รsek Budimรญr โ Bidovce na diaฤพnici D1
Pokraฤujรบca vรฝstavba nadradenej cestnej siete SR sa postupne presรบva do vรฝchodnej ฤasti Slovenska. Jednรฝm zย pripravovanรฝch รบsekov diaฤพnice D1 je รบsek Budimรญr โ Bidovce dlhรฝ 14,4 km, situovanรฝ severovรฝchodne od mesta Koลกice.
Stav doterajลกej prรญpravy รบseku diaฤพnicePrvรฉ ลกtรบdie priestorovej polohy diaฤพnice D1 boli spracovanรฉ vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia. Poฤรญtali sย dvoma variantmi vย รบdolรญ rieky Torysa โ na jej ฤพavom brehu aย na svahoch zรกpadne od obce Beniakovce sย krรญลพenรญm rieky Torysa pri obci Hraลกovรญk. Technickรก ลกtรบdia aย environmentรกlny zรกmer boli spracovanรฉ vย rokoch 1996 aย 1997. Proces EIA bol ukonฤenรฝ vย roku 1998 vydanรญm zรกvereฤnรฉho stanoviska Ministerstvom ลพivotnรฉho prostredia SR pre variant situovanรฝ na ฤพavom brehu rieky Torysa.
Uvedenรฉ dokumentรกcie podrobnejลกie nehodnotili odtokovรฉ pomery povodia rieky Torysy ani situovanie diaฤพnice vย zรกtopovom รบzemรญ aย zย toho vyplรฝvajรบce riziko nepriaznivรฉho vplyvu zรกtopy. Poฤas spracovania dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie bola vypracovanรก ลกtรบdia odtokovรฝch pomerov veฤพkรฝch vรดd rieky Torysy. Tรกto ลกtรบdia stanovila model zรกtopovรฉho รบzemia pri prietoku veฤพkรฝch vรดd (Q100) aย dala obraz oย predpokladanej veฤพkosti zรกtopovรฉho รบzemia. Ukรกzala aj vplyv situovania diaฤพnice vย zรกtopovom รบzemรญ na vรฝลกku hladiny zรกtopy aย veฤพkosลฅ jej plochy najmรค vย oblasti zastavanรฉho รบzemia obcรญ nachรกdzajรบcich sa pozdฤบลพ rieky Torysy.
Rieka Torysa mรก neupravenรฉ koryto, priฤom uลพ pri prietoku 5-roฤnej vody dochรกdza kย jej vybreลพeniu. Prietok 100-roฤnej vody (podฤพa รบdajov SHMร 360 m3/s) spรดsobuje rozsiahlu zรกtopu รบzemia najmรค na ฤพavom brehu. Zรกtopa so ลกรญrkou asi 1 km zasahuje do zastavanรฉho รบzemia obcรญ Vajkovce, Beniakovce, Rozhanovce aย Koลกickรฉ Oฤพลกany.
Uvedenรฉ skutoฤnosti viedli kย opรคtovnรฉmu preskรบmaniu priestorovej polohy diaฤพnice mimo zรกtopovรฝch รบzemรญ zรกpadne od obce Beniakovce. Tento variant sa pri rokovaniach so ลกtรกtnou sprรกvou, aย najmรค samosprรกvou napriek uvedenรฝm rizikรกm neprijal vzhฤพadom na rozvojovรฉ zรกmery obcรญ.
Pri vypracovanรญ dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie bolo potrebnรฉ zohฤพadniลฅ รบzemno-plรกnovaciu dokumentรกciu Koลกickรฉho samosprรกvneho kraja, prรญsluลกnรฝch obcรญ, polohu existujรบcich aย navrhovanรฝch komunikรกciรญ aย vodnรฝch tokov, technickรฉho vybavenia รบzemia, ako aj stanovenรฝ model predpokladanej zรกtopy aย navrhnรบลฅ priestorovรบ polohu diaฤพnice sย ohฤพadom na minimalizรกciu rizika jej vplyvu na veฤพkosลฅ zรกtopy.
Dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie bola spracovanรก vย roku 2007 aย vย roku 2008 bolo vydanรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby. Vย sรบฤasnosti prebieha spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie aย dokumentรกcie na realizรกciu stavby, priฤom predpokladanรฝ zaฤiatok vรฝstavby je vย roku 2014 aย predpokladanรฉ uvedenie do pouลพรญvania vย roku 2017.
Technickรฉ rieลกenie
Priestorovรก poloha diaฤพnice je vย sรบlade sย รบzemnoplรกnovacou dokumentรกciou (รPD) Koลกickรฉho samosprรกvneho kraja. Zaฤiatok je situovanรฝ na jestvujรบcej diaฤพnici D1 Preลกov โ Budimรญr vย kriลพovatke Budimรญr. Tรก sa buduje etapovito zย dรดvodu zabezpeฤenia napojenia privรกdzaฤa Koลกice-sever na diaฤพnicu smerom na Michalovce. Rieku Torysa kriลพuje diaฤพnica mostnรฝm objektom sย dฤบลพkou 560 m. รsek diaฤพnice medzi obcami Vajkovce aย Rozhanovce je situovanรฝ na ฤพavom brehu rieky Torysa aย vย maximรกlnej moลพnej miere na okraji zรกtopovรฉho รบzemia. Severozรกpadne od obce Koลกickรฉ Oฤพลกany je navrhovanรก mimoรบrovลovรก รบtvarovรก kriลพovatka diaฤพnice D1 aย plรกnovanej trasy rรฝchlostnej cesty R2/R4 รบsek ล aca โ Koลกickรฉ Oฤพลกany. Sรบฤasลฅou stavby diaฤพnice je aj kilometrovรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R2/R4 po kriลพovatku Hraลกovรญk sย napojenรญm na cestu I/50. Zย kriลพovatky Koลกickรฉ Oฤพลกany smeruje diaฤพnica D1 vรฝchodnรฝm smerom sรบbeลพne sย cestou I/50. Juลพne od obce Bidovce je diaฤพnica D1 napojenรก vย kriลพovatke Bidovce na cestu I/50 sย vรฝhฤพadovรฝm pokraฤovanรญm รบsekom D1 Bidovce โ Dargov.
Celkovรก dฤบลพka navrhovanej diaฤพnice vย rieลกenom รบseku je 14,4 km. Zย hฤพadiska ekonomickej efektรญvnosti sa tento รบsek hodnotรญ ako jeden zย najefektรญvnejลกรญch celej diaฤพniฤnej siete, aย to vzhฤพadom na vรฝraznรฉ skrรกtenie dopravnej trasy oproti jestvujรบcemu situovaniu cez mesto Koลกice.
Rozhodujรบce ฤasti stavby
Stavba pozostรกva zo 128 ฤastรญ, medzi ktorรฉ patria 4 mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 19 mostnรฝch objektov, 11 prรญstupovรฝch ciest aย 53 objektov vyvolanรฝch investรญciรญ.
Diaฤพnica D1
Kategรณria navrhovanej diaฤพnice D1 je D 26,5/120 sย polomermi smerovรฝch oblรบkov od 1 150 do 3 600 m, sย pozdฤบลพnym sklonom od 0,3 do 4,5 %. Vรฝhฤพadovรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie podฤพa modelu dopravnรฉho zaลฅaลพenia vย roku 2040 dosiahne 20 100 vozidiel za 24ย hodรญn vย oboch smeroch.
Mostnรฉ objekty
Celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov je 3 305ย m. ล esลฅ mostnรฝch objektov sa nachรกdza na diaฤพnici, dva na rรฝchlostnej ceste R2/R4 aย jedenรกsลฅ mostnรฝch objektov je na nadjazdoch รบฤelovรฝch ciest aย vetvรกch kriลพovatiek. Potreba premostenia mnoลพstva prekรกลพok na รบzemรญ, ktorรฉ nepatrรญ kย vรฝrazne ฤlenitรฝm, vziลกla hlavne zย polohy diaฤพnice vย zรกplavovom รบzemรญ rieky Torysa. Mostnรฉ objekty sa museli navrhnรบลฅ tak, aby neobmedzovali odtok vody, aย tรฝm nespรดsobovali vzdutie odchรกdzajรบcej vody aย nรกslednรฉ zaplavovanie obcรญ. Vย trase diaฤพnice sa nachรกdzajรบ aj dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, ktorรฝch vetvy bolo potrebnรฉ premostiลฅ.
Nรกvrh mostnรฝch objektov poฤรญta sย niekoฤพkรฝmi typmi nosnรฝch konลกtrukciรญ. Vลกetky nadjazdy sรบ tvorenรฉ jednotrรกmovรฝmi nosnรฝmi konลกtrukciami, ktorรฝm sa prispรดsobili aj spodnรฉ stavby. Tejto ฤasti stavby sa venovala zvรฝลกenรก pozornosลฅ, aby svojou tvarovou harmรณniou aย jednoduchosลฅou vyvolรกvala uย pozorovateฤพa priaznivรฝ dojem. Vลกetky nadjazdy majรบ rovnako tvarovanรฉ podpery, vฤaka ฤomu sa ich tvarovรก nรกroฤnosลฅ mรดลพe vykompenzovaลฅ naprรญklad opakovateฤพnosลฅou debniacich prvkov, rรฝchlosลฅou vรฝstavby aย podobne. Nosnรฉ konลกtrukcie diaฤพniฤnรฝch mostov aย mostov na rรฝchlostnej ceste R2 sรบ dvojtrรกmovรฉ, zย predpรคtรฉho betรณnu aย spriahnutรฉ oceฤพobetรณnovรฉ. Aj pri tรฝchto mostoch bola snaha zachovaลฅ ฤo najvรคฤลกรญ poฤet spoloฤnรฝch prvkov, aย to nielen pri nosnรฝch konลกtrukciรกch, ale aj tvaroch spodnej stavby. Kratลกie mosty sรบ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov.
Vย ฤalลกej ฤasti ฤlรกnku sa detailnejลกie venujeme dvom vybranรฝm mostom.
Most vย km 2,0 diaฤพnice D1 cez rieku Torysa aย cestu III/068 197
Mostnรฝ objekt premosลฅuje inundaฤnรบ nivu aย samotnรฉ koryto rieky Torysa. Je najdlhลกรญm mostom predmetnรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku aย tvorรญ ho dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia zย predpรคtรฉho betรณnu sย rozpรคtiami polรญ 27,0ย m, 10 ร 35,0 m, 38 m, 3 ร 35 m aย 27,0ย m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 560 m aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je 10,0 m. Konลกtrukฤnรก vรฝลกka dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je konลกtantnรก 2,0 m, ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 13,55 m (pravรฝ most) aย 13,55 aลพ 15,05 m (ฤพavรฝ most). Postup vรฝstavby nosnej konลกtrukcie je navrhnutรฝ technolรณgiou betonรกลพe na podpernej skruลพi, systรฉmom pole โ konzola.
Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica pilierov (pod kaลพdรฝm trรกmom), ktorรฉ sa vย miestach krรญลพenia sย riekou Torysa nahradili podperou sย kruhovรฝm driekom aย hlavou piliera podopierajรบcou obidva trรกmy. Zakladanie mostnรฉho objektu je navrhnutรฉ ako hlbinnรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Most vย km 9,55 diaฤพnice D1 cez รบdolie Oฤพลกavskรฉho potoka
Mostnรฝ objekt je tvorenรฝ dvojtrรกmovou nosnou konลกtrukciou zย predpรคtรฉho betรณnu. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na ลกtรญhlych pilieroch, ktorรฉ sรบ sย ลou vย hornej ฤasti spojenรฉ pomocou vrubovรฝch kฤบbov. Nosnรก konลกtrukcia je zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu sย rozpรคtiami polรญ 27,0 m, 5 ร 35,0 m aย 27,0ย m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 241 m. Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je vย najvyลกลกom mieste 20,75 m. Konลกtrukฤnรก vรฝลกka dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je konลกtantnรก 2,0ย m, ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 13,55 m (pravรฝ most) aย 17,05ย m (ฤพavรฝ most sย prรญdavnรฝm pruhom). Prieฤne vystuลพenie trรกmov je zabezpeฤenรฉ pomocou prieฤnikov nad podperami. Postup vรฝstavby nosnej konลกtrukcie je rovnakรฝ ako pri predchรกdzajรบcom moste.
Horizontรกlne รบฤinky nosnej konลกtrukcie sa prenรกลกajรบ do deformรกciรญ medziฤพahlรฝch podpier. Podpery tvorรญ dvojica ลกtรญhlych stien, navrhnutรฝch pod oboma trรกmami, ktorรฉ sรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek. Rozmery stien podpier vย prieฤnom reze sรบ 1,1 m (rozmer vย pozdฤบลพnom smere mosta) ร 1,7ย m. Na oporรกch sa nachรกdzajรบ hrncovรฉ loลพiskรก. Zakladanie mostnรฉho objektu je navrhnutรฉ ako hlbinnรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Zรกver
Cieฤพom ฤlรกnku bolo opรญsaลฅ rieลกenie diaฤพnice D1 vย รบseku Budimรญr โ Bidovce, ktorรฝ spolu sย rรฝchlostnou cestou R2/R4 รบsek ล aca โ Koลกickรฉ Oฤพลกany vytvorรญ predpoklady na dobudovanie ucelenรฉho juhovรฝchodnรฉho obchvatu mesta Koลกice sย priaznivรฝm vplyvom na odฤพahฤenie dopravnรฉho systรฉmu mesta Koลกice.
TEXT: Ing. Branislav Juhรกs, Ing. Juraj Kopฤรกk
FOTO: DOPRAVOPROJEKT
Branislav Juhรกs je hlavnรฝ projektant ciest a diaฤพnic vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
Juraj Kopฤรกk je hlavnรฝ projektant mostov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.