Na ilustracnej fotografii je Cesta I/79 Dvorianky

Vรฝpoฤtovรฝ program na hodnotenie premennรฝch parametrov dlhodobo sledovanรฝch รบsekov

ฤŒlรกnok sa zaoberรก opisom a moลพnosลฅami softvรฉrovรฉho rieลกenia na hodnotenie premennรฝch parametrov dlhodobo sledovanรฝch รบsekov (DSU). Toto rieลกenie bolo vytvorenรฉ v rรกmci rozborovej รบlohy Slovenskej sprรกvy ciest ako nadvรคzujรบce rieลกenie rozborovej รบlohy z roku 2014 Metodika vรฝberu kritรฉriรญ sledovania a vyhodnotenia dlhodobo sledovanรฝch รบsekov. Priblรญลพime architektรบru, rozsah a moลพnosti pouลพitia programu.

Vรฝpoฤtovรฝ program vznikol pre ฤalลกรญ kvalitatรญvny posun rieลกenia problematiky hospodรกrenia sย vozovkami vย oblasti vรฝvoja aย vรฝskumu. Dlhodobo sledovanรฉ รบseky sรบ veฤพmi cennรฝm nรกstrojom na sledovanie zmien premennรฝch parametrov funkฤnej spรดsobilosti vozovky aย na overenie existujรบcich degradaฤnรฝch funkciรญ, najmรค pre potreby optimalizรกcie hospodรกrenia sย vozovkami.

Je veฤพmi dรดleลพitรฉ, ลพe sprรกvca ciest mรก zรกujem o pozorovanie vozoviek v podrobnejลกom meradle na sledovanรฝch รบsekoch. Kaลพdรฝ dlhodobo sledovanรฝ รบsek by mal byลฅ pritom vybratรฝ s vopred definovanรฝm cieฤพom. V projekte dlhodobo sledovanรฝch รบsekov sa zรญskavajรบ รบdaje v ฤo najpodrobnejลกom meradle ako podklady na detailnรฉ analรฝzy premennรฝch parametrov konลกtrukcie vozovky alebo konkrรฉtnych vrstiev.

Vรฝchodiskovรฝm zdrojom informรกciรญ je prvotnรฉ zachytenie existujรบceho stavu (niekde nazรฝvanรฉ aj ako nultรฉ meranie) vลกetkรฝch sledovanรฝch parametrov pri podrobnom poznanรญ materiรกlovรฉho aย konลกtrukฤnรฉho zloลพenia sledovanej vozovky. Podmienkou hodnotenia je poznanie zmeny okrajovรฝch podmienok sledovanรฉho รบseku vย ฤase. Zย tohto dรดvodu je veฤพmi dรดleลพitรฝ presnรฝ aย identifikovateฤพnรฝ zรกznam tรฝchto รบdajov.

Opis programu

Vรฝpoฤtovรฝ program je zaloลพenรฝ na programovacom jazyku pre Microsoft Office VBA (Visual Basic for Aplications). Program ponรบka otvorenรฝ katalรณgovรฝ systรฉm sย moลพnosลฅou vkladania aย hodnotenia novรฝch รบdajov zย meranรญ, ich spracovania aย analรฝzy.

Pre vybranรฉ parametre umoลพลˆuje aj ich ลกtatistickรฉ spracovanie sย degradaฤnรฝmi funkciami podฤพa vรฝsledkov reรกlnych hodnรดt. Systรฉm umoลพลˆuje takisto dopฤบลˆanie novรฝch DSU podฤพa aktuรกlnosti vรฝstavby na cestnej sieti.

Obr. 1 รšvodnรก obrazovka programu so zรกkladnรฝmi informรกciami o DSU
Obr. 1 รšvodnรก obrazovka programu so zรกkladnรฝmi informรกciami o DSU | Zdroj: OBRรZKY: autori

ล tatistickรฉ spracovanie premennรฝch parametrov

Premennรฉ parametre vozovky sรบ dopravno-prevรกdzkovรฉ parametre, ktorรฉ sa menia poฤas jej pouลพรญvania najmรค vplyvom dopravnรฉho zaลฅaลพenia a klimatickรฝch รบฤinkov โ€“ napr. รบnosnosลฅ vozovky, nerovnosลฅ povrchu, stav povrchu, drsnosลฅ, dopravnรฉ parametre atฤ.

Zber tรฝchto รบdajov vykonรกva Odbor cestnej databanky, oddelenie Diagnostiky vozoviek (oddelenie DV) Slovenskej sprรกvy ciest. Kritรฉriรก klasifikรกcie vozoviek z hฤพadiska prevรกdzkovej spรดsobilosti sรบ stanovenรฉ podฤพa TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami.

Obr. 2 Prรญklad bloku s รบdajmi o konลกtrukcii DSU
Obr. 2 Prรญklad bloku s รบdajmi o konลกtrukcii DSU | Zdroj: Archรญv autorov

Sledovanรฉ a hodnotenรฉ premennรฉ parametre vozoviek

Program sa skladรก zย deviatich navzรกjom prepojenรฝch blokov.

1. blok โ€“ katalรณgovรฝ list cesty (VSD): Ide oย zรกkladnรฝ blok programu, ktorรฝ obsahuje hlavnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje, prรญpadne fotografiu aย mapu DSU (obr. 1).

2. blok โ€“ vลกeobecnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje o sledovanom รบseku (VID): Tento blok programu obsahuje vลกeobecnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje oย รบseku. Patria sem konลกtrukฤnรฉ aย materiรกlovรฉ รบdaje oย รบseku, vybranรฉ nepremennรฉ parametre (geometrickรฉ รบdaje oย รบseku…) aย premennรฉ parametre (drsnosลฅ povrchu, dopravnรฉ parametre…), histรณria lokรกlnych รบprav, vรฝznamnรฉ dopravnรฉ nehody, vรฝznamnรฉ transporty, klimatickรฉ podmienky, spรดsob aย reลพim รบdrลพby.

3. blok โ€“ identifikaฤnรฉ รบdaje o konลกtrukcii sledovanรฉho รบseku (IDK): Blok obsahuje identifikaฤnรฉ รบdaje oย konลกtrukcii vozovky, jej prevรกdzkovej vรฝkonnosti, ลพivotnosti aย histรณrii oprรกv (obr. 2).

4. blok โ€“ identifikaฤnรฉ รบdaje meranรญ sledovanรฉho รบseku (IDM): Blok obsahuje aktuรกlne premennรฉ parametre vozovky DSU sย ich klasifikรกciou podฤพa TP 024 Systรฉm hospodรกrenia sย vozovkami. Vรฝpis tรฝchto parametrov je naviazanรฝ na ich naฤรญtanie aย filtrรกciu do hรกrkov FWD, SDM aย PGH (obr. 3).

Obr. 3 Blok s identifikaฤnรฝmi รบdajmi o meranรญ sledovanรฉho รบseku (IDM) s klasifikรกciou a degradaฤnรฝmi funkciami premennรฝch parametrov
Obr. 3 Blok s identifikaฤnรฝmi รบdajmi o meranรญ sledovanรฉho รบseku (IDM) s klasifikรกciou a degradaฤnรฝmi
funkciami premennรฝch parametrov | Zdroj: OBRรZKY: autori

5. blok โ€“ รบdaje o meranรญ รบdernรญkom FWD (FWD): Tento blok obsahuje zoznam meranรญ รบdernรญkom FWD pre konkrรฉtny DSU (obr. 4). Program umoลพลˆuje ลกtandardnรฝmi filtrami balรญฤka MS Office filtrovaลฅ jednotlivรฉ dรกta podฤพa potreby. Ku kaลพdรฉmu meranรฉmu bodu zรกroveลˆ vykreslรญ priehybovรบ ฤaลกu.

6. blok โ€“ รบdaje o meranรญ skidometrom (SDM): Blok obsahuje zoznam meranรญ skidometrom pre konkrรฉtny DSU. Podobne ako pri bloku obsahujรบcom merania รบdernรญkom FWD, aj vย tomto prรญpade umoลพลˆuje program filtrovaลฅ ลกtandardnรฝmi filtrami balรญฤka MS Office jednotlivรฉ dรกta podฤพa potreby.

7. blok โ€“ รบdaje o meranรญ profilografom (PGH): Blok obsahuje zoznam meranรญ profilografom pre konkrรฉtny DSU. Podobne ako pri blokoch obsahujรบcich merania รบdernรญkom FWD aย skidometrom, aj tu umoลพลˆuje program filtrovaลฅ ลกtandardnรฝmi filtrami balรญฤka MS Office jednotlivรฉ dรกta podฤพa potreby.

8. blok โ€“ meranie: Hรกrok slรบลพi na zobrazenie meranรญ pre konkrรฉtny DSU na zรกklade dรกt vyfiltrovanรฝch vย blokoch FWD, SDM alebo PGH.

9. blok โ€“ ลกtatistika: Hรกrok slรบลพi na ลกtatistickรฉ spracovanie meranรญ na zรกklade dรกt vyfiltrovanรฝch vย blokoch FWD, SDM alebo PGH podฤพa veku aย na tvorbu degradaฤnรฝch funkciรญ pre danรฝ DSU.

Pre vลกetky sledovanรฉ premennรฉ parametre vozoviek bolo potrebnรฉ vytvoriลฅ degradaฤnรฉ funkcie, ktorรฉ predpovedajรบ zmenu sledovanรฉho parametra v ฤase.

Obr. 4 Blok s รบdajmi o meraniach FWD
Obr. 4 Blok s รบdajmi o meraniach FWD | Zdroj: OBRรZKY: autori

V naลกom prรญpade sme zvolili na รบฤely rozbehnutia systรฉmu sledovania teoreticky bliลพลกie nepodmienenรบ exponenciรกlnu funkciu. Vรฝchodiskovรฝm bodom na urฤenie degradaฤnej funkcie je poฤiatoฤnรก hodnota premennรฉho parametra (nultรฉ meranie), vzhฤพadom na tรบto hodnotu program zvolรญ exponenciรกlnu degradaฤnรบ funkciu vo formรกte: y = Y0 * ex * poฤet dnรญ od nultรฉho merania kde y je sledovanรฝ premennรฝ parameter vozovky v ฤase,
x โ€“ exponent vyjadrujรบci priebeh funkcie (podฤพa vybranรฉho parametra),
Y0 โ€“ poฤiatoฤnรก hodnota sledovanรฉho parametra vozovky.

Funkcia sa vyjadrรญ aย vykreslรญ vย grafe vลพdy pre konkrรฉtnu vyfiltrovanรบ databรกzu รบdajov meranรญ (napr. vรฝpis vรฝsledkov meranรญ pre konkrรฉtne staniฤenie), obr. 5 aย 6.

 Obr. 5 Prรญklad ลกtatistickรฉho vyhodnotenia meranรญ v ฤase v konkrรฉtnom staniฤenรญ na DSU so zvolenou degradaฤnou funkciou pre merania parametra Eekv

Obr. 5 Prรญklad ลกtatistickรฉho vyhodnotenia meranรญ v ฤase v konkrรฉtnom staniฤenรญ na DSU so zvolenou degradaฤnou funkciou pre merania parametra Eekv | Zdroj: OBRรZKY: autori

Integrรกcia do systรฉmu Slovenskej sprรกvy ciest

Slovenskรก sprรกva ciest (SSC) vyvรญja, spravuje, udrลพiava a prevรกdzkuje Informaฤnรฝ systรฉm modelu cestnej siete (IS MCS, 2022). Tento systรฉm zabezpeฤuje centrรกlnu technickรบ evidenciu ciest pre verejnosลฅ.

Pre profesionรกlov a pre sprรกvcov ciest (registrovanรฝch uลพรญvateฤพov) sรบ v rรกmci tohto systรฉmu vyvinutรฉ aplikรกcie pre sprรกvu ciest a mostov. รšdaje v systรฉme sa dopฤบลˆajรบ z meranรญ diagnostickรฝmi prรญstrojmi (Profilograf, KUAB, Linescan, Skiddometer, Videocar) a tieลพ z vizuรกlnych kontrol ciest a diaฤพnic, ktorรฉ vykonรกvajรบ sprรกvcovia ciest.

Obr. 6 Prรญklad ลกtatistickรฉho vyhodnotenia meranรญ v ฤase v konkrรฉtnom staniฤenรญ na DSU so zvolenou degradaฤnou funkciou pre merania parametra IRI
Obr. 6 Prรญklad ลกtatistickรฉho vyhodnotenia meranรญ v ฤase v konkrรฉtnom staniฤenรญ na DSU so zvolenou degradaฤnou funkciou pre merania parametra IRI | Zdroj: Archรญv autorov

Aplikรกcie pre systรฉm cestnรฉho hospodรกrstva (obr. 7) sรบ spracovanรฉ ako samostatnรฉ moduly (modul pre kontroly ciest, modul pre plรกnovanie na รบrovni cestnej siete, modul pre รบroveลˆ projektu, ekonomickรฝ modul).

Tento spรดsob vรฝvoja aplikรกcie umoลพลˆuje vย budรบcnosti dopฤบลˆaลฅ aย vylepลกovaลฅ samotnรฝ informaฤnรฝ systรฉm pomocou prezentovanej softvรฉrovej aplikรกcie na dlhodobรฉ sledovanie aย hodnotenie prevรกdzkyschopnosti aย vรฝkonu vozovky. Tรกto aplikรกcia umoลพnรญ dlhodobรฉ sledovanie technickรฝch parametrov.

Obr. 7 Prรญklad cestnรฉho รบseku v Informaฤnom systรฉme modelu cestnej siete โ€“ ฤasลฅ SHS
Obr. 7 Prรญklad cestnรฉho รบseku v Informaฤnom systรฉme modelu cestnej siete โ€“ ฤasลฅ SHS | Zdroj: Archรญv autorov

V sรบฤasnosti je na cestnej sieti Slovenska 24 รบsekov, ktorรฉ kaลพdรฝ rok podrobne meria a vyhodnocuje uลพ spomรญnanรฝ softvรฉr na dlhodobรฉ sledovanie premennรฝch parametrov. V ฤalลกรญch etapรกch vรฝvoja a rozลกirovania SHS plรกnuje Slovenskรก sprรกva ciest integrovaลฅ sรบฤasnรฉ desktopovรฉ rieลกenie do webovรฉho prostredia a odvodenรฉ degradaฤnรฉ funkcie priebeลพne aktualizovaลฅ a implementovaลฅ v rรกmci programu rozhodovania o optimalizรกcii pri vรฝbere รบsekov ciest na sanรกciu.

Plรกnuje sa aj doplnenie zoznamu dlhodobo aktuรกlne sledovanรฝch รบsekov o รบseky v lokalitรกch, kde sa nachรกdzajรบ systรฉmy predselektรญvneho vรกลพenia vozidiel. Takรฉto รบseky by boli pod kaลพdodennรฝm dohฤพadom aj z pohฤพadu reรกlneho zaลฅaลพenia รบsekov ลฅaลพkรฝmi vozidlami. Zรกroveลˆ by na nich bolo moลพnรฉ presnejลกie sledovaลฅ ลพivotnosลฅ a vplyv dopravnรฉho zaลฅaลพenia na konkrรฉtnu technolรณgiu v mieste opravovanej cesty.

Zรกver

Ako autori vรฝpoฤtovรฉho programu dรบfame, ลพe sa stane dobrรฝm nรกstrojom v rukรกch sprรกvcu ciest a ลพe bude รบspeลกne slรบลพiลฅ pre ฤalลกรญ kvalitatรญvny posun rieลกenia problematiky hospodรกrenia s vozovkami v oblasti vรฝvoja a vรฝskumu.

Systรฉm umoลพลˆuje aj dopฤบลˆanie novรฝch DSU podฤพa aktuรกlnosti vรฝstavby na cestnej sieti. Do budรบcnosti je preto potrebnรฝ najmรค dรดkladnรฝ vรฝber tรฝchto novรฝch DSU tak, aby boli zaistenรฉ vลกetky parametre vozovky v ฤase zaฤiatku sledovania.

Vรฝpoฤtovรฝ program predstavili autori aj na 9. roฤnรญku sympรณzia SURF, ktorรฝ sa konal 12. aลพ 14. septembra 2022 v talianskom Milรกne. Sekcii Hodnotenie kvality povrchovรฝch vrstiev vozovky predsedal prรกve jeden z autorov, Zsolt Boros z TPA Spoloฤnosti pre zabezpeฤenie kvality a inovรกcie, s. r. o.

TEXT: Zsolt Boros, Norbert Dancs,
Filip Buฤek, Zsolt Benkรณ
OBRรZKY: autori

Zsolt Boros, Norbert Dancs aย Filip Buฤek pรดsobia vย TPA Spoloฤnosti pre zabezpeฤenie kvality aย inovรกcie, s. r. o. Zsolt Benkรณ pรดsobรญ vย Slovenskej sprรกve ciest.

Literatรบra:

  1. TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami.
  2. TP 025 Meranie a hodnotenie drsnosti vozoviek pomocou zariadenรญ SKIDDOMETER BV11 a PROFILOGRAPH GE.
  3. TP 031 Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenia FWD KUAB.
  4. Ullidtz, P.: Modelling Flexible Pavement Response and Performance (Modelovanie odozvy a funkฤnej spรดsobilosti netuhรฝch vozoviek.) 1998.
  5. AASHTO 2008: Mechanistic-Empirical Pavement Design (Prรญruฤka pre mechanicko-empirickรบ nรกvrhovรบ metรณdu).
  6. AASHTO 2010: Local Calibration of the Mechanistic-Empirical Pavement Design Guide (Lokรกlna kalibrรกcia pre prรญruฤku mechanicko-empirickej nรกvrhovej metรณdy).
  7. Boros, Z. โ€“ Dancs, N. โ€“ Buฤek, F.: Rรš โ€“ Hodnotenie dlhodobo sledovanรฝch รบsekov โ€“ vypracovanie softvรฉrovรฉho rieลกenia DU_SK โ€“ sprรกva a manuรกl k programu, TPA Spoloฤnosลฅ pre zabezpeฤenie kvality, s. r. o. 2019.
  8. Boros, Z. โ€“ Dancs, N. โ€“ Buฤek, F. โ€“ Benkรณ, Z.: Software application for long-term monitoring and assessment of pavement serviceability and performance in Slovakia. In: THE 9TH SYMPOSIUM ON PAVEMENT SURFACE CHARACTERISTICS (SURF) 2022, Milano.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 3/2023

Najฤรญtanejลกie