite nastรบpiลฅ.

Zabรบda sa pritom, ลพe hlavnรฉ ฤinnosti, ako sรบ predpรญnanie alebo injektรกลพ, sรบ takรฉ odborne nรกroฤnรฉ, ลพe na ich samostatnรฝ vรฝkon si vyลพaduje dlhoroฤnรบ prax, primeranรฉ schopnosti aย skรบsenosti, aย to hlavne vtedy, keฤ nejde vลกetko podฤพa nรกvodov aย tabuliek.

Prรกca sย predpรญnacรญm lisom, ktorรฝ vรกลพi pri najbeลพnejลกom 19-lanovom systรฉme pribliลพne 700 kg, je schopnรฝ vyvinรบลฅ ลฅahovรบ silu ekvivalentnรบ 400 tonรกm, priฤom jeho hydraulickรฝ okruh pouลพรญva prevรกdzkovรฉ tlaky beลพne okolo 600 barov, si vyลพaduje prรญsne bezpeฤnostnรฉ opatrenia aย aj vlastnรบ odvahu. Ako nรกm ukรกzal ลพivot na stavbรกch za poslednรฝch 25โ€ฏrokov aย moja vlastnรก skรบsenosลฅ, nie kaลพdรฝ sa na takรบ zodpovednรบ ฤinnosลฅ hodรญ.

Zdroj: FREYSSINET CS

Zรกver

Rรกd by som veril, ลพe ลกpecializovanรญ montรกลพnici predpรญnacรญch technolรณgiรญ aย hydroservisu na Slovensku, ktorรฝch takmer vลกetkรฝch osobne poznรกm, budรบ zaลพรญvaลฅ stรกle vรคฤลกiu podporu aย reลกpekt od objednรกvateฤพov predpรญnacรญch prรกc, ako aj od ลกirลกej odbornej ฤi laickej verejnosti. Niekto aj takรฉto zdanlivo โ€žboฤnรฉโ€œ prรกce musรญ vykonรกvaลฅ aย malo by to byลฅ vย poลพadovanej kvalite aย naฤas.

TEXT: Ing. Mariรกn Repรกk
FOTO: FREYSSINET CS, a. s.
Autor je vedรบci oblasti Slovensko v spoloฤnosti FREYSSINET CS, a. s.