Spojenie medzi Slovenskom a Ukrajinou sa zlepšuje, v nedeľu 15. decembra spustili nové vlakové spojenie z Bratislavy do Kyjeva. Prvý priamy vlak z Ukrajiny privítali v Čiernej nad Tisou.
železnice
Článok sa zaoberá projektom Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov v Bratislave, ktorý je súčasťou riešenia zlepšovania verejnej dopravy a integrácie rôznych druhov dopravy v hlavnom meste Slovenska. TIOP Ružinov pomôže zvýšiť dostupnosť a kvalitu verejnej dopravy a podporiť ekologické formy dopravy, čím prispeje k zníženiu emisií. Projekt zahŕňa výstavbu nových nástupíšť, podchodov a ďalších dopravných zariadení. Hoci sa jeho príprava stretla s viacerými prekážkami vrátane komplikácií v územnom a stavebnom konaní, TIOP Ružinov zostáva projektom s výrazným prínosom pre dopravnú infraštruktúru v Bratislave.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) získala medzi rokmi 2021 a 2023 trojicu nových pracovísk na kontrolu a údržbu vozového parku železničnej osobnej dopravy. Projekt areálu technicko-hygienickej údržby vo Zvolene (THÚ Zvolen) zrealizovala spoločnosťSTRABAG, s. r. o. Rozsah projektu v blízkosti železničnej stanice Zvolen a rôznorodosť vyžadovaných činností vytvorili vhodnú príležitosť pre zhotoviteľa zapojiť do prípravnej aj realizačnej fázy projektu svoje portfólio digitálnych nástrojov a zužitkovať skúsenosti vlastného tímu zameraného na digitalizáciu.
Hlavným cieľom rekonštrukcie koľají č. 1 a č. 2 v traťovom úseku Trnovec nad Váhom – Tvrdošovce bola komplexná obnova všetkých prvkov železničnej infraštruktúry v danom traťovom úseku.
Článok sa zaoberá diagnostikou železničných betónových a murovaných mostov v zlom stave so zameraním na zistenie ich reálneho stavu a zaťažiteľnosti. Predmetné mosty boli diagnostikované na území Slovenska a Českej republiky. Výsledkom diagnostiky a prepočtov bolo stanovenie optimálneho spôsobu rekonštrukcie, prípadne prestavby.
V roku 2023 zrealizovalo združenie „Šaštín-Kúty PORR“ (v zložení PORR, a. s., a PORR, s. r. o.) rekonštrukciu traťovej koľaje č. 1 na úseku medzi železničnou stanicou Šaštín-Stráže a Kúty. Rekonštrukcia bola nevyhnutná z dôvodu prevádzkového opotrebovania a uplynutia životnosti jednotlivých prvkov koľaje. Hlavným cieľom bolo zabezpečiť dlhodobú bezpečnosť železničnej prevádzky, zlepšiť kvalitu infraštruktúry, zvýšiť maximálnu traťovú rýchlosť a zvýšiť komfort cestujúcich vynovením zastávky v Kuklove.
Slúžila neuveriteľných 145 rokov a jej budúcnosť je dlhodobo nejasná. Bývalá železničná stanica Filiálka je už celé desaťročia upadnutým miestom Bratislavy. Časť opusteného pásu uprosted mesta ale konečne môže nájsť svoju stratenú identitu. Mestská časť Nové Mesto plánuje miesto zrevitalizovať na park a zlepšiť život tamojším obyvateľom.
Rekonštrukcia dvojice železničných mostov prevádzajúcich trať ŽSR cez rieku Váh je súčasťou projektu modernizácie železničného uzla Žilina. Spoločnosť STRABAG, s. r. o., je vedúcim členom Združenia pod Dubňom, teda zhotoviteľa stavebných prác v rámci projektu Uzol Žilina, a zároveň zhotoviteľom predmetného mostného objektu.
Predmetom stavby je elektrifikácia existujúcej jednokoľajovej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné. Železničná trať zabezpečuje dopravnú obslužnosť priľahlého regiónu a zároveň je súčasťou železničného spojenia s Košicami. Stavba je rozdelená do ôsmich samostatne realizovaných ucelených častí vychádzajúcich z členenia stavby na úseky železničných staníc.
V súlade s výhľadovými cieľmi Európskej únie ohľadom zvýšenia bezpečnosti prepravy osôb a tovaru, presunu prepravy z ciest na železnicu, ale aj so zreteľom na ekologický efekt tejto dopravy sú v jej členských štátoch pripravované a následne realizované projekty zamerané na modernizáciu a výstavbu novej železničnej dopravnej infraštruktúry.
Ministerstvo dopravy rozhodlo o budúcnosti hlavnej železničnej stanice v Bratislave pred niekoľkými týždňami. Rozsiahlu rekonštrukciu, akú plánoval bratislavský magistrát spoločne s bývalým vedením Ministerstva dopravy SR, rezort zmietol zo stola a rozhodol o akomsi „facelifte“. Z vyjadrení hlavného mesta však vyplýva jasná odpoveď – je to málo.
Valbek SK, spol. s r. o., je významným a skúseným projektantom železničnej a cestnej infraštruktúry nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. Cieľom spoločnosti je poskytovať profesionálne a komplexné projekčné služby pre plnú spokojnosť zákazníka.
V súčasnosti sa k požiadavkám na spracovanie projektovej dokumentácie pripája ešte stále pomerne nová vec, a to spracovanie diela metodikou BIM. Na Slovensku je súčasťou najmä „pilotných“ projektov, ale v Českej republike je súčasťou štandardného zmluvného vzťahu.
Nie je to tak dávno, čo Slovákov vystrašila informácia o novej hlavnej železničnej stanici v Stupave. Okrem mestečka za Bratislavou médiá uvádzali ako nové miesto hlavnej stanice v Bratislave stanicu v Novom Meste či brownfield pri Filiálke. Rezort dopravy dnes konečne prišiel s konkrétnymi informáciami – hlavná stanica na Námestí Franza Liszta ostáva, v Stupave má však rezort veľké plány.
Vládny kabinet priebežne posudzuje investície, či spĺňajú podmienky strategickosti. Na rokovaní v stredu 10. júla odsúhlasila vláda veľký balík takýchto investícií – diaľničných a železničných – z dielne rezortu dopravy a dve nemocnice (ministerstvo zdravotníctva). Pred časom sa stal strategickým projekt rozvoja a modernizácie FNsP J. A. Reimana v Prešove (rezort obrany).