ฤŒadca, vlak

Vybranรฉ geotechnickรฉ objekty v rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR

Partneri sekcie:

Geotechnika je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou lรญniovรฝch stavieb โ€“ ฤi uลพ ide o opornรฉ a zรกrubnรฉ mรบry, stabilizรกcie zosuvov, tunely, zlepลกovanie konลกtrukฤnรฝch vrstiev koฤพajovรฉho podloลพia, alebo ลกpeciรกlne zakladanie mostnรฝch objektov. Inak to nie je ani pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ. ฤŒlรกnok opisuje vybranรฉ geotechnickรฉ stavby pri modernizรกcii ลพelezniฤnej trate ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR z pohฤพadu projektanta.

ล tรกtna spoloฤnosลฅ ลฝeleznice Slovenskej republiky odovzdala vย auguste 2022 stavenisko vรญลฅaznรฉmu konzorciu realizaฤnรฝch firiem โ€“ zdruลพeniu ลฝSR Kysuce.

Projekt modernizรกcie trate zย ฤŒadce cez Svrฤinovec aลพ po hranicu sย ฤŒeskom je nazvanรฝ Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa. ลฝelezniฤnรก traลฅ ลฝilina โ€“ ฤŒadca je zaradenรก medzi tranzitnรฉ medzinรกrodnรฉ koridory na รบzemรญ SR ako sรบฤasลฅ PAN โ€“โ€†eurรณpskeho koridoru ฤ. VI. ลฝilina โ€“ Zwardoลˆ โ€“ Gdynia aย รบsek ฤŒadca โ€“ ลกt. hranica ฤŒR/SR je prepojenรญm tohto koridoru sย koridorom ฤ.โ€†3. Celkovรก dฤบลพka modernizovanรฉho รบseku bude 4,9 km, รบsek je sรบฤasลฅou dvoch eurรณpskych koridorov.

Realizรกciou stavby sa zmodernizuje jestvujรบca dvojkoฤพajnรก ลพelezniฤnรก traลฅ aย umoลพnรญ sa lepลกia prรญstupnosลฅ kย transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Maximรกlna rรฝchlosลฅ na danom รบseku sa zvรฝลกi zย dneลกnรฝch 80 na 120 kilometrov za hodinu.

Hlavnรฝm cieฤพom stavby je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru na dosiahnutie parametrov vย zmysle eurรณpskych dohรดd AGC (eurรณpska dohoda oย ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy). Modernizรกciou tohto รบseku sa skrรกti cestovnรฝ ฤas oย viac ako jednu minรบtu.

Aby sa dosiahli poลพadovanรฉ parametre, musia sa stabilizovaลฅ aktรญvne aj potenciรกlne zosuvy. Vย tomto ฤlรกnku struฤne predstavรญme niektorรฉ stavebnรฉ objekty, ktorรฉ tรบto ฤinnosลฅ zabezpeฤia.

Inลพinierskogeologickรฉ zhodnotenie trasy modernizรกcie

Zย geomorfologickรฉho hฤพadiska (Mazรบr โ€“ Lukniลก, 1980) patrรญ predmetnรฉ รบzemie do Alpsko-himalรกjskej sรบstavy, podsรบstavy Karpaty, provincie Zรกpadnรฉ Karpaty, subprovincie Vonkajลกie Zรกpadnรฉ Karpaty.

Plรกnovanรก trasa prechรกdza oblasลฅou Strednรฉ Beskydy, celkom Kysuckรก vrchovina, podcelkom Krรกsลˆanskรก kotlina, ฤalej oblasลฅou Zรกpadnรฉ Beskydy, celkom Turzovskรก vrchovina, podcelkom Hornokysuckรฉ Podolie aย celkom Jablunkovskรฉ medzihorie aย tieลพ oblasลฅou Slovensko-moravskรฉ Karpaty, celkom Javornรญky, oddielom Vysokรฉ Javornรญky, pododdielom Rakovskรก hornatina.

Prieฤny rez podzemnou stenou
Prieฤny rez podzemnou stenou | Zdroj: REMING CONSULT, a. s.

Trasa ลพelezniฤnej trate je situovanรก do รบdolia rieky ฤŒierลˆanka aย do รบdolia ล ฤพahorovho potoka, resp. do svahov priฤพahlรฝch kย tรฝmto vodnรฝm tokom. Vย รบseku od zastรกvky ฤŒadca-mesto aลพ po koniec posudzovanรฉho รบseku na ลกtรกtnej hranici je terรฉn (patriaci Turzovskej vrchovine) modelovanรฝ miernejลกie. รšdolnรก niva riek Kysuca aย ฤŒierลˆanka je rovinatรก, sย malรฝmi vรฝลกkovรฝmi rozdielmi.

Priฤพahlรฉ svahy a vrcholy majรบ mierne modelovanรฝ reliรฉf a charakter pahorkatiny. Na svahoch sa zachovali starลกie porieฤne terasy. Jestvujรบca ลพelezniฤnรก traลฅ vedie รบzemรญm nivy, resp. v รบseku od Svrฤinovca po ลกtรกtnu hranicu je osadenรก v pravobreลพnรฝch svahoch รบdolia ล ฤพahorovho potoka. Trasa s malรฝmi smerovรฝmi odchรฝlkami reลกpektuje pรดvodnรฝ koridor ลพelezniฤnej trate.

Morfologickรฝ reliรฉf รบzemia je vรฝsledkom pรดsobenia erozรญvno-denudaฤnรฝch procesov a procesov selektรญvneho zvetrรกvania (hlavne v รญlovcoch) v kombinรกcii aj s gravitaฤnรฝmi svahovรฝmi procesmi. Priemernรฝ sklon รบzemia je 14ยฐ aลพ 24ยฐ, v miestach, kde vystupujรบ odolnรฉ skalnรฉ horniny, je sklon strmลกรญ โ€“ 30ยฐ aลพ 45ยฐ. V oblasti moลพno pozorovaลฅ tri erรณzne systรฉmy rozliฤnรฉho veku.

Stredohorskรฝ erรณzny systรฉm sa zachoval vo forme ลกirokรฝch chrbtov v nadmorskรฝch vรฝลกkach 750 โ€“ 800 m n. m. Porieฤna roveลˆ sa zachovala na okrajoch pohoria v nadmorskรฝch vรฝลกkach 550 โ€“ 600 m n. m. Najmladลกia forma reliรฉfu โ€“ doliny โ€“ je hlboko vrezanรก do reliรฉfu porieฤnej rovne, priฤom nadmorskรก vรฝลกka dosahuje 380 โ€“ 440 m n. m.

SO 08-33-10 ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR, zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพ. ฤ. 1 (nลพkm 281,605 โ€“ 282,080)

Vย mieste navrhovanรฉho objektu bude novรก traลฅ opรบลกลฅaลฅ pรดvodnรฉ ลพelezniฤnรฉ teleso aย bude sa zarezรกvaลฅ do jestvujรบceho svahu. Vย danej lokalite bol zaznamenanรฝ svahovรฝ zosuv. Na zabezpeฤenie zรกrezu sa navrhuje vybudovaลฅ zรกrubnรฝ mรบr, ktorรฝ bude tvoriลฅ kotvenรก podzemnรก ลพelezobetรณnovรก stena.

Podzemnรบ stenu dlhรบ 490,490 m tvorรญ zvislรฝ mรบr (podzemnรก ลฝB stena) po celej dฤบลพke zรกrezu. Koruna steny sleduje terรฉn vย zรกreze aย je spรกdovanรก ku koncom steny tak, aby bola moลพnosลฅ odviesลฅ povrchovรบ vodu zย koruny mรบru. Maximรกlna vรฝลกka steny nad TK je 11,6 m. Maximรกlna celkovรก vรฝลกka steny je 19,32 m, minimรกlna 5,9 m. Hrรบbka steny je konลกtantnรก โ€“ 1,0 m.

Prieฤny rez zรกrubnรฝm mรบrom SO 08-33-14
Prieฤny rez zรกrubnรฝm mรบrom SO 08-33-14 | Zdroj: REMING CONSULT, a. s.

Zรกkladnรฝ tvar steny vย pรดdoryse urฤuje smerovanie trate sย polomerom oblรบka Rโ€†=โ€†1โ€†070 m. Pรดdorysnรฉ vedenie steny je ฤlenitรฉ. Stena bude budovanรก zo segmentov sย dฤบลพkou 4 m, vรฝnimku tvoria segmenty vย blรญzkosti pรดdorysnรฝch lomov.

Podzemnรก stena bude kotvenรก do podloลพia pod ลกmykovรบ plochu pomocou trvalรฝch lanovรฝch kotiev, ktorรฝch poฤet po vรฝลกke sa odvรญja od vรฝลกky steny. Kotvy budรบ predopnutรฉ na silu od 370 do 1 410 kN. Hlavy kotiev budรบ zakotvenรฉ priamo do steny.
Podpovrchovรฉ odvodnenie zabezpeฤujรบ subhorizontรกlne odvodลˆovacie vrty sย dฤบลพkou 80,0 m, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ pri dolnej ฤasti steny.

ฤŽalลกรญ systรฉm subhorizontรกlnych vrtov sa nachรกdza za korunou mรบru, kde sรบ pribliลพne vo vzdialenosti 6 m umiestnenรฉ ลฝB mรบriky na vyรบstenie vrtov. Sรบฤasลฅou podpovrchovรฉho odvodnenia sรบ prepichy realizovanรฉ dodatoฤne vย uลพ zhotovenej stene. Otvory sรบ zaรบstenรฉ do zvislรฉho zbernรฉho potrubia, ktorรฉ je pripevnenรฉ na lรญcnu stranu steny.

Povrchovรฉ odvodnenie svahu zabezpeฤuje systรฉm rigolov. Rigol je umiestnenรฝ priamo pri korune svahu za rรญmsou. Vo vzdialenosti pribliลพne 20 m sa nachรกdza ฤalลกรญ rigol, ktorรฝ vedie po celej dฤบลพke mรบru.

SO 08-33-12 ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR, zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพ. ฤ. 1 (nลพkm 282,225 โ€“ 282,400)

Zรกrubnรฝ mรบr je potrebnรฉ vybudovaลฅ na zabezpeฤenie zรกrezu, ktorรฝ vznikol vyrovnanรญm smerovรฉho oblรบka pre potreby zvรฝลกenej traลฅovej rรฝchlosti. Vย danej lokalite boli zaznamenanรฉ svahovรฉ zosuvy, preto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ stabilitu svahu.

Stavebnรฝ objekt tvorรญ kotvenรฝ aย klincovanรฝ zรกrubnรฝ mรบr, vฤaka ktorรฉmu sa dosiahne znaฤnรฉ znรญลพenie vรฝkopov aย trvalรฝch zรกberov na jestvujรบcom terรฉne zย dรดvodu budovania modernizovanej ลพelezniฤnej trate.

Predmetnรฝ objekt je dlhรฝ pribliลพne 273 m a pozostรกva z jednoetรกลพovรฉho klincovanรฉho a kotvenรฉho zรกrubnรฉho mรบru. Vรฝลกka mรบru je premenlivรก, od 2,30 do 3,60 m od upravenรฉho terรฉnu.ย  Na zabezpeฤenie stability zรกrezu je pouลพitรก metรณda klincovania zemรญn.

Podstata metรณdy spoฤรญva v postupne opakovanom odkope, vo vytvorenรญ hustej siete ลฅahovรฝch prvkov v zemine (klincov) a vo vytvorenรญ krycej vrstvy zo striekanรฉho betรณnu, vystuลพenej sieลฅovinou. V tomto prรญpade sa pouลพijรบ klince s priemerom 32 mm a dฤบลพkou 3,0 m pod uhlom 10ยฐ od horizontu.

Stabilitu mรบru budรบ zabezpeฤovaลฅ aj trvalรฉ lanovรฉ kotvy s dฤบลพkou 15 ร— 10 m, ktorรฝch hlavy budรบ uchytenรฉ do ลพelezobetรณnovรฝch kotviacich prahov. Kotvy sรบ predopnutรฉ na silu od 200 do 300 kN.

Obkladovรบ konลกtrukciu tvoria vystuลพenรฉ prefabrikovanรฉ bloky sย gabionovou pohฤพadovou รบpravou. Gabionovรฉ koลกe sรบ ukladanรฉ vย sklone lรญcnej plochy 5 : 1. Ostatnรก ฤasลฅ priestoru za rubovรฝm prvkom vย korune mรบru sa vyplnรญ vhodnรฝm nesรบdrลพnรฝm zrnitรฝm materiรกlom.

Povrchovรฉ vody sa budรบ odvรกdzaลฅ vย korune mรบru cez odvodลˆovacรญ prefabrikovanรฝ ลพฤพab. Striekanรฝ betรณn bude okamลพite po zatvrdnutรญ perforovanรฝ aย vody budรบ nรกsledne vyvedenรฉ cez drenรกลพne rรบrky aย gabionovรฝ obklad. Zย dรดvodu znรญลพenia tlaku vody na zรกrubnรฝ mรบr aย zvรฝลกenia stability svahu bude nutnรฉ vย jeho spodnej ฤasti zrealizovaลฅ horizontรกlne odvodลˆovacie vrty sย dฤบลพkou 120โ€†m. Tieto vrty budรบ odvรกdzaลฅ vody zo ลกirลกieho okolia, aย tรฝm aj zvyลกovaลฅ stabilitu okolitรฉho prostredia.

SO 08-33-14 ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR, zรกrubnรฝ mรบr pri koฤพ. ฤ. 1 (nลพkm 283,040 โ€“ 283,435)

Stavba zรกrubnรฉho mรบru je potrebnรก na zabezpeฤenie zรกrezu, ktorรฝ vznikol zvรคฤลกenรญm polomeru smerovรฉho oblรบka pre potreby zvรฝลกenej traลฅovej rรฝchlosti. Vย danej lokalite boli zaznamenanรฉ svahovรฉ zosuvy, preto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ stabilitu svahu.

Stavebnรฝ objekt, podobne ako SOโ€†08-33-12, tvorรญ kotvenรฝ aย klincovanรฝ zรกrubnรฝ mรบr, vฤaka ktorรฉmu sa dosiahne znaฤnรฉ znรญลพenie vรฝkopov aย trvalรฝch zรกberov na jestvujรบcom terรฉne. Predmetnรฝ objekt je dlhรฝ pribliลพne 496โ€†m aย pozostรกva zย trojetรกลพovรฉho klincovanรฉho aย kotvenรฉho zรกrubnรฉho mรบru. Vรฝลกka mรบru je premenlivรก, do 12,7 m od upravenรฉho terรฉnu.

Technickรฉ rieลกenie tohto objektu je veฤพmi podobnรฉ ako pri SO 08-33-12, preto sa mu vย tomto ฤlรกnku nebudeme podrobnejลกie venovaลฅ.

SO 08-33-20 ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR, stabilizรกcia zosuvu vย nลพkm 282,840 โ€“ 282,940

V rรกmci modernizovania ลพelezniฤnรฉho koridoru je nevyhnutnรฉ zvรฝลกiลฅ stabilitu aktรญvneho zosuvu, ktorรฝ sa nachรกdza v รบseku nลพkm 282,770 โ€“ 282,870. Rozmery aktรญvneho zosuvu sรบ pribliลพne 220 ร— 70 m.

Kย aktivรกcii svahovรฉho pohybu doลกlo po niekoฤพkodลˆovรฝch extrรฉmnych zrรกลพkach vย jรบli 1997, nรกsledne boli znefunkฤnenรฉ odvodลˆovacie rigoly popri ลพeleznici aย ฤelo zosuvu bolo vo vรฝลกke 0,5 m vytlaฤenรฉ aลพ na koฤพajnice, priฤom teleso ลพelezniฤnรฉho nรกsypu bolo mierne poลกkodenรฉ.

Z morfolรณgie svahu nad dneลกnou odluฤnou oblasลฅou vyplรฝva, ลพe ide o starรฉ zosuvnรฉ รบzemie, kde sa v minulosti svahovรฉ pohyby uลพ viackrรกt opakovali. Vย spodnej ฤasti zosuvu sa ihneฤ po vzniku zosuvu robili prvรฉ opatrenia vo forme odvodnenia aย vyฤistenia upchatรฉho zbernรฉho rigolu.

ลฝeleznice SR realizovali pri ลพelezniฤnom telese vรฝkop pod bรกzu aktรญvnej ลกmykovej plochy sย  hฤบbkou 8 ร— 10 m aย so ลกรญrkou 5โ€†ร—โ€†8 m, vybudovali novรฉ odvodลˆovacie systรฉmy aย nahradili vyลฅaลพenรฉ รญlovitรฉ zeminy triedenรฝm kamenivom. Na odvodnenie svahu realizovali zย dvoch stanovรญsk pod ลพelezniฤnรฝm nรกsypom odvodลˆovacie vrty.

Zรกroveลˆ bol vytvorenรฝ stabilizaฤnรฝ prรญsyp. Popod ลพelezniฤnรบ traลฅ bol zย drenรกลพnych rebier prevedenรฝ priepust zย betรณnovรฝch skruลพรญ. Uvedenรฝmi opatreniami sa podarilo zvรฝลกiลฅ stupeลˆ stability vย aktรญvnej ฤasti svahovej deformรกcie na hodnotu 1,189.

Pohฤพad na zosun v nลพkm 282,800 โ€“ 282,950 jasne ohraniฤenรฝ starรฝm lesom. V sรบฤasnosti je รบzemie stabilizovanรฉprรญsypom a odvodลˆovacรญmi vrtmi.
Pohฤพad na zosun v nลพkm 282,800 โ€“ 282,950 jasne ohraniฤenรฝ starรฝm lesom. V sรบฤasnosti je รบzemie stabilizovanรฉ prรญsypom a odvodลˆovacรญmi vrtmi. | Zdroj: REMING CONSULT, a. s.

Uvedenรฉ realizovanรฉ sanaฤnรฉ prรกce vลกak nemoลพno povaลพovaลฅ za dostatoฤnรฉ, pretoลพe boli realizovanรฉ pribliลพne len vย 2/3 ลกรญrky postihnutรฉho รบzemia. Vย zรกpadnej ฤasti svahovej deformรกcie nenastal takรฝ vรฝraznรฝ transport zosรบvajรบceho sa materiรกlu ako vย ostatnej ฤasti zosuvu, vรฝraznรฉ trhliny vzniknutรฉ po sanรกcii vลกak svedฤia oย aktivite รบzemia.

Navyลกe, v tejto ฤasti nie sรบ vykonanรฉ takmer ลพiadne sanaฤnรฉ opatrenia. Pri rekognoskรกcii terรฉnu v roku 2011 sa zistilo vymokanie vody v pรคte stabilizaฤnรฉho prรญsypu. Sanรกcia zosuvnรฉho รบzemia bude pozostรกvaลฅ z viacerรฝch opatrenรญ. Keฤลพe zosuvnรฉ รบzemie je najviac ovplyvลˆovanรฉ infiltrรกciou zrรกลพkovรฝch vรดd, je potrebnรฉ odvodniลฅ ho povrchovo aj hฤบbkovo a ฤo najviac urรฝchliลฅ odtok vody z tohto รบzemia.

Povrchovรฉ odvodnenie รบzemia bude tvoriลฅ systรฉm siedmich drenรกลพnych kamennรฝch rebier, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ prieฤne na smer zosuvu a budรบ zvรกdzaลฅ povrchovรบ vodu do kontrolnรฝch ลกรกcht, prepojenรฝch zbernรฝm kanalizaฤnรฝm potrubรญm. Vรฝplลˆ kamennรฝch rebier musรญ tvoriลฅ kamenivo z vyvretรฝch hornรญn frakcie 16 ร— 64 mm, 64 ร— 128 mm a na vrchu rebra ukladanรฉ kamene sย veฤพkosลฅou 200 ร— 500 mm.

Kanalizaฤnรฉ potrubie bude zaรบstenรฉ do novobudovanรฉho priepustu. Hฤบbkovรฉ odvodnenie รบzemia zabezpeฤia subhorizontรกlne odvodลˆovacie vrty, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ z piatich hniezd.

Jedno z nich bude pod traลฅou s 3 vrtmi, 4 hniezda budรบ nad traลฅou, priฤom z kaลพdรฉho bude viesลฅ jeden vrt. Voda z odvodลˆovacรญch vrtov bude cez vรฝtokovรฉ mรบriky zvedenรก do odvodลˆovacรญch rigolov, ktorรฉ budรบ nad traลฅou zaรบstenรฉ do drenรกลพnych kamennรฝch rebier.

Pod traลฅou bude rigol zaรบstenรฝ do recipientu pri pรคte priลฅaลพovacieho prรญsypu.
Na zvรฝลกenie stability svahu sa vybudujรบ aย zvรคฤลกia priลฅaลพovacie prรญsypy. Novรฝ prรญsyp sa vybuduje nad traลฅou, kde bude priลฅaลพovaลฅ aktรญvnu ลกmykovรบ plochu aย zlepลกovaลฅ jej stabilitu.

Existujรบci prรญsyp pod traลฅou, ktorรฝ zlepลกuje stabilitu bazรกlnej ลกmykovej plochy, sa rozลกรญri. Pรคta spodnรฉho nรกsypu bude chrรกnenรก proti podomieฤพaniu vodou vย potoku pri vysokรฝch stavoch voฤพne loลพenรฝm lomovรฝm kameลˆom.

Prieฤny rez odvodลˆovacรญm rebrom
Prieฤny rez odvodลˆovacรญm rebrom | Zdroj: REMING CONSULT, a. s.

SO 08-33-21 ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR, stabilizรกcia zosuvu trate vย nลพkm 283,950 โ€“ 284,330

V rรกmci modernizovania ลพelezniฤnรฉho koridoru je nevyhnutnรฉ zvรฝลกiลฅ stabilitu potenciรกlneho zosuvu a vysokรฉho nรกsypu telesa trate.Z hฤพadiska stability mรดลพemeย  toto รบzemie rozdeliลฅ na dve ฤasti.

Prvรก ฤasลฅ sa nachรกdza vย mieste medzi podjazdom pribliลพne vย km 284,003 aย pokraฤuje zhruba po km 284,110. Vysokรฝ nรกsyp vย tomto mieste mรก stabilitnรฝ problรฉm na druhej koฤพaji aย okrem toho je tam problรฉm so sรฝtenรญm pรคty nรกsypu povrchovou aย podzemnou vodou, lebo priฤพahlรฉ รบzemie je zamokrenรฉ.

V tomto รบseku uลพ boli urobenรฉ aj provizรณrne opatrenia, ktorรฉ sรบ vลกak รบplne nedostatoฤnรฉ. Druhรก ฤasลฅ sa nachรกdza pribliลพne od km 281,180 po koniec รบseku, kde je teleso trate vybudovanรฉ na zosuvnom รบzemรญ. Vย tejto oblasti neboli zatiaฤพ vykonanรฉ ลพiadne stabilizaฤnรฉ opatrenia.

Sanรกcia nestability vysokรฉho nรกsypu pod koฤพajou ฤ. 2 sa bude realizovaลฅ vรฝmenou zemรญn, ktorรฉ tvoria tรบto ฤasลฅ nรกsypu. Do telesa sa poฤas realizรกcie na ochranu stability koฤพaje ฤ. 1 osadia dva rady ลกtetovnรญc, ktorรฉ budรบ vย รบrovni ลพelezniฤnรฉho spodku prepojenรฉ oceฤพovรฝmi tiahlami.

Po vybudovanรญ paลพenia sa nรกsyp pod koฤพajou ฤ. 2 odstrรกni pribliลพne do hฤบbky 4 m od povrchu nรกsypu aย na obnaลพenom telese sa vytvorรญ zazubenie. Nรกsyp sa spรคtne dobuduje do pรดvodnรฉho tvaru zo ลกtrkodrviny frakcie 4 ร— 125 mm sย plynulou krivkou zrnitosti.

Pรคtou nรกsypu bude prechรกdzaลฅ drenรกลพne rebro, ktorรฉ bude zaรบstenรฉ do recipientu prevรกdzanรฉho cez podjazd. Zlepลกenie stability druhej ฤasti รบzemia je navrhnutรฉ pomocou hฤบbkovรฉho a povrchovรฉho odvodnenia.

Povrchovรฉ odvodnenie รบzemia bude tvoriลฅ systรฉm drenรกลพnych kamennรฝch rebier, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ prieฤne na os trate aย spojenรฉ pozdฤบลพnym kamennรฝm rebrom. Pozdฤบลพne kamennรฉ rebro bude zaรบstenรฉ do existujรบceho rigolu zย betรณnovรฝch tvรกrnic.

Kontrolnรฉ ลกachty budรบ vybudovanรฉ vo vzdialenostiach pribliลพne 50 m vย smere staniฤenia. Hฤบbkovรฉ odvodnenie รบzemia sa bude realizovaลฅ pomocou subhorizontรกlnych odvodลˆovacรญch vrtov, ktorรฉ budรบ vyhotovenรฉ zย dvoch hniezd pod traลฅou.

Zรกver

Kaลพdรฝ z objektov opรญsanรฝch v ฤlรกnku mรก za รบlohu chrรกniลฅ ลพelezniฤnรฉ teleso a zvรฝลกiลฅ stabilitu nielen samotnรฉho ลพelezniฤnรฉho nรกsypu, ale aj ลกirลกieho okolia. V rรกmci vรฝstavby predpisuje projekt dodatoฤnรฝ IG prieskum na spresnenie modelu geologickรฉho prostredia.

Sรบฤasลฅou uvedenรฝch stabilizรกciรญ je aj projekt komplexnรฉho geotechnickรฉho monitoringu. Na zรกklade vรฝsledkov z meranรญ sa technickรฉ rieลกenie mรดลพe operatรญvne optimalizovaลฅ. Vย ฤase pรญsania ฤlรกnku sa uลพ zaฤali prรญpravnรฉ prรกce na niektorรฝch objektoch, stรกle sme vลกak len na zaฤiatku aย zhotoviteฤพa ฤakรก znaฤnรก ฤasลฅ prรกc.

TEXT: Ing. Radoslav Kubuลก,pรดsobรญ v spoloฤnosti REMING ยญCONSULT, a. s
FOTO A OBRรZKY: REMING CONSULT, a. s

Literatรบra:

  1. Orientaฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum, Zรกvereฤnรก sprรกva, CAD-ECO, a. s., 2011.
  2. Podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum, Zรกvereฤnรก sprรกva, CAD-ECO, a. s., 2012.
  3. Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa, projektovรก dokumentรกcia, stupeลˆ DSP, DRS, REMING CONSULT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 4/2022

Najฤรญtanejลกie