Vyuลพitie 3D projektovania pri realizรกcii diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa D3 ลฝilina (Brodno) โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, most SO 231
Do sรบฤasnej podoby projektovania cestnรฝch aj ลพelezniฤnรฝch lรญniovรฝch stavieb sa ฤoraz viac dostรกvajรบ vรฝrazy ako BIM, BEP, CDE, GIS, 3D, 4D... Ide o skratky oznaฤujรบce modernรฉ digitรกlne systรฉmy riadenia projektov a samotnรฉho projektovania, ako aj nรกstroje na vyuลพitie dรกt z projektovej dokumentรกcie po ukonฤenรญ vรฝstavby diela pre sprรกvu a รบdrลพbu diela. Prax ukazuje, ลพe zatiaฤพ sรบ tieto metรณdy dostatoฤne zvlรกdnutรฉ v pozemnom staviteฤพstve, no v cestnom staviteฤพstve ide zatiaฤพ len o pokusy o ich zavedenie.
Pre oblasลฅ stavieb dopravnej infraลกtruktรบry boli vypracovanรฉ rozborovรฉ รบlohy (vย rokoch 2017 aย 2019) aย boli realizovanรฉ drobnรฉ projekty, ktorรฉ by bolo moลพnรฉ nazvaลฅ pilotnรฝmi. Takisto vรคฤลกina projektovรฝch aj realizaฤnรฝch firiem zriaฤuje tรญmy pre zavedenie BIM.
Zย naลกich poznatkov vลกak ide vo vรคฤลกine prรญpadov oย nutnรฉ zlo vyลพiadanรฉ zo zmluvnรฉho vzลฅahu, naplnenรฉ na konci projektu, ktorรฉ mรก vย realizaฤnej praxi iba malรฝ prรญnos aย vyuลพitie. Vย ฤlรกnku by sme chceli poskytnรบลฅ informรกcie, ako je moลพnรฉ zmysluplne vyuลพiลฅ tieto technolรณgie aj bez vynรบtenรฝch mรณdnych poลพiadaviek zย kontraktu.
Popis stavby
Stavba privรกdzaฤa diaฤพnice D3 ลฝilina (Brodno) โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto je v realizรกcii od roku 2022, do uลพรญvania by sa mala odovzdaลฅ v druhej polovici roku 2024. Generรกlnym dodรกvateฤพom je spoloฤnosลฅ Metrostav DS, a. s.
Na รบseku je niekoฤพko mostnรฝch objektov. Naลกa spoloฤnosลฅ, CEMOS, s. r. o., spracovรกvala pre zhotoviteฤพa dokumentรกciu na vykonanie prรกc (DVP) pre dva objekty: hlavnรฝ mostnรฝ objekt SO 231 Most na prepojenรญ ciest I/11 a MK v km 0,300 nad C I/11 a Kysucou a SO 246 Most na prepojenรญ ciest I/11 a MK v km 1,135 nad ลฝSR.
Most SO 231 zabezpeฤuje premostenie cesty I/11, tok rieky Kysuca a รบpravu prรญstupovej cesty k sklรกdke TKO. Mostnรฝ objekt tvorรญ 3-poฤพovรก spojitรก konลกtrukcia s rozpรคtiami polรญ 43 + 74 + 43 m. Nosnรญk tvorรญ dvojtrรกmovรก sรบstava, ktorรก je v prieฤnom smere stuลพenรก systรฉmom prieฤnikov.
Trรกmy sรบ zavesenรฉ na dvoch dvojiciach nรญzkych pylรณnov systรฉmom ED kรกblov (4 ร 6 ED kรกblov). Nosnรก konลกtrukcia je z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu C 50/60. Tvar nosnej konลกtrukcie je vรฝrazne komplikovanรฝ. Hlavnรฉ nosnรฉ trรกmy majรบ premennรบ vรฝลกku prierezu od 3,40 mv nadpodperovej oblasti do 2,60 m v poli.
Rovnako je premennรก aj ลกรญrka trรกmov od 1,30 m v nadpodperovej oblasti do 0,8 m v poli. Vzhฤพadom na to, ลพe na most zasahujรบ pripรกjacie pruhy kriลพovatky, menรญ sa aj celkovรก ลกรญrka nosnej konลกtrukcie. Na รบseku medzi krajnou oporou ฤ. 1 a stredom hlavnรฉho poฤพa je ลกรญrka konลกtantnรก 14,3 m, potom sa zvรคฤลกuje aลพ na 17,35 m v mieste krajnej oporyย ฤ. 4.
V dokumentรกcii na realizรกciu stavby (DRS) bolo pomerne zloลพito vyrieลกenรฉ kotvenie ED kรกblov, keฤ sa prechodovรก rรบra kรกbla musela osadiลฅ v lamele betรณnovanej pred lamelou s kotvou. Piliere tvoria dvojice stฤบpov atypickรฉho prieฤneho rezu, ktorรฉ sa smerom hore zuลพujรบ a sรบ votknutรฉ do zรกkladu na mikropilรณtach. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy na mikropilรณtach s rovnobeลพnรฝmi (resp. ลกikmรฝmi) krรญdlami.
DRS predpokladala vรฝstavbu prevaลพnej ฤasti nosnej konลกtrukcie vyuลพitรญm technolรณgie symetrickej letmej betonรกลพe trรกmov pomocou betรณnovacรญch vozรญkov. Vzhฤพadom na minimรกlnu rezervu prejazdnรฉho profilu ponad frekventovanรบ cestu prvej triedy I/11 a nemoลพnosลฅ presmerovaลฅ dopravu na obchรกdzkovรบ trasu nebolo technicky realizovateฤพnรฉ symetrickรฉ usporiadanie letmej betonรกลพe a pouลพitie betรณnovacieho vozรญka nad cestou I/11.
Zhotoviteฤพ pristรบpil k realizรกcii ฤasti vahadiel krajnรฝch polรญ na skruลพi po lamelรกch, ฤรญm sa neovplyvnilo statickรฉ pรดsobenie konลกtrukcie a nebolo potrebnรฉ meniลฅ geometriu tvaru ani predpรญnacรญch kรกblov, ale bola zabezpeฤenรก realizovateฤพnosลฅ navrhnutej nosnej konลกtrukcie.
ฤasลฅ vahadla krajnรฉho poฤพa ฤ. 3 bola vybudovanรก na pevnej skruลพi uloลพenej na spevnenรฝch plochรกch pod budรบcim mostom. Ponad cestu I/11 (krajnรฉ pole ฤ. 1) sa na betonรกลพ lamiel A2-A8 vyuลพila hornรก skruลพ s podvesenรฝm debnenรญm. Skruลพ bola podoprenรก dvomi veลพami โ jednou zaloลพenou na spevnenej ploche pod budรบcim mostom v priestore mimo komunikรกcie a druhou uloลพenou na vybetรณnovanej ฤasti zรกrodku.
3D projektovanie vs 3D modelovanie
V naลกej projektovej spoloฤnosti vyuลพรญvame pri tvorbe dokumentรกcie proces 3D projektovania uลพ skoro dvadsaลฅ rokov. Rozdiel oproti 3D modelovaniu je najmรค v tom, ลพe je to nรกstroj, ktorรฝ sa vyuลพรญva poฤas celรฉho procesu projektovania. 3D model sa tvorรญ ako zรกklad, z ktorรฉho sรบ generovanรฉ ostatnรฉ 2D prรญlohy, teda ลกtandardnรก projektovรก dokumentรกcia reprezentovanรก ลกtandardnรฝmi vรฝkresmi.
Model reprezentuje skutoฤnรบ konลกtrukciu mosta v reรกlnych sรบradniciach, parametricky vztiahnutรฝch k zรกkladnรฝm prvkom prevรกdzanej komunikรกcie (smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie trasy, ลกรญrkovรฉ usporiadanie komunikรกcie s prieฤnym sklonom).
Takisto je umiestnenรฝ do reรกlneho digitรกlneho modelu terรฉnu (DTM), vygenerovanรฉho z predrealizaฤnรฉho zamerania.
Na takomto modeli sa v 3D priestore rieลกia vลกetky detaily, kolรญzie a inรฉ problรฉmy, ktorรฉ vznikli poฤas celรฉho procesu. 3D model je zรกroveล aj vstupnรฝm podkladom pre vystuลพovanie ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukฤnรฝch prvkov. Na rozdiel od 3D projektovania je 3D modelovanie len vytvorenie 3D modelu z hotovej 2D dokumentรกcie stavebnรฉho objektu, vรคฤลกinou na konci celรฉho procesu pre potreby vizualizรกcie alebo inej formy prezentรกcie.
ฤasto sa pri jeho tvorbe pouลพรญvajรบ zjednoduลกenia a inรฉ geometrickรฉ a tvarovรฉ nepresnosti. Komplikovanรฝ tvar nosnej konลกtrukcie mosta SO 231, netradiฤnรฝ postup vรฝstavby s rรดznymi technolรณgiami, zmeny vynรบtenรฉ realizaฤnรฝm procesom, ฤasovรฝ stres pri realizรกcii, ako aj potrebnรก okamลพitรก podpora projektanta pre technolรณgiu letmej betonรกลพe boli typickรฝmi predpokladmi rieลกenia celej dokumentรกcie v 3D priestore.
Vytvoril sa komplexnรฝ 3D model so vลกetkรฝmi, aj najmenลกรญmi podrobnosลฅami v reรกlnom 3D sรบradnom systรฉme. V spoluprรกci s projekฤnรฝmi zloลพkami jednotlivรฝch subdodรกvateฤพov vรฝrobkov sa nรกm poradilo zakomponovaลฅ aj presnรฉ 3D bloky vรฝrobkov (loลพiskรก, kotevnรฉ systรฉmy, sedlรก ED kรกblov v pylรณnoch, betรณnovacรญ vozรญk, podpernรก skruลพ).
Z 3D modelu bola vygenerovanรก potrebnรก dokumentรกcia DVP, ktorรก obsahovala najmรค presnรฉ vรฝkresy tvaru aย predpรคtia pre kaลพdรฝ betonรกลพny celok (lamelu) samostatne. DVP obsahovala 41 vรฝkresov tvaru nosnej konลกtrukcie oproti dvom vรฝkresom zย DRS. Zย 3D modelu sa automaticky generovala poloha jednotlivรฝch predpรญnacรญch kรกblov vย potrebnรฝch rezoch.
3D model sa vyuลพรญval predovลกetkรฝm na komunikรกciu pri vytyฤovanรญ tvaru jednotlivรฝch prvkov, zvlรกลกลฅ pri nastavovanรญ nadvรฝลกenรญ vozรญkov letmej betonรกลพe. Geodeti stavby dostali s vytyฤovacรญmi vรฝkresmi aj presnรบ geometriu v 3D modeli. Vรฝrazne to uฤพahฤilo prรกce a zvรฝลกilo presnosลฅ najmรค pri realizovanรญ osรกdzania prvkov ED kรกblov (kotvy, sedlรก…).
3D model slรบลพil aj ako koneฤnรฝ podklad pri vรฝrobe a osรกdzanรญ PERI skruลพe ponad gabarit cesty I/11 a betรณnovacieho vozรญka. Vzhฤพadom na komplikovanosลฅ konลกtrukcie sa vyrieลกili moลพnรฉ kolรญzie vozรญka a PERI skruลพe s prvkami nosnej konลกtrukcie, predovลกetkรฝm s uลพ realizovanรฝmi zรกvesmi ED kรกblov.
Posuny, cรบvanie a skladanie netypickรฝch betรณnovacรญch vozรญkov sa kompletne overilo v digitรกlnom prostredรญ 3D. Na zรกver sa 3D model vyuลพil pri รบpravรกch nepresnostรญ pri realizรกcii nosnej konลกtrukcie. Po zameranรญ hornรฉho povrchu mostovky bolo vytvorenรฉ porovnanie s 3D modelom a vygenerovali sa mapy s vrstevnicami reprezentujรบcimi plochy pre รบpravu povrchu pod konลกtrukciu vozovky.
3D model obsahoval aj negrafickรฉ informรกcie jednotlivรฝch prvkov vyuลพiteฤพnรฉ pre prรญpravu vรฝstavby (vรฝmery, parametre pouลพitรฝch materiรกlov). Model bol vytvorenรฝ v programovom prostredรญ Autodesk AutoCAD 2022, s pouลพitรญm rozลกirujรบceho modulu EasyBridge, ktorรฝ je zameranรฝ na uฤพahฤenie prรกce pri projektovanรญ lรญniovรฝch stavieb, predovลกetkรฝm mostov. Vรฝvoj modulu prebiehal pri aktรญvnej รบฤasti kolegov naลกej spoloฤnosti. Komunikรกcia pri tvorbe a vyuลพรญvanรญ 3D modelu prebiehala v natรญvnom formรกte AutoCAD-u (.dwg).
3D projektovanie vs BIM
Bolo by veฤพmi odvรกลพne, keby sme z naลกej strany celรฝ proces prรญpravy dokumentรกcie, ako aj podporu realizaฤnรฝch procesov priamo na stavbe nazvali BIM โ informaฤnรฝm modelovanรญm stavby v zmysle definรญcie medzinรกrodnรฉho ลกtandardu ISO 19650. Veฤพakrรกt totiลพ bรฝva mylne povaลพovanรฝ za informaฤnรฝ model stavby samotnรฝ 3D model.
Treba si uvedomiลฅ, ลพe BIM vo svojej podstate zahลลa nielen vlastnรฉ informรกcie, ale aj pravidlรก zaobchรกdzania s nimi a 3D model je iba jednรฝm z mnohรฝch moลพnรฝch spรดsobov prezentรกcie tรฝchto informรกciรญ. Tieto informรกcie a zรกsady na tomto projekte neboli definovanรฉ.
Vopred sme neลกpecifikovali zรกkladnรฉ piliere BIM โ BEP ani CDE. Takisto je otรกzne a vopred sa nepoลพadovalo ani ฤalลกie vyuลพitie vytvorenรฉho 3D modelu pri sprรกve mosta.
Postup vytvรกrania projektovej dokumentรกcie mosta bol rieลกenรฝ podฤพa zauลพรญvanej projekฤnej praxe vย naลกej spoloฤnosti.
Po neformรกlnych dohodรกch sย realizรกtorom aย jeho subdodรกvateฤพmi sme vytvorili prostredie, ktorรฉ sa nรกpadne podobalo aย fungovalo ako BIM. Zรกkladom bol 3D model mostnรฉho objektu, ktorรฝ sme spravovali aย upravovali my aย poskytovali sme ho ostatnรฝm zรบฤastnenรฝm stranรกm, ktorรฉ nรกm aktรญvne sprรญstupลovali podklady, ale aj ลกpecifikovali poลพiadavky na potrebnรฉ informรกcie.
Zรกver
Na prvรฝ pohฤพad sa javรญ, ลพe zavรกdzanie modernรฝch projekฤnรฝch digitรกlnych metรณd na Slovensku je pomalรฉ aย skรดr na prรญลฅaลพ jednotlivรฝm stavbรกm. Naลกa spoloฤnosลฅ mรก vลกak dostatok skรบsenostรญ zย praxe pri vyuลพรญvanรญ jednotlivรฝch postupov tรฝchto metรณd. Projekt realizรกcie stavebnรฉho objektu SO 231 Most na prepojenรญ ciest I/11 aย MK vย km 0,300 nad C I/11 aย Kysucou je prรญkladom, ลพe tieto postupy majรบ svoje opodstatnenie, prinรกลกajรบ vรคฤลกรญ prehฤพad oย projekฤnรฝch aย realizaฤnรฝch prรกcach, zlepลกujรบ kooperรกciu jednotlivรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, zvyลกujรบ komplexnosลฅ projektu aย vย neposlednom rade aj efektivitu aย kontrolu celรฉho procesu.
Projektom preukazujeme, ลพe sme plne pripravenรญ na poลพadovanรบ รบroveล projektovania v segmente cestnรฝch aj mostnรฝch lรญniovรฝch stavieb. Aby sme tieto postupy mohli nazvaลฅ BIM, narรกลพame na nepripravenosลฅ oficiรกlnych autorรญt, od ktorรฝch oฤakรกvame definรญciu poลพiadaviek a cieฤพov, ฤo je zรกkladom metodiky BIM.
TEXT: Ing. ล tefan Choma
OBRรZKY Aย FOTO: CEMOS, s. r. o.
ล tefan Choma pรดsobรญ vย spoloฤnosti CEMOS, s. r. o.