Verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy Bratislava aย Leopoldov โ prรญprava projektu
Neustรกly nรกrast podielu cestnej prepravy na prepravnom trhu vย Eurรณpe zniลพuje mobilitu aย spomaฤพuje trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj. Jednou zย alternatรญv, ako nahradiลฅ cestnรบ prepravu vo vnรบtrozemskรฝch ลกtรกtoch, je kombinovanรก doprava, teda vyuลพitie environmentรกlne akceptovateฤพnej ลพelezniฤnej aย vodnej dopravy spolu sย flexibilnou cestnou dopravou. Intermodรกlna preprava, ktorej sรบฤasลฅou je kombinovanรก doprava, sa stรกva jednรฝm zย nosnรฝch systรฉmov prepravy na zabezpeฤenie jej udrลพateฤพnรฉho rozvoja.
Jednou zo zรกkladnรฝch podmienok efektรญvnej vรฝmeny tovarov je vytvรกranie uzlov, vย ktorรฝchย sa sรบstreฤuje aย prerozdeฤพuje tovar na jeho efektรญvnejลกiu prepravu medzi vรฝrobcami, obchodnรญkmi aย spotrebiteฤพmi. Vย sรบฤasnosti sa najviac tovaru prepravuje cestnou dopravou, ktorรก je sรญce dostatoฤne pruลพnรก, ale negatรญvne vplรฝva na ลพivotnรฉ prostredie aย zaลฅaลพuje cesty. ลฝelezniฤnรก aย vodnรก doprava sรบ, naopak, ekologickรฉ, ale nedokรกลพu pruลพne reagovaลฅ na potreby trhu โ ฤi uลพ svojou cenou, alebo ฤasom prepravy.Rieลกenรญm tohto problรฉmu je intermodรกlna preprava, ktorรก spรกja vรฝhody vลกetkรฝch systรฉmov. Ide oย spรดsob dopravy, kde sa jedna intermodรกlna prepravnรก jednotka (kontajner, vรฝmennรก nadstavba alebo sedlovรฝ nรกves) prepravuje po ceste, ลพeleznici aj po vode. Tovar sa naloลพรญ naprรญklad do kontajnera uย odosielateฤพa, po ceste sa dopravรญ do terminรกlu intermodรกlnej prepravy, kde sa preloลพรญ na ลพeleznicu alebo vodnรบ cestu. Po ลพeleznici sa kontajner dopravรญ do ฤalลกieho terminรกlu vย blรญzkosti miesta vyklรกdky, zase sa preloลพรญ zo ลพeleznice na kamiรณn aย po ceste sa dopravรญ aลพ na poslednรฉ miesto vyklรกdky, kde sa tovar vyloลพรญ zย toho istรฉho kontajneru, do ktorรฉho sme ho na zaฤiatku nakladali.
Ide teda oย ucelenรฝ dopravnรฝ systรฉm, ktorรฝ verejnosลฅ najviac poznรก zย nรกmornej prepravy kontajnerov (kamiรณn โ nรกmornรก loฤ โ kamiรณn), ale vย zรกpadnej ฤasti Eร sa uลพ dlhลกie vyuลพรญva aj na kontinentรกlnu prepravu (kamiรณn โ ลพeleznica, respektรญve rieฤna loฤ โ kamiรณn), priฤom ako prepravnรฉ jednotky sa vรคฤลกinou nepouลพรญvajรบ kontajnery, ale vรฝmennรฉ nadstavby aย sedlovรฉ nรกvesy (ลกpeciรกlne upravenรฉ cestnรฉ nรกvesy, ktorรฉ sa dajรบ vertikรกlne prekladaลฅ).
Rozvoj intermodรกlnej prepravy sa podporuje aj na celoeurรณpskej รบrovni aย tรกto podpora je zahrnutรก naprรญklad vย materiรกli Eurรณpa 2020, Stratรฉgia na zabezpeฤenie inteligentnรฉho, udrลพateฤพnรฉho aย inkluzรญvneho rastu, ale aj vย zรกkone ฤ. 158/1997 Z. z. (Eurรณpska dohoda oย pridruลพenรญ uzatvorenรก medzi Eurรณpskymi spoloฤenstvami aย ich ฤlenskรฝmi ลกtรกtmi na jednej strane aย Slovenskou republikou na druhej strane), kde sa SR pri vstupe do รnie zavรคzuje, ลพe dobuduje intermodรกlnu infraลกtruktรบru, aย รnia sa zavรคzuje, ลพe podporรญ tento cieฤพ. Takisto vย nariadenรญ Eurรณpskeho parlamentu aย Rady ฤ. 913/2010 zย 22. septembra 2010 oย eurรณpskej ลพelezniฤnej sieti pre konkurencieschopnรบ nรกkladnรบ dopravu sa vย ฤl.ย 2 ods. 2 pรญsm. c hovorรญ, ลพe terminรกl je zariadenie, ktorรฉ sa nachรกdza na koridore nรกkladnej dopravy aย ktorรฉ je ลกpeciรกlne upravenรฉ na รบฤely nakladania tovaru na nรกkladnรฉ vlaky a/alebo vykladania tovaru zย nรกkladnรฝch vlakov, na รบฤely integrรกcie ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy sย cestnou, nรกmornou, rieฤnou aย leteckou dopravou aย na รบฤely zostavovania alebo zmeny zostavy nรกkladnรฝch vlakov.
–>–>
Intermodรกlne terminรกly vย SR
Vย SR sรบ vย sรบฤasnosti vย prevรกdzke terminรกly intermodรกlnej prepravy (TIP) pre vlastnรบ potrebu (vย zmysle smernice Rady ฤ. 440/92/EHS) vย Dobrej aย vย Dunajskej Strede aย kontajnerovรฉ prekladiskรก pre vlastnรบ potrebu vย Koลกiciach, ลฝiline, Bratislave รNS, Bratislave-Prรญstave aย Slรกdkoviฤove. Kontajnerovรฉ prekladiskรก vย Bratislave รNS, Bratislave-Prรญstave (Pรกlenisku), ลฝiline aย Koลกiciach boli vybudovanรฉ vย priebehu 70. aลพ 80. rokoch minulรฉho storoฤia ako kontajnerovรฉ prekladiskรก pre potreby hospodรกrskeho zoskupenia socialistickรฝch krajรญn (RVHP), prednostne urฤenรฉ aย vybavenรฉ technickรฝmi prostriedkami na manipulรกciu sย 20-stopovรฝmi (6 m) kontajnermi ISO 1C, priฤom sรบฤasnรฝ trend smeruje kย vyuลพรญvaniu vรคฤลกรญch, 40-stopovรฝch (12ย m) ISO 1A aย inรฝch druhov nรกkladovรฝch jednotiek. Sรบkromnรฉ prekladisko vย Dunajskej Strede slรบลพi najmรค ako koncovรฉ prekladisko aย miesto dlhodobรฉho skladovania nรกmornรฝch kontajnerov vo vnรบtrozemรญ. Hlavnรฝmi limitujรบcimi faktormi kontajnerovรฝch prekladรญsk sรบ:
- nedostatoฤnรก dฤบลพka preklรกdkovรฝch koฤพajรญ,
- nevyhovujรบce manipulaฤnรฉ prostriedky zย hฤพadiska ich poฤtu, รบnosnosti, rรฝchlosti manipulรกciรญ aย moลพnosti manipulovaลฅ vลกetkรฝmi intermodรกlnymi prepravnรฉรฝmi jednotkami (IPJ) โ kontajnermi, vรฝmennรฝmi nadstavbami aย manipulovateฤพnรฝmi nรกvesmi,
- nedostatoฤnรฉ รบloลพnรฉ plochy vย dosahu manipulaฤnรฝch prostriedkov, vyลพadujรบce zvรฝลกenรฝ poฤet manipulรกciรญ sย IPJ.
Zย existujรบcich terminรกlov kontajnerovรฉ prekladiskรก Bratislava รบstrednรก nรกkladnรก doprava (SKD INTRANS, a. s., ลฝilina), Bratislava, prรญstav Pรกlenisko (SpaP, a. s., Bratislava), vย Koลกiciach (SKD INTRANS, a. s., ลฝilina), vย ลฝiline (SKD INTRANS, a. s., ลฝilina) aย Slรกdkoviฤove (Lรถrincz, s. r. o.) vย rozhodujรบcej miere nespฤบลajรบ poลพiadavky dohody AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch). Terminรกl vย Dobrej (ZSSK Cargo, a. s., Bratislava) ich spฤบลa ฤiastoฤne aย terminรกl vย Dunajskej Strede (METRANS (Danubia), a. s.) sa pribliลพuje kย poลพiadavkรกm vย najvรคฤลกej miere.
Na vyuลพitie systรฉmu intermodรกlnej prepravy nie je eลกte na Slovensku vybudovanรก potrebnรก verejne prรญstupnรก infraลกtruktรบra. Cesty, ลพeleznice aย prรญstavy sรญce mรกme, ale verejnรฉ terminรกly sย potrebnรฝmi technickรฝmi parametrami, ktorรฉ by ponรบkali aj nediskriminaฤnรฝ prรญstup, zatiaฤพ nie.
Ministerstvo dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR (MDVaRR SR) preto zaradilo medzi projekty financovanรฉ zย Operaฤnรฉho programu Doprava na roky 2007 aลพ 2013 aj vybudovanie zรกkladnej siete terminรกlov intermodรกlnej prepravy (TIP), aย to vย rรกmci ยญprioritnej osi 3 โ infraลกtruktรบra intermodรกlnej prepravy pre:
- verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Bratislava,
- verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy ลฝilina,
- verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Leopoldov,
- verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Koลกice.
ลฝeleznice Slovenskej republiky Bratislava (ลฝSR) zaฤali vย roku 2009 projektovรบ prรญpravu na verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy; pre terminรกly Bratislava aย Leopoldov zabezpeฤuje projektovรบ dokumentรกciu aย potrebnรบ inลพiniersku ฤinnosลฅ pre stupne DรR aย DSZ spoloฤnosลฅ Prodex, spol. sย r. o., Bratislava.
Obr. 2 Celkovรฝ pohฤพad na terminรกl z Prรญstavnรฉho mosta
Verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Bratislava (TIP BA)
Hlavnรฝm cieฤพom stavby je vybudovanie technickej infraลกtruktรบry intermodรกlnej prepravy, ktorรก bude spฤบลaลฅ poลพiadavky dohody AGTC aย dohody AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach), aย to ako trimodรกlny terminรกl, urฤenรฝ na spรดsob preklรกdky intermodรกlnych prepravnรฝch jednotiek (IPJ) vย reลพime vodnรก doprava โ ลพelezniฤnรก doprava โ cestnรก doprava. Terminรกl sa navrhuje vย lokalite prรญstavu vย Bratislave pri bazรฉne Pรกlenisko. Nรกvrh terminรกlu sa pripravuje na poลพadovanรฝ limitnรฝ vรฝkon 105ย 000ย IPJ/rok.
Trimodรกlna ฤasลฅ terminรกlu sa navrhuje vย dฤบลพke minimรกlne 300 m na tri ฤlny Dunaj Eurรณpa II, aย to pri spevnenej prรญstavnej hrane bazรฉna Pรกlenisko. Bimodรกlna ฤasลฅ je pokraฤovanรญm trimodรกlnej vย dฤบลพke do 450 m tak, aby celkovรก vyuลพiteฤพnรก dฤบลพka koฤพajรญ pod ลพeriavmi bola 750 m.
Vย terminรกli sa na prรกcu sย IPJ navrhujรบ dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy aย jeden mobilnรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok (MMP). Rozpรคtie koฤพajovรฝch ลพeriavov musรญ byลฅ takรฉ, aby sa dali obslรบลพiลฅ vลกetky koฤพaje, spevnenรฉ plochy na krรกtkodobรฉ uskladnenie IPJ, cestnรฉ komunikรกcie na naklรกdku aย vyklรกdku IPJ zย aย na cestnรฉ vozidlรก. Plochy urฤenรฉ na dlhodobรฉ uskladnenie (hlavne prรกzdnych) IPJ obsluhuje MMP.
Portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy sรบ navrhnutรฉ tak, aby pohyb ich podvozku aj maฤkyย umoลพลoval obsluhu poลพadovanรฝch koฤพajรญ aย plรดch. Technickรฉ parametre ลพeriavu sรบ takรฉ, aby sa zabezpeฤil ลกpiฤkovรฝ hodinovรฝ vรฝkon 40 manipulรกciรญ na ลพeriav. Mobilnรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok sa bude pouลพรญvaลฅ iba na manipulรกciu sย prรกzdnymi IPJ, jeho nosnosลฅ je 15 ton.
Stavbu TIP BAย tvoria tieto zรกkladnรฉ celky:
- rekonลกtrukcia existujรบcej spojovacej koฤพaje ลพst. Bratislava รบstrednรก nรกkladnรก stanica โ ลพst. Bratislava-Pรกlenisko, pri zachovanรญ smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch pomerov existujรบcej trate,
- rekonลกtrukcia existujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry prรญstavu Bratislava tak, aby bolo moลพnรฉ koฤพajovo obsluhovaลฅ navrhovanรฝ terminรกl aย ostatnรฉ existujรบce prevรกdzky prรญstavu, ลพst. Bratislava-Pรกlenisko so samostatnou vchodovo-odchodovou skupinou koฤพajรญ pre TIP,
- vรฝstavba verejnรฉho terminรกlu intermodรกlnej prepravy, pracujรบceho vย reลพime voda โ ลพeleznica โ cesta, ktorรฝ sa navrhuje na zรกpadnom brehu bazรฉna Pรกlenisko vย priestore VI. polohy SPaP.
Vย sรบฤasnosti bola ukonฤenรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie aย dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru aย prebieha รบzemnรฉ konanie aย ลกtรกtna aย vnรบtrorezortnรก expertรญza. Po vydanรญ รบzemnรฉho rozhodnutia bude vypรญsanรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotovovateฤพa vย zmysle ลฝltej knihy FIDIC.
Obr. 3 Pohฤพad od bazรฉnu Pรกlenisko na portรกlovรฝ ลพeriav
Verejnรฝ terminรกl intermodรกlnej prepravy Leopoldov (vย k. รบ. Hlohovec) (TIP LE)
TIP LE sa navrhuje ako hlavnรฝ ลฅaลพiskovรฝ terminรกl pre SR medzinรกrodnรฉho vรฝznamu typu HUB, teda ako centrรกlny prerozdeฤพovacรญ terminรกl pre celรฉ Slovensko sย vyuลพitรญm tvorby zรกลฅaลพe nielen pre ostatnรฉ TIP vย SR (Bratislava, ลฝilina, Zvolen, Koลกice), ale aj na tvorbu zรกลฅaลพe vlakov zย aย do Maฤarska, Poฤพska, prรญpadne Rakรบska aย ฤeskej republiky. Terminรกl bude plniลฅ aj funkciu bimodรกlneho spรดsobu preklรกdky intermodรกlnych prepravnรฝch jednotiek (IPJ) vย reลพime ลพelezniฤnรก doprava โ cestnรก doprava. Jeho hlavnou รบlohou bude prerozdeฤพovanie diaฤพkovej zรกลฅaลพe (preklรกdka IPJ), dopravenej ucelenรฝmi vlakmi zย nรกmornรฝch prรญstavov, na miestne vlaky (aj cezhraniฤnรฉ) aย opaฤne. Hlavnรก ฤinnosลฅ terminรกlu sa predpokladรก vย preklรกdke IPJ ลพeleznica โ ลพeleznica sย moลพnรฝm krรกtkodobรฝm medziskladovanรญm na spevnenรฝch plochรกch.
Umiestnenie terminรกlu sa navrhuje vย lokalite obce ล ulekovo vย blรญzkosti ลพst. Leopoldov. Vย budรบcnosti sa pri nรกraste objemu intermodรกlnej prepravy aย naplnenรญ kapacity TIP LE uvaลพuje oย vybudovanรญ druhรฉho โ zrkadlovรฉho terminรกlu vย 2. etape vรฝstavby terminรกlu. Vย tesnej blรญzkosti terminรกlu sa poฤรญta sย vybudovanรญm logistickรฝch centier, ฤo vลกak nie je sรบฤasลฅou projektovej prรญpravy.
Vย terminรกli sa na prรกcu sย IPJ navrhujรบ dva portรกlovรฉ koฤพajovรฉ ลพeriavy aย jeden mechanickรฝ manipulaฤnรฝ prostriedok (MMP). Rozpรคtie koฤพajovรฝch ลพeriavov musรญ byลฅ takรฉ, aby bolo moลพnรฉ obslรบลพiลฅ vลกetky koฤพaje, spevnenรฉ plochy na krรกtkodobรฉ uskladnenie IPJ, cestnรฉ komunikรกcie na naklรกdku aย vyklรกdku IPJ zย aย na cestnรฉ vozidlรก. Na obsluhu plรดch urฤenรฝch na dlhodobรฉ uskladnenie (hlavne prรกzdnych) IPJ je urฤenรฝ MMP.
Vlaky urฤenรฉ pre TIP sa pred odchodom aย po prรญchode spracujรบ vo vlastnej vchodovo-odchodovej skupine koฤพajรญ, umiestnenej vย priestore medzi koฤพajou trate vย smere zย Leopoldova do Trnavy aย terminรกlom TIP 1. Vchodovo-odchodovรก skupina koฤพajรญ bude sรบฤasลฅou ลพst. Leopoldov. Vย prรญpade vรฝstavby terminรกlu TIP 2 sa dobuduje vchodovo-odchodovรก skupina koฤพajรญ na potrebnรฝ poฤet koฤพajรญ pre obidva terminรกly.
Vย rรกmci terminรกlu TIP 1 sa navrhuje umiestniลฅ pod ลพeriavy pรคลฅ manipulaฤnรฝch koฤพajรญ vย dฤบลพke 750 m vย priamej aย vย priamom dosahu portรกlovรฝch ลพeriavov. Jedna zย tรฝchto koฤพajรญ sa mรดลพe vyuลพรญvaลฅ aj ako koฤพaj Ro-La.
Vย sรบฤasnosti prebieha spracovanie zmien aย doplnkov 2010 รzemnรฉho plรกnu mesta Hlohovec, po ich schvรกlenรญ sa dopracuje dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie aย dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru, prebehne รบzemnรฉ konanie aย ลกtรกtna aย vnรบtrorezortnรก expertรญza, po vydanรญ รบzemnรฉho rozhodnutia bude vypรญsanรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotovovateฤพa vย zmysle ลฝltej knihy FIDIC.
Zรกver
Vรฝstavba aย prevรกdzkovanie siete verejne prรญstupnรฝch aย nediskriminaฤne poskytovanรฝch sluลพieb prostrednรญctvom intermodรกlnych terminรกlov je jednou zย hlavnรฝch ฤastรญ podpory rozvoja kombinovanej, najmรค kontinentรกlnej dopravy vย SR. Cieฤพom tejto dopravy je vย ฤo najvรคฤลกej miere nahradiลฅ cestnรบ nรกkladnรบ dopravu vyuลพitรญm environmentรกlne akceptovateฤพnej ลพelezniฤnej aย vodnej dopravy spolu sย flexibilnou cestnou dopravou. Na naplnenie tohto cieฤพa treba vย miestach, kde sa jednotlivรฉ druhy dopravnรฝch systรฉmov stretรกvajรบ, vybudovaลฅ plnohodnotnรฉ aย progresรญvne verejnรฉ terminรกly intermodรกlnej prepravy na รบzemรญ SR.
TEXT: Jรกn Buลกovskรฝ
VIZUALIZรCIE: Pavol Gรกlik, Prodex
Jรกn Buลกovskรฝ pรดsobรญ ako hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.