Obr. 2 Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Preลกov
Galรฉria(13)

Vรฝstavba tunela Preลกov

Partneri sekcie:

Stavebnรฉ prรกce na zรกpadnom diaฤพniฤnom obchvate mesta Preลกov sรบ v plnom prรบde. Sรบฤasลฅou tejto rozsiahlej dopravnej stavby sรบ aj dve rรบry rovnomennรฉho tunela. Kaลพdรก mรก dฤบลพku presahujรบcu 2 km, navzรกjom sรบ prepojenรฉ รดsmimi prepojeniami. Tunel sa zaฤal raziลฅ v jรบni minulรฉho roka, prรกce realizuje spoloฤnosลฅ Metrostav, a. s., v spoluprรกci s firmou TuCon, a. s.

V sรบฤasnosti sรบ obe rรบry prerazenรฉ na รบrovni kalot a stupลˆov, priฤom prebieha razenie dna a vykonรกvajรบ sa prรกce na definitรญvnom ostenรญ tunela. ฤŒlรกnok pribliลพuje samotnรบ konลกtrukciu tunela, stav vykonanรฝch prรกc a vรฝhฤพad budรบcich prรกc.

Mesto Preลกov je dรดleลพitou kriลพovatkou cestnรฝch komunikรกciรญ kriลพujรบcich Slovensko ako zรกpadno-vรฝchodnรฝm (ลฝilina โ€“ Uลพhorod), tak severojuลพnรฝm (Krosno โ€“ Koลกice) smerom.

Vย sรบฤasnosti prechรกdza celรฝ objem dopravy vย zรกujmovom รบzemรญ po komunikaฤnom systรฉme mesta Preลกov, ฤo so sebou prinรกลกa vลกetky negatรญvne vplyvy na ลพivotnรฉ prostredie aย obmedzenie komfortu miestneho obyvateฤพstva.

Mesto Preลกov nemรก vย sรบฤasnosti vybudovanรฉ komunikรกcie nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry situovanรฉ mimo zastavanรฉho รบzemia mesta. Sรบฤasลฅou tejto nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry budรบ diaฤพnica D1 aย rรฝchlostnรก cesta R4.

Diaฤพnica D1 bude tvoriลฅ โ€žzรกpadnรฝโ€œ obchvat mesta aย rรฝchlostnรก cesta R4 bude tvoriลฅ โ€žsevernรฝโ€œ ochvat. Tieto komunikรกcie sรบ navzรกjom prepojenรฉ vย mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Preลกov zรกpad, priฤom jednou zย ich funkciรญ je previesลฅ najmรค tranzitnรบ dopravu mimo zastavanรฉho รบzemia mesta.

Lรญniovรก stavba zรกpadnรฉho obchvatu vย kategรณrii D 26,5/100 dosahuje dฤบลพku 7,870 km, priฤom zahล•ลˆa spolu tri mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, osemnรกsลฅ mostnรฝch objektov, viac ako 6 km protihlukovรฝch stien aย uลพ spomenutรฉ tunelovรฉ objekty.

Obr. 1 Zรกpadnรฝ portรกl tunela Preลกov
Obr. 2 Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Preลกov
Obr. 3 Vล•tanie vrtov na ฤelbe
Obr. 4 Sieลฅovanie druhรฝch sietรญ primรกrneho ostenia
Obr. 5 Sieลฅovanie prvรฝch sietรญ primรกrneho ostenia
Obr. 6 Rozลกรญrenรฝ profil kaloty v mieste nรบdzovรฉho zรกlivu
Obr. 7 Razenie propojenia
Obr. 8 Prerazenie severnej tunelovej rรบry v รบrovni kaloty

Zรกkladnรฉ รบdaje oย tuneli Preลกov

Tunel Preลกov je dvojrรบrovรฝ tunel sย jednosmernou premรกvkou vย kaลพdej rรบre. Dฤบลพka severnej tunelovej rรบry je 2 230,5 m, juลพnej tunelovej rรบry 2 244 m. Oba tunely sรบ na prevaลพnej dฤบลพke razenรฉ, vย prรญportรกlovรฝch oblastiach sรบ hฤบbenรฉ.

Smerovo vedie trasa vย tvare predฤบลพenรฉho pรญsmena โ€žSโ€œ, zloลพenรฉho zย kruhovรฝch oblรบkov sย prechodnicami aย zย priamej vย strednej ฤasti tunela. Tvar trasy umoลพลˆuje vhodnรฉ situovanie portรกlov vo vzลฅahu kย morfolรณgii terรฉnu aย tieลพ vhodnรฉ svetelnรฉ pomery pri vjazde aย vรฝjazde zย tunela.

Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ osรญ tunelovรฝch rรบr je premenlivรก, priฤom minimรกlne hodnoty sรบ (osovo) 29, resp. 30 m na oboch portรกloch, maximรกlna vzdialenosลฅ je 40 m vย strednej ฤasti trasy tunela. Trasa stรบpa vย konลกtantnom spรกde 2,8 % od vรฝchodnรฉho portรกlu smerom kย zรกpadnรฉmu.

ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi je 7,5 m, ลกรญrka chodnรญkov 2 ร— 1 m, vรฝลกka prejazdnรฉho prierezu tunela je 4,8 m aย svetlรก vรฝลกka nad chodnรญkmi 2,2 m. Kaลพdรก tunelovรก rรบra mรก dva nรบdzovรฉ zรกlivy sย dฤบลพkou 52โ€ฏm. Tunely budรบ prepojenรฉ รดsmimi prieฤnymi prepojeniami.

Dva zย nich sรบ umiestnenรฉ vย nรบdzovรฝch zรกlivoch aย slรบลพia ako prejazdnรฉ prepojenia pre zรกchrannรฉ zloลพky (PP-ZJ). Zostรกvajรบcich ลกesลฅ je priechodnรฝch.

Vย troch zย nich je sรบฤasne umiestnenรก miestnosลฅ pre technologickรฉ vybavenie tunela (PP-CHT), vย jednom sรบ umiestnenรฉ miestnosti na redukciu tlaku poลพiarneho vodovodu (PP-CH4) aย dve prieฤne prepojenia sรบ urฤenรฉ len na รบnik osรดb (PP-CH).

Inลพinierskogeologickรฉ aย hydrogeologickรฉ รบdaje

Zย inลพinierskogeologickรฉho hฤพadiska patrรญ รบzemie do regiรณnu karpatskรฉho flyลกu, oblasti flyลกovรฝch vrchovรญn (ล ariลกskej vrchoviny) aย do regiรณnu neogรฉnnych tektonickรฝch vkleslรญn, oblasti vnรบtrohorskรฝch kotlรญn โ€“ Koลกickej kotliny.

Na geologickej stavbe dotknutรฉho รบzemia sa podieฤพajรบ predkvartรฉrne paleogรฉnne horniny, ฤalej horniny paleogรฉn-neogรฉnneho veku aย neogรฉnne horniny. Tieto horniny sรบ lokรกlne prekrytรฉ kvartรฉrnymi sedimentmi.

Paleogรฉnne horniny vnรบtrokarpatskรฉho paleogรฉnu sรบ zastรบpenรฉ hutianskym sรบvrstvรญm, ktorรฉ obsahuje รญlovce aลพ prachovce hnedej aลพ sivej farby prevaลพne sย laminovanou vrstevnatosลฅou, lokรกlne tenkodoskovitou. รlovce aลพ prachovce sรบ prevlรกdajรบcim litologickรฝm typom vย sรบvrstvรญ.

Vย sรบvrstvรญ sรบ ojedinele aj polohy pieskovcov hnedej aลพ sivohnedej farby, ktorรฉ sรบ jemno- aลพ strednozrnnรฉ, vรกpnitรฉ. Zastihnutรฉ je aj zubereckรฉ รญlovcovo-pieskovcovรฉ sรบvrstvie, ktorรฉ mรก charakteristickรฝ flyลกoidnรฝ vรฝvoj.

Je zastรบpenรฉ รญlovcami aลพ prachovcami hnedosivej, sivej, tmavosivej aลพ ฤiernej farby sย laminovanou tenkodoskovitou vrstevnatosลฅou aย pieskovcami, ktorรฉ sรบ sivรฉ aลพ sivohnedรฉ, jemno- aลพ strednozrnnรฉ, premenlivo vรกpnitรฉ aย sฤพudnatรฉ, vย zdravรฝch polohรกch aลพ sย doskovitou vrstevnatosลฅou.

Povrchovรก vrstva รญlovcov je รบplne zvetranรก, รญlovce majรบ extrรฉmne nรญzku pevnosลฅ (R6), smerom do hฤบbky sรบ silno zvetranรฉ, sย veฤพmi nรญzkou pevnosลฅou (R5), ojedinele sย nรญzkou pevnosลฅou (R4), hlbลกie sรบ horniny stredne zvetranรฉ.

Vย blรญzkosti tektonickรฝch lรญniรญ sรบ horniny tektonicky poruลกenรฉ aย ich pevnostnรฉ charakteristiky sรบ vรฝrazne zhorลกenรฉ. Pieskovce sรบ zastรบpene kremitรฝmi, ฤasto glaukonitickรฝmi pieskovcami svetlosivej aย tmavosivej farby.

Sรบ jemnozrnnรฉ aลพ strednozrnnรฉ, miestami tenkodoskovitรฉ aลพ doskovitรฉ, rรดzne zvetranรฉ aย tektonicky poruลกenรฉ. Kremitรฉ pieskovce majรบ strednรบ aลพ vysokรบ pevnosลฅ (R3 โ€“ R2).

Obr. 4 Sieลฅovanie druhรฝch sietรญ primรกrneho ostenia
Obr. 4 Sieลฅovanie druhรฝch sietรญ primรกrneho ostenia |

Prรญprava tunelovรฝch portรกlov

Stavebnรฉ prรกce na vรฝchodnom portรกli sa zaฤali vย oktรณbri roku 2017, poฤas nich sa odลฅaลพilo viac ako 20 000 m3 horniny. Portรกlovรก jama sa hฤบbila po etรกลพach aย postupne zabezpeฤovala striekanรฝm betรณnom C 20/25 sย hrรบbkou 200 mm, vystuลพenรฝm dvomi vrstvami siete ร˜ 8-100/ร˜ 8-100.

Svah ฤelnej steny portรกlu sa ฤalej vystuลพoval klincami aย lanovรฝmi kotvami. Prvรฉ sa realizovali klince vย etรกลพach 1,25 m, po dosiahnutรญ รบrovne lanovรฝch kotiev sa realizovali vrty pre lanรก, ktorรฉ sa kotvili do roznรกลกacรญch vodorovnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch prahov zo ลพelezobetรณnu C 25/30.

Na vรฝchodnom portรกli sa realizovalo spolu ลกesลฅ kotevnรฝch รบrovnรญ nad juลพnou tunelovou rรบrou aย osem kotevnรฝch รบrovnรญ nad severnou tunelovou rรบrou. Spolu sa na svah pouลพilo 1 116 zemnรฝch klincov sย dฤบลพkou 12 m aย 136 trojpramencovรฝch lanovรฝch kotiev sย premennou dฤบลพkou od 12 do 25 m sย predpรญnacou silou 400 kN.

Portรกlovรก stena je vย dรดsledku morfolรณgie terรฉnu pรดdorysne lomenรก, priฤom obe tunelovรฉ rรบry sรบ na portรกli vzรกjomne posunutรฉ. Zรกpadnรฝ portรกl sa realizoval rovnakรฝm spรดsobom ako vรฝchodnรฝ portรกl.

Vย tomto prรญpade sa presรบvalo spolu 23 000 m3 horniny. Pouลพilo sa 727 zemnรฝch klincov aย 74 lanovรฝch kotiev sย predpรญnacou silou 350 kN.

Raziฤskรฉ prรกce

Razenie sa vykonรกvalo sรบฤasne zo ลกtyroch ฤelieb โ€“ zย dvoch zย vรฝchodnรฉho portรกlu aย zย dvoch zo zรกpadnรฉho.

Prebiehalo podฤพa princรญpov Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy, ktorรก je charakteristickรก tรฝm, ลพe sa prispรดsobuje aktuรกlne zastihnutรฝm geologickรฝm aย hydrogeologickรฝm podmienkam, aย to spรดsobom rozpรกjania (strojovรฉ, trhacie prรกce, dฤบลพka aย ฤlenenie zรกberu) aj spรดsobom vystrojovania (striekanรฝ betรณn, oceฤพovรก vรฝstuลพ, kotvenie, predstihovรฉ opatrenia).

Vย rรกmci tunela Preลกov bolo projekฤne pripravenรฝch spolu ลกesลฅ vystrojovacรญch tried โ€“ trieda 3, 4, 5a, 5b, 6 aย 7.
Poฤiatoฤnรฉ รบseky tunelov vย portรกlovรฝch oblastiach sa realizovali vo vystrojovacej triede 7.

Charakterizovalo ju predstihovรฉ zaistenie ฤelby vย podobe mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika, ktorรฝ tvorilo 45 ks mikropilรณt sย ร˜ 89โ€ฏmm aย sย dฤบลพkou 15 m. Dฤบลพka zรกberu vย kalote bola 1โ€ฏm. Vรฝrub sa zabezpeฤoval kombinรกciou striekanรฉho betรณnu C 25/30 sย hrรบbkou 250โ€ฏmm, oceฤพovรฝch priehradovรฝch nosnรญkov aย oceฤพovรฝch sietรญ.

Radiรกlne kotvenie tvorili kotvy IBO sย dฤบลพkou 6 m. Bezodkladne za ฤelbou sa razil stupeลˆ, nรกsledne sa celรฝ vรฝrub uzavrel protiklenbou zo striekanรฉho betรณnu. Po prekonanรญ portรกlovรฝch oblastรญ preลกlo razenie na zรกpadnom portรกli do vystrojovacej triedy 6.

Tรก sa vyznaฤovala strojnรฝm rozpรกjanรญm kaloty na dฤบลพku 1,3 m. Vo vrchole kaloty sa vykonรกvalo ihlovanie pomocou oceฤพovรฝch ihiel sย dฤบลพkou 4 m a s priemerom 25 mm. Vรฝrub sa zabezpeฤoval striekanรฝm betรณnom C 25/30 sย hrรบbkou 300โ€ฏmm, dvomi vrstvami oceฤพovรฝch sietรญ aย priehradovรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi.

Radiรกlne kotvy boli maltovanรฉ (SN) na dฤบลพke 4 aลพ 6 m. Zlepลกujรบce sa geologickรฉ podmienky vzรกpรคtรญ dovolili prechod do vystrojovacej triedy 5b. Pri razenรญ zย vรฝchodnรฉho portรกlu bolo moลพnรฉ prejsลฅ do vystrojovacej triedy 5b vย kalote ihneฤ po prekonanรญ prรญportรกlovรฉho รบseku.

Vย triede 5b sa vรฝrub rozpojoval pomocou trhacรญch prรกc na maximรกlnu dฤบลพku zรกberu 1,7โ€ฏm. Vรฝrub sa takisto predstihovo zabezpeฤoval pomocou oceฤพovรฝch ihiel, vย poฤte do 31โ€ฏks na zรกber.

Zaistenie vรฝrubu sa uskutoฤลˆovalo striekanรฝm betรณnom C 25/30 sย hrรบbkou 250 mm, oceฤพovรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi aย dvomi vrstvami oceฤพovรฝch sietรญ. Radiรกlne sa kotvilo pomocou maltovanรฝch SN kotiev. Pracovnรฉ cykly bolo nevyhnutnรฉ prispรดsobovaลฅ obmedzeniu trhacรญch prรกc, ktorรฉ boli zakรกzanรฉ medzi 22:00 aย 7:00 h.

Napriek tomu bolo moลพnรฉ dosahovaลฅ rรฝchlosลฅ dva aลพ tri zรกbery za 24 h. Sย odstupom pribliลพne 100 m sa razil stupeลˆ tunela. Striedavo na ฤพavej aย na pravej strane, priฤom vลพdy na opaฤnej strane sa ponechala zjazdnรก rampa tak, aby razenรญm stupลˆa nebolo dotknutรฉ razenie kaloty.

Navyลกe, keฤ to podmienky dovolili, otvรกralo sa vย sรบbehu sย postupom razenia aj pracovisko na prepojeniach. Pomerne stรกle geologickรฉ podmienky, bez vรฝraznรฝch aย zรกsadnรฝch zmien aย navyลกe bez vรฝraznejลกรญch prรญtokov podzemnej vody, dovolili vykonรกvanie prรกc vย pravidelnom rytme bez veฤพkรฝch zmien, ฤo sa priaznivo prejavilo vย rรฝchlosti postupu razenia.

Vย polovici jรบna tohto roka tak obe protismerne razenรฉ ฤelby dospeli kย vzรกjomnรฉmu prerazeniu. Vย severnej tunelovej rรบre nastal tento okamih 13. 6. 2019 aย sprevรกdzala ho aj prรญtomnosลฅ ministra dopravy รrpรกda ร‰rseka ฤi preลกovskej primรกtorky Andrey Turฤanovej.

Obaja hostia sa pred prรญtomnรฝmi novinรกrmi vyjadrovali oย prรกcach pochvalne, pretoลพe raziฤom sa podarilo skrรกtiลฅ ฤas oproti plรกnovanรฉmu harmonogramu aลพ oย tri mesiace. Juลพnรก tunelovรก rรบra bola vย รบrovni kaloty prerazenรก 18. 6. 2019.

Zhruba sย tรฝลพdennรฝmi odstupmi boli obe tunelovรฉ rรบry prerazenรฉ aj na รบrovni stupลˆa. Nรกsledne sa zaฤalo sย razenรญm dna, ktorรฉ sa razรญ do klenbovรฉho tvaru, prรญpadne sa tvarovo prispรดsobuje zastihnutรฝm geologickรฝm podmienkam.

Postupne, po blokoch sย dฤบลพkou 12 m (bloky zodpovedajรบ blokom hornej klenby definitรญvneho ostenia), sa dno vypฤบลˆa betรณnom triedy C 16/20. Dno sa pritom realizovalo vย sรบbehu na viacerรฝch pracoviskรกch sย tรฝm, ลพe vลพdy musela byลฅ zachovanรก prejazdnosลฅ cez tunely zย vรฝchodnรฉho na zรกpadnรฝ portรกl.

Obr. 8 Prerazenie severnej tunelovej rรบry v รบrovni kaloty
Obr. 8 Prerazenie severnej tunelovej rรบry v รบrovni kaloty |

Sekundรกrne ostenie tunela

Realizรกcia dna znamenรก prelom raziฤskรฝch prรกc vย prรกci na definitรญvnom ostenรญ. Vย takte blokov dna sa vykonรกva betonรกลพ zรกkladovรฝch pรกsov, ktorรฉ sรบ zย armovanรฉho betรณnu triedy C 30/37. Vย miestach vรฝklenkov aย krฤkov prepojenรญ sรบ sรบฤasลฅou zรกkladovรฝch pรกsov aj drenรกลพne ลกachty.

Mimo zรกkladovรฝch pรกsov je umiestnenรฉ drenรกลพne potrubie, ktorรฉ je obetรณnovanรฉ do obojstrannรฝch kynet. Vrch drenรกลพneho potrubia je zakrytรฝ spรกdovanรฝm filter betรณnom. Pozdฤบลพne drenรกลพe sรบ sรบฤasลฅou ochrany tunela pred podzemnou vodou.

Druhรฝm prvkom ochrany je hydroizolรกcia, ktorรก pokrรฝva lรญc primรกrneho ostenia klenby tunela. Izolรกcia je zvedenรก do priestoru drenรกลพรญ, celรฝ systรฉm tak vytvรกra tzv. โ€ždรกลพdnik“. Na ochrannรบ geotextรญliu sa kladie fรณliovรก izolรกcia sย hrรบbkou 2โ€ฏmm.

Po zrealizovanรญ hydroizolรกcie, tlakovรฝch skรบลกok zvรกranรฝch spojov aย po prevzatรญ zรกstupcami TDI je klenba po jednotlivรฝch blokoch pripravenรก na ukladanie armatรบry hornej klenby.

Poฤas vรฝstavby sa oproti zadรกvacej dokumentรกcii pre verejnรฉ obstarรกvanie zistilo, ลพe prรญtoky podzemnej vody sรบ oproti predpokladom na รบrovni zhruba 20 %. Zย tohto dรดvodu sa po konzultรกcii sย investorom preprojektovalo odvodnenie tunela.

Vypustila sa stredovรก kanalizรกcia DN 400 aย znรญลพili sa dimenzie boฤnรฝch drenรกลพรญ zย DN 300 na DNโ€ฏ250. Nรกsledne priลกlo na rad betรณnovanie hornej klenby po jednotlivรฝch blokoch.

Pri tuneli Preลกov sa obstarali dva debniace vozy (kaลพdรฝ pre jednu tunelovรบ rรบru) vyrobenรฉ rakรบskou firmou ร–stu Sttetin. Betรณn sekundรกrneho ostenia klenby je vย prvรฝch 600 m tunela triedy C 30/37, XF4, XC3, vย ostatnรฝch ฤastiach ide potom oย triedu C 30/37, XF2, XC3.

Skรบsenosti zย priebehu vรฝstavby

Poฤas razenia sa zhotoviteฤพ stretol sย relatรญvne horลกou kvalitou geologickej stavby horninovรฉho masรญvu, priฤom bolo nevyhnutnรฉ inลกtalovaลฅ vรคฤลกรญ poฤet vystrojovacรญch prvkov. Takisto bolo nutnรฉ realizovaลฅ razenie vo vรคฤลกom rozsahu vย horลกรญch vystrojovacรญch triedach, neลพ sa predpokladalo.

Aj napriek tomu vลกak razenie prebiehalo natoฤพko efektรญvne, ลพe zhotoviteฤพ prerรกลพal obe tunelovรฉ rรบry zhruba sย trojmesaฤnรฝm predstihom oproti harmonogramu vรฝstavby. Problรฉmom, ktorรฝ vyvolala horลกia skladba horninovรฉho masรญvu, boli najmรค jednostrannรฉ prieฤne konvergencie, ktorรฉ dosahovali aลพ 40 mm.

Tieto deformรกcie neprebiehali skokovo pri razenรญ stupลˆa alebo dna, ako sme vรคฤลกinou zvyknutรญ, ale prebiehali dlho po dokonฤenรญ stupลˆa vย miestach, kde nebol predpoklad nรกslednรฉho uzatvรกrania protiklenby.

Pri dosiahnutรญ limitnรฝch deformรกciรญ bolo nakoniec nevyhnutnรฉ zachytiลฅ prieฤne posuny uzavretรญm celรฉho razenรฉho profilu protiklenbou zo striekanรฉho betรณnu vystuลพenou sieลฅovinou. Vย sรบฤasnosti sa realizuje definitรญvne ostenie dvomi debniacimi vozmi, priฤom vย kaลพdej tunelovej rรบre je nasadenรฝ jeden takรฝto voz.

Zรกver

Razenia tunela Preลกov vย pieskovcovom aย รญlovcovom sรบvrstvรญ flyลกovรฉho pรกsma ukรกzali vysokรบ profesionalitu oboch zรบฤastnenรฝch firiem (Metrostav, a. s., aย TuCon, a. s.). Vฤaka nej boli raziฤskรฉ prรกce dokonฤenรฉ sย predstihom troch mesiacov oproti plรกnovanรฉmu harmonogramu.

Vย sรบฤasnosti prebiehajรบ prรกce na definitรญvnom ostenรญ. Tunely, rovnako ako celรฝ zรกpadnรฝ obchvat Preลกova, by mali byลฅ sprevรกdzkovanรฉ vย roku 2021.

Text: Ing. Petr Hybskรฝ
Foto: Metrostav, a. s.
Ing. Petr Hybskรฝ pรดsobรญ vย spoloฤnosti Metrostav, a. s.
ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 5/2019.
Najฤรญtanejลกie