Vรฝstavba diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer
Galรฉria(4)

Vรฝstavba diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer

Partneri sekcie:

Rozvoj ekonomiky Slovenska so zvyลกujรบcimi sa nรกrokmi na prepravnรฉ vzลฅahy vyvolรกva potrebu urรฝchlenรฉho dobudovania siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Narastajรบca intenzita automobilovej dopravy sa na existujรบcich ลกtรกtnych cestรกch prejavuje ich preลฅaลพenรญm, hlavne vย ฤastiach nadvรคzujรบcich na uลพ vybudovanรฉ diaฤพnice. Jeden zย takรฝchto kritickรฝch รบsekov je aj cesta I/61, ktorรก vedie cez mesto Povaลพskรก Bystrica, vย รบseku od Sverepca po Vrtiลพer.

Negatรญvne sprievodnรฉ javy, ako sรบ dlhรฉ kolรณny, dopravnรฉ zรกpchy aย ฤastรฉ kolรญzie sรบ motoristickej verejnosti vลกeobecne znรกme. Prebiehajรบca vรฝstavba diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer po ukonฤenรญ skompletizuje diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 od Bratislavy aลพ po ลฝilinu aย zย hฤพadiska dopravy odstrรกni tento dlhoroฤnรฝ problรฉmovรฝ รบsek.

Projektovรก prรญprava
Trasa diaฤพnice D1 vย rieลกenej oblasti bola definitรญvne stabilizovanรก vydanรญm รบzemnรฉho rozhodnutia vย januรกri 2005 na zรกklade dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie zย roku 2003 aย jej doplnku zย roku 2004. ฤŽalลกie stupne projektovej dokumentรกcie sa vypracovali vย rokoch 2005 โ€“ dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie aย vย roku 2007 โ€“ dokumentรกcia na ponuku.

Rozdelenie diaฤพnice na stavebnรฉ celky sa vย nรกroฤnom procese prรญpravy stavby viackrรกt modifikovalo aย ustรกlilo aลพ vย dokumentรกcii na ponuku, keฤ sa รบsek D1 rozdelil na dve stavby sย rozhranรญm vย km 4,900:

  • diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer, 1. รบsek km 0,000 โ€“ 4,900,
  • diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer, 2. รบsek km 4,900 โ€“ 9,595.

Predtรฝm spomรญnanรฉ stupne projektovej dokumentรกcie vypracoval Dopravoprojekt, a. s., Bratislava aย vย sรบฤasnosti na oboch uvedenรฝch stavbรกch diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer vykonรกva autorskรฝ dozor.

Opis trasy

Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer, 1. รบsek km 0,000 โ€“ 4,900
Trasa diaฤพnice sa na zaฤiatku รบseku napรกja na stavbu D1 Ladce โ€“ Sverepec aย pokraฤuje vย pahorkovitom รบzemรญ mimo zastavanรฝch oblastรญ, kde sa striedajรบ mostnรฉ objekty so zรกrezmi. Na hrebeni kopca ล ibeniฤnรญk nad zรกhradkรกrskymi osadami je diaฤพnica D1 situovanรก vย plytkรฝch zรกrezoch aย na terรฉne, odkiaฤพ do รบdolnej nivy rieky Vรกh prechรกdza mestskou estakรกdou ponad zastavanรฉ รบzemie mesta Povaลพskรก Bystrica. Prechod trasy diaฤพnice ponad mesto je situovanรฝ mimo centra, vย najuลพลกom mieste na rozhranรญ obytnej aย priemyselnej zรณny vo vรฝลกke 30 โ€“ 40โ€‰m nad terรฉnom. Sรบฤasลฅou 1. รบseku je aj veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo sย vรฝhฤพadom na mesto Povaลพskรก Bystrica, รบdolie Vรกhu aย Povaลพskรฝ hrad.

Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer, 2. รบsek km 4,900 โ€“ 9,595
Trasa diaฤพnice D1 je situovanรก mimo zastavanej oblasti vย inundaฤnom รบzemรญ rieky Vรกh medzi starรฝm korytom aย Hriฤovskรฝm kanรกlom. Vย danom รบseku vedie prevaลพne na mostnรฝch objektoch, vย koncovej ฤasti po premostenรญ rieky Vรกh sa napรกja na nadvรคzujรบcu stavbu D1 Vrtiลพer โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie. Vย rรกmci 2. รบseku sa buduje kriลพovatka Centrum aย kompletizuje kriลพovatka Vrtiลพer. Sรบฤasลฅou 2. รบseku sรบ aj objekty tzv. vnรบtromestskรฝch komunikรกciรญ vย meste Povaลพskรก Bystrica, zahล•ลˆajรบce preloลพku cesty II/517, napojenie ulice M. Benku na preloลพku II/517, rekonลกtrukciu ulice Slovenskรฝch partizรกnov ako aj ulรญc Jรกnska aย Kuzmรกnyho.

Vรคฤลกia ฤasลฅ trasy diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer vedie na mostnรฝch objektoch, ktorรฉ tento รบsek robia nรกroฤnรฝm na realizรกciu, ale zรกroveลˆ aj veฤพmi zaujรญmavรฝm pre ลกirokรบ verejnosลฅ. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe budovanรฝ รบsek je โ€žprehliadkouโ€œ rozliฤnรฝch typov mostnรฝch objektov. Pri vรฝstavbe nosnรฝch konลกtrukciรญ zhotovitelia vyuลพรญvajรบ prakticky vลกetky znรกme technolรณgie vรฝstavby od prefabrikovanรฝch konลกtrukciรญ cez monolitickรฉ konลกtrukcie realizovanรฉ rozliฤnรฝmi spรดsobmi. Pouลพili sa technolรณgie vรฝstavby na podpornej skruลพi, budovanie pomocou vรฝsuvnej skruลพe, technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie, letmo betรณnovanรฉ konลกtrukcie, ako aj oceฤพovobetรณnovรก spriahnutรก konลกtrukcia aย letmo montovanรก โ€“ segmentovรก konลกtrukcia.

Dominantnรฝm mostnรฝm objektom vย rรกmci prvรฉho รบseku je mestskรก estakรกda ponad mesto Povaลพskรก Bystrica sย pracovnรฝm nรกzvom most na diaฤพnici Mestskรก estakรกda. Mostnรฝ objekt mรก dฤบลพku 968,7โ€‰m so ลกtandardnou dฤบลพkou poฤพa 122,0 m. Nosnรก konลกtrukcia je spoloฤnรก pre obidva jazdnรฉ pรกsy diaฤพnice. Objekt patrรญ svojรญm konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm do kategรณrie mostnรฝch objektov sย vyuลพitรญm voฤพnรฝch kรกblov vedenรฝch cez nรญzky pylรณn, tzv. systรฉm โ€žextradosedโ€œ. Uvedenรฝ systรฉm dosahuje vรคฤลกรญ รบฤinok pรดsobenia voฤพne vedenรฝch kรกblov sย efektom redukovania vรฝลกky prierezu nosnej konลกtrukcie, ktorรก vย tomto prรญpade mรก vรฝลกku 4,7โ€‰m vย poli aย 6,0โ€‰m nad pilierom. Nosnรก konลกtrukcia sa buduje technolรณgiou letmej betonรกลพe, vahadlovรฝm spรดsobom sย dvojicou vozรญkov na kaลพdom pilieri. Konลกtrukcia sa realizuje po jednotlivรฝch lamelรกch na celรบ ลกรญrku, sรบฤasne sย obojstrannรฝmi odvodลˆovacรญmi ลพฤพabmi.

Jednรฝm zย rozhodujรบcich objektov druhรฉho รบseku je mostnรฝ objekt na diaฤพnici Hriฤovskรฝ kanรกl, ktorรฝ je dominantnรฝ predovลกetkรฝm svojou dฤบลพkou 1โ€‰786โ€‰m, ฤรญm sa zaraฤuje medzi najdlhลกie mostnรฉ objekty na Slovensku. Most sa rieลกil ako dva sรบbeลพnรฉ diaฤพniฤnรฉ mosty zย dvoch dilataฤnรฝch celkov. Prvรฝ dilataฤnรฝ celok je navrhnutรฝ ako spojitรก spriahnutรก oceฤพovo-ลพelezobetรณnovรก nosnรก konลกtrukcia sย 25 poliami, so ลกtandardnou dฤบลพkou poฤพa 40,0 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojtrรกmovรก oceฤพovรก konลกtrukcia sย plnostennรฝmi hlavnรฝmi nosnรญkmi vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 6,6 m. Pรกsnice aย stojiny nosnรญka paralelne kopรญrujรบ smerovรฉ vedenie diaฤพnice. Nosnรญky sa navrhli ako zvรกranรฉ nesymetrickรฉ profily vย tvare Iย sย konลกtantnou vรฝลกkou 2,05โ€‰m aย sย hrรบbkou plechu stojiny 12โ€‰mm aย 16 mm.

Druhรฝ dilataฤnรฝ celok je zย tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 38,0โ€‰m aย 36,0โ€‰m, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ so ลพelezobetรณnovou mostovkovou doskou aย vytvรกrajรบ spojitรบ konลกtrukciu sย  21 poliami. Prefabrikรกty sa navrhli, vyrobili aย odskรบลกali predovลกetkรฝm pre danรฝ objekt aย zรกroveลˆ budรบ zaradenรฉ do pripravovanej typovej skladby prefabrikรกtov zhotoviteฤพa objektu.

Samotnou kapitolou sรบ monolitickรฉ mostnรฉ objekty na kriลพovatkovรฝch vetvรกch kriลพovatky Centrum, ktorรฉ vytvรกrajรบ navzรกjom poprepรกjanรฉ, geometricky nรกroฤnรฉ, mnohopoฤพovรฉ konลกtrukcie. Momentรกlne sรบ tieto objekty pred dokonฤenรญm aย oฤakรกvania vย podobe zaujรญmavรฉho spletenca pri vstupe do mesta Povaลพskรก Bystrica sa napฤบลˆajรบ.

Zรกver
Diaฤพnica D1 je vย Slovenskej republike zรกkladnรฝm ลฅahom aย sรบฤasลฅou vetvy Aย transeurรณpskรฉho multimodรกlneho koridoru ฤ. V. Vybudovanรญm poslednรฉho chรฝbajรบceho รบseku na spojnici Bratislava โ€“ ลฝilina sa zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ cestnej premรกvky, ako aj dopravnรฝ komfort pre jej uลพรญvateฤพov. Veฤพkรฝ vรฝznam bude maลฅ ukonฤenie predmetnรฉho รบseku aj pre samotnรฝch obyvateฤพov mesta Povaลพskรก Bystrica, ktorรญ si po rokoch โ€ždiaฤพniฤnรฉho licitovaniaโ€ koneฤne oddรฝchnu od kaลพdodennรฝch dopravnรฝch kolapsov.

Sprejazdnenie predmetnรฉho รบseku vย plnom profile sa plรกnuje vย mรกji 2010. Diaฤพnica D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer bude รบplne dobudovanรก aลพ po vรฝstavbe tretej ฤasti stavby nazvanej D1 Svereprec โ€“ Vrtiลพer, 1. รบsek, 2. etapa, ktorรก zahล•ลˆa kriลพovatku Sverepec, Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic Povaลพskรก Bystrica, preloลพku cesty I/61 vย kriลพovatke Sverepec aย medzi kriลพovatkou Sverepec aย preloลพkou cesty II/517, ako aj veฤพkรบ okruลพnรบ kriลพovatku sย รบpravou ล tefรกnikovej ulice vย Povaลพskej Bystrici. Momentรกlne je tretia ฤasลฅ stavby vย zรกvereฤnej fรกze prรญpravy.

Investorom celej stavby diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava. Zhotoviteฤพom stavby D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer, 1. รบsek je Zdruลพenie Sverepec โ€“ Vrtiลพer (Doprastav, a. s., โ€“ Skanska). Prรกce sa na danom รบseku zaฤali vย jรบli 2008. Zhotoviteฤพom stavby D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer,
2. รบsek je Zdruลพenie Manรญn (Vรกhostav-SK , a. s., โ€“ Bรถgl&Krรฝsl โ€“ Strabag, s. r. o.). Prรกce na 2. รบseku sa zaฤali vย decembri 2007.

Ing. Jaroslav Guoth
Foto: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Jaroslav Guoth je vedรบci strediska Liptovskรฝ Mikulรกลก spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie