Vyuลพitie Doka-vozรญkov letmej betonรกลพe pri vรฝstavbe rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกล โ Mรฝtna
Rรฝchlostnรก cesta R2 Krivรกล โ Mรฝtna disponuje najdlhลกou estakรกdou na Slovensku s dฤบลพkou 4,374 km, prechรกdzajรบcou รบdolรญm Krivรกnskeho potoka. Estakรกda je rozdelenรก na dva stavebnรฉ celky 209-01 a 209-02, priฤom dilataฤnรฝ celok DC4 stavebnรฉho objektu 209-01 bol realizovanรฝ metรณdou letmej betonรกลพe pomocou ลกtyroch pรกrov Doka-vozรญkov letmej betonรกลพe.
SO 209-01 sย dฤบลพkou premostenia viac ako 2,75 km
Mostnรฝ objekt SO 209-01 pozostรกva zo ลกtyroch dilataฤnรฝch celkov sย dฤบลพkou premostenia 2 756,75 m. Vลกetky dilataฤnรฉ celky majรบ obdobnรฉ usporiadanie aย tvorรญ ich spojitรก jednokomorovรก konลกtrukcia sย vyloลพenรฝmi konzolami zย predpรคtรฉho betรณnu.
Jednokomorovรก nosnรก konลกtrukcia mรก premenlivรบ vรฝลกku od 3,55 m uprostred rozpรคtia aลพ po 9,05 m nad vnรบtornรฝmi podperami. Celkovรก ลกรญrka mosta je 27,50 m. Vย tomto ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ vรฝstavbe dilataฤnรฉho celku DC4 sย dฤบลพkou mostnej konลกtrukcie 695 m zย pohฤพadu vรฝstavby technolรณgiou letmej betonรกลพe.
Nasadenie troch pรกrov vozรญkov pre letmรบ betonรกลพ
Na dilataฤnom รบseku DC4 sรบ nasadenรฉ tri pรกry debniacich vozรญkov pre letmรบ betonรกลพ. Eลกte pred ich samotnรฝm nasadenรญm sa museli na danรฝch pilieroch zrealizovaลฅ zรกrodky mosta. Hneฤ ako bol zรกrodok dostatoฤne รบnosnรฝ, zaฤalo sa sย osadzovanรญm vozรญkov. Montรกลพ prebiehala pomocou ลพeriava aย vlastnรฉho hydraulickรฉho systรฉmu vozรญka pod dozorom aย za asistencie Doka montรกลพneho majstra.
Celรก montรกลพ jednรฉho pรกru vozรญkov aย panelov debnenia trvala pribliลพne 6 tรฝลพdลov. Po montรกลพi zaลกkolil montรกลพny majster pracovnรญkov stavby na bezpeฤnรบ prevรกdzku vozรญkov. Pod jeho dozorom prebiehal aj prvรฝ posun vozรญka do nasledujรบcej lamely.
Proces postupnej realizรกcie mostovky
Po osadenรญ vozรญkov a debnenia sa zaฤal proces postupnej realizรกcie mostovky โ systรฉm vahadla. Postupnรก betonรกลพ prebieha symetrickรฝm vysรบvanรญm betonรกrskych vozรญkov pomocou systรฉmu hydraulickรฝch valcov, ktorรฉ pohรกลa hydraulickรฝ agregรกt. Po premiestnenรญ vozรญkov do ฤalลกej polohy sa pokraฤuje procesom aretรกcie debniacich celkov (panelov) na presnรฉ miesta.
Keฤ je debnenie na sprรกvnom mieste, mรดลพe sa zaฤaลฅ proces predpรญnania zadnรฉho ukotvenia vozรญka na hornej aย spodnej doske komรดrkovรฉho prierezu โ kotevnรฝch tyฤรญ sย priemerom 40 mm.
Po zrealizovanรญ vรฝstuลพe moลพno pristรบpiลฅ k samotnej symetrickej betonรกลพi oboch protiฤพahlรฝch lamiel. Prvรฉ lamely mostnej konลกtrukcie pri pilieroch sรบ atypickรฉ, s dฤบลพkou 2,5 m, priฤom typickรก lamela sa betรณnuje v dฤบลพke 5,0 m. Pri realizรกcii mostnej konลกtrukcie sa dbรก na symetrickรบ betonรกลพ na oboch stranรกch lamiel, to znamenรก, ลพe odchรฝlka hmotnostรญ medzi dvomi protiฤพahlรฝmi lamelami mรดลพe byลฅ maximรกlne 25 %.
Samotnรฉ ukladanie betรณnu prebieha plynulo v jednom kroku โ najskรดr sa realizuje betonรกลพ spodnej dosky komรดrkovรฉho prierezu, potom betonรกลพ stien komory a nakoniec betonรกลพ konzol a hornej dosky komรดrkovรฉho prierezu.
Pracovnรฝ cyklus 5-metrovej lamely trvรก 8 aลพ 10 dnรญ. Po betonรกลพi lamely aย dosiahnutรญ predpรญsanej pevnosti betรณnu sa realizuje predopnutie lamely cez predpรญnacie lanรก. Po predopnutรญ lamely aย nรกslednom uvoฤพnenรญ debnenia od betรณnu sa debniaci vozรญk mรดลพe posunรบลฅ do ฤalลกieho zรกberu, kde sa celรฝ proces znova opakuje.
Nรกvrh vnรบtornรฉho debnenia
ฤalลกรญm zaujรญmavรฝm rieลกenรญm je nรกvrh vnรบtornรฉho debnenia, ktorรฉ sa musรญ plynulo prispรดsobiลฅ zmenลกujรบcemu sa komรดrkovรฉmu prierezu. Vnรบtornรฉ debnenie bolo navrhnutรฉ tak, aby sa dalo ฤพahko prispรดsobiลฅ aj priamo na stavbe, preto sa oceฤพovรฝ paลพdรญk nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 nahradil drevenรฝm profilom.
Preฤnievajรบce debnenie sa tak dรก poฤas vรฝstavby jednoducho skracovaลฅ na potrebnรบ vรฝลกku priamo na vozรญku bez nutnosti odopรญnaลฅ ฤi rozoberaลฅ debniaci panel.
Bezpeฤnosลฅ vย kaลพdej pracovnej fรกze
Vozรญky letmej betonรกลพe sรบ dimenzovanรฉ na nosnosลฅ 250 ton, aktuรกlne kaลพdรฝ vozรญk nesie viac ako 200 ton. Vozรญky letmej betonรกลพe sa vyznaฤujรบ vysokou mierou bezpeฤnosti vย kaลพdej pracovnej fรกze. Bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov stavby je zaistenรก vฤaka uzavretรฝm pracovnรฝm ploลกinรกm po celom obvode aย na vลกetkรฝch pracovnรฝch รบrovniach.
Bezpeฤnosลฅ proti nechcenรฉmu pojazdu vozรญkov vย pozdฤบลพnom smere zabezpeฤujรบ klznรฉ loลพiskรก. Okrem toho sa pred kaลพdou betonรกลพou vykonรกvajรบ hydraulickรฉ skรบลกobnรฉ zaลฅaลพenia ukotvenia vozรญkov.
Vozรญk, ktorรฝ sa presรบva nad jestvujรบcou komunikรกciou, je navyลกe vybavenรฝ zรกchytnรฝmi sieลฅami, ktorรฉ eลกte viac zvyลกujรบ bezpeฤnosลฅ na stavbe a zabezpeฤujรบ priestor pod vozรญkom proti padajรบcim predmetom. Celรฉ rieลกenie bolo navrhnutรฉ vย spoluprรกci sย Doka kompetenฤnรฝm centrom vย Rakรบsku aย so slovenskou poboฤkou Doka.
TEXT A FOTO: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Doprastav, a. s.