Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina
ลฝelezniฤnรก stanica (ลฝST) ลฝilina je sรบฤasลฅou dรดleลพitรฉho ลพelezniฤnรฉho dopravnรฉho uzla. Je koneฤnou stanicou trate ฤ. 120 z Bratislavy, trate ฤ. 180 z Koลกรญc, trate ฤ. 127 z ฤadce a trate ฤ. 126 z Rajca. V tomto uzle sa stretรกvajรบ koridory s eurรณpskym vรฝznamom, a to ฤ. V na รบseku vetvy A Bratislava โ ลฝilina โ ฤierna nad Tisou a ฤ. VI na รบseku ลฝilina โ ฤadca โ Skalitรฉ โ hranica s Poฤพskou republikou.
รฤel aย dรดvody modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina
Kย modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina vedรบ dva hlavnรฉ dรดvody. Prvรฝm je potreba odstrรกniลฅ morรกlne zastaranรบ nevyuลพรญvanรบ ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru vย ลฝST ลฝilina, vย ลฝilina โ zriaฤovacia stanica aย vย ลฝST Varรญn. Druhรฝm je fakt, ลพe trate ลฝilina โ ฤadca aย Bratislava โ ฤierna nad Tisou boli zaradenรฉ medzi tranzitnรฉ medzinรกrodnรฉ koridory na รบzemรญ SR ako sรบฤasลฅ paneurรณpskeho koridoru, predmetnรฉ รบseky vลกak nespฤบลajรบ kritรฉriรก modernizovanรฝch tratรญ.
Hlavnรฝm cieฤพom stavby je tak modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate sย cieฤพom dosiahnuลฅ parametre stanovenรฉ dohodami AGC aย AGTC.
Okrem dosiahnutia technickรฝch parametrov podฤพa menovanรฝch dohรดd aย zรกsad je samotnรก modernizรกcia uzla ลฝilina nevyhnutnรฝm medznรญkom pri prechode prevรกdzky na ekonomicky vรฝhodnejลกiu striedavรบ elektrickรบ trakciu sย jednofรกzovรฝm systรฉmom 25ย kV, 50ย Hz.
Vย zรกvรคznom pokyne pre investorskรบ prรญpravu stavby (ลฝSR, januรกr 2010) je tento krok druhรฝm cieฤพom modernizรกcie aย je definovanรฝ ako โuzlovรฉโ prepojenie stavieb ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160km/h, ลฝSR, ลฝilina-Tepliฤka zriaฤovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa aย ลฝSR, Modernizรกcia trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou.
Projektovรก prรญprava stavby
Myลกlienka modernizรกcie uzla ลฝilina dostala reรกlne kontรบry vydanรญm zรกvรคznรฉho pokynu pre investorskรบ prรญpravu stavby zย januรกra 2010. Samotnรก projektovรก prรญprava sa zaฤala vย roku 2012 vypracovanรญm zรกmeru vย zmysle zรกkona NR SR ฤ. 24/2006 Z. z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.
Na zรกklade stanovรญsk bolo dลa 26. 2. 2013 vydanรฉ rozhodnutie Obvodnรฉho รบradu ลพivotnรฉho prostredia ลฝilina, odboru ลกtรกtnej sprรกvy starostlivosti oย ลพivotnรฉ prostredie, kde sa stanovila potreba posรบdiลฅ vplyvy predmetnej stavby na ลพivotnรฉ prostredie podฤพa uvedenรฉho zรกkona (tzv. Environmental Impact Assessment, proces EIA).
Na zรกklade doruฤenรฝch stanovรญsk jednotlivรฝch dotknutรฝch orgรกnov, verejnosti, ako aj mesta ลฝilina bol stanovenรฝ rozsah posudzovania aย tri varianty, ktorรฉ bolo treba vyhodnotiลฅ vย sprรกve oย hodnotenรญ. Nรกvrhy tรฝchto variantov boli podrobne opรญsanรฉ vย ฤasopise Inลพinierske stavby ฤ. 1/2014. Sprรกva oย hodnotenรญ bola spracovanรก vย zmysle prรญlohy ฤ. 11 zรกkona NR SR ฤ. 24/2006 Z. z. vย jรบli 2013 aย zaoberala sa posรบdenรญm troch variantov stavby.
Na zรกklade jej zรกverov bol odporuฤenรฝ povrchovรฝ variant na rรฝchlosลฅ 120 km/h. Dลa 4. 10. 2013 bol spracovanรฝ odbornรฝ posudok kย zรกmeru. Na zรกklade posudku, doruฤenรฝch stanovรญsk aย sprรกvy oย hodnotenรญ vydal Okresnรฝ รบrad ลฝilina, odbor starostlivosti oย ลพivotnรฉ prostredie, zรกvereฤnรฉ stanovisko, vย ktorom sa stotoลพnil sย odporรบฤanรฝm variantom. Vย zรกvereฤnom stanovisku zรกroveล รบrad uloลพil podmienky, ktorรฉ sรบ zรกvรคznรฉ pri ฤalลกรญch stupลoch projektu aย treba ich zapracovaลฅ do projektovej dokumentรกcie.
Vย roku 2014 bola vypracovanรก dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR), na zรกklade ktorej bolo vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie na predmetnรบ stavbu. To nadobudlo prรกvoplatnosลฅ 22. 6. 2015. Dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie (DSP) bola odovzdanรก objednรกvateฤพovi ลฝSR vย roku 2016.
Inลพinierska ฤinnosลฅ a majetkovรฉ vyrovnanie
Sรบฤasลฅou projektovej prรญpravy tejto stavby je aj inลพinierska ฤinnosลฅ (Iฤ) aย majetkovoprรกvne vyrovnanie (MPV). To prebieha celรฝ ฤas โ od DรR aลพ po vydanie aย nadobudnutie prรกvoplatnosti vลกetkรฝch kolaudaฤnรฝch rozhodnutรญ. Pred samotnรฝm zaฤiatkom projektovรฝch prรกc na DSP boli uzavretรฉ zmluvy oย budรบcich zmluvรกch oย prevzatรญ vyvolanรฝch investรญcii sย budรบcimi sprรกvcami stavebnรฝch objektov (SO) aย prevรกdzkovรฝch sรบborov (PS).
Touto formou zmlรบv sa investor, t. j. ลฝSR, vyvaroval problรฉmov zย minulosti, pretoลพe vtedy narรกลพal prรกve na problรฉmy pri odovzdanรญ vybudovanรฝch SO aย PS budรบcim sprรกvcom aย vlastnรญkom. Vย rรกmci MPV sa oslovilo 1โฏ352 vlastnรญkov vย katastrรกlnych รบzemiach ลฝilina, Strรกลพov, Budatรญn, Tepliฤka nad Vรกhom, Mojลก, Gbeฤพany aย Varรญn, ktorรญ boli vyzvanรญ na uzavretie dohody formou kรบpnopredajnรฝch zmlรบv, zmlรบv oย budรบcich zmluvรกch oย zriadenรญ vecnรฉho bremena, zmlรบv oย zriadenรญ vecnรฉho bremena aย nรกjomnรฝch zmlรบv vย prospech investora.
Vย MPV stavby sa vyuลพil ลกtatรบt verejnoprospeลกnej stavby, ktorรฝ umoลพลuje postupovaลฅ vย zmysle zรกkona ฤ. 282/2015 Z.ย z. (zรกkon oย vyvlastลovanรญ pozemkov aย stavieb aย oย nรบtenom obmedzenรญ vlastnรญckeho prรกva kย nim aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov).
Tento proces by veฤพmi urรฝchlilo, keby vlรกda SR vย ฤase prรญpravy zรกkona ฤ.ย 139/2017 Z. z., ktorรฝm sa menil aย dopฤบลal zรกkon ฤ. 669/2007 Z. z. oย jednorazovรฝch mimoriadnych opatreniach vย prรญprave niektorรฝch stavieb diaฤพnic aย ciest pre motorovรฉ vozidlรก aย oย doplnenรญ zรกkona ฤ. 162/1995 Z. z. oย katastri nehnuteฤพnostรญ (katastrรกlny zรกkon) vย znenรญ neskorลกรญch predpisov, myslela aj na stavby drรกhy.
Vย naลกom prรญpade (ako stavebnรญk) postupujeme uลพ pri podรกvanรญ ลพiadosti oย vydanie stavebnรฉho povolenia podฤพa zรกkona ฤ. 50/1976 Zb. vย znenรญ neskorลกรญch predpisov (stavebnรฝ zรกkon), ยง 58, ods. 2, kde musรญme preukรกzaลฅ, ลพe sme vlastnรญkom pozemkov alebo ลพe mรกme kย pozemkom inรฉ prรกvo podฤพa ยง 139 ods. 1 tohto zรกkona, ktorรฉ nรกs oprรกvลuje zriadiลฅ na nich poลพadovanรฉ stavby.
Hlavnรฉ prekรกลพky ukonฤenia
Vย sรบฤasnosti patrรญ medzi hlavnรฉ prekรกลพky ukonฤenia MPV prebiehajรบci ROEP (register obnovenej evidencie pozemkov) vย k. รบ. Tepliฤka nad Vรกhom aย zย ฤasovรฉho hฤพadiska najdlhลกรญ aย najkomplikovanejลกรญ proces รบpravy prรกv kย nehnuteฤพnostiam vย prospech investora pri spisovanรญ prรกvnych รบkonov vo forme zmluvy oย prevode sprรกvy majetku ลกtรกtu.
Momentรกlne sa vย rรกmci Iฤ podรกvajรบ ลพiadosti oย vydanie stavenรฝch povolenรญ aย ohlรกsenia na prรญsluลกnรฝch ลกpecializovanรฝch stavebnรฝch รบradoch. Prรกve pri rieลกenรญ Iฤ na vydanie stavebnรฉho povolenia mesto ลฝilina nesรบhlasilo sย vydanรญm stavebnรฉho povolenia na stavbu ako celok. Svoj nesรบhlas argumentovalo aktuรกlnym stavom dopravy aย enormnรฝm nรกrastom cestnej dopravy na komunikรกciรกch, ktorรฉ budรบ stavbou modernizรกcie priamo dotknutรฉ.
Zย tohto dรดvodu poลพiadalo vo svojom zรกvรคznom stanovisku zo dลa 12. 1. 2017 oย doplnenie funkฤnรฉho trvalรฉho mimoรบrovลovรฉho kriลพovania ลพelezniฤnej trate, ktorรฉ bude vย sรบlade sย generelom dopravy mesta ลฝilina aย aktuรกlne platnรฝm รzemnรฝm plรกnom (รPN) mesta ลฝilina vrรกtane jeho schvรกlenรฝch zmien aย doplnkov, kde sa uvaลพuje oย mimoรบrovลovom prepojenรญ ulรญc Mรกjovรก, Uhoฤพnรก aย ฤฝavobreลพnรก (cesta I/60).
Dรดvodom je รบplnรฉ uzavretie Kysuckej ulice vย ฤasti podjazdu poฤas realizรกcie stavby. Na zรกklade oprรกvnenej poลพiadavky mesta ลฝilina sa dodatoฤne otvorila ฤasลฅ stavby modernizรกcie uzla ลฝilina dodatkom, ktorรฝ rieลกi vybudovanie novรฉho cestnรฉho mimoรบrovลovรฉho prepojenia Mรกjovej ulice sย Uhoฤพnou aย nรกsledne sย cestou I/60, ktorรฉ zabezpeฤรญ poฤas realizรกcie stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate vย uzle ลฝilina mimoรบrovลovรฉ kriลพovanie poฤas uzรกvierky podjazdu na Kysuckej ulici. Toto prepojenie je navrhnutรฉ vย sรบlade sย รPN, zmenami aย doplnkami mesta ลฝilina. Na zรกklade toho je navrhnutรฉ ako trvalรฉ cestnรฉ prepojenie vrรกtane celej priฤพahlej cestnej infraลกtruktรบry.
Vย novembri 2017 vypracoval projektant oznรกmenie oย zmene navrhovanej ฤinnosti podฤพa prรญlohy 8a kย zรกkonu ฤ. 4/2006 Z. z., kde zapracoval aj zmeny vyvolanรฉ nรกvrhom novรฉho cestnรฉho nadjazdu aย priฤพahlej cestnej infraลกtruktรบry.
Dลa 22. 1. 2018 nadobudlo prรกvoplatnosลฅ rozhodnutie vydanรฉ vย zisลฅovacom konanรญ Okresnรฝm รบradom ลฝilina, odborom starostlivosti oย ลพivotnรฉ prostredie, podฤพa ktorรฉho sa objekty stavby modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina nebudรบ posudzovaลฅ podฤพa zรกkona ฤ. 24/2006 Z. z. Vย sรบฤasnosti je na uvedenรฉ zmeny vypracovanรก DรR aย prebieha รบzemnรฉ konanie.
Projekt modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina
Umiestnenie stavby
Stavba rieลกi modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina od sลพkm 199,2 trate Pรบchov โ ลฝilina aย od sลพkm 251,1 trate ลฝilina โ ฤadca po sลพkm 326,8 trate ลฝilina โ Vrรบtky. Celรก stavba mรก dฤบลพku pribliลพne 14 km vย smere vรฝchod โ zรกpad aย 2,3 km vย smere sever โ juh. Obsahuje ลกtyri jestvujรบce ลพelezniฤnรฉ stanice ลฝilina-zriaฤovacia stanica, ลฝilina-osobnรก stanica, ลฝilina-Tepliฤka aย Varรญn, ktorรฉ sรบ zaฤlenenรฉ do jednรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla.
Vย smere zรกpad โ vรฝchod, medzi Strรกลพovom aย lokomotรญvnym depom, prechรกdza trasa cez uลพ nevyuลพรญvanรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina-zriaฤovacia stanica. ฤalej vย smere na Koลกice prechรกdza cez รบzemie jestvujรบcej osobnej stanice, pokraฤuje vย pรดvodnej trase dvojkoฤพajnej trate cez ลฝST Varรญn aย konฤรญ sa pred zastรกvkou Streฤno.
Dotรฝka sa aย ฤiastoฤne zasahuje do koฤพajiska novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. Vย smere na sever od lokomotรญvneho depa prechรกdza traลฅ cez rieku Vรกh vย trase pรดvodnej ลพelezniฤnej trate okolo Budatรญnskeho hradu, kde sa konฤรญ aย napรกja sa na zmodernizovanรฝ รบsek trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou.
ฤlenenie stavby
Stavba je organizaฤne rozdelenรก na tzv. ucelenรฉ ฤasti (UฤS). Vย stavbe je zahrnutรฝch 180ย PS aย 504 SO, t. j. 684 zรกkladnรฝch prvkov.
UฤS 53 Traลฅovรฝ รบsek ลฝilina, Strรกลพov โ Vรกh
UฤS 53 zahลลa celรบ pรดvodnรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina, koฤพajovรฝ triangel pri lokomotรญvnom depe, รบsek trate na ฤadcu vย severnom smere aย celรบ osobnรบ stanicu sย nรกstupiลกลฅami aย podchodmi vo vรฝchodnom smere. Polohovo je vย podstate ohraniฤenรก riekami Vรกh aย Rajฤanka. Po odstrรกnenรญ uลพ nevyuลพรญvanรฉho koฤพajiska starej zriaฤovacej stanice sa vย tomto รบzemรญ vybuduje novรก zastรกvka ลฝilina-predmestie.
Zรกsadnรฝmi objektmi ลฝSR sรบ ลพelezniฤnรฉ mosty cez rieky Vรกh aย Rajฤanka aย ponad Kysuckรบ cestu. Menลกie mostnรฉ stavby predstavujรบ podchody pre cestujรบcich. Vย UฤS 53 je navrhnutรก aj rekonลกtrukcia ลฝST ลฝilina sย prestavbou nรกstupรญลกลฅ, vybudovanรญm novรฉho podchodu pre cestujรบcich aย budova pracoviska urฤenรฉho na riadenie dopravy.
Vย neposlednom rade sรบ to aj objekty ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย spodku, trakฤnรฉho vedenia, energetiky, zabezpeฤovacรญch aย oznamovacรญch zariadenรญ. Vย predmetnej UฤS sรบ navrhnutรฉ aj objekty, ktorรฉ nebudรบ po realizรกcii vย sprรกve ลฝSR. Ide hlavne oย podchody pre peลกรญch aย cyklistov, cestnรฉ nadjazdy aย cestnรฉ komunikรกcie.
Celkovรก situรกcia UฤS 53
UฤS 54 Traลฅovรฝ รบsek Vรกh โ Odboฤka aย zastรกvka Varรญn
Ide oย dvojkoฤพajnรฝ priamy รบsek trate od rieky Vรกh po sรบฤasnรบ ลฝST Varรญn. Medzistaniฤnรฝ รบsek vedie na celej svojej dฤบลพke pozdฤบลพ novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. Vย medzistaniฤnom รบseku sa nachรกdza vรฝhybลa Vรกh (odboฤka), pomocou ktorej je do hlavnej trate zapojenรก vchodovรก, odchodovรก aย tranzitnรก skupina koฤพajรญ vrรกtane vleฤky KIA Motors Slovakia, s. r. o. Sรบฤasลฅou UฤS je aj vybudovanie novรฉho cestnรฉho nadjazdu, priฤพahlรฝch komunikรกciรญ aย podchodu pre verejnosลฅ.
Celkovรก situรกcia UฤS 54
UฤS 55 Traลฅovรฝ รบsek Odboฤka aย zastรกvka Varรญn โ Streฤno
UฤS 55 zahลลa jestvujรบcu ลฝST Varรญn aย krรกtky priฤพahlรฝ รบsek trate vย smere do Vrรบtok. Vย rรกmci modernizรกcie dรดjde kย rekonลกtrukcii pรดvodnej stanice na zastรกvku aย odboฤku, kde sa zriadi odboฤka do vchodovej aย tranzitnej skupiny koฤพajรญ zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. UฤS zahลลa aj odboฤku Potok zย vรฝchodnej strany (od Vrรบtok) sรบฤasnej ลฝST Varรญn.
Celkovรก situรกcia UฤS 55
UฤS 56 Dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka
Tรกto UฤS obsahuje doplnenie prevรกdzok aย objektov sรบvisiacich sย prestavbou infraลกtruktรบry vย UฤS 53, aย to presunutie miesta verejnej vyklรกdky aย naklรกdky (VNVK) do zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka spoloฤne sย รบpravou aย vรฝstavbou vลกetkรฝch potrebnรฝch technolรณgiรญ aย รบprav existujรบcich zariadenรญ vย mieste budรบceho strediska VNVK pri tranzitnej skupine koฤพajรญ.
UฤS 93 aลพ UฤS 99
Ide o:
UฤS 96 รpravy infraลกtruktรบry vย รบseku ลฝilina-Tepliฤka sรบvisiace sย vรฝstavbou TNS ลฝilina,
UฤS 97 Zmena trakcie na STTS 25 kV vย รบseku Pรบchov โ ลฝilina,
UฤS 98 Zmena trakcie na STTS 25 kV vย รบseku ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou,
UฤS 99 Zmena trakcie na STTS 25 kV vย uzle ลฝilina.
Predmetnรฉ UฤS rieลกia zmenu trakฤnej sรบstavy. Vย zรกvรคznom pokyne pre investorskรบ prรญpravu stavby uzla ลฝilina mรก stavba dva ciele โ prvรฝm je modernizรกcia aย vytvorenie podmienok na prevรกdzkovanie uzla systรฉmom 25 kV, druhรฝm cieฤพom je prevรกdzkovanie celรฉho zmodernizovanรฉho uzla systรฉmom 25 kV vย zmysle nariadenia GR ลฝSR zย roku 2005 oย zmene trakcie na V. koridore.
Nรกvrh postupnej zmeny vychรกdza zo ลฝST Pรบchov. รsek trate Pรบchov โ ลฝilina (mimo) bude po zmodernizovanรญ celรฉho รบseku trate, vรฝstavbe tunelov aย ฤalลกรญch potrebnรฝch objektov pripravenรฝ na prevรกdzkovanie striedavou trakciou. Styk jednosmernej aย striedavej trakฤnej sรบstavy je vย sรบฤasnosti na ลพilinskom zhlavรญ ลฝST Pรบchov.
Kย plnohodnotnรฉmu napรกjaniu trate od Pรบchova po ลฝilinu je nevyhnutรฉ vybudovaลฅ trakฤnรบ napรกjaciu stanicu (TNS) vย ลฝiline. Vรฝstavba objektu aย technolรณgia TNS je zahrnutรก vย UฤS 99, ktorรก rieลกi prechod na STTS vย uzle ลฝilina.
Pri tvorbe objektovej skladby stavby modernizรกcie trate Pรบchov โ ลฝilina (mimo) sa vychรกdzalo zย predpokladu, ลพe vรฝstavba TNS ลฝilina bude neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou prechodu na STTS na koridore od Bratislavy po ลฝilinu. Vย rรกmci stavby รบseku Pรบchov โ ลฝilina sa vybudovali objekty, ktorรฉ sรบ nevyhnutnรฉ na prevรกdzkovanie trate STTS. Ich pripojenie aย uvedenie do ฤinnosti rieลกi UฤS 97, avลกak aลพ po vybudovanรญ TNS vย ลฝiline.
Uvedenie do prevรกdzky je moลพnรฉ vย dvoch etapรกch. Prvรก etapa umoลพnรญ prevรกdzkovanie รบseku od Bratislavy po ลฝilinu (mimo). To bude stav, keฤ bude ลฝilina zmodernizovanรก, ale samotnรฝ uzol bude prevรกdzkovanรฝ JSTS. Tento stav sa vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina oznaฤuje ako doฤasnรฝ. Druhรก etapa predpokladรก, ลพe celรฝ uzol ลฝilina bude prevรกdzkovanรฝ STTS. Vย tomto prรญpade je potrebnรฉ realizovaลฅ aj UฤS 96, ktorรก rieลกi vplyv striedavej trakcie na netrakฤnรฉ zariadenia vย รบseku medzi Vรกhom aย Varรญnom.
Prechod na trvalรฝ stav je naprojektovanรฝ tak, aby sa zย uzla ลฝilina nevytvoril vรฝbeลพok so striedavou trakciou (vย zmysle cieฤพov nariadenia GR ลฝSR oย zmene trakcie na V. koridore), ale aby vznikol dopravne ucelenรฝ รบsek. Poฤรญta sa sย tรฝm, ลพe nadvรคzujรบci รบsek ลฝilina โ ฤadca โ ลกtรกtna hranica SR/ฤR bude pripravenรฝ na prechod na striedavรบ trakciu.
To znamenรก, ลพe sa vybuduje TNS vย ฤadci aย celรฝ รบsek medzi Krรกsnom nad Kysucou aย ฤadcou bude pripravenรฝ (zmodernizovanรฝ) na prevรกdzku STTS. Keฤลพe uลพ zmodernizovanรฝ รบsek ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou nie je pripravenรฝ, aby vย jeho blรญzkosti bola prevรกdzkovanรก STTS, treba urobiลฅ รบpravy na zabezpeฤovacom aย oznamovacom zariadenรญ.
To rieลกia objekty UฤS 98. Rovnako sรบ vย tejto UฤS naprojektovanรฉ objekty, ktorรฉ sรบvisia sย รบpravou trakฤnรฉho vedenia na tomto รบseku pri prechode na STTS od ลฝiliny po ฤadcu aย ลกtรกtnu hranicu SR/ฤR. Ak nastane stav, ลพe uzol ลฝilina sa stane vรฝbeลพkom so striedavou trakciou aย smer na ฤadcu aย Kraฤพovany zostane prevรกdzkovanรฝ JSTS, bude treba vytvoriลฅ objekty na styk dvoch trakฤnรฝch sรบstav โ neutrรกlne polia.
UฤS 00 Systรฉm ERTMS
Obsahom tejto UฤS je vybudovanie systรฉmu riadenia vlakov (ERTMS), ktorรฝ pozostรกva zo systรฉmu ETCS 2. รบrovne (ETCS L2) aย rรกdiovรฉho systรฉmu GSM-R.
Vรฝznamnรฉ objekty stavby
Zastรกvka ลฝilina-predmestie
Predmetom nรกvrhu bolo vybudovaลฅ novรบ zastรกvku ลฝilina-predmestie. Vย rรกmci modernizรกcie sa vybudujรบ novรฉ nรกstupiลกtia sย dฤบลพkou 180 m. Zastรกvka bude vybavenรก informaฤnรฝm aย rozhlasovรฝm zariadenรญm, sรบฤasลฅou nรกstupรญลกลฅ budรบ prรญstreลกky pre cestujรบcich.
Na prรญstup na nรกstupiลกtia sa vybuduje podchod pre cestujรบcich, ktorรฝ bude spฤบลaลฅ poลพiadavky na uลพรญvanie osobami sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu aย orientรกcie. Pri zastรกvke je navrhnutรฉ parkovisko aย prรญstreลกok pre bicykle. Napojenie na cestnรบ infraลกtruktรบru bude novou komunikรกciou cestnรฉho nadjazdu zย Bratislavskej ulice.
Vizualizรกcia budovy riadenia dopravy
Most cestnรฉho nadjazdu pri zastรกvke ลฝilina-predmestie
Premostenie je rieลกenรฉ monolitickรฝm predpรคtรฝm doskovรฝm mostom sย premennou vรฝลกkou prierezu od 1,5 m vย poli po 2,3 m nad podperami. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako spojitรฝ trojpoฤพovรฝ nosnรญk sย maximรกlnym rozpรคtรญm 39 m sย celkovou dฤบลพkou premostenia 100 m. Nosnรก konลกtrukcia bude vย prieฤnom smere doskovรก sย obojstrannรฝmi symetrickรฝmi konzolami.
Tvar nosnej konลกtrukcie reลกpektuje smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie prevรกdzanej komunikรกcie MO 8/40. Spodnรบ stavbu budรบ tvoriลฅ dve krajnรฉ ฤlenenรฉ opory prepojenรฉ sย opornรฝmi mรบrmi zย vystuลพenej zeminy aย dva medziฤพahlรฉ piliere. Drieky kruhovรฝch pilierov sย รบloลพnรฝmi hlavicami budรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek. Nosnรก konลกtrukcia sa uloลพรญ na spodnรบ stavbu pomocou hrncovรฝch loลพรญsk. Zaloลพenie spodnej stavby bude hlbinnรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Pohฤพad na pylรณn cestnรฉho nadjazdu ponad ลฝST ลฝilina
Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฝch mostov cez Vรกh pri Budatรญne
Nรกvrh rieลกi rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฝch mostov, ktorรฉ slรบลพia na premostenie ลพelezniฤnej trate ponad rieku Vรกh. Rekonลกtrukcia sa zrealizuje vรฝmenou existujรบcich mostov za รบplnรฉ novรฉ mostnรฉ konลกtrukcie osadenรฉ na novรบ spodnรบ stavbu. Novรฉ premostenie je navrhovanรฉ pomocou dvoch samostatnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ pod kaลพdou koฤพajou.
Zo statickรฉho hฤพadiska je konลกtrukcia oboch mostnรฝch konลกtrukciรญ navrhnutรก ako spojitรฝ trojpoฤพovรฝ celozvรกranรฝ oceฤพovรฝ trรกmovรฝ most sย rozpรคtiami polรญ 31,5 + 46,2 + 31,5 m. Oceฤพovรก konลกtrukcia je uloลพenรก na hrncovรฝch loลพiskรกch, dฤบลพka konลกtrukcie oboch mostov je 110,8 m. Existujรบce mosty sa zdemontujรบ po ฤastiach vย rรกmci dvoch fรกz spolu sย vybรบranรญm existujรบcej spodnej stavby.
Spodnรบ stavbu budรบ tvoriลฅ dve novรฉ opory spojenรฉ krรญdlami, budovanรฉ vย dvoch fรกzach, aย dva medziฤพahlรฉ piliere vybudovanรฉ vย koryte Vรกhu. Nรกvrh predpokladรก vybudovanie mostov mimo projektovanej polohy na doฤasnรฝch montรกลพnych ploลกinรกch, na finรกlnu pozรญciu budรบ mosty premiestnenรฉ najskรดr prieฤnym aย potom pozdฤบลพnym zรกsunom vย dvoch fรกzach. Sย objektom sรบvisรญ aj nรกvrh lรกvky pre chodcov aย cyklistov.
Lรกvka bude maลฅ svetlรบ ลกรญrku medzi zรกbradlรญm 3,5 m aย bude uloลพenรก na spoloฤnej spodnej stavbe sย objektom mosta. Mรก slรบลพiลฅ verejnosti ako prepojenie cyklistickรฝch trรกs, ktorรฉ vedรบ popri rieke Vรกh. Nosnรบ konลกtrukciu budรบ tvoriลฅ oceฤพovรฉ plnostennรฉ nosnรญky sย hornou ortotropnou mostovkou vystuลพenou pozdฤบลพnymi vรฝstuhami zย plechu aย prieฤnymi vรฝstuhami tvaru obrรกtenรฉho T, cez ktorรฉ prechรกdzajรบ pozdฤบลพne vรฝstuhy. Hlavnรฉ nosnรญky budรบ prieฤne stuลพenรฉ prvkami zย valcovanรฝch oceฤพovรฝch profilov.
Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho mosta ponad ulicu Kysuckรก
Zย dรดvodu novรฉho smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia ลพelezniฤnej trate bol navrhnutรฝ novรฝ ลพelezniฤnรฝ most sย priebeลพnรฝm koฤพajovรฝm lรดลพkom. Navrhnutรก je spojitรก ลกtvorpoฤพovรก ลพelezobetรณnovรก rรกmovรก konลกtrukcia sย rozpรคtรญm jednotlivรฝch polรญ 6,65 + 9,5 + 9,5 + 6,65 m. Nosnรก konลกtrukcia bude zaloลพenรก na mikropilรณtach.
Zย dรดvodu konลกtrukฤnej hrรบbky bolo nevyhnutnรฉ navrhnรบลฅ รบpravu nivelety cestnej komunikรกcie, preto sa bude rekonลกtruovaลฅ aj Kysuckรก ulica sย priฤพahlรฝmi kriลพovatkami. Sรบฤasne sa upravia jazdnรฉ pruhy tejto komunikรกcie.
ลฝST ลฝilina
Vย ลฝST ลฝilina je navrhnutรก komplexnรก rekonลกtrukcia koฤพajรญ sย nรกvrhom poลพadovanรฝch uลพitoฤnรฝch dฤบลพok aย poฤtom koฤพajรญ. Celkovo sa vย ลฝST vybuduje jedno krajnรฉ aย pรคลฅ obojstrannรฝch nรกstupรญลกลฅ, ku ktorรฝm bude zabezpeฤenรฝ aj prรญstup osรดb sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu aย orientรกcie, aย to novรฝmi vรฝลฅahmi aย รบpravami prรญstupovรฝch komunikรกciรญ pre cestujรบcich.
Nรกstupiลกtia budรบ zastreลกenรฉ, vybavenรฉ informaฤnรฝm aย rozhlasovรฝm zariadenรญm aย kamerovรฝm systรฉmom. Prรญstup na nรกstupiลกtia zostane aj existujรบcim podchodom zย Nรกrodnej ulice, ktorรฝ sa predฤบลพi popod koฤพajisko aลพ za Uhoฤพnรบ ulicu aย bude slรบลพiลฅ aj verejnosti. Vย rรกmci ลฝST ลฝilina je navrhnutรก budova riadenia dopravy, ktorรก bude slรบลพiลฅ aj ako vstup pre cestujรบcich kย novรฉmu podchodu sย prรญstupom na nรกstupiลกtia vrรกtane vรฝลฅahov. Na danรฝ รบฤel sa pristavia aย ฤiastoฤne zrekonลกtruuje existujรบca staniฤnรก budova.
Existujรบca prรญstavba kย ลพelezniฤnej stanici sa asanuje aย na jej mieste sa vybuduje novรก modernรก trojpodlaลพnรก budova. Do objektu sa bude vchรกdzaลฅ cez novรฝ podchod, do ktorรฉho bude moลพnรฝ vstup zo vลกetkรฝch nรกstupรญลกลฅ. Existujรบci prechod cez objekt do hlavnej vstupnej haly ลฝST ลฝilina sa bude daลฅ vyuลพiลฅ aj zย 1. nรกstupiลกลฅa aย cez samotnรบ budovu.
Vย budรบcnosti sa poฤรญta sย revitalizรกciou samotnej budovy ลฝST ลฝilina, vย rรกmci ktorej sa budรบ rieลกiลฅ ostatnรฉ priestory aย prepojenia na podchod. Sluลพobnรฝ vstup do budovy riadenia dopravy na 2. aย 3. podlaลพรญ bude cez samostatnรฝ vstup zย exteriรฉru.
Vizualizรกcia nรกstupรญลกลฅ v ลฝST ลฝilina
Most cestnรฉho nadjazdu na Ulici 1. mรกja
Predmetom rieลกenia objektu bol nรกvrh novรฉho cestnรฉho nadjazdu, ktorรฝ zabezpeฤรญ premostenie koฤพajiska ลฝST ลฝilina aย ลกtyroch miestnych komunikรกciรญ. Mostnรฝ objekt sa vybuduje na predฤบลพenรญ Ulice 1. mรกja aย zabezpeฤรญ prepojenie รบzemia tejto ulice sย Uhoฤพnou ulicou, nรกsledne sย komunikรกciou I/60 (ฤฝavobreลพnรก ulica). Zakladanie mosta je sย vรฝnimkou pylรณnu navrhnutรฉ hlbinnรฉ, na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Pylรณn mosta je navrhnutรฝ na konci nรกstupiลกลฅa ฤ. 2. aย zย dรดvodu stiesnenรฝch zรกkladovรฝch pomerov bude zaloลพenรฝ na mikropilรณtach. Spodnรบ stavbu mosta budรบ tvoriลฅ dve krajnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ opory aย medziฤพahlรฉ piliere sย obdฤบลพnikovรฝm prierezom, ktorรฉ sa vย svojej hornej ฤasti budรบ rozลกirovaลฅ na potrebnรบ ลกรญrku na uloลพenie nosnej konลกtrukcie pomocou hrncovรฝch loลพรญsk.
Nosnรบ konลกtrukciu mosta bude tvoriลฅ spojitรฝ dvojtrรกmovรฝ nosnรญk sย konลกtantnou vรฝลกkou 1,8 m zย dodatoฤne predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu sย rozpรคtiami polรญ 36 + 40 + 75 + 75 +38 + 34 + 32 = 331,5 m. Nosnรก konลกtrukcia bude vย priestore obsluลพnรฝch chodnรญkov polรญ sย dฤบลพkou 75ย m obojstranne zavesenรก pomocou รดsmich pรกrov zรกvesov vย poloharfovom usporiadanรญ.
Nad pilierom P4 sa vybuduje pylรณn vย tvare Vย sย vรฝลกkou 18 m, do ktorรฉho budรบ kotvenรฉ zรกvesy. Drieky pylรณnu budรบ maลฅ obdฤบลพnikovรฝ prierez so zaoblenรฝmi hranami, vย prieฤnom smere mosta budรบ sklonenรฉ od zvislice vย uhle 20ยฐ.
Predฤบลพenie Ulice 1. mรกja novรฝm cestnรฝm nadjazdom (DรR)
รprava budovy meniarne na TNS
Existujรบca budova meniarne sa vyuลพije na inลกtalovanie novej technolรณgie pre potreby trakฤnej napรกjacej stanice striedavej trakฤnej sรบstavy 25 kV. Rekonลกtrukcia objektu umoลพnรญ sรบฤasnรบ prevรกdzku jednosmernej aย striedavej napรกjacej sรบstavy na pokrytie potrieb uzla ลฝilina vย zmysle uvaลพovanej koncepcie prechodu na striedavรบ trakฤnรบ sรบstavu. Sรบvisiacou investรญciou je aj vรฝstavba rozvodne 110 kV aย stanoviลกลฅa transformรกtorov.
Most cestnรฉho nadjazdu kย TIP
Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako dvojpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 30 + 30ย m. Na moste je navrhnutรก cestnรก komunikรกcia kategรณrie C9,5/40 aย chodnรญk pre peลกรญch aย cyklistov so ลกรญrkou 2,5 m. Nosnรบ konลกtrukciu mosta budรบ tvoriลฅ predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty aย spriahajรบca monolitickรก doska.
Zo statickรฉho hฤพadiska ide oย spojitรบ konลกtrukciu. Hornรก stavba mosta bude uloลพenรก na troch hrncovรฝch loลพiskรกch. Vย mieste piliera je nosnรก konลกtrukcia monoliticky spojenรก sย pilierom, ktorรฝ bude zaloลพenรฝ hฤบbkovo. Spodnรบ stavbu mosta tvoria dve krajnรฉ opory so zavesenรฝmi krรญdlami aย jeden medziฤพahlรฝ pilier.
Opory budรบ umiestnenรฉ na nรกsype vystuลพenom geopรกsmi sย pohฤพadovรฝmi prefabrikovanรฝmi panelmi. Skladajรบ sa zย รบloลพnรฉho prahu, stฤบpov opory, zavesenรฝch krรญdel, zรกkladovรฉho pรกsu aย hฤบbkovรฉho zakladania. Na uloลพenie loลพรญsk aย nosnej konลกtrukcie sa na povrchu รบloลพnรฉho prahu vybetรณnujรบ รบloลพne bloฤky.
Odboฤka aย Zastรกvka Varรญn
Existujรบca ลฝST Varรญn sa prebuduje na zastรกvku. Pri koฤพaji ฤ. 2 sa zriadia novรฉ krajnรฉ nรกstupiลกtia aย pri koฤพaji ฤ. 1 novรฉ ostrovnรฉ jednostrannรฉ nรกstupiลกte sย dฤบลพkou nรกstupiลกtnej hrany 180 m. Kaลพdรฉ nรกstupiลกte bude vybavenรฉ prรญstreลกkom pre cestujรบcich, ktorรฉho sรบฤasลฅou budรบ laviฤky. Zastรกvka bude vybavenรก informaฤnรฝm aย rozhlasovรฝm zariadenรญm.
Predpokladanรก realizรกcia stavby
Vย sรบฤasnosti je naprojektovanรก dokumentรกcia na realizรกciu stavby. Okrem spomenutej inลพinierskej ฤinnosti aย majetkovoprรกvneho vyrovnania prebiehajรบ projektovรฉ prรกce na dokumentรกcii pre vรฝber zhotoviteฤพa aย pripravujรบ sa sรบลฅaลพnรฉ podklady. ลฝSR plรกnujรบ vyhlรกsiลฅ verejnรบ sรบลฅaลพ na zhotoviteฤพa stavby vย druhej polovici roka 2018.
Rozhodujรบce ukazovatele stavby
Celkovรก dฤบลพka koฤพajรญ dotknutรฝch modernizรกciou: 50 144 m
Poฤet vรฝhybiek: 164 ks novรฝch aย 8 ks uลพitรฝch
Poฤet novรฝch nรกstupรญลกลฅ: 5 obojstrannรฝch aย 5 krajnรฝch
Dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 11 348 m
Objekty vย rekonลกtrukcii/prestavbe: 8ย ลพelezniฤnรฝch mostov, 4 priepusty, 3ย novรฉ cestnรฉ nadjazdy, 9 podchodov pre cestujรบcich, resp. verejnosลฅ
Zemnรฉ prรกce: vรฝkopy 638 415 m3, nรกsypy 330 642 m3, podkladovรฉ vrstvy 151 590 m3, koฤพajovรฉ lรดลพko 149 325 m3
Harmonogram inลพinierskej ฤinnosti aย majetkovoprรกvneho vyrovnania
Zรกmer: 2012
Proces EIA: 2012 โ 2013
Rozhodnutie EIA: 2013
Iฤ na รบฤely vydania รR: 2014 โ 2015
Vydanรฉ prรกvoplatnรฉ รR: 2015
Iฤ na รบฤely vydania SP: 2016 โ 2018
Zรกpornรฉ stanovisko mesta ลฝilina: 2016
Rozhodnutie zmeny EIA: 2018
Iฤ na รบฤely vydania zmeny รR (UฤS 53): 2017 โ 2018
Vydanรฉ prรกvoplatnรฉ รR (zmena, UฤS 53): 2018
Iฤ na รบฤely vydania SP na zmenu UฤS 53: 2018
MPV: 2016 โ 2018
Vydรกvanie prรกvoplatnรฝch SP: 2018
Porealizaฤnรฉ MPV: od 2019
Modernization of Railway Hub ลฝilina
The railway station ลฝilina is aย part of the important railway transport hub. It is the terminal station of electrified track no. 120 from Bratislava, electrified track no. 180 from Koลกice, electrified track no. 127 from ฤadca and non-electrified track no. 126 from Rajec.
From the ลฝSR railway network is directly concerns corridors of European importance no. Vย branch Aย in section of Bratislava โ ลฝilina -ฤierna na Tisou and the no. VI in section ลฝilina โ ฤadca โ Skalica โ border with Poland.
FOTO: REMING CONSULT a. s.
Martin Vangel je projektovรฝ manaลพรฉr vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.
Jozef Bobรกล je zodpovednรฝ za Iฤ aย MPV vย tejto spoloฤnosti.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby 1/2018.