Vรฝstavba diaฤพnice D1 Sverepec โ Vrtiลพer
Rozvoj ekonomiky Slovenska so zvyลกujรบcimi sa nรกrokmi na prepravnรฉ vzลฅahy vyvolรกva potrebu urรฝchlenรฉho dobudovania siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Narastajรบca intenzita automobilovej dopravy sa na existujรบcich ลกtรกtnych cestรกch prejavuje ich preลฅaลพenรญm, hlavne vย ฤastiach nadvรคzujรบcich na uลพ vybudovanรฉ diaฤพnice. Jeden zย takรฝchto kritickรฝch รบsekov je aj cesta I/61, ktorรก vedie cez mesto Povaลพskรก Bystrica, vย รบseku od Sverepca po Vrtiลพer.
Negatรญvne sprievodnรฉ javy, ako sรบ dlhรฉ kolรณny, dopravnรฉ zรกpchy aย ฤastรฉ kolรญzie sรบ motoristickej verejnosti vลกeobecne znรกme. Prebiehajรบca vรฝstavba diaฤพnice D1 Sverepec โ Vrtiลพer po ukonฤenรญ skompletizuje diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 od Bratislavy aลพ po ลฝilinu aย zย hฤพadiska dopravy odstrรกni tento dlhoroฤnรฝ problรฉmovรฝ รบsek.Projektovรก prรญprava
Trasa diaฤพnice D1 vย rieลกenej oblasti bola definitรญvne stabilizovanรก vydanรญm รบzemnรฉho rozhodnutia vย januรกri 2005 na zรกklade dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie zย roku 2003 aย jej doplnku zย roku 2004. ฤalลกie stupne projektovej dokumentรกcie sa vypracovali vย rokoch 2005 โ dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie aย vย roku 2007 โ dokumentรกcia na ponuku.
Rozdelenie diaฤพnice na stavebnรฉ celky sa vย nรกroฤnom procese prรญpravy stavby viackrรกt modifikovalo aย ustรกlilo aลพ vย dokumentรกcii na ponuku, keฤ sa รบsek D1 rozdelil na dve stavby sย rozhranรญm vย km 4,900:
- diaฤพnica D1 Sverepec โ Vrtiลพer, 1. รบsek km 0,000 โ 4,900,
- diaฤพnica D1 Sverepec โ Vrtiลพer, 2. รบsek km 4,900 โ 9,595.
Predtรฝm spomรญnanรฉ stupne projektovej dokumentรกcie vypracoval Dopravoprojekt, a. s., Bratislava aย vย sรบฤasnosti na oboch uvedenรฝch stavbรกch diaฤพnice D1 Sverepec โ Vrtiลพer vykonรกva autorskรฝ dozor.
Opis trasy
Diaฤพnica D1 Sverepec โ Vrtiลพer, 1. รบsek km 0,000 โ 4,900
Trasa diaฤพnice sa na zaฤiatku รบseku napรกja na stavbu D1 Ladce โ Sverepec aย pokraฤuje vย pahorkovitom รบzemรญ mimo zastavanรฝch oblastรญ, kde sa striedajรบ mostnรฉ objekty so zรกrezmi. Na hrebeni kopca ล ibeniฤnรญk nad zรกhradkรกrskymi osadami je diaฤพnica D1 situovanรก vย plytkรฝch zรกrezoch aย na terรฉne, odkiaฤพ do รบdolnej nivy rieky Vรกh prechรกdza mestskou estakรกdou ponad zastavanรฉ รบzemie mesta Povaลพskรก Bystrica. Prechod trasy diaฤพnice ponad mesto je situovanรฝ mimo centra, vย najuลพลกom mieste na rozhranรญ obytnej aย priemyselnej zรณny vo vรฝลกke 30 โ 40โm nad terรฉnom. Sรบฤasลฅou 1. รบseku je aj veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo sย vรฝhฤพadom na mesto Povaลพskรก Bystrica, รบdolie Vรกhu aย Povaลพskรฝ hrad.
Diaฤพnica D1 Sverepec โ Vrtiลพer, 2. รบsek km 4,900 โ 9,595
Trasa diaฤพnice D1 je situovanรก mimo zastavanej oblasti vย inundaฤnom รบzemรญ rieky Vรกh medzi starรฝm korytom aย Hriฤovskรฝm kanรกlom. Vย danom รบseku vedie prevaลพne na mostnรฝch objektoch, vย koncovej ฤasti po premostenรญ rieky Vรกh sa napรกja na nadvรคzujรบcu stavbu D1 Vrtiลพer โ Hriฤovskรฉ Podhradie. Vย rรกmci 2. รบseku sa buduje kriลพovatka Centrum aย kompletizuje kriลพovatka Vrtiลพer. Sรบฤasลฅou 2. รบseku sรบ aj objekty tzv. vnรบtromestskรฝch komunikรกciรญ vย meste Povaลพskรก Bystrica, zahลลajรบce preloลพku cesty II/517, napojenie ulice M. Benku na preloลพku II/517, rekonลกtrukciu ulice Slovenskรฝch partizรกnov ako aj ulรญc Jรกnska aย Kuzmรกnyho.
Vรคฤลกia ฤasลฅ trasy diaฤพnice D1 Sverepec โ Vrtiลพer vedie na mostnรฝch objektoch, ktorรฉ tento รบsek robia nรกroฤnรฝm na realizรกciu, ale zรกroveล aj veฤพmi zaujรญmavรฝm pre ลกirokรบ verejnosลฅ. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe budovanรฝ รบsek je โprehliadkouโ rozliฤnรฝch typov mostnรฝch objektov. Pri vรฝstavbe nosnรฝch konลกtrukciรญ zhotovitelia vyuลพรญvajรบ prakticky vลกetky znรกme technolรณgie vรฝstavby od prefabrikovanรฝch konลกtrukciรญ cez monolitickรฉ konลกtrukcie realizovanรฉ rozliฤnรฝmi spรดsobmi. Pouลพili sa technolรณgie vรฝstavby na podpornej skruลพi, budovanie pomocou vรฝsuvnej skruลพe, technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie, letmo betรณnovanรฉ konลกtrukcie, ako aj oceฤพovobetรณnovรก spriahnutรก konลกtrukcia aย letmo montovanรก โ segmentovรก konลกtrukcia.
Dominantnรฝm mostnรฝm objektom vย rรกmci prvรฉho รบseku je mestskรก estakรกda ponad mesto Povaลพskรก Bystrica sย pracovnรฝm nรกzvom most na diaฤพnici Mestskรก estakรกda. Mostnรฝ objekt mรก dฤบลพku 968,7โm so ลกtandardnou dฤบลพkou poฤพa 122,0 m. Nosnรก konลกtrukcia je spoloฤnรก pre obidva jazdnรฉ pรกsy diaฤพnice. Objekt patrรญ svojรญm konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm do kategรณrie mostnรฝch objektov sย vyuลพitรญm voฤพnรฝch kรกblov vedenรฝch cez nรญzky pylรณn, tzv. systรฉm โextradosedโ. Uvedenรฝ systรฉm dosahuje vรคฤลกรญ รบฤinok pรดsobenia voฤพne vedenรฝch kรกblov sย efektom redukovania vรฝลกky prierezu nosnej konลกtrukcie, ktorรก vย tomto prรญpade mรก vรฝลกku 4,7โm vย poli aย 6,0โm nad pilierom. Nosnรก konลกtrukcia sa buduje technolรณgiou letmej betonรกลพe, vahadlovรฝm spรดsobom sย dvojicou vozรญkov na kaลพdom pilieri. Konลกtrukcia sa realizuje po jednotlivรฝch lamelรกch na celรบ ลกรญrku, sรบฤasne sย obojstrannรฝmi odvodลovacรญmi ลพฤพabmi.
Jednรฝm zย rozhodujรบcich objektov druhรฉho รบseku je mostnรฝ objekt na diaฤพnici Hriฤovskรฝ kanรกl, ktorรฝ je dominantnรฝ predovลกetkรฝm svojou dฤบลพkou 1โ786โm, ฤรญm sa zaraฤuje medzi najdlhลกie mostnรฉ objekty na Slovensku. Most sa rieลกil ako dva sรบbeลพnรฉ diaฤพniฤnรฉ mosty zย dvoch dilataฤnรฝch celkov. Prvรฝ dilataฤnรฝ celok je navrhnutรฝ ako spojitรก spriahnutรก oceฤพovo-ลพelezobetรณnovรก nosnรก konลกtrukcia sย 25 poliami, so ลกtandardnou dฤบลพkou poฤพa 40,0 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojtrรกmovรก oceฤพovรก konลกtrukcia sย plnostennรฝmi hlavnรฝmi nosnรญkmi vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 6,6 m. Pรกsnice aย stojiny nosnรญka paralelne kopรญrujรบ smerovรฉ vedenie diaฤพnice. Nosnรญky sa navrhli ako zvรกranรฉ nesymetrickรฉ profily vย tvare Iย sย konลกtantnou vรฝลกkou 2,05โm aย sย hrรบbkou plechu stojiny 12โmm aย 16 mm.
Druhรฝ dilataฤnรฝ celok je zย tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 38,0โm aย 36,0โm, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ so ลพelezobetรณnovou mostovkovou doskou aย vytvรกrajรบ spojitรบ konลกtrukciu sย 21 poliami. Prefabrikรกty sa navrhli, vyrobili aย odskรบลกali predovลกetkรฝm pre danรฝ objekt aย zรกroveล budรบ zaradenรฉ do pripravovanej typovej skladby prefabrikรกtov zhotoviteฤพa objektu.
Samotnou kapitolou sรบ monolitickรฉ mostnรฉ objekty na kriลพovatkovรฝch vetvรกch kriลพovatky Centrum, ktorรฉ vytvรกrajรบ navzรกjom poprepรกjanรฉ, geometricky nรกroฤnรฉ, mnohopoฤพovรฉ konลกtrukcie. Momentรกlne sรบ tieto objekty pred dokonฤenรญm aย oฤakรกvania vย podobe zaujรญmavรฉho spletenca pri vstupe do mesta Povaลพskรก Bystrica sa napฤบลajรบ.
Zรกver
Diaฤพnica D1 je vย Slovenskej republike zรกkladnรฝm ลฅahom aย sรบฤasลฅou vetvy Aย transeurรณpskรฉho multimodรกlneho koridoru ฤ. V. Vybudovanรญm poslednรฉho chรฝbajรบceho รบseku na spojnici Bratislava โ ลฝilina sa zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ cestnej premรกvky, ako aj dopravnรฝ komfort pre jej uลพรญvateฤพov. Veฤพkรฝ vรฝznam bude maลฅ ukonฤenie predmetnรฉho รบseku aj pre samotnรฝch obyvateฤพov mesta Povaลพskรก Bystrica, ktorรญ si po rokoch โdiaฤพniฤnรฉho licitovaniaโ koneฤne oddรฝchnu od kaลพdodennรฝch dopravnรฝch kolapsov.
Sprejazdnenie predmetnรฉho รบseku vย plnom profile sa plรกnuje vย mรกji 2010. Diaฤพnica D1 Sverepec โ Vrtiลพer bude รบplne dobudovanรก aลพ po vรฝstavbe tretej ฤasti stavby nazvanej D1 Svereprec โ Vrtiลพer, 1. รบsek, 2. etapa, ktorรก zahลลa kriลพovatku Sverepec, Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic Povaลพskรก Bystrica, preloลพku cesty I/61 vย kriลพovatke Sverepec aย medzi kriลพovatkou Sverepec aย preloลพkou cesty II/517, ako aj veฤพkรบ okruลพnรบ kriลพovatku sย รบpravou ล tefรกnikovej ulice vย Povaลพskej Bystrici. Momentรกlne je tretia ฤasลฅ stavby vย zรกvereฤnej fรกze prรญpravy.
Investorom celej stavby diaฤพnice D1 Sverepec โ Vrtiลพer je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava. Zhotoviteฤพom stavby D1 Sverepec โ Vrtiลพer, 1. รบsek je Zdruลพenie Sverepec โ Vrtiลพer (Doprastav, a. s., โ Skanska). Prรกce sa na danom รบseku zaฤali vย jรบli 2008. Zhotoviteฤพom stavby D1 Sverepec โ Vrtiลพer,
2. รบsek je Zdruลพenie Manรญn (Vรกhostav-SK , a. s., โ Bรถgl&Krรฝsl โ Strabag, s. r. o.). Prรกce na 2. รบseku sa zaฤali vย decembri 2007.
Ing. Jaroslav Guoth
Foto: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Jaroslav Guoth je vedรบci strediska Liptovskรฝ Mikulรกลก spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.