Vybranรฉ geotechnickรฉ objekty v rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate ฤadca โ ลกtรกtna hranica SR/ฤR
Geotechnika je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou lรญniovรฝch stavieb โ ฤi uลพ ide o opornรฉ a zรกrubnรฉ mรบry, stabilizรกcie zosuvov, tunely, zlepลกovanie konลกtrukฤnรฝch vrstiev koฤพajovรฉho podloลพia, alebo ลกpeciรกlne zakladanie mostnรฝch objektov. Inak to nie je ani pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ. ฤlรกnok opisuje vybranรฉ geotechnickรฉ stavby pri modernizรกcii ลพelezniฤnej trate ฤadca โ ลกtรกtna hranica SR/ฤR z pohฤพadu projektanta.
ล tรกtna spoloฤnosลฅ ลฝeleznice Slovenskej republiky odovzdala vย auguste 2022 stavenisko vรญลฅaznรฉmu konzorciu realizaฤnรฝch firiem โ zdruลพeniu ลฝSR Kysuce.
Projekt modernizรกcie trate zย ฤadce cez Svrฤinovec aลพ po hranicu sย ฤeskom je nazvanรฝ Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa. ลฝelezniฤnรก traลฅ ลฝilina โ ฤadca je zaradenรก medzi tranzitnรฉ medzinรกrodnรฉ koridory na รบzemรญ SR ako sรบฤasลฅ PAN โโeurรณpskeho koridoru ฤ. VI. ลฝilina โ Zwardoล โ Gdynia aย รบsek ฤadca โ ลกt. hranica ฤR/SR je prepojenรญm tohto koridoru sย koridorom ฤ.โ3. Celkovรก dฤบลพka modernizovanรฉho รบseku bude 4,9 km, รบsek je sรบฤasลฅou dvoch eurรณpskych koridorov.
Realizรกciou stavby sa zmodernizuje jestvujรบca dvojkoฤพajnรก ลพelezniฤnรก traลฅ aย umoลพnรญ sa lepลกia prรญstupnosลฅ kย transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Maximรกlna rรฝchlosลฅ na danom รบseku sa zvรฝลกi zย dneลกnรฝch 80 na 120 kilometrov za hodinu.
Hlavnรฝm cieฤพom stavby je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru na dosiahnutie parametrov vย zmysle eurรณpskych dohรดd AGC (eurรณpska dohoda oย ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy). Modernizรกciou tohto รบseku sa skrรกti cestovnรฝ ฤas oย viac ako jednu minรบtu.
Aby sa dosiahli poลพadovanรฉ parametre, musia sa stabilizovaลฅ aktรญvne aj potenciรกlne zosuvy. Vย tomto ฤlรกnku struฤne predstavรญme niektorรฉ stavebnรฉ objekty, ktorรฉ tรบto ฤinnosลฅ zabezpeฤia.
Inลพinierskogeologickรฉ zhodnotenie trasy modernizรกcie
Zย geomorfologickรฉho hฤพadiska (Mazรบr โ Lukniลก, 1980) patrรญ predmetnรฉ รบzemie do Alpsko-himalรกjskej sรบstavy, podsรบstavy Karpaty, provincie Zรกpadnรฉ Karpaty, subprovincie Vonkajลกie Zรกpadnรฉ Karpaty.
Plรกnovanรก trasa prechรกdza oblasลฅou Strednรฉ Beskydy, celkom Kysuckรก vrchovina, podcelkom Krรกsลanskรก kotlina, ฤalej oblasลฅou Zรกpadnรฉ Beskydy, celkom Turzovskรก vrchovina, podcelkom Hornokysuckรฉ Podolie aย celkom Jablunkovskรฉ medzihorie aย tieลพ oblasลฅou Slovensko-moravskรฉ Karpaty, celkom Javornรญky, oddielom Vysokรฉ Javornรญky, pododdielom Rakovskรก hornatina.
Trasa ลพelezniฤnej trate je situovanรก do รบdolia rieky ฤierลanka aย do รบdolia ล ฤพahorovho potoka, resp. do svahov priฤพahlรฝch kย tรฝmto vodnรฝm tokom. Vย รบseku od zastรกvky ฤadca-mesto aลพ po koniec posudzovanรฉho รบseku na ลกtรกtnej hranici je terรฉn (patriaci Turzovskej vrchovine) modelovanรฝ miernejลกie. รdolnรก niva riek Kysuca aย ฤierลanka je rovinatรก, sย malรฝmi vรฝลกkovรฝmi rozdielmi.
Priฤพahlรฉ svahy a vrcholy majรบ mierne modelovanรฝ reliรฉf a charakter pahorkatiny. Na svahoch sa zachovali starลกie porieฤne terasy. Jestvujรบca ลพelezniฤnรก traลฅ vedie รบzemรญm nivy, resp. v รบseku od Svrฤinovca po ลกtรกtnu hranicu je osadenรก v pravobreลพnรฝch svahoch รบdolia ล ฤพahorovho potoka. Trasa s malรฝmi smerovรฝmi odchรฝlkami reลกpektuje pรดvodnรฝ koridor ลพelezniฤnej trate.
Morfologickรฝ reliรฉf รบzemia je vรฝsledkom pรดsobenia erozรญvno-denudaฤnรฝch procesov a procesov selektรญvneho zvetrรกvania (hlavne v รญlovcoch) v kombinรกcii aj s gravitaฤnรฝmi svahovรฝmi procesmi. Priemernรฝ sklon รบzemia je 14ยฐ aลพ 24ยฐ, v miestach, kde vystupujรบ odolnรฉ skalnรฉ horniny, je sklon strmลกรญ โ 30ยฐ aลพ 45ยฐ. V oblasti moลพno pozorovaลฅ tri erรณzne systรฉmy rozliฤnรฉho veku.
Stredohorskรฝ erรณzny systรฉm sa zachoval vo forme ลกirokรฝch chrbtov v nadmorskรฝch vรฝลกkach 750 โ 800 m n. m. Porieฤna roveล sa zachovala na okrajoch pohoria v nadmorskรฝch vรฝลกkach 550 โ 600 m n. m. Najmladลกia forma reliรฉfu โ doliny โ je hlboko vrezanรก do reliรฉfu porieฤnej rovne, priฤom nadmorskรก vรฝลกka dosahuje 380 โ 440 m n. m.
SO 08-33-10 ฤadca โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR, zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพ. ฤ. 1 (nลพkm 281,605 โ 282,080)
Vย mieste navrhovanรฉho objektu bude novรก traลฅ opรบลกลฅaลฅ pรดvodnรฉ ลพelezniฤnรฉ teleso aย bude sa zarezรกvaลฅ do jestvujรบceho svahu. Vย danej lokalite bol zaznamenanรฝ svahovรฝ zosuv. Na zabezpeฤenie zรกrezu sa navrhuje vybudovaลฅ zรกrubnรฝ mรบr, ktorรฝ bude tvoriลฅ kotvenรก podzemnรก ลพelezobetรณnovรก stena.
Podzemnรบ stenu dlhรบ 490,490 m tvorรญ zvislรฝ mรบr (podzemnรก ลฝB stena) po celej dฤบลพke zรกrezu. Koruna steny sleduje terรฉn vย zรกreze aย je spรกdovanรก ku koncom steny tak, aby bola moลพnosลฅ odviesลฅ povrchovรบ vodu zย koruny mรบru. Maximรกlna vรฝลกka steny nad TK je 11,6 m. Maximรกlna celkovรก vรฝลกka steny je 19,32 m, minimรกlna 5,9 m. Hrรบbka steny je konลกtantnรก โ 1,0 m.
Zรกkladnรฝ tvar steny vย pรดdoryse urฤuje smerovanie trate sย polomerom oblรบka Rโ=โ1โ070 m. Pรดdorysnรฉ vedenie steny je ฤlenitรฉ. Stena bude budovanรก zo segmentov sย dฤบลพkou 4 m, vรฝnimku tvoria segmenty vย blรญzkosti pรดdorysnรฝch lomov.
Podzemnรก stena bude kotvenรก do podloลพia pod ลกmykovรบ plochu pomocou trvalรฝch lanovรฝch kotiev, ktorรฝch poฤet po vรฝลกke sa odvรญja od vรฝลกky steny. Kotvy budรบ predopnutรฉ na silu od 370 do 1 410 kN. Hlavy kotiev budรบ zakotvenรฉ priamo do steny.
Podpovrchovรฉ odvodnenie zabezpeฤujรบ subhorizontรกlne odvodลovacie vrty sย dฤบลพkou 80,0 m, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ pri dolnej ฤasti steny.
ฤalลกรญ systรฉm subhorizontรกlnych vrtov sa nachรกdza za korunou mรบru, kde sรบ pribliลพne vo vzdialenosti 6 m umiestnenรฉ ลฝB mรบriky na vyรบstenie vrtov. Sรบฤasลฅou podpovrchovรฉho odvodnenia sรบ prepichy realizovanรฉ dodatoฤne vย uลพ zhotovenej stene. Otvory sรบ zaรบstenรฉ do zvislรฉho zbernรฉho potrubia, ktorรฉ je pripevnenรฉ na lรญcnu stranu steny.
Povrchovรฉ odvodnenie svahu zabezpeฤuje systรฉm rigolov. Rigol je umiestnenรฝ priamo pri korune svahu za rรญmsou. Vo vzdialenosti pribliลพne 20 m sa nachรกdza ฤalลกรญ rigol, ktorรฝ vedie po celej dฤบลพke mรบru.
SO 08-33-12 ฤadca โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR, zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพ. ฤ. 1 (nลพkm 282,225 โ 282,400)
Zรกrubnรฝ mรบr je potrebnรฉ vybudovaลฅ na zabezpeฤenie zรกrezu, ktorรฝ vznikol vyrovnanรญm smerovรฉho oblรบka pre potreby zvรฝลกenej traลฅovej rรฝchlosti. Vย danej lokalite boli zaznamenanรฉ svahovรฉ zosuvy, preto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ stabilitu svahu.
Stavebnรฝ objekt tvorรญ kotvenรฝ aย klincovanรฝ zรกrubnรฝ mรบr, vฤaka ktorรฉmu sa dosiahne znaฤnรฉ znรญลพenie vรฝkopov aย trvalรฝch zรกberov na jestvujรบcom terรฉne zย dรดvodu budovania modernizovanej ลพelezniฤnej trate.
Predmetnรฝ objekt je dlhรฝ pribliลพne 273 m a pozostรกva z jednoetรกลพovรฉho klincovanรฉho a kotvenรฉho zรกrubnรฉho mรบru. Vรฝลกka mรบru je premenlivรก, od 2,30 do 3,60 m od upravenรฉho terรฉnu.ย Na zabezpeฤenie stability zรกrezu je pouลพitรก metรณda klincovania zemรญn.
Podstata metรณdy spoฤรญva v postupne opakovanom odkope, vo vytvorenรญ hustej siete ลฅahovรฝch prvkov v zemine (klincov) a vo vytvorenรญ krycej vrstvy zo striekanรฉho betรณnu, vystuลพenej sieลฅovinou. V tomto prรญpade sa pouลพijรบ klince s priemerom 32 mm a dฤบลพkou 3,0 m pod uhlom 10ยฐ od horizontu.
Stabilitu mรบru budรบ zabezpeฤovaลฅ aj trvalรฉ lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 15 ร 10 m, ktorรฝch hlavy budรบ uchytenรฉ do ลพelezobetรณnovรฝch kotviacich prahov. Kotvy sรบ predopnutรฉ na silu od 200 do 300 kN.
Obkladovรบ konลกtrukciu tvoria vystuลพenรฉ prefabrikovanรฉ bloky sย gabionovou pohฤพadovou รบpravou. Gabionovรฉ koลกe sรบ ukladanรฉ vย sklone lรญcnej plochy 5 : 1. Ostatnรก ฤasลฅ priestoru za rubovรฝm prvkom vย korune mรบru sa vyplnรญ vhodnรฝm nesรบdrลพnรฝm zrnitรฝm materiรกlom.
Povrchovรฉ vody sa budรบ odvรกdzaลฅ vย korune mรบru cez odvodลovacรญ prefabrikovanรฝ ลพฤพab. Striekanรฝ betรณn bude okamลพite po zatvrdnutรญ perforovanรฝ aย vody budรบ nรกsledne vyvedenรฉ cez drenรกลพne rรบrky aย gabionovรฝ obklad. Zย dรดvodu znรญลพenia tlaku vody na zรกrubnรฝ mรบr aย zvรฝลกenia stability svahu bude nutnรฉ vย jeho spodnej ฤasti zrealizovaลฅ horizontรกlne odvodลovacie vrty sย dฤบลพkou 120โm. Tieto vrty budรบ odvรกdzaลฅ vody zo ลกirลกieho okolia, aย tรฝm aj zvyลกovaลฅ stabilitu okolitรฉho prostredia.
SO 08-33-14 ฤadca โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR, zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพ. ฤ. 1 (nลพkm 283,040 โ 283,435)
Stavba zรกrubnรฉho mรบru je potrebnรก na zabezpeฤenie zรกrezu, ktorรฝ vznikol zvรคฤลกenรญm polomeru smerovรฉho oblรบka pre potreby zvรฝลกenej traลฅovej rรฝchlosti. Vย danej lokalite boli zaznamenanรฉ svahovรฉ zosuvy, preto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ stabilitu svahu.
Stavebnรฝ objekt, podobne ako SOโ08-33-12, tvorรญ kotvenรฝ aย klincovanรฝ zรกrubnรฝ mรบr, vฤaka ktorรฉmu sa dosiahne znaฤnรฉ znรญลพenie vรฝkopov aย trvalรฝch zรกberov na jestvujรบcom terรฉne. Predmetnรฝ objekt je dlhรฝ pribliลพne 496โm aย pozostรกva zย trojetรกลพovรฉho klincovanรฉho aย kotvenรฉho zรกrubnรฉho mรบru. Vรฝลกka mรบru je premenlivรก, do 12,7 m od upravenรฉho terรฉnu.
Technickรฉ rieลกenie tohto objektu je veฤพmi podobnรฉ ako pri SO 08-33-12, preto sa mu vย tomto ฤlรกnku nebudeme podrobnejลกie venovaลฅ.
SO 08-33-20 ฤadca โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR, stabilizรกcia zosuvu vย nลพkm 282,840 โ 282,940
V rรกmci modernizovania ลพelezniฤnรฉho koridoru je nevyhnutnรฉ zvรฝลกiลฅ stabilitu aktรญvneho zosuvu, ktorรฝ sa nachรกdza v รบseku nลพkm 282,770 โ 282,870. Rozmery aktรญvneho zosuvu sรบ pribliลพne 220 ร 70 m.
Kย aktivรกcii svahovรฉho pohybu doลกlo po niekoฤพkodลovรฝch extrรฉmnych zrรกลพkach vย jรบli 1997, nรกsledne boli znefunkฤnenรฉ odvodลovacie rigoly popri ลพeleznici aย ฤelo zosuvu bolo vo vรฝลกke 0,5 m vytlaฤenรฉ aลพ na koฤพajnice, priฤom teleso ลพelezniฤnรฉho nรกsypu bolo mierne poลกkodenรฉ.
Z morfolรณgie svahu nad dneลกnou odluฤnou oblasลฅou vyplรฝva, ลพe ide o starรฉ zosuvnรฉ รบzemie, kde sa v minulosti svahovรฉ pohyby uลพ viackrรกt opakovali. Vย spodnej ฤasti zosuvu sa ihneฤ po vzniku zosuvu robili prvรฉ opatrenia vo forme odvodnenia aย vyฤistenia upchatรฉho zbernรฉho rigolu.
ลฝeleznice SR realizovali pri ลพelezniฤnom telese vรฝkop pod bรกzu aktรญvnej ลกmykovej plochy sย hฤบbkou 8 ร 10 m aย so ลกรญrkou 5โรโ8 m, vybudovali novรฉ odvodลovacie systรฉmy aย nahradili vyลฅaลพenรฉ รญlovitรฉ zeminy triedenรฝm kamenivom. Na odvodnenie svahu realizovali zย dvoch stanovรญsk pod ลพelezniฤnรฝm nรกsypom odvodลovacie vrty.
Zรกroveล bol vytvorenรฝ stabilizaฤnรฝ prรญsyp. Popod ลพelezniฤnรบ traลฅ bol zย drenรกลพnych rebier prevedenรฝ priepust zย betรณnovรฝch skruลพรญ. Uvedenรฝmi opatreniami sa podarilo zvรฝลกiลฅ stupeล stability vย aktรญvnej ฤasti svahovej deformรกcie na hodnotu 1,189.
Uvedenรฉ realizovanรฉ sanaฤnรฉ prรกce vลกak nemoลพno povaลพovaลฅ za dostatoฤnรฉ, pretoลพe boli realizovanรฉ pribliลพne len vย 2/3 ลกรญrky postihnutรฉho รบzemia. Vย zรกpadnej ฤasti svahovej deformรกcie nenastal takรฝ vรฝraznรฝ transport zosรบvajรบceho sa materiรกlu ako vย ostatnej ฤasti zosuvu, vรฝraznรฉ trhliny vzniknutรฉ po sanรกcii vลกak svedฤia oย aktivite รบzemia.
Navyลกe, v tejto ฤasti nie sรบ vykonanรฉ takmer ลพiadne sanaฤnรฉ opatrenia. Pri rekognoskรกcii terรฉnu v roku 2011 sa zistilo vymokanie vody v pรคte stabilizaฤnรฉho prรญsypu. Sanรกcia zosuvnรฉho รบzemia bude pozostรกvaลฅ z viacerรฝch opatrenรญ. Keฤลพe zosuvnรฉ รบzemie je najviac ovplyvลovanรฉ infiltrรกciou zrรกลพkovรฝch vรดd, je potrebnรฉ odvodniลฅ ho povrchovo aj hฤบbkovo a ฤo najviac urรฝchliลฅ odtok vody z tohto รบzemia.
Povrchovรฉ odvodnenie รบzemia bude tvoriลฅ systรฉm siedmich drenรกลพnych kamennรฝch rebier, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ prieฤne na smer zosuvu a budรบ zvรกdzaลฅ povrchovรบ vodu do kontrolnรฝch ลกรกcht, prepojenรฝch zbernรฝm kanalizaฤnรฝm potrubรญm. Vรฝplล kamennรฝch rebier musรญ tvoriลฅ kamenivo z vyvretรฝch hornรญn frakcie 16 ร 64 mm, 64 ร 128 mm a na vrchu rebra ukladanรฉ kamene sย veฤพkosลฅou 200 ร 500 mm.
Kanalizaฤnรฉ potrubie bude zaรบstenรฉ do novobudovanรฉho priepustu. Hฤบbkovรฉ odvodnenie รบzemia zabezpeฤia subhorizontรกlne odvodลovacie vrty, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ z piatich hniezd.
Jedno z nich bude pod traลฅou s 3 vrtmi, 4 hniezda budรบ nad traลฅou, priฤom z kaลพdรฉho bude viesลฅ jeden vrt. Voda z odvodลovacรญch vrtov bude cez vรฝtokovรฉ mรบriky zvedenรก do odvodลovacรญch rigolov, ktorรฉ budรบ nad traลฅou zaรบstenรฉ do drenรกลพnych kamennรฝch rebier.
Pod traลฅou bude rigol zaรบstenรฝ do recipientu pri pรคte priลฅaลพovacieho prรญsypu.
Na zvรฝลกenie stability svahu sa vybudujรบ aย zvรคฤลกia priลฅaลพovacie prรญsypy. Novรฝ prรญsyp sa vybuduje nad traลฅou, kde bude priลฅaลพovaลฅ aktรญvnu ลกmykovรบ plochu aย zlepลกovaลฅ jej stabilitu.
Existujรบci prรญsyp pod traลฅou, ktorรฝ zlepลกuje stabilitu bazรกlnej ลกmykovej plochy, sa rozลกรญri. Pรคta spodnรฉho nรกsypu bude chrรกnenรก proti podomieฤพaniu vodou vย potoku pri vysokรฝch stavoch voฤพne loลพenรฝm lomovรฝm kameลom.
SO 08-33-21 ฤadca โ ลกtรกtna hranica ฤR/SR, stabilizรกcia zosuvu trate vย nลพkm 283,950 โ 284,330
V rรกmci modernizovania ลพelezniฤnรฉho koridoru je nevyhnutnรฉ zvรฝลกiลฅ stabilitu potenciรกlneho zosuvu a vysokรฉho nรกsypu telesa trate.Z hฤพadiska stability mรดลพemeย toto รบzemie rozdeliลฅ na dve ฤasti.
Prvรก ฤasลฅ sa nachรกdza vย mieste medzi podjazdom pribliลพne vย km 284,003 aย pokraฤuje zhruba po km 284,110. Vysokรฝ nรกsyp vย tomto mieste mรก stabilitnรฝ problรฉm na druhej koฤพaji aย okrem toho je tam problรฉm so sรฝtenรญm pรคty nรกsypu povrchovou aย podzemnou vodou, lebo priฤพahlรฉ รบzemie je zamokrenรฉ.
V tomto รบseku uลพ boli urobenรฉ aj provizรณrne opatrenia, ktorรฉ sรบ vลกak รบplne nedostatoฤnรฉ. Druhรก ฤasลฅ sa nachรกdza pribliลพne od km 281,180 po koniec รบseku, kde je teleso trate vybudovanรฉ na zosuvnom รบzemรญ. Vย tejto oblasti neboli zatiaฤพ vykonanรฉ ลพiadne stabilizaฤnรฉ opatrenia.
Sanรกcia nestability vysokรฉho nรกsypu pod koฤพajou ฤ. 2 sa bude realizovaลฅ vรฝmenou zemรญn, ktorรฉ tvoria tรบto ฤasลฅ nรกsypu. Do telesa sa poฤas realizรกcie na ochranu stability koฤพaje ฤ. 1 osadia dva rady ลกtetovnรญc, ktorรฉ budรบ vย รบrovni ลพelezniฤnรฉho spodku prepojenรฉ oceฤพovรฝmi tiahlami.
Po vybudovanรญ paลพenia sa nรกsyp pod koฤพajou ฤ. 2 odstrรกni pribliลพne do hฤบbky 4 m od povrchu nรกsypu aย na obnaลพenom telese sa vytvorรญ zazubenie. Nรกsyp sa spรคtne dobuduje do pรดvodnรฉho tvaru zo ลกtrkodrviny frakcie 4 ร 125 mm sย plynulou krivkou zrnitosti.
Pรคtou nรกsypu bude prechรกdzaลฅ drenรกลพne rebro, ktorรฉ bude zaรบstenรฉ do recipientu prevรกdzanรฉho cez podjazd. Zlepลกenie stability druhej ฤasti รบzemia je navrhnutรฉ pomocou hฤบbkovรฉho a povrchovรฉho odvodnenia.
Povrchovรฉ odvodnenie รบzemia bude tvoriลฅ systรฉm drenรกลพnych kamennรฝch rebier, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ prieฤne na os trate aย spojenรฉ pozdฤบลพnym kamennรฝm rebrom. Pozdฤบลพne kamennรฉ rebro bude zaรบstenรฉ do existujรบceho rigolu zย betรณnovรฝch tvรกrnic.
Kontrolnรฉ ลกachty budรบ vybudovanรฉ vo vzdialenostiach pribliลพne 50 m vย smere staniฤenia. Hฤบbkovรฉ odvodnenie รบzemia sa bude realizovaลฅ pomocou subhorizontรกlnych odvodลovacรญch vrtov, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ zย dvoch hniezd pod traลฅou.
Zรกver
Kaลพdรฝ z objektov opรญsanรฝch v ฤlรกnku mรก za รบlohu chrรกniลฅ ลพelezniฤnรฉ teleso a zvรฝลกiลฅ stabilitu nielen samotnรฉho ลพelezniฤnรฉho nรกsypu, ale aj ลกirลกieho okolia. V rรกmci vรฝstavby predpisuje projekt dodatoฤnรฝ IG prieskum na spresnenie modelu geologickรฉho prostredia.
Sรบฤasลฅou uvedenรฝch stabilizรกciรญ je aj projekt komplexnรฉho geotechnickรฉho monitoringu. Na zรกklade vรฝsledkov z meranรญ sa technickรฉ rieลกenie mรดลพe operatรญvne optimalizovaลฅ. Vย ฤase pรญsania ฤlรกnku sa uลพ zaฤali prรญpravnรฉ prรกce na niektorรฝch objektoch, stรกle sme vลกak len na zaฤiatku aย zhotoviteฤพa ฤakรก znaฤnรก ฤasลฅ prรกc.
TEXT: Ing. Radoslav Kubuลก,pรดsobรญ v spoloฤnosti REMING ยญCONSULT, a. s
FOTO A OBRรZKY: REMING CONSULT, a. s
Literatรบra:
- Orientaฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum, Zรกvereฤnรก sprรกva, CAD-ECO, a. s., 2011.
- Podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum, Zรกvereฤnรก sprรกva, CAD-ECO, a. s., 2012.
- Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa, projektovรก dokumentรกcia, stupeล DSP, DRS, REMING CONSULT, a. s.