image 86628 25 v1
Galรฉria(8)

Razenie ลพelezniฤnรฉho tunela de Champel

Partneri sekcie:

Na jar v roku 2014 sa zaฤali raziace prรกce na ลพelezniฤnom tuneli de Champel v ลฝeneve. Tunel je sรบฤasลฅou projektu novej dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trate CEVA, ktorรก zabezpeฤรญ prepojenie hlavnej ลพenevskej ลพelezniฤnej stanice Cornavin s pohraniฤnรฝm francรบzskym mestom Annemasse. Projekt mรก celkovรบ dฤบลพku 16 km, priฤom veฤพkรก ฤasลฅ tunelovรฉho profilu (106 โ€“ 128 mยฒ) sa razรญ v hustej mestskej zรกstavbe s nรญzkym nadloลพรญm. Zamestnanci spoloฤnosti TuCon razia najdlhลกรญ รบsek etapy projektu s dฤบลพkou 927 m zรกpadne od stanice Gare Eaux Vive smerom k budรบcej stanici Hรดpital. Projekt mรก byลฅ odovzdanรฝ do uลพรญvania v decembri 2019.

Obr. 1 ceva tram
Obr.2 Vrtny stroj Soilmec ST 120
Obr. 3 Rozdelenie geologickych vrstiev
Obr.4 Injektazne cerpadlo
Obr.5 Instalacia ocelovych oblukov v klenbe
Obr.6 In talacia protiklenby
Obr. 7

Myลกlienka prepojenia ลฝenevy a Annemasse je starรก uลพ 130 rokov, ale zelenรบ dostala aลพ v roku 2011. Projekt CEVA dostal svoje pomenovanie podฤพa zaฤiatoฤnรฝch pรญsmen dรดleลพitรฝch uzlov, ktorรฉ mรก prepojiลฅ: Cornavin โ€“ Eaux Vives โ€“ Annemasse (obr. 1).

Obr. 1 Mapa trasy CEVA

Mรก sa zrealizovaลฅ za 72 mesiacov, priฤom celkovรก dฤบลพka trasy bude 16 km. Vybudujรบ sa dva novรฉ tunely de Champel a de Pinchat s celkovou dฤบลพkou 3,7 km, dva novรฉ mosty a pรคลฅ zastรกvok, z toho dve podzemnรฉ stanice. Po ukonฤenรญ projektu bude 240-tisรญc obyvateฤพov pracovaลฅ alebo bรฝvaลฅ v dosahu 500 m od zastรกvok CEVA. V prevรกdzke bude ลกesลฅ vlakov za hodinu v kaลพdom smere medzi Cornavin a Annemasse, ฤo vรฝrazne odฤพahฤรญ prehustenรบ automobilovรบ dopravu v ลฝeneve a zjednoduลกรญ dochรกdzanie do prรกce z francรบzskej pohraniฤnej oblasti.

Objednรกvateฤพom je ลกvajฤiarska federรกlna ลพelezniฤnรก spoloฤnosลฅ SBB-CFF-FFS. Spoloฤnosลฅ TuCon realizuje prรกce pre spoloฤnosลฅ Marti Tunnelbau AG, ktorรก je zhotoviteฤพom stavby dvoch รบsekov tunela de Champel: Val dยดArve (503 m) a Eaux Vives (927 m).

Geologickรฉ pomery sรบ charakterizovanรฉ wurmskรฝmi morรฉnami a ลกtrkom, ฤo spolu s malรฝm prekrytรญm predurฤuje veฤพmi zdฤบhavรบ raziacu metรณdu. Princรญpom razenia je zabezpeฤiลฅ predpolie axiรกlnymi kotvami v ฤelbe a ochrannรฝm dรกลพdnikom z oceฤพovรฝch rรบr v klenbe a  nรกsledne ich zainjektovaลฅ. Pod kaลพdรฝm dรกลพdnikom je dovolenรฉ vyraziลฅ jednu etapu, t. j. 10 zรกberov s dฤบลพkou 1 m (resp. 8 ร— 1,25 m) vystuลพenรฝch oceฤพovou oblรบkovou vรฝstuลพou a striekanรฝm betรณnom. Nรกroฤnรฝm podmienkam je prispรดsobenรฝ aj vรฝkonnรฝ vrtnรฝ stroj Soilmec, ลกpeciรกlne vyvinutรฝ na vล•tanie dรกลพdnikov v nesรบdrลพnรฝch horninรกch.

Proces vรฝstavby

Raziace prรกce sa zaฤali najskรดr na รบseku Val dยดArve na jar 2014. Raziฤi spoloฤnosti TuCon zaฤali prรญpravnรฉ prรกce na razenรญ ฤalลกieho รบseku Eaux Vives v mรกji 2014 a prvรฝ zรกber sa uskutoฤnil 7. augusta 2014. Zhotoviteฤพ stanovil ako raziacu metรณdu razenie na plnรฝ profil tunela pod ochrannรฝm dรกลพdnikom.

Na zhotovenie dรกลพdnika sa zakรบpil novรฝ vrtnรฝ stroj Soilmec ST-120, na ktorom sa zamestnanci spoloฤnosti TuCon zaฤali zaรบฤaลฅ v lete 2014 (obr. 2). Stroj je schopnรฝ vล•taลฅ horizontรกlne diery aลพ vo vรฝลกke 10 m a lafeta mรดลพe maลฅ vrtnรฉ tyฤe s dฤบลพkou aลพ 20 m. Rozdiel oproti klasickรฉmu vrtnรฉmu vozu je ten, ลพe vrtnรฉ kladivo je sรบฤasลฅou vrtnej tyฤe (ako prvรฝ kus) a pohรกลˆa ho stlaฤenรฝ vzduch s tlakom pribliลพne 17 bar.

Obr. 2 Vrtný stroj Soilmec ST-120
Pri รบvodnรฝch etapรกch s dฤบลพkou 10 m sa stanovil dvojitรฝ ochrannรฝ dรกลพdnik zo 73 ks oceฤพovรฝch rรบr s dฤบลพkou 15 m a priemerom 139,7 mm. Vล•tacie prรกce boli komplikovanรฉ rozdelenรญm ฤelby na dve geologicky odliลกnรฉ ฤasti โ€“ spodnรบ ฤasลฅ (pribliลพne tri ลกtvrtiny) tvoril ลกtrk a vrchnรบ (asi ลกtvrtina) รญl (obr. 3). Mechanickรฉ a rozpojovacie vlastnosti tรฝchto hornรญn si vyลพadujรบ pouลพitie rรดznych typov vrtnรฝch koruniek a cit operรกtorov pre sprรกvnu voฤพbu typu vrtnej korunky a zvolenรฉho prรญtlaku pri vล•tanรญ.

Obr. 3 Rozdelenie geologických vrstiev

Sรบฤasลฅou zabezpeฤenia ฤelby je aj inลกtalovanie sklolaminรกtovรฝch kotiev s dฤบลพkou 20 m, typ FLY 55. Kotvy sa inลกtalujรบ tak, ลพe sa lafetou vrtnรฉho stroja Soilmec ST-120 navล•ta diera s dฤบลพkou 20 m, vystuลพenรก oceฤพovou chrรกniฤkou (oceฤพovรก rรบra s rovnakรฝm priemerom 139,7 mm ako pri dรกลพdniku), ktorรก sa nรกsledne z vrtu vytiahne, priฤom sa do takto nezapaลพenรฉho vrtu okamลพite ruฤne zatlaฤรญ sklolaminรกtovรก kotva. Systรฉm zainjektovanรฝch axiรกlnych kotiev je dostatoฤne spoฤพahlivรฝ, aby udrลพal ฤelbu stabilnรบ, aj keฤ sa obnaลพรญ na plnรฝ profil. V priebehu vล•tacรญch prรกc prebieha paralelne injektรกลพ โ€“ najskรดr kotiev v ฤelbe, potom dรกลพdnika.

Na injektรกลพ sa pouลพรญva injektรกลพne ฤerpadlo Hรคny ลกvajฤiarskej vรฝroby (obr. 4). Objednรกvateฤพ stanovil hraniฤnรฝ tlak pri injektรกลพi na zabrรกnenie prieniku injektรกลพnej zmesi na povrch, ktorรฝ bol len 6 aลพ 8 m nad stropom tunela. Pri kotvรกch sa definoval limitnรฝ tlak 10 bar a pri dรกลพdniku 5 bar.
Povrch nad รบrovลˆou tunela sa neustรกle monitoruje sieลฅou meraฤskรฝch bodov, pretoลพe pohyby nastรกvajรบ hlavne poฤas vล•tacรญch prรกc.

Obr. 4 Injektáลพne ฤerpadlo Häny

S vรฝlomovรฝmi prรกcami sa zaฤรญna aลพ po zainjektovanรญ kotiev a dรกลพdnika. Vรฝlom sa realizuje pomocou hydraulickรฉho bagra Liebherr 936 (otvรกranie ฤelby zaistenej striekanรฝm betรณnom pomocou lyลพice a hydraulickรฉho kladiva) s nakladanรญm na dampery  Belloli DM 3227. Najprv treba oddeliลฅ ฤasลฅ tvorenรบ ลกtrkom a materiรกl dopraviลฅ na medzisklรกdku. Potom sa osobitne odลฅaลพรญ รญlovitรฝ materiรกl, ktorรฝ sa dopravรญ na oddelenรฉ miesto na medzisklรกdke.

Nesmie dรดjsลฅ k zneฤisteniu ลกtrku, pretoลพe ten sa po recyklรกcii pouลพรญva na vรฝrobu striekanรฉho betรณnu. Aลพ 90 % ลกtrku potrebnรฉho na vรฝrobu betรณnu pouลพitรฉho v projekte je z vlastnรฝch zdrojov, t. j. z razenia. Dฤบลพka zรกberu bola sprvoti stanovenรก projektom na 1 m, s rezervou asi 0,5 m na zaloลพenie oceฤพovรฝch oblรบkov. Po obnaลพenรญ vรฝlomu sa oceฤพovรฝ oblรบk zaistรญ bezpeฤnostnou vrstvou striekanรฉho drรดtobetรณnu C 25/30 (E 1000) s hrรบbkou 7 cm, aplikovanou striekacรญm robotom Meyco Potenza.

Oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ pozostรกva z piatich oblรบkovรฝch a dvoch rovnรฝch priehradovรฝch nosnรญkov, rohovรฝch prvkov a spodnej protiklenby z H-profilu HEB 160. Celรฝ komplet sa montuje priamo na mieste vรฝlomu a predstavuje najrizikovejลกiu pracovnรบ operรกciu. Po osadenรญ a zameranรญ oblรบka sa celรฝ zรกber vyplnรญ striekanรฝm betรณnom C 25/30 (E 700) v mnoลพstve pribliลพne 18 mยณ. Takto sa vyhotovรญ 10 zรกberov a po poslednom sa na ฤelbu nastrieka dodatoฤnรก vrstva betรณnu v hrรบbke 5 cm โ€“ na vล•tanie dรกลพdnika a kotiev.

Tento technologickรฝ postup umoลพลˆuje vyraziลฅ pribliลพne 20 m za mesiac.
Po vรกลพnejลกom pracovnom รบraze pozastavil objednรกvateฤพ v decembri 2014 raziace prรกce a celรฝ technologickรฝ postup preลกiel dรดkladnou revรญziou. Po viac ako dvojmesaฤnej prestรกvke sa potom raziace prรกce znova rozbehli. Postup vรฝlomu ฤelby z jednej etapy sa zmenil na dve etapy:
1.    vรฝlom a zabezpeฤenie hornej ฤasti klenby (obr. 5),
2.    vรฝlom a zabezpeฤenie spodnej ฤasti โ€“ protiklenby (obr. 6).

Obr. 5 Inštalácia oceฤพových oblúkov v klenbe
Obr. 6 Inštalácia protiklenby

Medzi klenbou a protiklenbou bol odstup 3 aลพ 5 m, takลพe pracovnรญci sa nepohybovali pod hornou, nezabezpeฤenou ฤasลฅou vรฝlomu. Zรกroveลˆ sa stanovila ฤakacia lehota na vytvrdnutie bezpeฤnostnรฉho nรกstreku klenby na 30 minรบt. V tom ฤase sa nesmel pod nastriekanรฝm vรฝlomom nikto pohybovaลฅ.

Sรบฤasne so zmenou technolรณgie razenia sa vylepลกili aj geologickรฉ pomery โ€“ รญlovรก vrstva vystรบpila do nadloลพia, takลพe celรฝ profil tunela je v takmer homogรฉnnom ลกtrku. V dรดsledku toho a zรกroveลˆ v snahe skrรกtiลฅ ฤas razenia sa technologickรฝ postup opรคลฅ upravil:
1.    zdvojenรฝ dรกลพdnik sa zmenil na jednoduchรฝ s poฤtom rรบr 51,
2.    znรญลพil sa poฤet kotiev na 41,
3.    etapa s dฤบลพkou 10 m sa rozdelila na osem segmentov, t. j. dฤบลพka zรกberu sa zvรฝลกila na 1,25 m (pรดvodne 1 m) (obr. 7),
4.    zvรฝลกenรก dฤบลพka zรกberu sa kompenzovala pouลพitรญm masรญvnejลกieho profilu oceฤพovej vรฝstuลพe protiklenby z profilu HEB 260,
5.    odstup medzi klenbou a protiklenbou sa zmenil na 2,5 aลพ 3,75 m.

Zmenou technolรณgie sa razenie urรฝchlilo a priemernรฝ postup je momentรกlne pribliลพne 30 m za mesiac. Za predpokladu zachovania sรบฤasnรฝch geologickรฝch pomerov by sa tak mali raziace prรกce ukonฤiลฅ na zaฤiatku leta v roku 2017.

Zรกver

Stavba ลพelezniฤnรฉho tunela de Champel je vรฝzvou pre raziฤov spoloฤnosti TuCon na rozลกรญrenie skรบsenostรญ pri razenรญ v netradiฤnรฝch geologickรฝch pomeroch bez pouลพitia trhacรญch prรกc. Zรกroveลˆ je prรญleลพitosลฅou na zรญskavanie skรบsenostรญ s prรกcou s vรฝnimoฤnรฝm vล•tacรญm strojom, akรฝm je Soilmec ST-120.

Literatรบra
1. Dostupnรฉ na: http://www.ceva.ch/geneve/_inc/upf/m_files/1er-coup-de-pioche-de-ceva-2.pdf.
2. Prรฉsentation Tunnel de Champel le 17. 3. 2016.
3. Plan CEVA Nr. EX-50B-PN-GEC2-6042.

TEXT: Ing. Oliver Horvรกth
FOTO A OBRรZKY: TuCon, a. s.
_____________________________________________________
Oliver Horvรกth pรดsobรญ v spoloฤnosti TuCon, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2016.

Najฤรญtanejลกie