Trochu inรฝ pohฤพad na predpรญnanie
Spoloฤnosลฅ FREYSSINET CS, a. s., sa okrem inรฝch stavieb podieฤพa aj na diaฤพniฤnej stavbe D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh, kde realizuje kompletnรบ dodรกvku predpรญnacรญch technolรณgiรญ ako PT ลกpecializovanรก spoloฤnosลฅ vย zmysle ETAG 013. Konkrรฉtne ide oย mosty 203-00, 205-00, 208-00, 211-00, 213-00, na ktorรฝch je celkovรฝ objem zabudovanej predpรญnacej vรฝstuลพe pribliลพne 900 t.
Najvรคฤลกรญ aย technicky najnรกroฤnejลกรญ je mostnรฝ objekt 203-00, realizovanรฝ technolรณgiou letmej betonรกลพe vย kombinรกcii sย budovanรญm ฤastรญ na pevnej skruลพi sย objemom predpรญnacej vรฝstuลพe necelรฝch 430 t.
Nosnรก konลกtrukcia (pravรฝ aj ฤพavรฝ most) pรดsobรญ vย definitรญvnom ลกtรกdiu staticky ako sedempoฤพovรฝ (resp. osempoฤพovรฝ โ pravรฝ most) spojitรฝ staticky neurฤitรฝ nosnรญk aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Nosnรก konลกtrukcia je sย podperami spojenรก rรกmovo (podpery ฤ. 3 aย ฤ. 4) aย vrubovรฝmi kฤบbmi.
Vย definitรญvnom ลกtรกdiu tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu ฤพavรฉho mosta 7-poฤพovรฝ aย nosnรบ konลกtrukciu pravรฉho mosta 8-poฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk. Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je 432,60 m sย rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 49 + 70 + 70 + 70 + 70 + 60 + 42 m. Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta je 487,60 m sย rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 44 + 70 + 70 + 70 + 70 + 65 + 55 + 42 m.
Trvalรก antikorรณzna ochrana
Predpรคtie na tomto moste tvorรญ systรฉm internรฝch (sรบdrลพnรฝch) aย externรฝch (nesรบdrลพnรฝch) predpรญnacรญch kรกblov. Internรฉ predpรญnacie vahadlovรฉ aย zmonolitลujรบce kรกble sรบ navrhnutรฉ zย 12-lanovรฝch kรกblov zo stabilizovanรฝch sedempramencovรฝch lรกn โ Ls 15,7-1860 MPa. Na kotvenie sรบ pouลพitรฉ 12-lanovรฉ kotvy 12C15 sย viacstupลovรฝmi roznรกลกacรญmi podloลพkami; kรกblovรฉ drรกhy tvoria oceฤพovรฉ korugovanรฉ hadice 85/80 aย antikorรณznu ochranu tvorรญ certifikovanรก injektรกลพna malta. Predpรญnacie napรคtie je stanovenรฉ na 1 440 MPa.
Externรฉ voฤพnรฉ kรกble sรบ navrhnutรฉ zย 19-lanovรฝch kรกblov, takisto zo sedempramencovรฝch lรกn โ Ls 15,7/1860 vย polyetylรฉnovom obale zย HDPE sย hrรบbkou 1,5 mm (typu monostrand). Tieto lanรก budรบ umiestnenรฉ vย chrรกniฤke zย HDPE rรบrky DN 140. Tu je ako kotvenie pouลพitรก 19-lanovรก kotva ADn19C15GI sย viacstupลovou roznรกลกacou podloลพkou sย รบpravou pre externรฉ kรกble bez sรบdrลพnosti aย injektovanรฉ cementom.
Priestor medzi lanami vย chrรกniฤke sa tieลพ vyplnรญ certifikovanou injektรกลพnou maltou. Predpรญnacie napรคtie bude 1 200 MPa. Trvalo prรญstupnรฉ kotvy predpรญnacรญch kรกblov (ide hlavne oย kotvy externรฝch kรกblov) budรบ chrรกnenรฉ krytom, vyplnenรฝm injektรกลพnou maltou. Ostatnรฉ kotvy predpรญnacej vรฝstuลพe sรบ zapustenรฉ do nosnej konลกtrukcie aย zabetรณnovanรฉ, ฤรญm je zabezpeฤenรก ich trvalรก antikorรณzna ochrana.
Na tomto moste je pouลพitรฉ aj predpรคtie na prikotvenie zรกrodkov kย spodnej stavbe, aย to pomocou zvislรฝch 1-lanovรฝch kรกblov zย lรกn bez sรบdrลพnosti typu monostrand, zakonฤenรฝch na spodnej strane pasรญvnymi kompaktnรฝmi kotvami typu 1F15 aย na hornej (napรญnanej) strane aktรญvnymi kompaktnรฝmi kotvami typu 1F15. Pri tรฝchto kรกbloch je predpรญnacie napรคtie stanovenรฉ na 1โฏ400โฏMPa.
Rieลกenia kย vyลกลกej efektivite aย bezpeฤnosti
Zย pohฤพadu zvolenej technolรณgie vรฝstavby mosta moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe ide oย ลกtandardnรฝ postup, pomocou ktorรฉho sa uย nรกs aj vo svete postavili stovky mostov. Prรกce na tejto stavbe pokraฤujรบ podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa, preto by som vย tomto ฤlรกnku rรกd poukรกzal na niektorรฉ ลกpecifikรก, ktorรฉ sa stรกle ฤastejลกie objavujรบ pri nรกvrhu aย realizรกcii dodatoฤne predpรคtรฝch monolitickรฝch konลกtrukciรญ sรบฤasnรฝch mostnรฝch objektov.
Cieฤพom je oboznรกmiลฅ ลกirลกiu laickรบ, ale aj odbornรบ verejnosลฅ sย takรฝmi aspektmi tejto technolรณgie, ktorรฉ, ak si ich uvedomรญme aย budeme rieลกiลฅ uลพ vย procese nรกvrhu, mรดลพu posunรบลฅ reaยญlizรกciu mostnรฝch konลกtrukciรญ celkovo kย vyลกลกej efektivite aย bezpeฤnosti.
Dneลกnรฝ trend silnรฉho tlaku trhu aย akcioยญnรกrov na ekonomiku stavebnรฝch firiem spรดsobuje okrem inรฉho aj enormnรฝ tlak na projekฤnรบ zloลพku stavebnรฉho procesu hlavne pri stavbรกch ลพltรฉho Fidic-uย (naprojektuj aย postav) sย jasnou poลพiadavkou na znรญลพenie nรกkladov. To vedie ฤasto kย nรกvrhom pomerne ลกtรญhlych konลกtrukciรญ sย prierezom vystuลพenรฝm mรคkkou vรฝstuลพou do takej miery, ลพe ฤasto vznikรก problรฉm umiestniลฅ chrรกniฤky kรกblovรฝch kanรกlikov predpรญnacรญch kรกblov vย miestach, kde sย nimi nรกvrh poฤรญta.
Snaha projektanta bezpeฤne vystuลพiลฅ kaลพdรฝ takรฝto prierez je pochopiteฤพnรก, ale treba dbaลฅ aj na realizovateฤพnosลฅ kรกblovรฝch drรกh predpรคtรญ vย takรฝchto exponovanรฝch prierezoch. Situรกcia sa potom konฤรญ rรดznymi snahami oย prispรดsobovanie tvaru vรฝstuลพe na mieste pomocou vลกetkรฝch moลพnรฝch druhov pรกฤenia aย ohรฝbania, neraz aลพ pouลพitรญm โohรฝbacรญchโ schopnostรญ uhlovej brรบsky.
Stavba je ลพivรฝ organizmus
Pri niektorรฝch zรกberoch (lamelรกch) sme vypozorovali, ลพe tรกto zvรฝลกenรก ฤasovรก nรกroฤnosลฅ dosahuje niekedy aลพ 100 % kalkulovanรฉho ฤasu na danรบ ฤinnosลฅ. Sรบ to, samozrejme, nรกklady, ktorรฉ nie sรบ nikde zohฤพadnenรฉ.
Kย danรฉmu problรฉmu prispievajรบ niekedy aj kvalita aย presnosลฅ ohรฝbania mรคkkej vรฝstuลพe, resp. nutnosลฅ pouลพitia vรคฤลกรญch priemerov, kde ohyby tรฝchto vรคฤลกรญch priemerov zasahujรบ do prierezu projektovanรฉho kรกblovรฉho kanรกlika โ naprรญklad vย mieste styku spodnej dosky aย steny trรกmovรฉho prierezu โ spolu sย mnoลพstvom strmeลov aย priamych prรบtov pri deviรกtoroch externรฝch kรกblov alebo kotevnรฝch blokov kรกblov spojitosti.
Podobne je to naprรญklad aj sย prestupmi pre nosnรฉ tyฤe vozรญkov letmej betonรกลพe, ktorรฉ ฤasto kolidujรบ sย drรกhami vedenia kรกblov predpรญnacej vรฝstuลพe. Samozrejme, ลพe si uvedomujeme, ลพe nie je moลพnรฉ vลกetky detaily vyrieลกiลฅ stopercentne vo vykonรกvacom projekte.
Ako sa hovorรญ, stavba je ลพivรฝ organizmus, nakoniec teda aj my vลกetky takรฉto aย podobnรฉ kolรญzie vieme sย pomocou zรบฤastnenรฝch strรกn vyrieลกiลฅ, sรบ to vลกak niekedy (alebo ฤasto?) zbytoฤnรฉ komplikรกcie, ktorรฉ hlavne pri stavbรกch, resp. รบsekoch vรฝstavby, ktorรฉ sรบ na kritickej ceste, spรดsobujรบ dodatoฤnรฝ pracovnรฝ stres (hlavne tlakom na ฤas) aย logicky aj zvรฝลกenรฉ nรกklady nezohฤพadnenรฉ vย jednotkovej cene za zabudovanรบ tonu predpรญnacej vรฝstuลพe.
Nehovoriac oย tom, ลพe tieto situรกcie vyลพadujรบ aj inลพiniersky prรญstup stavebnรฉho dozoru aย treba si uvedomiลฅ, akรฉ reรกlne dosahy mรก naprรญklad posunutie oceฤพovej hadice kรกblovรฉho kanรกlika oย 50 mm do boku zย dรดvodu chrรกniฤky prestupu tyฤe vozรญka cez konลกtrukciu alebo akรฝ je reรกlny vplyv takรฝchto aย podobnรฝch zmien na trenie kรกbla pri napรญnanรญ, resp. akรฝ vรฝznamnรฝ je vplyv takรฝchto รบprav trasovania kรกbla na รบฤinnรบ vรฝลกku predpรญnacieho kรกbla, na รบnosnosลฅ danรฉho prierezu aย celkovo na globรกlnu statiku konลกtrukcie.
Koordinรกcia prรกc
ฤalลกiu veฤพmi dรดleลพitรบ oblasลฅ pri realizรกcii predpรคtia predstavuje koordinรกcia prรกc zhotoviteฤพa predpรญnacieho systรฉmu s ostatnรฝmi, priamo ฤi nepriamo sรบvisiacimi ฤinnosลฅami, hlavne vลกak pri poklรกdke mรคkkej vรฝstuลพe, kde sa zhotovovanie drรกh kรกblovรฝch kanรกlikov vrรกtane navรกrania oceฤพovรฝch vรฝลกok z betonรกrskej vรฝstuลพe realizuje v priamom sรบbehu s mรคkkou vรฝstuลพou. Ideรกlny stav, ktorรฝ sa nรกm zatiaฤพ na slovenskรฝch stavbรกch veฤพmi nedarรญ dosiahnuลฅ, je vtedy, keฤ dodรกvateฤพ mรคkkej vรฝstuลพe zhotovuje zรกroveล aspoล vรฝลกky, ale najlepลกie aj drรกhy kรกblovรฝch kanรกlikov.
Zo stavieb, kde to tak je, mรกme veฤพmi pozitรญvne skรบsenosti โ takรฝmto spรดsobom sa urรฝchฤพuje ฤas montรกลพe kรกblovรฝch drรกh aย zvyลกuje sa tak celkovรก efektivita prรกc na jednotlivรฝch stavebnรฝch etapรกch. Prirodzene, tento spรดsob si vyลพaduje primeranรบ znalosลฅ predpรญnacieho systรฉmu โ montรกลพe kรกblovรฝch drรกh โ, ฤo dosahujeme vรฝberom vhodnรฝch pracovnรฝch sรญl jednotlivรฝch poddodรกvateฤพov, ich ลกkolenรญm, pravidelnรฝm mentorovanรญm aย supervรญzoringom technikami predpรญnania aย dlhodobou spoluprรกcou.
Postavenie PT ลกpecializovanรฝch firiem
Poslednou oblasลฅou, ktorej by som sa rรกd venoval vย tomto prรญspevku, je celkovรฉ postavenie PT ลกpecializovanรฝch firiem vย rรกmci dodรกvateฤพsko-odberateฤพskรฉho systรฉmu. Napriek tomu, ลพe oblasลฅ predpรญnania patrรญ vย rรกmci stavebnรญctva kย najnรกroฤnejลกรญm, najsofistikovanejลกรญm, najzodpovednejลกรญm, ale aj kย najnebezpeฤnejลกรญm prรกcam, sรบ ฤasto PT ลกpecializovanรฉ spoloฤnosti postavenรฉ do pozรญcie lacnej pomocnej pracovnej sily, ktorรก mรดลพe kedykoฤพvek preruลกiลฅ prรกce alebo kedykoฤพvek opรคลฅ na prรกce vย akejkoฤพvek kapacite nastรบpiลฅ.
Zabรบda sa pritom, ลพe hlavnรฉ ฤinnosti, ako sรบ predpรญnanie alebo injektรกลพ, sรบ takรฉ odborne nรกroฤnรฉ, ลพe na ich samostatnรฝ vรฝkon si vyลพaduje dlhoroฤnรบ prax, primeranรฉ schopnosti aย skรบsenosti, aย to hlavne vtedy, keฤ nejde vลกetko podฤพa nรกvodov aย tabuliek.
Prรกca sย predpรญnacรญm lisom, ktorรฝ vรกลพi pri najbeลพnejลกom 19-lanovom systรฉme pribliลพne 700 kg, je schopnรฝ vyvinรบลฅ ลฅahovรบ silu ekvivalentnรบ 400 tonรกm, priฤom jeho hydraulickรฝ okruh pouลพรญva prevรกdzkovรฉ tlaky beลพne okolo 600 barov, si vyลพaduje prรญsne bezpeฤnostnรฉ opatrenia aย aj vlastnรบ odvahu. Ako nรกm ukรกzal ลพivot na stavbรกch za poslednรฝch 25โฏrokov aย moja vlastnรก skรบsenosลฅ, nie kaลพdรฝ sa na takรบ zodpovednรบ ฤinnosลฅ hodรญ.
Zรกver
Rรกd by som veril, ลพe ลกpecializovanรญ montรกลพnici predpรญnacรญch technolรณgiรญ aย hydroservisu na Slovensku, ktorรฝch takmer vลกetkรฝch osobne poznรกm, budรบ zaลพรญvaลฅ stรกle vรคฤลกiu podporu aย reลกpekt od objednรกvateฤพov predpรญnacรญch prรกc, ako aj od ลกirลกej odbornej ฤi laickej verejnosti. Niekto aj takรฉto zdanlivo โboฤnรฉโ prรกce musรญ vykonรกvaลฅ aย malo by to byลฅ vย poลพadovanej kvalite aย naฤas.
FOTO: FREYSSINET CS, a. s.
Autor je vedรบci oblasti Slovensko v spoloฤnosti FREYSSINET CS, a. s.