Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate na รบseku Pรบchov โ ลฝilina
Hlavnรฝm รบฤelom stavby je modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie eurรณpskych parametrov podฤพa platnรฝch medzinรกrodnรฝch dohรดd. Dรดleลพitรฝm parametrom je zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h. Dฤบลพka รบseku v existujรบcom trasovanรญ je 18,742 km, v navrhovanom trasovanรญ (po modernizรกcii) 15,928 km. Stavba obsahuje 351 stavebnรฝch objektov a 154 prevรกdzkovรฝch sรบborov.
Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe
Stavba je lรญniovรก, rozdelenรก na pรคลฅ ucelenรฝch ฤastรญ stavby:
UฤS 00 ลฝST Pรบchov, ลฝST ลฝilina,
UฤS 44 Traลฅovรฝ รบsek Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica,
UฤS 45 ลฝST Povaลพskรก Bystrica,
UฤS 46 Traลฅovรฝ รบsek Povaลพskรก Bystrica โ Povaลพskรก Teplรก,
UฤS 47 ลฝST Povaลพskรก Teplรก.
Z hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia patrรญ regiรณn okresov Pรบchov a Povaลพskรก Bystrica medzi najdรดleลพitejลกie na Povaลพรญ. Viac ako 70 % plรดch tรฝchto okresov patrรญ do chrรกnenej krajinnej oblasti Strรกลพovskรฉ vrchy a Javornรญky.
Rozpoฤtovรฉ nรกklady stavby sรบ vo vรฝลกke 364,938 mil. eur, financovanie prebieha z Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ 2020, Prioritnรก os 1 ลฝelezniฤnรก infraลกtruktรบra (TEN-T CORE) a obnova mobilnรฝch prostriedkov a zรกroveล zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.
Hlavnรฝm รบฤelom stavby je modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate s cieฤพom dosiahnuลฅ eurรณpske parametre podฤพa medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) a AGTC (eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy).
Zaฤlenenie tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov prinรกลกa Slovenskej republike vรฝhฤพadovo aj podiel na diaฤพkovej medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, tรฝm aj na danรฝch komerฤnรฝch prejavoch, priฤom vรฝhodou je prรกve nรญzka energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy a ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia v porovnanรญ s ostatnรฝmi druhmi doprรกv aplikovateฤพnรฝch cez รบzemie Slovenska. Prรญjem zo ลพelezniฤnej tranzitnej dopravy meranรฝ nรกkladmi na zรญskanรบ devรญzu je jednรฝm z najefektรญvnejลกรญch. Zaฤlenenie je vลกak podmienenรฉ splnenรญm technickรฝch podmienok a dosiahnutรญm parametrov tratรญ podฤพa spomรญnanรฝch dohรดd s prioritnรฝm dรดrazom na rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prepravy.
Modernizรกcia uvedenej trate ลพelezniฤnej siete ลฝSR tak pozostรกva z prestavby jestvujรบcej ลพelezniฤnej dopravnej cesty na รบฤely zvรฝลกenia jej technickej vybavenosti a pouลพiteฤพnosti zabudovanรญm najmodernejลกรญch a najprogresรญvnejลกรญch prvkov, ฤรญm sa skvalitnia a zlepลกia jej technickรฉ parametre a ukazovatele ako celok.
Hlavnรฝmi charakteristikami/kritรฉriami modernizรกcie predmetnรฉho traลฅovรฉho รบseku s cieฤพom dosiahnuลฅ danรฝ รบฤel stavby sรบ:
- Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h (vrรกtane) v ฤo najdlhลกรญch รบsekoch bez nรกhlych rรฝchlostnรฝch skokov (do 20 km/h).
- Priechodnosลฅ vozidiel pri kinematickom obryse vozidla UIC C a priechodnรฝ prierez UIC GC.
- รnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a zodpovedajรบca รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pre triedu zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5 t).
- Priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pre zaลฅaลพovacรญ vlak UIC-71 a priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73 6201. Novรฉ mosty sa budรบ navrhovaลฅ na zaลฅaลพovacรญ vlak triedy UIC 71.
- Prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc tak, aby uลพitoฤnรฉ dฤบลพky hlavnรฝch koฤพajรญ a koฤพajรญ na obchรกdzanie boli minimรกlne 750 m, ostatnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ 700 m (vรฝnimoฤne 650 m). Nรกstupiลกtia s hranami 550 mm nad temenom koฤพajnice (TK) budรบ maลฅ vo vลกetkรฝch zastรกvkach a staniciach dฤบลพku 250 m, v staniciach s pravidelnรฝm zastavenรญm vlakov EC, IC, Ex alebo R dฤบลพku 400 m. Vznikne peronizรกcia s bezkolรญznym/mimoรบrovลovรฝm prรญstupom cestujรบcich a s รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov v priestoroch stanรญc a zastรกvok pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu.
- Vylรบฤenie vลกetkรฝch รบrovลovรฝch priecestรญ (krรญลพenรญ) s cestnรฝmi komunikรกciami , t. j. vybudovanie novรฝch konลกtrukciรญ nadjazdov, podjazdov a podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami.
- Komplexnรก prestavba trakฤnรฝch vedenรญ. Trakฤnรฉ vedenie bude prieฤne aj pozdฤบลพne delenรฉ do samostatnรฝch celkov s moลพnosลฅou miestneho aj diaฤพkovรฉho ovlรกdania odpojovaฤov.
- Rekonลกtrukcia dotknutรฝch silnoprรบdovรฝch rozvodov a elektrickรฉho osvetlenia a vybudovanie elektrickรฉho ohrevu, ak si to prestavba ลพelezniฤnรฝch zastรกvok a stanรญc vyลพaduje.
- Riadenie technologickรฝch procesov napรกjania pevnรฝch trakฤnรฝch zariadenรญ a vybranรฝch elektrickรฝch odberov miestnymi riadiacimi systรฉmami, ako aj diaฤพkovo riadenรฝmi systรฉmami z dispeฤerskรฝch centier Bratislava a ลฝilina.
- Novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel s vรคzbami na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ, resp. systรฉmy automatickรฉho riadenia rรฝchlosti vlakov. Staniฤnรฉ elektronickรฉ stavadlรก sa vybudujรบ pred koฤพajovรฝmi รบpravami tak, aby sa SZZ prispรดsobovalo zmenou programu stavebnรฝm postupom prestavby stanice.
- Novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Vybuduje sa systรฉmom automatickรฝch hradiel s nadstavbou na kontrolu rรฝchlostรญ, priฤom elektronickรฉ stavadlo SZZ plnรญ funkciu traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia (TZZ) v priฤพahlรฝch รบsekoch trate. Sรบฤasลฅou TZZ je aj vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ (VZ), umoลพลujรบci prenos vลกetkรฝch informรกciรญ potrebnรฝch na riadenie rรฝchlosti vlaku z trate na hnacie vozidlo. Predmetom stavby sรบ iba stacionรกrne zariadenia tohto systรฉmu. Zariadenia v mobilnรฝch prostriedkoch, zabezpeฤujรบce prรญjem informรกciรญ a vรฝpoฤet maximรกlnej rรฝchlosti z hฤพadiska parametrov trate a jazdnรฝch vlastnostรญ vlaku, ako aj kontrolu dodrลพiavania maximรกlnej rรฝchlosti, nie sรบ predmetom stavby a budรบ sรบฤasลฅou mobilnรฝch prostriedkov โ ruลกลov.
- Novรก telekomunikaฤnรก technika โ novรฉ telekomunikaฤnรฉ vedenia na prenos dรกt a digitalizรกcia celej ลพelezniฤnej telekomunikaฤnej siete. S novรฝmi systรฉmami prenosu dรกt sa rรกta aj pri aplikรกcii kontroly a riadenia TP NET.
- Vybudovanie lรญniovรฉho rรกdiovรฉho dispeฤerskรฉho dorozumievacieho zariadenia. Zabezpeฤรญ mobilnรบ telekomunikaฤnรบ a dรกtovรบ komunikรกciu pre potreby ลพelezniฤnej prevรกdzky. Mobilnรก rรกdiovรก sieลฅ zaistรญ okrem ลกtandardnej hlasovej komunikรกcie aj priame rรกdiovรฉ spojenie dispeฤera s pohybujรบcimi sa vlakmi a inรฝmi zloลพkami ลฝSR a dรกtovรฉ spojenie pre zabezpeฤovacie aplikรกcie na dispeฤersky riadenej ลพelezniฤnej trati.
Dฤบลพka รบseku v existujรบcom trasovanรญ je 18,742 km, v navrhovanom trasovanรญ (po modernizรกcii) 15,928 km. Skrรกtenie ลพelezniฤnej trate po modernizรกcii predstavuje 2,814 km. Stavba obsahuje 351 stavebnรฝch objektov a 154 prevรกdzkovรฝch sรบborov.
Objemy stavby
V rรกmci stavby sa realizujรบ prรกce v takรฝchto objemoch:
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok, novรฝ stav:
Sรบstava UIC 60, hlavnรฉ koฤพaje ฤ. 1 a 2: 31 842 m.
Novรฉ vรฝhybky, tvar UIC 60 (na betรณnovรฝch podvaloch): 30 ks.
Novรฉ koฤพaje: 36 431 m.
Koฤพajovรฉ lรดลพko: 103 466 m3.
Uloลพenie nesรบdrลพnรฝch a sรบdrลพnรฝch sypanรญn:
โข na sklรกdky: 443 562 m3,
โข nรกsypy: 1 052 267 m3,
โข zรกsypy a obsypy: 105 621 m3.
Nรกstupiลกtia, novรฝ stav:
Vรฝลกka hrany nรกstupiลกลฅa nad TK: 550 mm.
Vzdialenosลฅ od osi koฤพaje: 1 725 mm.
Dฤบลพka nรกstupรญลกลฅ:
โข zastรกvka Nosice: 2 ร 250 m (dve krajnรฉ),
โข zastรกvka Povaลพskรก Teplรก: 2 ร 250 m (dve krajnรฉ),
โข ลฝST Povaลพskรก Bystrica: 1 ร 400 m (jedno krajnรฉ), 1 ร 400 m (jedno ostrovnรฉ).
รprava trakฤnรฉho vedenia:
Novรฉ trakฤnรฉ vedenie na celom รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก: 37,674 km.
Mostnรฉ a umelรฉ stavby:
Novรฉ tunely:
โข Tunel Diel: 1 082 m,
โข Tunel Milochov: 1 861 m.
Existujรบce ลพelezniฤnรฉ mosty (spolu): 17 ks.
Existujรบce ลพelezniฤnรฉ mosty, asanรกcia: 9 ks.
Existujรบce รบrovลovรฉ priecestia na hlavnej trati a ich odstrรกnenie: 4 ks.
Novรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 13 ks.
Novรฉ podchody pre cestujรบcich a verejnosลฅ: 4 ks.
Novรฉ mimoรบrovลovรฉ krรญลพenia (cestnรฉ nadjazdy): 4 ks.
Inรฉ novรฉ konลกtrukcie (opornรฉ mรบry, steny, vane, podchytรกvanie atฤ.): 12 ks.
Novรฉ priepusty: 11 ks.
Krรญลพenie s vodnรฝmi tokmi (stรกle): 10 ks.
Protihlukovรฉ steny: 17 636 m2.
Realizรกcia
S realizรกciou stavby sa zaฤalo 7. 9. 2016, a to odovzdanรญm staveniska na ฤas vรฝstavby 40 mesiacov. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou prรญpravy staveniska bol archeologickรฝ prieskum, pri ktorom sa na UฤS 44 v mieste budรบceho ลพelezniฤnรฉho nรกsypu na Nosickom ostrove naลกlo sรญdlisko pรบchovskej kultรบry z prvรฉho storoฤia pred naลกรญm letopoฤtom. Na zรกklade tohto nรกlezu sa uskutoฤnil v danej lokalite ploลกnรฝ archeologickรฝ prieskum.
Okamลพite sa rozbehli prรกce na preloลพkรกch inลพinierskych sietรญ (vodovody, kanalizรกcia, plyn, vysokรฉ a nรญzke napรคtie), rรบbanรญ stromov, demolรกciรกch objektov a na vlastnej prรญprave staveniska tak, aby sa mohli zaฤaลฅ prรกce na rozhodujรบcich a najnรกroฤnejลกรญch objektoch, ktorรฉ podmieลujรบ celkovรฉ dokonฤenie diela. Iลกlo predovลกetkรฝm o most cez Nosickรฝ kanรกl, most cez Vรกh, tunel Diel, estakรกdu cez Nosickรบ priehradu a tunel Milochov.
SO 44.33.11 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom
รฤel mosta
Novรฉ smerovรฉ vedenie ลพelezniฤnej trate za ลฝST Pรบchov si vyลพiadalo vybudovaลฅ novรฝ ลพelezniฤnรฝ most, ktorรฝ prevedie ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad koryto Nosickรฉho kanรกla, v ktorom sa do budรบcnosti poฤรญta s plavebnou drรกhou ako sรบฤasลฅou Vรกลพskej vodnej cesty (VVC). Z dรดvodu reลกpektovania plavebnej drรกhy, dodrลพania kolmรฉho uloลพenia konลกtrukcie a nepriaznivรฉho krรญลพenia trate s prekรกลพkou (19,50ยฐ) vรฝrazne narรกstla dฤบลพka premostenia โ pribliลพne aลพ na 379 m. Vzhฤพadom na smerovรฉ pomery ลพelezniฤnej trate bolo treba sรบฤasne rieลกiลฅ premostenie dvojkoฤพajnรฝm mostom.
SO 44.33.11 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom
Konลกtrukcia mosta
Objekt tvorรญ premostenie s dฤบลพkou 379,045 m ako ลกesลฅpoฤพovรก nosnรก konลกtrukcia s rozpรคtiami polรญ 30,60 + 30,60 + 124,80 + 124,80 + 30,60 + 30,60 m. V kaลพdom poli tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu dvojkoฤพajnรก, jednoducho uloลพenรก konลกtrukcia. Pri krรกtkych rozpรคtiach tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu ลกesลฅtrรกmovรก spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก konลกtrukcia. Strednรฉ dve tvorรญ nosnรก trรกmovรก oceฤพovรก konลกtrukcia vystuลพenรก oblรบkom, tzv. Langerovรฝm trรกmom, ktorรฝ mรก rozpรคtie 22,00 m.
Spodnรบ ลพelezobetรณnovรบ stavbu tvoria dve opory s prechodovรฝmi doskami, ฤalej ลกtyri krรญdla a tri piliere s kruhovรฝm tvarom s vonkajลกรญm priemerom 6,00 m. Opora a piliere sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch vลtanรฝch pilรณtach s priemerom 900 mm. Hodnoty rozpรคtรญ strednรฝch dvoch polรญ tรฝchto dvojkoฤพajnรฝch ลพelezniฤnรฝch mostov radia tรบto stavbu medzi unikรกtne stavby nielen na Slovensku, ale aj v blรญzkom zahraniฤรญ.
Postup prรกc
Prรกce na zakladanรญ sรบ v sรบฤasnosti dokonฤenรฉ. Veฤพkopriemerovรฉ pilรณty a mikropilรณty na O1, 2, P1 aลพ P5 sรบ kompletne zrealizovanรฉ. ฤo sa tรฝka spodnej stavby, zรกklady sรบ zrealizovanรฉ v mieste opory O1, 2 a pod piliermi ฤ. 1, 2, 5. Vybudovanรฉ sรบ piliere ฤ. 1, 2 a 5 a opory 1, 2.
ฤo sa tรฝka hornej stavby, vodorovnรก nosnรก oceฤพovรก konลกtrukcia (NOK) je zrealizovanรก, polia ฤ. 1 a 2 aj so zabetรณnovanรญm spriahnutej dosky, prebieha montรกลพ NOK NK2 v poliach 2 a 3, ktorรฉ sรบ podpretรฉ na doฤasnej podpernej konลกtrukcii.
SO 44.33.18 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom
รฤel mosta
Most prevรกdza ลพelezniฤnรบ traลฅ z priฤพahlรฉho inundaฤnรฉho รบzemia cez koryto Vรกhu k tunelu Diel. Je situovanรฝ pod rozdelenรญm pรดvodnรฉho koryta Vรกhu a umelรฉho kanรกla. Z dรดvodu umiestnenia v blรญzkosti obce je na ลom protihlukovรก stena.
Traลฅ vedie v mieste krรญลพenia v smerovom oblรบku s polomerom R = 1 404 m s vรฝลกkovรฝm sklonom k Pรบchovu +8,1 โฐ. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ na moste je 4,2 m.
SO 44.33.18 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom
Konลกtrukcia mosta
Spodnรบ stavbu tvoria masรญvne ลพelezobetรณnovรฉ opory z betรณnu C 30/37, ฤalej ลกtyri vnรบtornรฉ medziฤพahlรฉ podpery s pรดdorysnรฝm kruhovรฝm tvarom z betรณnu C 35/45. Driek vลกetkรฝch pilierov mรก priemer 5,0 m. Zakladanie objektu je hฤบbkovรฉ na pilรณtach s priemerom 900 mm, piliere sรบ zaloลพenรฉ na 30 pilรณtach s dฤบลพkami 10 (P2, P3) a 9 m (P4 a P5). Opora ฤ. 1 je zaloลพenรก na 17 pilรณtach s priemerom 900 mm a dฤบลพkou 11,0 m. Pilรณty podopierajรบ zรกkladovรฉ dosky s hrรบbkou 2,5 m s pรดdorysnรฝmi rozmermi 6,25 ร 12,7 m. Opora ฤ. 6 b je zaloลพenรก na 15 pilรณtach s priemerom 900 mm a s dฤบลพkou 9,0 m, s rovnakou zรกkladovou doskou ako opora ฤ. 1. Piliere majรบ rozmer zรกkladovej dosky 15,0 ร 12,0 m.
Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก z predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C 45/55. Pri oboch smeroch koฤพajรญ mรก navrhovanรฝ most ลกรญrku 11,82 m, a to s obojstrannรฝmi konzolovรฝmi doskami so ลกรญrkou 2,3 m na chodnรญky pre chodcov a cyklistov. Celkovรก ลกรญrka mosta je 16,42 m. Most predstavuje pรคลฅpoฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk budovanรฝ metรณdou letmej betonรกลพe s vรฝnimkou ฤasti krajnรฝch polรญ, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ mosta sรบ 47,5 + 3 ร 65,0 + 47,5 m a dฤบลพka mosta je 311,8 m.
Prieฤny rez je dvojkomorovรฝ so ลกรญrkou trรกmov 600 โ 920 โ 600 mm a s premennou vรฝลกkou od 3 000 mm v strede rozpรคtรญ jednotlivรฝch polรญ aลพ po 8 000 mm nad jednotlivรฝmi medziฤพahlรฝmi podperami. Minimรกlna hrรบbka mostovky (hornej dosky) je 300 mm. Mostovka spolu s nosnรฝmi trรกmami vytvรกra priestor na uloลพenie ลกtrkovรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka a kรกblovej trasy po oboch stranรกch mosta. Spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku od 600 mm pri podpere po 400 mm v strede rozpรคtรญ polรญ. Svetlรก ลกรญrka komรดr mosta je 4 850 mm a svetla vรฝลกka medzi doskami sa menรญ od 7 020 mm pri podpere po 2 220 mm v poli.
Postup prรกc
Objekt je budovanรฝ metรณdou letmej betoยญnรกลพe, ฤasลฅ prvรฉho a piateho poฤพa sa realizuje na podpernej skruลพi. Pouลพรญva sa betรณnovacรญ vozรญk s hmotnosลฅou 100 ton a nosnosลฅou 200 ton. Dฤบลพka zรกrodku je 7 m, dฤบลพky lamiel sรบ 3,0 โ 4,0 โ 5,0 m. Celkovรก dฤบลพka vahadla je 61 m. Uzavierajรบca lamela mรก dฤบลพku 4 m. Vahadlรก sรบ stabilizovanรฉ provizรณrnymi podperami uloลพenรฝmi na hornej hrane piliera alebo podperami uloลพenรฝmi na zรกkladovej doske piliera.
V sรบฤasnosti sรบ dokonฤenรฉ prรกce na zakladanie veฤพkopriemerovรฝmi pilรณtami a mikropilรณtami P1 aลพ P6. Na รบrovni spodnej stavby sรบ realizovanรฉ zรกklady pod oporami O1, 6 a pod piliermi ฤ. 2, 3 ,4, 5. Sรบ vybudovanรฉ piliere P2 aลพ P5 a opory ฤ. 1 a 2. Na รบrovni hornej stavby โ vodorovnej nosnej konลกtrukcie z predpรคtรฉho betรณnu โ je takรฝto stav: vahadlo P2 โ je zrealizovanรฝ zรกrodok a 5 lamiel L5p/l, vahadlo P3 โ je zrealizovanรฝ zรกrodok a dve lamely L2-p/l, vahadlo P4 a P5 โ je zrealizovanรฝ zรกrodok.
SO 44.33.31 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, tunel Diel
รฤel tunela
Tunel je navrhovanรฝ pre ลพelezniฤnรบ dopravu ako jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ, s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,200 m. Nรกvrhovรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ je 160 km/h, vรฝhฤพadovo 200 km/h. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Diel vybavenรฝ รบnikovou ลกtรดlลou s dฤบลพkou pribliลพne 304,150 m a prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry s dฤบลพkou asi 21 m. Profil prieฤneho prepojenia je totoลพnรฝ s profilom รบnikovej ลกtรดlne. Smerovรฉ vedenie ลกtรดlne je navrhnutรฉ ako polygรณn sรบbeลพne s osou tunelovej rรบry. ล tรดlลa je vyรบstenรก na vรฝchodnom portรกli tunela Diel.
Bliลพลกie charakteristiky tunela sรบ v tab. 1.
Tab. 1 Hlavnรฉ รบseky a objekty tunela Diel
Tunel sa delรญ na:
โข kalotu: 73,9 m2,
โข stupeล: 48,4 m2,
โข dno: 20,0 m2.
Spolu ide o plochu 142,3 m2.
Razenie a primรกrne ostenie
Geologickรก stavba รบzemia v trase tunela Diel a jeho prislรบchajรบcich objektov je komplikovanรก. Horninovรฉ prostredie je v dรดsledku zloลพitรฉho vรฝvoja bradlovรฉho pรกsma intenzรญvne tektonicky poruลกenรฉ, prevrรกsnenรฉ a prestรบpenรฉ zlomovรฝmi poruchami. Na geologickej stavbe oblasti sa podieฤพajรบ horniny bradlovรฉho pรกsma so zastรบpenรญm flyลกoidnรฝch sรบvrstvรญ รญlovcov, slieลovcov, pieskovcov a zlepencov a tieลพ karbonatickรฉ horniny bradiel a ich obalu.
Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ budovanรฉ v otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ.
Razenรก ฤasลฅ tunela sa realizuje v zmysle zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpojovania pomocou tzv. tunelbagra v priportรกlovรฝch oblastiach. Trhavinovรฉ rozpรกjanie sa pouลพรญva po zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu.
NRTM predstavuje metรณdu, ktorรก cielene vyuลพรญva nosnรฉ vlastnosti horninovรฉho masรญvu s cieฤพom optimalizovaลฅ proces razenia a zabezpeฤovania vรฝrubu a minimalizovaลฅ s tรฝm spojenรฉ ekonomickรฉ nรกklady.
SO 44.33.31 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, tunel Diel
Pri vรฝstavbe tunelov pomocou NRTM sa stabilita vรฝrubu zabezpeฤuje obvykle primรกrnym ostenรญm, definitรญvna konลกtrukcia tunelovej rรบry (sekundรกrne ostenie) sa buduje aลพ po ustรกlenรญ napรคลฅovo-deformaฤnรฉho stavu v okolรญ vรฝrubu.
Hlavnรฝmi konลกtrukฤnรฝmi prvkami primรกrneho ostenia sรบ striekanรฝ betรณn a kotevnรฝ systรฉm. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou NRTM je geotechnickรฝ monitoring, ktorรฝ sa opiera najmรค o meranie deformรกciรญ tunelovรฉho vรฝrubu. NRTM sa tak z geotechnickรฉho hฤพadiska radรญ do skupiny observaฤnรฝch metรณd, pri ktorรฝch sa priebeh vรฝstavby priebeลพne sleduje a spรดsob razenia a zabezpeฤenia vรฝrubu primรกrnym ostenรญm sa upravuje podฤพa skutoฤnรฉho sprรกvania vรฝrubu a horninovรฉho masรญvu.
Pri razenรญ sa pouลพรญvajรบ vystrojovacie triedy 2, 3, 4 a 5a.
Na trase sa vyrazรญ 2 ร 11 zdruลพenรฝch vรฝklenkov (1,6 ร 2,3 ร 0,7/ลก. ร v. ร hl.) na รบฤely umiestnenia poลพiarneho vodovodu, ลกachty ฤi postrannej drenรกลพe. Mimoriadna pozornosลฅ sa venuje stavu podzemnรฝch vรดd v kรบpeฤพoch Nimnica, kde ลฝSR od roku 2009 neustรกle monitorujรบ stav a kvalitu minerรกlnych vรดd, resp. vรฝdatnosลฅ zdrojov. Tento proces neustรกle prebieha a bude prebiehaลฅ aj po ukonฤenรญ vรฝstavby.
SO 44.33.31 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, tunel Diel โ zรกpadnรฝ portรกl tunela
Sekundรกrne ostenie โ hornรก a spodnรก klenba
Sekundรกrne ostenie hornej klenby predstavuje konลกtrukcia z prostรฉho betรณnu triedy C30/37 โ XC, XF3, XA1-C10,20 โ Dmax 16-S4, resp. zo ลพelezobetรณnu v mieste napojenia รบnikovej cesty a vรฝklenkov. Ostenie tunela bude vystuลพenรฉ aj v รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (v priportรกlovรฝch รบsekoch), prรญpadne aj v รบsekoch geologickรฝch porรบch a nadmernรฝch nameranรฝch, prรญp. neustรกlenรฝch deformรกciรญ vรฝrubu poฤas razenia. Vzhฤพadom na technolรณgiu vรฝstavby sekundรกrneho ostenia tunela sa zvolila ลกtandardnรก dฤบลพka bloku 10 m. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm v ลกtandardnom priereze a 500 mm v priportรกlovรฝch รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (vystrojovacia trieda 5a, 5b).
Spodnรฉ klenby sรบ zo ลพelezobetรณnu triedy C30/37 โ XC, XF3, XA1-C10,20 โ Dmax 16-S4 s konลกtantnou hrรบbkou 0,7 m a dฤบลพkou blokov 10 m. Ochrana tunela pred podzemnou vodou je zabezpeฤenรก systรฉmom tzv. dรกลพdnika, t. j. kombinรกciou ploลกnej hydroizolรกcie a pozdฤบลพnych drenรกลพรญ za rubom sekundรกrneho ostenia. Na odvodnenie tunela slรบลพia boฤnรฉ drenรกลพe z perforovanรฝch rรบr PP DN 250 mm, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ v pรคtรกch klenby medzi konลกtrukciou primรกrneho a sekundรกrneho ostenia.
Postup prรกc
V sรบฤasnosti prebieha razenie vo vystrojovacej triede ฤ. III. Dฤบลพka zรกberu je do 2,5 m. K 7. 2. 2018 je vyrazenรฝch 336,09 m v kalote, 177,22 m v stupni a 166,67 m v protiklenbe.
SO 44.33.21.1 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou
รฤel mosta
V rรกmci rieลกenia optimalizรกcie projektovej dokumentรกcie na realizรกciu stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina, UฤS 44 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, bolo v sรบvislosti s upravenรฝm smerovรฝm aj vรฝลกkovรฝm vedenรญm trate nevyhnutnรฉ upraviลฅ ลพelezniฤnรฝ most, ktorรฝ prevedie modernizovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad Nosickรบ priehradu.
Traลฅ vedie v mieste krรญลพenia smerovo v oblรบku s polomerom R1 = 2 000 m s vรฝลกkovรฝm oblรบkom v poliach 1 a 2, od staniฤenia 162,580 306 konลกtantne klesรก v sklone -5,156 โฐ k Povaลพskej Bystrici. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ na moste bude 4,2 m.
SO 44.33.21.1 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou
Konลกtrukcia mosta
Most prevรกdza dvojkoฤพajnรบ traลฅ cez Nosickรบ priehradu pomocou 12 mostnรฝch polรญ s dispozรญciou 39,0 + 10 ร 51,5 + 37,59 m. S celkovou dฤบลพkou mosta 653,45 m sa zaraฤuje medzi najdlhลกie mosty.
Objekt je zaloลพenรฝ v dvojitรฝch ohrรกdzkach na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, priฤom ลกirokรบ dvojkomorovรบ nosnรบ konลกtrukciu podopierajรบ kruhovรฉ piliere s rozลกรญrenรฝmi hlavicami a trojicou loลพรญsk.
Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก ako dvojkomorovรก z predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C 45/55. Most mรก ลกรญrku 16,47 m a bol navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรฝ s obojstrannรฝmi chodnรญkmi na pravej strane pre chodcov a cyklistov, resp. na ฤพavej strane mosta na revรญziu. Sรบฤasลฅou mosta sรบ pylรณny s vรฝลกkou 6,55 m, ktorรฉ dotvรกrajรบ zรกvesnรฝ EDS systรฉm mosta.
Most svojou technologickou zloลพitosลฅou (zakladanie takmer celรฉho objektu v koryte priehrady), ako aj komplikovanou polohou z hฤพadiska zรกsobovania poฤas realizรกcie (blรญzkosลฅ ลพelezniฤnej trate, cesty II. triedy) patrรญ z hฤพadiska vรฝstavby medzi najnรกroฤnejลกie objekty v rรกmci celej stavby.
Pred zaฤatรญm vรฝstavby sa spodnรก stavba posรบdila podrobnรฝm hydrotechnickรฝm vรฝpoฤtom. Na zรกklade jeho vรฝsledkov sa zvolila najvhodnejลกia etapizรกcia prehradzovania priehrady, a teda aj postup zakladania a realizรกcie spodnej stavby s nadvรคznosลฅou na postupy na hornej stavbe.
Zaujรญmavosลฅou je inลกtalรกcia systรฉmu dlhodobรฉho monitoringu mosta, ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ trvale zabudovanรฉ monitorovacie prvky kontroly kvality a ลพivotnosti.
Na tento รบฤel sa majรบ realizovaลฅ:
โข merania sily v predpรญnacich kรกbloch magnetoelastickรฝmi snรญmaฤmi PSS,
โข merania napรคtosti v betรณne pomocou strunovรฝch tenzometrov,
โข elastomagnetickรฉ snรญmaฤe sily PSS na predpรญnacej vรฝstuลพi,
โข strunovรฉ tenzometre.
Postup prรกc
Zakladanie objektu sa realizovalo dvomi spรดsobmi. Podpery P4 aลพ P6 sa budovali z vody pomocou pontรณnov a ฤlna. Najprv sa z pontรณnov vyhotovili veฤพkopriemerovรฉ pilรณty, nรกsledne sa zrealizovali doฤasnรฉ vnรบtornรฉ a vonkajลกie ลกtetovnicovรฉ ohrรกdzky, potom sa vyhotovil zรกsyp medzi ohrรกdzkami. Z doฤasnรฝch nรกsypov sa zrealizovala tryskovรก injektรกลพ ako ochrana stavebnej jamy pred vtekanรญm vody.
Zvyลกnรก ฤasลฅ zakladania podpier P1 โ 3 a P7 โ P11 je realizovanรก z doฤasnรฉho nรกsypu. Zakladanie veฤพkopriemerovรฝmi pilรณtami je zrealizovanรฉ na podperรกch P2 a P4 aลพ P12.
ฤo sa tรฝka spodnej stavby, zรกklady sรบ zrealizovanรฉ pod oporami O1 a O13 a pod piliermi P2, P8 aลพ P12. Piliere sรบ vybudovanรฉ v miestach podpier P9 aลพ P12, zรกroveล je zrealizovanรก opora ฤ. 13.
Na รบrovni hornej stavby โ vodorovnej nosnej konลกtrukcie z predpรคtรฉho betรณnu โ prebieha prรญprava technolรณgie na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie. Nosnรก konลกtrukcia sa bude realizovaลฅ kombinovane pomocou vozรญkov letmej betonรกลพe a pevnej skruลพe. Z dรดvodu veฤพkej tiaลพe nosnej konลกtrukcie mostovky bude jej vรฝstavba prebiehaลฅ v dvoch fรกzach. Najprv sa vyhotovรญ spodnรก doska trรกmu, po predopnutรญ sa zrealizuje hornรก doska a vozรญk LB sa vysunie do ฤalลกej betรณnovacej polohy nasledujรบcej lamely. Pri realizรกcii NK pomocou pevnej skruลพe sa poฤรญta takisto s dvojetapovou betonรกลพou.
Po vyhotovenรญ NK bude nasledovaลฅ postupnรก betonรกลพ pylรณnov v รบsekoch spojitej NK a predpรญnanie EDS kรกblov. Po zrealizovanรญ izolรกcie mostovky a prรญsluลกenstva mosta (rรญmsy, kรกbelovody, odvodnenie a pod.) sa vyhotovรญ ลกtrkovรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko (v zmysle predpisu STN 73 6201) z drvenรฉho kameniva s hrรบbkou 32 โ 63 mm do takej vรฝลกky, aby sa zabezpeฤila potrebnรก vรฝลกka koฤพajovรฉho lรดลพka aj s rezervou.
SO 44.33.35 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, tunel Milochov
รฤel tunela
Tunel je navrhovanรฝ pre ลพelezniฤnรบ dopravu ako jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ, s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,200 m. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je160 km/h, vรฝhฤพadovo 200 km/h. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Milochov vybavenรฝ boฤnou รบnikovou ลกtรดlลou s dฤบลพkou pribliลพne 263,00 m a rozmermi priechodnรฉho prierezu 2,25 ร 2,25 m. Bliลพลกie charakteristiky tunela sรบ v tab. 2.
Tab. 2 Hlavnรฉ รบseky a objekty tunela Milochov
Konลกtrukcia tunela
Geologickรก stavba รบzemia v trase tunela a jeho prislรบchajรบcich objektov je komplikovanรก. Horninovรฉ prostredie je v dรดsledku zloลพitรฉho vรฝvoja bradlovรฉho pรกsma intenzรญvne tektonicky poruลกenรฉ, prevrรกsnenรฉ a prestรบpenรฉ zlomovรฝmi poruchami. Na geologickej stavbe oblasti sa podieฤพajรบ horniny bradlovรฉho pรกsma so zastรบpenรญm flyลกoidnรฝch sรบvrstvรญ รญlovcov, slieลovcov, pieskovcov a zlepencov a tieลพ karbonatickรฉ horniny bradiel a ich obalu.
Razenie a primรกrne ostenie
Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ budovanรฉ v otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ.
Razenรก ฤasลฅ tunela sa realizuje v zmysle zรกsad NRTM s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpรกjania pomocou tunelbagra v priportรกlovรฝch oblastiach. Trhavinovรฉ rozpรกjanie sa bude pouลพรญvaลฅ po zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu (ide o rovnakรบ technolรณgiu ako pri tuneli Diel). Pri razenรญ sa pouลพรญvajรบ vystrojovacie triedy 2, 3, 4, 5a a 5b. Na trase sa vyrazรญ 2 ร 37 zdruลพenรฝch vรฝklenkov na รบฤely umiestnenia hydraulickรฉho poลพiarneho vodovodu, ลกachty ฤi postrannej drenรกลพe.
SO 44.33.35 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, tunel Milochov, zรกpadnรฝ portรกl
Sekundรกrne ostenie โ hornรก a spodnรก klenba, zรกkladovรฉ pรกsy
Sekundรกrne ostenie hornej klenby je konลกtrukcia z prostรฉho betรณnu triedy C30/37 โ XC, XF3, XA1-C10,20 โ Dmax 16-S4, resp. zo ลพelezobetรณnu v mieste napojenia รบnikovej cesty a vรฝklenkov. Ostenie tunela bude vystuลพenรฉ aj v รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (v priportรกlovรฝch รบsekoch), prรญpadne v รบsekoch geologickรฝch porรบch a nadmernรฝch nameranรฝch, prรญp. neustรกlenรฝch deformรกciรญ vรฝrubu poฤas razenia.
Vzhฤพadom na technolรณgiu vรฝstavby sekundรกrneho ostenia tunela sa zvolila ลกtandardnรก dฤบลพka bloku 10 m. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm v ลกtandardnom priereze a 500 mm v priportรกlovรฝch รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (vystrojovacia trieda 5a, 5b). Spodnรฉ klenby sรบ zo ลพelezobetรณnu triedy C30/37 โ XC, XF3, XA1-C10,20 โ Dmax 16-S4 a majรบ konลกtantnรบ hrรบbku 0,7 m.
Zรกkladovรฉ pรกsy sรบ zo ลพelezobetรณnu triedy C30/37 โ XC, XF3, XA1-C10,20 โ Dmax 16-S4 a majรบ rozmery 1,44 ร 0,55 ร 10,0 m (ลก. ร v. ร d.). Ochrana pred podzemnou vodou je zabezpeฤenรก systรฉmom tzv. dรกลพdnika. Boฤnรฉ drenรกลพe sรบ z perforovanรฝch rรบr PP DN 250 mm. Odvodnenie tunela je umiestnenรฉ v pรคtรกch klenby medzi konลกtrukciou primรกrneho a sekundรกrneho ostenia.
Postup prรกc
V sรบฤasnosti prebieha razenie vo vystrojovacej triede ฤ. 5b. Dฤบลพka zรกberu je 0,8 m. K 7. 2. 2018 je vyrazenรฝch 22,50 m v kalote, 18,50 m v stupni a 9,60 m v protiklenbe.
ลฝST Povaลพskรก Bystrica
Bude sa realizovaลฅ kompletnรก prestavba ลพelezniฤnej stanice Povaลพskรก Bystrica. Zaฤala sa na jar 2017, jej ฤasลฅ bola ukonฤenรก v plรกnovanom termรญne 15. 12. 2017. Vลกetky prรกce prebiehali v nepretrลพitej vรฝluke pรกrnych a nรกsledne nepรกrnych skupรญn koฤพajรญ tak, aby sa zachovala bezpeฤnรก vlakovรก cesta a bezpeฤnosลฅ verejnosti. V tomto obdobรญ sa dobudoval zรกrubnรฝ mรบr, ktorรฝ bol nevyhnutnรฝ na rozลกรญrenie pรบchovskรฉho zhlavia. Kompletne sa obnovil aj ลพelezniฤnรฝ zvrลกok a spodok vrรกtane odvodnenia a trakฤnรฉho vedenia.
V rรกmci celej stanice sa vybudovala kanalizรกcia s napojenรญm na preฤerpรกvaciu stanicu a odluฤovaฤ ropnรฝch lรกtok. Zrealizoval sa novรฝ podchod pre cestujรบcich, takisto vznikli dve nรกstupiลกtia (ostrovnรฉ a รบrovลovรฉ) vrรกtane zastreลกenia. Vybudovali sa novรฉ rozvody NN a VN a prebehla kompletnรก rekonลกtrukcia osvetlenia ลพelezniฤnej stanice. Poslednรก etapa na dokonฤenie prรกc sa zaฤne 10. 3. 2018, zrealizuje sa ลพilinskรฉ zhlavie.
ลฝST Povaลพskรก Bystrica
Zรกver
Aj keฤ ide o technicky a investiฤne najnรกroฤnejลกiu stavbu v novodobej histรณrii ลพeleznรญc SR, ktorรก prinรกลกa so sebou veฤพkรฉ mnoลพstvo zmien pre vลกetkรฝch a niekedy aj neprรญjemnรฉ situรกcie, je nevyhnutnรฉ tieto vplyvy poฤas realizรกcie rieลกiลฅ tak, aby sa danรฝ cieฤพ splnil. A to je moลพnรฉ len vฤaka ฤพuฤom ako zo strany objednรกvateฤพa, zhotoviteฤพa, projektanta, stavebnรฉho dozoru, sprรกvcov, tak aj zรกstupcov obcรญ a miest, ktorรฝch sa stavba dotรฝka. Stavby takรฉhoto rozsahu sรบ spoloฤnรฝm dielom vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch a len ich spoluprรกca je cestou k รบspechu. Vybudovanรญm modernej ลพelezniฤnej trate sa zvรฝลกi komfort, bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ jazdy, a tรฝm sa v koneฤnom dรดsledku znรญลพia negatรญvne รบฤinky dopravy na okolitรฉ prostredie a obyvateฤพov.
Nรกzov stavby: ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapa
Objednรกvateฤพ: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie Nimnica (vedรบci ฤlen: Doprastav, a. s., ฤalลกรญ ฤlenovia: TSS GRADE, a. s., Subterra, a. s., Elektrizace ลพeleznic Praha, a. s.)
Generรกlny projektant: REMING CONSULT a. s.
Modernization of railway track Pรบchov โ ลฝilina
The main purpose of the construction is to modernize the technical infrastructure of the railway to achieve European parameters according to the valid international agreements. An important parameter is the increase in line speed to 160 km/h. The length of the stretch in the existing trace is 18 742 km, in the proposed tracing (after modernization) 15 928 km. The construction contains 351 building structures and 154 operating files.
TEXT: Zbynฤk Neฤas
FOTO: TSS GRADE, a. s., TUBAU, a. s.
Zbynฤk Neฤas je koordinรกtor vรฝstavby v zdruลพenรญ Nimnica.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2018.