usek dialnice d1 dubna skala turany je vo vystavbe
Galรฉria(6)

รšsek diaฤพnice D1 Dubnรก skala โ€“ Turany je vo vรฝstavbe

Partneri sekcie:

Vรฝstavba strategickรฉho severnรฉho รบseku diaฤพnice D1 severne od Martina medzi Dubnou Skalou aย Turanmi sa zaฤala vย decembri minulรฉho roka. Stavba sa realizuje podฤพa metรณdy naprojektuj aย postav โ€“ podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Ukonฤenie vรฝstavby aย uvedenie do prevรกdzky รบseku dlhรฉho 16,405 km je plรกnovanรฉ vย zรกvere roka 2014.

01 dpp big image
05 dpp 2103 208 big image
04 dpp 2101 206 big image
03 dpp 2105 207 big image
usek dialnice d1 dubna skala turany je vo vystavbe 6312 big image
Diaฤพnica D1 vย รบseku Dubnรก skala โ€“ Turany je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu vย Slovenskej republike vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod, je situovanรก vย trase multimodรกlneho koridoru ฤ. Vย (vetva A) Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Poprad โ€“ Koลกice โ€“ Uลพgorod โ€“ ฤฝvov celoeurรณpskej cestnej siete, ako aj eurรณpskej cesty E 50. Zรกkladnรฝm cieฤพom vรฝstavby je presmerovaลฅ tranzitnรบ dopravu zย preลฅaลพenej, technickรฝmi parametrami aย stavebno-technickรฝm stavom zaostรกvajรบcej cesty I/18, prechรกdzajรบcej vย prieลฅahu alebo vย dotyku intravilรกnmi Vrรบtok, Martina, Suฤian aย Turian na bezpeฤnรบ, kapacitnรบ, dopravne komfortnรบ trasu diaฤพnice D1.

Vรฝstavba diaฤพnice D1 na uvedenom รบseku napฤบลˆa strategickรฉ ciele rozvoja diaฤพniฤnej aย cestnej infraลกtruktรบry vย sรบlade sย hlavnรฝmi koncepฤnรฝmi aย รบzemnoplรกnovacรญmi dokumentmi Slovenskej republiky aย vytvรกra predpoklady na nadvรคznรบ vรฝstavbu diaฤพnice D1 vย smere na Hriฤovskรฉ Podhradie zรกpadnรฝm smerom aย Ruลพomberok vรฝchodnรฝm smerom. Vย roku uvedenia do prevรกdzky sa poฤรญta sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm 18โ€ฏ00 aลพ 21โ€ฏ800 vozidiel vย profile za 24 hodรญn. Po 30 rokoch podฤพa spracovanej prognรณzy vย nadvรคznosti na dostavbu ucelenรฉho ลฅahu diaฤพnice D1 sa tรกto intenzita premรกvky viac ako zdvojnรกsobรญ. Zย uvedenรฝch skutoฤnostรญ vychรกdza strategickรก priorita diaฤพniฤnรฉho รบseku Dubnรก skala โ€“ Turany vย celoลกtรกtnych aj eurรณpskych sรบvislostiach.

Stavbu realizuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV โ€“ SK, a. s., ลฝilina, aย jej celkovรฝ rozsah je definovanรฝ 282 stavebnรฝmi objektmi aย 12 prevรกdzkovรฝmi sรบbormi. Medzi rozhodujรบce ฤasti stavby okrem diaฤพnice patrรญ diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Martin, ลกtyri mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky Dubnรก skala, Martin 1, Martin 2, Turany, obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka, 27 novรฝch trvalรฝch mostov aย 2 rekonลกtrukcie mostov, 10 opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov. Sรบฤasลฅou stavby je vรฝstavba takmer 10 km protihlukovรฝch stien aย asi 7 km ochrannรฝch stien pre vtรกky.


Prehฤพadnรก situรกcia vedenia trasy diaฤพnice D1 Dubnรก skala โ€“ Turany

Diaฤพnica D1
Zaฤiatok predmetnรฉho รบseku diaฤพnice D1 je situovanรฝ vย kriลพovatke Dubnรก skala, kde diaฤพnica nadvรคzuje za vรฝchodnรฝm portรกlom tunela Viลกลˆovรฉ na predchรกdzajรบci รบsek โ€“ stavby Diaฤพnica D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก skala. Vย priestore kriลพovatky Dubnรก skala diaฤพnica D1 mimoรบrovลˆovo kriลพuje na mostnom objekte postupne cestu I/18 ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ€“ ลฝilina aย rieku Vรกh. ฤŽalej trasa prechรกdza รบลพinou medzi riekou Vรกh aย Krpelianskym kanรกlom asi 800 m pred jeho zaรบstenรญm do Vรกhu. Juลพne od obce Lipovec aย Turฤianske Kฤพaฤany je diaฤพnica vedenรก vย inundรกcii Vรกhu vย dฤบลพke takmer 4 km, priฤom okrajom PHO II. stupลˆa obchรกdza zย juhozรกpadnej strany vodnรฝ zdroj Lipovec, ฤalej pokraฤuje sรบbeลพne sย elektrickรฝm vzduลกnรฝm vedenรญm 2ย ร—ย 400ย kV Varรญn โ€“ Suฤany aย obchรกdza dobรฝvacรญ priestor Lipovec. Vย mieste existujรบcej lรกvky pre peลกรญch zย Turฤianskych Kฤพaฤian prechรกdza mostnรฝm objektom na ฤพavรฝ breh rieky Vรกh. ฤŽalej sa diaฤพnica pribliลพuje ku koฤพajisku ลพelezniฤnej stanice Vrรบtky aย nรกsledne vstupuje zo zรกpadnej strany do okraja zรกstavby obce Suฤany. Tu vedie vย dotyku sย ฤพavostrannou hrรกdzou Vรกhu.

Trasa pokraฤuje sรบbeลพne so ลพelezniฤnou traลฅou Koลกice โ€“ ลฝilina. Zรกpadne od ลพelezniฤnej zastรกvky Suฤany prechรกdza pod novobudovanรฝm mostom cez nรกsypovรฉ teleso bรฝvalej cesty I/18 aย nรกsledne pod existujรบcim mostom na ceste I/18. Zo severnej strany obchรกdza areรกl firmy Prefa Suฤany aย nadjazdom kriลพuje ลพeleznicu. Za ลพelezniฤnou traลฅou diaฤพnica vedie vo vysokom nรกsype aย mostom preklenie oblasลฅ mokradรญ pri Kantorskom potoku. Juลพne od obce Turany D1 vystupuje na severnรฉ รบpรคtie Veฤพkej Fatry, kde je vย zรกreze vย asi km 11,2 situovanรฉ obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka. Vย ฤalลกom priebehu trasa diaฤพnice klesรก smerom kย rieke Vรกh, ktorรบ kriลพuje mostnรฝm objektom. Nรกsledne sa diaฤพnica D1 postupne zatรกฤa severovรฝchodnรฝm smerom aย mostom prekonรกva existujรบcu dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ aย Krpeliansky kanรกl. Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice konฤรญ vย kriลพovatke Turany vย mieste napojenia na cestu I/18.

Celรฝ รบsek diaฤพnice D1 je navrhnutรฝ vย ลกรญrkovom usporiadanรญ kategรณrie D 26,5/120. Celkoยญvรก dฤบลพka realizovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 je 16,405 km. Vozovka diaฤพnice je polotuhรก sย krytom zย modifikovanรฉho asfaltovรฉho koberยญca mastixovรฉho sย celkovou hrรบbkou 580ย mm.

Privรกdzaฤ Martin
Vย pracovnom staniฤenรญ km 5,7 diaฤพnice D1 sa vย kriลพovatke Martin1 pripรกja na diaฤพnicu privรกdzaฤ Martin. Na konci je privรกdzaฤ pripojenรฝ medzi mestom Martin aย obcou Suฤany cez kriลพovatku Martin 2 na cestu I/18. Dฤบลพka privรกdzaฤa je 1,966 km. Privรกdzaฤ je navrhnutรฝ vย kategรณrii R 22,5/80. Po dobudovanรญ bude tvoriลฅ severojuลพnรฉ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 aย cesty I/18 vย priemyselnej zรณne na severovรฝchodnom okraji Martina. Vรฝhฤพadovo bude trasa privรกdzaฤa Martin pokraฤovaลฅ ako rรฝchlostnรก cesta R3 vรฝchodnรฝm obchvatom mesta Martin.

Mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky
Kriลพovatka Dubnรก skala
Vย stiesnenรฝch pomeroch vymedzenรฝch รบpรคtรญm Lรบฤanskej Malej Fatry zย juhozรกpadu, riekou Vรกh aย ลพelezniฤnou traลฅou ลฝilina โ€“ Koลกice od severu je situovanรก vย tesnej blรญzkosti vรฝchodnรฉho portรกlu budรบceho tunela Viลกลˆovรฉ mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Dubnรก skala. Kriลพovatka navrhnutรก ako neรบplnรก ลกtvorvetvovรก kriลพovatka (sย vylรบฤenรญm vpravo odboฤujรบcich dopravnรฝch smerov na ceste I/18 vย smere na diaฤพnicu aย vฤพavo odboฤujรบcich smerov zย diaฤพnice na cestu I/18) rieลกi dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 aย cesty I/18 na zaฤiatku trasy budovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 medzi Vrรบtkami aย ลฝilinou. Jednopruhovรฉ vetvy kriลพovatky sรบ navrhnutรฉ vย ลกรญrkovom usporiadanรญ C 7,5/50 (35). Kriลพovatka je celรก umiestnenรก vย nรกsype, priฤom svahy na vetve vย smere Viลกลˆovรฉ aย ลฝilina sa zo strany priฤพahlej zรกstavby zabezpeฤia opornรฝmi konลกtrukciami zย drรดtokamennรฝch gabionov aย strmรฝmi svahmi vystuลพenรฝmi geosyntetickou vรฝstuลพou, vย kombinรกcii so ลพelezobetรณnovรฝm mรบrom. Diaฤพnica vedie vย priestore kriลพovatky na najvรคฤลกom mostnom objekte stavby sย celkovou dฤบลพkou 871,6 m, na ktorom prechรกdza ponad cestu I/18, ลพeleznicu aย rieku Vรกh. Sรบฤasลฅou mosta sรบ mostnรฉ rampy na pripojenรญ vetiev Poprad aย ลฝilina. Zo zรกpadnej strany na zaฤiatku ฤพavรฉho mosta sa pripรกja mostnรก rampa vetvy Viลกลˆovรฉ. Kriลพovatka sa vybuduje vย rรกmci predmetnej stavby kompletnรก, ฤo umoลพnรญ dopravne bezproblรฉmovรบ vรฝstavbu pripravovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 vย smere na Hriฤovskรฉ Podhradie aย vรฝstavbu tunela Viลกลˆovรฉ.

Kriลพovatka Martin 1
Vรฝchodne od ลพelezniฤnej stanice Vrรบtky medzi ลพeleznicou aย riekou Vรกh je umiestnenรก kriลพovatka Martin 1. Kriลพovatka navrhnutรก vย tvare trubky zabezpeฤuje รบplnรฉ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 aย privรกdzaฤa Martin. Dvojpruhovรฉ vetvy sย voฤพnou ลกรญrkou 9,0ย m sรบ navrhnutรฉ na rรฝchlosลฅ 40, respektรญve 35ย km/h. Kriลพovatka je umiestnenรก vย nรกsype. Vย priestore kriลพovatky je situovanรฝ jednopoฤพovรฝ most sย dฤบลพkou 51,7 m zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov, na ktorom privรกdzaฤ preklenie diaฤพnicu D1.


ย 
Kriลพovatka Martin 2
Kriลพovatka Martin 2, situovanรก vรฝchodne od mesta Martin, je navrhnutรก ako mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka vย tvare osmiฤky, ktorรก bude plniลฅ funkciu prepojenia diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa Martin sย cestou I/18, ฤรญm sprostredkuje napojenie diaฤพniฤnej dopravy na ostatnรบ cestnรบ sieลฅ. Vย budรบcnosti bude zรกroveลˆ sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R3, vedenej vรฝchodnรฝm obchvatom mesta Martin vย smere na Turฤianske Teplice, aย zabezpeฤรญ รบplnรฉ dopravnรฉ prepojenie vลกetkรฝch smerov sย cestou I/18. Vzhฤพadom na neskorลกรญ ฤasovรฝ horizont budovania rรฝchlostnej cesty R3 sa vย sรบฤasnosti kriลพovatka buduje ako neรบplnรก kriลพovatka. Vetvy vย smere aย zo smeru od privรกdzaฤa Martin na cestu I/18 sa vybudujรบ vย plnom rozsahu. Rovnako sa vybuduje aj trojpoฤพovรฝ mostnรฝ objekt dlhรฝ 61,5ย m na privรกdzaฤi nad cestou I/18. Zรกkladnรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie jednopruhovรฝch vetiev vedenรฝch vย nรกsype je navrhnutรฉ sย voฤพnou ลกรญrkou 7,5 m, dopravnรฝ pรกs obojsmernรฝch ฤastรญ vetiev mรก voฤพnรบ ลกรญrku 9,0ย m. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ vratnรฝch vetiev je 30ย km/h, ostatnรฉ vetvy sรบ navrhnutรฉ na rรฝchlosลฅ 50 km/h.

Kriลพovatka Turany
Na konci budovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 je navrhnutรก kriลพovatka Turany. Podobne ako predchรกdzajรบca kriลพovatka je navrhnutรก vย tvare osmiฤky. Kriลพovatka Turany po dokonฤenรญ zabezpeฤรญ kompletnรฉ dopravnรฉ prepojenie diaฤพnice D1 sย cestou I/18 vรฝchodne od obce Turany. Sย ohฤพadom na postup vรฝstavby diaฤพnice aย jej vรฝhฤพadovรฉ pokraฤovanie smerom na Ruลพomberok sa kriลพovatka vย rรกmci predmetnej stavby bude realizovaลฅ ako neยญรบplnรก, bez vetiev orientovanรฝch vย smere aย zo smeru od Turian. Jednopruhovรฉ vetvy sรบ navrhnutรฉ sย voฤพnou ลกรญrkou 7,5 m, obojsmernรฉ ฤasti vetiev sรบ navrhnutรฉ sย dvoma pruhmi sย voฤพnou ลกรญrkou 9,0 m. Vratnรฉ vetvy kriลพovatky sรบ navrhnutรฉ na nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 40ย km/h, ostatnรฉ vetvy na 50ย km/h. Cestnรฉ teleso kriลพovatky juลพne od cesty I/18 je umiestnenรฉ vย nรกsype, severnรก ฤasลฅ kriลพovatky je situovanรก vย zรกreze sย hฤบbkou 6 m. Vย priestore kriลพovatky prechรกdza diaฤพnica ponad cestu I/18 na trojpoฤพovom mostnom objekte zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 117 m.

Odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka
Vย km 11,200 D1 je vย sรบlade sย koncepciou rozmiestnenia aย vybavenia odpoฤรญvadiel na diaฤพniciach vย SR umiestnenรฉ obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Turฤianska ล tiavniฤka. Odpoฤรญvadlo je situovanรฉ juลพne od obce Turany vย blรญzkosti rieky Vรกh, vย zรกreze na รบpรคtรญ Veฤพkej Fatry. Nรกvrh urbanistickรฉho rieลกenia odpoฤรญvadla vychรกdza zย vytvorenia optimรกlnej postupnosti jednotlivรฝch sluลพieb na vyฤlenenej ploche sย ohฤพadom na rozฤlenenie parkovacรญch stojรญsk rรดznych kategรณriรญ vozidiel aย sย prioritnรฝm bezpeฤnรฝm vedenรญm peลกรญch trรกs po odpoฤรญvadle.
Priestor ฤพavostrannรฉho odpoฤรญvadla sย celkovou plochou pozemku 21โ€ฏ149 m2 je uspรดsobenรฝ na individuรกlny odpoฤinok sย prvkami drobnej architektรบry aย na konzumรกciu vlastnรฉho obฤerstvenia, doplnenรฝ prvkami relaxaฤnรฝch nรกradรญ, umoลพลˆujรบcich aktรญvny odpoฤinok cestujรบcich. Vybavenie odpoฤรญvadla je doplnenรฉ objektom obsluลพnรฉho zariadenia, ktorรฝ bude poskytovaลฅ informaฤnรฉ aย hygienickรฉ sluลพby, ako aj obฤerstvenie.

Pravostrannรฉ odpoฤรญvadlo sย plochou 17โ€ฏ205โ€ฏm2 je uspรดsobenรฉ na parkovanie osobnรฝch vozidiel aย autobusov. Pokojovo-oddychovรฝ priestor odpoฤรญvadla na strane odvrรกtenej od diaฤพnice je urฤenรฝ na individuรกlny odpoฤinok cestujรบcich aย konzumรกciu vlastnรฉho obฤerstvenia. Vย blรญzkosti vjazdu na odpoฤรญvadlo je vyฤlenenรก disponibilnรก plocha ako รบzemnรก rezerva na budรบce umiestnenie ฤerpacej stanice pohonnรฝch lรกtok.

Rozhodujรบce mostnรฉ objekty
Vย predmetnej stavbe sa nachรกdza spolu 27 mostnรฝch objektov. Zย tohto poฤtu je 16ย mostnรฝch objektov na diaฤพnici D1 aย 4 objekty na diaฤพniฤnom privรกdzaฤi Martin.

Pri nรกvrhu mostnรฝch objektov sa klรกdol dรดraz na maximรกlnu efektรญvnosลฅ zย pohฤพadu minimalizรกcie ich stavebnรฝch nรกkladov, pri dodrลพanรญ vลกetkรฝch poลพadovanรฝch parametrov na tento typ konลกtrukciรญ. Pri budovanรญ nosnรฝch konลกtrukciรญ sa pouลพili prevaลพne ลกtandardnรฉ technologickรฉ postupy vรฝstavby. Najvรคฤลกie mostnรฉ objekty, ktorรฉ prekonรกvajรบ rieku Vรกh, sรบ budovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe, vย niektorรฝch prรญpadoch vย kombinรกcii sย prefabrikovanou konลกtrukciou. Pouลพitie tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou doskou vย podobe jednopoฤพovรฝch mostov alebo viacpoฤพovรฝch spojitรฝch konลกtrukciรญ sa na stavbe vyskytuje niekoฤพkokrรกt. Vย rieลกenom รบseku sa budรบ budovaลฅ aj viacpoฤพovรฉ spojitรฉ, spriahnutรฉ oceฤพobetรณnovรฉ konลกtrukcie sย dvojicou zvarovanรฝch nosnรญkov. Vย kriลพovatke Dubnรก skala je navrhnutรก jednokomorovรก predpรคtรก spojitรก konลกtrukcia, budovanรก na podpernej skruลพi. Menลกie mosty sรบ navrhnutรฉ ako rรกmovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie otvorenรฉho, respektรญve uzavretรฉho tvaru.

Lรกvka pre peลกรญch ponad rieku Vรกh je navrhnutรก ako trojpoฤพovรก zavesenรก oceฤพovรก konลกtrukcia sย dvoma oceฤพobetรณnovรฝmi pylรณnmi vysokรฝmi 18,0 m vย tvare V. Rozpรคtie lรกvky je 37,8 + 94,5 + 37,8 m. Pri druhej lรกvke โ€“ rampe pre peลกรญch โ€“ sa pouลพila technolรณgia sย vyuลพitรญm nadpodporovรฝch aย medzipodporovรฝch segmentov sย nรกslednรฝm zmonolitnenรญm do spojitej konลกtrukcie. Prefabrikovanรก ฤasลฅ nosnej konลกtrukcie je navrhnutรก zย vysokopevnostnรฉยญho betรณnu C 80/95, vฤaka ฤomu sa dosiahla extrรฉmna ลกtรญhlosลฅ sย efektom nรญzkej hmotnosti, aย teda malรฉ zaลฅaลพenie spodnej stavby.

Dominantnรฝm mostnรฝm objektom na stavยญbe je hneฤ prvรฝ most, nachรกdzajรบci sa vย kriลพovatke Dubnรก skala, situovanรฝ vย nadvรคznosti na vรฝchodnรฝ portรกl tunela Viลกลˆovรฉ, ktorรฝ je sรบฤasลฅou predchรกdzajรบceho diaฤพniฤnรฉho รบseku. Mostnรฝ objekt prekonรกva multimodรกlny koridor tvorenรฝ cestou I/18, traลฅou ลฝSR aย korytom rieky Vรกh. Okrem tรฝchto prekรกลพok prekonรกva prรญstupovรบ cestu, ako aj kriลพovatkovรฉ vetvy navrhovanej kriลพovatky Dubnรก skala. Most je navrhnutรฝ zย troch dilataฤnรฝch celkov sย celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 865ย m (ฤพavรฝ most) aย 854ย m (pravรฝ most).

Prvรฉ dva dilataฤnรฉ celky sรบ navrhnutรฉ ako spojitรฉ jednokomorovรฉ konลกtrukcie sย obojstrannรฝmi konzolami budovanรฝmi na podpornej skruลพi. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,75ย m pri maximรกlnom rozpรคtรญ poฤพa 53,0ย m. Tieto dilataฤnรฉ celky prekonรกvajรบ cestu I/18, ako aj traลฅ ลฝSR ลฝilina โ€“ Koลกice sย veฤพkou ลกikmosลฅou krรญลพenia 23,5ยฐ, ฤo generuje dฤบลพku krajnรฉho poฤพa mosta aลพ 49,8ย m. Sรบฤasลฅou tรฝchto dilataฤnรฝch celkov sรบ aj ฤasti vetiev kriลพovatiek Poprad, ลฝilina aย Viลกลˆovรฉ. Konลกtrukcie tรฝchto ฤastรญ sรบ tieลพ jednokomorovรฉ, rovnakej vรฝลกky, ktorรฉ sa pripรกjajรบ na komorovรบ konลกtrukciu mosta vย diaฤพniฤnej lรญnii. Piliere tvorรญ dvojica kruhovรฝch stojok sย priemerom 1,8ย m. Zaloลพenie pilierov je ploลกnรฉ, vย blรญzkosti trate ลฝSR na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Druhรฝ dilataฤnรฝ celok kriลพuje koryto rieky Vรกh pod uhlom 20,0ยฐ. Most je vย tejto ฤasti navrhnutรฝ ako sedempoฤพovรฝ โ€“ pravรฝ most, respektรญve ลกesลฅpoฤพovรฝ โ€“ ฤพavรฝ most. Prvรฉ tri polia nosnej konลกtrukcie nad korytom rieky sa budรบ budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe. Maximรกlne rozpรคtie mosta nad korytom Vรกhu je 125 m pri premennej vรฝลกke nosnej konลกtrukcie 3,0 aลพ 6,5ย m nad piliermi. Zvyลกnรก ฤasลฅ konลกtrukcie druhรฉho dilataฤnรฉho celku, ktorรก je na pravom brehu Vรกhu, bude priamopรกsovรก, budovanรก na podpornej skruลพi.

Druhรฝ veฤพkรฝ mostnรฝ objekt je vย km diaฤพnice 4,823. Ide oย pรคลฅpoฤพovรบ nosnรบ konลกtrukciu (NK), prekonรกvajรบcu koryto rieky Vรกh. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 362,0ย m. Maximรกlne rozpรคtie je 120,0 m. Vรฝลกka NK je premennรก od 2,85 m vย strede poฤพa aลพ po 6,5ย m nad piliermi. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ, na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 1โ€ฏ200โ€ฏmm. Polia nad korytom rieky sa budรบ budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe.

Vย km 12,985 prekonรกva diaฤพnica opรคลฅ koryto rieky Vรกh mostnรฝm objektom, ktorรฝ je zย troch polรญ sย celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 277,0 m. Maximรกlne rozpรคtie poฤพa je 105,0 m. Nosnรก konลกtrukcia je sย nรกbehmi nad piliermi, sย premennou vรฝลกkou od 2,65 po 5,0ย m.

Poslednรฝm mostom na tomto รบseku, ktorรฝ prekonรกva vody rieky Vรกh vย Krpelianskom kanรกli, je objekt vย km 15,00 diaฤพnice D1. Most mรก celkovรบ dฤบลพku 379,6 m aย tvoria ho dva dilataฤnรฉ celky. Prvรฝ dilataฤnรฝ celok prekonรกva zamokrenรฉ aย migraฤnรฉ รบzemie pre zver. Nosnรก konลกtrukcia tohto celku je zย tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov so ลกtyrmi poฤพami sย celkovou dฤบลพkou 145,15 m. Druhรฝ dilataฤnรฝ celok je trojpoฤพovรฝ, sย dฤบลพkou 235,0ย m. Maximรกlne rozpรคtie je 105,0ย m sย premennou vรฝลกkou nosnej konลกtrukcie 2,65 aลพ 5,5ย m. Budovanie druhรฉho dilataฤnรฉho celku bude technolรณgiou letmej betonรกลพe.

Prรญprava aย realizรกcia stavby vย podmienkach ลพltej knihy FIDIC
Realizรกcia stavby podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC kladie uลพ od jej zaฤatia zvรฝลกenรฉ nรกroky na zhotoviteฤพa aj projektanta. Zรกkladnรฉ parametre, technickรฉ aย kvalitatรญvne poลพiadavky, ako aj ฤasovรฝ rรกmec stavby sรบ danรฉ sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami objednรกvateฤพa stavby Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti aย prijatou ponukou zhotoviteฤพa stavby. Vย ponuke zhotoviteฤพ stavby definoval svoje strategickรฉ ciele zย hฤพadiska efektรญvnosti finanฤnรฝch aย ฤasovรฝch nรกrokov realizรกcie stavby. Tie sa premietli do zmeny rozhodujรบcich objektov stavby, kde zhotoviteฤพ uplatnil svoje skรบsenosti, technolรณgie, postupy, zdroje aย materiรกly. Uvedenรฉ zรกmery sa prejavili predovลกetkรฝm vย รบprave parametrov aย konลกtrukciรญ mostnรฝch objektov, opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov, technolรณgii budovania zemnรฝch telies aย konลกtrukciรญ, vozoviek, zariadenรญ, ako aj viacerรฝch konลกtrukciรญ aย detailov vย rรกmci ostatnรฝch objektov stavby. Vzhฤพadom na ฤasovรฝ odstup od vypracovania dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie bolo sรบฤasne do vรฝslednej projektovej dokumentรกcie potrebnรฉ zapracovaลฅ aktuรกlne platnรฉ technickรฉ normy aย predpisy vย sรบlade so sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami. Rozsah uvedenรฝch poลพiadaviek predstavoval komplex zmien, ktorรฝ sa dotkol stavebno-technickรฉho rieลกenia celej stavby aย vyลพadoval si vย sรบlade sย prijatรฝm harmonogramom projektovej prรญpravy aย realizรกcie stavby dรดslednรบ vecnรบ aย ฤasovรบ koordinรกciu aย postupnosลฅ jednotlivรฝch ฤinnostรญ prebiehajรบcich vo viacerรฝch rovinรกch.

Zย hฤพadiska projektovej dokumentรกcie bolo potrebnรฉ najprv vypracovaลฅ realizaฤnรบ dokumentรกciu na รบvodnรฉ prรกce na stavbe, spojenรฉ so zriadenรญm zariadenรญ staveniska, stavebnรฝch dvorov, prรญstupov na stavbu aย uvoฤพnenรญm staveniska od prekรกลพok na vรฝstavbu. Nรกsledne bolo nevyhnutnรฉ vypracovaลฅ projektovรบ dokumentรกciu na preloลพky aย รบpravy prรญsluลกnรฝch existujรบcich vedenรญ tak, aby sa mohli rozvinรบลฅ prรกce na hlavnรฝch objektoch. Sรบฤasne sa vypracovali koncepฤnรฉ dokumenty (formulรกre technickรฉho posรบdenia) objektov, pri ktorรฝch doลกlo kย zmene techยญnickรฉho rieลกenia vย sรบlade sย ponukou zhotoviteฤพa. Po schvรกlenรญ uvedenรฝch dokumentov stavebnรฝm dozorom aย objednรกvateฤพom aย potvrdenรญ technickรฉho rieลกenia zย ponuky sa zaฤali prรกce na dokumentรกcii na zmenu stavebnรฉho povolenia. Sรบbeลพne sย tรฝm sa vypracovรกvala realizaฤnรก dokumentรกcia stavby vย sรบlade sย platnรฝm stavebnรฝm povolenรญm na ostatnรฝch objektoch stavby. Po vydanรญ zmeny stavebnรฝch povolenรญ na objektoch sa dopracovali dokumentรกcie na realizรกciu stavby pre vลกetky zostรกvajรบce objekty stavby.

Zรกver
Vรฝstavba diaฤพnice D1 vย รบseku Dubnรก skala โ€“ Turany sa zaฤala vย decembri minulรฉho roka. Spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, vypracovala vย sรบlade so zรกmermi stavby aย jej zhotoviteฤพa, spoloฤnosti Vรกhostav โ€“ SK, a. s., ลฝilina, potrebnรบ projektovรบ dokumentรกciu aย zaisลฅuje vรฝkon inลพinierskej aย majetkovoprรกvnej ฤinnosti na zabezpeฤenie potrebnรฝch stavebnรฝch povolenรญ. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava.

Verรญme, ลพe vรฝsledky รบzkej spoluprรกce jednotlivรฝch subjektov podieฤพajรบcich sa na vรฝstavbe pozitรญvne ocenรญ motoristickรก verejnosลฅ po dokonฤenรญ novobudovanej stavby aย jej uvedenรญ do prevรกdzky vย zรกvere roku 2014.

TEXT: Ing. Jaroslav Guoth, Ing. Ivan Gรกbryลก
FOTO: DOPRAVOPROJEKT

Jaroslav Guoth je riaditeฤพ divรญzie Zvolen spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.

Ivan Gรกbryลก je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie