รprava strednรฉho deliaceho pรกsu diaฤพnice D1, รบsek Bratislava โ Senec โ Trnava
Zvรฝลกenie priepustnosti diaฤพnice D1 vย รบseku Bratislava โ Trnava navรฝลกenรญm poฤtu jazdnรฝch pruhov nevyhnutne vyvolalo nutnosลฅ รบpravy sรบฤasnรฉho telesa vozovkovej ฤasti, ale aj sanรกcie stavebnรฝch objektov, ktorรฉ boli na dosiahnutie uvedenรฉho cieฤพa limitujรบce.
Rozลกรญrenie vonkajลกieho profilu diaฤพniฤnรฉho telesa sa moลพno od zaฤiatku javilo ako nepriechodnรฉ. Dรดvodom boli zvรฝลกenรฉ finanฤnรฉ nรกroky na rozลกirovanie lรดลพka, ฤalลกรญ zรกber poฤพnohospodรกrsky intenzรญvne obhospodarovanej pรดdy aย obrysovรก priepustnosลฅ uลพ realizovanรฝch stavebnรฝch objektov (nadjazdov, mostnรฝch objektov aย priepustov). Rozลกรญrenie poฤtu jazdnรฝch pruhov sa teda logicky rieลกilo vย rรกmci sรบฤasnรฉho diaฤพniฤnรฉho lรดลพka, aย to na รบkor โodstavnรฉhoโ jazdnรฉho pruhu aย stredovรฉho deliaceho pรกsu.Keฤลพe stredovรฝ deliaci pรกs je na zvรฝลกenie poลพadovanej priepustnosti limitujรบci, predmetom realizรกcie bola vย tejto ฤasti aj sanรกcia mostnรฝch objektov aย priepustov. Najvรคฤลกรญmi prekรกลพkami sa ukรกzali mostnรฉ rรญmsy aย ลพelezobetรณnovรฉ platne priepustov. Ich doterajลกia konลกtrukcia vรฝznamne zasahovala do novoprojektovanรฝch jadznรฝch pruhov aย ลกikmรฉ zakonฤenie boku rรญms aย platnรญ zaberalo asi 500 aลพ 700โmm novobudovanej asfaltovej plochy.
Technologickรฝ postup sanรกcie
Zรกkladnรฝm dokumentom na stanovenie technologickรฉho postupu รบpravy aย opravy existujรบcich objektov bola prรญsluลกnรก projektovรก dokumentรกcia. Jednotlivรฉ vรฝkony sa stanovili na zรกklade jej porovnania so skutoฤnรฝm stavom.
Uลพ zย vizuรกlneho posรบdenia aย prvรฝch sanaฤnรฝch krokov boli zrejmรฉ niektorรฉ chyby pรดvodnรฉho vyhotovenia, naprรญklad neprofesionรกlne vyhotovenรฉ dilataฤnรฉ ลกkรกry (obr. 1) aย pokroฤilรก degradรกcia nosnรฝch konลกtrukciรญ aย oceฤพovรฝch prvkov spรดsobenรก mechanicky, poveternostnรฝmi vplyvmi aย chemickรฝm posypom. Vย nadvรคznosti na uvedenรฉ nedostatky sa stanovil technologickรฝ postup sanรกcie, vย ktorom sa zohฤพadลoval nevyhovujรบci stav pred realizรกciou aย zahลลali ลกetrnรฉ sanaฤnรฉ postupy. Zodpovedali poลพiadavke nevystavovaลฅ sanovanรฉ objekty ฤalลกiemu neลพiaducemu zaลฅaลพeniu prostrednรญctvom รบpravy vibraฤnou technikou.
Obr. 1: Neprofesionรกlne vyhotovenรฉ dilataฤnรฉ ลกkรกry | Obr. 2: Hydrodemolรกcia technolรณgiou vysokotlakovรฉho vodnรฉho lรบฤa |
Vย rรกmci postupov sa vyuลพili ruฤnรฉ aj robotickรฉ postupy demolรกcie aย zdrsลovania modernou technolรณgiou vysokotlakovรฉho vodnรฉho lรบฤa sย pracovnรฝmi tlakmi 1ย 200 โ 200 barov (obr. 2), bรบranie degradovanรฝch betรณnov ฤพahkรฝm samohybnรฝm robotom (obr. 3) aย malou ruฤnou vibraฤnou technikou โ elektrickรฝmi aย ฤพahkรฝmi pneumatickรฝmi kladivami. Korektnรฉ pracovnรฉ hrany medzi pรดvodnรฝmi aย novรฝmi konลกtrukciami boli vyhotovenรฉ technolรณgiou diamantovรฉho rezania. Prepojenie konลกtrukciรญ sa zabezpeฤilo doplnenรญm novรฝch oceฤพovรฝch vรฝstuลพรญ fixovanรฝch vรฝhradne chemickรฝmi kotvami do vรฝvrtov realizovanรฝch diamantovou jadrovou vลtacou technikou. Obnaลพenรฉ pรดvodnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie sa oลกetrili zodpovedajรบcimi komponentmi stavebnej chรฉmie vย presne stanovenรฝch podmienkach, ktorรฉ urฤujรบ technickรฉ materiรกlovรฉ listy. Aplikรกciou doplnkovej vรฝstuลพe aย spojovacรญch mostรญkov sa zabezpeฤila poลพadovanรก sรบdrลพnosลฅ jednotlivรฝch vrstiev aย konลกtrukciรญ ako celku.
Obr. 3: Bรบranie degradovanรฝch betรณnov | ย Obr. 4: Nรกhrada pรดvodnej hydroizolaฤnej vrstvy za novรฉ hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie |
Osobitnou kapitolou sanรกcie mostnรฝch objektov bola nรกhrada pรดvodnej hydroizolaฤnej vrstvy mastix za novรฉ hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie pozostavรกjรบce zย vrstvy NAIP aย epoxidovej peฤatiacej vrstvy (obr. 4). Spojenie pรดvodnej hydroizolรกcie aย novรฉho sรบvrstvia si vyลพadovalo realizรกciu presnรฝch diamantovรฝch rezov bez poลกkodenia podkladovej vrstvy, odstrรกnenie pรดvodnรฝch asfaltovรฝch vrstiev aย prepojenie hydroizolรกciรญ preloลพenรญm vrstiev aย aplikรกcie asfaltovej zรกlievky sย pouลพitรญm otvorenรฉho plameลa (obr. 5). Finalizรกcia vozovkovej ฤasti sa realizovala aplikรกciou spojovacieho postreku aย montรกลพou asfaltovรฝch vrstiev.
ย Obr. 5: Prepojenie pรดvodnej a novej hydroizolรกcie |
ย Obr. 6: Sanรกcia zvislรฝch plรดch rรญms a koncovรฝch mรบrikov |
Sanรกcia zvislรฝch plรดch rรญms aย koncovรฝch mรบrikov pozostรกvala prevaลพne zย odbรบrania degradovanรฝch betรณnovรฝch vrstiev technolรณgiou VVL, obnaลพenia aย oลกetrenia pรดvodnรฝch oceฤพovรฝch vรฝstuลพรญ (obr. 6). Novรฉ nivelizovanie povrchu sa dosiahlo ruฤnou reprofilรกciou sanaฤnรฝmi maltami (obr. 7). Vย prรญpade vรฝznamnej degradรกcie povrchov konลกtrukciรญ bolo sanรกciu nevyhnutnรฉ realizovaลฅ klasickรฝm pribetรณnovanรญm prostrednรญctvom debnenia (obr. 8), sย montรกลพou doplnkovรฉho armovania aย uลพ spomรญnanรฉho spojovacieho mostรญka.
ย Obr. 7: Nivelizovanie povrchu | ย Obr. 8: Nivelizovanie povrchu pomocou ruฤnej reprofilรกcie sanaฤnรฝmi maltami |
ฤaฤพลกou sรบฤasลฅou sanaฤnรฝch postupov bolo zdrsลovanie oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ technolรณgiou VVL bez prรญmesi abrazรญva (obr. 9), aby nedoลกlo kย odstrรกneniu ochrannej vrstvy ลพiarovรฉho zinku. Obnovenie zvodidlovรฉho systรฉmu pozostรกvalo zย demontรกลพe zvodnรญc, oลกetrenia aย oฤistenia jednotlivรฝch komponentov aย nรกslednej spรคtnej montรกลพe. Silnรฉ mechanickรฉ poลกkodenie niektorรฝch ฤastรญ zvodidlovรฉho systรฉmu si vyลพiadalo aj fyzickรบ vรฝmenu za novรฉ komponenty.
Na zlepลกenie dopravnรฝch pomerov na sanovanรฝch objektoch bola potrebnรก aj ฤiastoฤnรก vรฝmena aย oprava mostnรฝch zรกverov, ktorรฉ svojimi rozmerovรฝmi parametrami, stupลom poลกkodenia aย intenzรญvnym pouลพรญvanรญm nezodpovedali novรฝm poลพadovanรฝm nรกrokom. Pri odstraลovanรญ ich nefunkฤnรฝch alebo poลกkodenรฝch ฤastรญ bola takisto pouลพitรก bezvibraฤnรก technolรณgia vysokotlakovรฉho vodnรฉho lรบฤa sย pracovnรฝm tlakom 2ย 000 barov. Ich samotnรก demontรกลพ aย spรคtnรก montรกลพ sa realizovala sย pouลพitรญm vรฝkonnej dopravnej aย zdvรญhacej techniky (obr. 10).
Sย cieฤพom dosiahnuลฅ aย overiลฅ kvalitatรญvne parametre jednotlivรฝch technologickรฝch krokov vย zmysle STN nezรกvislรฉ certifikovanรญรฉ laboratรณrium vykonalo kompletnรฉ skรบลกky kvality (obr. 11). Nefinanฤnou odmenou za sanaฤnรฉ prรกce je nรกslednรฝ pohฤพad na technicky dokonalรฉ aย uลพรญvateฤพsky funkฤnรฉ dielo vย sรบlade sย vyhotovenou realizaฤnou dokumentรกciou (obr. 12).
Ing.ย Jozef Tencer
Foto: Hydroservice, spol. sย r. o.
Jozef Tencer je vรฝkonnรฝ riaditeฤพย spoloฤnosti Hydroserviceยญ, spol. sย r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.