image 82065 25 v1
Galรฉria(12)

ล tรบdia realizovateฤพnosti ลพelezniฤnej trate ฤŒierna nad Tisou โ€“ Koลกice โ€“ ลฝilina

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก traลฅ posudzovanรก v ลกtรบdii je sรบฤasลฅou V. ลพelezniฤnรฉho koridoru a mรก dฤบลพku 350 km. Cieฤพom ลกtรบdie bolo transparentnรฝm spรดsobom zostaviลฅ prijateฤพnรฉ mnoลพstvo ucelenรฝch variantnรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ vstupovali do zรกvereฤnรฉho hodnotenia pomocou CBA analรฝzy, a z nich zostaviลฅ koneฤnรฉ poradie a vybraลฅ vรญลฅaznรฝ variant.

Obr 1
4
Obr 3
Obr 2
t1
t23
t4
t5 1

Vzhฤพadom na celkovรบ dฤบลพku trate a veฤพkรฉ mnoลพstvo moลพnรฝch kombinรกciรญ trasovania bolo nevyhnutnรฉ vymyslieลฅ a aplikovaลฅ zrozumiteฤพnรบ a prehฤพadnรบ metodiku, ktorรก by zabezpeฤila tento cieฤพ. Prรญspevok sa tak zaoberรก tvorbou, analรฝzou a koneฤnรฝm vรฝberom trรกs do zรกvereฤnรฉho vyhodnotenia.

ลฝelezniฤnรก traลฅ ฤŒierna nad Tisou โ€“ Koลกice โ€“ ลฝilina je zaradenรก do siete eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov, z ฤoho vyplรฝva aj jej vรฝznam. Vznik trate sa datuje ku koncu 19.โ€ฏstoroฤia, priฤom jej trasovanie s miestnymi zlepลกeniami pretrvalo aลพ do dneลกnรฝch dnรญ. Zvรฝลกenรฉ nรกroky na kvalitu a rรฝchlosลฅ prepravy รบmernรฉ 21. storoฤiu a jednotnรฝm konลกtrukฤnรฝm zรกsadรกm ลพelezniฤnej siete zjednotenej Eurรณpy vลกak uลพ vyvolรกvajรบ potrebu zรกsadnej rekonลกtrukcie tejto trate. Vzhฤพadom na prรญsluลกnosลฅ trate do siete eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov je snahou pouลพiลฅ na รบhradu ฤasti nรกkladov na rekonลกtrukciu a modernizรกciu eurรณpske fondy. Na stanovenie optimรกlneho pomeru investiฤnรฝch nรกkladov k zvolenรฉmu technickรฉmu rieลกeniu a trase bolo potrebnรฉ vypracovaลฅ ลกtรบdiu realizovateฤพnosti.

ล tรบdia mala ลกtyri etapy prรกc, priฤom cieฤพom:

  1. etapy bolo definovaลฅ ciele v rรกmci dopravnรฉho koridoru, analyzovaลฅ kฤพรบฤovรฉ vstupy, navrhnรบลฅ doplnkovรฉ, organizaฤnรฉ a prevรกdzkovรฉ opatrenia v oblasti infraลกtruktรบry,
  2. etapy bolo spracovaลฅ a navrhnรบลฅ viacerรฉ moลพnรฉ investiฤnรฉ alternatรญvy obsahujรบce minimรกlne alternatรญvu โ€žbez projektuโ€œ a stanoviลฅ 4 alternatรญvy v zmysle โ€žurobiลฅ nieฤoโ€œ; nรกsledne spracovaลฅ pre kaลพdรฝ koncepฤnรฝ variant koridoru urฤitรฝ poฤet ฤiastkovรฝch alternatรญv, ktorรฉ musia spฤบลˆaลฅ ciele projektovej koncepcie koridoru,
  3. etapy bol uลพลกรญ vรฝber alternatรญv, ktorรฝ vstรบpi do zรกvereฤnรฉho hodnotenia pomocou zvolenรฝch nรกstrojov a kritรฉriรญ (naprรญklad mulitikriteriรกlna analรฝza),
  4. etapy analyzovaลฅ nรกklady a vรฝnosy (CBA), vypracovaลฅ koneฤnรฉ vyhodnotenie alternatรญv a urฤiลฅ ich poradie.

ฤŒlรกnok sa zameriava na 2. a 3. etapu, ktorรฉ boli pravdepodobne kฤพรบฤovรฉ z hฤพadiska vรฝsledku celej ลกtรบdie.

Definovanie ลกtyroch koncepฤnรฝch variantov koridoru

Na zรกklade cieฤพov ลกtรบdie sa definovali ลกtyri koncepฤnรฉ nรกvrhy koridoru, v rรกmci ktorรฝch sa zostavili ucelenรฉ trasy, vyuลพรญvajรบc รบvodnรฝ zรกsobnรญk trรกs vytvorenรฝ pre rรฝchlosti 120, 140 a 160+ km/h. Trasy koncepฤnรฝch variantov sa zostavili vzรกjomnou kombinรกciou monorรฝchlostnรฝch trรกs podฤพa vhodnosti a potreby na danom รบseku trate.

Tvorba trรกs, ich analรฝza a koneฤnรฝ vรฝber

รšlohou 2. etapy ลกtรบdie bolo vytvoriลฅ dostatoฤnรฝ poฤet trรกs podฤพa zvolenรฝch parametrov, odsรบhlasenรฝch riadiacim vรฝborom. Medzi zรกkladnรฉ parametre patria maximรกlna rรฝchlosลฅ jazdy a pozdฤบลพny sklon trate. Celรก traลฅ s dฤบลพkou pribliลพne 350 km bola rozdelenรก na 16 hlavnรฝch รบsekov โ€“ tie na svojich rozhraniach reลกpektovali a zohฤพadลˆovali pevnรฉ body (ลพelezniฤnรฉ stanice a inรฉ dรดleลพitรฉ dopravne), cez ktorรฉ musรญ traลฅ prechรกdzaลฅ. V tab. 2 je uvedenรฝ prehฤพad 16 hlavnรฝch รบsekov trate. Aby sa obsiahlo kompaktnรฉ portfรณlio trรกs, stanovil a uskutoฤnil sa prvotnรฝ cieฤพ โ€“ navrhnรบลฅ v kaลพdom zo 16 รบsekov novรฉ trasy na rรฝchlosลฅ 120, 140 a 160 km/h a, samozrejme, ponechaลฅ trasu existujรบcej ลพelezniฤnej trate. Schรฉma vytvรกrania trรกs v hlavnom รบseku je na obr. 1.

Obr. 1 Schéma vytvárania trás v hlavnom úseku

Obr. 1 Schรฉma vytvรกrania trรกs v hlavnom รบseku

Pri prvotnom nรกvrhu vznikli situรกcie, keฤ sa v niektorom zo 16 รบsekov trate vytvorilo aj viac alternatรญv na tรบ istรบ rรฝchlosลฅ. Tie sa potom oznaฤili indexom โ€“ naprรญklad 140/1, 140/2 (dve trasy na rรฝchlosลฅ 140 km/h). Toto bol prvรฝ, zรกkladnรฝ, zรกsobnรญk trรกs, z ktorรฉho sa poฤas ลกtรบdie odvรญjal ฤalลกรญ vรฝber. Prehฤพad o รบvodnom poฤte trรกs poskytuje tab. 3. V stฤบpcoch s konkrรฉtnou nรกvrhovou rรฝchlosลฅou je zapรญsanรฉ, koฤพko alternatรญv sa v danom รบseku vyskytuje. Tento vรฝber bol podrobenรฝ โ€žprvej redukciiโ€œ, v rรกmci ktorej sa z ฤalลกieho posudzovania vylรบฤili evidentne nezmyselnรฉ trasy (mali veฤพmi zlรฉ sklonovรฉ pomery, sprevรกdzali ich extrรฉmne zรกsahy do zastavanรฉho รบzemia a pod.).

Po prvom vรฝbere trรกs sa do vลกetkรฝch zostรกvajรบcich trรกs vloลพili jednotnou metodikou inลพinierske stavby (mosty a tunely, cesty, zastรกvky, stanice…), a to na zรกklade vzรกjomnรฉho porovnania polohopisnej mapy a pozdฤบลพnych profilov. Trasovanie sa vykonรกvalo v 3D, na 3D modeli terรฉnu s presnosลฅou povrchu obvyklou pri mapรกch v mierke 1 : 10 000. Kaลพdรฝ zo 16 hlavnรฝch รบsekov trate bol vลกak stรกle prรญliลก dlhรฝ, takลพe nevhodnรฝ na detailnejลกiu kombinovateฤพnosลฅ jednotlivรฝch trรกs v รบseku medzi sebou. Hฤพadala sa tak objektรญvna metรณda, ako kaลพdรฝ hlavnรฝ รบsek vnรบtorne rozdeliลฅ na menลกie ฤiastkovรฉ รบseky. Ukรกzalo sa, ลพe pri nรกvrhu trรกs vznikli v kaลพdom hlavnom รบseku prirodzene miesta, kde sa vลกetky trasy alebo vรคฤลกina v konkrรฉtnych รบsekoch alebo bodoch stotoลพลˆujรบ ฤi pretรญnajรบ (obr. 2).

Obr. 2 Schematické zobrazenie urฤenia spoloฤných bodov trás v hlavnom úseku

Obr. 2 Schematickรฉ zobrazenie urฤenia spoloฤnรฝch bodov trรกs v hlavnom รบseku

Tieto miesta vytvorili ฤalลกie hranice, umoลพลˆujรบce rozdeliลฅ 16 hlavnรฝch รบsekov na ฤalลกie kratลกie ฤiastkovรฉ รบseky, ฤรญm vznikla moลพnosลฅ jednotlivรฉ trasy medzi sebou vzรกjomne kombinovaลฅ, vytvorenรฉ kombinรกcie vyhodnocovaลฅ a nakoniec skladaลฅ optimรกlne varianty podฤพa kritรฉriรญ. Na zรญskanie jednoduchลกieho prehฤพadu o tom, na koฤพko ฤiastkovรฝch รบsekov je rozdelenรฝch 16 hlavnรฝch รบsekov a ktorรฉ trasy obsahuje kaลพdรฝ ฤiastkovรฝ รบsek, vznikla grafickรก prรญloha Schรฉma delenia trate. Vรฝsek z nej ukazuje obr. 4. Celkovรฝ poฤet ฤiastkovรฝch รบsekov z ฤŒiernej nad Tisou do ลฝiliny je 59. Z hฤพadiska potreby zoradenia vรฝslednรฝch trรกs vytvorenรฝch kombinรกciou ฤiastkovรฝch trรกs z ฤiastkovรฝch รบsekov do ลกtyroch mnoลพรญn โ€žkoncepฤnรฝch nรกvrhov koridoruโ€œ existoval eลกte stรกle prรญliลก veฤพkรฝ poฤet trรกs, v mnohรฝch prรญpadoch aj obsahovo a technicky duplicitnรฝch.

Obr. 3 Výsek z reálnej situácie ฤiastkového úseku Paludza – Lisková so zobrazením piatich trás medzi ich spoloฤnými „styฤnými bodmi“ zobrazenými ako ลพlté kruhy

Tento poฤet bolo potrebnรฉ zredukovaลฅ, na ฤo sa pouลพila expertnรก analรฝza. Redukciou trรกs v procese expertnรฉho posรบdenia vznikol veฤพkostne prijateฤพnรฝ zรกsobnรญk ฤiastkovรฝch trรกs (alternatรญv), pri ktorรฝch sa jednotnรฝm spรดsobom urฤili nรกklady. Okrem nรกkladov sa pri kaลพdej ฤiastkovej trase urฤila รบspora ฤasu (oproti existujรบcej โ€“ referenฤnej trase) a urฤili sa aj nรกklady na 1 minรบtu รบspory ฤasu. Tieto รบdaje (ฤรญsla, koeficienty) a posรบdenie pravdepodobnรฝch/potenciรกlnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie tvorili zรกklad na zostavenie 340โ€ฏkm dlhรฝch trรกs podฤพa definรญcie piatich koncepฤnรฝch nรกvrhov koridoru. Pรดvodnรฉ ลกtyri koncepty z รบvodu ลกtรบdie sa po 2. etape prรกc rozลกรญrili na ลพiadosลฅ ลฝeleznรญc Slovenskej republiky o piaty koncept.

Obr. 4 Schéma delenia trate na ฤiastkové úseky – ide o hlavný úsek 04 Kysak – Margecany; ฤísla ohraniฤené štvorcovým rámikom sú známky jednotlivých trás z posúdenia z pohฤพadu klimatických zmien.

Obr. 4 Schรฉma delenia trate na ฤiastkovรฉ รบseky โ€“ ide o hlavnรฝ รบsek 04 Kysak โ€“ Margecany; ฤรญsla ohraniฤenรฉ ลกtvorcovรฝm rรกmikom sรบ znรกmky jednotlivรฝch trรกs z posรบdenia z pohฤพadu klimatickรฝch zmien.

V rรกmci kaลพdรฉho ฤiastkovรฉho รบseku a jeho trasy sa spracovali tieto รบdaje:

  • zรกkladnรฉ investiฤnรฉ nรกklady,
  • mernรฉ nรกklady na 1 sลพkm (km trate v sรบฤasnom stave),
  • teoretickรก รบspora jazdnรฉho ฤasu urฤenรก pre jeden smer jazdy,
  • hrubรฉ hodnotiace ฤรญslo urฤenรฉ ako podiel zรกkladnรฝch nรกkladov a znรญลพenia jazdnรฉho ฤasu; hodnotiace ฤรญslo je uvedenรฉ v tvare mil. โ‚ฌ/1 min zmeny jazdnรฉho ฤasu,
  • ฤistรฉ mernรฉ nรกklady na 1 sลพkm stanovenรฉ ako zรกkladnรฉ investiฤnรฉ nรกklady ฤiastkovรฉho รบseku v jednotlivรฝch koncepฤnรฝch variantoch, znรญลพenรฉ o mernรฉ nรกklady referenฤnรฉho variantu,
  • ฤistรฉ hodnotiace ฤรญslo urฤenรฉ ako podiel zรกkladnรฝch nรกkladov ฤiastkovรฉho รบseku v jednotlivรฝch koncepฤnรฝch variantoch, znรญลพenรฉ o mernรฉ nรกklady referenฤnรฉho variantu a znรญลพenia jazdnรฉho ฤasu; hodnotiace ฤรญslo je uvedenรฉ v tvare mil. โ‚ฌ/1 min zmeny jazdnรฉho ฤasu a vyjadruje zjednoduลกenรฝ pomer nรกkladov a benefitov.

Takรฝmto spรดsobom vznikol ohodnotenรฝ zoznam ฤiastkovรฝch trรกs, pri ktorom bolo moลพnรฉ urฤiลฅ uลพ pomerne objektรญvnym spรดsobom vรฝhodnosลฅ a รบฤelnosลฅ kaลพdej konkrรฉtnej ฤiastkovej trasy. Na jeho zรกklade sa pre kaลพdรฝ z piatich koncepฤnรฝch variantov (tab.โ€ฏ1) zostavili ucelenรฉ trasy v rรกmci celej trate s dฤบลพkou 350 km. Tab. 6 zobrazuje poฤet variantov pri kaลพdom koncepฤnom nรกvrhu koridoru podฤพa tab. 4.

Z tab. 6 vidieลฅ takรฉto zostavenie ฤiastkovรฝch alternatรญv:

Koncept 1
Tzv. zรกkladnรฝ koncept charakterizuje snaha o minimalizรกciu investiฤnรฝch nรกkladov a dosiahnutie vytรฝฤenรฝch ลกpecifickรฝch cieฤพov. V rรกmci neho boli zostavenรฉ tri ฤiastkovรฉ alternatรญvy 1.1 โ€“ 1.3.

Koncept 2
Tento koncept, pracovne nazvanรฝ ako strednรฝ, je zameranรฝ hlavne na realizovateฤพnosลฅ vรฝhฤพadovรฉho taktovรฉho grafikonu 2020. Zostavilo sa v ลˆom spolu pรคลฅ ฤiastkovรฝch alternatรญv 2.1 โ€“ 2.5.

Koncept 3
Tzv. maximรกlny koncept si kladie za cieฤพ konkurenciu IAD na vรคฤลกie vzdialenosti. Boli v ลˆom zostavenรฉ spolu ลกtyri ฤiastkovรฉ alternatรญvy 3.1 โ€“ 3.4.

Koncept 4
Tzv. regionรกlny koncept je zameranรฝ (ako uลพ pracovnรฝ nรกzov napovedรก) na dostupnรบ prรญmestskรบ dopravu v okolรญ miest ลฝilina (รบsek ลฝilina โ€“ Kraฤพovany) a Koลกice (Koลกice โ€“ Kysak โ€“ Preลกov). Boli v ลˆom zostavenรฉ tri ฤiastkovรฉ alternatรญvy 4.1 โ€“ 4.3.

Koncept 5
Je invariantnรฝ, zostavil sa tak iba jeden nรกvrh.

Spolu teda vzniklo 16 trรกs.

Multikriteriรกlna analรฝza

Vลกetky trasy piatich koncepฤnรฝch nรกvrhov koridoru sa podrobili multikriteriรกlnej analรฝze. รšฤelom bolo zostaviลฅ vรฝslednรฝ poฤet trรกs, ktorรฝ sa na zรกver posรบdi analรฝzou nรกkladov a vรฝnosov (CBA).
Stanovilo sa sedem kritรฉriรญ (vรคฤลกina z nich obsahovala aj subkritรฉriรก), podฤพa ktorรฝch sa realizovalo hodnotenie ฤiastkovรฝch alternatรญv. Medzi kritรฉriรก patril aj vplyv klimatickรฝch zmien.

Kritรฉriรก skupiny 1: Nรกklady

Zรกkladnรฉ investiฤnรฉ nรกklady
Ide o investiฤnรฉ nรกklady variantu stanovenรฉ podฤพa technickรฉho rieลกenia a ohodnotenรฉ schvรกlenรฝm Zoznamom jednotkovรฝch cien.

Prevรกdzkovรฉ vplyvy poฤas vรฝstavby
Predstavujรบ potrebnรฉ zvรฝลกenie zรกkladnรฝch investiฤnรฝch nรกkladov na zabezpeฤenie podmienok ลพelezniฤnej prevรกdzky poฤas vรฝstavby. Poฤรญta sa tu s technickรฝmi prostriedkami a zvรฝลกenรญm nรกkladov z prevรกdzky โ€“ mostnรฉ provizรณriรก, ลกtetovnicovรฉ steny, doฤasnรฉ koฤพajovรฉ รบpravy, รบpravy zabezpeฤovacieho zariadenia a trakฤnรฉho vedenia poฤas vรฝstavby, zvรฝลกenie nรกkladov na mzdy, prevรกdzka stavebnรฝch mechanizmov, zvรคฤลกenรฝ rozsah zariadenia staveniska jeho delenรญm na ฤasti pozdฤบลพ trate a inรฉ. Toto kritรฉrium dรก odpoveฤ na otรกzku, o koฤพko sa zvรฝลกia investiฤnรฉ nรกklady z dรดvodu potreby udrลพaลฅ traลฅ v prevรกdzke poฤas vรฝstavby.

Sanรกcia zosuvov
Toto kritรฉrium predstavuje spรดsob zreรกlnenia odhadu investiฤnรฝch nรกkladov o vplyvy, s ktorรฝmi sa na รบrovni ลกtรบdie beลพne nepoฤรญta. Pri stupni poznania dosahovanรฉho v rieลกenej ลกtรบdii โ€“ bez dostatoฤnรฝch geologickรฝch a geotechnickรฝch prieskumov โ€“ je urฤenie investiฤnรฝch nรกkladov na sanรกcie zosuvov na รบrovni expertnรฉho odhadu, preto tieto predpokladanรฉ nรกklady nie sรบ zahrnutรฉ do odhadu investiฤnรฝch nรกkladov. Rieลกiteฤพ predpokladรก nezanedbateฤพnรฉ rozdiely medzi posudzovanรฝmi ฤiastkovรฝmi variantmi.

Kritรฉrium skupiny 2: Zmena (รบspora) jazdnรฉho ฤasu

Na zรกklade vytvorenia ฤiastkovรฝch alternatรญv sa vypoฤรญtali teoretickรฉ jazdnรฉ ฤasy pri kaลพdej ฤiastkovej alternatรญve. Pouลพitรก jednotka je minรบta (min). Vรฝslednรก znรกmka je ohodnotenรญm pomerovรฉho porovnania podฤพa vzลฅahu hodnotenรก ฤiastkovรก alternatรญva/najvyลกลกia alternatรญva ร— 10 bodov.

Kritรฉriรก skupiny 3: Technickรก strรกnka ลกtรบdie

Sklonovรฉ pomery
Hodnotรญ sa veฤพkosลฅ sklonu trate v promile.

Veฤพkosลฅ prevรฝลกenia v smerovรฝch oblรบkoch
Prevรฝลกenie koฤพajnicovรฝch pรกsov v smerovรฝch oblรบkoch mรก vplyv na zaลฅaลพenie konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, a teda na prevรกdzkovรฉ opotrebenie a nรกslednรบ ลพivotnosลฅ a รบdrลพbovรฉ nรกklady.
Prevรฝลกenie je funkcia rรฝchlosti a mรก zohฤพadลˆovaลฅ zmenลกenie odstredivรฉho zrรฝchlenia pri najrรฝchlejลกรญch vlakoch. Zvรคฤลกovanรญm prevรฝลกenia nastรกva problรฉm s jeho prebytkom pri pomaly idรบcich (nรกkladnรฝch) vlakoch, ktorรฉ spรดsobujรบ opotrebovรกvanie vnรบtornรฉho koฤพajnicovรฉho pรกsu. Zvรคฤลกovanie prevรฝลกenia sa dรก teda pauลกรกlne povaลพovaลฅ za stav, keฤ sa zvyลกuje ลกanca na stรบpanie nรกkladov na รบdrลพbu poฤas prevรกdzky trate.

Poฤet rรฝchlostnรฝch skokov v trase
Spoฤรญta sa sรบฤet rozdielov rรฝchlostรญ ฮ”v v celej zostavenej trase v ABS hodnote. Pri urฤovanรญ hodnรดt jednotlivรฝch sฤรญtancov sa bude postupovaลฅ podฤพa princรญpu:
–    ฮ”v  = 20 km/h (napr. 120 โ€“ 100)        hodnota bude 20
–    ฮ”v  = 40 km/h (napr. 140 โ€“ 100)        hodnota bude 40 ร— 1,5 = 60
–    ฮ”v  = 60 km/h (napr. 160 โ€“ 100)        hodnota bude 60 ร— 2 = 120

Hodnotenie:
โˆ‘ฮ”v  = 0 km/h     + 10 b
โˆ‘ฮ”v  = max    0 b

Maximรกlna hodnota sa urฤรญ, aลพ keฤ budรบ v koneฤnej podobe zostavenรฉ trasy.

Kritรฉriรก skupiny 4: Environmentรกlne vplyvy

Z pohฤพadu vplyvu projektu na ลพivotnรฉ prostredie sa ako kritรฉriรก na hodnotenie a porovnanie jednotlivรฝch alternatรญv vybrali tieto vplyvy:

  • naruลกenie migraฤnรฝch koridorov,
  • vplyv stavby na povrchovรฉ a podzemnรฉ vody,
  • vplyv na chrรกnenรฉ รบzemie (okrem NATURA 2000),
  • vplyv na รบzemie NATURA 2000,
  • hlukovรก zรกลฅaลพ obyvateฤพstva,
  • rizikรก sรบvisiace s vplyvom klimatickรฝch zmien.

Kritรฉrium skupiny 5: Vplyvy sรบvisiace s rizikami vplyvu klimatickรฝch zmien

Analรฝza sa vykonala v rรกmci existujรบceho stavu a navrhnutรฝch variantov. Zamerala sa na posรบdenie rizรญk v dรดsledku povodnรญ (zรกtopovรฉ oblasti, hฤบbky a rรฝchlosti pri Q100 a Q1000) a zosuvov, ktorรฉ mรดลพu narรกsลฅ po povodลˆovรฝch stavoch alebo dlhotrvajรบcich zrรกลพkach. Tam, kde sa zistili vรฝznamnรฉ rizikรก, resp. tam, kde sa pri predbeลพnej analรฝze ponรบkali ekonomicky vรฝhodnรฉ a ฤพahko realizovateฤพnรฉ รบpravy trasy, ktorรฉ redukujรบ identifikovanรฉ rizikรก, sa odporuฤili opatrenia.

Kritรฉriรก skupiny 6: Dopravnรฉ kritรฉriรก

Po diskusii sa hlavnรฉ dopravnรฉ kritรฉrium โ€“ znรญลพenie jazdnรฉho ฤasu โ€“ zaradilo ako samostatnรฉ kritรฉrium. Rieลกiteฤพskรฝ tรญm preveroval viacero inรฝch moลพnรฝch subkritรฉriรญ (splnenie poลพiadaviek cieฤพovรฉho GVD, vรฝkonnosลฅ obmedzujรบcich รบsekov, normatรญvy hmotnostรญ nรกkladnรฝch vlakov, moลพnosti koordinรกcie ลฝD, IAD a VOD), ktorรฉ v definitรญvnom hodnotenรญ nefigurujรบ buฤ z dรดvodu malรฝch rozdielov medzi ฤiastkovรฝmi alternatรญvami (pod 5 %), alebo sa pouลพili inรฝm spรดsobom โ€“ kritรฉrium splnenia poลพiadaviek cieฤพovรฉho taktovรฉho GVD sa pouลพilo pri tvorbe alternatรญv ako nutnรก podmienka.

Zapojenie tarifnรฝch bodov
V tomto kritรฉriu sa bude v praxi posudzovaลฅ poฤet nezapojenรฝch tarifnรฝch bodov oproti sรบฤasnosti. Hodnotenie zรกvisรญ od poฤtu nezapojenรฝch tarifnรฝch bodov.

Kritรฉriรก skupiny 7: ฤŒasovรฉ hฤพadisko (pripravenosti na realizรกciu)

Stupne projektovej prรญpravy
Hodnotia sa vลกetky dosiahnutรฉ stupne projektovej prรญpravy, ale aj inรฝch potrebnรฝch krokov:

  1. EIA โ€“ zรกmer a sprรกva o hodnotenรญ,
  2. dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru verejnej prรกce,
  3. dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie,
  4. schvaฤพovacรญ proces ลฝSR a MDVRR,
  5. inลพinierska ฤinnosลฅ,
  6. รบzemnรฉ rozhodnutie,
  7. dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie vrรกtane schvaฤพovacieho procesu ลฝSR,
  8. DRS vrรกtane schvaฤพovacieho procesu ลฝSR, zaฤiatok majetkovoprรกvneho vyrovnania,
  9. inลพinierska ฤinnosลฅ a majetkovoprรกvne vyrovnanie,
  10. stavebnรฉ povolenie,
  11. DVZ,
  12. verejnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotoviteฤพa.

Zhrnutie MCA a vรฝber alternatรญv pre CBA

V sรบlade so zadanรญm nemala multikriteriรกlna analรฝza ambรญcie porovnรกvaลฅ vลกetky ฤiastkovรฉ alternatรญvy medzi sebou, ale len v rรกmci koncepฤnรฉho nรกvrhu koridoru. Tรกto skutoฤnosลฅ ovplyvnila aj stanovenie vรกh jednotlivรฝch kritรฉriรญ, ktorรฉ sa pri konkrรฉtnych konceptoch lรญลกia. V ฤalลกom kroku prรกc na multikriteriรกlnej analรฝze realizovali experti znรกmkovanie jednotlivรฝch ฤiastkovรฝch alternatรญv. Iลกlo o ฤasovo znaฤne nรกroฤnรฝ proces, keฤลพe kaลพdรก alternatรญva je zloลพenรก z 52 ฤiastkovรฝch รบsekov, ktorรฉ sa znรกmkovali samostatne. Takto stanovenรฉ bodovรฉ hodnotenie so zohฤพadnenรญm zรกvaลพnosti kritรฉriรญ vstupovalo do zรกvereฤnej fรกzy 3. etapy, ktorou bolo vzรกjomnรฉ hodnotenie ฤiastkovรฝch alternatรญv v rรกmci jednotlivรฝch konceptov koridoru. Celkovรฉ sรบhrnnรฉ znรกmkovanie sa pre vรคฤลกiu prehฤพadnosลฅ previedlo na relatรญvne. Takto vzniklo poradie jednotlivรฝch ฤiastkovรฝch alternatรญv v rรกmci kaลพdรฉho koncepฤnรฉho nรกvrhu koridoru (koncept 5 sa s ohฤพadom na invariantnosลฅ neposudzoval).

Vรฝsledky ukรกzali, ลพe rozdiel medzi jednotlivรฝmi ฤiastkovรฝmi alternatรญvami je veฤพmi malรฝ a kolรญลกe v relatรญvnych ฤรญslach od pribliลพne 2 % pri koncepte 1 aลพ po 9 % pri koncepte 3 a 4. Z pohฤพadu zhotoviteฤพa ลกtรบdie je to znรกmka toho, ลพe nรกvrhy ฤiastkovรฝch alternatรญv v rรกmci jednotlivรฝch konceptov sรบ vyvรกลพenรฉ a navzรกjom konkurencieschopnรฉ. Prรกce boli zavล•ลกenรฉ predloลพenรญm nรกvrhu sprรกvy o uลพลกom vรฝbere alternatรญv riadiacemu vรฝboru, ktorรฝ tento vรฝber vykonal (tab. 8). Tieto trasy (alternatรญvy) z ฤŒiernej nad Tisou do ลฝiliny sa stali predmetom analรฝzy nรกkladov a vรฝnosov (CBA). Po vykonanรญ CBA vyลกla vรญลฅazne alternatรญva 2.3, za ktorou nasledovala alternatรญva 3.1.

TEXT: Ing. Ondrej Podolec, Ing. Peter Harabรญn
OBRรZKY: REMING CONSULT a. s.

Ondrej Podolec a Peter Harabรญn pรดsobia ako projektanti v spoloฤnosti REMING CONSULT a.s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie