V Nových Zámkoch a Humennom stavajú zázemie pre údržbu vlakov

Partneri sekcie:

Divízia 8 spoločnosti Metrostav stavia centrum technicko-hygienickej údržby vlakov v Nových Zámkoch a v Humennom, ktoré sa postarajú o čistotu vlakov národného dopravcu.

Kým v okolitých krajinách takéto zariadenia fungujú už roky, u nás stále chýbajú. Súčasné pracoviská technickej a hygienickej údržby nezodpovedajú potrebám nových vozidiel, ktoré boli ZSSK v ostatných rokoch obstarané.

Donedávna boli poskytované služby technickej a hygienickej údržby realizované na viacerých pracoviskách uzlových staníc. Navyše boli vo veľkej miere obmedzené poveternostnými podmienkami, keďže išlo o otvorený priestor alebo priestor priamo na koľajisku železničných staníc. Niektoré potrebné činnosti sa preto museli odsúvať.

Moderné priestory pre technicko-hygienickú údržbu, ktoré vybuduje spoločnosť Metrostav v Nových Zámkoch a v Humennom, zaručia včasné vykonávanie potrebných činností a zároveň zvýšia komfort práce zamestnancov železníc. „Výzvou tohto projektu je posunúť strediská technicko-hygienickej údržby vlakov do 21. storočia,“ hovorí Ing. Matúš Mačej, oblastný riaditeľ Metrostav.

53 5851689417202740090 n
Zdroj: Reming Consult a.s.

Vyššia kultúra cestovania

V Nových Zámkoch i v Humennom vznikne dopravno-priemyselný komplex, ktorý vytvorí lepšie podmienky pre čistenie exteriéru aj interiéru vlakov. Moderné strediská technicko-hygienickej údržby prispejú k predĺženiu životnosti nových, resp. modernizovaných železničných koľajových vozidiel, a tým aj k zvýšeniu kultúry cestovania.

Ponovom budú čistenie exteriéru aj interiéru vozidiel i krátkodobá technická údržba prebiehať na jednom mieste a pod jednou strechou. Hlavnými stavebnými objektmi areálu sú viacúčelová hala prevádzkového ošetrenia súprav a hala stabilného umývača.

V objekte haly sú riešené prevádzkové priestory pre požadované výkony administratívy, fekálnej koľaje, vlastnej haly s dielňou, skladovanie, stravovanie a technické vybavenie, ktoré budú zabezpečovať kompletný servis vyššieho štandardu v rámci regiónu a pokryjú výkony pre všetky požadované kapacity železničných koľajových vozidiel osobnej dopravy.

Zdroj: Reming Consult a.s.

Halový stabilný umývač je určený na malé a veľké umývanie skríň osobných železničných koľajových vozidiel pomocou chemického rozrušenia a nanesených nečistôt, mechanickým rozrušením rotačnými kefami a spláchnutím čistou vodou.

Úlohou divízie 8 spoločnosti Metrostav bude vybudovanie novej haly prevádzkového ošetrenia súprav, rekonštrukcia haly pre umiestnenie stabilného umývača, koľají pre čistenie toaliet vo vozňoch s uzavretým systémom WC, nových rozvodov inžinierskych sietí, ako aj nevyhnutných nových technológií pre danú činnosť technickej a hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel. V stredisku bude možné umývať vozidlá aj pri nižších teplotách.

„Výzvou bude skĺbiť všetky procesy výstavby do funkčného celku, ktorý bude po kolaudácii plne funkčný po stavebnej aj technologickej stránke,“ dopĺňa Matúš Mačej.

Zdroj: Reming Consult a.s.

Centrum THÚ Nové Zámky

Nové pracovisko infraštruktúry THÚ Nové Zámky bude vybudované v priestoroch súčasného rušňového depa. Spoločnosť Metrostav na projekte v Nových Zámkoch zastáva úlohu generálneho dodávateľa stavby spolu s dvoma členmi v združení.

„Naša spoločnosť je ako vedúci člen združenia a ekonomický líder poverená koordináciou projektu,“ upresňuje Ing. Martin Kokavec, oblastný riaditeľ Metrostav.

Zdroj: Reming Consult a.s.

Úlohou divízie 8 bude realizovať všetky zemné práce, výstavbu hál, prípojok, spevnených plôch i sadových úprav. Plánované stavebné práce úspešne napredujú. Pracovníci majú za sebou odstránenie drevín, demolácie drobných objektov a spevnených plôch a odstránenie pôvodných koľají v priestore budúcich THÚ.

Aktuálne na stavbe prebieha skryvka vrchnej vrstvy cca 40 cm. Pod hlavným objektom haly sa začalo už aj s hrubými terénnymi úpravami. „Mierne nás v projektovaní pribrzdilo napojenie trakčného vedenia, ktoré nie je projekčne doriešené. Budeme sa s tým musieť do budúcnosti vysporiadať a doprojektovať ho,“ vysvetľuje Martin Kokavec.

Priebeh prác ovplyvnil aj pyrotechnický prieskum, ktorý pôvodne nebol predmetom zmluvy a musel byť dodatočne vykonaný na takmer celej ploche stavby. „Momentálne žiadame investora o predĺženie termínu vzhľadom na povoľovanie dodatočného pyrotechnického prieskumu, ktorého proces sa situáciou s pandémiou COVID 19 o niečo predĺžil,“ konštatuje Martin Kokavec.

Zdroj: Reming Consult a.s.

Časový harmonogram na vybudovanie zázemia je 20 mesiacov. Predpoklad začatia užívania nového strediska THÚ v Nových Zámkoch je v priebehu roka 2023. „Najväčšou výzvou okrem splnenia termínu výstavby je aj koordinácia mnohých subdodávateľov a partnerov v združení,“ dodáva Martin Kokavec.

Centrum THÚ Humenné

Divízia 8 spoločnosti Metrostav ako generálny dodávateľ prác komplexne zastrešuje a riadi aj manažment výstavby kompletného a funkčného pracoviska THÚ v Humennom. Vykonáva všetky úlohy stanovené investorom pre technické vykonávanie prác.

Na základe plnej moci zabezpečuje agendu spojenú s komunikáciou s dotknutými orgánmi, zodpovedá za vedenie vlastnej stavebnej výroby ako aj členov združenia. Dohliada tiež nad procesmi na stavenisku s osobitným dôrazom na dodržiavanie požiadaviek technických predpisov a projektovej dokumentácie.

Zdroj: Reming Consult a.s.

Pracovníci realizačnej firmy neustále kontrolujú kvalitu stavebných materiálov používaných pri stavebných procesoch a informujú účastníkov výstavby o postupe určitých etáp alebo celého projektu.

„Na jednotlivých objektoch sa v súčasnosti realizujú búracie práce a súčasne prebieha schvaľovací proces dokumentácie pre realizáciu stavby, ktorý pripomienkujú jednotlivé sekcie a prevádzka rušňového depa v Humennom,“ hovorí Ing. Matúš Mačej, oblastný riaditeľ Metrostav a.s.

Súčasne sa pracovníci podieľajú na riešení situácie a nadväznosti projektu na celkový technický stav areálu, ktorý je dlhodobo zastaraný a vykazuje investičný dlh. „Vzhľadom na to, že sa plánuje projekt Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné, je nevyhnutné vyhodnotiť čo aktuálne treba riešiť v porovnaní so situáciou v období rokov 2013 až 2014, kedy sa tvoril koncept riešenia pre tento projekt THÚ,“ dopĺňa Matúš Mačej.

Zdroj: Reming Consult a.s.

Termín začatia užívania nového strediska THÚ v Humennom je 20 mesiacov, tzn. predpoklad je v priebehu roka 2023. Metrostav však okrem plnenia dohodnutých termínov kladie dôraz na kvalitu celkového riešenia.

„Výstavba pokračuje v zmysle dohodnutých termínov. Aktuálne nemožno povedať, či bude celkový termín realizácie posunutý alebo nie. Dôležité však je, aby dielo bolo vo finále funkčné a dlhodobo slúžilo svojmu účelu,“ uzatvára Matúš Mačej.

Zdroj: Metrostav a.s.