Pribliลพne na prelome tisรญcroฤรญ sa spoloฤnosลฅ Doprastav, a.s., zaฤala venovaลฅ segmentu podzemnรฝch stavieb, ktorรฝ zahลลa aj vรฝstavbu aย rekonลกtrukciu tunelov rรดznymi technolรณgiami.
tunely
Cestnรก doprava na Slovensku ฤelรญ rastรบcej intenzite premรกvky, ฤo zvyลกuje nรกroky na infraลกtruktรบru. Diaฤพniฤnรฉ รบseky aย cestnรฉ tunely sรบ kฤพรบฤovรฝmi prvkami dopravnej siete aย ich technologickรฉ vybavenie musรญ spฤบลaลฅ najprรญsnejลกie bezpeฤnostnรฉ aย prevรกdzkovรฉ normy. Spoloฤnosลฅ PPA CONTROLL, a. s., zohrรกva vรฝznamnรบ รบlohu vย tejto oblasti uลพ od roku 2002, priฤom jej prvรฝm projektom bolo technologickรฉ vybavenie diaฤพniฤnรฉho tunela Branisko.
Tunely na novostavbรกch diaฤพnic aj ลพeleznรญc predstavujรบ spravidla nielen objekty sย najvyลกลกรญmi nรกkladmi, ale aj sย najdlhลกรญm ฤasom vรฝstavby, ktorรฝ nรกsledne ovplyvลuje ฤas vรฝstavby celรฉho รบseku prรญsluลกnej dopravnej infraลกtruktรบry. Rรฝchlosลฅ vรฝstavby je okrem objektรญvnych faktorov, akรฝmi sรบ geologickรฉ aย morfologickรฉ podmienky, podmienenรก aj subjektรญvnymi faktormi, najmรค zvolenou metรณdou razenia aย tieลพ poฤtom pracovรญsk โ ฤelieb, zย ktorรฝch sa tunelovรฉ rรบry razia.
Stavbu D1 Hubovรก โ Ivachnovรก sย dฤบลพkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje Zdruลพenie ฤebraลฅ sย vedรบcim ฤlenom OHLA, a. s., Brno, aย ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou VรHOSTAV, a. s., Bratislava. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozoviek na hlavnej trase aย vย tuneli zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV. Ukladanie nestmelenej zmesi (UM (ล D)) aย cementom stmelenej zmesi (CBGM) realizuje jej dcรฉrska spoloฤnosลฅ VHS-Asfalty, s. r. o., Bratislava. Tieto zmesi vyrรกba spoloฤnosลฅ VรHOSTAV vo vlastnej vรฝrobni pri obci Liskovรก.
V tuneli ฤebraลฅ, ktorรฝ je sรบฤasลฅou 15 kilometrov dlhej diaฤพnice D1 Hubovรก โ Ivachnovรก, sa zakrรกtko dokonฤia prรกce na betonรกลพi vozovky. V pravej tunelovej rรบre bola vozovka poloลพenรก v letnรฝch mesiacoch, aktuรกlne sa prรกce sรบstredili do ฤพavej tunelovej rรบry.
Prรญprava tunela Viลกลovรฉ preลกla viacerรฝmi zmenami. Po tom, ฤo vรฝstavbu prevzal novรฝ zhotoviteฤพ, boli upravenรฉ viacerรฉ aspekty stavebno-technickรฉho rieลกenia. Vรฝstavba tunela bola rozdelenรก na dva samostatnรฉ celky โ stavebnรบ aย technologickรบ ฤasลฅ. Keฤลพe stavebnรก ฤasลฅ sa realizuje vย predstihu, prรญprava na technologickรฉ vybavenie tunela predstavuje ลกpecifickรบ vรฝzvu. ฤlรกnok sa zaoberรก rozpracovanosลฅou ยญtunela aย opisom zmien, ktorรฉ nastali po prevzatรญ prรกc novรฝm zhotoviteฤพom.
Tunel Bikoลก sย dฤบลพkou 1 155 m sa nachรกdza na rรฝchlostnej ceste R4 vย รบseku Preลกov, severnรฝ obchvat, I. etapa (Preลกov-sever โ Preลกov-zรกpad). ฤlรกnok pribliลพuje jeho hydroizolaฤnรฝ systรฉm, realizovanรฝ spoloฤnosลฅou Renesco, a. s.
Slovenskรก spoloฤnosลฅ Uranpres, spol. sย r. o., je vย Poฤพsku podzhotoviteฤพom realizujรบcim dva dvojrรบrovรฉ cestnรฉ tunely sย oznaฤenรญm TD-1 aย TD-2.
Tunel Branisko, ktorรฝ bol uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2003, je sย celkovou dฤบลพkou 4 975 m najdlhลกรญm slovenskรฝm tunelom. Nachรกdza sa na diaฤพnici D1 vย รบseku medzi obcami Behรกrovce aย Friฤovce. Predstavuje jednorรบrovรฝ tunel sย obojsmernou prevรกdzkou sย priemernou dennou intenzitou pribliลพne 12 800 รกut. Zaradenรฝ je do kategรณrie E.
V technologickรฝch priestoroch tunela a v priestoroch s technologickรฝm vybavenรญm v stavebnรฝch objektoch mimo tunela treba okrem splnenia fotometrickรฝch poลพiadaviek zabezpeฤiลฅ aj zrakovรบ pohodu, zrakovรฝ vรฝkon a bezpeฤnosลฅ a zdravie personรกlu pri prรกci vo vnรบtornรฝch pracovnรฝch priestoroch.
Vฤaka uhlรญkovej stope mรดลพeme porovnaลฅ vplyv rรดznych osvetฤพovacรญch sรบstav na globรกlne klimatickรฉ zmeny.
V technologickรฝch priestoroch tunela a v priestoroch s technologickรฝm vybavenรญm v stavebnรฝch objektoch mimo tunela treba okrem splnenia fotometrickรฝch poลพiadaviek zabezpeฤiลฅ aj zrakovรบ pohodu, zrakovรฝ vรฝkon a bezpeฤnosลฅ a zdravie personรกlu pri prรกci vo vnรบtornรฝch pracovnรฝch priestoroch.
V tuneli Viลกลovรฉ zabetรณnovali poslednรบ klenbu. Podฤพa hovorkyne Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) Evy ลฝgravฤรกkovej mรก tunel dokonฤenรฉ zรกkladovรฉ pรกsy a sekundรกrne ostenie vrรกtane hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela. Na betonรกลพ nasadili pรคลฅ betรณnovacรญch vozรญkov a poฤas betonรกลพรญ pracovalo v tuneli priemerne 300 ฤพudรญ.
Metrostav Norge AS razรญ cestnรฝ tunel medzi dvomi faerskรฝmi dedinkami. Ide o historicky prvรบ zรกkazku tejto spoloฤnosti na รบzemรญ Faerskรฝch ostrovov. Samotnรฉ razenie tunela by malo trvaลฅ 33 tรฝลพdลov. Prรกce sลฅaลพuje nepredvรญdateฤพnรฉ poฤasie ale aj ovce.
Rieลกenรญm by mohla byลฅ รบzemnรก kompenzรกcia. Kraj tvrdรญ, ลพe trasovanie v dotyku s Nรกrodnou prรญrodnou rezervรกciou ล รบr preลกlo niekoฤพkokrรกt posudzovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.