ล tรบdia realizovateฤพnosti ลพelezniฤnej trate ฤierna nad Tisou โ Koลกice โ ลฝilina
ลฝelezniฤnรก traลฅ posudzovanรก v ลกtรบdii je sรบฤasลฅou V. ลพelezniฤnรฉho koridoru a mรก dฤบลพku 350 km. Cieฤพom ลกtรบdie bolo transparentnรฝm spรดsobom zostaviลฅ prijateฤพnรฉ mnoลพstvo ucelenรฝch variantnรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ vstupovali do zรกvereฤnรฉho hodnotenia pomocou CBA analรฝzy, a z nich zostaviลฅ koneฤnรฉ poradie a vybraลฅ vรญลฅaznรฝ variant.
Vzhฤพadom na celkovรบ dฤบลพku trate a veฤพkรฉ mnoลพstvo moลพnรฝch kombinรกciรญ trasovania bolo nevyhnutnรฉ vymyslieลฅ a aplikovaลฅ zrozumiteฤพnรบ a prehฤพadnรบ metodiku, ktorรก by zabezpeฤila tento cieฤพ. Prรญspevok sa tak zaoberรก tvorbou, analรฝzou a koneฤnรฝm vรฝberom trรกs do zรกvereฤnรฉho vyhodnotenia.
ลฝelezniฤnรก traลฅ ฤierna nad Tisou โ Koลกice โ ลฝilina je zaradenรก do siete eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov, z ฤoho vyplรฝva aj jej vรฝznam. Vznik trate sa datuje ku koncu 19.โฏstoroฤia, priฤom jej trasovanie s miestnymi zlepลกeniami pretrvalo aลพ do dneลกnรฝch dnรญ. Zvรฝลกenรฉ nรกroky na kvalitu a rรฝchlosลฅ prepravy รบmernรฉ 21. storoฤiu a jednotnรฝm konลกtrukฤnรฝm zรกsadรกm ลพelezniฤnej siete zjednotenej Eurรณpy vลกak uลพ vyvolรกvajรบ potrebu zรกsadnej rekonลกtrukcie tejto trate. Vzhฤพadom na prรญsluลกnosลฅ trate do siete eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov je snahou pouลพiลฅ na รบhradu ฤasti nรกkladov na rekonลกtrukciu a modernizรกciu eurรณpske fondy. Na stanovenie optimรกlneho pomeru investiฤnรฝch nรกkladov k zvolenรฉmu technickรฉmu rieลกeniu a trase bolo potrebnรฉ vypracovaลฅ ลกtรบdiu realizovateฤพnosti.
ล tรบdia mala ลกtyri etapy prรกc, priฤom cieฤพom:
- etapy bolo definovaลฅ ciele v rรกmci dopravnรฉho koridoru, analyzovaลฅ kฤพรบฤovรฉ vstupy, navrhnรบลฅ doplnkovรฉ, organizaฤnรฉ a prevรกdzkovรฉ opatrenia v oblasti infraลกtruktรบry,
- etapy bolo spracovaลฅ a navrhnรบลฅ viacerรฉ moลพnรฉ investiฤnรฉ alternatรญvy obsahujรบce minimรกlne alternatรญvu โbez projektuโ a stanoviลฅ 4 alternatรญvy v zmysle โurobiลฅ nieฤoโ; nรกsledne spracovaลฅ pre kaลพdรฝ koncepฤnรฝ variant koridoru urฤitรฝ poฤet ฤiastkovรฝch alternatรญv, ktorรฉ musia spฤบลaลฅ ciele projektovej koncepcie koridoru,
- etapy bol uลพลกรญ vรฝber alternatรญv, ktorรฝ vstรบpi do zรกvereฤnรฉho hodnotenia pomocou zvolenรฝch nรกstrojov a kritรฉriรญ (naprรญklad mulitikriteriรกlna analรฝza),
- etapy analyzovaลฅ nรกklady a vรฝnosy (CBA), vypracovaลฅ koneฤnรฉ vyhodnotenie alternatรญv a urฤiลฅ ich poradie.
ฤlรกnok sa zameriava na 2. a 3. etapu, ktorรฉ boli pravdepodobne kฤพรบฤovรฉ z hฤพadiska vรฝsledku celej ลกtรบdie.
Definovanie ลกtyroch koncepฤnรฝch variantov koridoru
Na zรกklade cieฤพov ลกtรบdie sa definovali ลกtyri koncepฤnรฉ nรกvrhy koridoru, v rรกmci ktorรฝch sa zostavili ucelenรฉ trasy, vyuลพรญvajรบc รบvodnรฝ zรกsobnรญk trรกs vytvorenรฝ pre rรฝchlosti 120, 140 a 160+ km/h. Trasy koncepฤnรฝch variantov sa zostavili vzรกjomnou kombinรกciou monorรฝchlostnรฝch trรกs podฤพa vhodnosti a potreby na danom รบseku trate.
Tvorba trรกs, ich analรฝza a koneฤnรฝ vรฝber
รlohou 2. etapy ลกtรบdie bolo vytvoriลฅ dostatoฤnรฝ poฤet trรกs podฤพa zvolenรฝch parametrov, odsรบhlasenรฝch riadiacim vรฝborom. Medzi zรกkladnรฉ parametre patria maximรกlna rรฝchlosลฅ jazdy a pozdฤบลพny sklon trate. Celรก traลฅ s dฤบลพkou pribliลพne 350 km bola rozdelenรก na 16 hlavnรฝch รบsekov โ tie na svojich rozhraniach reลกpektovali a zohฤพadลovali pevnรฉ body (ลพelezniฤnรฉ stanice a inรฉ dรดleลพitรฉ dopravne), cez ktorรฉ musรญ traลฅ prechรกdzaลฅ. V tab. 2 je uvedenรฝ prehฤพad 16 hlavnรฝch รบsekov trate. Aby sa obsiahlo kompaktnรฉ portfรณlio trรกs, stanovil a uskutoฤnil sa prvotnรฝ cieฤพ โ navrhnรบลฅ v kaลพdom zo 16 รบsekov novรฉ trasy na rรฝchlosลฅ 120, 140 a 160 km/h a, samozrejme, ponechaลฅ trasu existujรบcej ลพelezniฤnej trate. Schรฉma vytvรกrania trรกs v hlavnom รบseku je na obr. 1.
Obr. 1 Schรฉma vytvรกrania trรกs v hlavnom รบseku
Pri prvotnom nรกvrhu vznikli situรกcie, keฤ sa v niektorom zo 16 รบsekov trate vytvorilo aj viac alternatรญv na tรบ istรบ rรฝchlosลฅ. Tie sa potom oznaฤili indexom โ naprรญklad 140/1, 140/2 (dve trasy na rรฝchlosลฅ 140 km/h). Toto bol prvรฝ, zรกkladnรฝ, zรกsobnรญk trรกs, z ktorรฉho sa poฤas ลกtรบdie odvรญjal ฤalลกรญ vรฝber. Prehฤพad o รบvodnom poฤte trรกs poskytuje tab. 3. V stฤบpcoch s konkrรฉtnou nรกvrhovou rรฝchlosลฅou je zapรญsanรฉ, koฤพko alternatรญv sa v danom รบseku vyskytuje. Tento vรฝber bol podrobenรฝ โprvej redukciiโ, v rรกmci ktorej sa z ฤalลกieho posudzovania vylรบฤili evidentne nezmyselnรฉ trasy (mali veฤพmi zlรฉ sklonovรฉ pomery, sprevรกdzali ich extrรฉmne zรกsahy do zastavanรฉho รบzemia a pod.).
Po prvom vรฝbere trรกs sa do vลกetkรฝch zostรกvajรบcich trรกs vloลพili jednotnou metodikou inลพinierske stavby (mosty a tunely, cesty, zastรกvky, stanice…), a to na zรกklade vzรกjomnรฉho porovnania polohopisnej mapy a pozdฤบลพnych profilov. Trasovanie sa vykonรกvalo v 3D, na 3D modeli terรฉnu s presnosลฅou povrchu obvyklou pri mapรกch v mierke 1 : 10 000. Kaลพdรฝ zo 16 hlavnรฝch รบsekov trate bol vลกak stรกle prรญliลก dlhรฝ, takลพe nevhodnรฝ na detailnejลกiu kombinovateฤพnosลฅ jednotlivรฝch trรกs v รบseku medzi sebou. Hฤพadala sa tak objektรญvna metรณda, ako kaลพdรฝ hlavnรฝ รบsek vnรบtorne rozdeliลฅ na menลกie ฤiastkovรฉ รบseky. Ukรกzalo sa, ลพe pri nรกvrhu trรกs vznikli v kaลพdom hlavnom รบseku prirodzene miesta, kde sa vลกetky trasy alebo vรคฤลกina v konkrรฉtnych รบsekoch alebo bodoch stotoลพลujรบ ฤi pretรญnajรบ (obr. 2).
Obr. 2 Schematickรฉ zobrazenie urฤenia spoloฤnรฝch bodov trรกs v hlavnom รบseku
Tieto miesta vytvorili ฤalลกie hranice, umoลพลujรบce rozdeliลฅ 16 hlavnรฝch รบsekov na ฤalลกie kratลกie ฤiastkovรฉ รบseky, ฤรญm vznikla moลพnosลฅ jednotlivรฉ trasy medzi sebou vzรกjomne kombinovaลฅ, vytvorenรฉ kombinรกcie vyhodnocovaลฅ a nakoniec skladaลฅ optimรกlne varianty podฤพa kritรฉriรญ. Na zรญskanie jednoduchลกieho prehฤพadu o tom, na koฤพko ฤiastkovรฝch รบsekov je rozdelenรฝch 16 hlavnรฝch รบsekov a ktorรฉ trasy obsahuje kaลพdรฝ ฤiastkovรฝ รบsek, vznikla grafickรก prรญloha Schรฉma delenia trate. Vรฝsek z nej ukazuje obr. 4. Celkovรฝ poฤet ฤiastkovรฝch รบsekov z ฤiernej nad Tisou do ลฝiliny je 59. Z hฤพadiska potreby zoradenia vรฝslednรฝch trรกs vytvorenรฝch kombinรกciou ฤiastkovรฝch trรกs z ฤiastkovรฝch รบsekov do ลกtyroch mnoลพรญn โkoncepฤnรฝch nรกvrhov koridoruโ existoval eลกte stรกle prรญliลก veฤพkรฝ poฤet trรกs, v mnohรฝch prรญpadoch aj obsahovo a technicky duplicitnรฝch.
Tento poฤet bolo potrebnรฉ zredukovaลฅ, na ฤo sa pouลพila expertnรก analรฝza. Redukciou trรกs v procese expertnรฉho posรบdenia vznikol veฤพkostne prijateฤพnรฝ zรกsobnรญk ฤiastkovรฝch trรกs (alternatรญv), pri ktorรฝch sa jednotnรฝm spรดsobom urฤili nรกklady. Okrem nรกkladov sa pri kaลพdej ฤiastkovej trase urฤila รบspora ฤasu (oproti existujรบcej โ referenฤnej trase) a urฤili sa aj nรกklady na 1 minรบtu รบspory ฤasu. Tieto รบdaje (ฤรญsla, koeficienty) a posรบdenie pravdepodobnรฝch/potenciรกlnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie tvorili zรกklad na zostavenie 340โฏkm dlhรฝch trรกs podฤพa definรญcie piatich koncepฤnรฝch nรกvrhov koridoru. Pรดvodnรฉ ลกtyri koncepty z รบvodu ลกtรบdie sa po 2. etape prรกc rozลกรญrili na ลพiadosลฅ ลฝeleznรญc Slovenskej republiky o piaty koncept.
Obr. 4 Schรฉma delenia trate na ฤiastkovรฉ รบseky โ ide o hlavnรฝ รบsek 04 Kysak โ Margecany; ฤรญsla ohraniฤenรฉ ลกtvorcovรฝm rรกmikom sรบ znรกmky jednotlivรฝch trรกs z posรบdenia z pohฤพadu klimatickรฝch zmien.
V rรกmci kaลพdรฉho ฤiastkovรฉho รบseku a jeho trasy sa spracovali tieto รบdaje:
- zรกkladnรฉ investiฤnรฉ nรกklady,
- mernรฉ nรกklady na 1 sลพkm (km trate v sรบฤasnom stave),
- teoretickรก รบspora jazdnรฉho ฤasu urฤenรก pre jeden smer jazdy,
- hrubรฉ hodnotiace ฤรญslo urฤenรฉ ako podiel zรกkladnรฝch nรกkladov a znรญลพenia jazdnรฉho ฤasu; hodnotiace ฤรญslo je uvedenรฉ v tvare mil. โฌ/1 min zmeny jazdnรฉho ฤasu,
- ฤistรฉ mernรฉ nรกklady na 1 sลพkm stanovenรฉ ako zรกkladnรฉ investiฤnรฉ nรกklady ฤiastkovรฉho รบseku v jednotlivรฝch koncepฤnรฝch variantoch, znรญลพenรฉ o mernรฉ nรกklady referenฤnรฉho variantu,
- ฤistรฉ hodnotiace ฤรญslo urฤenรฉ ako podiel zรกkladnรฝch nรกkladov ฤiastkovรฉho รบseku v jednotlivรฝch koncepฤnรฝch variantoch, znรญลพenรฉ o mernรฉ nรกklady referenฤnรฉho variantu a znรญลพenia jazdnรฉho ฤasu; hodnotiace ฤรญslo je uvedenรฉ v tvare mil. โฌ/1 min zmeny jazdnรฉho ฤasu a vyjadruje zjednoduลกenรฝ pomer nรกkladov a benefitov.
Takรฝmto spรดsobom vznikol ohodnotenรฝ zoznam ฤiastkovรฝch trรกs, pri ktorom bolo moลพnรฉ urฤiลฅ uลพ pomerne objektรญvnym spรดsobom vรฝhodnosลฅ a รบฤelnosลฅ kaลพdej konkrรฉtnej ฤiastkovej trasy. Na jeho zรกklade sa pre kaลพdรฝ z piatich koncepฤnรฝch variantov (tab.โฏ1) zostavili ucelenรฉ trasy v rรกmci celej trate s dฤบลพkou 350 km. Tab. 6 zobrazuje poฤet variantov pri kaลพdom koncepฤnom nรกvrhu koridoru podฤพa tab. 4.
Z tab. 6 vidieลฅ takรฉto zostavenie ฤiastkovรฝch alternatรญv:
Koncept 1
Tzv. zรกkladnรฝ koncept charakterizuje snaha o minimalizรกciu investiฤnรฝch nรกkladov a dosiahnutie vytรฝฤenรฝch ลกpecifickรฝch cieฤพov. V rรกmci neho boli zostavenรฉ tri ฤiastkovรฉ alternatรญvy 1.1 โ 1.3.
Koncept 2
Tento koncept, pracovne nazvanรฝ ako strednรฝ, je zameranรฝ hlavne na realizovateฤพnosลฅ vรฝhฤพadovรฉho taktovรฉho grafikonu 2020. Zostavilo sa v ลom spolu pรคลฅ ฤiastkovรฝch alternatรญv 2.1 โ 2.5.
Koncept 3
Tzv. maximรกlny koncept si kladie za cieฤพ konkurenciu IAD na vรคฤลกie vzdialenosti. Boli v ลom zostavenรฉ spolu ลกtyri ฤiastkovรฉ alternatรญvy 3.1 โ 3.4.
Koncept 4
Tzv. regionรกlny koncept je zameranรฝ (ako uลพ pracovnรฝ nรกzov napovedรก) na dostupnรบ prรญmestskรบ dopravu v okolรญ miest ลฝilina (รบsek ลฝilina โ Kraฤพovany) a Koลกice (Koลกice โ Kysak โ Preลกov). Boli v ลom zostavenรฉ tri ฤiastkovรฉ alternatรญvy 4.1 โ 4.3.
Koncept 5
Je invariantnรฝ, zostavil sa tak iba jeden nรกvrh.
Spolu teda vzniklo 16 trรกs.
Multikriteriรกlna analรฝza
Vลกetky trasy piatich koncepฤnรฝch nรกvrhov koridoru sa podrobili multikriteriรกlnej analรฝze. รฤelom bolo zostaviลฅ vรฝslednรฝ poฤet trรกs, ktorรฝ sa na zรกver posรบdi analรฝzou nรกkladov a vรฝnosov (CBA).
Stanovilo sa sedem kritรฉriรญ (vรคฤลกina z nich obsahovala aj subkritรฉriรก), podฤพa ktorรฝch sa realizovalo hodnotenie ฤiastkovรฝch alternatรญv. Medzi kritรฉriรก patril aj vplyv klimatickรฝch zmien.
Kritรฉriรก skupiny 1: Nรกklady
Zรกkladnรฉ investiฤnรฉ nรกklady
Ide o investiฤnรฉ nรกklady variantu stanovenรฉ podฤพa technickรฉho rieลกenia a ohodnotenรฉ schvรกlenรฝm Zoznamom jednotkovรฝch cien.
Prevรกdzkovรฉ vplyvy poฤas vรฝstavby
Predstavujรบ potrebnรฉ zvรฝลกenie zรกkladnรฝch investiฤnรฝch nรกkladov na zabezpeฤenie podmienok ลพelezniฤnej prevรกdzky poฤas vรฝstavby. Poฤรญta sa tu s technickรฝmi prostriedkami a zvรฝลกenรญm nรกkladov z prevรกdzky โ mostnรฉ provizรณriรก, ลกtetovnicovรฉ steny, doฤasnรฉ koฤพajovรฉ รบpravy, รบpravy zabezpeฤovacieho zariadenia a trakฤnรฉho vedenia poฤas vรฝstavby, zvรฝลกenie nรกkladov na mzdy, prevรกdzka stavebnรฝch mechanizmov, zvรคฤลกenรฝ rozsah zariadenia staveniska jeho delenรญm na ฤasti pozdฤบลพ trate a inรฉ. Toto kritรฉrium dรก odpoveฤ na otรกzku, o koฤพko sa zvรฝลกia investiฤnรฉ nรกklady z dรดvodu potreby udrลพaลฅ traลฅ v prevรกdzke poฤas vรฝstavby.
Sanรกcia zosuvov
Toto kritรฉrium predstavuje spรดsob zreรกlnenia odhadu investiฤnรฝch nรกkladov o vplyvy, s ktorรฝmi sa na รบrovni ลกtรบdie beลพne nepoฤรญta. Pri stupni poznania dosahovanรฉho v rieลกenej ลกtรบdii โ bez dostatoฤnรฝch geologickรฝch a geotechnickรฝch prieskumov โ je urฤenie investiฤnรฝch nรกkladov na sanรกcie zosuvov na รบrovni expertnรฉho odhadu, preto tieto predpokladanรฉ nรกklady nie sรบ zahrnutรฉ do odhadu investiฤnรฝch nรกkladov. Rieลกiteฤพ predpokladรก nezanedbateฤพnรฉ rozdiely medzi posudzovanรฝmi ฤiastkovรฝmi variantmi.
Kritรฉrium skupiny 2: Zmena (รบspora) jazdnรฉho ฤasu
Na zรกklade vytvorenia ฤiastkovรฝch alternatรญv sa vypoฤรญtali teoretickรฉ jazdnรฉ ฤasy pri kaลพdej ฤiastkovej alternatรญve. Pouลพitรก jednotka je minรบta (min). Vรฝslednรก znรกmka je ohodnotenรญm pomerovรฉho porovnania podฤพa vzลฅahu hodnotenรก ฤiastkovรก alternatรญva/najvyลกลกia alternatรญva ร 10 bodov.
Kritรฉriรก skupiny 3: Technickรก strรกnka ลกtรบdie
Sklonovรฉ pomery
Hodnotรญ sa veฤพkosลฅ sklonu trate v promile.
Veฤพkosลฅ prevรฝลกenia v smerovรฝch oblรบkoch
Prevรฝลกenie koฤพajnicovรฝch pรกsov v smerovรฝch oblรบkoch mรก vplyv na zaลฅaลพenie konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, a teda na prevรกdzkovรฉ opotrebenie a nรกslednรบ ลพivotnosลฅ a รบdrลพbovรฉ nรกklady.
Prevรฝลกenie je funkcia rรฝchlosti a mรก zohฤพadลovaลฅ zmenลกenie odstredivรฉho zrรฝchlenia pri najrรฝchlejลกรญch vlakoch. Zvรคฤลกovanรญm prevรฝลกenia nastรกva problรฉm s jeho prebytkom pri pomaly idรบcich (nรกkladnรฝch) vlakoch, ktorรฉ spรดsobujรบ opotrebovรกvanie vnรบtornรฉho koฤพajnicovรฉho pรกsu. Zvรคฤลกovanie prevรฝลกenia sa dรก teda pauลกรกlne povaลพovaลฅ za stav, keฤ sa zvyลกuje ลกanca na stรบpanie nรกkladov na รบdrลพbu poฤas prevรกdzky trate.
Poฤet rรฝchlostnรฝch skokov v trase
Spoฤรญta sa sรบฤet rozdielov rรฝchlostรญ ฮv v celej zostavenej trase v ABS hodnote. Pri urฤovanรญ hodnรดt jednotlivรฝch sฤรญtancov sa bude postupovaลฅ podฤพa princรญpu:
– ฮv = 20 km/h (napr. 120 โ 100) hodnota bude 20
– ฮv = 40 km/h (napr. 140 โ 100) hodnota bude 40 ร 1,5 = 60
– ฮv = 60 km/h (napr. 160 โ 100) hodnota bude 60 ร 2 = 120
Hodnotenie:
โฮv = 0 km/h + 10 b
โฮv = max 0 b
Maximรกlna hodnota sa urฤรญ, aลพ keฤ budรบ v koneฤnej podobe zostavenรฉ trasy.
Kritรฉriรก skupiny 4: Environmentรกlne vplyvy
Z pohฤพadu vplyvu projektu na ลพivotnรฉ prostredie sa ako kritรฉriรก na hodnotenie a porovnanie jednotlivรฝch alternatรญv vybrali tieto vplyvy:
- naruลกenie migraฤnรฝch koridorov,
- vplyv stavby na povrchovรฉ a podzemnรฉ vody,
- vplyv na chrรกnenรฉ รบzemie (okrem NATURA 2000),
- vplyv na รบzemie NATURA 2000,
- hlukovรก zรกลฅaลพ obyvateฤพstva,
- rizikรก sรบvisiace s vplyvom klimatickรฝch zmien.
Kritรฉrium skupiny 5: Vplyvy sรบvisiace s rizikami vplyvu klimatickรฝch zmien
Analรฝza sa vykonala v rรกmci existujรบceho stavu a navrhnutรฝch variantov. Zamerala sa na posรบdenie rizรญk v dรดsledku povodnรญ (zรกtopovรฉ oblasti, hฤบbky a rรฝchlosti pri Q100 a Q1000) a zosuvov, ktorรฉ mรดลพu narรกsลฅ po povodลovรฝch stavoch alebo dlhotrvajรบcich zrรกลพkach. Tam, kde sa zistili vรฝznamnรฉ rizikรก, resp. tam, kde sa pri predbeลพnej analรฝze ponรบkali ekonomicky vรฝhodnรฉ a ฤพahko realizovateฤพnรฉ รบpravy trasy, ktorรฉ redukujรบ identifikovanรฉ rizikรก, sa odporuฤili opatrenia.
Kritรฉriรก skupiny 6: Dopravnรฉ kritรฉriรก
Po diskusii sa hlavnรฉ dopravnรฉ kritรฉrium โ znรญลพenie jazdnรฉho ฤasu โ zaradilo ako samostatnรฉ kritรฉrium. Rieลกiteฤพskรฝ tรญm preveroval viacero inรฝch moลพnรฝch subkritรฉriรญ (splnenie poลพiadaviek cieฤพovรฉho GVD, vรฝkonnosลฅ obmedzujรบcich รบsekov, normatรญvy hmotnostรญ nรกkladnรฝch vlakov, moลพnosti koordinรกcie ลฝD, IAD a VOD), ktorรฉ v definitรญvnom hodnotenรญ nefigurujรบ buฤ z dรดvodu malรฝch rozdielov medzi ฤiastkovรฝmi alternatรญvami (pod 5 %), alebo sa pouลพili inรฝm spรดsobom โ kritรฉrium splnenia poลพiadaviek cieฤพovรฉho taktovรฉho GVD sa pouลพilo pri tvorbe alternatรญv ako nutnรก podmienka.
Zapojenie tarifnรฝch bodov
V tomto kritรฉriu sa bude v praxi posudzovaลฅ poฤet nezapojenรฝch tarifnรฝch bodov oproti sรบฤasnosti. Hodnotenie zรกvisรญ od poฤtu nezapojenรฝch tarifnรฝch bodov.
Kritรฉriรก skupiny 7: ฤasovรฉ hฤพadisko (pripravenosti na realizรกciu)
Stupne projektovej prรญpravy
Hodnotia sa vลกetky dosiahnutรฉ stupne projektovej prรญpravy, ale aj inรฝch potrebnรฝch krokov:
- EIA โ zรกmer a sprรกva o hodnotenรญ,
- dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru verejnej prรกce,
- dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie,
- schvaฤพovacรญ proces ลฝSR a MDVRR,
- inลพinierska ฤinnosลฅ,
- รบzemnรฉ rozhodnutie,
- dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie vrรกtane schvaฤพovacieho procesu ลฝSR,
- DRS vrรกtane schvaฤพovacieho procesu ลฝSR, zaฤiatok majetkovoprรกvneho vyrovnania,
- inลพinierska ฤinnosลฅ a majetkovoprรกvne vyrovnanie,
- stavebnรฉ povolenie,
- DVZ,
- verejnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotoviteฤพa.
Zhrnutie MCA a vรฝber alternatรญv pre CBA
V sรบlade so zadanรญm nemala multikriteriรกlna analรฝza ambรญcie porovnรกvaลฅ vลกetky ฤiastkovรฉ alternatรญvy medzi sebou, ale len v rรกmci koncepฤnรฉho nรกvrhu koridoru. Tรกto skutoฤnosลฅ ovplyvnila aj stanovenie vรกh jednotlivรฝch kritรฉriรญ, ktorรฉ sa pri konkrรฉtnych konceptoch lรญลกia. V ฤalลกom kroku prรกc na multikriteriรกlnej analรฝze realizovali experti znรกmkovanie jednotlivรฝch ฤiastkovรฝch alternatรญv. Iลกlo o ฤasovo znaฤne nรกroฤnรฝ proces, keฤลพe kaลพdรก alternatรญva je zloลพenรก z 52 ฤiastkovรฝch รบsekov, ktorรฉ sa znรกmkovali samostatne. Takto stanovenรฉ bodovรฉ hodnotenie so zohฤพadnenรญm zรกvaลพnosti kritรฉriรญ vstupovalo do zรกvereฤnej fรกzy 3. etapy, ktorou bolo vzรกjomnรฉ hodnotenie ฤiastkovรฝch alternatรญv v rรกmci jednotlivรฝch konceptov koridoru. Celkovรฉ sรบhrnnรฉ znรกmkovanie sa pre vรคฤลกiu prehฤพadnosลฅ previedlo na relatรญvne. Takto vzniklo poradie jednotlivรฝch ฤiastkovรฝch alternatรญv v rรกmci kaลพdรฉho koncepฤnรฉho nรกvrhu koridoru (koncept 5 sa s ohฤพadom na invariantnosลฅ neposudzoval).
Vรฝsledky ukรกzali, ลพe rozdiel medzi jednotlivรฝmi ฤiastkovรฝmi alternatรญvami je veฤพmi malรฝ a kolรญลกe v relatรญvnych ฤรญslach od pribliลพne 2 % pri koncepte 1 aลพ po 9 % pri koncepte 3 a 4. Z pohฤพadu zhotoviteฤพa ลกtรบdie je to znรกmka toho, ลพe nรกvrhy ฤiastkovรฝch alternatรญv v rรกmci jednotlivรฝch konceptov sรบ vyvรกลพenรฉ a navzรกjom konkurencieschopnรฉ. Prรกce boli zavลลกenรฉ predloลพenรญm nรกvrhu sprรกvy o uลพลกom vรฝbere alternatรญv riadiacemu vรฝboru, ktorรฝ tento vรฝber vykonal (tab. 8). Tieto trasy (alternatรญvy) z ฤiernej nad Tisou do ลฝiliny sa stali predmetom analรฝzy nรกkladov a vรฝnosov (CBA). Po vykonanรญ CBA vyลกla vรญลฅazne alternatรญva 2.3, za ktorou nasledovala alternatรญva 3.1.
TEXT: Ing. Ondrej Podolec, Ing. Peter Harabรญn
OBRรZKY: REMING CONSULT a. s.
Ondrej Podolec a Peter Harabรญn pรดsobia ako projektanti v spoloฤnosti REMING CONSULT a.s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby