รsek diaฤพnice D1 Dubnรก skala โ Turany je vo vรฝstavbe
Vรฝstavba strategickรฉho severnรฉho รบseku diaฤพnice D1 severne od Martina medzi Dubnou Skalou aย Turanmi sa zaฤala vย decembri minulรฉho roka. Stavba sa realizuje podฤพa metรณdy naprojektuj aย postav โ podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Ukonฤenie vรฝstavby aย uvedenie do prevรกdzky รบseku dlhรฉho 16,405 km je plรกnovanรฉ vย zรกvere roka 2014.
Diaฤพnica D1 vย รบseku Dubnรก skala โ Turany je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu vย Slovenskej republike vย smere zรกpad โ vรฝchod, je situovanรก vย trase multimodรกlneho koridoru ฤ. Vย (vetva A) Bratislava โ ลฝilina โ Poprad โ Koลกice โ Uลพgorod โ ฤฝvov celoeurรณpskej cestnej siete, ako aj eurรณpskej cesty E 50. Zรกkladnรฝm cieฤพom vรฝstavby je presmerovaลฅ tranzitnรบ dopravu zย preลฅaลพenej, technickรฝmi parametrami aย stavebno-technickรฝm stavom zaostรกvajรบcej cesty I/18, prechรกdzajรบcej vย prieลฅahu alebo vย dotyku intravilรกnmi Vrรบtok, Martina, Suฤian aย Turian na bezpeฤnรบ, kapacitnรบ, dopravne komfortnรบ trasu diaฤพnice D1.Vรฝstavba diaฤพnice D1 na uvedenom รบseku napฤบลa strategickรฉ ciele rozvoja diaฤพniฤnej aย cestnej infraลกtruktรบry vย sรบlade sย hlavnรฝmi koncepฤnรฝmi aย รบzemnoplรกnovacรญmi dokumentmi Slovenskej republiky aย vytvรกra predpoklady na nadvรคznรบ vรฝstavbu diaฤพnice D1 vย smere na Hriฤovskรฉ Podhradie zรกpadnรฝm smerom aย Ruลพomberok vรฝchodnรฝm smerom. Vย roku uvedenia do prevรกdzky sa poฤรญta sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm 18โฏ00 aลพ 21โฏ800 vozidiel vย profile za 24 hodรญn. Po 30 rokoch podฤพa spracovanej prognรณzy vย nadvรคznosti na dostavbu ucelenรฉho ลฅahu diaฤพnice D1 sa tรกto intenzita premรกvky viac ako zdvojnรกsobรญ. Zย uvedenรฝch skutoฤnostรญ vychรกdza strategickรก priorita diaฤพniฤnรฉho รบseku Dubnรก skala โ Turany vย celoลกtรกtnych aj eurรณpskych sรบvislostiach.
Stavbu realizuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV โ SK, a. s., ลฝilina, aย jej celkovรฝ rozsah je definovanรฝ 282 stavebnรฝmi objektmi aย 12 prevรกdzkovรฝmi sรบbormi. Medzi rozhodujรบce ฤasti stavby okrem diaฤพnice patrรญ diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Martin, ลกtyri mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky Dubnรก skala, Martin 1, Martin 2, Turany, obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka, 27 novรฝch trvalรฝch mostov aย 2 rekonลกtrukcie mostov, 10 opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov. Sรบฤasลฅou stavby je vรฝstavba takmer 10 km protihlukovรฝch stien aย asi 7 km ochrannรฝch stien pre vtรกky.
Prehฤพadnรก situรกcia vedenia trasy diaฤพnice D1 Dubnรก skala โ Turany
Diaฤพnica D1
Zaฤiatok predmetnรฉho รบseku diaฤพnice D1 je situovanรฝ vย kriลพovatke Dubnรก skala, kde diaฤพnica nadvรคzuje za vรฝchodnรฝm portรกlom tunela Viลกลovรฉ na predchรกdzajรบci รบsek โ stavby Diaฤพnica D1 Viลกลovรฉ โ Dubnรก skala. Vย priestore kriลพovatky Dubnรก skala diaฤพnica D1 mimoรบrovลovo kriลพuje na mostnom objekte postupne cestu I/18 ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ ลฝilina aย rieku Vรกh. ฤalej trasa prechรกdza รบลพinou medzi riekou Vรกh aย Krpelianskym kanรกlom asi 800 m pred jeho zaรบstenรญm do Vรกhu. Juลพne od obce Lipovec aย Turฤianske Kฤพaฤany je diaฤพnica vedenรก vย inundรกcii Vรกhu vย dฤบลพke takmer 4 km, priฤom okrajom PHO II. stupลa obchรกdza zย juhozรกpadnej strany vodnรฝ zdroj Lipovec, ฤalej pokraฤuje sรบbeลพne sย elektrickรฝm vzduลกnรฝm vedenรญm 2ย รย 400ย kV Varรญn โ Suฤany aย obchรกdza dobรฝvacรญ priestor Lipovec. Vย mieste existujรบcej lรกvky pre peลกรญch zย Turฤianskych Kฤพaฤian prechรกdza mostnรฝm objektom na ฤพavรฝ breh rieky Vรกh. ฤalej sa diaฤพnica pribliลพuje ku koฤพajisku ลพelezniฤnej stanice Vrรบtky aย nรกsledne vstupuje zo zรกpadnej strany do okraja zรกstavby obce Suฤany. Tu vedie vย dotyku sย ฤพavostrannou hrรกdzou Vรกhu.
Trasa pokraฤuje sรบbeลพne so ลพelezniฤnou traลฅou Koลกice โ ลฝilina. Zรกpadne od ลพelezniฤnej zastรกvky Suฤany prechรกdza pod novobudovanรฝm mostom cez nรกsypovรฉ teleso bรฝvalej cesty I/18 aย nรกsledne pod existujรบcim mostom na ceste I/18. Zo severnej strany obchรกdza areรกl firmy Prefa Suฤany aย nadjazdom kriลพuje ลพeleznicu. Za ลพelezniฤnou traลฅou diaฤพnica vedie vo vysokom nรกsype aย mostom preklenie oblasลฅ mokradรญ pri Kantorskom potoku. Juลพne od obce Turany D1 vystupuje na severnรฉ รบpรคtie Veฤพkej Fatry, kde je vย zรกreze vย asi km 11,2 situovanรฉ obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka. Vย ฤalลกom priebehu trasa diaฤพnice klesรก smerom kย rieke Vรกh, ktorรบ kriลพuje mostnรฝm objektom. Nรกsledne sa diaฤพnica D1 postupne zatรกฤa severovรฝchodnรฝm smerom aย mostom prekonรกva existujรบcu dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ aย Krpeliansky kanรกl. Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice konฤรญ vย kriลพovatke Turany vย mieste napojenia na cestu I/18.
Celรฝ รบsek diaฤพnice D1 je navrhnutรฝ vย ลกรญrkovom usporiadanรญ kategรณrie D 26,5/120. Celkoยญvรก dฤบลพka realizovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 je 16,405 km. Vozovka diaฤพnice je polotuhรก sย krytom zย modifikovanรฉho asfaltovรฉho koberยญca mastixovรฉho sย celkovou hrรบbkou 580ย mm.
Privรกdzaฤ Martin
Vย pracovnom staniฤenรญ km 5,7 diaฤพnice D1 sa vย kriลพovatke Martin1 pripรกja na diaฤพnicu privรกdzaฤ Martin. Na konci je privรกdzaฤ pripojenรฝ medzi mestom Martin aย obcou Suฤany cez kriลพovatku Martin 2 na cestu I/18. Dฤบลพka privรกdzaฤa je 1,966 km. Privรกdzaฤ je navrhnutรฝ vย kategรณrii R 22,5/80. Po dobudovanรญ bude tvoriลฅ severojuลพnรฉ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 aย cesty I/18 vย priemyselnej zรณne na severovรฝchodnom okraji Martina. Vรฝhฤพadovo bude trasa privรกdzaฤa Martin pokraฤovaลฅ ako rรฝchlostnรก cesta R3 vรฝchodnรฝm obchvatom mesta Martin.
Mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky
Kriลพovatka Dubnรก skala
Vย stiesnenรฝch pomeroch vymedzenรฝch รบpรคtรญm Lรบฤanskej Malej Fatry zย juhozรกpadu, riekou Vรกh aย ลพelezniฤnou traลฅou ลฝilina โ Koลกice od severu je situovanรก vย tesnej blรญzkosti vรฝchodnรฉho portรกlu budรบceho tunela Viลกลovรฉ mimoรบrovลovรก kriลพovatka Dubnรก skala. Kriลพovatka navrhnutรก ako neรบplnรก ลกtvorvetvovรก kriลพovatka (sย vylรบฤenรญm vpravo odboฤujรบcich dopravnรฝch smerov na ceste I/18 vย smere na diaฤพnicu aย vฤพavo odboฤujรบcich smerov zย diaฤพnice na cestu I/18) rieลกi dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 aย cesty I/18 na zaฤiatku trasy budovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 medzi Vrรบtkami aย ลฝilinou. Jednopruhovรฉ vetvy kriลพovatky sรบ navrhnutรฉ vย ลกรญrkovom usporiadanรญ C 7,5/50 (35). Kriลพovatka je celรก umiestnenรก vย nรกsype, priฤom svahy na vetve vย smere Viลกลovรฉ aย ลฝilina sa zo strany priฤพahlej zรกstavby zabezpeฤia opornรฝmi konลกtrukciami zย drรดtokamennรฝch gabionov aย strmรฝmi svahmi vystuลพenรฝmi geosyntetickou vรฝstuลพou, vย kombinรกcii so ลพelezobetรณnovรฝm mรบrom. Diaฤพnica vedie vย priestore kriลพovatky na najvรคฤลกom mostnom objekte stavby sย celkovou dฤบลพkou 871,6 m, na ktorom prechรกdza ponad cestu I/18, ลพeleznicu aย rieku Vรกh. Sรบฤasลฅou mosta sรบ mostnรฉ rampy na pripojenรญ vetiev Poprad aย ลฝilina. Zo zรกpadnej strany na zaฤiatku ฤพavรฉho mosta sa pripรกja mostnรก rampa vetvy Viลกลovรฉ. Kriลพovatka sa vybuduje vย rรกmci predmetnej stavby kompletnรก, ฤo umoลพnรญ dopravne bezproblรฉmovรบ vรฝstavbu pripravovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 vย smere na Hriฤovskรฉ Podhradie aย vรฝstavbu tunela Viลกลovรฉ.
Kriลพovatka Martin 1
Vรฝchodne od ลพelezniฤnej stanice Vrรบtky medzi ลพeleznicou aย riekou Vรกh je umiestnenรก kriลพovatka Martin 1. Kriลพovatka navrhnutรก vย tvare trubky zabezpeฤuje รบplnรฉ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 aย privรกdzaฤa Martin. Dvojpruhovรฉ vetvy sย voฤพnou ลกรญrkou 9,0ย m sรบ navrhnutรฉ na rรฝchlosลฅ 40, respektรญve 35ย km/h. Kriลพovatka je umiestnenรก vย nรกsype. Vย priestore kriลพovatky je situovanรฝ jednopoฤพovรฝ most sย dฤบลพkou 51,7 m zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov, na ktorom privรกdzaฤ preklenie diaฤพnicu D1.
ย
Kriลพovatka Martin 2
Kriลพovatka Martin 2, situovanรก vรฝchodne od mesta Martin, je navrhnutรก ako mimoรบrovลovรก kriลพovatka vย tvare osmiฤky, ktorรก bude plniลฅ funkciu prepojenia diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa Martin sย cestou I/18, ฤรญm sprostredkuje napojenie diaฤพniฤnej dopravy na ostatnรบ cestnรบ sieลฅ. Vย budรบcnosti bude zรกroveล sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R3, vedenej vรฝchodnรฝm obchvatom mesta Martin vย smere na Turฤianske Teplice, aย zabezpeฤรญ รบplnรฉ dopravnรฉ prepojenie vลกetkรฝch smerov sย cestou I/18. Vzhฤพadom na neskorลกรญ ฤasovรฝ horizont budovania rรฝchlostnej cesty R3 sa vย sรบฤasnosti kriลพovatka buduje ako neรบplnรก kriลพovatka. Vetvy vย smere aย zo smeru od privรกdzaฤa Martin na cestu I/18 sa vybudujรบ vย plnom rozsahu. Rovnako sa vybuduje aj trojpoฤพovรฝ mostnรฝ objekt dlhรฝ 61,5ย m na privรกdzaฤi nad cestou I/18. Zรกkladnรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie jednopruhovรฝch vetiev vedenรฝch vย nรกsype je navrhnutรฉ sย voฤพnou ลกรญrkou 7,5 m, dopravnรฝ pรกs obojsmernรฝch ฤastรญ vetiev mรก voฤพnรบ ลกรญrku 9,0ย m. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ vratnรฝch vetiev je 30ย km/h, ostatnรฉ vetvy sรบ navrhnutรฉ na rรฝchlosลฅ 50 km/h.
Kriลพovatka Turany
Na konci budovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 je navrhnutรก kriลพovatka Turany. Podobne ako predchรกdzajรบca kriลพovatka je navrhnutรก vย tvare osmiฤky. Kriลพovatka Turany po dokonฤenรญ zabezpeฤรญ kompletnรฉ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 sย cestou I/18 vรฝchodne od obce Turany. Sย ohฤพadom na postup vรฝstavby diaฤพnice aย jej vรฝhฤพadovรฉ pokraฤovanie smerom na Ruลพomberok sa kriลพovatka vย rรกmci predmetnej stavby bude realizovaลฅ ako neยญรบplnรก, bez vetiev orientovanรฝch vย smere aย zo smeru od Turian. Jednopruhovรฉ vetvy sรบ navrhnutรฉ sย voฤพnou ลกรญrkou 7,5 m, obojsmernรฉ ฤasti vetiev sรบ navrhnutรฉ sย dvoma pruhmi sย voฤพnou ลกรญrkou 9,0 m. Vratnรฉ vetvy kriลพovatky sรบ navrhnutรฉ na nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 40ย km/h, ostatnรฉ vetvy na 50ย km/h. Cestnรฉ teleso kriลพovatky juลพne od cesty I/18 je umiestnenรฉ vย nรกsype, severnรก ฤasลฅ kriลพovatky je situovanรก vย zรกreze sย hฤบbkou 6 m. Vย priestore kriลพovatky prechรกdza diaฤพnica ponad cestu I/18 na trojpoฤพovom mostnom objekte zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 117 m.
Odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka
Vย km 11,200 D1 je vย sรบlade sย koncepciou rozmiestnenia aย vybavenia odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach vย SR umiestnenรฉ obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka. Odpoฤรญvadlo je situovanรฉ juลพne od obce Turany vย blรญzkosti rieky Vรกh, vย zรกreze na รบpรคtรญ Veฤพkej Fatry. Nรกvrh urbanistickรฉho rieลกenia odpoฤรญvadla vychรกdza zย vytvorenia optimรกlnej postupnosti jednotlivรฝch sluลพieb na vyฤlenenej ploche sย ohฤพadom na rozฤlenenie parkovacรญch stojรญsk rรดznych kategรณriรญ vozidiel aย sย prioritnรฝm bezpeฤnรฝm vedenรญm peลกรญch trรกs po odpoฤรญvadle.
Priestor ฤพavostrannรฉho odpoฤรญvadla sย celkovou plochou pozemku 21โฏ149 m2 je uspรดsobenรฝ na individuรกlny odpoฤinok sย prvkami drobnej architektรบry aย na konzumรกciu vlastnรฉho obฤerstvenia, doplnenรฝ prvkami relaxaฤnรฝch nรกradรญ, umoลพลujรบcich aktรญvny odpoฤinok cestujรบcich. Vybavenie odpoฤรญvadla je doplnenรฉ objektom obsluลพnรฉho zariadenia, ktorรฝ bude poskytovaลฅ informaฤnรฉ aย hygienickรฉ sluลพby, ako aj obฤerstvenie.
Pravostrannรฉ odpoฤรญvadlo sย plochou 17โฏ205โฏm2 je uspรดsobenรฉ na parkovanie osobnรฝch vozidiel aย autobusov. Pokojovo-oddychovรฝ priestor odpoฤรญvadla na strane odvrรกtenej od diaฤพnice je urฤenรฝ na individuรกlny odpoฤinok cestujรบcich aย konzumรกciu vlastnรฉho obฤerstvenia. Vย blรญzkosti vjazdu na odpoฤรญvadlo je vyฤlenenรก disponibilnรก plocha ako รบzemnรก rezerva na budรบce umiestnenie ฤerpacej stanice pohonnรฝch lรกtok.
Rozhodujรบce mostnรฉ objekty
Vย predmetnej stavbe sa nachรกdza spolu 27 mostnรฝch objektov. Zย tohto poฤtu je 16ย mostnรฝch objektov na diaฤพnici D1 aย 4 objekty na diaฤพniฤnom privรกdzaฤi Martin.
Pri nรกvrhu mostnรฝch objektov sa klรกdol dรดraz na maximรกlnu efektรญvnosลฅ zย pohฤพadu minimalizรกcie ich stavebnรฝch nรกkladov, pri dodrลพanรญ vลกetkรฝch poลพadovanรฝch parametrov na tento typ konลกtrukciรญ. Pri budovanรญ nosnรฝch konลกtrukciรญ sa pouลพili prevaลพne ลกtandardnรฉ technologickรฉ postupy vรฝstavby. Najvรคฤลกie mostnรฉ objekty, ktorรฉ prekonรกvajรบ rieku Vรกh, sรบ budovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe, vย niektorรฝch prรญpadoch vย kombinรกcii sย prefabrikovanou konลกtrukciou. Pouลพitie tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou doskou vย podobe jednopoฤพovรฝch mostov alebo viacpoฤพovรฝch spojitรฝch konลกtrukciรญ sa na stavbe vyskytuje niekoฤพkokrรกt. Vย rieลกenom รบseku sa budรบ budovaลฅ aj viacpoฤพovรฉ spojitรฉ, spriahnutรฉ oceฤพobetรณnovรฉ konลกtrukcie sย dvojicou zvarovanรฝch nosnรญkov. Vย kriลพovatke Dubnรก skala je navrhnutรก jednokomorovรก predpรคtรก spojitรก konลกtrukcia, budovanรก na podpernej skruลพi. Menลกie mosty sรบ navrhnutรฉ ako rรกmovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie otvorenรฉho, respektรญve uzavretรฉho tvaru.
Lรกvka pre peลกรญch ponad rieku Vรกh je navrhnutรก ako trojpoฤพovรก zavesenรก oceฤพovรก konลกtrukcia sย dvoma oceฤพobetรณnovรฝmi pylรณnmi vysokรฝmi 18,0 m vย tvare V. Rozpรคtie lรกvky je 37,8 + 94,5 + 37,8 m. Pri druhej lรกvke โ rampe pre peลกรญch โ sa pouลพila technolรณgia sย vyuลพitรญm nadpodporovรฝch aย medzipodporovรฝch segmentov sย nรกslednรฝm zmonolitnenรญm do spojitej konลกtrukcie. Prefabrikovanรก ฤasลฅ nosnej konลกtrukcie je navrhnutรก zย vysokopevnostnรฉยญho betรณnu C 80/95, vฤaka ฤomu sa dosiahla extrรฉmna ลกtรญhlosลฅ sย efektom nรญzkej hmotnosti, aย teda malรฉ zaลฅaลพenie spodnej stavby.
Dominantnรฝm mostnรฝm objektom na stavยญbe je hneฤ prvรฝ most, nachรกdzajรบci sa vย kriลพovatke Dubnรก skala, situovanรฝ vย nadvรคznosti na vรฝchodnรฝ portรกl tunela Viลกลovรฉ, ktorรฝ je sรบฤasลฅou predchรกdzajรบceho diaฤพniฤnรฉho รบseku. Mostnรฝ objekt prekonรกva multimodรกlny koridor tvorenรฝ cestou I/18, traลฅou ลฝSR aย korytom rieky Vรกh. Okrem tรฝchto prekรกลพok prekonรกva prรญstupovรบ cestu, ako aj kriลพovatkovรฉ vetvy navrhovanej kriลพovatky Dubnรก skala. Most je navrhnutรฝ zย troch dilataฤnรฝch celkov sย celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 865ย m (ฤพavรฝ most) aย 854ย m (pravรฝ most).
Prvรฉ dva dilataฤnรฉ celky sรบ navrhnutรฉ ako spojitรฉ jednokomorovรฉ konลกtrukcie sย obojstrannรฝmi konzolami budovanรฝmi na podpornej skruลพi. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,75ย m pri maximรกlnom rozpรคtรญ poฤพa 53,0ย m. Tieto dilataฤnรฉ celky prekonรกvajรบ cestu I/18, ako aj traลฅ ลฝSR ลฝilina โ Koลกice sย veฤพkou ลกikmosลฅou krรญลพenia 23,5ยฐ, ฤo generuje dฤบลพku krajnรฉho poฤพa mosta aลพ 49,8ย m. Sรบฤasลฅou tรฝchto dilataฤnรฝch celkov sรบ aj ฤasti vetiev kriลพovatiek Poprad, ลฝilina aย Viลกลovรฉ. Konลกtrukcie tรฝchto ฤastรญ sรบ tieลพ jednokomorovรฉ, rovnakej vรฝลกky, ktorรฉ sa pripรกjajรบ na komorovรบ konลกtrukciu mosta vย diaฤพniฤnej lรญnii. Piliere tvorรญ dvojica kruhovรฝch stojok sย priemerom 1,8ย m. Zaloลพenie pilierov je ploลกnรฉ, vย blรญzkosti trate ลฝSR na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Druhรฝ dilataฤnรฝ celok kriลพuje koryto rieky Vรกh pod uhlom 20,0ยฐ. Most je vย tejto ฤasti navrhnutรฝ ako sedempoฤพovรฝ โ pravรฝ most, respektรญve ลกesลฅpoฤพovรฝ โ ฤพavรฝ most. Prvรฉ tri polia nosnej konลกtrukcie nad korytom rieky sa budรบ budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe. Maximรกlne rozpรคtie mosta nad korytom Vรกhu je 125 m pri premennej vรฝลกke nosnej konลกtrukcie 3,0 aลพ 6,5ย m nad piliermi. Zvyลกnรก ฤasลฅ konลกtrukcie druhรฉho dilataฤnรฉho celku, ktorรก je na pravom brehu Vรกhu, bude priamopรกsovรก, budovanรก na podpornej skruลพi.
Druhรฝ veฤพkรฝ mostnรฝ objekt je vย km diaฤพnice 4,823. Ide oย pรคลฅpoฤพovรบ nosnรบ konลกtrukciu (NK), prekonรกvajรบcu koryto rieky Vรกh. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 362,0ย m. Maximรกlne rozpรคtie je 120,0 m. Vรฝลกka NK je premennรก od 2,85 m vย strede poฤพa aลพ po 6,5ย m nad piliermi. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ, na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 1โฏ200โฏmm. Polia nad korytom rieky sa budรบ budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe.
Vย km 12,985 prekonรกva diaฤพnica opรคลฅ koryto rieky Vรกh mostnรฝm objektom, ktorรฝ je zย troch polรญ sย celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 277,0 m. Maximรกlne rozpรคtie poฤพa je 105,0 m. Nosnรก konลกtrukcia je sย nรกbehmi nad piliermi, sย premennou vรฝลกkou od 2,65 po 5,0ย m.
Poslednรฝm mostom na tomto รบseku, ktorรฝ prekonรกva vody rieky Vรกh vย Krpelianskom kanรกli, je objekt vย km 15,00 diaฤพnice D1. Most mรก celkovรบ dฤบลพku 379,6 m aย tvoria ho dva dilataฤnรฉ celky. Prvรฝ dilataฤnรฝ celok prekonรกva zamokrenรฉ aย migraฤnรฉ รบzemie pre zver. Nosnรก konลกtrukcia tohto celku je zย tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov so ลกtyrmi poฤพami sย celkovou dฤบลพkou 145,15 m. Druhรฝ dilataฤnรฝ celok je trojpoฤพovรฝ, sย dฤบลพkou 235,0ย m. Maximรกlne rozpรคtie je 105,0ย m sย premennou vรฝลกkou nosnej konลกtrukcie 2,65 aลพ 5,5ย m. Budovanie druhรฉho dilataฤnรฉho celku bude technolรณgiou letmej betonรกลพe.
Prรญprava aย realizรกcia stavby vย podmienkach ลพltej knihy FIDIC
Realizรกcia stavby podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC kladie uลพ od jej zaฤatia zvรฝลกenรฉ nรกroky na zhotoviteฤพa aj projektanta. Zรกkladnรฉ parametre, technickรฉ aย kvalitatรญvne poลพiadavky, ako aj ฤasovรฝ rรกmec stavby sรบ danรฉ sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami objednรกvateฤพa stavby Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti aย prijatou ponukou zhotoviteฤพa stavby. Vย ponuke zhotoviteฤพ stavby definoval svoje strategickรฉ ciele zย hฤพadiska efektรญvnosti finanฤnรฝch aย ฤasovรฝch nรกrokov realizรกcie stavby. Tie sa premietli do zmeny rozhodujรบcich objektov stavby, kde zhotoviteฤพ uplatnil svoje skรบsenosti, technolรณgie, postupy, zdroje aย materiรกly. Uvedenรฉ zรกmery sa prejavili predovลกetkรฝm vย รบprave parametrov aย konลกtrukciรญ mostnรฝch objektov, opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov, technolรณgii budovania zemnรฝch telies aย konลกtrukciรญ, vozoviek, zariadenรญ, ako aj viacerรฝch konลกtrukciรญ aย detailov vย rรกmci ostatnรฝch objektov stavby. Vzhฤพadom na ฤasovรฝ odstup od vypracovania dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie bolo sรบฤasne do vรฝslednej projektovej dokumentรกcie potrebnรฉ zapracovaลฅ aktuรกlne platnรฉ technickรฉ normy aย predpisy vย sรบlade so sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami. Rozsah uvedenรฝch poลพiadaviek predstavoval komplex zmien, ktorรฝ sa dotkol stavebno-technickรฉho rieลกenia celej stavby aย vyลพadoval si vย sรบlade sย prijatรฝm harmonogramom projektovej prรญpravy aย realizรกcie stavby dรดslednรบ vecnรบ aย ฤasovรบ koordinรกciu aย postupnosลฅ jednotlivรฝch ฤinnostรญ prebiehajรบcich vo viacerรฝch rovinรกch.
Zย hฤพadiska projektovej dokumentรกcie bolo potrebnรฉ najprv vypracovaลฅ realizaฤnรบ dokumentรกciu na รบvodnรฉ prรกce na stavbe, spojenรฉ so zriadenรญm zariadenรญ staveniska, stavebnรฝch dvorov, prรญstupov na stavbu aย uvoฤพnenรญm staveniska od prekรกลพok na vรฝstavbu. Nรกsledne bolo nevyhnutnรฉ vypracovaลฅ projektovรบ dokumentรกciu na preloลพky aย รบpravy prรญsluลกnรฝch existujรบcich vedenรญ tak, aby sa mohli rozvinรบลฅ prรกce na hlavnรฝch objektoch. Sรบฤasne sa vypracovali koncepฤnรฉ dokumenty (formulรกre technickรฉho posรบdenia) objektov, pri ktorรฝch doลกlo kย zmene techยญnickรฉho rieลกenia vย sรบlade sย ponukou zhotoviteฤพa. Po schvรกlenรญ uvedenรฝch dokumentov stavebnรฝm dozorom aย objednรกvateฤพom aย potvrdenรญ technickรฉho rieลกenia zย ponuky sa zaฤali prรกce na dokumentรกcii na zmenu stavebnรฉho povolenia. Sรบbeลพne sย tรฝm sa vypracovรกvala realizaฤnรก dokumentรกcia stavby vย sรบlade sย platnรฝm stavebnรฝm povolenรญm na ostatnรฝch objektoch stavby. Po vydanรญ zmeny stavebnรฝch povolenรญ na objektoch sa dopracovali dokumentรกcie na realizรกciu stavby pre vลกetky zostรกvajรบce objekty stavby.
Zรกver
Vรฝstavba diaฤพnice D1 vย รบseku Dubnรก skala โ Turany sa zaฤala vย decembri minulรฉho roka. Spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, vypracovala vย sรบlade so zรกmermi stavby aย jej zhotoviteฤพa, spoloฤnosti Vรกhostav โ SK, a. s., ลฝilina, potrebnรบ projektovรบ dokumentรกciu aย zaisลฅuje vรฝkon inลพinierskej aย majetkovoprรกvnej ฤinnosti na zabezpeฤenie potrebnรฝch stavebnรฝch povolenรญ. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava.
Verรญme, ลพe vรฝsledky รบzkej spoluprรกce jednotlivรฝch subjektov podieฤพajรบcich sa na vรฝstavbe pozitรญvne ocenรญ motoristickรก verejnosลฅ po dokonฤenรญ novobudovanej stavby aย jej uvedenรญ do prevรกdzky vย zรกvere roku 2014.
TEXT: Ing. Jaroslav Guoth, Ing. Ivan Gรกbryลก
FOTO: DOPRAVOPROJEKT
Jaroslav Guoth je riaditeฤพ divรญzie Zvolen spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.
Ivan Gรกbryลก je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.