รšprava strednรฉho deliaceho pรกsu diaฤพnice D1, รบsek Bratislava โ€“ Senec โ€“ Trnava
Galรฉria(12)

รšprava strednรฉho deliaceho pรกsu diaฤพnice D1, รบsek Bratislava โ€“ Senec โ€“ Trnava

Partneri sekcie:

Zvรฝลกenie priepustnosti diaฤพnice D1 vย รบseku Bratislava โ€“ Trnava navรฝลกenรญm poฤtu jazdnรฝch pruhov nevyhnutne vyvolalo nutnosลฅ รบpravy sรบฤasnรฉho telesa vozovkovej ฤasti, ale aj sanรกcie stavebnรฝch objektov, ktorรฉ boli na dosiahnutie uvedenรฉho cieฤพa limitujรบce.

Rozลกรญrenie vonkajลกieho profilu diaฤพniฤnรฉho telesa sa moลพno od zaฤiatku javilo ako nepriechodnรฉ. Dรดvodom boli zvรฝลกenรฉ finanฤnรฉ nรกroky na rozลกirovanie lรดลพka, ฤalลกรญ zรกber poฤพnohospodรกrsky intenzรญvne obhospodarovanej pรดdy aย obrysovรก priepustnosลฅ uลพ realizovanรฝch stavebnรฝch objektov (nadjazdov, mostnรฝch objektov aย priepustov). Rozลกรญrenie poฤtu jazdnรฝch pruhov sa teda logicky rieลกilo vย rรกmci sรบฤasnรฉho diaฤพniฤnรฉho lรดลพka, aย to na รบkor โ€žodstavnรฉhoโ€œ jazdnรฉho pruhu aย stredovรฉho deliaceho pรกsu.

Keฤลพe stredovรฝ deliaci pรกs je na zvรฝลกenie poลพadovanej priepustnosti limitujรบci, predmetom realizรกcie bola vย tejto ฤasti aj sanรกcia mostnรฝch objektov aย priepustov. Najvรคฤลกรญmi prekรกลพkami sa ukรกzali mostnรฉ rรญmsy aย ลพelezobetรณnovรฉ platne priepustov. Ich doterajลกia konลกtrukcia vรฝznamne zasahovala do novoprojektovanรฝch jadznรฝch pruhov aย ลกikmรฉ zakonฤenie boku rรญms aย platnรญ zaberalo asi 500 aลพ 700โ€‰mm novobudovanej asfaltovej plochy.

Technologickรฝ postup sanรกcie
Zรกkladnรฝm dokumentom na stanovenie technologickรฉho postupu รบpravy aย opravy existujรบcich objektov bola prรญsluลกnรก projektovรก dokumentรกcia. Jednotlivรฉ vรฝkony sa stanovili na zรกklade jej porovnania so skutoฤnรฝm stavom.

Uลพ zย vizuรกlneho posรบdenia aย prvรฝch sanaฤnรฝch krokov boli zrejmรฉ niektorรฉ chyby pรดvodnรฉho vyhotovenia, naprรญklad neprofesionรกlne vyhotovenรฉ dilataฤnรฉ ลกkรกry (obr. 1) aย pokroฤilรก degradรกcia nosnรฝch konลกtrukciรญ aย oceฤพovรฝch prvkov spรดsobenรก mechanicky, poveternostnรฝmi vplyvmi aย chemickรฝm posypom. Vย nadvรคznosti na uvedenรฉ nedostatky sa stanovil technologickรฝ postup sanรกcie, vย ktorom sa zohฤพadลˆoval nevyhovujรบci stav pred realizรกciou aย zahล•ลˆali ลกetrnรฉ sanaฤnรฉ postupy. Zodpovedali poลพiadavke nevystavovaลฅ sanovanรฉ objekty ฤalลกiemu neลพiaducemu zaลฅaลพeniu prostrednรญctvom รบpravy vibraฤnou technikou.

Obr. 1: Neprofesionรกlne vyhotovenรฉ dilataฤnรฉ ลกkรกry Obr. 2: Hydrodemolรกcia technolรณgiou vysokotlakovรฉho vodnรฉho lรบฤa

Vย rรกmci postupov sa vyuลพili ruฤnรฉ aj robotickรฉ postupy demolรกcie aย zdrsลˆovania modernou technolรณgiou vysokotlakovรฉho vodnรฉho lรบฤa sย pracovnรฝmi tlakmi 1ย 200 โ€“ 200 barov (obr. 2), bรบranie degradovanรฝch betรณnov ฤพahkรฝm samohybnรฝm robotom (obr. 3) aย malou ruฤnou vibraฤnou technikou โ€“ elektrickรฝmi aย ฤพahkรฝmi pneumatickรฝmi kladivami. Korektnรฉ pracovnรฉ hrany medzi pรดvodnรฝmi aย novรฝmi konลกtrukciami boli vyhotovenรฉ technolรณgiou diamantovรฉho rezania. Prepojenie konลกtrukciรญ sa zabezpeฤilo doplnenรญm novรฝch oceฤพovรฝch vรฝstuลพรญ fixovanรฝch vรฝhradne chemickรฝmi kotvami do vรฝvrtov realizovanรฝch diamantovou jadrovou vล•tacou technikou. Obnaลพenรฉ pรดvodnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie sa oลกetrili zodpovedajรบcimi komponentmi stavebnej chรฉmie vย presne stanovenรฝch podmienkach, ktorรฉ urฤujรบ technickรฉ materiรกlovรฉ listy. Aplikรกciou doplnkovej vรฝstuลพe aย spojovacรญch mostรญkov sa zabezpeฤila poลพadovanรก sรบdrลพnosลฅ jednotlivรฝch vrstiev aย konลกtrukciรญ ako celku.

Obr. 3: Bรบranie degradovanรฝch betรณnov ย Obr. 4: Nรกhrada pรดvodnej hydroizolaฤnej vrstvy za novรฉ hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie

Osobitnou kapitolou sanรกcie mostnรฝch objektov bola nรกhrada pรดvodnej hydroizolaฤnej vrstvy mastix za novรฉ hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie pozostavรกjรบce zย vrstvy NAIP aย epoxidovej peฤatiacej vrstvy (obr. 4). Spojenie pรดvodnej hydroizolรกcie aย novรฉho sรบvrstvia si vyลพadovalo realizรกciu presnรฝch diamantovรฝch rezov bez poลกkodenia podkladovej vrstvy, odstrรกnenie pรดvodnรฝch asfaltovรฝch vrstiev aย prepojenie hydroizolรกciรญ preloลพenรญm vrstiev aย aplikรกcie asfaltovej zรกlievky sย pouลพitรญm otvorenรฉho plameลˆa (obr. 5). Finalizรกcia vozovkovej ฤasti sa realizovala aplikรกciou spojovacieho postreku aย montรกลพou asfaltovรฝch vrstiev.

ย Obr. 5: Prepojenie pรดvodnej a novej hydroizolรกcie
ย Obr. 6: Sanรกcia zvislรฝch plรดch rรญms a koncovรฝch mรบrikov

Sanรกcia zvislรฝch plรดch rรญms aย koncovรฝch mรบrikov pozostรกvala prevaลพne zย odbรบrania degradovanรฝch betรณnovรฝch vrstiev technolรณgiou VVL, obnaลพenia aย oลกetrenia pรดvodnรฝch oceฤพovรฝch vรฝstuลพรญ (obr. 6). Novรฉ nivelizovanie povrchu sa dosiahlo ruฤnou reprofilรกciou sanaฤnรฝmi maltami (obr. 7). Vย prรญpade vรฝznamnej degradรกcie povrchov konลกtrukciรญ bolo sanรกciu nevyhnutnรฉ realizovaลฅ klasickรฝm pribetรณnovanรญm prostrednรญctvom debnenia (obr. 8), sย montรกลพou doplnkovรฉho armovania aย uลพ spomรญnanรฉho spojovacieho mostรญka.

ย Obr. 7: Nivelizovanie povrchu ย Obr. 8: Nivelizovanie povrchu pomocou ruฤnej reprofilรกcie sanaฤnรฝmi maltami

ฤŽaฤพลกou sรบฤasลฅou sanaฤnรฝch postupov bolo zdrsลˆovanie oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ technolรณgiou VVL bez prรญmesi abrazรญva (obr. 9), aby nedoลกlo kย odstrรกneniu ochrannej vrstvy ลพiarovรฉho zinku. Obnovenie zvodidlovรฉho systรฉmu pozostรกvalo zย demontรกลพe zvodnรญc, oลกetrenia aย oฤistenia jednotlivรฝch komponentov aย nรกslednej spรคtnej montรกลพe. Silnรฉ mechanickรฉ poลกkodenie niektorรฝch ฤastรญ zvodidlovรฉho systรฉmu si vyลพiadalo aj fyzickรบ vรฝmenu za novรฉ komponenty.

Na zlepลกenie dopravnรฝch pomerov na sanovanรฝch objektoch bola potrebnรก aj ฤiastoฤnรก vรฝmena aย oprava mostnรฝch zรกverov, ktorรฉ svojimi rozmerovรฝmi parametrami, stupลˆom poลกkodenia aย intenzรญvnym pouลพรญvanรญm nezodpovedali novรฝm poลพadovanรฝm nรกrokom. Pri odstraลˆovanรญ ich nefunkฤnรฝch alebo poลกkodenรฝch ฤastรญ bola takisto pouลพitรก bezvibraฤnรก technolรณgia vysokotlakovรฉho vodnรฉho lรบฤa sย pracovnรฝm tlakom 2ย 000 barov. Ich samotnรก demontรกลพ aย spรคtnรก montรกลพ sa realizovala sย pouลพitรญm vรฝkonnej dopravnej aย zdvรญhacej techniky (obr. 10).

Sย cieฤพom dosiahnuลฅ aย overiลฅ kvalitatรญvne parametre jednotlivรฝch technologickรฝch krokov vย zmysle STN nezรกvislรฉ certifikovanรญรฉ laboratรณrium vykonalo kompletnรฉ skรบลกky kvality (obr. 11). Nefinanฤnou odmenou za sanaฤnรฉ prรกce je nรกslednรฝ pohฤพad na technicky dokonalรฉ aย uลพรญvateฤพsky funkฤnรฉ dielo vย sรบlade sย vyhotovenou realizaฤnou dokumentรกciou (obr. 12).

Ing.ย Jozef Tencer
Foto: Hydroservice, spol. sย r. o.

Jozef Tencer je vรฝkonnรฝ riaditeฤพย spoloฤnosti Hydroserviceยญ, spol. sย r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie