Verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy Bratislava aย Leopoldov โ€“ prรญprava projektu
Galรฉria(4)

Verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy Bratislava aย Leopoldov โ€“ prรญprava projektu

Partneri sekcie:

Neustรกly nรกrast podielu cestnej prepravy na prepravnom trhu vย Eurรณpe zniลพuje mobilitu aย spomaฤพuje trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj. Jednou zย alternatรญv, ako nahradiลฅ cestnรบ prepravu vo vnรบtrozemskรฝch ลกtรกtoch, je kombinovanรก doprava, teda vyuลพitie environmentรกlne akceptovateฤพnej ลพelezniฤnej aย vodnej dopravy spolu sย flexibilnou cestnou dopravou. Intermodรกlna preprava, ktorej sรบฤasลฅou je kombinovanรก doprava, sa stรกva jednรฝm zย nosnรฝch systรฉmov prepravy na zabezpeฤenie jej udrลพateฤพnรฉho rozvoja.

Jednou zo zรกkladnรฝch podmienok efektรญvnej vรฝmeny tovarov je vytvรกranie uzlov, vย ktorรฝchย  sa sรบstreฤuje aย prerozdeฤพuje tovar na jeho efektรญvnejลกiu prepravu medzi vรฝrobcami, obchodnรญkmi aย spotrebiteฤพmi. Vย sรบฤasnosti sa najviac tovaru prepravuje cestnou dopravou, ktorรก je sรญce dostatoฤne pruลพnรก, ale negatรญvne vplรฝva na ลพivotnรฉ prostredie aย zaลฅaลพuje cesty. ลฝelezniฤnรก aย vodnรก doprava sรบ, naopak, ekologickรฉ, ale nedokรกลพu pruลพne reagovaลฅ na potreby trhu โ€“ ฤi uลพ svojou cenou, alebo ฤasom prepravy.

Rieลกenรญm tohto problรฉmu je intermodรกlna preprava, ktorรก spรกja vรฝhody vลกetkรฝch systรฉmov. Ide oย spรดsob dopravy, kde sa jedna intermodรกlna prepravnรก jednotka (kontajner, vรฝmennรก nadstavba alebo sedlovรฝ nรกves) prepravuje po ceste, ลพeleznici aj po vode. Tovar sa naloลพรญ naprรญklad do kontajnera uย odosielateฤพa, po ceste sa dopravรญ do terminรกlu intermodรกlnej prepravy, kde sa preloลพรญ na ลพeleznicu alebo vodnรบ cestu. Po ลพeleznici sa kontajner dopravรญ do ฤalลกieho terminรกlu vย blรญzkosti miesta vyklรกdky, zase sa preloลพรญ zo ลพeleznice na kamiรณn aย po ceste sa dopravรญ aลพ na poslednรฉ miesto vyklรกdky, kde sa tovar vyloลพรญ zย toho istรฉho kontajneru, do ktorรฉho sme ho na zaฤiatku nakladali.

Ide teda oย ucelenรฝ dopravnรฝ systรฉm, ktorรฝ verejnosลฅ najviac poznรก zย nรกmornej prepravy kontajnerov (kamiรณn โ€“ nรกmornรก loฤ โ€“ kamiรณn), ale vย zรกpadnej ฤasti Eรš sa uลพ dlhลกie vyuลพรญva aj na kontinentรกlnu prepravu (kamiรณn โ€“ ลพeleznica, respektรญve rieฤna loฤ โ€“ kamiรณn), priฤom ako prepravnรฉ jednotky sa vรคฤลกinou nepouลพรญvajรบ kontajnery, ale vรฝmennรฉ nadstavby aย sedlovรฉ nรกvesy (ลกpeciรกlne upravenรฉ cestnรฉ nรกvesy, ktorรฉ sa dajรบ vertikรกlne prekladaลฅ).

Rozvoj intermodรกlnej prepravy sa podporuje aj na celoeurรณpskej รบrovni aย tรกto podpora je zahrnutรก naprรญklad vย materiรกli Eurรณpa 2020, Stratรฉgia na zabezpeฤenie inteligentnรฉho, udrลพateฤพnรฉho aย inkluzรญvneho rastu, ale aj vย zรกkone ฤ. 158/1997 Z. z. (Eurรณpska dohoda oย pridruลพenรญ uzatvorenรก medzi Eurรณpskymi spoloฤenstvami aย ich ฤlenskรฝmi ลกtรกtmi na jednej strane aย Slovenskou republikou na druhej strane), kde sa SR pri vstupe do รšnie zavรคzuje, ลพe dobuduje intermodรกlnu infraลกtruktรบru, aย รšnia sa zavรคzuje, ลพe podporรญ tento cieฤพ. Takisto vย nariadenรญ Eurรณpskeho parlamentu aย Rady ฤ. 913/2010 zย 22. septembra 2010 oย eurรณpskej ลพelezniฤnej sieti pre konkurencieschopnรบ nรกkladnรบ dopravu sa vย ฤl.ย 2 ods. 2 pรญsm. c hovorรญ, ลพe terminรกl je zariadenie, ktorรฉ sa nachรกdza na koridore nรกkladnej dopravy aย ktorรฉ je ลกpeciรกlne upravenรฉ na รบฤely nakladania tovaru na nรกkladnรฉ vlaky a/alebo vykladania tovaru zย nรกkladnรฝch vlakov, na รบฤely integrรกcie ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy sย cestnou, nรกmornou, rieฤnou aย leteckou dopravou aย na รบฤely zostavovania alebo zmeny zostavy nรกkladnรฝch vlakov.
–>–>
Intermodรกlne terminรกly vย SR
Vย SR sรบ vย sรบฤasnosti vย prevรกdzke terminรกly intermodรกlnej prepravy (TIP) pre vlastnรบ potrebu (vย zmysle smernice Rady ฤ. 440/92/EHS) vย Dobrej aย vย Dunajskej Strede aย kontajnerovรฉ prekladiskรก pre vlastnรบ potrebu vย Koลกiciach, ลฝiline, Bratislave รšNS, Bratislave-Prรญstave aย Slรกdkoviฤove. Kontajnerovรฉ prekladiskรก vย Bratislave รšNS, Bratislave-Prรญstave (Pรกlenisku), ลฝiline aย Koลกiciach boli vybudovanรฉ vย priebehu 70. aลพ 80. rokoch minulรฉho storoฤia ako kontajnerovรฉ prekladiskรก pre potreby hospodรกrskeho zoskupenia socialistickรฝch krajรญn (RVHP), prednostne urฤenรฉ aย vybavenรฉ technickรฝmi prostriedkami na manipulรกciu sย 20-stopovรฝmi (6 m) kontajnermi ISO 1C, priฤom sรบฤasnรฝ trend smeruje kย vyuลพรญvaniu vรคฤลกรญch, 40-stopovรฝch (12ย m) ISO 1A aย inรฝch druhov nรกkladovรฝch jednotiek. Sรบkromnรฉ prekladisko vย Dunajskej Strede slรบลพi najmรค ako koncovรฉ prekladisko aย miesto dlhodobรฉho skladovania nรกmornรฝch kontajnerov vo vnรบtrozemรญ. Hlavnรฝmi limitujรบcimi faktormi kontajnerovรฝch prekladรญsk sรบ:

  • nedostatoฤnรก dฤบลพka preklรกdkovรฝch koฤพajรญ,
  • nevyhovujรบce manipulaฤnรฉ prostriedky zย hฤพadiska ich poฤtu, รบnosnosti, rรฝchlosti manipulรกciรญ aย moลพnosti manipulovaลฅ vลกetkรฝmi intermodรกlnymi prepravnรฉรฝmi jednotkami (IPJ) โ€“ kontajnermi, vรฝmennรฝmi nadstavbami aย manipulovateฤพnรฝmi nรกvesmi,
  • nedostatoฤnรฉ รบloลพnรฉ plochy vย dosahu manipulaฤnรฝch prostriedkov, vyลพadujรบce zvรฝลกenรฝ poฤet manipulรกciรญ sย IPJ.

Zย existujรบcich terminรกlov kontajnerovรฉ prekladiskรก Bratislava รบstrednรก nรกkladnรก doprava (SKD INTRANS, a. s., ลฝilina), Bratislava, prรญstav Pรกlenisko (SpaP, a. s., Bratislava), vย Koลกiciach (SKD INTRANS, a. s., ลฝilina), vย ลฝiline (SKD INTRANS, a. s., ลฝilina) aย Slรกdkoviฤove (Lรถrincz, s. r. o.) vย rozhodujรบcej miere nespฤบลˆajรบ poลพiadavky dohody AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch). Terminรกl vย Dobrej (ZSSK Cargo, a. s., Bratislava) ich spฤบลˆa ฤiastoฤne aย terminรกl vย Dunajskej Strede (METRANS (Danubia), a. s.) sa pribliลพuje kย poลพiadavkรกm vย najvรคฤลกej miere.

Na vyuลพitie systรฉmu intermodรกlnej prepravy nie je eลกte na Slovensku vybudovanรก potrebnรก verejne prรญstupnรก infraลกtruktรบra. Cesty, ลพeleznice aย prรญstavy sรญce mรกme, ale verejnรฉ terminรกly sย potrebnรฝmi technickรฝmi parametrami, ktorรฉ by ponรบkali aj nediskriminaฤnรฝ prรญstup, zatiaฤพ nie.

Ministerstvo dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR (MDVaRR SR) preto zaradilo medzi projekty financovanรฉ zย Operaฤnรฉho programu Doprava na roky 2007 aลพ 2013 aj vybudovanie zรกkladnej siete terminรกlov intermodรกlnej prepravy (TIP), aย to vย rรกmci ยญprioritnej osi 3 โ€“ infraลกtruktรบra intermodรกlnej prepravy pre:

  • verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Bratislava,
  • verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina,
  • verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Leopoldov,
  • verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Koลกice.

ลฝeleznice Slovenskej republiky Bratislava (ลฝSR) zaฤali vย roku 2009 projektovรบ prรญpravu na verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy; pre terminรกly Bratislava aย Leopoldov zabezpeฤuje projektovรบ dokumentรกciu aย potrebnรบ inลพiniersku ฤinnosลฅ pre stupne DรšR aย DSZ spoloฤnosลฅ Prodex, spol. sย r. o., Bratislava.


Obr. 2 Celkovรฝ pohฤพad na terminรกl z Prรญstavnรฉho mosta

Verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Bratislava (TIP BA)
Hlavnรฝm cieฤพom stavby je vybudovanie technickej infraลกtruktรบry intermodรกlnej prepravy, ktorรก bude spฤบลˆaลฅ poลพiadavky dohody AGTC aย dohody AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach), aย to ako trimodรกlny terminรกl, urฤenรฝ na spรดsob preklรกdky intermodรกlnych prepravnรฝch jednotiek (IPJ) vย reลพime vodnรก doprava โ€“ ลพelezniฤnรก doprava โ€“ cestnรก doprava. Terminรกl sa navrhuje vย lokalite prรญstavu vย Bratislave pri bazรฉne Pรกlenisko. Nรกvrh terminรกlu sa pripravuje na poลพadovanรฝ limitnรฝ vรฝkon 105ย 000ย IPJ/rok.

Trimodรกlna ฤasลฅ terminรกlu sa navrhuje vย dฤบลพke minimรกlne 300 m na tri ฤlny Dunaj Eurรณpa II, aย to pri spevnenej prรญstavnej hrane bazรฉna Pรกlenisko. Bimodรกlna ฤasลฅ je pokraฤovanรญm trimodรกlnej vย dฤบลพke do 450 m tak, aby celkovรก vyuลพiteฤพnรก dฤบลพka koฤพajรญ pod ลพeriavmi bola 750 m.

Vย terminรกli sa na prรกcu sย IPJ navrhujรบ dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy aย jeden mobilnรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok (MMP). Rozpรคtie koฤพajovรฝch ลพeriavov musรญ byลฅ takรฉ, aby sa dali obslรบลพiลฅ vลกetky koฤพaje, spevnenรฉ plochy na krรกtkodobรฉ uskladnenie IPJ, cestnรฉ komunikรกcie na naklรกdku aย vyklรกdku IPJ zย aย na cestnรฉ vozidlรก. Plochy urฤenรฉ na dlhodobรฉ uskladnenie (hlavne prรกzdnych) IPJ obsluhuje MMP.

Portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy sรบ navrhnutรฉ tak, aby pohyb ich podvozku aj maฤkyย  umoลพลˆoval obsluhu poลพadovanรฝch koฤพajรญ aย plรดch. Technickรฉ parametre ลพeriavu sรบ takรฉ, aby sa zabezpeฤil ลกpiฤkovรฝ hodinovรฝ vรฝkon 40 manipulรกciรญ na ลพeriav. Mobilnรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok sa bude pouลพรญvaลฅ iba na manipulรกciu sย prรกzdnymi IPJ, jeho nosnosลฅ je 15 ton.

Stavbu TIP BAย  tvoria tieto zรกkladnรฉ celky:

  • rekonลกtrukcia existujรบcej spojovacej koฤพaje ลพst. Bratislava รบstrednรก nรกkladnรก stanica โ€“ ลพst. Bratislava-Pรกlenisko, pri zachovanรญ smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch pomerov existujรบcej trate,
  • rekonลกtrukcia existujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry prรญstavu Bratislava tak, aby bolo moลพnรฉ koฤพajovo obsluhovaลฅ navrhovanรฝ terminรกl aย ostatnรฉ existujรบce prevรกdzky prรญstavu, ลพst. Bratislava-Pรกlenisko so samostatnou vchodovo-odchodovou skupinou koฤพajรญ pre TIP,
  • vรฝstavba verejnรฉho terminรกlu intermodรกlnej prepravy, pracujรบceho vย reลพime voda โ€“ ลพeleznica โ€“ cesta, ktorรฝ sa navrhuje na zรกpadnom brehu bazรฉna Pรกlenisko vย priestore VI. polohy SPaP.

Vย sรบฤasnosti bola ukonฤenรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie aย dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru aย prebieha รบzemnรฉ konanie aย ลกtรกtna aย vnรบtrorezortnรก expertรญza. Po vydanรญ รบzemnรฉho rozhodnutia bude vypรญsanรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotovovateฤพa vย zmysle ลฝltej knihy FIDIC.


Obr. 3 Pohฤพad od bazรฉnu Pรกlenisko na portรกlovรฝ ลพeriav

Verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Leopoldov (vย k. รบ. Hlohovec) (TIP LE)
TIP LE sa navrhuje ako hlavnรฝ ลฅaลพiskovรฝ terminรกl pre SR medzinรกrodnรฉho vรฝznamu typu HUB, teda ako centrรกlny prerozdeฤพovacรญ terminรกl pre celรฉ Slovensko sย vyuลพitรญm tvorby zรกลฅaลพe nielen pre ostatnรฉ TIP vย SR (Bratislava, ลฝilina, Zvolen, Koลกice), ale aj na tvorbu zรกลฅaลพe vlakov zย aย do Maฤarska, Poฤพska, prรญpadne Rakรบska aย ฤŒeskej republiky. Terminรกl bude plniลฅ aj funkciu bimodรกlneho spรดsobu preklรกdky intermodรกlnych prepravnรฝch jednotiek (IPJ) vย reลพime ลพelezniฤnรก doprava โ€“ cestnรก doprava. Jeho hlavnou รบlohou bude prerozdeฤพovanie diaฤพkovej zรกลฅaลพe (preklรกdka IPJ), dopravenej ucelenรฝmi vlakmi zย nรกmornรฝch prรญstavov, na miestne vlaky (aj cezhraniฤnรฉ) aย opaฤne. Hlavnรก ฤinnosลฅ terminรกlu sa predpokladรก vย preklรกdke IPJ ลพeleznica โ€“ ลพeleznica sย moลพnรฝm krรกtkodobรฝm medziskladovanรญm na spevnenรฝch plochรกch.

Umiestnenie terminรกlu sa navrhuje vย lokalite obce ล ulekovo vย blรญzkosti ลพst. Leopoldov. Vย budรบcnosti sa pri nรกraste objemu intermodรกlnej prepravy aย naplnenรญ kapacity TIP LE uvaลพuje oย vybudovanรญ druhรฉho โ€“ zrkadlovรฉho terminรกlu vย 2. etape vรฝstavby terminรกlu. Vย tesnej blรญzkosti terminรกlu sa poฤรญta sย vybudovanรญm logistickรฝch centier, ฤo vลกak nie je sรบฤasลฅou projektovej prรญpravy.

Vย terminรกli sa na prรกcu sย IPJ navrhujรบ dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy aย jeden mechanickรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok (MMP). Rozpรคtie koฤพajovรฝch ลพeriavov musรญ byลฅ takรฉ, aby bolo moลพnรฉ obslรบลพiลฅ vลกetky koฤพaje, spevnenรฉ plochy na krรกtkodobรฉ uskladnenie IPJ, cestnรฉ komunikรกcie na naklรกdku aย vyklรกdku IPJ zย aย na cestnรฉ vozidlรก. Na obsluhu plรดch urฤenรฝch na dlhodobรฉ uskladnenie (hlavne prรกzdnych) IPJ je urฤenรฝ MMP.

Vlaky urฤenรฉ pre TIP sa pred odchodom aย po prรญchode spracujรบ vo vlastnej vchodovo-odchodovej skupine koฤพajรญ, umiestnenej vย priestore medzi koฤพajou trate vย smere zย Leopoldova do Trnavy aย terminรกlom TIP 1. Vchodovo-odchodovรก skupina koฤพajรญ bude sรบฤasลฅou ลพst. Leopoldov. Vย prรญpade vรฝstavby terminรกlu TIP 2 sa dobuduje vchodovo-odchodovรก skupina koฤพajรญ na potrebnรฝ poฤet koฤพajรญ pre obidva terminรกly.

Vย rรกmci terminรกlu TIP 1 sa navrhuje umiestniลฅ pod ลพeriavy pรคลฅ manipulaฤnรฝch koฤพajรญ vย dฤบลพke 750 m vย priamej aย vย priamom dosahu portรกlovรฝch ลพeriavov. Jedna zย tรฝchto koฤพajรญ sa mรดลพe vyuลพรญvaลฅ aj ako koฤพaj Ro-La.

Vย sรบฤasnosti prebieha spracovanie zmien aย doplnkov 2010 รšzemnรฉho plรกnu mesta Hlohovec, po ich schvรกlenรญ sa dopracuje dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie aย dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru, prebehne รบzemnรฉ konanie aย ลกtรกtna aย vnรบtrorezortnรก expertรญza, po vydanรญ รบzemnรฉho rozhodnutia bude vypรญsanรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotovovateฤพa vย zmysle ลฝltej knihy FIDIC.

Zรกver
Vรฝstavba aย prevรกdzkovanie siete verejne prรญstupnรฝch aย nediskriminaฤne poskytovanรฝch sluลพieb prostrednรญctvom intermodรกlnych terminรกlov je jednou zย hlavnรฝch ฤastรญ podpory rozvoja kombinovanej, najmรค kontinentรกlnej dopravy vย SR. Cieฤพom tejto dopravy je vย ฤo najvรคฤลกej miere nahradiลฅ cestnรบ nรกkladnรบ dopravu vyuลพitรญm environmentรกlne akceptovateฤพnej ลพelezniฤnej aย vodnej dopravy spolu sย flexibilnou cestnou dopravou. Na naplnenie tohto cieฤพa treba vย miestach, kde sa jednotlivรฉ druhy dopravnรฝch systรฉmov stretรกvajรบ, vybudovaลฅ plnohodnotnรฉ aย progresรญvne verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy na รบzemรญ SR.

TEXT: Jรกn Buลกovskรฝ
VIZUALIZรCIE: Pavol Gรกlik, Prodex

Jรกn Buลกovskรฝ pรดsobรญ ako hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie