Vรฝstavba stavebnรฉho objektu SO 209-01 โ€“ dilataฤnรฉho celku DC4 โ€“ technolรณgiou letmej betonรกลพe

Vyuลพitie Doka-vozรญkov letmej betonรกลพe pri vรฝstavbe rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna

Partneri sekcie:

Rรฝchlostnรก cesta R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna disponuje najdlhลกou estakรกdou na Slovensku s dฤบลพkou 4,374 km, prechรกdzajรบcou รบdolรญm Krivรกnskeho potoka. Estakรกda je rozdelenรก na dva stavebnรฉ celky 209-01 a 209-02, priฤom dilataฤnรฝ celok DC4 stavebnรฉho objektu 209-01 bol realizovanรฝ metรณdou letmej betonรกลพe pomocou ลกtyroch pรกrov Doka-vozรญkov letmej betonรกลพe.

SO 209-01 sย dฤบลพkou premostenia viac ako 2,75 km

Mostnรฝ objekt SO 209-01 pozostรกva zo ลกtyroch dilataฤnรฝch celkov sย dฤบลพkou premostenia 2 756,75 m. Vลกetky dilataฤnรฉ celky majรบ obdobnรฉ usporiadanie aย tvorรญ ich spojitรก jednokomorovรก konลกtrukcia sย vyloลพenรฝmi konzolami zย predpรคtรฉho betรณnu.

Jednokomorovรก nosnรก konลกtrukcia mรก premenlivรบ vรฝลกku od 3,55 m uprostred rozpรคtia aลพ po 9,05 m nad vnรบtornรฝmi podperami. Celkovรก ลกรญrka mosta je 27,50 m. Vย tomto ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ vรฝstavbe dilataฤnรฉho celku DC4 sย dฤบลพkou mostnej konลกtrukcie 695 m zย pohฤพadu vรฝstavby technolรณgiou letmej betonรกลพe.

Kรฝm sa zrealizoval zรกrodok mostovky piliera, realizaฤnรก firma predmontovala vozรญky, ako aj samotnรฉ panely z nosnรญkovรฉho debnenia Top 50.
Kรฝm sa zrealizoval zรกrodok mostovky piliera,realizaฤnรก firma predmontovala vozรญky, ako aj samotnรฉ panely z nosnรญkovรฉho debnenia Top 50. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Doprastav, a. s.

Nasadenie troch pรกrov vozรญkov pre letmรบ betonรกลพ

Na dilataฤnom รบseku DC4 sรบ nasadenรฉ tri pรกry debniacich vozรญkov pre letmรบ betonรกลพ. Eลกte pred ich samotnรฝm nasadenรญm sa museli na danรฝch pilieroch zrealizovaลฅ zรกrodky mosta. Hneฤ ako bol zรกrodok dostatoฤne รบnosnรฝ, zaฤalo sa sย osadzovanรญm vozรญkov. Montรกลพ prebiehala pomocou ลพeriava aย vlastnรฉho hydraulickรฉho systรฉmu vozรญka pod dozorom aย za asistencie Doka montรกลพneho majstra.

Celรก montรกลพ jednรฉho pรกru vozรญkov aย panelov debnenia trvala pribliลพne 6 tรฝลพdลˆov. Po montรกลพi zaลกkolil montรกลพny majster pracovnรญkov stavby na bezpeฤnรบ prevรกdzku vozรญkov. Pod jeho dozorom prebiehal aj prvรฝ posun vozรญka do nasledujรบcej lamely.

Prvรฝ betonรกrsky zรกber lamely s dฤบลพkou 2,5 m รบspeลกne zrealizovanรฝ pomocou Doka-vozรญkov pre letmรบ betonรกลพ a nosnรญkovรฉho debnenia Top 50.
Prvรฝ betonรกrsky zรกber lamely s dฤบลพkou 2,5 m รบspeลกne zrealizovanรฝ pomocou Doka-vozรญkov pre letmรบ betonรกลพ a nosnรญkovรฉho debnenia Top 50. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Doprastav, a. s.

Proces postupnej realizรกcie mostovky

Po osadenรญ vozรญkov a debnenia sa zaฤal proces postupnej realizรกcie mostovky โ€“ systรฉm vahadla. Postupnรก betonรกลพ prebieha symetrickรฝm vysรบvanรญm betonรกrskych vozรญkov pomocou systรฉmu hydraulickรฝch valcov, ktorรฉ pohรกลˆa hydraulickรฝ agregรกt. Po premiestnenรญ vozรญkov do ฤalลกej polohy sa pokraฤuje procesom aretรกcie debniacich celkov (panelov) na presnรฉ miesta.

Keฤ je debnenie na sprรกvnom mieste, mรดลพe sa zaฤaลฅ proces predpรญnania zadnรฉho ukotvenia vozรญka na hornej aย spodnej doske komรดrkovรฉho prierezu โ€“ kotevnรฝch tyฤรญ sย priemerom 40 mm.

Po zrealizovanรญ vรฝstuลพe moลพno pristรบpiลฅ k samotnej symetrickej betonรกลพi oboch protiฤพahlรฝch lamiel. Prvรฉ lamely mostnej konลกtrukcie pri pilieroch sรบ atypickรฉ, s dฤบลพkou 2,5 m, priฤom typickรก lamela sa betรณnuje v dฤบลพke 5,0 m. Pri realizรกcii mostnej konลกtrukcie sa dbรก na symetrickรบ betonรกลพ na oboch stranรกch lamiel, to znamenรก, ลพe odchรฝlka hmotnostรญ medzi dvomi protiฤพahlรฝmi lamelami mรดลพe byลฅ maximรกlne 25 %.

Samotnรฉ ukladanie betรณnu prebieha plynulo v jednom kroku โ€“ najskรดr sa realizuje betonรกลพ spodnej dosky komรดrkovรฉho prierezu, potom betonรกลพ stien komory a nakoniec betonรกลพ konzol a hornej dosky komรดrkovรฉho prierezu.

Debnenie stien komรดrkovรฉho prierezu realizovanรฉ pomocou nosnรญkovรฉho debnenia Top 50, ktorรฉ sa dรก ฤพahko prispรดsobiลฅ meniacemu sa prierezu priamo na stavbe (รบlohu oceฤพovรฉho paลพdรญka preberรก dvojica drevenรฝch hranolov).
Debnenie stien komรดrkovรฉho prierezu realizovanรฉ pomocou nosnรญkovรฉho debnenia Top 50, ktorรฉ sa dรก ฤพahko prispรดsobiลฅ meniacemu sa prierezu priamo na stavbe (รบlohu oceฤพovรฉho paลพdรญka preberรก dvojica drevenรฝch hranolov). | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Doprastav, a. s.

Pracovnรฝ cyklus 5-metrovej lamely trvรก 8 aลพ 10 dnรญ. Po betonรกลพi lamely aย dosiahnutรญ predpรญsanej pevnosti betรณnu sa realizuje predopnutie lamely cez predpรญnacie lanรก. Po predopnutรญ lamely aย nรกslednom uvoฤพnenรญ debnenia od betรณnu sa debniaci vozรญk mรดลพe posunรบลฅ do ฤalลกieho zรกberu, kde sa celรฝ proces znova opakuje.

Nรกvrh vnรบtornรฉho debnenia

ฤŽalลกรญm zaujรญmavรฝm rieลกenรญm je nรกvrh vnรบtornรฉho debnenia, ktorรฉ sa musรญ plynulo prispรดsobiลฅ zmenลกujรบcemu sa komรดrkovรฉmu prierezu. Vnรบtornรฉ debnenie bolo navrhnutรฉ tak, aby sa dalo ฤพahko prispรดsobiลฅ aj priamo na stavbe, preto sa oceฤพovรฝ paลพdรญk nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 nahradil drevenรฝm profilom.

Preฤnievajรบce debnenie sa tak dรก poฤas vรฝstavby jednoducho skracovaลฅ na potrebnรบ vรฝลกku priamo na vozรญku bez nutnosti odopรญnaลฅ ฤi rozoberaลฅ debniaci panel.

Celkovรฝ pohฤพad na pilier s nasadenรฝm Doka-vozรญkom pre letmรบ betonรกลพ
Celkovรฝ pohฤพad na pilier s nasadenรฝm Doka-vozรญkom pre letmรบ betonรกลพ | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Doprastav, a. s.

Bezpeฤnosลฅ vย kaลพdej pracovnej fรกze

Vozรญky letmej betonรกลพe sรบ dimenzovanรฉ na nosnosลฅ 250 ton, aktuรกlne kaลพdรฝ vozรญk nesie viac ako 200 ton. Vozรญky letmej betonรกลพe sa vyznaฤujรบ vysokou mierou bezpeฤnosti vย kaลพdej pracovnej fรกze. Bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov stavby je zaistenรก vฤaka uzavretรฝm pracovnรฝm ploลกinรกm po celom obvode aย na vลกetkรฝch pracovnรฝch รบrovniach.

Bezpeฤnosลฅ proti nechcenรฉmu pojazdu vozรญkov vย pozdฤบลพnom smere zabezpeฤujรบ klznรฉ loลพiskรก. Okrem toho sa pred kaลพdou betonรกลพou vykonรกvajรบ hydraulickรฉ skรบลกobnรฉ zaลฅaลพenia ukotvenia vozรญkov.

Vozรญk, ktorรฝ sa presรบva nad jestvujรบcou komunikรกciou, je navyลกe vybavenรฝ zรกchytnรฝmi sieลฅami, ktorรฉ eลกte viac zvyลกujรบ bezpeฤnosลฅ na stavbe a zabezpeฤujรบ priestor pod vozรญkom proti padajรบcim predmetom. Celรฉ rieลกenie bolo navrhnutรฉ vย spoluprรกci sย Doka kompetenฤnรฝm centrom vย Rakรบsku aย so slovenskou poboฤkou Doka.

Celkovรก dฤบลพka รบseku R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna je 9 296 m. Investorom je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Zhotoviteฤพom je Zdruลพenie R2 Mรฝtna (Doprastav, a. s., STRABAG, s. r. o., EUROVIA SK, a. s, EUROVIA CS, a. s.). รšsek DC4 realizuje spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s.

TEXT A FOTO: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 2/2022