Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
Galéria(7)

Železničná doprava v Programe Slovensko 2021 – 2027

Partneri sekcie:

Finančné prostriedky Európskej únie (EÚ) sú pre Slovenskú republiku kľúčovým zdrojom financovania modernizácie železničnej infraštruktúry. V tomto článku sa pozrieme na prehľad projektov železničnej dopravy financovaných v aktuálnom programovom období z eurofondov.

Modernizácia železničných koridorov pokračuje aj v programovom období 2021 – 2027, ktoré je pre Slovenskú republiku už štvrtým programovým obdobím po vstupe do EÚ. Oprávnenosť výdavkov v rámci Programu Slovensko (PSK) je do konca roku 2029. Slovenská republika má na dopravné projekty k dispozícii viac ako 2,5 mld. eur (EÚ zdroj), z toho na modernizáciu železníc pripadá 686 245 986 eur (EÚ zdroj).

Kľúčové projekty

V rámci PSK plynule pokračujú tri fázované projekty, ktorých realizácia sa začala ešte v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII).

Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (2. fáza)

Jedným z hlavných projektov modernizácie železničnej infraštruktúry je stavba „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (2. fáza)“.

V rámci tohto projektu sa modernizuje železničná infraštruktúra v dopravnom uzle Žilina, ktorá zahŕňa rekonštrukciu 7,851 km železničných tratí prechádzajúcich mestom, koľajiska železničnej stanice Žilina podľa najnovších európskych štandardov a dôležitých križovaní cestných komunikácií so železnicou v centre mesta.

Modernizácia zvýši rýchlosť vlakov na 120 km/h, čo zrýchli dopravu a zároveň sa zvýši bezpečnosť dopravy a znížia sa emisie. Modernizácia uzla Žilina je jednou z historicky najväčších investícií do železníc na Slovensku, pričom prínosom projektu nebude len obnova a skvalitnenie samotnej koľajovej infraštruktúry, ale aj skvalitnenie dopravy v celom dotknutom území – či už ide o automobilovú dopravu, cyklistov, alebo chodcov. Projekt sa realizuje s nákladmi vyše 300 miliónov eur, z toho 142 miliónov bude pokrytých z PSK.

Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
Modernizácia zvýši rýchlosť vlakov na 120 km/h. | Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, úsek Svrčinovec – štátna hranica SR/ČR (2. fáza)

Projekt „ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, úsek Svrčinovec – štátna hranica SR/ČR (2. fáza)“ je zameraný na modernizáciu železničného koridoru medzi Čadcou a hranicou SR/ČR, resp. medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou.

Projekt nadväzuje na zmodernizovanú trať v Českej republike z Českého Těšína do Mostov u Jablunkova, je súčasťou základnej siete TEN-T a jeho cieľom je zlepšiť technické parametre trate, aby spĺňali požiadavky legislatívy EÚ a dohôd AGC a AGTC.

Modernizácia podstatne zlepší kvalitu železničnej infraštruktúry a podporí tak ekologickejšie spôsoby dopravy. Projekt je financovaný z Programu Slovensko sumou vo výške 24,9 milióna eur a okrem spolufinancovania z OPII a štátneho rozpočtu bola časť stavby financovaná aj z Nástroja na prepájanie Európy (CEF).

Elektrifikácie trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou

Ďalšou prioritou je dokončenie elektrifikácie trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou. Projekt zahŕňa elektrifikáciu traťového úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou-mesto, v rámci ktorej sa vybudujú zariadenia nevyhnutné pre jazdu elektrických vlakov (trakčné vedenie, napájacie stanice), čiastočne sa zmodernizuje železničný zvršok a spodok, zvýši sa traťová rýchlosť, vymenia sa staničné a traťové zabezpečovacie zariadenia (okrem stanice Haniska), doplní ich diaľkové riadenie a kompletne sa zmodernizujú nástupištia.

Cieľom projektu je zlepšenie parametrov železničnej infraštruktúry a vytvorenie podmienok pre začlenenie trate do integrovaného dopravného systému v košickom regióne, čo umožní v rámci regiónu komfortnejšie cestovanie bez prestupov, skrátenie času cestovania vďaka vyššej rýchlosti vlakov a dynamike jazdy a spolu s nasadením nových elektrických vlakov aj vyššiu kultúru cestovania. Náklady na realizáciu projektu presahujú 60 miliónov eur, z ktorých je približne polovica hradená z PSK.

Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
Cieľom projektu je zlepšenie parametrov železničnej infraštruktúry. | Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Pripravované projekty

V súčasnosti už prebiehajú prípravné práce ďalšieho mimoriadne dôležitého projektu modernizácie železničnej trate Poprad – Spišská Nová Ves, etapa A.1. Poprad – Vydrník. Táto časť trate spája východ a západ Slovenska, zároveň je dôležitou tranzitnou traťou pre prepravu tovarov z ČR na Ukrajinu.

Zvýšenie traťovej rýchlosti zo 100 na 160 km/h umožní skrátenie jazdného času rýchlikov a expresov o 2,5 minúty. Na modernizovanom úseku sa zrušia všetky kríženia s cestami, čo vylúči riziko stretu cestných vozidiel alebo chodcov s vlakmi, a na železničných zastávkach budú postavené nové nástupištia s mimoúrovňovým prístupom, čím sa zaistí vyššia bezpečnosť cestujúcich.

Zároveň sa zmodernizuje zabezpečovacie zariadenie, keď obsluhu doteraz potrebnú v každej stanici nahradí diaľkové riadenie z riadiaceho centra v Poprade. Očakávané náklady sú približne 430 miliónov eur.

Medzi ďalšie pripravované projekty patria aj menšie projekty „ŽST Nové Košariská, rekonštrukcia koľají a výhybiek“ a „Dispečerizácia trate Prešov – Strážske“.

V rámci priority Udržateľná mestská mobilita v Bratislavskom kraji sa ŽSR budú uchádzať o zdroje na výstavbu prestupných terminálov s nadväznosťou na integrovanú dopravu či záchytných parkovísk.

Z prostriedkov PSK sa investuje aj do modernizácie terminálov intermodálnej prepravy.

Pripravované projekty ZSSK

Z prostriedkov Programu Slovensko plánuje Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) modernizáciu a vzstavbu infraštruktúry pracovísk pre technicko-hygienickú údržbu v Košiciach a Žiline. Cieľom týchto projektov je zlepšenie podmienok na údržbu vlakov, ktoré prinesie lepší technický stav vlakov vypravovaných na slovenskej železničnej infraštruktúre, ako aj kvalitu a čistotu vozidiel vďaka novým možnostiam ich údržby.

Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
02 uzol2
Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027
Rozvoj železničnej dopravy vďaka eurofondom v Programe Slovensko 2021 – 2027

Ďalšie zdroje financovania železničných projektov

Udržateľné druhy dopravy, najmä železničná doprava a ekologické formy dopravy, sa v súčasnosti modernizujú aj prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR a Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Uvedené zdroje sú veľmi vítané a SR bude vynakladať maximálne úsilie na ich efektívne investovanie.

Medzi najdôležitejšie projekty, ktoré sú v súčasnosti financované z týchto zdrojov, patrí Elektrifikácia trate Bánovce n/O – Humenné (Plán obnovy), Komplexná rekonštrukcia trate Nová Baňa – Hronský Beňadik (Plán obnovy), Modernizácia železničnej trate v úseku Devínska Nová Ves – Malacky – Kúty – Brodské (CEF), Elektrifikácia a modernizácia trate v úseku Devínska Nová Ves – Marchegg (CEF).

TEXT A FOTO: Ministerstvo dopravy SR

Článok bol uverejnený v časopise IS 5/2024